Syyskuun suloisuudet 2017

Ja tokihan kun ryhmä on salainen, ei löydy facebookin hauilla, eli silloin pääsee liittymään vaan täällä kirjoittelevat, rajoittaa varmasti tulijoita! Varmasti tulee myöhemmin myös isompia syyskuisten ryhmiä sinne, jotka löytyy ihan hakemalla, niissä varmasti enemmän porukkaa.
 
Mä en pysy ollenkaan nimimerkeissä mukana, mutta kiva nähdä uusia plussaajia :)

@haaveilija-31 kiva, että päätitte mennä vielä muualle ultraan. Saa ainakin itelle paremman mielen. Nämäkin on niin herkkiä ja arkoja asioita, että kyllä ultraajan pitäis lukea asiakasta sen verran, että osaa tarvittaessa tarjota muutakin kuin niukkasanaisesti pelkkää faktaa. Toivottavasti saatte erilaisen kokemuksen uudessa ultrassa. :)

Tsemppiä kaikille väsymyksen, pahoinvoinnin ja muiden olojen kanssa! Mun oireet on tällä hetkellä hyvin vähäiset, vaikea ees kuvitella olevansa raskaana. Tuo 1-vuotias esikoinen elää jotain eroahdistusvaihetta, eikä suostu nukkumaan yksin. Mies on tän viikon iltavuorossa, niin meneehän ne illat makkarissa maatessa. Huoh.

Kukahan kyseli seulonnoista... Mä en oo kuullut, että seulonnoissa ei käytäis, mutta mä en ookaan juuri seurannut keskustelupalstoja. Kaverit ovat kyllä käyneet ja mekin aiotaan osallistua.

Kenellekään ei olla vielä tästä raskaudesta kerrottu. Kaikki (paitsi työkaverit :D) tietää, että toinen lapsi on tervetullut. En tiedä, missä vaiheessa kerrotaan. Ehkä np-ultran jälkeen. Yksi kaveri saattaa epäillä, koska kieltäydyin sushista :D

Oon tosiaan hoitovapaalla ja tarkoitus oli palata töihin elokuussa. Mut jos kaikki menee hyvin, niin mähän jään jo äitiyslomalle silloin. Apua, hirvittää jo nyt työkavereiden suhtautuminen.

Facebookista vielä. Oon kans vähän suljetun ryhmän kannalla. Monesti haluttaa jakaa myös ne vähän vähemmän hehkeät hetket muiden äitien kans ja en hirveälle poppoolle välttämättä halua avautua. Mutta katellaan.
 
Kiitos @Mijau ja @Syssynen :love:

Äh, unohdin kokonaan kommentoida tilanteeseesi @haaveilija-31 :unsure:
Tosi ikävä juttu toi koko teidän ultraus :(Itse tykkäsin omasta ultrasta, oli vielä erikoistuva lääkäri mukana joten se tehtiin rauhassa ja selvittiin hyvin minullekin...
Meillä oli koko 2 pvä isompi ja lääkäri sanoi että tällaisia heittoja on alkuun. Kuva saatiin myös mukaan vaikka ei siitä mitään vielä kunnolla erota :rolleyes:
Toivottavasti perjantaina pääsette hyvään ja ammattimaiseen ultraan ja kaikki olisi hyvin:love:, ihan pyllystä tuollainen käytös :poop:

Meillä ainakin on seulonnat, neuvolan täti nimittäin niistä puhelussa mainitsi ja aion ehdottomasti osallistua.
 
Kävin eilen Perhe Artessa ultrassa. Siellä se meidän katkarapu viipotteli, sydän sykki kovasti ja vastasi viikkoja 7+2. Itse arvelin viikkoja olevan tasan 7. Mutta kaikki siis hyvin, huh helpotusta. La 2.9 :)

@haaveilija-31, älä vielä luovu toivosta. Perhe Artea voin kyllä lämpimästi suositella kaikille. Toivotaan, että teilläkin kaikki kääntyy parhain päin.
 
  • Tykkää
Reactions: VernaMaria
@haaveilija-31 Paljon tsemppiä!

Ah nyt se huono olo on täällä 6+0 kunniaksi. Ensin loppu tupakki plussaan ja nyt jää todennäköisesti taas kahvi muutamaks viikoks :)
En edelleenkään oo saanu kaivettua vs mittaria kaapista ja pitäis kyl ryhdistäytyä syömisten ja sen tarkkailun kanssa et jos vaikka sais ajoissa selville et mitä voi syödä ja mitä ei! Musta vaan tuntu et mun vs elää ihan omaa elämääs
Jos tällä kertaa kokeilis liikuntaakin et auttaisko se pitämään paaston kurissa. Mulla ei oo ollu ongelmia ku paastosokerin kanssa ja en oikein tiedä mitä sitä tekis et sen sais rajan alle.
 
Jotkut kyseli tuosta alkuraskauden sairalomista, ite olin esikoisesta ja tästä viimeisestä montaviikkoa pahoinvoinnin takia pois ja kyllä tuli icd-koodista selville syy, mutta olen myös kuullut että jotkut ovat siihen saaneet jonkun muunkin koodin jos ei ole halunnut kertoa. Ite koin vaan helpommaksi kertoa heti esimiehelle koska mulla se pahoinvointi vaan kesti enkä töihin ois kyennyt että pystyi pomo etsimään samointein sijaisen pitemmälle ajalle. Samoin tästä kerroin jo, jotta neuvolat ym. ei tule hänelle yllätyksenä koska ne yleensä työajalla.
 
Mulla on ajoittaista huonovointisuutta ja väsymystä. Sen sijaan öisin nukun levottomasti, heräilen ja valvon. Mikä on minulle hyvin poikkeuksellista.

Olen kiinnostunut FB-ryhmästä, mutta liityn varmaan vasta ensimmäisen neuvolan jälkeen.
 
Tänään herätti ekaa kertaa kunnon kuvotukseen ja maha turvonnut heti kun ylös nousi, ennen turvotus alkoi vasta kunnolla päivällä.

Sori kun jankkaan tätä, mutta nää sanat pyörii päässä ihan koko ajan. Haluaisin saada teiltä ulkopuolisilta näkemyksen miltä kuulostaa. Muistan aika hyvin sanasta sanaan mitä se lääkäri ultratessa sano tai ylipäätään koko parin minuutin käynnillä. Se kun ei paljoa sanonut.

Eli mitä tästä sanoisitte, miksi mun pitää olla peloissani? "hei, onneksi olkoon täällä on vahva syke. Mutta en saa kuin rv 6+4 eli kontrolloidaan ensi viikolla. Nyt täytyy vaan toivoa parasta sun historian tuntia. Kaikki täällä on aivan kuin pitää, mutta ei saa menettää toivoa vaikka aika tuntuu pitkältä. Tässä uusi aika ja hei hei!"

Mitäs tässä nyt ajattelis..missä se vika on miksi kontrolloidaan? ne laski kaiken mun ovistuntemuksien mukaan jotka voi helposti heittää parilla päivällä ja eilen olis ollut mun mukaan 7+0 eli heittoa olis ollut 3 päivää..

Kiitos kun saan avautua, auttaa kun muutkin spekuloi enkä vaan yksin omassa päässäni.
 
Tänään herätti ekaa kertaa kunnon kuvotukseen ja maha turvonnut heti kun ylös nousi, ennen turvotus alkoi vasta kunnolla päivällä.

Sori kun jankkaan tätä, mutta nää sanat pyörii päässä ihan koko ajan. Haluaisin saada teiltä ulkopuolisilta näkemyksen miltä kuulostaa. Muistan aika hyvin sanasta sanaan mitä se lääkäri ultratessa sano tai ylipäätään koko parin minuutin käynnillä. Se kun ei paljoa sanonut.

Eli mitä tästä sanoisitte, miksi mun pitää olla peloissani? "hei, onneksi olkoon täällä on vahva syke. Mutta en saa kuin rv 6+4 eli kontrolloidaan ensi viikolla. Nyt täytyy vaan toivoa parasta sun historian tuntia. Kaikki täällä on aivan kuin pitää, mutta ei saa menettää toivoa vaikka aika tuntuu pitkältä. Tässä uusi aika ja hei hei!"

Mitäs tässä nyt ajattelis..missä se vika on miksi kontrolloidaan? ne laski kaiken mun ovistuntemuksien mukaan jotka voi helposti heittää parilla päivällä ja eilen olis ollut mun mukaan 7+0 eli heittoa olis ollut 3 päivää..

Kiitos kun saan avautua, auttaa kun muutkin spekuloi enkä vaan yksin omassa päässäni.

Moi! Mun oli pakko rekisteröityä ihan nyt sen takia että seuraan tätä sun tapausta. Joten pahoittelut jos teen jotakin väärin kun yritän kirjoitella :D Itsellä lähes samanlainen tilanne. Kävimme varhaisultrassa viime viikon torstaina jolloin viikkoja olisi pitänyt olla 6+4, mutta ultrassa lääkäri mittasi alkion koon mukaan viikkoja vasta 6+0. Vahva ja säännöllinen syke näkyi myös. Ensin lääkäri epäili että ovulaatio on vain tapahtunut myöhemmin.. kerroin kuitenkin tikuttaneeni oviksen ja sen lisäksi jos se 6+0 pitäisi paikkaansa niin olisin saanut selvän plussan dpo 5?? Ja multa mitattiin hcg raskauden alussa virtsiitin takia 27.12 joka oli 713. Eli mulla olisi tuon 6 0 mukaan ollut dpo 10 hormoonit jo yli 700.. eli ei vaan voi pitää paikkaansa. Lääkäri ei kuitenkaan oikeen sanonut juuta eikä jaata asiaan eikä mitenkää huolestunut, enkä saanut mitää kontrolli aikaa tms. Enkä osannut itsekään huolestua ennenkuin eksyin lukemaan tätä palstaa mutta mulle gynekologi vaan sanoi että alussa kehitys on niin hurjaa että olis normaalia tällänen, alko kuitenkin itteä nyt vähän ressaamaan että pakko varmaan varata vielä uusi käynti ennen 12vkon ultraa.
 
haaveilija-31 ja Toukka1. Jos ihan ulkopuolisena lukisin noita, niin en näkis mitään huolestuttavaa. Esim. tuo lääkärin sepustus kuulostaa vaan niin sekavalta, että on varmaan huomaamattaan höpöttänyt mitä sattuu. Kuitenkin sanonut että kaikki on niinkuin pitää ja että tuntia toivotteli siksi, että et huolestuisi turhaan jne. MUTTA jos itse olisin samassa tilanteessa, niin tottakai panikoisin ja huolehtisin, olen itse sellainen, että vääntelen ja kääntelen lääkärien sanomisesta kaiken. Ihan niinkuin näissä kysta asioissakin olen panikoinut.

Maallikon korvaan kuulostas muutamankin pvn erot ovikseen nähden ihan normaaleilta, koska se hedelmöittynyt munasolu matkaa eri pituisia, yksilöllisiä aikoja munajohtimesta kohtuun ja sitten kiinnittyy. Joillain voi mennä viikko ja joillain se viuhtoo 4 pv:ssä. Tämän olen siis lukenut näiltä raskausartikkelisivuilta, missä nyt yleensä hedelmällisyyttä ym. käsitellään. Siinähän tulee jo hormonin määrään iso ero, kun hormoni alkaa kunnolla erittyä vasta, kun munasolu kiinnittyy kohdun seinämään ja alkaa istukka muodostumaan.
 
@haaveilija-31 Oon kokematon näissä, mut mulle heräs sellanen ajatus tosta mitä kirjotit, että voisko olla et se lääkäri haluaa sen kontrollin nimenomaan siihen aiempaan liittyen? Että varmistetaan kaiken varmasti olevan kunnossa, eikä vaan odoteta sinne 12 viikon tietämille ultraan. Että jos tarkoittikin vaan hyvää vaikka ulosanti oli vähän heikohko. Koska tosiaan jos kyse kolmen päivän heitosta (ja kuten itsekin sanoit, että tavallista varhaisultrassa on +/-4pvää) ja syke kuitenkin vahvana, niin voisko niiden myötä yrittää nyt tässä hetkessä luottaa että kaikki on hyvin? Uskon että mietityttää, pelottaa ja ahdistaa. Ja hyvä jos menette nyt perjantaina vielä toiseen paikkaan niin saa mielenrauhaa.

Ootteko katsonut sarjaa Syke? Jos kyseessä oli sellanen Holopais-tyyppinen lääkäri....
 
Jaahas, minä valitettavasti jätän tämän ketjun - ei asukkia. Nuori lääkäri ultrasi, ei löytänyt mitään, mutta sanoi myös, että näin varhaisilla viikoilla ei tarkoita mitään. Parin viikon päästä olisi ollut raskaustesti verestä, mutta tänään tein kotona itse normitestin enkä enää ole raskaana. Tsemppiä muille odotukseen!
 
Norway,
Pahoittelut tilanteesta.

Pelkäsin itsekin jotain tuon kaltaista, sen takia en aiemmin tänne uskaltanut ilmoittautua. Vasta ultran jälkeen tosiaan alkaa vähän enemmän uskoa, että tämä on totta.
Tänään tilasin ensimmäisen neuvola-ajan ja täyttelin esitietolomakkeen. Aika paljon kysymyksiä ja kyllä melko kauan meni tuon täyttämiseen. Tammikuun lopulle sain ajan.
 
Vielä ehtii syyskuulle, eli uusi ilmoittautuu mukaan keskustelemaan! 27.9./NKL/Idina/35v/4. lapsi

Tänään huimat raskausviikot 3+6 minun laskujen mukaan. Mirena poistettiin ennen joulua ja edelleen ihmettelen, voiko tosiaan näin nopeasti tärpätä. Edellisiä yritettiin pidempään, kuopusta melkein vuosi, ja ajattelin, että oma ikä myös alkaa jo hidastaa... Toivottavasti onni on myötäinen jatkossakin. :)

Facebook-ryhmästä en ole kiinnostunut, kun haluan anonyymisti jutella - ehkä täälläkin joku jatkaa keskustelua? Tutustun tarkemmin, ketä täällä on, kun ehdin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nyyti94
@Norway pahoittelut :cry:

Tervetuloa @Idina ! :love: Hyvin kerkeää mukaan, vielähän on syyskuulle päiviä jäljellä :LOL:

Tervemenoa @jenicha, saa nähdä missä kuussa pieni päättää maailmaan saapua :D

Mietiskelen tuota facebook-juttua vielä varmaan np-ultraan asti :)

Mulla on nälkä koko ajan! Ja paha olo heti jos ruokailuvälit vähänkin venyy. Tänään olis treenipäivä mutta enpä tiedä jaksanko mennä, mieli tekisi mutta olo ei ole paras mahdollinen :( Voi olla että mies saa tänään hoitaa lapset ja minä lukkiudun makkariin netflixin ääreen löhöilemään :p
Alkaa pikkuhiljaa jännittää perjantainen ultra, toivottavasti kaikki on mallillaan :love:
 
Tervetuloa munkin puolesta uudet! :love:

@Norway Isot pahoittelut!! :cry:

Soitin eilen neuvolaan, mutta tietenkin meidän asuinpaikan neuvola oli juuri eilen suljettu eikä vaihteesta saanut mulle edes aikaa varattua. Tänään enkä huomenna ehdi työkiireiden vuoksi soittaa. Alustavasti jo mietin neuvolan ajankohtaa ja ultraa, mutta eka kunnallisen puolen tarjoama ultra tuntuu olevan kauhean pitkän ajan päästä vasta.. Aiotteko te käydä ar-ultrassa? :) Selailin meidän seudun yksityisiä paikkoja ja halvimmassa pääsisi reilulla satasella. Tekisi jo vaan niin mieli käydä tarkistamassa, että onko tuolla masussa kaikki kuten pitää. :unsure:

Tänään on olo ollut muuten aika hyvä, vaikka vähän väsymystä ja jatkuvaa nälkää taas on ollut. :LOL: Alaselkäkipuja on myös välillä. Kävin tänään ostamassa Multivitan raskaus & imetys -vitamiineja ja ajattelin niitä nyt alkaa pelkän foolihapon sijasta syömään. Onko teillä käytössä jotain vitamiinivalmisteita?
Anteeksi tällainen maratoonikirjoitus, niin paljon päässä pyörii asiaa tällä hetkellä. :ROFLMAO:
 
Mä meinasin soitella neuvolaan vasta ensi viikolla, kun olen saanut työvuoroja helmikuun puolelle, niin tietää milloin sinne pääsee. Helpointa niin, ei jaksa alkaa säätää vuoronvaihtojen ym. kanssa. Ar-ultrasta ei olla vielä miehen kanssa juteltu, mutta tällä menolla olen todellakin menossa. Menin lukemaan keskenmenojuttuja netistä ja oon ihan hermona nyt! Täytyis googlettaminen lopettaa heti nyt, en voi asioihin kuitenkaan itse vaikuttaa. Tiputaan sitten korkeelta jos jotain sattuu, mutta yritetään nyt vielä nauttia.

Mun yksi ystävä tietää raskaudesta, mies ei ole kertonut kellekään. Ehkä muutamalle kaverille ja siskolle voisin kuvitella nyt lähiaikoina kertovani. Tää lapsukainen tulee olemaan kummankin vanhemmille eka lapsenlapsi, jota ovat muuten odottaneet kovasti! :) Saavat kuitenkin odottaa uutisia vielä piiiitkään, olisi niin kamalaa kertoa sitten jos kaikki ei menekään hyvin. Kellään hauskoja ideoita miten kertoa tuleville isovanhemmille asiasta? :D Isälläni on synttärit maaliskuussa, joten ehkä jonkun mystisen synttärilahjan vauvaan liittyen voisi antaa:sneaky:

Oireina nyt...tissikipu ja jano pahimmat, tuntuvat kuitenkin vaihtelevan ihan hetkittäinkin. Huono olo iskee myös jos syke vähääkään nousee, huomasin tämän jo viikko sitten jumpassa ollessani. Muuten ei ole pahoinvointia ollut ja olo edelleen varsin normaali. Niin joo ja minäkin oon alkanut heräilemään öisin, herään aamuyöstä enkä meinaa saada enää unta. No olihan tässä nyt oireita kuitenkin aika paljon :D Nyt ilmeisesti 4+2 menossa.

Faceryhmään en ole suinpäin ryntäämässä, mielelläni jatkan keskustelua täällä. :)
 
Hirveästi taas tullut tekstiä. Olen lähinnä lukenut sivusta :) jotenkin itsellä edelleen niin epätodellinen olo etten ole vielä edes lisäystä uskaltanut pyytää tuohon.

Eka neuvola olisi 2.2 mutta koska viikot taitaa olla siinä 8-9 paikkeilla tuolloin ei varmaan vielä mitään konkreettista tapahdu silloinkaan.

Kipeät rinnat on vahvin merkki siitä, että kyllähän sitä raskaana taidetaan olla. :)

Mielenkiinnolla olen lukenut ar ultrasta en muista että olisin kuullut moisesta 10 vuotta sitten. Toisaalta tuntui että moni asia on muutenkin muuttunut. ilmeisesti vaippakin vaihdetaan erillä tavalla :eek: foolihappo oli toinen mitä en muista ensimmäisestä raskaudesta. silloin puhuttiin vain monivitamiini valmisteesta.

Päässä vilisee tällä hetkellä ihan hirveästi ajatuksia, mutta toisaalta topuuttelen kunnes ensimmäinen ultra on takana.

Fb-ryhmä kyllä sinänsä kiinnostaisi kun se on helpompi, mutta ei sinne ihan tässä kohtaa uskalla vielä liittyä :)
 
Varasin ultran 7.2.. Silloin olis jo 7+5 ..Mikäli sinne asti kaikki sujuu hyvin.
Huonoa oloa ei ole ollut, mutta sitä ei kyllä ole ollut aiemmissa raskauksissakaan. Väsymys, tissikipu ja huonosti nukutut yöt.
 
Kauhistus kun olikin tullut eilisillan ja tämän päivän aikaan taas monta viestiä! Onnittelut kaikille uusille plussista ja Norwaylle isot pahoittelut ultrauutisista.

Mulla taas ei kyllä noita uniongelmia onneksi ole, nukuttaa oikein hyvin kun sen verran väsyttää. Varsinkin alkuillat mulla tuntuu olevan sellaisia ajankohtia, että tekisi mieli vaan nukkua. Toki joinakin öinä herään kakskin kertaa pissalle, mutta sellaisia kausia on myös ilman raskauttakin. Muutenkin oon semmonen tiheäpissaaja niin siinä en oo huomannut nyt eroa. :ROFLMAO:

@Innih Mulla taitaa olla Minisunin raskaus- ja imetys monivitamiini käytössä (en ees oo merkistä varma, hahah). Ehdin pari kk niitä napsia ennen raskautumista.
Ja olen menossa ensi viikon torstaina ar-ultraan. Mietityttää liikaa onko kohdunsisäinen raskaus jne.

@pehmis26 Me vähän mietittiin et jos tuolta ar-ultrasta sais edes etäisesti ihmissikiötä muistuttavan kuvan, niin pistettäis se johonkin korttiin ja siihen tekstiä sillai et tajuaa mistä kyse. Ja annettais sit miehen vanhemmille myöhästyneenä joululahjana, kun toimitus myöhästyi vähän tms. Voi olla että idea vielä hioutuu tästä, mutta kiinnostaa kyllä hirveästi nähdä ilmeet ja reaktiot. Varsinkin apella on ollut jo kovin lapsenlapsikuumetta. :p:ROFLMAO:
Omille vanhemmille kertomisesta en ole sen tarkempia suunnitelmia tehnyt. He yleensäkin reagoi vähintäänkin oudosti kaikkiin isoihin elämänuutisiin, niin lähinnä pelkään sitä vähäistä reaktiota tai jotain negatiivista möläytystä. Toivon toki kovasti, että pelkään turhaan. Heidän eka lapsenlapsi kuitenkin kyseessä.

Mä se vaan en näemmä osaa kirjoittaa lyhyesti. :LOL:
 

Yhteistyössä