sokerirasitus, en aio mennä.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
On sulla kyllä oikeesti asenteessa vikaa.. Menin sokeri rasitukseen, esikoinen 2v, hoidin hänen aamutoimet, julkisella mentiin ystäväni luoksen jonne jätin esikoisen hoitiin ja kävelin reilun kilometrin terveyskeskukseen.. Kyllähän se raskaalta tuntu, väsytti ja matkal kerran pysähdyin ihan vaan tasaa hengitystä... mutta ei siihen kuole, se on vaan sen kerran...
 
Alkuperäinen kirjoittaja menossa myös;21944593:
TIETÄÄKÖ JOKU mitä se mehu/litku sisältää? Millaista mehua yms? Voiko sen glukoosin tarvittaessa sekoittaa mihin vaan? Mä olen myös menossa, "vain" siksi, että painoindeksi hieman yli 25. Mutta mulla on syömiset ja juomiset terveyden vuoksi muuten tosi tarkkoja ja mietityttää, että mitä ne aikoo mulle juottaa..
Mä tarkistin tuon ennen omaa testiä, kun olen tällainen multiallergikko, niin sanoivat että ei sekoiteta mehuun tai mihinkään, vaan se on ihan vaan vettä ja jotain liuosta.
 
tietoa
Minä olen hoikka ja neuvolakortin mukaan täydellisen terve, mutta niin vain olen menossa sokerirasitukseen ihan tyytyväisenä. Täällä se tehdään kaikille yli 25-vuotiaille, mikä on mielestäni todella hyvä asia. Onhan raskausdiabetes alidiagnosoitu vaiva, jolla voi olla kauaskantoisia seurauksia.

Duodecimin mukaan joka kuudes äiti pitäisi luokitella raskausdiabeetikoksi, mutta näin ei tapahdu.
 
"vieras"
Aika huonoa selitystä, jos et ehdi viedä lasta kouluun, eikä kukaan pysty väliaikaisesti auttamaan, otat sen muksun mukaan sinne kokeisiin ja menette vaikka taksilla mennen tullen.

Mä olen neljän raskauden aikana käynyt sokerirasitukset läpi ja herännyt aamulla klo 4.30 navetoinut, tarvittaessa laittanut isommat kouluun, ajanut autolla puoli tuntia ja mennyt kokeisiin, en itseni takia vaan vauvan. Ja ei raskauteni eivät ole olleet helppoja, saan ihan normaalistikin raskaana ollessa heikotuskohtauksia jos sokeritasapaino heittelee ja tuntuu siltä, että pyörtyy ja oksettaa. Mutta oikealla asenteella pitäisi hoitua!
 
"sari"
mä en oikein ymmärrä että mistä sä tiedät oksentavasi??tai että millaisia ihmisiä siellä on töissä??mistä tiedät ettei niitä kiinnosta sun olosi???
mä olen itte ollu molemmissa raskauksissa 2 kertaa sokerirasituksessa.oli niin paljon pissassa sokeria,vaikka en makeaa syönytkään.ja sitten synnytettyä hävis sokeritkin.kaikki vaan meni pissaan.ja kyllä siinä käytävällä istuskellessa kävi hoitajat kyselemässä vointia.ja jokut siellä makoilivat,mutta ei kukaan niihin kiinnittänyt huomiota kun kerran jokaisella oli maha pystyssä,ni kaikki kyllä tiesi miksi siellä ollaan.
ei se juotava hyvää ole,mutta ei niin pahaa ettei sitä pysty juomaan.ja jos koko ajan ajattelet et nyt mä oksennan,ni varmasti oksennatkin.
 
"hermis"
Alkuperäinen kirjoittaja menossa myös;21944593:
TIETÄÄKÖ JOKU mitä se mehu/litku sisältää? Millaista mehua yms? Voiko sen glukoosin tarvittaessa sekoittaa mihin vaan? Mä olen myös menossa, "vain" siksi, että painoindeksi hieman yli 25. Mutta mulla on syömiset ja juomiset terveyden vuoksi muuten tosi tarkkoja ja mietityttää, että mitä ne aikoo mulle juottaa..
Kannattaa ottaa yhteyttä siihen laboratorioon johon oot menossa siihen sokerirasitukseen ja keskustella niista sun rajoitetteista, josko sitten löytävät sinulle sopivan glukoosin.
Just nyt en oo töissä, niin en pääse kätsysti tarkastamaan mitä se sisältää ja ulkoo en muista.
Monessa paikassa on nykyisin käytössä valmis kaupallinen hiilihapotettu glukoosiliuos.
 
"minä"
Minusta näyttää siltä, että ap ei halua sokerirasitukseen, koska pelkää tulosten jälkeen joutuvansa piikittämään itseään. Kaikki muu tuntuu olevan selittelyä. Tai aivan suunnatonta kyvyttömyyttä järjestellä asioita. Ikävää, että tällaisen pelkoasian takia vauva voi joutua kärsimään :(
 
"Kifa"
Kyllä taas on tehty kärpäsestä iso härkänen. Suurin osa suomalaisista naisista käy sokerirasituksesa näiden uusien suositusten myötä ja yllättäen et ole ainoa jolle siellä _mahdollisesti_ tulee huono olo (sitäkään et voi varmasti tietää kun et edes ole kokeillut). Kukaan ei kuitenkaan siihen kuole. Pitkälleen pääsee ihan varmaan jos sanoo etukäteen että heikottaa, itse en ainakaan ole vielä käynyt labrassa jossa moinen ei olisi mahdollista.

Ja sitten tuo lapsen koulumatka. Oletettavasti lapsella on isäkin olemassa, tai ainakin kuvioissa lienee jokin miespuolinen henkilö jos tässä tämänhetkisessä raskaudessa ei ole kyse neitseellisestä sikiämisestä? Miksei hän voi viedä lasta kouluun? Tai jos matka kerran on lyhyt, kuten sanoit, niin eikö muka kukaan luokkakaverin vanhempi, naapuri yms. voi sen vertaa jelpata että kävelisi muksun kanssa sinne koulunpihalle? Tai mikset voi maksaa sitä taksia tai yksinkertaisesti ottaa lasta mukaan labraan, ei se parin tunnin poissaolo mitään mihinkään vaikuta?
 
[QUOTE="vieras";21943156]Turha sitten parkua täällä, kun vauva on synnyttyään teholla sokeritiputuksessa. Hommat jonkun toisen viemään lapsen kouluun yhtenä aamuna. Ennen tuota testiä ja sen aikana ei pitäisi pahemmin liikkua, ettei se vääristä tuloksia.[/QUOTE]

Vauva voi joutua sokeritippaan vaikka RD todettaisiin ja arvotkin pysyisi hyvänä koko ajan ruokavaliolla. Ja täällä sokeritiputus hoidetaan lastenosastolla, ei teholla. Ja siellä voi yöpyä ja vierihoitaa vauvaa aivan kuten synnyttäneidenkin osastolla.

Siksi toisekseen, en minäkään pystyisi kävelemään pitkiä matkoja aamulla syömättä. Kun jo 200metrin kävely ennen aamupalaa tekee olon huteraksi ja saa tuskan hien valumaan...
 
Viimeksi muokattu:
"qwer"
Niin mitä sä ap tarkalleen ottaen haluat sulle kirjoitettavan? Kaikenlaista vinkkiä on kyllä tullut, jos vain osaat lukea. Ja haluat ottaa niistä vaarin. Mutta et näytä haluavan. Kyllä sä sen kestät, kun kerran olet jo (ainakin kerran) synnyttänytkin. Ymmärrän kyllä sen, että kaikki asiat eivät ole yhtä helppoja kaikille, mutta siitä selviää kyllä. Ja hoitohenkilökunnan asenteesta sen verran, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Yleensä.
 
naistaffel
Siinä on tarkoituksena btw olla syömättä 12h, eli jos rasitus on klo 8 niin silloin viimeinen ateria klo 20 jne. Mutta sehän ei tietenkään sitä oloa aamulla helpota. Raskausajan diabeteksen seurauksena voi olla ylikokoinen lapsi (mitään viiden kilon mötikkää ei noin vain synnytellä) ja sen seurauksena moninaisia komplikaatioita synnytyksessä, sekä ongelmia vauvan verensokerin kanssa johon tarvitsee tehohoitoa. Raskausajan diabetes myös lisää riskiä sairastua varsinaiseen diabetekseen myöhemmin. Toisin kuin jälkimmäistä, raskausajan diabetesta hoidetaan pääasiallisesti ruokavaliolla, jolloin pistoksia harvemmin tarvitsee käyttää. Mutta kas, ihmisethän selviää uskomattomista asioista, kun ne eteen tuodaan eikä vaihtareita tarjota. Itsekin erään suuren leikkauksen aikana jouduin pistelemään itseeni kaksi kertaa päivässä verenohennuslääkettä ja ihan kauhuissani ajattelin että varmana en pysty itseäni pistämään mut niin sekin vaan rutinoitui. On myös paljon kamalampia asioita mihin sitä voi joutua ja silti selvitä. Oma saati lapsen terveys ei ole hetki hienostelulle.

Terveisin karmea heikotus ennen ja kolme tuntia oksentelua jälkeen.
 
"jep"
ei se mene niin että saat ohjeet MITEN syödä, et sokerit on balanssissa !!!!! SE ON NIIIN yksilöllistä kuka pystyy mitäkin syömään !! Mä en voinu ite syödä YHTÄÄN hedelmää tai maito tuotteita, koska ne nosti sokerit ja olo oli ihan kammottava... URPO URPO JA VIELÄ KERRAN URPO.

Jos insuliini tuotanto on huono niin teet hallaa ITSELLESI JA LAPSELLESI.. Kamala oot.. että mä kiehun!! onko se sun koululainen sit jotenki vammanen et se ei voi mennä yksin kouluun??
Missä on isä? vai ootko sä näitä panen itteni paksuksi kenen kanssa tahansa tyyppi, kunhan saan lapsen jota LAIMINLYÖN JO NYT ???!!!???!!! Voi kyynel sit jos sulla se on (ei selviä kun kokeella) ni toivotaan et lapsellas ei oo syntyessä arvot huonot :( ARGH. Mä join sen ekan litkun janooni ja toisen pikkusen kerralla, ettei rupee tuntuu pahalta... Hitto pyydä vaikka nukutus jos niin pelkäät piikkejä, nykyään ne osaa veret ottaa niin että se EI TUNNU missään.. miten oot selviytyny synnytyksestä ku oot tollanen nörde. Joutuu ne sua jokatapauksessa pistelee jos sektiolla tekee..huah.. Ja voithan sä pyytää päästää ultraan et ne tekee kokoarvion ja synnttystapa arvion.

JA VIELÄ. Jos sulla onki rd ja et oo tietonen niin jos haima ei tuota tarpeeksi insuliinia niin voit jopa saada tajuttomuus kohtauksia.. MENE GOOGLEEN ja lue riskit sieltä.. voi voi
 
Huh mikä ketju. Käy nyt ap edes koittamassa sitä, tiiä vaikka meniski hyvin? :) Ja laita lapsi taksilla kouluun tai pyydä se aika opettajalta vapaaksi, ja vie lapsi koululle myöhemmin.

On kuitenki kysymys sun ja lapsen terveydestä. Siitä ois syytä huolehtia.
 
Menisin
Mie kyllä menisin rasitukseen, jos lähetteen siihen saisin. Itseasiassa haluaisin päästä siihen, kun painoindeksini on 25, mut neuvolatäti sanoi, et älä nyt kehitä mitään ongelmia, kun ei niitä kerran ole...Kyllä hän sitten laittaa lähetteen, jos tarve vaatii.

Tahtoo sanoa, että ei rasituslähetettä ole siun kiusaksi laitettu, vaan siun ja vauvasi parhaaksi. Luin moneen kertaan siun kaikki viestisi ja yritin todella ymmärtää siun kantasi, ongelmasi, pelkosi neuloja kohtaan (joka miullakin on ollut), mutta en silti kykene siun kantaasi ymmärtämään. Mukula mukaan rasitustestiin, jos tämä ei osaa mennä yksin kouluun. Et kertonut minkä ikäinen lapsesi on, mutta terve lapsi osaa mennä yksin kouluun, jos vanhemmat opettavat miten sinne turvallisesti mennään.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin rasituskokeen teko ei siun ja vauvasi terveyttä vaaranna, vaikka se tehtäisiin "turhaan". Se taas vaarantaa molemmat, jos se jätetään tekemättä = oireeseen/oireisiin ei reagoida ajoissa. Tuskimpa kukaan haluaa revetä suoliaan myöten puskiessaan liian isoa vauvaa ulos muutenkin ahtaasta tunnelista?

Ystäväni meni rasitukseen, kun lähete annettiin ja ylläri oli suuri, kun narahti siinä. Hällä urheilijan tausta, ikinä tupakoinut, alkoholia nauttinut kohtuudella ennen raskautta, terveellinen ruokavalio jne... Jälkimmäistä jouduttiin silti vielä nipistämään, jos mahdollista ja silti hän joutui viimeiset kuukaudet pistämään insuliinia. Ja vaikka vauva on terve reilu 6kk nykyään, äitinsä joutuu edelleen kontrollitarkastuksiin, jottei RD jää päälle lopun iäksi tai jotain.


Ollaan me ihmiset niin erilaisia; toinen ei halua testiin, vaikka pääsisi ja toinen menisi ihan varmuuden vuoksikin, vaikka oireita ei ole yhtään, mutta toistaiseksi ei siihen pääse.

Toivottavasti et joudu katumaan sitä, että et mennyt.

Hyviä vointeja kaikille!
 
juu tai joo
Meillä lähetetään tän vuoden alusta kaikki, aiemmin oli vain riskiarvioinnin perusteella ja yli BMI25 olevat. Enpä itse ole käynyt kahdesta aiemmasta kun ei ole kumpaakaan edellä mainittua ja nyt pitäisi mennä tästä kolmannesta. Verovarojen tuhlausta minusta tälainen kaikenvaralta testaus, itse en ajatellut mennä. Varmistelun varmistelua jos haluaa tehdä niin pitäisi käydä ultrassa päivittäin.
 
=)
No ohhoh...mä herään aamulla klo 6:30-7:30, ulkoilutan koirat, lähetän esikoisen kouluun, herätän pienet, syötän heille aamupalan, sitten touhutaan päivän touhuja ja ulkoillaan, teen heille lounaan, syötän, laitan päikkäreille ja tuossa klo 12-13 pintaan sitten syön aamupalan.

Jotta koitahan nyt vaan saada asenne kohdilleen...kyllä sä siitä selviät jos päätät selvitä :)
Syöt AAMUpalan? alkuiltapäivästä? Eiköhän se silloin ole jo myöhäinen lounas..
 
"joo"
Syöt AAMUpalan? alkuiltapäivästä? Eiköhän se silloin ole jo myöhäinen lounas..

Aika pitkälle venyy päivän eka ateria...Jos hän sit syö päivän viimisen aterian vasta ilta 22 jälkeen? ;)

Pakko myöntää, et en minäkään juuri aamupalalla mehulasillista kummempaa nauti. Ensimmäinen sapuska siinä 11-13:00 aikoihin, riippuu miten ehdin, kun olen yksin töissä aamupäivät. Ja juu, olen raskaana, kohta puolessa välissä. Jos sapuskan saanti menee tuonne klo 13 saakka, ni kyllä on aikas loppu ja kiukkuinen....

Anyways... Kyllä AP sokerirasituksesta selviää, kun kerran röökaamisenkin on pystynyt lopettamaan. Se on h*tin vaikeaa se, vaikka kaikkensa haluaa tulevan vauvansa hyväksi tehdä... =/
 
"odottelija"
Itse olin sokerirasituksessa helteiden ollessa pahimmillaan eikä vettäkään hirveitä määriä saanut tuon 12 h:n aikana juoda. Hyvin siitä selvittiin ja nälkäkin oli niin kova että litkut meni heittämällä alas :) Ei se NIIN pahaa ole.

Ihminen pystyy ihmeellisiin asioihin, kun on aivan pakko. Vaikka pistämään itseään. Jos oma terveys ei kiinnosta, niin entäs vauvan elämä? Hirveät itsesyytökset sen jälkeen kun vauva on menehtynyt kohtuun hoitamattoman rd:n takia.

Ehdottaisin ap:lle myös tuota taksivaihtoehtoa, lapsi taksilla kouluun ja sitten itse jatkaa kyydillä tk:een. Ja eväät mukaan, että saa heti rasituksen jälkeen syödä. Ihan varmasti ne tk:ssakin huolta pitää, jos huonovointisuus iskee. Et varmasti ole ensimmäinen pahoinvoiva odotustiloissa :) .

Jos sinulla ei ole ketään lähipiirissä apunasi, miten käy synnyttämään lähdön kanssa? Kuka hoitaa lastasi kun olet synnyttämässä?
 
"vieras"
Mä ymmärrän ap:ta. En ole raskaana, eikä mulla ole diabetesta. Silti, jos menee liian monta tuntia etten syö (yli 4 h ) tulee juuri tuo heikotuksen tunne. Kädet alkaa vapisemaan, kylmä hiki puskee päälle, tuntuu että pyörtyy just samantien. Ja siihen ei auta mikään muu kuin syöminen. Ei mulla ole mitään ongelmia sokereissa, silti tulee noita tuntemuksia. Joten en yhtään ihmettele, jos ap ei jaksa paastota noin pitkää aikaa raskaana ollessaan.

Aika tyhmää verrata siihen, että täällä joku kertoo syövänsä kerran päivässä ja sanoo, että siihen muidenkin pitäisi pystyä. Kun en mä ainakaan pysty, ja miksi pitäisikään? Ei ole ihmistä tarkoitettu syömään vain kerran päivässä.

Siltikin sanoisin ap:lle, että yritä järjestää asiat niin että pääset rasitukseen. Ehkä joku ystävä voisi auttaa? Tai oma äiti? Sisko?
 
"Minä"
Meillä lähetetään tän vuoden alusta kaikki, aiemmin oli vain riskiarvioinnin perusteella ja yli BMI25 olevat. Enpä itse ole käynyt kahdesta aiemmasta kun ei ole kumpaakaan edellä mainittua ja nyt pitäisi mennä tästä kolmannesta. Verovarojen tuhlausta minusta tälainen kaikenvaralta testaus, itse en ajatellut mennä. Varmistelun varmistelua jos haluaa tehdä niin pitäisi käydä ultrassa päivittäin.
Samaa mieltä. Lisätään tähän vielä se että yllättäen lähes kaikilla tuo rd muka löytyy(vaikka itse testi on niin luonnoton tilanne kuin olla ja voi) vaikkei sitä oikeasti olisikaan, kun vaan kroppa reagoinut SILLÄ HETKELLÄ älyttömään määrään sokeria! Lisäksi tiedetään myös olevan tapauksia jotka selviävät tuosta testistä täysin ihanteellisin arvoin, mutta silti on syntynyt sokerivauva.

Mielestäni testi ei ole luotettava, sillä on saatu rd-diagnoosien määrä huimaan nousuun aivan tyhjään, pelkästä hysteriasta. Tämä maa on onnistunut loistavasti aivopesemään kansan testin "tarpeellisuudesta". Toki tämä on oma vaatimaton mielipiteeni, mutta sallittakoon se minulle. Oikeat ongelmat ovat täällä aina maton alla, mutta esimerkiksi sokerista sitten hysterisoidaan..pahempiakin myrkkyjä saavat myös ne odottavat äidit elimistöönsä vetää, ilman että kukaan sanoo sanallakaan mitään kun on niin "vaikea ja herkkä asia kyseessä".
 
"vieras"
[QUOTE="jep";21945870]ei se mene niin että saat ohjeet MITEN syödä, et sokerit on balanssissa !!!!! SE ON NIIIN yksilöllistä kuka pystyy mitäkin syömään !! Mä en voinu ite syödä YHTÄÄN hedelmää tai maito tuotteita, koska ne nosti sokerit ja olo oli ihan kammottava... URPO URPO JA VIELÄ KERRAN URPO.

Jos insuliini tuotanto on huono niin teet hallaa ITSELLESI JA LAPSELLESI.. Kamala oot.. että mä kiehun!! onko se sun koululainen sit jotenki vammanen et se ei voi mennä yksin kouluun??
Missä on isä? vai ootko sä näitä panen itteni paksuksi kenen kanssa tahansa tyyppi, kunhan saan lapsen jota LAIMINLYÖN JO NYT ???!!!???!!! Voi kyynel sit jos sulla se on (ei selviä kun kokeella) ni toivotaan et lapsellas ei oo syntyessä arvot huonot :( ARGH. Mä join sen ekan litkun janooni ja toisen pikkusen kerralla, ettei rupee tuntuu pahalta... Hitto pyydä vaikka nukutus jos niin pelkäät piikkejä, nykyään ne osaa veret ottaa niin että se EI TUNNU missään.. miten oot selviytyny synnytyksestä ku oot tollanen nörde. Joutuu ne sua jokatapauksessa pistelee jos sektiolla tekee..huah.. Ja voithan sä pyytää päästää ultraan et ne tekee kokoarvion ja synnttystapa arvion.

JA VIELÄ. Jos sulla onki rd ja et oo tietonen niin jos haima ei tuota tarpeeksi insuliinia niin voit jopa saada tajuttomuus kohtauksia.. MENE GOOGLEEN ja lue riskit sieltä.. voi voi[/QUOTE]

No tämä meni kyllä täysin asiattomaksi. Kritiikki on tietysti paikallaan,mutta tämän kirjoittaja voisi hiukan kyllä miettiä. Itseään voi ja kannattaa sensuroida. Ihan kaikkea ei tarvi kirjoittaa mitä mieleen tulee.
 
v.rannankiiski
[QUOTE="vieras";21943291]Kyllä sen kouluun menon saa yhtenä aamuna jotenkin järjestettyä, kun sen päättää järjestää. Kai olet sentään miettinyt mieten järjestät sen synnytyksesi ajan? Mitä teet, jos kaikki ei menekään aivan hyvin synnytyksessä ja joudut olemaan sairaalassa vaikan viikonkin verran?

Toinen vaihtoehto tuolle sokerirasituksella on sitten yleensä vuorokausikäyrä eli otetaan niitä sokerinäytteitä pitkin päivää ja katsotaan miten esim. ruokailut vaikuttavat.[/QUOTE]

Koululainen (ilm. ekaluokkalainen) voi olla yhtenä päivänä vaikka pois koulusta, ei siihen kuole. Ja mukana osaa kyllä olla.
 

Yhteistyössä