Steinerpäiväkoti??

juu
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Steinerin omat ajatukset taivaankappaleista tms eivät ole asia, jota koulussa opetetaan. Pedagogiikka on muodostunut havainnoinnin kautta tukemaan lapsen kehitysvaihetta.

Erilaisuuden tavoittelu tuskin on pääosassa, enemmänkin niin, että vanhemmat haluavat antaa lapsensa kasvaa ajattelevaksi, tuntevaksi ja vastuulliseksi ihmiseksi. Ja osa lapsista oppii tekemällä ja kokemalla, osa lukemalla ja istumalla. Kaikki eivät todellakaan ole samanlaisia.

Ja täytyy sanoa, että steinerkoulu on omien kokemusteni mukaan köyhien koulu.
ja sinä edustat näitäköyhiä? ajat maasturilla päivät ja nuorin lapsi koulussa... Oletko koskaa ollut palkkatöissä?
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Steinerin omat ajatukset taivaankappaleista tms eivät ole asia, jota koulussa opetetaan. Pedagogiikka on muodostunut havainnoinnin kautta tukemaan lapsen kehitysvaihetta.

Erilaisuuden tavoittelu tuskin on pääosassa, enemmänkin niin, että vanhemmat haluavat antaa lapsensa kasvaa ajattelevaksi, tuntevaksi ja vastuulliseksi ihmiseksi. Ja osa lapsista oppii tekemällä ja kokemalla, osa lukemalla ja istumalla. Kaikki eivät todellakaan ole samanlaisia.

Ja täytyy sanoa, että steinerkoulu on omien kokemusteni mukaan köyhien koulu.
ja sinä edustat näitäköyhiä? ajat maasturilla päivät ja nuorin lapsi koulussa... Oletko koskaa ollut palkkatöissä?
Ajan pienoislinja-autolla ja olen kyllä ollut palkkatöissä, tälläkin hetkellä olen yrittäjä. Ja köyhä. Vaan vielä pienemmillä tuloilla moni tuttava kituuttaa ja hoitaa lapsensa steinerkouluun.
 
mie
Ap, sähän voisit käydä tutustumassa paikkakuntasi Steiner-päiväkotiin, ja kunnalliseen päivähoitoon ennenkuin teet päätöksen, minne lapsesi menee hoitoon. Kuten jo aiemmin sanottu, riippuu täysin paikan henkilökunnasta, kuinka hoito toteutetaan. Oman lapseni päädyin laittamaan kunnan päiväkotiin ja olen ollut TODELLA tyytyväinen päätökseen; hoitajat ovat ihania, joustoa löytyy tarvittaessa ja lapsi otetaan huomioon nimenomaan YKSILÖNÄ. Ja yhteistyö päiväkodin ja vanhempien välillä on pelannut aivan loistavasti! Toivottavasti löydätte mieluisan hoitopaikan lapsellenne, onnea etsintään!
 
lto
Kasvisruokavalion saat lapsillesi kyllä myös kunnallisessa päiväkodissa, jos niin tahdot. Luomua se tosin tuskin on.

Oma näkemykseni lastentarhanopettajana on, että steinerpäiväkodeissa on "pehmeämpi" katsomus lapsiin. Yksityisinä ja yleensä vanhempien ylläpitäminä niissä voidaan enemmän itse päättää mm. rahankäytöstä (kunnan päättäjät eivät vie lasten lelurahoja). Toisaalta kunnallisen päiväkodin valvonta on mielestäni parempaa ja tarkempaa. Molemmissa on hyvät ja huonot puolet ja isoja eroja löytyy päiväkotien välillä. Lopulta kaikki on kiinni siitä, millainen henkilökunta päiväkodissa on.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Steinerin omat ajatukset taivaankappaleista tms eivät ole asia, jota koulussa opetetaan. Pedagogiikka on muodostunut havainnoinnin kautta tukemaan lapsen kehitysvaihetta.

Erilaisuuden tavoittelu tuskin on pääosassa, enemmänkin niin, että vanhemmat haluavat antaa lapsensa kasvaa ajattelevaksi, tuntevaksi ja vastuulliseksi ihmiseksi. Ja osa lapsista oppii tekemällä ja kokemalla, osa lukemalla ja istumalla. Kaikki eivät todellakaan ole samanlaisia.

Ja täytyy sanoa, että steinerkoulu on omien kokemusteni mukaan köyhien koulu.
ja sinä edustat näitäköyhiä? ajat maasturilla päivät ja nuorin lapsi koulussa... Oletko koskaa ollut palkkatöissä?
Ajan pienoislinja-autolla ja olen kyllä ollut palkkatöissä, tälläkin hetkellä olen yrittäjä. Ja köyhä. Vaan vielä pienemmillä tuloilla moni tuttava kituuttaa ja hoitaa lapsensa steinerkouluun.
oppiiko siellä valehtelemaan siellä steinerkoulussa? et ole sisustuksesta ja kaikesta päätellen köyhä vaan lähes miljonääri. oelt kertonut kotisi sisustuksen täällä ja teilä on luontaistaloutta, jota voi olla vain rikkailla. (maata ja mantuja, muuten ei hirvipaisteja syödä jatkuvasti, jos ne ostaa, menee jo ruokaan muutama tonni kuussa)
 
Lilli
Mä luin vähän aikaa sitten kaksplussasta jutun steinerpäiväkodista. Eli ei ole mitään omakohtaista kokemusta, mutta jotkin asiat jäivät tässä jutussa mietityttämään. Korostivat alkutekstissä vapaan leikin tärkeyttä, mutta aika-taulua katsoessa, ei sille oltu raivattu juurikaan aikaa. Kaikki oli tosi tarkkaan suunniteltua, ma sitä, ti tätä, ke sitä ja to tätä.. Maalatessa sanottiin mitä värejä saa käyttää, kyseisenä päivänä keltaista, oranssia ja punaista. Missä lapsen oma luovuus ja päiväkodin lapsilähtöisyys?
Tosi ihana juttu artikkelin päiväkodissa oli pienuus, vain kolme hoitajaa ja sen mukaan lapsia.

Tällaisia vain jäin miettimään.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
oppiiko siellä valehtelemaan siellä steinerkoulussa? et ole sisustuksesta ja kaikesta päätellen köyhä vaan lähes miljonääri. oelt kertonut kotisi sisustuksen täällä ja teilä on luontaistaloutta, jota voi olla vain rikkailla. (maata ja mantuja, muuten ei hirvipaisteja syödä jatkuvasti, jos ne ostaa, menee jo ruokaan muutama tonni kuussa)
:eek:
:LOL: :LOL:

Saisikin hirvipaistia...

Kotini sisustuksesta olen kyllä täällä kertonut sen, minkä olen itse tehnyt: maalaushommia etc. Luontaistaloutta? Lankomies ampuu peuran ja antaa palan meille... hmmm, taitaa se sitä olla. Eikä edes omilta mailtaan, vaan metsästysseuran alueelta.

Mutta pointtini on yhä se, että suurin osa steinerkoulun tai -päiväkodin valinneista on tavallisia tallaajia. Suomessa perusopetus on lain mukaan ilmaista, vapaaehtoisia perhemaksuja saa maksaa, mutta kukaan ei voi velvoittaa tai pakottaa siihen.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Mä luin vähän aikaa sitten kaksplussasta jutun steinerpäiväkodista. Eli ei ole mitään omakohtaista kokemusta, mutta jotkin asiat jäivät tässä jutussa mietityttämään. Korostivat alkutekstissä vapaan leikin tärkeyttä, mutta aika-taulua katsoessa, ei sille oltu raivattu juurikaan aikaa. Kaikki oli tosi tarkkaan suunniteltua, ma sitä, ti tätä, ke sitä ja to tätä.. Maalatessa sanottiin mitä värejä saa käyttää, kyseisenä päivänä keltaista, oranssia ja punaista. Missä lapsen oma luovuus ja päiväkodin lapsilähtöisyys?
Tosi ihana juttu artikkelin päiväkodissa oli pienuus, vain kolme hoitajaa ja sen mukaan lapsia.

Tällaisia vain jäin miettimään.
"Vapaa" leikki on ujutettu kattamaan kaikki toiminta, lattianpesukin muuttuu leikiksi. ;) Melkein-vapaata leikkiä.

Ja jos halutaan, että lapsi käyttää maalauksessaan tiettyjä värejä, annetaan vain ne esille ja seurataan yhdessä, kuinka sekoittuvat toisiinsa tms.

Sellainen "vapaus", jota yleensä ajatellaan, ei kuulu steinerilaiseen kasvatukseen. Oikea vapaus on sitä, että voi nousta omien ennakkoluulojensa yläpuolelle ja objektiivisesti havainnoida maailmaa. Jotakuinkin näin se selitetään.

Mutta ei ole muuta ohjetta antaa, kuin että menee tutustumaan paikkaan ja kyselee, keskustelee ja seurailee.
 
ei niin kokemusta
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja rty:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Joo, mulla ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta, mutta olen kuullut että .....
Nää on just parhaita vastaajia <3
No se on hyvä että tähän ketjuun löytyi sun mielestä se paras vastaaja, tosin en koe itseäni sellaiseksi kun ei tosiaan ole sitä henk.koht.kokemusta.
Sinähän oletkin vain pph. Mistä sulla kokemusta voisi olla? Ikääkään ei paljon mitään. En toisi lastani sulle hoitoon.
 
hyvää juhannusta
Alkuperäinen kirjoittaja rallen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja rallen:
Vähän jonsered epäilen sun stooria.. sori.. Mutta eihän lapsista lampaita haluta, vaan susia, jotka syövät lampaat. Vai :)
Tavan koulussa kasvatetaan tottelevaisia kansalaisia, harmaata massaa. Joissakin vaihtoehtokouluissa, kuten Steiner koulussa, ihminen otetaan yksilönä ja hänen vahvuuksiaan tuetaan. Näin lapsesta kasvaa omilla aivoillaan ajatteleva aikuinen.
Täysin väärin. Jos puhutaan päivähoidosta, ihan peruspäivähoito pyrkii ottamaan lapsen yksilönä huomioon (nimim. 4 lasta tavallisessa kunnallisessa pitänyt). Erikoispäiväkotien viehätys on nimenomaan siinä, että profiloidutaan "paremmiksi" kuin muut. Jos pienestä pitäen toitotetaan, että olet yksilö,
toisin kuin muut, se on aivopesua, eikä omilla aivoilla ajattelemaan tukemista.
rallen, olet kyllä mielenkiintoinen ja oman näkemykseni mukaan oikeassa. Steinerkoululaiset käyvät ennen lukiota erilaista opetusta että heidät saadaan sopeutumaan tavan porukan ryhmään.
 

Yhteistyössä