Syysvauvat 2009 kesä-, heinä- ja elokuussa

Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 2vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 5 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti.

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee polvilleen tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 10pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa.



 
Ei käyty eilen tk:ssa sitten. Siellä oli ainakin 30 ihmistä. Ei jääty jonottamaan. Annettiin öksi kipulääkettä ja tänä aamuna käytiin. Eikä siellä ollu ku yks ihminen ennen meitä ja kaks lääkäriä, ni päästiin sisään alle 10min.
Noh, toinen korva oli puhdas ja hyvä. Toinen taas niin täynnä vaikkua, ettei lääkäri nähny sisään. Päättivät imeä korvan puhtaaksi. Herrajumala sitä huudon määrää. Välillä Saaralla meinas oksentaa, kun huusi niin kovaa. No sen jälkeen lääkäri näki korvaan, eikä tärykalvo liikkunu, eli tulehdus. No nyt saatiin antibiootit ja tytsyn korva pääsee paranemaan. Muta kyllä tämän äidin sydäntä raasto kun oma pikkunen rinsessa huus niin kovin.

Saara nousee koko ajan joka paikkaa vasten seisomaan ja mun sydän on koko ajan kurkussa. Niitä muksahduksiakin sattuu aikasta paljon. Tänään tytsy keksi, että sohvaa vasten voi myös kävellä. Näppärästi ottikin askeleita etessuntakas sohvan reunaa =)

Saara haluis myös koko ajan kävellä ympäri kämppää. Koko ajan pitäis olla kävelyttämässä...

Huomenna aamusta lähdetään lomalle. Tuun sitten kertomaan kuulumisia.
 
Mukavaa lomaa Saara09 !! On se jännä että siellä jo kävellään, meillä ei vielä (onneksi :D ) yritetäkään. Tukea vasten seisonnassa pysyy jonkin aikaa, mutta lähinnä tyttöä kiinnostaa tuo uusi konttausnytkytys-treenaus.
Neiti sai (vasta) eilen ensimmäisen nukkensa, ja voi että se on mielenkiintoinen!! Tosin yhtälailla kiinnostaa serkkupojan traktori-lelu :) Palloista on myös ollut viime aikoina kovin kiinnostunut, ja riemu on rajaton kun sen vierittää nenän eteen.
Nyt kuullettaakin nousevan päiväunilta, joten jatkan taas toiste.
 
Tiedän niin hyvin tuon tunteen Saara09! Se on ihan kamalaa, kun lapsi itkee toimenpiteiden aikana. Silloin kun meidän tytsyllä oli talvella rs-virus, syvältä hänen nenästään imettiin räkää letkulla. Huuto oli kova ja lohduton. Kyllä siinä äitikin itki joka kerta. :(

Meilläkin on pallo ihan ehdoton lelu! Likka osaa jo heittääkin aika hienosti. Nyt myös säilukepurkkien korkit ovat in. Täytyisi vaan löytää jostain jokin tasku, mihin tyttö saisi laittaa esineitä piiloon ja ottaa pois. Pari päivää stten oli nimittäin niin hienoa ottaa kynä pois tuffan rintataskusta ja laittaa takaisin.
 
Täällähän ei oo kukaan kirjotellu mitään tänä aikana mitä oon ollu poissa =(
Tulin lukemaan teijän juttuja.

Saara on oppinu vilkuttamaan täällä lomalla olo aikana. Niin paljon ihmisiä vilkuttelee sille kokoajan, ni rupes vilkuttamaan takasin. Yhdellä ruokailulla ei oikeen kerenny syödäkkään kun piti vilkuttaa koko ajan ihmisille.

Tää on vika päivä ku täällä ollaan. Huomenna aamupalan jälkeen pitää lähteä kotiin. Täällä täyshoidossa olis mukava olla toinenkin viikko. Hyvää ruokaa on ollu ja on askarreltu kaikkea kivaa. Tänään huovutettiin, tein Saaralle helistimen. Sisällä on kinderin yllätysmuna joka on täytetty pikku kivillä ja päälle on huovutettu tommonen punanen villa. Eilen leikittiin sormiväreillä, maalattiin Saaran jalat sormiväreillä ja painettiin ne paperille. Kun pääsee kotiin, niin pitää kehystää kyllä Saaran 8kk jalat =) Toissa päivänä käytiin heppatallilla ja sitten on ollu omituiset olympialaiset jne jne jne.. Että puuhaa on piisannu.

Huonona puolena Saara tuli kipeeksi toissa päivänä. On nyt nukkunu eilen ja tänään tosi paljon. Tiistaina käytiin paljussa, eikä se vesi ollukkaan ku 30 asteista... Oli jo kerenny vähän jäähtymään. Sieltä kun nousi ylös, ni tottakai sai vähän kylmää. Tiiä sitten oisko se laukassu flunssapöpön. Noh, kuumetta on ollu vähän ja hirmu räkänen tytsy... Taas =(

Lillemi Tiedän ton räkäimun, se vasta kauheeta onkin. Saaralla oli 2kk ikäisenä sikainfluenssa ja sillon ennen joka ruokailua Saaralta imettiin räkään pois, jotta ois pystyny syömään. Ei kuitenkaan syöny juuri mitään ja tippaanhan tuo jouduttiin laittamaan. Sillon itkin ihan hysteerisenä, kun toiselle laitettiin päähän tippa =( No, mutta onneks se on ollutta ja mennyttä. Eilen loppu Saaran antibioottikuurikin. Toivottavasti tää uus flunssa ei mee nyt korviin.
 
Mulla on onnex ollut helppoa Amelien kanssa noiden sairauksien suhteen. Koputan puuta, kopkopkop. Hänellä ei ole ollut kuin nuha muutamaan otteeseen. Varmaan rintaruokinnan ansiosta hän ei saanut keväällä sairastaamaani keuhkokuumettakaan. Itse olen tosiaan sairastanut sen, reumantapaisen nivelsäryn noin kuukausi Amelien syntymän jälkeen ja sitten rintapaiseen, jonka takia olimme sairaalassa suonensisäisessä antibioottihoidossa. Raskauteni taisi mennä liian hyvin, kun ongelmia piti tulla sitten syntymän jälkeen.

Tänään Amelie meinasi tukehtua sellaiseen paksuun kangaspalaan, joita laitetaan huonekalujen alle, jotta ne eivät naarmuta lattiaa. Sellainen oli irronnut yhdestä penkistä ja olin heittänyt sen paperiroskiin. Amelie oli tänään taas tonkimassa sitä roskista. Katsoin, oliko pala tippunut lattialle, koska en nähnyt sitä. Katsoin myös Amelien suuhun, koska hän tuntui syövän jotain, mutta en nähnyt mitään. Sitten ajattelin, että olinkohan vienyt sen palan keittiön roskikseen. Mutta hetken päästä tyttö alkoi kakomaan. Minä vein tytön kylpyhuoneeseen ja taoin selkää ja työnsin sormet suuhun. Onneksi tyttö oksensi palan ulos. Sydän kyllä meinasi nousta kurkkuun. Saa olla niin varovainen, kun kaikki, mitä hän lattialta löytää, menee suuhun.

Amelie on nostanut peppuaan ja hytkyttänyt sitä jo varmaan kuukauden, mutta aina, kun hän lähtee liikkeelle, hän rymähtää maahan ja ryömii. Nyt hän alkaa nostella jalkojaan jo suoriksi. Saa nähdä, jääkö konttaus kokonaan väliin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Utelias2009:
Mulla on onnex ollut helppoa Amelien kanssa noiden sairauksien suhteen. Koputan puuta, kopkopkop. Hänellä ei ole ollut kuin nuha muutamaan otteeseen. Varmaan rintaruokinnan ansiosta hän ei saanut keväällä sairastaamaani keuhkokuumettakaan.

Amelie on nostanut peppuaan ja hytkyttänyt sitä jo varmaan kuukauden, mutta aina, kun hän lähtee liikkeelle, hän rymähtää maahan ja ryömii. Nyt hän alkaa nostella jalkojaan jo suoriksi. Saa nähdä, jääkö konttaus kokonaan väliin.

Saara on ollu 1kk ikäsenä nuhassa, 2kk ikäsenä sikainfluenssassa ja 7kk ikäsenä kuumessa ja nyt kuumeessa. Ja rintaruokittu on 8kk saakka täysin. Nyt 8kk ikäsestä rupesin antamaan korviketta kun ei tissi kelvannu ja puri niin hemmetisti. Ja sitten oli noi 3 antibioottikuuria jotka sai Saaran mahan aivan sekasin. Että ei se rintaruokintakaan kyllä kaikkea sano. Teille on käyny hyvä tuuri =)

Meillä osattiin myös olla karhunkävely asennossa ennen itse konttausta. Sitten yks kaks vaan tuli ne ekat konttausaskeleet. Eiköhän ne teillekkin tule. Ja ennemmin tai myöhemmin lapsen on joka tapauksessa osattava kontata. Käsittääkseni pistävät fysioterapiaan jos on osaa kävellä, muttei kontata. Mutta se nyt ei oo kyllä niin yleistä :D

Saara tuntuu tällä hetkellä kovin iloselta. Ja kuumettakaan ei kädelle tunnu olevan. Josko tauti rupeis olemaan nujerrettu =)
 
dad
Olen kanssa aina sydän kylmänä kun poika tuntuu aina löytävän lattialta jotain suuhunpantavaa vaikka joka päivä imuroisi. Jos hiukankin kuulen yskimistä ja kökimistä niin heti täytyy katsoa onko suussa mitään. Kerran oli laittanut kuivatuista kukista tippuneita palasia suuhunsa ja voi sitä kökimistä. Valmistauduin jo pahimpaan ja käskin esikoisen olla valmiina soittamaan hätänumeroon. Mulla on toin keskimmäisen lapsen kanssa ollu niin paljon noita melkein tukehtumisia, että musta on tullut ihan hirveen hermonheikko. Työssä olen myös nähnyt ihmisiä, jotka ovat tukehtuneet vaikka pihvinpalaan ja on sitten yritetty elvyttää huonoin tuloksin. :(

Meillä myös imetyksestä huolimatta on pojalla ollut pari kunnon flunssaa kovan kuumeen kera. Ensimmäisen flunssan jälkeen 3 kuukauden iässä tulehtu korvat, joiden parantuminen kesti kaksi kuukautta ja kolme antibioottikuuria. Imetys jatkuu edelleen kaikista välillä koetuista raivareista huolimatta. Nyt minusta imetys on kivaa kun oikein innoissaan toinen haluaa tissiä. Saapi nähdä pääsenkö enää tosta imettämisestä ollenkaan eroon. Viimeistään elokuussa pitäisi noi päiväimetykset lopettaa kun syyskuun alussa aloitan sen 50% työajan. Huvittaa tosiaan kun joskus ruokailun jälkeen oikein roikutaan jalassa ja kun ottaa syliin niin taputetaan tissiä sillä mielellä että tota pitäis saada. :LOL: Harmittaa vaan kun imetysasennoksi kelpuutetaan edelleen vaan se makuuasento, joten eipä tässä ole paljon liikuttu pojan kanssa.

Meillä myös lähdetään niinkuin mukamas konttaamaan mut sitte rojahdetaankin ryömimään. Poika on myös alkanut nousta kaikkia tukia vasten ylöspäin ja välillä tuki pettää ja sitten sattuu ja huudetaan. Ihan vahdittava tapaus kokoajan :/

 
Mäkin pelkään tuota tukehtumista paljon. Oltiin pari päivää sitten mökillä ja tyttö löysi koko ajan maasta sellaisia pieniä kaarnan palasia ja laittoi niitä suuhunsa. Se olisi ollut varmaan saletti tukehtuminen, jos en olisi aina huomannut kaarnoja ja kaivellut niitä suusta pois.

Meidän tyttö on saanut kamalien rintaraivareiden takia vastiketta jo 3 kk ikäisestä asti. Sittemmin hänellä on ollut rs-virus, 1 pahempi flunssa ja kaksi pienempää flunssaa. Mutta esim yhtään vatsatautia ei ole ollut. Eipä sillä siis näytä ainakaan näiden keskustelujen perusteella olevan suurta merkitystä, onko lapsi rintaruokittu vai ei. Toisaalta vastikkeen antaminen oli minulle niin kova paikka, että koska en voinut antaa rintaa, päätin tehdä kaikki lapsen soseet itse. Hän on saanut lämmintä ruokaa purkista vain kaksi kertaa, hedelmäsoseita hieman useammin. :)
 
Kuten dadilla, meillä tyttö on vielä niin tissin perään, että en tiedä, milloin hän siitä luopuu. Jos hän ei ole saanut rintaa moneen tuntiin, max neljä, hän esimerkiksi ryömii lattialla jalkojeni juureen ja haluaa syliin ja alkaa sitten repiä paitaa. Kun hän on syönyt, hän alkaa lähinnä leikkiä tissin kanssa. Hän muuttaa asentoa niin, että hän on mahallaan ja jalat ovat minun jalkojeni päällä. Sitten hän kalastelee rintaa suuhun. Tyttö myös puristelee nänniä ja sitten on hauskaa, kun sieltä purskahtaa maitoa naamaan. No, viimeistään vuoden vaihteessa rinnasta pitäisi vieroittaa, kun menen takaisin töihin. :/

Meillä tyttö saa kaikki ruuat purkista. Silloin kun aloteltiin syömään kiinteitä, tein jotain itse. Nyt, kun lihaakin pitää antaa, annan kaikki purkista. Mä olen muutenkin niin huono kokkamaan, enkä oikeestaan edes pidä siitä. Sillon, kun mä elelin vielä yksin, mä söin lähinnä makaronia ja ketsuppia. Meillä mies tekee enemmän ruokaa, tai ainakin maittavampaa. :)
 
dad
Minäkin teen suurimman osan noista soseista itse, mutta sen verran annan kuitenkin purkkiruokaa, että ne esim. matkustaessa kelpaisisivat sitten pojalle. Kun tissimaitoa on vielä riittänyt olen ennen syöttämistä lypsänyt joukkoon vähän sitäkin.

Mites te muut oletteko jo aloittaneet hapanmaitotuotteiden antamisen? Minä olen jo antanut raejuustoa, piimää ja maustamatonta jugurttia. Terkkari sanoi, että 9 kuukauden iässä voi antaa. Aloitin kyllä jo aikaisemminkin. Eikä ole pojan vatsa mitenkään reagoinut kun varovaisesti aloittelin. Nyt menee välipalaksi jo kunnon annos hedelmää ja jugurttia ja ruoan joukkoon raejuustoa. Nyt olen jo hiukan antanut maistaa myös tavallisella maidolla tehtyä mannapuuroa, mutta ei ainakaan vielä tykännyt siitä yhtään. Vähitellen vois tutustuttaa noihin maidosta tehtyihin ruokiin ja siitä sitten viimeiseksi juotavaan maitoon.

Mites teillä muilla on muotoutunut noi päikkäriajat? Meillä poika nukkuu enää kahdet päikkärit. Koska herää aina ennen seitsemää aamulla menee ekoille päikkäreille jo yhdeksän aikaan. Yleensä nukkuu silloin noin 2,5 - 3 tuntia. Sitten iltapäivällä kolmen maissa nukkuu vielä 1,5-2 tuntia. Ja siitä sitten valvoo tonne seiskaan tai puoli kasiin, joilloin laitetaan yöunille. :)

Lillemille piti vielä kertoa noista meidän tissiraivareista, että oli tosi rankka taival tapella monta kuukautta hormoonimyllerrysten takia toin tissityksen kanssa. Rankinta oli tuen puute. Mieskin piti ihan hulluna kun jaksoin pahimpina aikoina kahden tunnin välein joka kerta tissittäessä kuunnella alussa huutoa ja porua. Kokeilin välillä kaikenlaisia kikkoja ennenkuin sain pojun rauhoittumaan ja imemään tissiä. Mies lupasikin joka kerta huutoa kuunneltuaan tuoda mulle korviketta kaupasta :x Kaikki muutkin tutut olivat sitä mieltä, että lopeta nyt jo toi hulluttelu, että kyllä olet jo taistellut tarpeeksi. Ainoa asia minkä takia jaksoin oli se antaumuksellisuus, millä tavalla poika sitten imi tissiä kun vihdoin uskaltautui sitä syömään. Olen myös niin jääräpäinen luonne etten halunnut antaa periksi luettuani asiasta niin paljon ja tiedostettuani, että homma johtui kuukautisten alkamisesta ja niiden vaikutuksesta maidon makuun ja herumiseen. Mutta niinkuin sanoin pian alkaa olla edessä toinen ongelma nimittäin vieroitus ja taas huudetaan. :|

Ihanaa kun toi munkin vatsanahka alkaa pian palautua kuosiinsa ja just sopivasti kesäksi. Mä nimittäin jouduin tässä raskaudessa raskausviikoilla 27 umpparileikkaukseen. Kun toi maha oli jo aikas iso jouduttiin tekemään aika iso vaihtoviilto, että päästiin käsiksi puhjenneeseen umppariin, joka oli kohdun alapuolella. Puhjennut siksi, että mut lähetettiin jo kerran kotiin kun kukaan ei ottanut todesta äitiyspoliklinikalla mun umppariepäilyäni, kun tulehdusarvot olivat silloin vielä niin matalalla. No neljän tunnin päästä menin uudestaan synnärille ja ilmoitin, että kotiin en lähde koska olen niin kipeä. Mut laitettiin eristyshuoneeseen kun epäilivät mulla olevan vain vatsataudin kun keskimmäinen lapsista oli oksennellut silloin edellisen yön. Aamulla otettiin uudelleen tulehdusarvot ja sitten vasta uskottiin kun olivat nousseet jo rutkasti ja pääsin vihdoin leikkaukseen. Vahvoja antibiootteja sain kyllä suonensisäisesti monen päivän ajan. Onneksi ei tullut mitään tulehdusta puhjenneesta umpparista ja vauva selvisi. Mutta noilla viikoilla olisi vauvalle voinut käydä huonosti jos tulehdus olisi levinnyt. Kyllä tuli silloin siellä sairaalasa pelättyä aika kamalasti ja itkettyä monet itkut. Onneksi vauva ilmoitteli hääräämisellään olemassolostaan ja aika usein otettiin käyrää tai kuunneltiin sydänääniä. Pahaksi onneksi haava vielä aukesi ja osittain tulehtui kesän kuumuudessa. Itse sen sitten hoitelin kuntoon. Mutta tästä kaikesta johtuen on vatsalihakset ollut vähän hakusessa ja vatsa ei ole palautunut ihan niin nopeaan kuin ennen. :(
 
Voi, nukuttaispa meilläkin noin pitkiä päikkyjä mitä Dadin lapsi. Meillä siirryttiin kuukausi sitten kaksiin päiväuniin mutta nyt olen ottanut taas joinakin päivinä kolmannet takaisin. Tyttö nukkuu 9 maissa 1,5 tuntia ja joskus 14 maissa 0,5-1,5 tuntia. Illat ovat välillä aika hankalia, koska tyttö ei enää oikein suostu menemään helposti kolamansille päikyille, mutta jos hän ei niitä nuku, koko loppuilta menee kiukutteluksi ja kanniskeluksi, kun tytsy on niin väsynyt.

Tytön rintaraivarit olivat niin kovia, ettei hän suostunut syömään juuri ollenkaan. Lopussa tilanne meni siihen, että aina kun hän näkikin tissin, alkoi kova huuto. Illat olivat tosi rankkoja, kun tyttö vaan huusi ja häntä piti kanniskella ympäri taloa. Kamppailin kuukauden verran raivareiden kanssa ja yritin kaikkeni. Sitten päätettiin miehen kanssa antaa vastiketta, ja tyttö muuttui kitisevästä, itkuisesta ja hankalasta lapsesti ihan eri ihmiseksi. Hänestä tuli tosi iloinen ja hyvätuulinen. Oli ollut niin kova nälkä, vaikka neuvolassa painokäyrät olivat aina ihan ok. Olen ollut kyllä aika katkera siitä etten saanut tarpeeksi tukea neuvolasta. Terkkari vaan suositteli lämpimästi vastiketta.

Mä en ole vielä kokeillut maitotuotteita, mutta ajattelin tässä muutaman viikon päästä alkaa antamaan niitä. =)
 
Meillä siirryttiin kaksiin päikkäreihin varmaan puoltoista kuukautta sitten. Normaalisti herätään 6-7 välillä ja aamupäikkäreille menee siinä 9:30-10, nukkuu 1-2h, yleensä 1½h. Sitten seuraaville päikkäreille menee miten sattuu väsyttämään. Ja nukkuu noin tunnin. Aika usein siinä klo 15-16 vetäsee unet. Nukkumaan menee sitten klo 20-21.
Tänään oli ihan poikkeus. Tultiin eilen reissusta ja ilmeisesti reissussa väsähtäneenä nukkui tänä aamuna 8:30 saakka. Sai tämä äiti kerrankin nukkua pitkään. Sitten menikin päikkäreille klo 11:45 ja heräsi 14:15, eli 2½h päikkärit ja sitten klo 20 yöunille. Eli tänään meillä nukuttiin vaan yhdet päikkärit.

Maitojuttuja meillä ei kokeilla vielä hetkeen. Katotaan ku 10kk tulee täyteen. Kun odottelen, että jos tuo maitoallergia siihen mennessä helpottais lisää. Kun kokoajanhan se on menny parempaan suuntaan. Kun esim. niitä piltti/bona jugurtti/rahka juttuja pystyy jo syömään. Ennenhän ei niitäkään pystyny syömään.

No mutta nyt telkkarin ääreen hetkeksi rauhoittumaan. Huomenna aamusta kasilta saa taas soittaa lääkäriaikaa tytsylle. Epäilen taas korvatulehdusta, mutta se jää nähtäväksi huomenna....
 
dad
Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa,laitettaessa pysyy konttausasennossa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee,

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 2vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 5 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti.

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 10pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa.





 
dad
No mulla ei tota paino-ongelmaa ollu raivareidenkaan aikana, kun pojalle tuli painoa täysimetyksellä yli kilo kuukaudessa. Nyt on alkanut liikkumisen myötä painonnousu hidastumaan vaikka musta syökin aivan hirveästi ja saa yölläkin tissiä 1-2 kertaa. Viimeksi oli kuukaudessa paino noussu vaan 70g ja sitä edellisellä kerralla himpun yli 200 grammaa. Mutta paino alkaa vain tasoittumaan sinne nollakäyrälle, missä oli syntyessään. Mutta kyllä toi poitsu liikkuukin aivan hirveästi ja nyt sitten nousee jo seisomaankin. Taitaa tästä pojasta tulla sittenkin samanlainen laiheliini mitä toinen poikakin on. Nyt on jo pituutta enemmän kuin veljellään oli vaikka painoa onkin vielä hiukan enemmän.

Ehkä tuo jatkuva liikkuminen ryömimällä tekee sen, että päikkäritkin maistuvat noin hyvin. Eilenkin ekat 2h ja toiset 3,5h. Tänään sain nukkua yli kymmeneen aamutissityksen jälkeen kun isä nousi pojan kanssa aikaisemmin ylös. Kyllä tuntu hyvältä. Varsinkin kun nuo yöunet jäivät pätkittäiseksi kahden tissityksen takia.
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 2vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 5 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti.

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 10pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa.





[/quote]

 
Heipat!

Nukkumisista Likka nukku melkein joka yö 12h putkeen, 20-08 ja ekoille päikkäreille haluaa jo noin parin tunnin päästä heräämisestä...eli about kymmenen aikaan. Parhaimmillaan nukkuu 2,5h ja yleensä noin 2h, sitten onkin 16 tai 17 asti hereillä ja taas tirsaa noin pari tuntia ja sitten iltapuuhat ja onkin taas nukkumaanmenoaika..näillä ollaan menty pitkään :wave:

Narinakausi pahimmilaan, tai miksiköhän sitä vois sanoa. Varmaanin liittyy nyt tuohon liikkeelle lähtemiseen...tuo konttausasentoon meneminen suorilla käsillä on nyt uusin juttu ja sitä pitäs päästä harjoittelemaan myös auton turvaistuimessa :x Ei oikein tahdo viihtyä paikoilaan ja narina alkaa heti :attn:
Kaikki tavarat tutkitaan kaapin alahyllyjä ja sähköjohtoja myöten ja tuntuu että saa olla silmät selässäkin :eek: On vaan niin kamalan nopea tuossa ryömimisessä.

Mitään ei saa enään syödä yksinään, jos tajuaa että on jotain kädessä tai suussa, narinaa alkaa semantein ja onhan se sitten annettava, jotta oma hermo joskus lepäisi....pilalle lellittykö :eek:

Ylihuomenna lähdetään ruotsin risteilylle...aah seisoviin pöytiin...ei roanlaittoa...ei siivomista ei mtn...senkun shoppailee vaan ja työntelee likkaa kärryissä ;)
Noh, totuus saattaa olla ihan jotain muuta, mutta senhän näkee sitten siellä SILJALLA... :p

Palailen taas;

Pt ja tytsy 1pv vajaa 9kk ja salamatkustaja 10 viikkoa :heart:
 
Nauttikaa pikkutoive risteilystä. Se on niin ihanaa mennä valmiiseen pöytään.
Mä haluisin uudestaan tuetulle lomalle heti, mutta vasta kahden vuoden päästä voi sitten päästä =(

Hirmu nauru kuuluu makkarista. Isi meni tekemään tytsyn kanssa sinne jotain ja räkätys kuuluu olkkariin saakka :D

Onkos dad teillä vielä oikeesti tarvetta yötissittelyille? Meillä Saara lopetti ihan itse 5kk ikäisenä nuo yösyömiset ja se oli kyllä helpotus, kun sai ruveta nukkumaan täydet yöt.

Saara jätti tänäänkin aamupäikkärit nukkumatta vaikka herättiin jo seiskalta. Söi klo 11 lounaan ja meni klo 11:30 päikkäreille. Iso tyttö =) Eipä tuo kyllä touhuiltaan kerkeä enää nukkumaan paljon päivisin. Meno on niin kovaa.

Mutta nyt meen kyllä kattomaan mistä tuo hervoton nauru tulee eli siis mitä ukko Saaran kanssa oikeen puuhaa =)
 
Alina sai yhden päivän rajun oksennustaudin taas, onneksi ilman ripulia tällä kertaa... On se vaan niin kamalaa, kun on vaikea toisen oloa helpottaa. Kun voisikin sairastaa itse lapsen sijasta, nyt mulle ei tullut itselleni mitään. Tytöllä ei pysynyt edes suun huuhteluvesi sisällä, ja olinkin jo lähtökuopissa tk:seen. Onneksi sitten meni Osmosalia, kohta lisää, sitten velliä... ja sai huokaista. Siitä toipumiseen, ts. paluu normieloon kesti pari päivää.

Meidän päikkärit menee just samalla lailla kuin "Dad":lla, laskin tässä että muuton jälkeen Alina on nukkunut 16-17 tuntia vuorokaudesta. Öisin ei ole herätty 3kk iän jälkeen. Tosin joskus nuo iltapv päiväunet jää kokonaan väliin, jos on vieraita niin tyttö ei malta nukkua ollenkaan. Hereilläoloenkka taitaa olla 8 tuntia. Joskus huolestuneena kyselin neuvolastakin onko normaalia että tyttö nukkuu niin paljon, mutta tuntui olevan ihan ok. Hereillä kuitenkin on virkeä yms. "normaali".

Ostin tänään just Nan3:sta kun hoksasin että saa pikkuhiljaa siirtyä siihen. Maitotuotteita ei ole makusteluja enempää kokeiltu, mutta taidan ostaa tuota piimää ja raejuustoa kokeiltavaksi. Aika paljon neiti saa vain purkkiruokaa, vaikka itse olenkin kokki :ashamed: pitää varmaan alkaa tekemään enemmän lapselle sopivaa ruokaa. Tai ainakin muistaa ottaa sitä erilleen ennen maustamista!!

Meillä siirryttiin melkein heti siihen korvikkeeseen koska itse sairastuin niin että jouduin syömään viikkojen ajan vahvoja antibiootteja. Vaikka vauvalle yritettiin antaa "suojalääkitystä" siinä määrin kuin siinä iässä pystyy, vatsa meni niin sekaisin ettei se onnistunut. Yritin pitää maidontuloa yllä pumppaamalla mutta viikkojen yrityksen jälkeen se vain loppui. Mullakin meni raskausaika todella hyvin, jaksoin olla töissäkin loppuun saakka. Sen jälkeen sitten iski laskimotukkotulehdus ja ruusu, olin sairaalassa kuumehoureissani tiputuksessa, ja sen jälkeen siirryin kotisairaalan hoitoon. Onneksi äitini oli auttelemassa, kun kerran muuten olisimme olleet vauvan kanssa kahden. Inhoja "napapiikkejä" piti pistää kuusi viikkoa. Haluaisin joskus lisää lapsia, mutta vähän hirvittää uusiiko nuo tukot yms. Mutta eipä tässä ole miestäkään tyrkyllä
:LOL: perhettä perustamaan.

Alina nukahtaa kohta lattialle, pitää alkaa laittaa pinnikseen. Aurinkoista viikkoa kaikille :)
 
Meillä Amelie menee nukkumaan noin kello puoli seitsemän illalla ja nukkuu 12 tuntia sisältäen monia heräämisiä. Välillä rauhoittuu vain tissille, välillä pelkkään paijaukseen. Ja nukkuu yön mun vieressä. Päivällä nukahtaa noin kello 10 ja nukkuu yleensä puoli tuntia. Toiset päikkärit on klo 14-16 välissä ja nekin kestää puoli tuntia. Tämä tyttö on aina ollut huono nukkumaan.

Me ei olla kokeiltu vielä mitään maitotuotteita lukuun ottamatta jäätelöä, jota olen antanut ihan vähän tytölle. Tänäänkin, kun söin suklaajäätelöä olkkarin lattialla, Amelie tuli polvilleen mun viereen ja yritti nousta ylöspäin jäätelöä kohden. Sitten hän oli tyytyväinen, kun sai vähän maistaa.

Eipä muuta. Nyt menen katsomaan telkkaa, kun saan katsoa sieltä vielä vähän aikaa sitä mitä haluan (kohta alkaa taas jalkapallo-ottelu, bläääh).
 
dad
Saara09 luulen, että poitsu pärjäisi kyllä varmaan ilman yötissiäkin nyt jo. On jäänteitä siitä ajasta kun päivällä tapeltiin tissin kanssa niin yösyöminen sujui aina hyvin ja siksi sitä jatkettiin. Olen välillä laittanutkin tutin suuhun, jolloin vähänaikaa kähjää ja sitten alkaa nukkumaan. Noi raivarit kun sekoittivat meidän hyvät systeemit totaalisesti. Poitsu on nyt onneksi nukkunut taas omassa sängyssään vajaa kaksi kuukautta jo ja käytössä on taas sama metodi kun ennen raivareita eli hän nukahtaa itsekseen ilman hyssyttelyjä. Nyt täytyisi saada vielä noi yötissittelyt pois. Nuorempana kun poitsu nukkui koko yön muistan miten pinkeinä tissit olivat aamulla, mutta onneksi ei nyt enää tissit noin paljon varmaan pakkaudu.
 
dad
Pikkutoiveelle hyvää risteilyä. Juu se noissa lomissa onkin parasta kun ei tarvitse vääntää itse ruokaa eikä tehdä kotihommia! Täälläkin mietitään kovasti mihin lähdetään. Taitaa tuo Legoland jäädä ensivuoteen kun pieninkin on jo silloin vanhempi vaikka nuo isommat sinne kovin hinkuvatkin. Särkänniemen reissu on jo traditio. Ja ehkä käydään Hesassakin Linnanmäellä ja Korkeasaaressa. Tyttö hinkuu erityisesti Helsinkiin kun on Japani fani ja haluaa kauppaan, jossa myydään kaikkea Japaniin liittyvää. Mä haluaisin vaan rentoutua mökillä, mutta näillä näkymin mun toive ei ihan toteudu. :LOL:
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 2vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 5 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti.

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa, pyrkii nousemaan ylös kaikkea vasten.



Lisäsin ton että meinkin poika yrittää kovasti nousta pystyyn.
 
Korvat oli lähteny Saaralta hyvin paranemaan. Eli ei ollu se syy itkuihin. Hammaskin tuli läpi, eli meillä on nyt kuusi hammasta. Nyt tuli alahampaan vierenen hammas. Vielä sitä toista etuylähammasta odotetaan. Tälle tytölle tulee kyllä hampaat ihan omassa järjestyksessään :D No samapa se, kunhan kuitenkin tulee.

Saara itkee kakatessaan ihan hirveesti. Mikään korvike ei käy =( Soitin tänään neuvolaan ja saatiinkin huomenna neuvolalääkäriin aika. Se meijän neuvolalääkäri on vaan todella omituinen, eikä tiedä mistään mitään. Mutta päätettiin miehen kanssa, että mehän ei sieltä huoneesta lähdetä, ennen kun saadaan jotain tutkimusaikoja tai jotain... Mä muistan ihan selvästi vielä kun 4kk neuvolalääkäri käynnillä yritin selittää että jos Saaralla olis maitoallergiaa, niin vastaus oli "vauvat itkee"... Että näin =(

Mutta nyt saunomaan ->
 

Yhteistyössä