Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *helmikuussa*

-Brita-, sanoit että verikokeet otetaan aina ultran jälkeen. Täällä pk-seudulla mulle tuli neuvolasta käsky käydä verikokeessa välillä 10+0 - 10+6 ja np-ultra-aika tuli tosissaan postitse ja se on kun kasassa on tasan 12+0. Eli nähtävästi vaihtelee noikin käytännöt sitten paikkakunnittain...
 
Aniko vähän huonosti ilmaisin itseni mutta sitä siis juuri tarkoitin että ihmettelen eri käytäntöjä kun tosiaan täälläkin joku sanoi että verikokeet otetaan paljonkin aiemmin mitä ultra. Kerroin vaan meidän sairaalan käytännön. :)
 
seulontakokeista meilläpäin taas on niin, että samalla kun menen ultraan, ottavat ne verikokeet. Siksi en saanut aikaakaan siirrettyä kun ottavat verikokeiden mukaan varman päälle, sitten jos ultrassa onkin vielä alle 11 viikot niin se voidaan ottaa uudelleen mutta verikokeita ei jos viikot onkin isommat. Ja tämä siis siksi koska asun pienessä kunnassa josta mennään isoon kaupunkiin synnyttämään ja kaikki nuo äitiyspolikäynnit myös siellä. Sekavaa... Aika paljon näköjään vaihtelee sairaanhoitopiireittäin, itsellä siis ksks paikkana.
 
Voisko nämä "meilläpäin/täällä" immeiset kirjoittaa siihen viestiinsä sen paikkakunnan, kiitos. Ei tartte mennä etusivulle ja arvuutella, mistä paikkakunnasta on kyse :)

Meilläkin täällä Tampereella labra ennen varsinaista ultraa, paras aika taisi olla siinä 12-14 välissä että siitä on sitten hyötyä NP ultran ja riskijuttujen kanssa. Mä varasin ajan ensviikon maanantaille, eli raskausviikot silloin just 11 viikkoa. Se oli varhaisin aika, mihin neuvolantäti suositteli menemään ja just silloin sattuu olemaan mulla vapaapäivä. Eli ei tarvinnut pohtia, mikä päivä sopis parhaiten..
Enään siis pikkasen reilu pari viikkoa varsinaiseen ultraan, aika on 04.03 ja sitten samalla viikolla vielä lääkäriaika :) Toivottavasti kaikki nyt on tuossakin ultrassa kunnossa, vauva on terve ja saa jatkaa kehitystänsä. Aika tuntuu menevän välillä niin hitaasti tohon ultraan, kun tekis mieli jo tän "ison" mahan takia kailottaa kaikille..
 
Onhan se helpompaa jos voi molemmat käynnit hoitaa samalla, varsinkin jos on pitkä matka. Täällä tehdään np-ultrat iltapäivisin ja labra menee kiinni klo 14 niin ei tarvii sielläkään jonottaa kun pääsee suoraan sisään "päivystys"näytteenä. :) sen verran oli tullut muutosta meilläkin että esikoisen aikaan ultran teki kätilö mutta nyt oli lääkäri tekemässä ja kätilö avustamassa.
 
Mulla on kanssa keski-suomen keskussairaala ja mulla ollut erilailla kun tuzzilla :D
Eli käytännöt vaihtelee nähtävästi saman sairaanhoitopiirin sisälläkin! Mulle sanottiin että ensin verikoe vkolla oisko 8-10 ja ultra vkoilla 11-13 .jos verikoe menee myöhempään ei saada enään tiettyjä asioita katottua , sitten kuulee yhteenvedon ultrassa kun verrataan verikokeita ja turvotusta.En muuten tiedä pitääkö niitä seulonta verikokeita itse kysellä jo etukäteen vai mites muut tehnyt? Näin siis Jyväskylässä.Mulla ultra vasta vkoilla 12+6
 
Turussa on tällä hetkellä niin, että samaan aikaan otetaan verikokeet ja ultrat. Tilanne on kuitenkin muuttumassa olisikohan ensi kuussa(?), jolloin verikoe on ultraa aikaisemmin. Aika varattiin neuvolassa ja sain itse katsoa sopivan ajan. 10+1 olisi silloin. Saamassani lapussa lukee että viikoilla 10-12 pitäisi tehdä, eli ihan sopivasti osuisi tuohon. Muistaakseni se vaihtuu nyt niin että ultrat tehtäisiin kuitenkin vähän myöhemmin. No, kai se on silti tarkka vaikka tuntuu että muihin verrattuna kovin aikaisin olen menossa!

Meillä on nyt kerrottu miehenkin suvulle. Tai ainakin äidille, veljelle ja isoäidille. Sen verran mies suostui kertomaan että äitinsä oli laivalla ruokapöydässä ruvennut itkemään onnesta kun hänelle oli kerrottu. :3 Loput saan kuulemma kuulla vasta huomenna kun hän palaa Virosta. Tahallaan pitää jännityksessä kun tietää että olen ihan pähkinöinä täällä. ;<

Minulla on myös samanlainen olo kuin monella, todella hankalaa hahmottaa että meille ihan oikeasti tulisi vauva syyskuussa. Ehkä sen nt-ultran jälkeen? Toisaalta kun se on niin aikaisin niin tuntuu että kyllähän se voi helposti mennä senkin jälkeen kesken :/ On jotenkin niin hankalaa luottaa, että kaikki menisi hyvin. Olen aika varma että ilman internetiä en osaisi lainkaan pelätä. Huonotkin puolensa tässä touhussa. Toisaalta vertaistuki on aika korvaamatonta. :)

Fritang 9+2
 
Hmm, itse sain perjantaina kutsun np-ultraan 27.2. Tällä viikolla kävin ekalla neuvolakäynnillä ja koitti ottaa verikoetta, mutta ei saanut ja laittoi (ylipainon takia) lähetteen sokerirasitukseen ja sanoi että käy sitten samalla ja lähete tuonne alkaa vasta joskus maaliskuun puolivälissä. Ja ei kyllä sanonut mitään, että siellä np-ultrassa se otettaisiin samalla. Pitää varmaan maanantaina soittaa keskussairaalaan ja kysellä :) Ja paikkana siis Kotka ja KOKS.
 
Aniko pk-seudulla muuttunu toi käytäntö vuoden sisään 04/13 syntyneestä esikosta käyny vielä seuloissa np-ultran yhteydessä tai siis suoraan ultrasta labroihin. Tiedä sitten vaikuttaako toi Nkl:n remppa mistä lie johtuu.

Ja meillä kans tulee kutsu postissa ultraan, onneksi oon saanu töistä järkättyä. Nyt ei tarvi ku saada laps hoitoon ku en oo vielä takas työelämässä :)

Tine, mä kans aivan uuvuksissa. Esikoinen ekaa kertaa kipeenä. Kaks viikkoa takana nyt.. loppuis jo.

Simppu ja pikkumuru 10+4
 
Mulla on kanssa keski-suomen keskussairaala ja mulla ollut erilailla kun tuzzilla :D
Eli käytännöt vaihtelee nähtävästi saman sairaanhoitopiirin sisälläkin! Mulle sanottiin että ensin verikoe vkolla oisko 8-10 ja ultra vkoilla 11-13 .jos verikoe menee myöhempään ei saada enään tiettyjä asioita katottua , sitten kuulee yhteenvedon ultrassa kun verrataan verikokeita ja turvotusta.En muuten tiedä pitääkö niitä seulonta verikokeita itse kysellä jo etukäteen vai mites muut tehnyt? Näin siis Jyväskylässä.Mulla ultra vasta vkoilla 12+6
Jep, näinhän se on noissa K-SKS:n ohjeissa. Mulla vaikuttaa tämä pikkukylä asuinpaikkana (jota nyt en tässä sen tarkemmin huutele), tämä sote-uudistus on saanut hyviä asioita aikaan... Siis ei :)
 
On näköjään eri käytäntöjä. Mulla synnytyssairaalana PHKS ja mulla meni niin että verikokeet kävin ottamassa etukäteen oman terveyskeskuksen labrassa, tulokset sain sitten kuulla äitipolilla np-ultran yhteydessä, kun turvotus oli myös mitattu. Musta kiva näin, jos oiskin ollut jotain ikävää, niin olisi heti voinut keskustella kasvotusten jonkun kanssa.

Aika ultraan mulle tuli postitse ja sitä sai vaihtaa YHDEN kerran. Jouduin siis vaihtamaan aikaa kun en saanut lapsenvahtia ja mietin vaan et mitäs jo oisin vaikka tullut vatsatautiin ultrapäivänä. Olisko ultra jäänyt välistä kokonaan?

Mulla tuo tekstinkorjaaja vaihtaa np-ultran aina nähdään pian! -ultraksi. :D Ihan kuvaava sekin tietty.
 
  • Tykkää
Reactions: Aniko ja Keltakukka
Täällä on saikulla maattu jo viikon verran. Nyt alkoi sitten päänsäryt ja migreenit pahoinvoinnin lisäksi. Aika epätoivoinen fiilis.

Ikävä lukea keskenmenoista! Itseäkin jännittää, niin kuin varmaan kaikkia. Ultra kuun lopussa, joten sinne pitää jaksaa.

Verikokeessa kävin alkuviikosta. Joku mainitsi aikaisemmin, että ennen koetta ei saanut syödä?! Oliko näin? Mulle ei ainakaan kukaan maininnut asiasta.

Influenssarokotteita lähdetään esikoisen kanssa jonottamaan maanantaina. En halua riskeerata, että tauti iskee. Sikaa oli liikkeellä silloin ensimmäisen raskaudenkin aikana.

Blaah. Kamala olo taas. Nämä päivät on kyllä yhtä sinnittelyä.

Sasse 10+5
 
Simppu, ok. Voi olla, että tosiaan Nkl:n remppa vaikuttaa.

Sasse, mä kävin kanssa tällä viikolla verikokeessa. Muakin epäilytti toi, että saako syödä ennen ja soitin sinne edellisenä päivänä ja kysyin. Tarkisti tiedot ja kun oli ihan se perusseula eikä mitään ylimäärästä siihen lisäks niin sanoi, että saa syödä ihan normaalisti ennen.

Aniko & pomppi 10+2
 
Emeli, tuo vatsan kasvu raskauden aikana on todella yksilöllistä. Mm. hormonit turvottavat vatsaa alkuraskaudessa, kohdun asento vaikuttaa myös, ja varsinainen raskausvatsa tulee kaikilla siis yksilöllistä tahtia näkyviin, nuo esitteiden kuvat yms ovat vaan keskiarvo.. Itselläni alkoi edellisestä raskaudesta kuten tästäkin heti ensimmäisillä viikoilla järkky turvotus, ja edellisessä oli rv12 jo ihan selvä vauvamasu, kuten tästäkin olkaa nyt olemaan yhdennellätoista viikolla.. Ja minulla nyt siis paino pudonnut -2kg, eli en ole ainakaan lihonnut..:)

KapuH & jiri 10+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maikkki ja Emeli-
Mä katoin just esikoisen äitiyskorttia ja siinä mulla oli jo ekaan neuvolaan 8+6 paino noussut 2kg, yhteensähän mulle tuli n. 20kg, paino nousi tasaisesti koko ajan. Nyt tässä mulla on paino jo tippunut kilon verran.. Että mun kokemuksella mikä vaan on normaalia painon suhteen :)
 
Dolly ei saa säikytellä.. Luulin, että täällä on taas surullisia uutisia. Onneksi kuitenkin kaikki on hyvin ja vaihdat vain ketjua :)
Mulla alkoi turvotus heti, eli siellä 6 viikon paikkeilla. Paino on tähän asti pysynyt samalla, mutta viimeviikolla alkoi nousta ja nyt on noussut jo 1,5kg. Saankohan mä nyt huudot neuvolatädiltä? :D
 
Onnittelut lintetsa hyvistä ultrakuulumisista!

Mäkin sain vihdoin varattua ensimmäisen neuvolan ja se onkin jo nyt perjantaina. Mua ei kyllä haittaa yhtään että niitä neuvolakäyntejä tulee vain vähän, en melkein jaksanut käydä niissä ensimmäistä tai toistakaan odotellessa :D Dopplereita katselin jo ja varmaan tällä viikolla sellaisen tilaan.

Vieläkin on huono olo mutta nyt olen huomannut että viimeisen muutaman päivän aikana itse oksentelu ajoittaa iltaan! Musta se on tosi hassua, en kyllä silti sinänsä valita kun en sitä oloa jaksaisikaan ihan kellon ympäri. Aiemmista vaan oli aamu-ilta-yö niin tässähän melkein tuntee pääsevänsä helpommalla :D Huono olo on kyllä aamusta päiväänkin mutta pystyn tekemään joitain asioita edes ja syömään vähän kunnon ruokaakin.

Influenssarokotetta on nyt tietysti tullut mietittyä (kiitos iltalehden..) mutta tuskin sitä otetaan, kun silloin kun se olisi kannattanut eniten ottaa tultiin siihen tulokseen että jätetään välistä. Nyt jännittää liikaa se epävarmuus että jos beibille onkin jotain haittaa siitä. Ensi kaudella sitten kun beibi on ihan pieni niin otetaan kaikille.

C& mini 7+6
 
Mää aloin vuotaan verta.. ;(
Pääsin äsken käymään nlassa ku on semmonen olo että vois tulehusta olla ja se ihana täti ultras mut. Olin ihan varma että kesken on menny..
Sieltä löyty pikkunen jolla sydän kovasti pompotti..vuodon syytä ei löytyny että se on nyt vähän että miten tässä käy ku masuaki menkkamaisesti juilii.. Perjantaina meen uudelleen oikealle nlakäynnille jos vuoto ylly niin että huonosti käy..
Mutta nyt täällä itkua tihrustetaan..ainaki toistaiseksi onnesta helpottuneena..

C ja kullannuppu 8+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä