**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Tiiuhti: Minkä verran sulla sit on koholla ne valkuaiset? Ku mulla on viel rajalla. Kuulen nyt torstaina et mitä kätilö sanoo. ja sit tässä on viel sekin juttu et ku mä synnytän tuol pk-seudullla enkä Turussa. voi vitsit minkä sopan ole itselleni kehittänyt.

Mulla jo vauva niin iso et voipi olla et käynnistävät sen ihan pari viikon päästä :eek: Hmmm oliskohan sokerilla jotain tekemistä asian kanssa? Sokeriarvot oli kuitenkin ihan ok :p :LOL:

Millanen se käynnistys on? olen kuullut et se olisi kivuliaampi ku luonnollisesti alkanut synnytys? Nyt alkaa jo hiukan hirvittää, mutta onneks on päälimmäisenä mielessä tää muutto Espooseen

Jooseppi
 
Vaatteita silitetään sen takia, että ne pölyäisi vähemmän. Se on ainoa "tieteellinen" syy silittämiselle. Mutta täytyy olla superallerginen pölylle, että tarvitsisi vaatteet silittää. Ja silloinkin on perempi valita pölyämättömiä vaatteita, kuten esim sänkyyn lakanoiksi puuvillasatiinia (siis 100% puuvillaa), mutta se on vaan sileämpää.

Kaukalopussin ajattelin ehkä hankkia sen takia, että talvella vauvan saa tukevammin turvakaukalon vöillä kiinni, koska vöyt pujotetaan pussin sisään suoraan sisävaatteiden päälle. Ja sitten kun auto on lämmennyt voi vaan vetoketjua avata pussista, eikä vauvalle tule kuuma. Jos on haalarin päälle köytetty vyöt, ei vetoketjua saa välttämättä auki kokonaan. Mutta olen siis vähän turvallisuushullu, ja pussia ajattelin käyttää nimenomaan turvallisuuden takia, koska vauvan saa silloin tukevammin vöihin kiinni.

Mutta nyt pitäisi lähteä hakemaan kaupasta vähän villalankaa, mistä voisi kutoa villikset vauvalle, kun ajattelin kestovaipoittaa vauvan. Ja tykkään muutenkin kutoa (jos se vaan valmistuu nopeasti). Novitalta on tullut uusi ihana puro-lanka, missä on aivan ihanat värit. Villikset olisi niin kivan hengittävät vauvalla.

Helinä
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja Helinä83:
Mutta nyt pitäisi lähteä hakemaan kaupasta vähän villalankaa, mistä voisi kutoa villikset vauvalle, kun ajattelin kestovaipoittaa vauvan. Ja tykkään muutenkin kutoa (jos se vaan valmistuu nopeasti). Novitalta on tullut uusi ihana puro-lanka, missä on aivan ihanat värit. Villikset olisi niin kivan hengittävät vauvalla.

Helinä
Toi Puro-lanka on kyllä mahtavaa! Ihanat värit! Mä käyn kanssa aina tuolla Novitan sivuilla kuolaamassa noita kaikkia lankoja. Nyt mulla on työn alla Hipulle Woolista tehty villahaalari. Pari nappilistaa enää ja napit ja sit on valmista. Seuraavan projektin langatkin oottaa jo valmiina... Aattelin neuloo itelle sellaset pitkävartiset villasukat talvee varten.
 
Jooseppi: Viimeisimmässä aamuvirtsassa oli yli 0,3g valkuaisaineita. Sen takia lähti tutkimaan. Mulla myös todettiin 34 viikolla et ois iso vauva 3,1kg silloin mut eipähän puhuneet käynnistyksestä :eek:
Mulla myös sokerit ok.

TiiuHti
 
Mulla oli viikolla 34 muistaakseni 2,8 kg jo ja mulle tosiaan jo mainittiin et voitaisiin käynnistää jo viikolla 38. Aika outoa et noi vaihdella noin paljon paikkakunnittain ?

Mulla ei ollut tuot valkuaista,mutta virtsahapon arvo oli koholla.

No mut vaihdellaan kuulumisia tässä puoli ja toisin

Jooseppi
 
Heissu Onko teilläkin toi nallepuh buumi? meillä ainakin on.. pinniksen lakanat, reunapehmuste ja fleece tällä hetkellä ja varmasti tulee lisää.. lapsi saa varmaa ikuiset traumat kun tulee niin paljon nallepuhia :) muutamat vaatteetkin on nallepuh aiheisia.. :p
Mutta ne vaan on niin sööttejä.. :D

Kiva kun jaksatte laittaa kuvia paluuvaatteista.. tietää itekin vähän mitä sinne laukkuun pakkaa :)

Joku puhui pesuaineesta jotain.. me käytetään herkkäihoisille tarkotettua pesuainetta allergia ja astmaliiton hyväksymiä LV tai ERISAN.. ei huuhteluainetta.

O&O 36+1 :heart: :heart:
 
No vuotoa ei aamun jälkeen enää tullut, joten en soitellut minnekään. Johtui varmasti siitä sisätutkimuksesta. Mulle se tehtiin ihan käsikopelolla ja ei sinänsä sattunut, mutta kyllä se aika ikävältä tuntui, kun tunnusteli vauvan päätä. Mulla oli siis sama tilanne kuin kerttuneidillä eli kohdunkaula lyhentynyt ja vauva kiinnittynyt. zeny: Mulle sanoi siis tuo äippäpolin lääkäri et vauva olis jo täysiaikainen (36+3). Mäkin luulin et olis vasta 37+0.

Sairaalakassi edelleen vaiheessa, mutta katsotaan jos illalla saisin laitettua kuvaa kotiinlähtövaatteista. Kietaisupaita ja ruskeat housut on kuitenkin listalla. Mä oon tooooosi nirso vaatteiden suhteen. En tykkää printeistä vaan reippaista väreistä, retro-henkisistä ja unisex-tyyppisistä vaatteista. Meille ei siis tule mitään vaaleanpunaisia juttuja vaikka tyttö tuliskin :p Pojallakaan ei ollut ainuttakaan vaaleansinistä vaatetta eikä ole vieläkään...

Turvakaukalon pussista: Siinä pussissahan ole turvallisuuden lisäksi sekin tarkoitus et ei tarvis laittaa mitään toppapukuja/tossuja/hanskoja vaan vois vaan sujauttaa vauvan esim. kauppareissun ajaksi siihen pussiin. Ei siis siks et autossa olis niin kylmä. Ihan näppärä idea kyllä musta ja turvallisuuden kannalta kyllä bueno.

rosehip: No onpa tosiaan muovifrotee suosittua siellä :eek: Sitähän ei muuten tarvitse ommella millään lailla, kun ei purkannu mistään. Leikkaa vaan sopivan kokoisia paloja. Ainakin pinniksessä käytettäessä ne saumat voi jäädä painamaan. Hoitoalustasta tietty saa vähän siistimmän jos ompelee reunat. Mä en tosin oo koskaan jaksanut :)
 
Meillä on pinnasängyn reunussuojat, lakanat yms. nalle puh kuvioisii, sitteri on nalle puh, löytyy leluja, kirjoja, julisteita, tauluja ja vaatteita nalle puheina :D just tilasin muutaman uuden nalle puh kuteen, kaikki muut on peritty siskon muksuilta joten siis nekin on aikoinaan puettu vaikka minkälaisiin nalle puheihin :D
Nukuin siinä sitte vissii pari tuntia sohvalla, saas nähä kuinka illalla nukun.. Vieläkin haukottelen.. pyykkiä tarttis pestä mut mietin että jaksanko.. kai se on pakko jaksaa :headwall: Ja taas supistelee :headwall: Nyt sais sit luvan loppuu supistelut yms ku oon kotona taas, mäku suuunnittelin että synnytän vauvan pirkanmaalla sukulaisten lähellä enkä kotona etelässä :D :LOL: Kuinkahan käy mun suunnitelmien :LOL:
Jaaha.. kai se on pakko laittaa pyykkikone pyörii :) tarttis yrittää ottaa noista kuteista kuvaa mitkä hain tänää vauvalle postista, on ne niin ihanat =) Ja itelle tilasin uuden pyjaman ja tossut sairaalareissua varten :D pinkkiä ja mustaa :D wuhuu :D

Viivi ja 34+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja jooseppi:
Millanen se käynnistys on? olen kuullut et se olisi kivuliaampi ku luonnollisesti alkanut synnytys?
Se riippuu ihan ihmisestä, että millainen se käynnistys on. Ja siitä, millä käynnistetään.

Muistat vain pyytää ne tietyt veriarvot ennen käynnistystä, että saat epiduraalin, jos olet sitä suunnitellut ottavasi!! Sitä kun ei saa, jos on toksemia, ennen jotain tiettyjä veriarvoja.

Minun kohdalla tehtiin sellainen moka, etteivät ottaneet aamulla osastolla niitä arvoja ja klo 9.00 laitettiin oksitosiinitippa käyntiin ja verikoetta tultiin ottamaan sitten joskus, kun olin jo niin kipeä etten itse muista koko verikokeen ottoa. En siis ehtinyt saada mitään toimivaa puudutetta ja ilokaasukin vain oksetti, koska noita testejä ei ollut otettu ennen tippaa. Minulla koko synnytys oli tavallaan yksi ainoa iso supistus ja olen ollut ihan ulalla ja pihalla. Enkä valitettavasti muista esikoisen synnytyksestä paljon mitään, enkä tiedä missä vauva on ollut koko sen ensimmäisen päivän. Tyttö tosiaan syntyi syöksynä klo 11.31. Tunnin verran ehti se supistus olla päällä ja lähes nollatilanteesta edettiin näin, että tunnissa tyttö oli syntynyt.

Tähän verrattuna toisen luonnollinen luomusynnytys oli taivas. :D Toki kipeä, mutta ei mitään verrattuna tuohon ensimmäiseen.

Mutta tosiaan, olen kuullut paljon mukavia käynnistys kokemuksia. :) Kannattaa vain koettaa rauhallisin mielin mennä eteenpäin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rimpulakissa:
zeny: Mulle sanoi siis tuo äippäpolin lääkäri et vauva olis jo täysiaikainen (36+3). Mäkin luulin et olis vasta 37+0.
Joo no mulle toi mein neukku täti ja lääkäri selitti et vauva on täysiaikainen kun viikot on 37+0. Mitenköhän ne lääkärit sit toisiaan vastaan on :D ahhaha no väliäkös tolla :D
 
Helinä kiitti tosta silitysselvennyksestä, muakin se alkoi kiinnostaan sen perimmäinen syy kun miimumaija sitä mietti :flower:

TiiuHti ja Jooseppi - teille tsemppihalit, teillä oli molemmilla puhetta raskausmyrkytyksestä.. onneks sitä tarkkaillaan tosi tiiviisti :hug:

Heisku :hug: myös sinne! peukut pidetään kyl pystyssä..

Ja Miin kuulumisia ootetaan täälläkin, tosin tietenkin siitä sektiosta toipuminen vie aikansa ja vauvan kanssa haluaa viettää kaiken mahdollisen ajan, mutta silti.. Sitten kun pääsee koneelle ja voi itse hyvin =) kiinnostaa kuulla tuosta sektiosta ja tämän hetkisestä voinnista, on varmaan lievästi helpompi olla kun turvotukset laskee pikkuhiljaa..

Ja mitä vielä..heh, alkoi kyllä naurattaan miimumaijan hampaiden pesu :LOL:
 
HUH kun paljon tekstiä! :eek:
Ite suljin päivällä koneen, jotta sain tehtyä kaikennäköistä fiksua välillä, ettei tule aina täällä roikuttua koko päivää! Pesin mä sitten 2 koneellista pyykkiä ja silittelin verhoja....

Perhevalmennus 1/2 takana, ja olihan se ihan mukavaa... Siellä oli meidän lisäksi 7 muuta paria, ja kaikilla siis syyskuussa laskettu aika. Voi ja niitä eroja missä kunnossa ihmiset ja mahat oli! Siellä oli mun lisäks yks nainen, joka näytti olevan yhtä "nestepitoinen" kuin minä, eli turvonnut... Ja muut näyttikin sitten vielä niin ihailtavan hyvinvoivilta! Ja jännä oli nähdä, että siellä oli yks nainen, jolla LA 3.9, ja maha oli NIIN PIENEN näköinen omaani verrattuna! Tosin hänellä oli varttakin varmaan päälle 180cm, joten enemmän tilaakin siinä keskivartalolla. Nyt käy kylllä kateeks teitä pitkiä ihmisiä, niin vaivattoman näköinen sellainen "pieni maha", vaikka vaavi varmaan samankokoinen onkin siellä sisällä!!!
Tää kerta oli aika turha mun mielestä, puhuttiin vaan et mitä odotuksia on vanhemmaksi tulosta, ja mikä on pelottavaa ja mikä on ihanaa äidiksi/isäksi tulemisessa... ja blaablaablaa. Ite ollaan miehen kanssa käyty noita asioita ihan kahden kesken tosi paljon läpi, joten sinänsä aika turha pintaraapaisu siinä mielessä tosta aiheesta. Joillekin varmasti toisaalta hyvinkin antoisaa, jos ei kotona tuollainen keskustelu ota sujuakseen... Ens kerralla, viikon päästä, siten puhutaan synnyttämään lähdöstä, imetyksestä ja vauvan hoidosta enemmän. Sitä odotellessa... |O

Mulla meni sitten tänään tosissaan tuo lonkka/alaselkä. Oliskohan nyt sitten se issias pamahtanut vai mikä? Se naksuminen on vaan pahentunut, ja alkoi tehdä jo kipeetä. Ihan kamala homma oli kävellä tänään 2krs rappuset alas autolle kun naksui ja vihloi. Ja arvatkaa vaan pääsinkö enää autosta ylös ilman apuja! Sit viellä siellä neuvolassa 1,5h piti istua penkillä ja jutella/kuunnella. Ja taas autoon ja RAPUT YLÖS! Mä siis jään välillä ihan totaalisesti JUMIIN tän selän/pakaran/reiden kanssa. Siis kun vihloo niin perkeleesti!! Ei voi ollenkaan kumartua mihinkään. Onneks huomenna on se neuvolalääkäri... vaik.. mitäs se nyt tähän tekis? Sanoo, et voivoi, koita levätä.... Mietin jo, et mitä jos mä jään jumiin autoon kun meen/tuun neuvolasta?? :eek: Kiva soittaa miehelle töihin, et kultsi tuutkos auttaan mut ulos autosta kun en oikein pääse ylös? Heh, tai sit mä vaan ajelen koko päivän, mankka ja ilmastointi täysillä, ja käyn hesen drive in-luukulla jos tulee nälkä :LOL:

Pesuaineista, meillä on Erisanin nestemäinen pesuaine, ja huuhteluaine. Kummatkin Suomalaisen avainlipuin merkitty ja astma-ja allergialiiton suosittelemia... Mä tykkään kyllä käyttää sitä huuhteluainetta siinä pehmentämässä pyykkiä... Narulla kun kuivaa, niin kyllä ainakin tolla meidän pesukoneella on vissi ero jos ei käytä huuhtista. Kuivausrumpua ens kesänä uuteen kämppään odotellessa.... :ashamed:

Nyt mansikoiden kans soffalle.... Kirjoittelen huomenna lääkärin jälkeen.
 
täysaikasuus 36+0 vauva on jo kehittynyt niin että on turvallista syntyä mutta kutsutaan silti keskoseksi vaikka olisi kuinka isokin jo, mutta 37+0 on täysaikanen eikä silloin vauva ole enään keskonen :) mä en oo ikinä kuullu että 36+0 olis se raja koska vauva sais syntyä.. Oonki ihmetelly ku jokkut sanoo niistä viikoista että saa syntyä..
 
Voiko se tänaamuinen sisätutkimus aiheuttaa supistuksia? Nyt nimittäin aloin sit viimestäänkin tunteen niitä..ja jatkuvalla syötöllä maha kovettuu, häpyluuhun viiltää jne. Hieno homma, toivottavasti vähän laantuu tässä makoilemalla (tosin tässä huomasin niiden vasta alkavankin)..

Nyt on lähes kaikki tarvittava hankittu, kävin myös tänään Prismassa (ootte siitä puhuneet tänään :D ) mutta EN ostanut pöllöpukua tai muutakaan vaatetta. Sadesuoja vaunuihin, vaippoja, puhdistuspyyhkeitä.. enää pari yksittäistä juttua ja tavarat ois koossa! Ja vaunujen pyörätkin kävin pumppaan huoltiksella.

Eiköhän tämä päivä ollut tässä, nyt kone kiinni ja muihin hommiin =)
 
Roona mulla sama vaiva ja mun pitää kanssa ottaa puheeksi.
Ei kylläkään noin pahana kuin sulla. Välillä pistää ja vetää tuolta vasemmasta pakarasta selkään aika julmetun tuntuisesti. Eikä mulla ole koskaan ennen ollut tätä vaivaa :kieh:

Autosta Pakko hehkuttaa sen verran että se olisi sitten meidän.
Hinnasta päästiin sopuun. Nyt vaan pitäisi ne rahat kiskoa ukolta :heart: :LOL:
Mutta on niin helpottunut olo kun tietää että meillä on auto odottamassa.
Kunhan vaan saan rahat kasaan ja haettua sen pois... Jee jee :D

Mä kanssa ostin tänään vauvalle tutin, vaippoja ja itselleni liivinsuojuksia.
Muut on sitten ostettava tässä lähipäivinä.
Olen muuten ostanut älyttömästi cittarista noita hedelmä soseita 6kpl maksaa 1,49? Ei ole hinnalla pilattu ja menee vanhaksi vasta 2011.

Bebes & Salamatkustaja 36+2 :heart::heart:
 
bebes: Onko ne Muksun? Muistaakseni ovat muutenkin aika edukkaita; taisivat olla meidän Prismassa 0,25e/prk. Ellei sit ole hinnat just noussu.

kerttuneiti: No mulla tuli sitä vuotoa, et kait se voi aiheuttaa mitä vaan näillä viikoilla... :/
 
Hei, tällästä tulin vaan kysymään, että oletteko muut oleet nyt raskauden aikana sairaana? Mulle nousi maanantai illalla korkea kuume, ja siitä tiistaina soittelin neuvolaan. Sieltä ne käskivät soitella eteenpäin päivystykseen. No, kävin sielläkin ja otettiin influenssatestit. Tulokset varmistuu tostaina, mutta sain jo Tamiflu lääkityksen. Lisäksi joudun olemaan "karanteenissa" nyt pari päivää, eli mihinkään en saa kotona poistua.
Että harmittaa nyt tää sairastuminen, kun raskauden aikana olen vältellyt kaikkia lääkkeitä parhaani mukaan ja nyt loppumetreillä joudun sortumaan. Toivottavasti tämä tauti ei olisi influenssaa ja saisin lopettaa lääkityksen.
Anteeksi, pelkkää valitusta, mutta tuskaset olot muutenkin, niin sitten vielä kuume ja säryt siihen päälle. Huoh.
 
Huomenta.
Oli taas sit "sellanen" yö... Pari tuntia pyörimistä ja loppuyö katkonaista unta ja jatkuvaa asennon vaihtoa... Ei niinkään ton mahan takia, mut toi saakelin hermosärky. Se pistää lonkatki vihlomaan aika hyvin kun makaa. Sit viel pari kertaa heräsin siihen, et tais tulla kipee supistus... Bebes: mullakin iski ihan yhtäkkiä noin pahana toi! Ekan ja tokan raskauskolmanneksen aikanahan mulla oli paljon selkävaivoja töissä... Ja olin saikullakin välillä sen takia... Mut kaikki loppu kun työtkin loppu. Jännä et yhtäkkii sit toi paukahti tollain takas, ja noin kipeenä! Ja ilman mitään varoitusta... Tai no kyllähän se lonksuminen varmaan oli joku varoitus, mutta... Tiedä häntä. Täällä muistaakseni on ihmisiä ketkä kärsiny tosta issiaksesta! Onko MITÄÄN poppaskonsteja millä se helpottaa? Ja onko teillä kestäny koko lloppuraskauden?? HELP! :D

May85 - en oo ollu kipeenä ite ollenkaan.. Mut kyllä täällä muutama on flunssaa potenu. Toivottavasti olis vaan tavallinen lentsu sulla! Koitahan jaksella!!!

"Täysiaikaisuudesta" Näin mäkin oon käsittäny sen, mitä ViiVi09 kirjoitti... Mut ei kai sitä kannata liian tarkkaan kyylää ja miettiä. Tulee sit ku tulee, ja parempihan se olis olla viel senkin jälkeen se pari viikkoa siellä vahvistumassa? Vaikka itsekkäästi sitä toivookin, että tulis ulos aikasemmin..,. :ashamed: Mut pääasia itellä on, et tulee tosiaan itestään, eikä käynnistämällä tai sektiolla. Näin mä toivon oman synnytyksen menevän.. vaik kuin olis vaivaa ja kipuja niin kyllä sen kestää. Eihän sitä pientä raasua haluu väkisin repiä sieltä ulos, jos ttykkää vielä siellä kölliiä :heart: :) Valittaa vaan tarpeeks täällä kaikist vaivoista :LOL: Ja voi että kun tuli taas IKÄVÄ saada se pieni rakas ihana lapseni jo syliin!!!!! Miten toista voikaan rakastaa näin paljon jo nyt?!!! Varmaan pakahtuu rakkauteen kun saa sen nyytin tänne... :) :heart: :'( :heart: :saint: :D

NYT mä meen syömään sitä aamupalaa mikä piti syödä jo 30min sitten. Ah, ja uunissa on karjalanpaisti valurautapadassa... eilen duunasin, pidin 5h uunia päällä ja sit jätin muhimaan koko yöksi sen sinne jälkilämmöille. Ehkä en kuitenkaa sitä vedä aamiaiseks... vaik... Mahtaa olla HYVÄÄ!! Iih... ihanaa.... :p *kuola valuu* Heh. Kirjoittelen kun pääsen lääkäriltä ja käyny prismasta ostaan tissiliivit.... Siellä oli meinaan aika hyvän näkösii äippäliivejä! :attn:

36+2
 
Meillä on tänään ensimmäinen koulupäivä!!! Äiti on vähän hermona!


Ja sitten kysymykseen: Jos seksi kirvelee, niin voiko se johtua tulehduksesta. Mietin, että johtuiko öljystä, vai pitäisikö soitella neuvolaan ja kysyä ihan varmuuden vuoksi..


Ja mitä ne napsumiset on? Minulla ei ole edellisest napsuneet, eikä tämä. Eilen sitten kun kumarruin niin kuului sellainen paukahdus että mietin et katkaisinko vauvan niskat. :ashamed: Ja illalla alkoi koko kohtu tärisemään ja sitä kesti useita minuutteja. Lopulta vielä napsahti kahdesti ihan kuin joku olisi sormia napsauttanut ja se kuului kun vauva nosti pyllyä ja lähti liikkeelle. Eihän ne napsumiset ollut mitenkään vaarallisia?

Niin ja siitä vuodosta sisätutkimusta seuraavana aamuna: On normaalia. Minulla on vuotanut vähän oikeastaan joka kerta.
 
Tänään on sitten tasan 4 viikkoa laskettuun aikaan. =) Ensi viikolla on neuvola ja varmaan sitä seuraavalla viikolla se vika neuvolalääkärin tarkistus. Joku kysyi sattuuko sisätutkimus, niin mulla on ainakin sattunut joka kerta. :x Eipä siinä todellakaan kovin rentona pysty olemaan. :snotty: Muuten kaikki ok, mutta reippaat liitoskivut vaivaavat edelleen. Enpä uskalla nyt enempää valittaa..

May85 Paranemisia! Toivottavasti ei ole kuitenkaan sitä kuuluisaa influenssaa. :hug:

Muffa 36+0 =)
 

Yhteistyössä