Steinerpäiväkoti??

Alkanut minuakin kiinnostaa nämä päiväkotiasiat kun vähitellen pitäisi opintojen pariin palata... Onko kokemuksia steinerpäiväkodeista? Se kiinnostaa siksi että mielikuva steinerpedagogiikasta on se että pehmeät arvot on tärkeitä ja että se olisi vähän "ihmisläheisempää"...jos noin voi sanoa. Ja suuri plussa on myös se että ainakin täällä steinerpäiväkodissa tarjotaan kasvisruokaa, jota itsekin kotona syömme enkä haluaisi lasta lihansyöjäksi kasvattaa, vaikka en häneltä kerhon retkipäivinä sitä nuotiomakkaraa haluakaan kieltää.

Eli, olisiko jollakin tietoa aiheesta? Onko hoitopaikka kalliimpi kuin normipäiväkodissa? Käsitykseni on se että ainakin vanhemmilta odotetaan tiivistä sitoutumista toimintaan jollakin tasolla, mutta se ei ole ongelma.

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Kun toimii, toimii mahtavasti. Jos ei toimi, on kamala...
Kerropa vähän tarkemmin :D
Voiko jostain merkeistä päätellä että toimiiko vai ei, vai pitääkö vaan mennä kokeilemaan?
Yritin yv:ä laittaa, mutta lodjusi on täynnä :D
 
JONSERED Karhunkantaja
Mutta siis periaatteessa sama, kuin missä tahansa päiväkodissa: kannattaa grillata henkilökuntaa ja kysellä paljon ja pyytää kertomaan, kuinka tietyissä tilanteissa he toimivat jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Kun toimii, toimii mahtavasti. Jos ei toimi, on kamala...
Kerropa vähän tarkemmin :D
Voiko jostain merkeistä päätellä että toimiiko vai ei, vai pitääkö vaan mennä kokeilemaan?
Yritin yv:ä laittaa, mutta lodjusi on täynnä :D
kappas vain, niinpä oli. Kävin raivaamassa tilaa :) Laitappa tarinaa jos viitsit, aihe kiinnostaa nyt kovasti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja rallen:
on kyllä kokemusta heistä. Ihme, että asiallista vastausta heti noin kommentoidaan. (jonsered)
Onko oma lapsesi ollut steiner päiväkodissa? Jos ei, sinulla ei varmaan ole ap:ta kiinnostavaa tietoa. Kolmannen käden tieto on aina epäluotettavaa.

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja rallen:
on kyllä kokemusta heistä. Ihme, että asiallista vastausta heti noin kommentoidaan. (jonsered)
Ei ole ihme. :)

Minua ällistytti ja nauratti. Näin silmieni edessä tuttuja steinerhörhöjä, enkä voi kuvitellakaan heidän suhtautuvan maailmaan kuvaamallasi tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
En ole kuullut kuin lähinnä negatiivisia kokemuksia, omaani en veisi mistään hinnasta.
Millaisia negatiivisia kokemuksia?

Mutta toisaalta, minua kiinnostaa omakohtaiset kokemukset enemmän kuin kuulopuheet, sillä melkein kaikista asioista jotka poikkeaa valtavirrasta edes vähän, liikkuu yleensä huhuja jotka on ehkä saaneet alkunsa vain negatiivisista oletuksista.
 
No, esikoiseni oli steinerleikkikoulun avoimessa päiväkodissa (eli ei siis varsinainen päivähoito). Käytyäni kaksi kertaa vanhempainillassa ainoa eväs oli, että normaali päiväkotien tavoille naureskeltiin ("mitä järkevää voi askarrella vessapaperirullasta"). Itse tekivät puusta jotain ihmejuttuja, jolle en itse keksinyt koskaan käyttöä. Ja katsoivat lastani tosi pitkin nenänvartta, koska oli eväsrasiana disney-pussukka, jonka oli saanut tätiltään. ("oikeat steinerlapset käyttivät äidin tai mummon kutomaa luomu-kassia")
 
Madgaleena
Harkitsin itse tuollaista aikoinaan, mutta nämä olivat ne syyt miksi EI valittu vaan vietiin ihan taviskunnalliseen:
- aukioloajat: ei jousta kuten kunnallinen, loma-ajoilla ei varahoitoa vaan se olisi itse pitänyt järjestää.
- aktiivinen vanhempainyhdistys: pitää päiväkotia osin pystyssä, mutta epäreilusti, osa oli todella aktivisia, osa tuntui menevän siivellä.
- henkilökunnassa oli paljon ihmisiä, jotka olivat sukua keskenään, tämä kummastutti.

Plussaa olisivat olleet se kasvisruokavalio, leikkikaluttomuus ja se, ettei alle 3-vuotiaita päässyt hoitoon.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja rallen:
No, esikoiseni oli steinerleikkikoulun avoimessa päiväkodissa (eli ei siis varsinainen päivähoito). Käytyäni kaksi kertaa vanhempainillassa ainoa eväs oli, että normaali päiväkotien tavoille naureskeltiin ("mitä järkevää voi askarrella vessapaperirullasta"). Itse tekivät puusta jotain ihmejuttuja, jolle en itse keksinyt koskaan käyttöä. Ja katsoivat lastani tosi pitkin nenänvartta, koska oli eväsrasiana disney-pussukka, jonka oli saanut tätiltään. ("oikeat steinerlapset käyttivät äidin tai mummon kutomaa luomu-kassia")
:eek:


:LOL: :LOL:

Huomaatko? Taas sama reaktio...

Uskomatonta porukkaa, en tiennyt sellaisia olevan olemassakaan. Vai onko? :saint: :D
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Madgaleena:
Harkitsin itse tuollaista aikoinaan, mutta nämä olivat ne syyt miksi EI valittu vaan vietiin ihan taviskunnalliseen:
- aukioloajat: ei jousta kuten kunnallinen, loma-ajoilla ei varahoitoa vaan se olisi itse pitänyt järjestää.
- aktiivinen vanhempainyhdistys: pitää päiväkotia osin pystyssä, mutta epäreilusti, osa oli todella aktivisia, osa tuntui menevän siivellä.
- henkilökunnassa oli paljon ihmisiä, jotka olivat sukua keskenään, tämä kummastutti.

Plussaa olisivat olleet se kasvisruokavalio, leikkikaluttomuus ja se, ettei alle 3-vuotiaita päässyt hoitoon.
Steinerpäiväkodissa ON leikkikaluja, vaikka ei elektronisia muovihärpättimiä löydykään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
En ole kuullut kuin lähinnä negatiivisia kokemuksia, omaani en veisi mistään hinnasta.
Millaisia negatiivisia kokemuksia?

Mutta toisaalta, minua kiinnostaa omakohtaiset kokemukset enemmän kuin kuulopuheet, sillä melkein kaikista asioista jotka poikkeaa valtavirrasta edes vähän, liikkuu yleensä huhuja jotka on ehkä saaneet alkunsa vain negatiivisista oletuksista.
Joo, mulla ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta, mutta olen kuullut että toiminta on aika suppeata ja virikkeetöntä.Vähän liiankin yksinkertaista.
 
Mun täytyy sanoa, että en ihan pysy sun jonsered perässä. Sori, mutta en harrast näitä palstoja tai chattailua, koska se on todella masentavaa. Mutta voisitko selventää mitä noilla etäällä toisistaan olevilla hymiöillä tarkoitat?
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Joo, mulla ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta, mutta olen kuullut että toiminta on aika suppeata ja virikkeetöntä.
Virikkeettömyyttä en allekirjoittaisi. Ja tämä on omakohtaista kokemusta, tosin päiväkodin yhteydessä pyörineestä eskarista.

Joka päivälle on teemansa: kädentaidot, siivoaminen, retki/liikuntapäivä jne. Aika virikkeellistä minusta. :)

MUTTA täysin toteuttajasta kiinni, kuinka sujuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madgaleena:
- aktiivinen vanhempainyhdistys: pitää päiväkotia osin pystyssä, mutta epäreilusti, osa oli todella aktivisia, osa tuntui menevän siivellä.
Tämä mua kiinnostaa. Miten vanhempainyhdistys osallistuu päiväkodin pystyssä pysymiseen? Käsittääkseni ihmiset vie lapsen hoitoon mennäkseen töihin, eli ei varmaan siksi pysty osallistumaan vaikka ruoanlaittoon tms... olenko ihan hakoteillä? vai onko se osallistuminen jotain talkoopäiviä, jolloin poimitaan marjoja tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Joo, mulla ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta, mutta olen kuullut että toiminta on aika suppeata ja virikkeetöntä.
Virikkeettömyyttä en allekirjoittaisi. Ja tämä on omakohtaista kokemusta, tosin päiväkodin yhteydessä pyörineestä eskarista.

Joka päivälle on teemansa: kädentaidot, siivoaminen, retki/liikuntapäivä jne. Aika virikkeellistä minusta. :)

MUTTA täysin toteuttajasta kiinni, kuinka sujuu.
Hei, ehkä näissäkin päiväkodeissa on eroja, kuin myös kunnallisissa.
 

Yhteistyössä