Syyskuun Söpöliinit 2012 *Elokuussa*

Paljon onnea Nia88, Rauha Räppääjä ja kaikki muutkin vauvautuneet!

Minulla ei ole vielä mitään merkkejä siitä että tämä pieni suostuisi syntymään. Maanantaina oli neuvola, missä ei ollut mitään uutta tai hälyttävää. Seuraava neuvola sitten ensi tiistaina. Viikon välein nyt ollut neuvoloita, eikä juuri muuta muutosta kuin painon nousua. Turvotukset on hieman vähentyneet, mutta tilalle on tullut liitos- ja lonkkakipuja. Vointi kuitenkin ihan kohtalainen lukuunottamatta flunssaa joka iski alkuviikosta ja huonontaa yöunia.

Imetyksestä on ollut puhetta. Siitä minulla ei kyllä ole hirveästi sanomista, kun ensimmäinen lapsi on tulossa. Toivon vain että se onnistuisi. Maitoa on tullut joitain tippoja sillon tällöin jo useamman kuukauden ajan. Nyt viime päivinä jo vähän runsaammin. Eli ilmeisesti maitoa olisi tarjolla, kun vain pieni ymmärtäisi tulla tuolta ulos ja syömään. :)

Tsemppiä vaan meille kaikille yhä odottaville näihin viimeisiin pitkiin päiviin ja viikkoihin!

asjam ja pieni 38+1
 
AAaaatshiiii.. Jep, flunssassa täälläkin.. Viime yö panadolin voimin nukuttu. Ah, ja seurana ihanat harkkasupistukset pitkin yötä.. Maha kivi kovana, mutta ei, ne ei voimistu oikeiksi supisteluiksi.. Tai no, välillä kyllä, mutta jää aina yhteen tai kahteen supistukseen.

Onnea Nia88 ja Rauha Räppääjä! ja muutkin joita en ole vielä onnitellut :)

Painoarvio tehtiin eilen, 2930g nyt viikollla 37+2, vissiin ihan ok. Pieni oli pää, mut toisaalta oli niin syvälläkin jo, et hankaloitti mittaamista. Pää painoi kohdunsuuta, joka oli tiukasti kiinni. Jos jotain hyvääkin, niin kohdunkaula oli lyhentynyt ja on enää 2,5cm. Mutta toi reisiluun mitta vastas viikkoja 39! :O Saas nähä, tuleeko sieltä oikeestikki pitkäjalkanen kaveri. Pikajuoksija. Mehän ei siis tiedetä kumpi tulee, vaikka tyttölupauksen olen joskus tänne ilmoittanut. Kun kun, ei sitä oo koskaan pystytty varmaksi sanomaan, ei nytkään. Mutta tyttöä me odotellaan, mutta jotenkii olis hassua pitkäjalkanen tyttö saada, olis luonnollisempaa jos se olis poika. Hah, mies siis piiitkä, minä tällanen lyhyenläntä. Mut kuulemma toi ultraaja osaa hommansa, mut tiedä sitten.. Miten paljon heittää.

Mäki sit tein blogin, saa käydä kurkkimassa ja kommentoimassa! Täällä

Muuten! Imetyksestä on ollut puhetta, mulla oli jokin aika sitte hirvee kriisi siittä, että miten pystyn imettämään, mut se on mennyt ohi! Jes, nyt odotan ihan joo, että saan imettaa lastani. Kuitenkin pelottaa, miten tissinpäät sen homman kestää, kun herkkänahkanen olen. Kaverini vinkkasi, et kannattaa ehottomasti ostaa rintapumppu valmiiksi, minkä merkkistä suosittelette? Kaverini suositteli philipsin aventia, käsikäyttösenä. Mutta onko jollakin kokemuksia muista merkeistä, ja myös ko.?

Villaruusu ja pieni 37+2

Niin ja pakko vielä ottaa kantaa tuohon vyöhyketerapiaan, sillä kaverini sai synnytyksen käyntiin vyöhyketerapeuttisiskonsa käsittelystä, ja kaverini sisko on luvannut myös minulle käsittelyn tehdä, kolme päivää ennen laskettua aikaani (kunn ei muut ajat sopineet). Kaverilleni käsittely tehtiin 4 pv la:n jälkeen ja käsittelystä 14 h ja muksu oli sylissä. Toki voi jättää arvailun varaan, olisiko muutenkin syntynyt, mutta itse uskon sen käsittelyn vaikuttaneen asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Polilla taas käyty. ottivat käyrää vaan tällä kertaa ja hyvää oli. Mun arvot pysyny normaaleina ja vauva voi oikein hyvin masussa. Joten ens viikollakin otetaan vaan käyrää ja kahen viikon päästä lääkäri ja sillon pitäis jotain alkaa viimestään tapahtua jos ei itsekseen synny ennen sitä. Eli sanoisin että reilu kaksi viikkoa niin vauva on meilläkin maailmassa. :) Tuntuu niin kaukaiselle mutta on nää viikot tähänkin asti nopeasti menny vaikka aina tuntuu ettei millään aika kulu. :)

Riikka&Niisku 37+3
 
Ihania vauvauutisia täällä! Onnittelut kaikille :)

Täällä tänään 37+0! Eilen alkoi jumalaton kipu häpyluussa?? tai jossain siellä päin ja kävely oli tuskaa..lepo ja istuminen tuntuu helpottavan ja tänään jo on päässy liikkeelle, mutta pitkiä matkoja ei pysty kävelemään! Kummallista, eipä ollu esikoisesta tämmösiäkään vaivoja :D Supistuksiakin tulee aina silloin tällöin, välillä pitää ihan kirota ku meinaa tehdä kipeetä :D

Tuosta vyöhyketerapiasta..minäkin olen siihen tykästynyt ja olen saanut avun mm koviin niska-hartiavaivoihin :) SUosittelen!

Oho, nyt laitettava ruoka uuniin ja haettava tyttö hoidosta! Oli nyt viimeistä päivää ja jää sitten kotihoitoon :)

Biba ja tytsky 37+0
 
Pumppusuositus Avent on miulla ainaki toiminu hyvin niin käsi kuin sähkökäyttösenä, Ainu merkkisestä käsipumpusta taas on huonot kokemukset, se tarras rintaan jotenkin huonommin ja imuteho oli jotenki heikko. Voi tosin johtua ihan miun rinnoistakin :D

Aamulla olikin taas neuvola, hb 98, en meinaa muistaa syyä tota rautaa ollenkaan -_- Vauva oli jo ihan lähtökuopissa, laskeutunu ja kiinnittyny. Aika jännä, kun edelliset laskeutukin vasta synnytyksessä.

Menhit ja Touho 38+2 :heart:
 
tuosta laskeutumisesta ja kiinnittymisestä tuli mieleen että onko sillä sitte oikiasti mitään väliä, meillä oli kuopun laitokselle mennessä laskeutunu ja tiukasti kiinnittyny oikeaan asentoon ja silti pääsi vielä synnytyksen edetessä kääntymään avosuutarjontaan...

jännä juttu muuten oon kayny nyt kaikilla kolmella aikalailla samoilla viikoilla ja päivillä viimeisessä lääkärin tarkastuksessa:
esikoinen: 3000g arvio, kohdunsuu pehmä, kaulaa jäljellä 2cm (36+6) synty 42+0 4230g
kakkonen: 2900g arvio, kohdunsuu kiint/pehm, kaulaa 2cm (36+6) synty 41+3 4320g
nykynen: 3500g arvio, kohdunsuu pehmeä ja rakomainen ei ihan sormelle auki ja kaulaa jäljellä 1,5 cm (37+0)

eli vähä ehkä elättelen toiveita että tämä saattaas lähtä itekseen käyntiin ennen laskettua aikaa kun se sitte käynnistetään 21.pv jos ei lähe kun olis nuo paikat valmiimmat nyt mitä muilla tässä vaiheessa. Ens viikolla tistaina refleksoligille ensimmäinen aika...

onko kellään tiedossa saako mistään ison koon imetyspaitoja?
 
Onnea vauvan saaneille :heart:

Itsellä ei mitään uutta. Istuminen ahdistaa kun maha painaa rintalastaan. Tänään oli neuvola
jossa kaikki oli hyvin. Seuraavaksi sit on lääkäri kun viikkoja on tasa 38. Laittoi sit viel varuiks
itselleen ajan 19.9 jos silloin ollaan viel yhdessä kasas =)

Pinnasänkyä ei viel olla kasattu. Vaunut löytyy missä voi pari yötä vaikka nukkua jos
yllättäen päättää tulla. Tänään olisi tarkoitus vaippoja jo valmiiksi ostaa kotiin.

Tämä maha rupeaa kyllä oleen jo tiellä. Istuma asennossa ei pysty kauaa olemaan. Seisten
tai makuullaan parhaimmat asennot.
Jos lähtis lapsia alas vastaan koulusta. Lähdetään siit suoraan kauppaan

36+3
 
Synnytystapa-arviossa käyty, sektiohan sieltä on tulossa. On jotenkin ihan "huono nainen" -olo, kun lantio on vaan liian kapea, eikä vauvaa sieltä turvallisesti taida saada pois ilman leikkausta. Tiedän, että olo on "turha", mutta silti se on olemassa. Harmittaa hurjasti. Takana on siis jo yksi sektio, joten tästä eteenpäin, jos enemmän lapsia tahtoo, niin kaikki sitten leikataan. Ei auta. Kahden viikon päästä minulla on siis pikkunyytti.
Vähän jurppii myös nämä kipeät supistukset, joita on siis ollut jo kolme kuukautta, mutta eivät ole saaneet mitään aikaan, eikä niitä siis tällä kertaa/ikinä tarvittaisikaan. Ja silti niissä saa kärvistellä. Mur.
No, toisaalta, nyt on helpompi järjestää lapsenvahtikuviot.
Rintapumpuista vielä, itselläni tuli maitoa aikanaan parhaiten lypsämällä ensin lämpimällä kaurapussilla hauduttaen ja sitten varovasti painellen. Aventin pumppua en saanut oikein kunnolla toimimaan, mutta se saattoi johtua siitä, etten niin hirmuisesti sitä sitten tarvinnut. Ainua en kokeillut.
Santra ja mini 37
 
Tuli tehtyä ylim. visiitti äitipolille toksemiaoireiden vuoksi. No kaikki kuitenkin sillä saralla kunnossa. Vauvan painoarvio uä:llä 4kg tänään. Kuitenkin vasta 10.9 seur.kontr aika ja luultavasti se käynnistys(yritys) silloin. Tietääkö joku, voinko kieltäytyä tuosta käynnistyksestä, jos painoarvio 4,5kg silloin, sektio ja epäonnistunut käynnistys jo taustalla, supistelematon kohtu ym. Tuntuu oudolta vielä 10 vrk kasvatella vauvaa, kun huomenna jo laskettuaikakin ja vauva 4kg!?! Ihan hullua lykätä vielä tuota käynnistystä mun mielestä. Ihan kuin sitten muka helpommin sieltä tulis. Ja juu, paikat epäkypsät ja kiinni kuten aina ennenkin. Vauva ei laskeutunut tms.

Eli tuntuu siltä, että lääkärit ovat evänneet pienimmänkin mahdollisuuteni kokea alatiesynnytys :/ Sektioon tämä kuitenkin päättyy, ja nyt se näistä vaihtoehdoista turvallisimmalta tuntuukin...

Aventin käsikäyttöinen pumppu toimi täällä viimeksi hyvin! Muista ei kokemuksia ole...

Bastet ja potrapoika rv 39+6
 
Bastet: Voit kieltäytyä aivan kaikesta. Potilaslain mukaan potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan ja omat toiveet on otettava huomioon. Eli nyt vain kova kovaa vastaan ja vaadit sen, minkä parhaaksi koet.
 
Eilen jo yritin raapustella jotakin, mutta onnistuin sen jonnekin bittiavaruuteen kadottamaan. Nauratti kun piti mennä tarkastamaan facebookista, ettei ole vahingossa sinne päivitellyt "kummallisia"...

Ihan ensin onnea kaikille kahdentuneille!:flower:

Eli elellään 37+2 viikoilla. jotenkin ei tajua että 37, nytkin kirjoitin aluksi että 36. Jotenkin ihan epätodellista, että mitään vauvaa on tulossakaan! Onkohan tää nyt sitten semmoista synnytyksen ajattelun välttämistä - ekan kohdalla muistan kanssa, että en paljon etukäteen "valmistautunut" ajatukseen, että kohta se oikeasti tulee. Tosin nää kivut kyllä tekee asiasta aika todellisen.
Ihan järkyttävät liitoskivut koko ajan, ei tartte kuin istua normaaliasennossa muutama tunti, niin sitten ei tarvitse yöllä nukkua. Aamulla huomasin, että jotain kirkasta, hieman "hyytelömäistä" (hyvin vähäistä) vuotoa on ilmaantunut. Ei ainakaan haissut lapsivedelle. Oiskohan se sitä limatulppaa tai jotain - en oo ikinä kyllä semmoisen irtoamista havainnut. Jos se on sitä, niin mites pitkään (kun ei muista mitään näistä ennakko-oireista) tässä on vielä kärvisteltävä? Myös semmoista erilaista alavatsan vihlontaa on esiintynyt, samoin eilen oli pitkästä aikaa muutama kipeä supistuskin. Saisi tää nyt kyllä köllötellä tuolla vielä viikon verran, ettei tule keuhkojen kanssa mitään ylläreitä raskausdiabeteksestä johtuen.

Tiistaina oltiin neuvolassa, ja taas oli sf-mitta pompsahtanut yläkäyrän yläpuolelle, ja oma paino vastaavasti laskenut kilon pari viikkoa sitten olleesta. Maha sijaitsee edelleen tuolla ylhäällä ja pää alaspäin jälkeläinen pötköttelee.
Oon jotenkin ihan kyllästynyt kaikkiin sokerimittauksiin, on alkanut tuo pisteleminen inhottamaan. Jos kerran oma paino laskee ja lapsi on ennustettavissa keskikokoiseksi (eli olisi toisiksi pienin noista!) syntyessään, niin hätääkö tässä on. Tekee kyllä kovasti hedelmiä mieli koko ajan ja väsyttää, oisko c-vitamiinin puutetta. Myös hikoilu on ihan karannut normaalin rajoista, koko ajan on pää märkänä!

Eilen illalla nr.4 mietti kuinka vanha itse on kun vauva menee kouluun, ja totesi järkyttyneenä, että on 16, eli lukioon tai ammattikouluun menossa. Ensin kyllä optimistisesti mietti että menisikö viitoselle, ennenkuin sanoin, että laskee...:)

Kun alkuraskaudesta niitä neuvoloita ei ollut, niin nyt niitä on sitten joka viikko. No, eipähän tässä muutakan tekemistä ole tietysti.

Mies on töissä 24/7 (melkein), joten ajoittain iskee yksinäinen olo. Ei oikein viitsi asiasta valittaakaan, kun toinen nyt kuitenkin yrittää elättää perhettä! :ashamed: Kun ei pysty kotona mitään tekemään, ärsyttää tämä sekasotku. Tänään teinit siivosivat, mutta eihän se nyt kuitenkaan ole semmoista siivoamista kuin itse tekisi, ja sekin ärsyttää, kun ei ole tyytyväinen vaikka toiset parhaansa tekevät. :ashamed:

Jos tässä vielä viikkotolkulla pitää kärvistellä, niin olen hermoraunio! Pinna on tosi kireällä koko ajan, kun sattuu. Ja minä olen oikeasti sentään melkoisen pitkäpinnainen ihminen.

Noista käsipumpuista olen käyttänyt Ainua (v.93-96) ja Aventia nyt edellisellä (-03), enkä muista niissä mitään eroa olleen ainakaan kovin suuresti. Avent on nyt tuolla kaapissa kun kavereilta saatiin.
 

Yhteistyössä