Syyskuun tulokkaat 2010 **** Kesäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Heips vaan kaikille!!Mulla taas verensokerit päin mäntyä....Paastoarvo oli kyl melko hyvä eli 5,4 mutta arvo aamupalan jälkeen pomppas ihan taivaisiin,koska silloin oli 8,3!!Mullakin on välillä sellainen fiilis,et olisinpa jo raskauden ihan loppuvaiheessa!!Toisaaltaan,kun poika potkii mahassa,niin se antaa kummasti voimia taas jaksamiseen!! =) Ehkä mua sit eniten stressaa tää muutto,joka tapahtuu kuukauden päästä!!Tuossa oli keskustelua tuosta navasta...Mulla on napa edellen ihan kuopalla!En muista oliko se edellisillä raskauksillakaan sen kummemmin... :x Oikein hyvää masunkasvatusta teille kaikille!! =) :hug:

miita1969 & Walter 26+4
 
moi! toi on mulle kans tuttua, että raskaus ei tosiaankaan aina maistu. etenkin alku oli mulla niin hankala, että välillä kadutti koko raskaus, vaikka vauvaa kovasti toivottiinkin. nyt on onneks vähän helpompaa, mutta vieläkin aika ikäviä oireita ym, eli se äidillinen hehku ja onni on kyllä välillä kaukana. on toki hyviäkin hetkiä, jolloin olen ylpeä mahasta ja tulevasta, mutta kyllä tää raskaus on ollu aika rankkaa aikaa. sekin varmasti vaihtelee vähän senkin mukaan, miten paljon on oireita, kun toisilla taas olo on koko ajan normaali eikä vaivat kiusaa. on muakin tehny välillä mieli mottasta niitä, jotka sanoo, että "raskaus on naisen parasta aikaa" ja sanovat, että "nauti nyt raskaudesta." eihän tästä tosiaan aina ole helppo nauttia, kun olo on kuin jyrän alle jääneellä aina välillä. mut onneks tää keskiraskaus on ollu helpompaa jo. :)

äippäpakkaus tuli, jee! tuli heti sellanen pesänrakennusvietti ja pyykkäilin pikkuvaatteita ja järjestelin kotia koko viikonlopun. :)

huomenna sitten sokerirasitus ja mun ensimmäinen lääkärineuvola. hui!

tsemppiä kaikille, jotka välillä painivat raskauden kanssa! onneksi lopputulema on varmasti kaikilla ihana. :):)

täälläkin napa lähtenyt pullistumaan ulospäin. :D

- solete 26+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sannimarja:
Kyllä mäkin siihen porukkaan kuulun, joka ei mitenkään hirveästi nauti raskaudesta. Pyörittelen vaan lähinnä silmiäni, kun joku päästää suustaan sen naurettavan "raskaus on naisen elämän parasta aikaa"-lausahduksen. No ei kyllä ole. Tää on lähinnä ärsyttävää aikaa, sellainen pakollinen paha vauvan saannissa. Kyllä mä sen vauvan haluan mutta selkeästikään en ole sellainen nainen, joka ois luotu olemaan raskaana tai jolle se ois jotenkin äärimmäisen helppoa tai joka voisi sanoa nauttivansa siitä. Kyllä mä ihan varmasti nautin enemmän sitten siitä ajasta, kun en enää ole raskaana.

Ja sitten on kamala ihminen, kun myöntää tommosen asian, koska kaihan kaikkien naisten pitäisi olla innoissaan raskausajastaan. Se rinnastetaan kai helposti siihen, ettei sitten oo innostunut lapsestakaan, vaikka ne on itseasiassa kaks eri asiaa. Se vauva ja raskaus siis. Mun mielestä on hyvä, että puhutaan siitäkin, ettei raskaus kaikille vaan oo niin mukavaa aikaa ja uskalletaan myöntää se, että itseasiassa jopa inhoaa raskaana olemista.

Mä olen kyllä peräti sanonut ihan ääneenkin, että musta on kivaa saada vauva mutta tämä raskaus on useimmiten ihan hanurista. Se herättää outoja mulkaisuja mutta mä seison sanojeni takana ja voin sitten kyllä luetella, miksi mä en tanssi kukkakedoilla ja karkeloi hihkuen, että tää on mun elämän ihaninta aikaa! Ymmärtäköön ihmiset tai ei, se ei ole mun ongelma.
Et olis voinut asiaa paremmin sanoa, ihan ku mun suustani. Nimenomaan ne on kaksi eri asiaa, vauva ja raskaus. Ei tää raskaana oleminen vaan yksinkertaisesti kaikille sovi. Itsekin olen ihan suoraan ihmisille sanonut että enpä mä tästä odotusajasta ole kummemmin nauttinut eikä kaikki sitä ymmärrä. Sitä vaan haluaisi jo oman kroppansa takaisin... selän kuntoon ja olisi niin ihanaa liikkua ilman kipuja ja pelkoa suppareista. Ja hormoonimyrskyt tekevät sen, että välillä hyvä kuin tunnen itseäni.

menninkäistyttö & rääpäle 27+0
 
Voimia kaikille masennuksesta kärsiville! :hug:

Mulla on onneks pysynyt mieli korkealla koko ajan, mutta fyysisesti meinaa välillä väsyttää. Nyt onneks esikoisen siirto pois pinnasängystä helpotti öitä, eli enää tarvitsee herätä ne omat heräämiset, lapsi nukkuu melko lailla yöt läpeensä.

Napa mulla pullahti jo ihan alkuraskaudesta, niinkuin esikoisestakin :) Poika tykkää nyt nyppiä sitä, kun se sojottaa suoraan eteenpäin :LOL:

Onneksi juhannukseksi on luvattu hellettä! B) Aurinkoista juhannusviikkoa kaikille! :)

-dask ja typy



 
Minä taas pidän raskausajasta, mutta odotan lievällä kauhulla pikkuvauva-aikaa, eli ensimmäistä puolta vuotta. Esikoisen kanssa en siitä liiemmin nauttinut ja toivon, että nyt toisen kanssa tilanne sujuisi niin, että pääsisin nauttimaan hetkistä, jotka monesta ovat niin ihania. En ollut esikoisen syntymän jälkeen masentunut, mutta minun oli vaikea olla 100% vauvan käytössä, muutos entiseen oli niin suuri. Ajattelin koko ajan, että asiat varmaan helpottavat kun lapsi kasvaa ja niin meillä ainakin kävi. Nautin nyt kotona olemisesta 1,8kk kanssa paljon enemmän kun pikkuvauvan kanssa. Myös tämä on sellainen asia, josta on hieman hankala puhua muille äideille. Monet pitävät ajatuksiani ja tuntemuksiani outoina.

Minulla tässä ja edellisessä raskaudessa napa on pullahtanut täysin ulos. Se on joskus jopa kivuliasta, sillä vatsan osuessa johonkin ulkoneva napa on aina ensimmäisenä tiellä.

Miita harmillinen homma, etteivät verensokeri pysy kurissa :hug:

Tiinuliini ja Vompatti 26+6
 
:hug: voimia kaikille masennusta tunteville! Onneksi alkaa olla jo aika voiton puolella nämä raskaudet meillä.

Itsellä on myös alkanut energisempi vaihe, ja koko ajan on uutta projektia keksimässä. Monta rautaa on tulessa; tapetinpoistoa, maalausta, sisustusta, taulun tekoa, pihan laittoa ym ym. Saa nähdä milloin tää intoilu loppuu, pitää yrittää nauttia :) Vielä kun joku tulis rahottamaan kaikki mun suunnitelmat :LOL:

Voikaahan hyvin :wave:

mp ja kirppunen 28+4

muoks; napa ei pullahtanut esikoisesta ja on kyllä sen verran syvä kraateri ettei taida nytkään pullahtaa
 
Luulisi jokaisen raskaana olleen ymmärtävän, ettei se raskaus aina ole niin ihanaa. Luulisin kuulleeni enemmän tarinoita raskausvaivoista kuin sitä, että raskaus olisi elämän ihaninta aikaa. Luulisin, että jälkeenpäin ajateltuna kun lopputulos on jo maailmassa aika kultaa muistot, mutta tuskin sentään juuri raskausaika on ihaninta aikaa kellekkään. Onhan se niin rankka muutos keholle. Itse kyllä lukeudun niihin joille tämä raskaus ei juuri muuten ole vaikuttanut kun mahan kasvulla ja painonnousulla. Pieniä vaivoja kuten närästystä ja suonenvetoja vain on. Vaikka varsinaisesti raskaus ei minua mitenkään ahdista tai eloa juurikaan vaikeuta niin silti rupea kyllästymään tähän. Lähinnä siis olen malttamaton tekisi mieli jo siirtyä seuraavaan lukuun kun tuntuu, että tämä on jo nähty ja tietenkin haluaa sen pikkukaverin maailmaan.

Mulla napa niin syvällä etten usko, että pullahtaa ollenkaan, huomattavasti sinkeämmällä on kuin alkuraskaudessa, muttei lähelläkään pullahusta.

Toivottavasti miitan sokereihin tulee jotain selkoa!

Felessa ja kääpiö 28+3
 
Tuosta navasta... sellasta olen ihmetellyt kun jotkut raskaana olevat toivovat navan pullahtavan ja jotkut tuntuvat luulevan navan pullahtamisen olevan jonkun tietyjen viikkojen tapahtuma. En siis tarkoita tässä pinossa olevia vaan yleisesti raskaana olevia :)

Tuo navan pullahtaminenhan johtuu napatyrästä ja sehän on ennemminkin vaiva kun toivottava asia. Napahan ei välttämättä palaudu normaaliksi raskauden jälkeen ja tyrä voi kipeytyä ja vaatia jopa leikkaushoitoa. Joten eiköhän kaikki joilla napa pysyy siellä omassa kuopassa olla tyytyväisiä. Ja te joilla napa on alkanut pullottamaan niin toivotaan, ettei teille tulee mitään vaivaa siitä.

Ei mulla sitten muuta kuin että oma napa voi hyvin ja huomenna on lääkärineuvola :)

-eeva- ja pikkutyyppi 27+1
 
Minulla on aika ristiriitaisia tunteta raskaanaoloa kohtaan. Toisaalta nautin vauvamasusta, vauvan kasvun seuraamista, jokaisesta liikkeesta ja siitä odotuksen tunteesta. Toisaalta kivut, vaivat, supparit ja ennenaikaiduuden riski tekevät minusta hermoraunion.

napa Mulla on joka kerta melko varhain napa kääntynyt. Se on ärsyttävää, kun se paistaa kaikkien vaatteidenkin läpi. Onneksi on aina palautunut, eikä ole mitenkään vaivanut.

Olen ihan yksin kotona keskiviikkoon asti. Mies lähti muksujen kanssa mun siskon perheen luo kyläileen ja lomaileen. Mulle tuollainen 2h automatka on kielletty niin siksi nökötän kotona. Melkoista ajan tappamista tämäkin. Pesin ajankuluksi kaikki vauvanvaatteet ja viikkasin ne kaappiin odottamaan. Se oli kivaa.
Huomenna neuvolaa.
-Poni 27+6
 
Raskaana olemisesta : Mä voin sanoa, että kyllä minä nautin suurimmaksi osaksi. Tietysti pienet vaivat, kuten näköjään koko raskauden kestävä silloin tällöin oksentelu, närästys ja suonenveto vähän himmentävät asiaa, mutta suurimmaksi osaksi ihanaa aikaa. Olen koittanut ajatella, että nyt pitää nauttia tästä ajasta , sillä ainakin näillä mietteillä tämä jäisi viimeiseksi raskaudeksi. Ja tietysti kun mulla ei niitä supistuksiakaan ole ollut niin onhan se ihan toinen juttu, kun niillä kellä oikeesti on vaivoja. Moni puhuu, ettei ole kehonsa kanssa sinut nyt raskausaikana. Mulla toikin vähän päinvastoin :D. Musta on ihanaa kun saa kerrankin olla reippaasti ja reilusti mahakas ;). Ei tarvi miettii, että missä paidassa maha ei näkyis yms. Tää on näitä ongelmia, kun ylipainoa jo oli hieman ennen raskautta. Nytkin tosin kyllä toi painonnousu huolestuttaa kovasti . Paino tuntuu vaan nousevaan ihan erilailla ku esikoisesta. Minuakin hieman huolestuttaa lähinnä se vauva-aika. Esikoisestakin olin alussa jotenkin niin väsynyt ja taisi olla vähän sitä baby bluesiakin. Ei tosin ns. kunnon masennusta, mutta pientä hormonien heittelyn takia. Itketti ihan älyttömän helposti. Muistan kun oli tyyliin lasi väärässä paikassa kaapissa, niin johan alkoi pillityttämään. Meni se kuitenkin suht nopeasti ohi, tuo ailahtelu. Nyt sitä vaan miettii, että kun sitä on sitten kaks lasta niin johan sitä on tuplasti väsyneempi.. Toivon vaan, että mieskin sitten vähän enemmän osallistuisi. On toki rakastava isä lapselleen, mutta täytyy myöntää, että enemmän tuo lapsen hoito on mulle jäänyt tai ehkä olen sen vähän liiaksi omille harteilleni ottanut ja en ole antanut toiselle ehkä tarpeeksi mahdollisuuksiakaan osallistua ja tössäkin tapauksessa kun tekee pitkää päivää töissä niin, näinhän sen on mentävä.

Navasta: Ei ole napa pullahtanut ja tuskin nytkään pullahtaa. Hieman eri tuntunen on kun on pinnassa, mutta niinhän sen kai kuuluukin olla...

primrose 29+6
 
Mä luulen, että ainakin osaksi toi paine siihen, että raskauden pitäs olla jotenkin ihanaa, tulee ihan muilta kuin raskaana olevilta itseltään. Vai mitä sanotte siihen, että mulle on miehetkin sanoneet tuon "Raskaus on naisen elämän parasta aikaa." :D En mä oikein tiedä, mistä se mielikuva sitten muille tulee, että raskauden pitää olla onnea ja auvoa. On toki myös niitä, jotka erittäin hyvin ymmärtävät raskauden olevan myös muuta kuin hehkumista mutta sitten on paljon niitä, jotka ei oleta raskauden olevan muuta kuin sitä hehkumista.

Mietiskelin vaan tuota felessan tuomaa näkemystä siitä, että jokainen raskaana oleva ymmärtää, ettei se raskaus ole sitä ihaninta aikaa. Niin varmasti mutta entäs ne kaikki muut ihmiset? Mistä ihmeestä se mielikuva syntyy, että raskaana olon pitää olla ihanaa? Vaikka hampaat irvessä sitten :D

Mulla on sokerirasitus ohi, ens viikolla kuulee tuomion. Ei ollut ollenkaan kamalaa, litku oli mun mielestä ihan hyvää jopa :D

Sannimarja 27+2
 
Neuvola takana, sairaslomaa pari viikkoa suppareista ja muista kivuista. Suonikohjut vaivaa ehkä eniten. Kaikennäköstä vaivaa... Samoilla linjoilla Ponin kans että raskaus, vauvan ja massun kasvun seuranta on ihanaa mut nää oheisvaivat tässä sivussa hermostuttaa. Puhuttiinkin jo miehen kanssa että meidän lapsiluku taitaa jäädä kahteen, hyvä etten jo lääkäriltäkin varannut kierukan asennusaikaa syksylle :D

Kohdunkaula oli pehmeä, avoin, noin pari senttinen. Sisäsuu kuitenkin kiinni. Lääkäri sanoi että normaalitilanne uudelleen synnyttäjälle, mut laittoi kuitenkin kontrollin parin viikon päähän.

Ei mun napaa tyrä vaivaa vaikka onkin kääntynyt toisinpäin, napa on muutenkin aika "matala" että herkästi kääntyy. Esikoiselta palas ihan normaaliksi melko pian raskauden jälkeen. Mutta hauska just ku toisilla on ihan mahdottomat kraaterinavat ja itsellä ei ole pitkiin aikoihin ollut mitään kuoppaa.

Hyviä juhannuksia,
ansku 28+
 
Kylläpäs oli taas tullut tekstiä :) Napa on minulla pullahtanut myös jo varmaan 10vkoa sitten, sama homma edellisessä raskaudessa. Palautui normaaliksi ainakin sillon, toivottavasti nytkin..

Minulle tämä raskaus on ollut paljon helpompi henkisesti ja fyysisesti kuin edellinen, ja voisin sanoa nauttivani tästä raskausajasta. Olen myös enemmän huolissani vauva-ajasta, esikoisella kun oli pitkä koliikki ja näin ollen vauva-aika ei ollut mitään nannaa ensikertalaiselle. Minullakaan ei ole ollut mitään sen kummempia vaivoja, nyt ehkä pikkuhiljaa alkaa tulla niitä, joka viikko jokin uusi pieni vaiva. Turvotus on mennyt tosi pahaksi, sormet ovat kuin jäykät nakit ja luomet tuntuvat olevan myös täynnä nestettä, jaloista nyt puhumattakaan.. Jos jollain on hyviä vinkkejä turvotuksen poistamiseen (muutakuin juominen) niin ottaisin niitä mielelläni vastaan :attn:

Kävin neuvolalääkärissä viime viikolla ja petyin todella pahasti, lääkäri hädin tuskin osasi suomea ja hoki vain että kaikki hyvin.. Olin niin äimänkäkenä että unohdin kaikki mitä minun oli pitänyt kysyä. Painoarvioksi hän antoi 1015g, olisiko aika yläkanttiin kun päänmitan hän ainakin otti reilusti yli, aivan kun hän ei olisi osannut käyttää ultalaitetta kunnolla. Ei sillä että itse osaisin, mutta onhan noita mittauksia tullut seurattua :) Sukupuolen hän sanoi eriksi kun rak.ultraaja, nyt sitten jännitetään vaan kumpi siellä on. Paino noussut/vko oli huimat 650g :ashamed: verenpaine 97/70 joka oli lääkärin mielestä hyvä.. No, eipähän ole ainakaan liian korkea :D Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä ja 4cm pitkä. Ihmettelin sitäkin kun olin siinä käsityksessä ettei se ainakaan pitenisi uudelleen synnyttäjällä mutta tiedä sitten, ed. raskaudessa koko raskausajan oli nimittäin 3cm.

Mielenkiinnosta kysyn, että onko teille tullut vielä raskausarpia? Itselleni ei toistaiseksi vielä, rasvailen tuhdilla rasvalla ja öljyllä masua päivittäin toivottavasti se auttaisi.

Kesälomaileva mc 27+5
 
Heippa kaikille, on taas tullut tekstiä mukavasti!

Raskausajasta oli ollut puhetta. Mä ymmärrän enemmän kuin hyvin, jos odotus tympii. Vaikka mulla on ollut tosi helppo raskausaika, eikä mitään vaivoja sen kummemmin ole vielä ilmaantunut, niin jotenkin nyt on alkanut välillä vaivata se tunne, kun omasta kehosta on "itsemääräämisoikeus" kadonnut täysin :) Vaikea selittää, mutta just se, ettei ihan niin hyvin jaksa enää, tai kun vauva on tietenkin etusijalla kaikessa tekemisessä yms. niin välillä tuntuu, että tulis nyt jo hemmetti ulos, että sais oman kroppansa itselleen takaisin :LOL:
Minusta on ihanaa seurata mahan kasvua, ja vauvan liikkeitä, mutta toisaalta tähän odotukseen ainakin minun kohdalla liittyy myös se huoli koko ajan, että onkohan kaikki hyvin, ja miksei vauva liiku (vaikka olisi myllännyt puoli tuntia sitten kauheasti) ja entä jos se kuolee kohtuun, tai syntyy liian aikaisin ja entä jos ja mitäs sitten.. Aika mukavasti kuitenkin pääpiirteissään on mennyt odotus, ja ihanaahan tämä on. Ja minun mielestäni aika on mennyt kauhean nopeasti, kohtahan nämä meidän pienet jo syntyy!

Navasta oli myös ollut puhetta. Mulla on aina ollut tosi syvä napa, ja nyt on vaan vähän syvyys vähentynyt. En tiedä, pullahtaako, mutta minulle sinänsä sillä ei ole merkitystä. Ihan kiva se on näinkin, tehkööt niinkuin itse parhaakseen kokee :)

Tänään oli vihdoin se ensimmäinen lääkärineuvola. Nopea reissu, jotenkin minä en ikinä osaa edes kysellä mitään, kun ei ole mitään vaivoja, mitkä huolettais. Paikat oli lääkärin mielestä kiinni, ja kohdunkaulaa vähän vajaa 3 cm. Eli niiltä osin kaikki kunnossa. SF-mitta teki notkahduksen, oli kasvanut vain 2 cm ollen nyt 27 cm, mutta ihan hyvähän se on tuokin, ja sanoi itsekin, että on mittaajasta kiinni, joten ei pidä huolestua. Painoa mulla tullut koko ajan mukavan tasaista tahtia, nyt +8kg lähtöpainosta. Tällä jäätelön syönnillä voisi toki olla huomattavasti enemmänkin :D
Verenpaineet oli ok, vauvan syke 145, ja kaikki pitäis siis olla kunnossa. Synnytystapa-arviota suunnitteli, se selvinnee sitten elokuussa kun on seuraava lääkäri. Muuten tuosta nyt ei mulle jääny käteen paljon muuta, kuin tuo, että paikat on sillä tavalla kuosissa, että juhannuksena mökillä uskaltaa uida :)

Moonchaser kyseli vielä raskausarvista, minä en ole löytänyt itsestäni vielä yhtäkään. Toivottavasti niitä ei tulekaan kauheasti. Olen niin laiska rasvaamaan itseäni, että hyvä jos kerran viikossa saunan jälkeen muistan jotain läträtä itseeni. Tosin nännit huutavat rasvaa vähintään kaksi kertaa viikossa, kuivuvat älyttömästi.

Jaahas, jokohan tässä olisi taas ollut tarpeeksi tekstiä :) Kelakin sai aikaiseksi päätöksensä, nyt siis malttamattomana odottelen äitiyspakkauksen saapumista! Mukavaa juhannuksen odottelua kaikille, ja masuasukeille silityksiä :)

Katrin ja mini 28+4
 
Neuvolassa käyty. Kaikki oikein hyvin. Pissakin jopa puhdas. Nyt monella kertaa ollut sokerit plussalla. Painoa oli vuodelevosta huolimatta tullut vain 140kg. Yhteensä painoa on kerinnyt tulla kuitenkin jo 12kg :) . Vauvaa katseltiin ultralla. Hyvin voi ja kasvaa. Nyt painoa yli kilon verran. Kasviu vastaa viikkoja ja menee keskikäyrän alapuolta. Saatiin hyvää kuvaa vauva kasvoista. Vauva oli nyt rt:ssa ja varmaan tulee näin pysymäänkin.

Turvotuksesta Eiköhän se vesi ole paras. Kyllähän sitä sanotaan, että mm.ananas ja mansikat, mutta jostain luin ettei näiden vaikutusta ole todennettu mitenkään. Eli vettä ja liikuntaa, jos vaan saa liikkua.

Raskausarvista Mulla ei ole tullut aikaisemmissa, eikä vielä nytkään. Ekassa rasvailin melko ahkeraan, tokassa vähän ja nyt ei yhtään.

Mun äiti on tekemässä täällä juhannussiivoja, kun itse en nyt kykene. Ihanaa saada paikat puhtaaksi. Mieskin kyllä siivoaa ahkeraan, mutta hän on niin suurpiirteinen luonteeltaan, että jälki ei minua oikein tyydytä :)
-Poni 28+0, jipii taas poksutaan
 
Mun napa ei olekkaa enää tulossa ulos?? :LOL: Olikohan se vauva jotenki tolla hollilla, että napa oli puoliksi silleen ulos tulossa? :) Nyt vaikuttais aikalailla samalta kun ennekin, tosin hiukan vähemmän syvä... Jännää seurata miten päin se haluaa olla B)

Moonchaser: Kyselti arvista... Mulla on teini-iän kasvuarvet vähän revenny lisää ja muutamia uusia tullut reisiin ja lantioon ja sitten rintoihin... Onneks on tosi vaaleita ja mahaan ei oo tullu (vielä? ) yhtään :) Kuivan ihon takia kyllä rasvaan vähintään kaks kertaa päivässä, en sitten tiedä onko sillä vaikutusta vai ei kun siitäkin on niin monta mielipidettä...

Raskaana olemisesta: Mulla on vähän päivästäkin riippuvainen toi olo... En mitenkään inhoa tätä, mutta välillä ottaa kaaliin kun ei just ole oman kroppansa "herrana"... Tahtoisin nukkua missä asennossa vaan ja muutenkin olla mahallaan, taipua laittamaan kengät jalkaan ja siistimään bikinirajaa... Toisaalta taas on ihana seurata mahan kasvua ja vauvan liikkeitä :heart: Supistukset ja kivut sun muut ottaa kans päähän tietysti, mutta en sitten tiedä onko nekään niin pahoja ja kuitenkin niin lyhytaikasia ongelmia... Oikeastaan olo on ihan hyvä, mutta vähän jo ehkä tuntuis, tää olotila "kyllästyttää"... Aikansa kutakin? En siis inhoa tätä oloa mutta en nyt hypi riemusta enkä liioin "nauti" olostani, vauvasta kyllä :)
Hyvin joku sanoi, että tää on sellanen pakollinen olotila, että saa sen halutun vauvan :heart:

Ja MIKSI raskaudesta pitäsi nauttia?? :) Minusta jotenkin hullunkurista vaikka itse sanonkin joskus tuon tunnetun klisheen jollekkin odottaja ystävälle...

( * ): Yöt tuntuu kauheelta väännöltä, en pysty nukkumaan kun 4-5 tuntia putkeen ja pyörin ja stressaan jostain turhasta... Kaikki kun oikeesti on hyvin, varmaan vaan jo jännittää!! :)

Lara- 26+5
 
Neuvolakuulumisia: Pissa oli puhdas ja verenpaineet hyvät. Hemoglobiini 118, eli laskusuunnaassa, mut ei vielä paha. Sikiön syke 130-140. Sf-mitta 24 cm. Jos katsoo kolmea edellistä sf-mittaa, niin kohtu kasvaa tasaisesti alimmalla käyrällä. Kaksi ensimmäistä mittaa olivat keskikäyrällä ja sen yläpuolella. Paino on noussut edellisestä kerrasta reilu 500g/vk. Nyt raskautta edeltävään painoon tullut +6,9kg.

Raskausarpia ei (vielä ) ole tullut. En kyllä saata uskoa, ettei niitä tulis ollenkaan. Mut ainahan saa toivoa :LOL:

Shuri ja Onni-Ilona 29+3
 
Turvavyöstä Hankin tän raskauden aikana turvavyönalentimen, mikä on ollu kyllä todella hyvä ostos, kun me aika paljon ajetaan pitkiä matkoja.

Napa on mulla kuopassa vielä, en muista pullahtiko se edellisistäkään ulospäin..

En tiiä oisko vauva kääntyny raivotarjontaan.. ainakin olo on muuttunu, ja virtsarakkoa painaa enemmän..

Mä nautin kyllä raskausajasta.. siis lähinnä vauvan potkuista ym... mutta tästä olosta en tykkää, vaikka pahoinvointi tais loppua vko 25.. Vielä tulee kyllä vähän huono olo, jos on pitkään syömättä... Mutta en oo kolmeen viikkoon oksentanu :wave:

Hyväsetti ja Pötkylä 27+0
 
Turvavyö alennin on tosi hyvä hankinta, mua ainakin pelottaa jos joskus joutuu ottamaan miehen auton ja alennin opn omassa eli ei käytössä...

meillä muuttorumbajatkuu joten senpä takia ei täällä näy eikä kuulu.

mut tänään oli pakko tulla tänne sivulle kun neuvolassa kävin ja tänäänhän on rv 30..jippii
eli mitään uutta neuvolassa ei ollut, kaikki ennallaan..tietty maha kasvanu=) ja painoa tullut lisää..hihi

hauskaa juhannusta kaikille..

 
Heippa kaikille!
Olen ollut hiljaiselossa tässä toista viikkoa,,lääkärineuvolassa pätkähti sairaslomaa kohdunkaulan pehmenemisen vuoksi. Parin tunnin pystyssä olon jälkeen alkaa kova paineentunne alapäässä ja supistelut. Vatsaa myös särkee iltaisin kovasti. Kävely ja kaikki liikunta alkaa supistuttamaan ikävästi.
Huomenna uudestaan lääkärille ja katsotaan jatkuuko sairasloma.

Mousse 29+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mousse:
Heippa kaikille!
Olen ollut hiljaiselossa tässä toista viikkoa,,lääkärineuvolassa pätkähti sairaslomaa kohdunkaulan pehmenemisen vuoksi. Parin tunnin pystyssä olon jälkeen alkaa kova paineentunne alapäässä ja supistelut. Vatsaa myös särkee iltaisin kovasti. Kävely ja kaikki liikunta alkaa supistuttamaan ikävästi.
Huomenna uudestaan lääkärille ja katsotaan jatkuuko sairasloma.

Mousse 29+3
Mulla sama homma, paitsi että sairaslomaa annettiin heti äitiysloman alkuun saakka. Nyt vasta viikon ollut saikulla, ja tuntuu että aika käy pitkäksi.. Mutta ehkä se tästä, kun tottuu siihen, ettei töihin enää ole menemistä. Ja nyt käyn sitten vähintään kahden viikon välein lääkärille, katsotaan ettei tilanne kovin radikaalisti muutu.
Ensimmäinen synnytysuni nähty viime yönä :whistle: :wave: Saimme oikein komean poikavauvan, syntymäpäivä oli 10.8, toivottavasti ei ole enneuni :eek: Aamulla herätessä piti oikein katsoa, että missä mie oikein oon kun oli niin todentuntuinen uni :D Heräsinkin itseasiassa siihen kun istukka oli tulossa ulos --> saakeli, että vihloi OIKEASTI alavatsaa tosi kipeästi :$

Kiira 29+4
 
Täälläkin eka lääkäri takana, kaikki ok. Kohdunkaulaa 2,5 cm jäljellä ja paikat kiinteät. Masumitta menee alakäyrällä ja painoa tullut yht. 9kg nyt. Seuraava neuvola vasta taas kolmen viikon päästä ja silloin on loma-sijainen paikalla.
Mies jäi tänään kesälomalle, kiva juttu B)

Hauskaa juhannusta kaikille :wave:

mp ja kirppunen 29+0 :heart:
 
Hei kaikille! Ja kiitos onnitteluista, eilen käytiin veljentyttöä moikkaamassa, eikä ollut yhtään niin iso kuin mitat antoivat ymmärtää.;):heart: Ajatella, että tuo meidän tyttö oli syntyessään vielä pari kiloa pienempi, miten sitä unohtaakaan kuinka pieniä ne joskus ovat olleet.:)
Heräsin jostain kumman syystä jo puoli tuntia sitten, eikä väsytä enää yhtään.:eek: Normaalisti herätään tytön kanssa kymmenen aikoihin, mutta mukava joskus näinkin.:D Onpahan aikaa vähän päivitellä kuulumisia.

Sokerirasitus
oli maanantaina ja lääkäri tiistaina. Sokerirasituksessa arvot ok, paastoarvon sanottiin silloin olevan sormenpäästä otettuna 3,8, mutta seuraavana päivänä lääkärin mukaan oli 4,2 niiden kyynärtaipeesta otettujen verikokeiden mukaan. Tunnin arvo oli 9,jotain ja kahden tunnin arvo 6,jotain.:D Hyvin jäi mieleen.
Paikat oli kiinteät ja kiinni, kohdunkaulaa 3cm jäljellä. Painoa oli tullut vähän enemmän nyt, itse säikähdin hieman, mutta lääkärin mukaan ei mitään syytä huoleen, kuulemma normaalia jo tässä vaiheesa. :whistle:

Napa on vielä siellä missä pitääkin, tuskin on ulospäin tulossakaan. Raskausarpia ei näy uusia, ainoastaan nuo mitkä esikoisesta tuli. Ja nekin tulivat viimeisenä päivänä laitoksella, liekö synnytyksen yhteydessä vai milloin. Arvettomana sinne kuitenkin menin ja arpisena tulin takaisin.:D Mutta eipä nuo häiritse, vaalenevatkin niin nopeasti.

Muutoin olo on ollut tosi hyvä, kuten ensimmäisessäkin raskaudessa. Nukkuminen onnistuu selällään ja melkeinpä mahallaankin yhä. Närästys vain on välillä vaivana, mutta ei sekään pahemmin. Kengät saa vielä hyvin jalkaan, mutta eipä tuota mielellään enää turhia kuitenkaan kyykistele.
Kovasti kyllä jo olisin valmis vauvan saamaan maailmaan. :heart: Siis tietysti toivon, että pieni pysyy mahassa sinne loppumetreille asti, mutta siis muuten olen jo ihan valmis "uusiin haasteisiin":D ja oikeastaan jo vähän kyllästynyt tähän raskaanaolemiseen, vaikkei isompia vaivoja olekaan. No, onneksi ei mikään mahdoton odotus edessä enää! Kovasti toivottelen jaksamisia teille, joille tämä raskausaika on ollut vaikeampaa, toivottavasti kaikkien pienet pysyisivät masuissaan vielä!

Enpä nyt muista mihin piti kommentoida ja mitä muuta kirjoittaa, pitänee lähteä aamupalalle.

Oikein ihanaa Juhannusta teille kaikille, herkutekaa ja nauttikaa olostanne! :wave:

Lahopää ja Tuhto 27+5
 
Heippa vaan kaikille!!Hiljaiseloa on täälläkin vietetty ja niinkun nirzullakin niin meilläkin on muuttorumba päällä ja tätä pakkaamista riittää...huh huh!!Verensokerit on alkanut pysymään rajojen sisäpuolella,JEE!! =)Meidän poju potkii tänäkin aamuna niin vilkkaasti että vatsa ihan hytkyy!! =) Onneks mulla on lääkäriaika Naistenklinikalle 30.6 ja silloin saadaan tietää painoarvion tästä meidän kullannupusta!!Tänään koko perhe lähtee mun äidin luokse viettämään hänen syntymäpäiviään ja juhannusta!!Oikein hyviä vointeja kaikille masunkasvattajille ja Oikein Hyvää Juhannusta!! :flower: :hug: Niin joo...meillä vaihtui viikko eilen joten nyt mennään sit jo viikkoa 27,JEE!!

miita1969 & Walter 27+1
 

Yhteistyössä