Suututtaa lapsen opettaja! (mitä mieltä olette? )

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eikö tuo vihkojuttu ole ihan normaali käytäntö? Arvaa vaan moniko tekee tota tahallaan, siis myöhästelee tai lintsaa, joku yhteinen systeemihän siihen on oltava. Ei se opettaja VOINUT tietää varmaksi teidän tilannetta, voihan se myöhästyjä väittää mitä vain. Olisit itse mennyt sanomaan opettajalle, kun oikeastaanhan se oli "sun syy" että olitte myöhässä. Varsinkin jos lapses jo etukäteen varoitti että opettaja suttuu.
No eipä se ope silti saa naama punaisena karjua.
No enpä ollut näkemässä huusiko naama punaisena -olitko sinä?

En ollut mutten oleta että lapsi tuosta huutamisesta on valehdellut.
Opettaja on itse kertonut, että hän karjuu tunnilla "naamapunaisena" jos lapset eivät muuten tottele. "Ottaa luulot pois" :whistle:
Siksi on helppo uskoa, että opettaja on kyllä nytkin sitten karjunut... Tähän asti olen kyllä ajatellut, että se karjuu ihan vaan asiasta, muuta tuo ei minun mielestä ole asia joka tarvisi karjumalla läpi vetää! :kieh:

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Ei meillä ole aiempina vuosina tuollaisesta tullut vihkoonmerkintää... ainakaan tuohon sävyyn.
Hyvä käytäntöhän tuo on, ja varmaan toisissa kouluissa lapset saattavat myöhästyä tahallaan tunneilta ja hyvähän se silloin on että reissuvihkon välityksellä asiasta ilmoitetaan.

En tiedä oisko sekään ollut toisaalta niin hyvä idea, että olisin mennyt keskeyttään tunnin , nuorempi lapsi mukanani ja alkanut siinä kesken luokan opetuksen kertomaan syytä myöhästymiselle...
Aiempina vuosina? Eli on myöhästellyt useamminkin? Ja miten niin vain MUISSA kouluissa myöhästellään?

Ja olisi toki ollut hyvä idea mennä, varsinkin kun lapsesi varoitti sua jo etukäteen että opettaja suuttuu!
 
FiiNes
Kurjaa käytöstä...:( Itsellä samanikäinen lapsi, ja olisi moisesta käytöksestä varmasti kauhistunut...

Minäkään en kyllä lähtisi yhtä tylsälle linjalle open kanssa (siis tyyliin rehtorin nimikirjoitus tälle viivalle jne) yksinkertaisesti siitä syystä, että pelkäisin sen sitten jollain muotoa lapselleni kostautuvan... Soittaisin opettajalle suoraan, ja keskustelisin tiukasti, mutta täysin asiallisesti ja neutraalisti (huutamatta, provosoimatta jne) kuinka vastaavissa tilanteissa jatkossa tulee toimia, jos ei ehdi ajoissa. Minun tytär kulkee bussilla, ja on ihan selvää, että jos esim. myöhästyy bussista, menee seuraavalla tunnin kuluttua. Thats it-sen suuremmitta huudoitta.

Itse opetan ammattiaineiden opena, meillä on käytäntö, että 1/2h myöhästymisen jälkeen tullaan vasta seuraavalle tunnille (ovi on lukossa), ja tulee eka tunnista poissaolomerkintä. Nuoret on niin kovia nukkumaan, ja kokoaikainen tunneille ramppaus häiritsee sitten toisten keskittymistä ja tunnin etenemistä-kun puolet voi tulla ihan sitten kun sattuvat heräilemään :) Työelämäänkin mennään sitten ajallaan eikä silloin kun jaksaa ja huvittaa.

Tuonikäisten kanssa tilanne on toinen. Varmasti sinua harmittaa-minua ainakin harmittaisi! Kovasti-lapsen puolesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Ei meillä ole aiempina vuosina tuollaisesta tullut vihkoonmerkintää... ainakaan tuohon sävyyn.
Hyvä käytäntöhän tuo on, ja varmaan toisissa kouluissa lapset saattavat myöhästyä tahallaan tunneilta ja hyvähän se silloin on että reissuvihkon välityksellä asiasta ilmoitetaan.

En tiedä oisko sekään ollut toisaalta niin hyvä idea, että olisin mennyt keskeyttään tunnin , nuorempi lapsi mukanani ja alkanut siinä kesken luokan opetuksen kertomaan syytä myöhästymiselle...
Aiempina vuosina? Eli on myöhästellyt useamminkin? Ja miten niin vain MUISSA kouluissa myöhästellään?

Ja olisi toki ollut hyvä idea mennä, varsinkin kun lapsesi varoitti sua jo etukäteen että opettaja suuttuu!
Toki muutama myöhästyminen mahtuu näihin 4 vuoteen mitä lapsi on koulua käynyt. Eikä se ole minusta ihme... jos pari kertaa 4 vuoden aikana koulusta myöhästyy?

En kyllä sanonut, etteikö täällä koulussa myöhästeltäisiin... Mutta epäilen, että täällä taksikyytilapset tahallaan tunnilta myöhästelisivät.

 
FiiNes
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Hei ap tuu kertomaan sit mitä ope sano! Ei kyllä ollut mukavaa käytöstä...
Joo, tulen huomenna kertomaan. Mietin vielä että laitanko vain reissuvihkoon viestiä, vai soitanko huomenna opettajalle asiasta.
Sinuna kyllä soittaisin. Laita etukäteen asiat, joista haluat jutella, ranskalaisin viivoihin lapulle-tulee sitten kaikki käsiteltyä :)

Itse olen joskus toiminut näin.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Toki muutama myöhästyminen mahtuu näihin 4 vuoteen mitä lapsi on koulua käynyt. Eikä se ole minusta ihme... jos pari kertaa 4 vuoden aikana koulusta myöhästyy?

En kyllä sanonut, etteikö täällä koulussa myöhästeltäisiin... Mutta epäilen, että täällä taksikyytilapset tahallaan tunnilta myöhästelisivät.
Määrittele muutama -vai pariko se vain oli? Ja miten ne taksikyytilapset tähän liittyy, kun sinun lapsesi ei nyt taksin kyydillä mennyt?
 
Mielenkiintoinen asenne
Muutama myöhästyminen mahtuu neljään vuoteen? Minulla penska 8. luokalla, eikä ole myöhästynyt yhtään kertaa. Bussimatkaa 9 km. Enkä muista itsekään koulusta myöhästyneeni ennenkuin lukiossa.

Tässä ko. tapauksessa myöhästyminen oli täysin ymmärrettävää ja opettajan käytös asiatonta.
 
v
Ohhoh... ikinä ei kyllä mulle ole opettaja huutanut, kun olin koulussa. ja yhdessä välissä myöhästelin useinkin, kun jäin haaveilemaan jotain koulumatkalla :ashamed:. Silloinkin opettaja nätisti sanoi, että koitas nyt *** keritä ajoissa kouluun, kuten muutkin. Joskus myöhästyin sen takia, että koko perhe nukkui pommiin, myös vanhemmat myöhästyivät. Silloinkin opettaja naureskeli, että semmoista joskus sattuu.

Tuo lapsesi myöhästyminen, kun on vielä ollut sinun "syy", niin ei kyllä ole oikein huutaa hänelle. Ja vielä kun lapsellasi ei ole tapana myöhästellä. ihmettelen...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Toki muutama myöhästyminen mahtuu näihin 4 vuoteen mitä lapsi on koulua käynyt. Eikä se ole minusta ihme... jos pari kertaa 4 vuoden aikana koulusta myöhästyy?

En kyllä sanonut, etteikö täällä koulussa myöhästeltäisiin... Mutta epäilen, että täällä taksikyytilapset tahallaan tunnilta myöhästelisivät.
Määrittele muutama -vai pariko se vain oli? Ja miten ne taksikyytilapset tähän liittyy, kun sinun lapsesi ei nyt taksin kyydillä mennyt?
käsitin että lapsi normaalisti kulkee taksilla kouluun, mutta nyt oli 50 km:n päässä yötä äidin yövuoron vuoksi. siksi tuo viittaus noihin taksikyytiläisiin, jos siis oikein asian olen käsittänyt.
 
Minä soittaisini ihan suoraan opettajalle ja riippuen siitä miten hän käyttäytyisi ja mitä sanoisi, tarpeen tullen antaisin palautetta rehtorillekin.

Meillä oli yläasteella joskus joku sijaisopettaja joka käyttäytyi tosi sekavasti ja kävi oppilaisiin käsiksikin, ei mennyt useampaa päivääkään kun tuli uusi sijainen :whistle:
 
vieras myös
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Toki muutama myöhästyminen mahtuu näihin 4 vuoteen mitä lapsi on koulua käynyt. Eikä se ole minusta ihme... jos pari kertaa 4 vuoden aikana koulusta myöhästyy?

En kyllä sanonut, etteikö täällä koulussa myöhästeltäisiin... Mutta epäilen, että täällä taksikyytilapset tahallaan tunnilta myöhästelisivät.
Määrittele muutama -vai pariko se vain oli? Ja miten ne taksikyytilapset tähän liittyy, kun sinun lapsesi ei nyt taksin kyydillä mennyt?
käsitin että lapsi normaalisti kulkee taksilla kouluun, mutta nyt oli 50 km:n päässä yötä äidin yövuoron vuoksi. siksi tuo viittaus noihin taksikyytiläisiin, jos siis oikein asian olen käsittänyt.
minäkin käsitin että oli poikkeus ettei taksilla kouluun mennyt! ja kyllähän nuo taksikyyti jutut vaikuttaa myöhästymisiin, eli taksihan tulee aina ma,ti,ke,to,pe sovittuna kellonaikana hakemaan ja siitä ei oikein sovi myöhästyä, muuten myöhästyy REILUSTI!
 
vieras
Itse opetan, aamusta riippuen, 3.-, 4.- ja 5.-luokkalaisia, enkä ole vielä kertaakaan myöhästymisestä huutanut. Mielestäni on turha panna tunnista aikaa siihen, myöhästyjä menee itse paikalleen ja hoitaa itsensä tilanteen tasalle - tunnin jälkeen voi kahden kesken kysäistä syytä. Harvoinpa kukaan myöhästyy ja myöhästyneilläkin ollut syynsä. Enpä itsekään opettajana tai ihmisenä ole niin täydellinen, ettenkö joskus myöhästyisi - enkä todellakaan antaisi kenenkään karjua mulle siitä syystä!

Kannattaa kuitenkin ottaa ekaksi jäitä hattuun ja selittää, että lapsi oikeasti pahoitti mielensä, sen sijaan, että lähtee hyökkäys/lynkkausmielessä liikkeelle. Ihmisiähän me kaikki ollaan, vaikka käytösmalleissa olisikin parantamisen varaa.
 
Se lappu kotiin myöhästymisestä on ihan normaali rutiini riippumatta siitä mitä lapsi sanoo syyksi. Vinkiksi jos seuraavan kerran käy samoin, pistä syy myöhästymiseen reppuvihkoon allekirjoituksen kera. Monet oppillaat kun saattavat kertoa syyksi mitä vain, niin ei opettajatkaan aina siten usko syitä. Väärin opettaja kuitenkin teki, kun noin huutaa pienelle oppilaalle. Vaikka koulusta ei saa myöhästyä, on satunnainen myöhästyminen kuitenkin ihan inhimillistä eikä siitä pitäisi tehdä suurta numeroa.
 

Yhteistyössä