***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Hyvää Joulua! Ja Onnellista Uutta Vuotta!

Kinkku on paistettu ja kohta aletaan tehdä piparitaloa. Joku jouluisissa ruuissa saa Piipen posket punaisiksi.. mutta nyt ollaan ja nautiskellaan..

Hexa ja Piipe 1v 4kk parin päivän päästä
 
myöhäiset joulun toivotukset :D ja onnellista uutta vuotta jo etukäteen!

Nikin emolle lähettelen paljon jaksuja sairasteluun, eikö ne jo ala ihmetellä miksi niki on koko ajan kipeä?varmasti tosi raskasta kyllä

Meilläkin esikoinen oli sellainen ettei kiipeilyt ym kiinnostanut ja laatikot ja kaapit sai olla rauhassa.Eeti onkin niitä sit kaivellut toisenkin edestä ja kiipeilee joka paikkaan..siirtää tuolia ja kiipeää siitä jos ei muuten pääse. uunin nappulat kääntelee, tiskonetta ja pyykkikonettakin sujuvasti koittaa käynnistää.
Hyvin siis saa vahtia.

sanoja ei tule kuin muutama, Äikkä, Ikkä ja Anna. Nyt on tullut isoveljen nimi ja pappa pari kertaa,esikoinen jutteli samassa iässä jo paljon enemmän.
Meillä imetyskin jatkuu edelleen, en vaan saa lopetettua..nyt tosin saanut hiukan jo vähennettyä. Eeti nukkuu meidän välissä, heräilyt on onneks jo hiukan vähentynyt, kuitenkin semmosen 3-5 kertaa yössä herää.välillä ihan vaan tarkistamaan onko äiti vielä paikalla.

Joululahjoja tuli roimat kasat molemmille, silti aina se lelu mikä toisella on kiinnostaa enemmän kun se omassa kädessä oleva
:kieh:

katjuskalle muuten onnittelut plussasta!Äkkiä se aika vaan menee kun juurhan näitäkin vasta odotettiin :)

D. ja Eeti 1v 3kk
 
Juu nopiaan se aika hujahtaa :D Tänään kävin ultrassa ja siellä oli yksi kaveri ja sydän sykki ja vastasi viikkojakin. :heart:

Täällä nää molemmat pojat on sellaista menevää sorttia, eli kiipeillään ja roikutaan joka puolella ja kaapit tyhjennetään ja telkkari meinataan repiä hyllyltä ja oikein luupäitä kans tuntuvat molemmat olevan, kun ei mee kummallekaan kiellot perille sitten millään. |O :kieh: Mitenhän sitä jaksaa taas tän raskausajan, kun noi kaks termiittiä täällä touhuaa ja ite ei pysy perässä. :xmas:

Sanoja ei Nemolta tuu oikeestaan muuta kuin pööö ja jeee ja äiti sit kun on joku hätänä. No mut veljensäkin oppi sanoja enemmän vasta kahden vuoden iässä. =)

Katjuska ja mukelot ja sintti 7+2 :heart:
 
Piiiitkasta aikaa ehdin tanne palstailemaan, nettiin paaseminen on aika hankalaa...

Mutta siis aurinkoiset uuden vuoden tervehdykset kaikille taalta Kapkaupungista. Ja onnea Katjuskallekin plussaamisesta. Ja muille raskauden loppuvaiheessa oleville tsemppia myos.

Nikin emo - tuli mieleen sama siita suoliston kehittym ja vastustuskyvyn puutteesta... Meilla laakari on neuvonut antamaan Jimille keuhkoputkia avaavaa Ventolinea babyhalerista jos alkaa kova yska tai yska jatkuu pitkaan. Mehan saatiin nuo sillon aikoinaa RS-viruksen takia, on nytkin matkassa mukana. Mitaan yskanlaakkeita ei kuulemma enaa lapsille anneta.

Me asuttiin ensimmaiset 5 viikkoa kaksistaan vuokratussa loma-asunnossa lahella kaunista, mutta tuulista Camps Bay Beachia. Silloin siis meni aika rutiinisti paivat, ite tein aamiaisen ja sit lahettiin rannalle tai turistibussikierrokselle tai keskustaan, syotiin siella lounas ja Jimi nukku paikkarit rattaissa. Sit kauppaan jo kotiin illallisen tekoon. Rannalla katselin kateellisena niita aiteja, jotka loikoilivat rantatuoleissa varjon alla ja lapset leikkivat vieressa hiekkaleluilla. Itse vaivauduin ottamaan tuolin ja varjon tasan kaksi kertaa, koska Jimi jakso leikkia hiekassa tasan 5 minuuttia ja sit piti taas lahtea jonnekin kiitamaan. Onneksi merivesi oli sen verran kylmaa etta sita karttoi vapaaehtoisesti. Jimi oppi miten aurinkovarjot saa suljettua ja kulki toisen luota toisen luo niita sulkien. Han myos varasteli ihmisten aurinkorasvoja ja maisteli avonaisista limsatolkeista. Eli todella hyvin kasvatettu :)

Pojalla ei siis edelleenkaan ole minkaanlaista vaaran aistimusta, painaa hulluna kadulle vaikka hurja liikenne, siksi oltava valjaissa tai rattaissa oikeastaan aina liikuttaessa. Myoskaan ihmisia han ei vierasta, painaa sisaan taloihin avonaisista ovista ja porteista ja tutkii ravintoloiden keittiot ym. Thank's god naa on niin lapsirakkaita taalla pain, etta vaan naureskelee sen touhuille.
 
jatkoa...

olemme olleet ihan terveita koko ajan, luoja lykky. Jimi kuitenkin poimii maasta suuhunsa kaikenlaista. Tai siis itse asiassa ei ihan terveita oltukaan, tapaturmia sattunut multa lahti iso paikka hampaasta ja sain siihen valiaikaisen paikan. Hammaslaakari oli tasokkaampi kuin Suomessa, otti kunnon kuvat ja sano etta kaksi hammasta kaipaa juurihoitoa eika uskonyt kun kerroin etta olin kaynyt elokuussa haamastarkastuksessa eika mitaa (muka) ollut vialla. Lisaksi sitten kun menimme Mandelan vankilasaarelle ja mies auttoi nostamaan rattaat bussin jyrkkia portaita, hanen jalkansa lipesi ja koko lasti tuli oikean olkapaani varaan. Sitakin olen kaynyt nayttamassa laakarissa. Sain kortisonit ym. silti oireilee yha kuukautta myohemmin ja sarkylaaketta menee. Jatan silti mahdolliset kuvaukset Suomeen, koska vahan hankala kayda jossa fysioterapiassa taalla...
Jimikin pomppasi bussista kerran sylissani sellaisella vauhdilla etta iski paansa johonkin terastappiin ja saa nahda jaiko ikuinen arpi keskelle otsaa. Yhtaan ei vuotanut verta, mutta levea arpi ja yha paistaa.

15.12 muutimme paikalliseen perheeseen asumaan kustannussyista. Huone omalla kph:lla ja taysihoito maksaa meille 800e/kk eli itse asiassa halvemmaksi tulee elaminen kuin Suomessa... Ja tanne sita tekiskin mieli jaada, OLIN NIMITTAIN MENOSSA TOIHIN HELMIKUUSSA JA JIMI EI SAANUT HEINAKUUSSA HAKEMAANI VUOROPAIVAKOTIPAIKKAA! Etta great... nyt oon ihan sormi suussa, etta mita helvettia. Pakko kai jatkaa hoitovapaata kesaan asti, jolloin hoitopaikkoja kai ilmaantuu. Tosin taloudellisesti siihen ei olis mahiksia. Tannekaan ei voi oikeasti jaada, silla yli 3 kk viisumia olis pitanyt anoa jo ennen lahtoa Suomessa. Muuten kylla jaatas. No nyt yritan jopa saada vuokraemantani 18 v sisarentyttarelle (han on hoitanut paljon lapsia ja todella luotettava ja rauhallinen ihminen) au-pair oleskelulupaa Suomeen, mutta saa nahda. Paperisota on hitonmoinen EU:n ulkopuolelta, lisaksi mulla ei ole viela kamppaa, jossa olis hanelle omaa huonetta, enka voi sellasta hankkiakaan ennen kuin menen toihin. Todellinen umpikuja siis. Tyonantajallekin olis pitanyt ilmoittaa hoitovap jatkamisesta 2 kk etukateen, silloin ilmotin tulevani sovitusti. Sain just ennen joulua ton kivan uutisen, ettei pvk-paikkaa olekkaan! Ja pomot lomalla vuodenvaiht yli ennen kuin saavat taman ilouutisen... Mut pakko niiden jarj sijainen, ei 1v ja 5 kk voi viela yksinkaan kotiin jattaa ilta- ja yovuoroissa...

Mutta viel loppuun jotain kivempaa. Eli taa perhe on tosi ihana. Loysin kun googlasin Homestay in South Africa. Perheessa on 4v poika ja 11v tytto, aiti on kotiaiti ja isa kay toissa, mutta lisaksi talossa asuvat miehen vanhemmat. Aikuiset aivan mahtavan rentoja tyyppeja, poika aika villi tapaus, valilla pelottaa hurja meno Jimin kanssa, mutta myos halailevat kuin veljekset. Meilla on uima-allas pihassa, mutta onneksi se on peitetty turvaverkolla kun ei ole kaytossa. Lisaksi vahan mua epailyttaa aina naiden kotialtaiden puhtaus... Mut ollaan muutaman kerran pulikoitu. talo sijaitsee esikaupunkialueella, noin 20 km rannalta, eli siella kaydaan vain viikonloppuisin. Sikali tama on vasyneen aidin taivas, etta aina saa astua valmiiseen poytaan ja edes omaa lautasta ei tarvitse vieda keittioon. Aamiaisen aikana on huoneemme imuroitu ja kph desinfioitu ja pyykit saapuvat silitettyina pikkuhousuja myoten (vastustelustani huolimatta). Olen myos paassyt pari kertaa hierojalle ja shoppailemaan itsekseni kun perheenaiti babysittaa Jimia. Eilen olin myos hokkelikylaturistikierroksella, jonne en viitsinyt Jimia ottaa mukaan ja ilta jatkui jazzbaarissa yhdessa hokkelikylassa, jonka omistaa siis oppaana toiminut nainen. Kierros oli samaan aikaan mahtava ja jarkyttava kokemus. Tapasimme mm. Mandelan 82v serkun, joka pitanyt samaa baaria 60 vuotta! Lisaksi kavimme kodissa, jossa isan roolissa on 12 v poika, isa kuollut AIDSIIN ja aiti jo tosi sairas. Poika elattaa perhetta myymalla yrtteja. Naissa hokkelikylissa arviolta puolet on HIVin kantajia ja orpokodeissa 80 % lapsista. Tama maa siis johtaa maailman AIDS-tilastoja, aika lohdutunta nakymaa. Mutta aina ja kaikkialla ihmiset jaksavat hymyilla ja olla ystavallisia, sita ei tajua! Kavimme myos mahtavassa gospel-jumalanpalveluksessa. Se oli elamys!!! Jazzbaarissa tanssin lopuksi 80-vuotiaan isoisoisoaidin kanssa joka oli kylla paljon svengaavampi kuin mina :)

HYVAT UUDET VUODET KAIKILLE!!!
 
Nopeaa....siis MITEN voi olla mahd ettei saa pv.kotipaikkaa??????On olemassa laki, että sellainen pitää järjestää. Vai siis ettei ole vuoropäiväkotipaikkaa??? (mut eikö sellainenkin pidä järjestää jos työ vaatii???)
Mä olen nimittäin KUSESSA jos Niki ei saa hoitopaikkaa ja nimenomaa vuoropäiväkodista. Mitään ei ole ilmoitettu ja duunit alkaa maaliskuun ekana. Mun on mentävä töihin, ei ole muuta mahdollisuutta ekä muuta hoitajaa kuin pv.koti
 
Ihanaa kuulla Mizyn kuulumisia! Etelä-Afrikka on mahtava maa, vaikkakin siellä tuo AIDS on todella paha uhka tulevaisuudelle.

Piipe on innostunut nyt muovailuvahalla muovailemisesta. Tai mitä lienee, Playdooh:ia onkaan. Koko ajan pitäis päästä muovailemaan. Muistaakseni esikko vasta vähän vanhempana innostui siitä. Hyvä näin. :D Tosin kaulimia ja muotteja saa koko ajan nostella lattialta mutta hyvä kun saan tehdä jotain keittiössä ja pikkuneiti muovailee.

Kuulostaa pahalta tuo hoitopaikkatilanne. Ehkä pitää pistää jo hakemus sisälle, jos saatais Piipe esikon tarhaan..? nyt kun olen ollut kotona on ollut poikkeuksellista se, että pienin on päässyt joka päivä pihalle. Kun hän on kahden miehen kanssa kotona niin eipä pääse moneen kuukauteen pihalle leikkimään. Onneksi on tämä loma ja ehkä mieskin nyt uskaltautuisi sen jälkeen lähtemään pulkkamäkeen tai johonkin Piipiäisen kanssa.

Kaikesta huolimatta: Hyvää Uutta Vuotta 2010!!

Hexa ja 1v4kk Piipe

j.k. Onnea plussanneille ja tsempit raskaana oleville.
 
Nimen omaan meille soveltuvasta (mun ihme tyovuorot ja siksi 18h yon yli hoitorupemat, etaisyys jne.) vuoropaivakotipaikkaa en saanut. Paivavuoropaivakotipaikkoja olisi tietty tarjolla. On laki, etta sellaisen on jarjetyttava, mutta nyt vaan siis kaikki meille soveltuvat vuoropaivakodit ovat kerta kaikkiaan taynna! Mahdollisesti ainakin kesaan asti on tilanne tama. Eli kusiset paikat, kaikki mahdollisuudet joka kantilta pohdinassa...

Hkissa paivakotipaikkaa olisi anottava viim. 4 kk ennen tarpeen alkua. Meidan tapauksessa silla ei ollut merkitysta etta anoin jo 8 kk ennen tarpeen alkua.

Tiniille viela tuosta kasvuhommasta, IHMEELLISTA kayraseurantaa, Jimi oli jo 1v tarkastuksessa muistaakseni 81 cm ja 13 kg eika mihinkaan erityistutkimuksiin ohjattu. Nyt 1v 4 kk varmaan 85 cm ja 15 kg epailen...
 
Pikaisesti Mitzylle. Ole kovana, se laki tarkoittaa sitä että ellei vapaita paikkoja ole sopivassa päiväkodissa niin he järjestävät sulle kotiin hoitajan - oli sulla millaiset työajat hyvänsä!!

Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
 
Hyvissä ajoin jo Hyvää Uutta Vuotta kaikille!

Kiva lukea Mitzy teidän kuulumisia reissun päältä! Pidetään peukkuja, et päiväkoti-asia järjestyy!

Katjuskalle onnittelut plussan varmistumisesta!

Meillä myös poju tosi kiinnostunut kaikesta. Onneks ihan pahin on helpottanut ja ainakin välillä kirjahylly, telkkari, takka, kaapit, laatikostot, kukat yms. saavat olla rauhassa eikä tarvii ihan jatkuvasti kulkea perässä kertomassa mihin ei saa koskea. Hieman kauhistuttaa tilanne sit helmikuussa kun vauva syntyy, et noinkohan kierretään kaikki mahdolliset ei-paikat ihan vaan huomion takia... Muuten täytyy sanoa, et on aika varovainen tekemisissään - aika huimapäältä nimittäin Mitzyn Jimi kuulostaa! Meidän ukkeli ei vielä oikeestaan kiipeile yhtään mihinkään (onneks!) ja on muutenkin sillä tavalla aika hitaasti lämpiävä (tyypillinen neitsyt?) et seuraa tosi pitkään ympäristön tapahtumia ennen kuin menee itse touhuun mukaan. On myös tosi pikkutarkka horoskooppinsa mukaisesti: huomaa heti, jos esim. mikron ovi, vaatekaapin ovi tai vastaava on jäänyt raolleen, jos olen siirtänyt esim. jonkun viherkasvin eri paikkaan missä oli aikaisemmin, jos on uusi kukka pöydällä tai uudet verhot ikkunassa jne. Jotenkin huvittavaa - ja vielä poikalapselta! :heart:

Zucchero + Sisu 1v3kk + masukki rv32+5
 
Niin juu, mutta JOSTAIN vuoropäiväkodista siis olisi paikan saanut? Siis kun sellainen on pakko järjestää mun käsittääkseni.
Meillähän on se tilanne että vain yksi vuoropäiväkoti sijaitsee about inhimillisen matkan päässä, ja sinne ei ole toivoa päästä annettu. seuraavat 2 vaihtoehtoa ovat molemmat silleen että joudun roudaan lasta julkisilla väärään suuntaan. Ilman lapsen roudausta mun työmatka sujuu kolmella välineellä,bussi-metroo-ratikka ja kun tein tuossa 10pv duunia, huomasin että yksin,ilman lapsen vientiä mun työmatkan kesto on pahimmillaan yli tunnin. Kun kuljetan lapsen vielä hoitoon mutkan kautta julkisilla, voinen laksea työmatkakseni lähemmäs 2h. Eli arvioisin n.3.5h(toiv ei enemmän...) päivittäin työmatkoihin.
Että ei tässä paljoa naurata. Ja nämä laskut on tehty siis näiden 3.toivomani päiväkodin mukaan. Mikäli näistä en paikkaa saa, en todellakaan tiedä mitä tehdä. Eihän kukaan voi matkustaa töihin enempää kuin 2h yhteen suuntaan. Auto ratkaisisi asian, mutta sellaista en pysty hankkimaan enkä varsinkaan pitämään. Töihin mun on mentävä, olen firman ainoa työntekijä ja ilmoittanut aloittavani siis 1.3. Ja haluan ja on pakko mennä töihin rahankin takia.

Toivotan kaikille ONNELLISTA JA HYVÄÄ UUTTA VUOTTA! Ja Niki tivottaa tietty myös!!!! :heart:
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Meillä vuosi vaihtui rauhallisissa merkeissä, oltiin nukkumassa jo klo 22.30 :LOL:
Sisu on ollut koko viikon kipeä, ensin kuumeessa sit alkoi kuiva yskä ja nyt nenä vuotaa. Käytettiin lääkärillä näytillä, perus-räkätauti ei onneks mitään antibioottia vaativia tulehduksia. Flunssalääkkeillä koitetaan pientä hoitaa. Ruoka ei juurikaan maistu, onneks suostuu juomaan aika hyvin.

 
Onnittelut sullekin Katjuska! =) Tein vielä tänään varmuustestin ja ajattelin tuossa viikon päästä taas testailla.. ihan vaan varuiksi kun jäi testejä yli :whistle:
Nyt olis menossa 4+3 menkkojen mukaan... Ihanaa ja ihmeellistä :D

Meillä poikanen lähti vastikään kävelemään muutama viikko takaperin. Ennen sitä kiipeili jo sohvalle ja takasin, samoin portaisiin kiivetään ja turvaportissa roikutaan. Eilen nousi sellasen potkuteltavan auton istuimen päälle seisomaan pitäen ratista kiinni! |O
Puhua pälpättää jatkuvasti ja matkii kuin apina kaikkea mitä puhutaan. Laskeskelin, että sanoja on sellanen n. 40 kpl jo! Hauskimpia on "Nii aivan" :heart: Uusimmat: Pallo, Haloo, Auto, Hattu.
Toinen jalka on pojalla pikkasen toista pidempi, ja siitä ollaan nyt tarkkailussa. Vuoden päästä katsotaan onko muutosta tapahtunut ja sen tuloksien mukaan sitten edetään. Muuten ollaan oltu aika terveitä, sitkeä flunssa oli meillä kaikilla, mutta ei kuumetta ollenkaan.

Mitzyn reissu kuulostaa aivan ihanalta! Toivotaan, että se päiväkoti-asia ratkeaa!

Nyt mä painun pehkuihin, väsyttää kamalasti :wave:
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Ja oikein hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille!! Ja onnea plussanneille. Ja voin paljastaa kans salaisuuden, meillä kans perhe lisääntyy yllärivauvalla syyskussa 2010. Meripihka, samana päivänä plussasin, taittaa olla la samoihin aikoihin. Mulla vissiin 10.9. IHan sama siis kuin matildasta oli.....

Ihana oli lukea tuosta Mitzyn matkasta......kirjoittelehan lisää ja toivottavasti päiväkotiasia ratkeaa.

Syksy oli aika rankka ja meillähän sairastettiin sikainfluenssa oikein olan takaa, tarvittiin sairaalahoitoa ja ambulanssia yms. Kolme viikkoa meni siihen ja muutenkin oli jos jotakin.....
Tänään alkoi arki ja koululaiset lähti kouluun.

Matilda on määrätietoinen neiti, isin tyttö :D mutta kestän sen.....
Ei kävele vieläkään, ei ees yritä, eikä edes seiso ilman tukea, niin erilaisia nämä lapset, kun monella teillä on kävellyt jo kauan.
Ei kyllä juuri puhukaan, mutta ymmärtää kyllä äärettömän hyvin. Ja valvoo yönsä, se on rasittavaa....ei oo vielä yhtään yötä nukkunut, aiemmat viisi ovat aina nukkuneet hyvin, niin luusin että tuokin, mutta ei......
Ja on kova vierastamaan.
Syöttää ei saa, vaan syö vain itse, ja se on vitten välillä sen näköistäkin.

Eipä tänne sen kummempaa, nyt aamun touhuihin, vaikka mieli tekis peiton alle, lomalla kun on nukuttu hiukan pisempään.....
 
Heipat taas pitkästä aikaa :)

täällä on viikkoja kasassa maagiset 37 ja eilen ottivat osastolle. Mullahan siis taas vaivana se hepatoosi. Tulevana aamuna varmaan käynnistävät, joten illalla voi olla jo käärö sylissä :heart:
en oo nukkunut koko yönä kun kutisen niin järjettömästi, ois ollut uni tarpeen ennen koitosta.
Mutta pitäkäähän mulle peukkuja pystyssä että käynnistys etenee nopsasti ja synnytys menee muutenkin nappiin! En oikeestaan osaa edes jännittää vielä, en oo tainnut tajuta koko asiaa...

Meripihkalle ja miialle iiiiiisot onnittelut ja pienille matkaan isot kasat tarrasukkia :heart:

Mitzyn juttuja maapallon toiselta puolelta oli tosi kiva lukea ja pakko sanoa että aivan perseestä ettette hoitopaikkaa saanut! Toivottavasti asia vielä järjestyis...

Kaikkea muutakin piti kommentoida ja kirjoittaa mutta pää lyö tyhjää :D

Ainiin! Pienten puhumisesta olitte jutelleet. Ada ei vielä sano selvästi yhtään sanaa. Pälpättää kovasti mutta ihan omaa kieltään. Muriseekin :D
mutta eipä tässä kiirettä, eiköhän ne sanat sieltä aikanaan löydy!

Ada on jo kuukauden verran nukkunut tosi hyvin kun vielä hetki ennen sitä heräs jopa 10krt yössä, niin nyt yleensä nukkuu heräämättä ellei nyt näe vaikka jotain painajaista. Pelottaa kovasti että miten vauvan tulo vaikuttaa tulevan isosiskon uniin mutta sen näkee sitten.

Apua, ihan kauheeta kirjottaa Adasta kun on pienrä niin hirveä ikävä :(
tästä sairaala-ajasta tulee aikamoinen koitos, ainakin mulle, toivottavasti ei Adalle.

Mutta jos yrittäis vielä levätä... Suunnatkaahan kaikki ylimääräinen energia tänne aamusta alkaen! Tuun sitten kertomaan kun nyytti on saatettu maailmaan :heart:

Jaksuja mammoille, onneks on jo perjantai!

Tinii + Ada 1v4kk + masukki rv 37+1 (täysin samat viikot kuin Adalla syntyessään)
 
Tiniille tsemppiä koitokseen d :D b

Mulla oli kans viimeks tuo sairaalassa olo yhtä itkua, kun oli muita lapsia niin ikävä. :( Ja varmaan tällä kertaa taas käy niin. Se on niin ihanaa, kun tulevat katsomaan, mutta sitte kun pitää pois lähteä, niin haluis itsekin mukaan jo kotiin sieltä. :ashamed:

Mulla on eka neuvola tänään. Ja voi että kun tää okseolo vaan jatkuu ja jatkuu. :x

Meillä ei kans Nemo edelleenkään sano muuta kuin pöö ja jee. :D Siskoaan eilen huhuilin, niin koetti kovin sitä kyllä matkia.
Iloinen kaveri ja vilkas ja omaa tahtoakin löytyy ja sitä kyllä tarvitaankin, että pärjää veljensä kanssa. :whistle:

Katjuska ja mukelot ja sintti 8+6 :heart:
 

Yhteistyössä