Syysvauvat 2009 kesä-, heinä- ja elokuussa

Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 8 kk 2 vko, osaa kontata, istuu tuetta, seisoo tukea vasten vähän aikaa,
hampaita tulossa(ainakin 1 puhjennut). Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa, pyrkii nousemaan ylös kaikkea vasten.


 
Voi ihanaa. Tämä on jo toinen päivä peräjälkeen, kun Amelie nukkuu toista tuntia päikkäreitä. En oikein tiedä, mitä tekisin, kun siivoushommat on tehty. Tosin hän ei sitten nuku enää toisia päikkäreitä illemmalla.
 
Pitkästä aikaa pitää yrittää jotakin kirjoitella. Meillä ei nettitikku ole oikein toiminut ja ainakun olen aikonut alkaa kirjoittamaan niin on pätkäissyt nettiyhteyden poikki :kieh:

Meillä neiti sairasti elämänsä toisen nuhan, mutta onneksi se kesti vain viikon verran. Olenkin onnellinen, että tyttö on pysynyt terveenä. Nuo korvatulehdukset sun muut taudit on kyllä niin inhottavia :(

Hapanmaitotuotteita ei olla varsinaisesti alettu vielä syömään, mutta olen antanut maistaa esim. piimää muutaman kerran. Oli kyllä tytöllä hyvän näköinen ilme, kun sai sitä piimää :LOL: Varmaan sitten 10 kk:n ikäisenä aletaan syömään niitä kunnolla. Mukava, kun sitten voi esim. aamupuuron sijasta tarjota tytölle vaikka jogurttia tai viiliä, niin tulee hieman vaihtelua tuohon ruokailuun.

Meillä nukutaan vielä kahdet päiväunet päivässä. Aamulla herää noin 8 aikaan ja menee ekoille päikyille n.10-11 aikaan, nukkuu noin 1-1,5 tuntia. Toiset päiväunet on sitten iltapäivällä klo 16-17 aikaan.

Meillä myös tuo neiti syö vielä antaumuksella tissiä, eikä lopettamisen merkkejä ole näkynyt. Mulla on nytkin niin rinnanpäät ihan hellänä, kun tytöllä on kaksi hammasta ja välillä vahingossa puree mua tissistä :'(

Tänään neiti nousi ensimmäistä kertaa seisomaan pinnasängyssä tukea vasten. Tyttö oli itsekin ihan ihmeissään, että miten tässä näin kävi :)

Pikkutoiveelle mukavaa reissua ja älä sairastu meritautiin ;) olette varmaan jo kyllä ehtineet lähteä sinne...Itsekin olen haaveillut Tallinnan risteilystä, saa nähdä saadaanko toteutettua. Mulla tulee aika helposti vain huono olo laivassa.. :snotty:

Tänään kävin kurkkaamassa meidän tulevaa vauvaa ultrassa. Siellä se 2,5 cm vauveli kölli ja heilutteli jo käsiään :heart: Nauratti, kun mies sanoi siitä ultrakuvasta, että tuohan on ihan esikoisemme näköinen :LOL: Laskettu aika on 16.1.

Elmi ja neitokainen 9 kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saara09:
Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa, pyrkii nousemaan ylös kaikkea vasten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elmi:
Pikkutoiveelle mukavaa reissua ja älä sairastu meritautiin ;) olette varmaan jo kyllä ehtineet lähteä sinne...Itsekin olen haaveillut Tallinnan risteilystä, saa nähdä saadaanko toteutettua. Mulla tulee aika helposti vain huono olo laivassa.. :snotty:
Tutustuppas Scopoderm pahoinvointilaastariin, jos et ole vielä koettanu. Mä oon kanssa sellanen että vaikka laiva ei keinuis, mutta kun se vaan liikkuu niin tulee jo pahaolo ja oksennan koko risteilyn. Mutta tuo on auttanu ihan sikana. Laitetaan korvan taakse ja sitten vaan reissuun =)


Alkuperäinen kirjoittaja Elmi:
Tänään kävin kurkkaamassa meidän tulevaa vauvaa ultrassa. Siellä se 2,5 cm vauveli kölli ja heilutteli jo käsiään :heart: Nauratti, kun mies sanoi siitä ultrakuvasta, että tuohan on ihan esikoisemme näköinen :LOL: Laskettu aika on 16.1.
Paljon paljon onnea! :heart: Ihanaa kun toiset jaksaa tehdä pienellä ikäerolla =) *nostaa hattua*
 
Moikat kaikille!!

Tänne ei oikeastaan mitään ihmeempiä kuulu. Hienosti poju kävelee jo tukea vasten ja koko ajan pitää olla seisomassa ja seisomasta laskeutuminen opittiin viime viikolla.. Eli ei oikein enää pysy missään aloillaan :D

Tänään annoin ukkelille vähän raejuustoa, tykkäs kyllä, niinkuin ruoasta yleensäkin.. Mansikoitakin maisteli eilen ensimmäistä kertaa ja nekin näytti maistuvan..

Minkäslaisia juhannussuunnitelmia teillä muilla on? Me lähdetään miehen mökille juhannukseksi.. Ihan mukavaa vaihtelua tähän arkeen..

Päikkärit täälläkin nukutaan vielä kaksi kertaa, n. tunnin mittaisina.. Ja yöunille n. klo 20.30 ja herää n.klo 7..

Nyt ei kerkii enempää.. Pitää juosta pojan perään ;)
 
Mä annoin tytölle yks päivä vähän rahkaa ja mustikoita. Ensin tuli vilunväreet, mutta sitten alkoi kova tärinä, kun oli niin hyvää. Kun herkku loppui, tuli kova itku. Oli pakko avata nopeasti hedelmäsosepurkki ja alkaa lappaa sitä tytön suuhun! Hän veti koko purkillisen ja itki senkin loppumista! Makuri! :LOL:

Me ostettiin tytsylle upea Brion punainen kävelykärry. Likka näyttää hassulta kävellessään sen kanssa pieniä matkoja. Hän on ihan niinkuin joku pahasta onnettomuudesta selvinnyt, joka opettelee uudelleen kävelemään. :D

Me mennään juhannuksena miehen vanhempien kakkosasunnolle maalle. Ihanaa, kun saa mennä valmiiseen pöytään eikä tarvitse itse vahtia lasta koko aikaa. Toisaalta niissä vieressä olevissa mökeissä kännätään juhannuksena aika paljon, mutta me ei mennä sit illalla enää lähellekään niitä muita. Päivällä käydään korkeintaan moikkaamassa.

B) Mä lähden kesäkuun lopussa tyttökavereiden kanssa minilomalle Tallinnaan. Ollaan yksi yö poissa. Odotan matkaa niiiiiiiiin innolla!!!!! B) Tyttö on silloin päivisin hoidossa mummulassa ja yön isän kanssa kotona. Nyt ei edes hoitoon jättäminen tunnu yhtään pahalta, koska tytsy saa nukkua kotona isän seurassa. =)

Tyttö oli eilenkin koko päivän mun vanhempien luona, että mä sain siivota koko asunnon täysin puhtaaksi. 7 tuntia meni ja ehdin vielä leikata nurmikon ja nyppiä muutaman rikkaruohonkin. =)
 
Annoin Amelielle eilen vähän raejuustoa. Hyvältä maistui, ja oireita ei tullu, joten tänään uskaltaa taas antaa. Mansikkaakin sai viime vkl vähän. Enemmänkin olisi syönyt, jos olisin antanut. Onneksi Amelie ei ole vielä ainakaan oireillut millekään ruoka-aineelle.

Amelie on nukkunut nyt kolmena päivänä pitempää aamupäikkärit. Nytkin on nukkunut jo yli sen normaalin puolen tunnin. Saas nähdä, tuleeko tästä ihan tapa. Yleensä oon istunu tietokoneella sen puoli tuntia, mutta nyt kun hän tosiaan on nukkunut pitempään, en koko aikaa jaksa istua tässä, vaan on pitänyt kehittää jotain tekemistä. Ennen kun en ole viitsinyt edes aloittaa mitään pitkäkestoista touhua, kun olen tiennyt, ettei sitä saa saatettua loppuun. Mutta nyt...hmmmm...mitähän sitä keksisi. Nukkuminenkin tulisi tarpeeseen, mutta en osaa nukkua päivällä.

Amelie nostelee edelleen vaan peppuaan ja suoristelee jalkojaan ja nousee välillä polvilleen tukea vasten, mutta konttausaskeleita ei ole tullut. Postin pitäisi tänään tuoda Amelielle kävelytuoli. Päästään sitten kokeilemaan sitä =) .
 
Terkut ruottista

Kylläpä oli reissu Nyt aivan rikkipoikkiväsynyt.Tyttökin nukkuu päikkäreitä jo neljättä tuntia Tais olla sille vähän rankka reissu.

Ekana iltana käytiin seisovassa pöydässä syömässä ja herkut oli mitä mainioimpia
Se mikä pisti silmään, oli väenpaljous. Ihmiset tuntui ryntäilevän seisovista pöydistä toiseen ihan sekopäisellä tavalla ja muksuista puhumattakaan...pieniä parivuotiaisiakin pyöri siellä ihan ilman kenekään valvontaa..aika markkinafiilis jäi siitä illallisesta.

Seuraavana päivänä oltiin viisaampia ja käytiin rauhassa syömässä aamupala sellaisessa kahviltyylisessä ravintolassa ja ilman häslääviä ihmisiä.

Koko torstai päivä pyörittiin sitten tukholmassa, skanssenissa ja gröna lundissa...ilmat suosi ja käveltiin pitkiä matkoja Mies kävi sellaisessa kieputtimessa, mikä meni joka suuntaan ja ympäri ja ämpäri ja kävi tosi korkeellä...itellä ois varmasti oksu lentänyt ainakin 3 kertaa ja plörät ois tullut housuihin.

Osa loppumatkaa meni mukavasti kannella istuessa ja aurinkoa ottaessa. Olenkin hivenen itseni nyt polttanut, kun ei heti tajunut sitä että merellähän se aurinko vasta tarttuukin.

Hirveän kivasti viihtyi tuo meitin 9kk likka...ei narinan narinaa. istui suurimman osan matkaa rattaissa ja olla möllötti nätisti tai jutteli itekseen ja hymyili vastaantulijoille..pelkäsin suotta Eli toisin sanoen ihan mukava reissu, vaikka olenkin nyt älyttömän väsynyt...reissussa rähjääntyy.

Pt ja likka 9kk ja salamatkustaja 10+4 :heart:
 
Meille ei oikein oo tapahtunut mitään uutta tässä viikkojen varrella..ryömitään kovalla vauhdilla edelleen..omat lelut eivät oikein enää kiinnosta vaan nyt ollaan siirrytty isonveljen huoneeseen tutkimaan hänen lelujaan..Onneksi esikoinenkin on vasta 2,5 vuotias ettei olla ehditty kauheesti mitään pieniosaisia leluja hankkimaan, joten tyttö voi ihan rauhassa leikkiä siellä..Toinen juttu mitä tykkää tehdä on se kun veli juoksee ympyrää talossa niin hän yrittää ryömimällä pysyä toisen perässä :LOL:

Se on jännä miten päivät ovat niin erilaisia...Eilen meillä oli todella hirveä päivä, jos satuin olemaan hetkenkin poissa näkyvistä alkoi kamala huuto, sylissä olisi pitänyt olla kokoajan..kuitenkaan ei siinä paikoillaan ikinä pysy, vaan pitäisi pompottaa sun muuta :/ No sitten tänään oli taas ihan erilainen..leikki pitkiä toveja itsekseen ja vähät välitti äidistä..

Meidän päivärytmit vähän vaihtelee nykyisin..jos herää aamulla ennen seitsemää nukkuu vielä kahdet päikkärit, mutta jos herää vasta kahdeksan aikoihin nukkuu vain yhdet..Selvästi on taas pidentänyt valveillaoloaikojaan ja muokkailee rytmejään..

Hapanmaitotuotteita oon tässä pikkuhiljaa aloittelemassa..raejuustosta piti tosi paljon ja tänään maistatin maustamatonta jugurttua hedelmäsoseella höystettynä ja se oli kanssa herkkua..Ei ainakaan näillä mitään mahaoireita tullut..

Juhannus : Aatoksi ollaan menossa mun vanhempien mökille..Ollaan siellä yötä ja tullaan kotiin loppu juhannukseksi..Onneksi mökki on vain vajaan tunnin ajomatkan päässä joten ei tartte kauaa autossa istuskella..

Mulle on nykyään lomaa sekin jos pääsen vaikka kauppaan yksin :D Ennen halusin päästä nopeasti kaupasta pois, mutta nykyään ei ole mitään kiirettä..Tänään kävin parturissa niin mikä ihana loma sekin oli :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja muikkunuu79:
Se on jännä miten päivät ovat niin erilaisia...Eilen meillä oli todella hirveä päivä, jos satuin olemaan hetkenkin poissa näkyvistä alkoi kamala huuto, sylissä olisi pitänyt olla kokoajan..kuitenkaan ei siinä paikoillaan ikinä pysy, vaan pitäisi pompottaa sun muuta :/ No sitten tänään oli taas ihan erilainen..leikki pitkiä toveja itsekseen ja vähät välitti äidistä..
Siis toi on niin TOTTA! Itekin aina mietin kuinka jotkut päivät sujuvat niin helposti ja toiset ovat juuri tuota kuvailemaasi roikkumista. Ehkäpä siis kuuluu tähän kehitysvaiheeseen....


Päivitänpä minäkin pitkästä aikaa meidän neidin osalta....


Pikkutoive tyttö, 8kk+18pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule

Lillemi tyttö, 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 9kk 1vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee tukea vasten seisomaan, kävelee tukea vasten, seisoo hetken ilman tukea, kävelee taaperokärryn kanssa, hampaita 5, toistaa paljon tavuja, tapailee sanoja; äiti, vaippa, lamppu. vilkuttaa, pinsettiote ok

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa, pyrkii nousemaan ylös kaikkea vasten.
 
Pikkutoive tyttö 8kk+18pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule

Lillemi tyttö 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa, pyrkii nousemaan ylös kaikkea vasten.

Odottava&OnnellinenTyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka. seisoo tuetta.

 
Pikkutoive tyttö 8kk+18pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule

Lillemi tyttö 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa, pyrkii nousemaan ylös kaikkea vasten.

Odottava&OnnellinenTyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 2 pv vaille 9 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, ryömii, nostaa peppua, ei hampaita, pinsetti onnistuu, ei tavuja
 
Hohhoijaa... meillä oli toisen kerran viikon välein päivän "oksennustauti". Tällä kertaa vein Alinan päivystykseen kun meni niin veltoksi oksennettuaan kaiken pihalle. Piristyi tietenkin matkalla, oksensi vielä vastaanotossa mutta heitti jo lääkäriä pahvisella kaarimaljalla. Tuumasi lääkäri vain että jos näitä tulee jatkossa, aletaan tutkimaan mahdollisia allergioita. En jotenkin usko että olisi allergiaa, taitaa vaan olla herkkävatsainen tyty. On se vaan ikävää nähdä kun toinen voi huonosti :( Nyt kuitenkin kaikki taas hyvin.

Juhannuksesi lähetään tytön kanssa serkuille keskisuomeen, parin yön reissuun. Käydään samalla konfferenssissa.

Alina on oppinut nousemaan itse istulleen, muuta "mainittavaa" kehitystä ei ole nyt tapahtunut. Ei varmasti kestä kauaa kun kontataan, sen verran vauhdikasta se nytkyttely jo on.

Isomummu antoi tänään herkkumuffinista maistella vähän turhankin useasti, on kovasti energiaa puhkunut koko illan, eikä meinaa asettua nukkumaan. Nytkin vain jodlaa pinniksessä =) Pitänee mennä vähän antamaan maitoa, jospas se unikin pikkuhiljaa tulis.
 
Meillä likka oli äskön noussut ihan itse istumaan olohuoneessa. Olin hetken keittiössä lämmittämässä maitoa ja kun takaisin tulin, niin tytsy istua törötti lattialla ja mä ihan äimänkäkenä että nytkös se tapahtui, enkä päässyt katsomaan sitä ihmettä.. :/ :p

Viime yönä nukkua tohotti sitten 14h ja 15 minuuttia putkeen...on sillä unenlahjat :eek: :D Saas nähdä onkos seuraavallakin yhtä hyvät...päivällä nukkui päikkäreitä 2h ja muuten olikin valveilla...nyt jo puol h ollut yöunilla =)

Ei hampaita vieläkään ja alankin jo vähän huolestua..vaikkei varmaankaan tarvitsis.
Meillä annetaan nykyään melkein ihan kaikkea jo maistella ja olikin puhetta että aloitetaan jo kunnon maidon juottaminen pienin annoksin...ei tuo maha ole reagoinnut mihinkään mitä on annettu maistaa :p

Pt ja pimu 9kk ja 5 päivää ja salamatkustaja 10+6 :heart:
 
Kysymys sormiruokailusta:

Oletteko jo antaneet lounaalla tai päivällisellä sormiruokaa? Mä olen antanut nyt kahtena päivänä perunaa, jauhelihaa ja herne-maissi-paprikaa tytölle omalta lautaselta niin, että perunat on paloiteltu pieniksi kuutikoiksi. Puolet annoksesta olen muusannut karkeaksi soseeksi ja syöttänyt sormiruokailun ohessa. Tytsy tykkää syödä käsin ja on tosi keskittynyt. Mietin tässä vaan, että miten tästä pitäisi jatkaa. Hän ei oikein syö käsin paksua, karkeaa sosetta, vaikka olen sellaistakin yrittänyt antaa. Palat vain kiinnostavat. Tuskin tuollaista paloiteltua ruokaa voi pakastaa, enkä oikein viitsisi keittää joka toinen päivä perunaa/makaronia, lihaa ja kasviksia.

Välipalaksi olen antanut jo usein hedelmäpaloja tms, mutta olisi toisaalta (huom: alleviivaan sanan toisaalta :D )kiva, jos likka alkaisi syödä itse.
 
Heippodej. Ei oo kerenny kirjottelemaan kun sen verran hulinaa ollu tässä viikonloppuna. Anoppi tuli lauantaina ja lähti just äsken ovesta ulos. Asuu reippaan 400km päässä, joten on sitten aina muutaman yön kylässä. Miekkoseni täytti pyöreitä ja niitä kahviteltiin sunnuntaina. Tein ihan itse kakun, ja sen oli kyllä näkönenkin :LOL: Se oli mun kolmas kakku elämässä, joten siihen nähden joo ihan jees :LOL:

Saara on koko ajan nykykään pystyssä. Hakee meijän sohvalta kaikki mahdollisen ja mahdottoman ittelleen. Kokoajan pitää muistaa jemmata kaukosäätimet johonkin. Ja heti kun vähänkin näkee niitä, niin johan tulee vauhtia ja hakee äkkiä ittelleen. Vaikka tytsylle on hankittu omakin kaukosäädin, mutta ei se oo niin kiva kun meijän.

Meillä on maitoaltistus 1.7. Nyt Saara on täysin maidottomalla dietillä ja korvikkeena on almironia. Torstaina aloitettiin maidoton ruokavalio ja eilen oli eka kerta kun kakassa ei tullu ruoka paloina ulos. Sori kakkajuttuja, mutta joo, aikasemmin tässä kakassa on kokoajan ollu niin maissin, porkkanan kuin perunan palasetkin. Ja kakkaa tehdessä on itkeny hirmusti. No eilen ei itkeny. Kakka oli vielä tosi tahmeeta, just ja just saa saippualla aina hangattua pyllyn puhtaaksi, mutta värikin oli ruskeeta, ei vihreetä. Saas nyt nähdä sitten miten vaikuttaa tulevina päivinä.

pikkutoive älä niistä hampaista huoli. Meillä on ihan irl kaveri, jonka poika on 8½kk ja hampaita 0kpl. Viimeistään 1½ vuotiaana tulee eka hammas, usko pois =)

Sormiruokailusta, meillä syödään sormin maissinaksuja, vesimeloonia, kurkkua (ilman kuoria) ja keksejä. Muuten ruoka syödään lusikalla ja niin aijon pitääkkin. Eli se minkä minä syön käsin, niin Saarakin voi syödä ja sen minkä minäkin laitan välineillä suuhun, niin sen laittaa Saarakin.

Me lähdetään tänään kattomaan Ikaalisiin taloa ja heppatallia. Kohta lähdetään ajamaan sinnepäin, vähän jänskää että miten tytsyn kanssa matka sujuu, toivottavasti hyvin. Matkaa on 250km. Yövytään Ikaalisissa hotellissa ja sitten huomenna tullaan takasin kotiin.
Lähdetään kattomaan tosiaan että josko muutettais maalle. Jää nähtäväksi... Maalle tekis mieli ja oma heppatalli omassa pihassa olis mun unelma, mutta mutta... en millään raaskis jättää mun vanhempia jne tänne ja lähteä "niin" kauas... No paljon vielä mietittävää, kunhan nyt ensin ajellaan kattomaan paikkaa.

Mutta nyt suihkuun, että päästään lähtemään.
 
Amelie täyttää tänään 9 kk. Viikonloppuna otti ensimmäiset konttausaskeleet. Mutta aina kun tulee kiire, mennään eteenpäin ryömimällä. Niinkin pääsee hurjaa vauhtia. Välillä ihmetyttää tytön vauhti, että miten se on ehtinyt jo tänne asti. Amelie nousi myös seisomaan ensimmäistä kertaa viikonloppuna. Pitää vaan hirveesti varoo, kun se yrittää nousta olkkarin pöytää vasten, ettei se kumauta päätänsä kunnolla ja tule alas ja lyö päätänsä vielä välitasolle. Äitini sanoi, että minä olen lähtenyt liikkeelle yhdeksän kuukautisena, mutta otin sitten takapakkia, kun olin satuttanut kunnolla itseni, ja lähdin uudelleen kävelemään noin vuoden ikäisenä.

Eipä muuta, tyttö nukkuu. Nukkui viime viikolla pitkiä päiväunia. Hurraa!!!
 
Oi, Ikaalisiin! Mekin harkittiin pari kesää sitten puoli tosissaan muuttoa Ikaalisiin. Se on tosi nätti paikka. Mutta sitten kaikki sukulaiset ja kaverit jäisi kauas.

Mä aloin nyt antaa syödä toisen lämpimän aterian käsin, kun syömisestä ei meinaa tulla muuten oikein mitään. Pelkkää kitinää vaan.




Pikkutoive tyttö 8kk+18pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule

Lillemi tyttö 9 kk+ 1 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa ja tukea vasten, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa, pyrkii nousemaan ylös kaikkea vasten.

Odottava&OnnellinenTyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 2 pv vaille 9 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, ryömii, nostaa peppua, ei hampaita, pinsetti onnistuu, ei tavuja.

 

Pikkutoive tyttö 9kk ja 7pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon,konttaa muutaman sentin, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule. Vilkuttaa ja sanoo "hei hei".Maiskuuttaa suutaan, niin että kuuluu "plops"

Lillemi tyttö 9 kk+ 1 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa ja tukea vasten, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa, pyrkii nousemaan ylös kaikkea vasten.

Odottava&OnnellinenTyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 2 pv vaille 9 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, ryömii, nostaa peppua, ei hampaita, pinsetti onnistuu, ei tavuja.

[/quote]

 
pikkutoive Teilläkin näköjään on oppinut vilkuttamaan ja sanomaan "heihei". Käsittääkseni se ei ole kovin yleinen taito vielä tässä iässä. Mutta meillä se tuli ihan selkeästi lomalla kun oltiin ja kaikki vilkutti koko ajan Saaralle ja sano "heihei". Toki Saaralla tuo vilkuttaminen ei liity mihinkään, vaan vilkuttaa millon sattuu huvittamaan. Oon tässä nyt aika paljon tehnyt sitä että kun joku lähtee meiltä taikka me jostain, niin sitten otan Saaran kädestä kiinni ja vilkutetaan yhdessä. Josko tajuis sitten joskus, että sillon on tarkotus vilkuttaa kun lähdetään pois.

Käytiin juu Ikaalisissa. Käytiin eilen katsomassa tilaa ja oltiin sitten Ikahovi nimisessä hotellissa yötä. Tosi kiva hotelli, meijän lisäksi tosin oli 3 muuta asukasta hotellissa, joten ryysistä ei ollu ja aamupalalla ei ollu meijän lisäksi ketään :LOL: . Käytiin sitten tänään päivällä vielä uudestaan katsomassa tilaa. Ja mietittiin jo ihan älyttömästi kaikkea remppaa valmiiksi. Meilläkin on se, että jos sinne muutetaan, niin jäädään sillain ihan tyhjän päälle, että molempien vanhempien luokse on pitkä matka ja sehän tässä pelottaakin. Eikä tietenkään tunneta ketään sieltä. Ja sitten just se että Saaran mummu (eli mun äippä) jää kauas, nyt kun asutaan samalla paikkakunnalla. Mutta sitten taas, saisin mun haaveen toteutumaan isosta omakotitalosta ja tallista. Noh, tässä on muutama päivä nyt aikaa miettiä asiaa tosissaan. Miehen kanssa jo päätös tehtiin siitä että talo, talli ja maapläntti kelpaa meille, mutta se välimatka vielä mietityttää. Mutta sunnuntaihin mennessä ollaan sitten viisaampia tässä asiassa.

Ei haluttu sitten mennä vielä kotiin tänään, niin päätettiin jäädä Hämeenlinnaan vielä yöksi. Käytiin tossa päivällä shoppailemassa. On niin ihana vähän olla hotelleissa yötä ja nauttia elämästä. Saarakin nukkuu ihan missä vaan todella hyvin. Ei heräile yöllä, oltiin sitten kotona tai ei.

Meijän koirakin sai jostain nenäpunkin ja kun tuolla on pennusta saakka ollu keuhkoahtauma. niin ottaa selkeesti nenupunkki tosi pahasti. Huomenna onkin sitten varattu eläinlääkäriaika, niin saadaan poitsulle lääkitys. Kamala vaan kuunnella toista yötä kun toisen on vaikee olla. Eihän tuo nenäpunkki ole mitenkään vaarallinen, kuulostaa vaan inhottavalta.

Mutta nyt vois ruveta valmistautumaan pötkölleen menoa ja kattella hetki sängystä telkkua. Ihanaa sekin, kotonahan telkkua katsellaan sohvalta, ei sängystä =)
 
Pikkutoive tyttö 9kk ja 7pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon,konttaa muutaman sentin, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule. Vilkuttaa ja sanoo "hei hei".Maiskuuttaa suutaan, niin että kuuluu "plops"

Lillemi tyttö 9 kk+ 1 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa ja tukea vasten, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö,9kk, ei pysy sekunttiakaan paikallaan, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu ainakin tarvittaessa, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti, seisoo tukea vasten laitettaessa, pyrkii nousemaan ylös kaikkea vasten.

Odottava&OnnellinenTyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 2 pv vaille 9 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, ryömii, nostaa peppua, ei hampaita, pinsetti onnistuu, ei tavuja.

[/quote]

[/quote]

 
Meillä tulee taas hammas. Ylhäälle eteen on tulossa nyt pari. Puhkeaa varmasti huomenna tai ylihuomenna. Ruokahalu on menny kokonaan raukalta. Se olis sitten seittemäs hammas. On kyllä hassua kuin ne tulee noin "väärässä" järjestyksessä.
Onko teillä joilla hampaita vaaveilla, ni tullu ihan normaalisti eka alaseteen ja ylöseteen ja sitten niitten viereiset?

Kävin tänään taas ratsastamassa, käyn semmoisessa paikassa missä perheellä on omassa pihassa kaks heppaa. Vitsi että haaveilen niin paljon että ittekki sais hepsut omaan pihaan. Olis se niiiin unelma.

Mutta pidemmittä puheitta HYVÄT JUHANNUKSET KAIKILLE! Täällä niitä vietetään kotona Saaran jo nukkuessa =)
 
Pikkutoive tyttö 8kk+18pv, ei konttaa, menee itse konttausasentoon, ryömii, kierii, istuu osittain tuetta, tukee käsillään, mutta ei osaa mennä istuma-asentoon itse, ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka, päristelee, suu jauhaa kokoajan mutta ääntä ei välttämättä tule

Lillemi tyttö 8 kk+ 2 vk, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, 2 hammasta, kierii, pinsettiote sujuu, nousee seisomaan tukea vasten, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä ym, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 8kk 3vk, kävelee tukea vasten, nousee tukea vasten seisomaan, konttaa, kävelee käsistä kiinni pitäen eteenpäin, nousee istumaan, 6 hammasta, osaa pinsettiotteen, osaa taputtaa, puhuu monia tavuja kuten äiti, öppä, vauvau, hauhau, kakka. Kun haluaa kiinnittää mun huomion sanoo äiti. Vilkuttaa ja sanoo samalla "hei hei".

Elmi tyttö 9kk, osaa kontata, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten vähän aikaa, Kaksi hammasta
osaa pinsettiotteen, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (äittä, anna, ota, ei..) Osaa mennä konttausasennosta itse istumaan, nousee polviseisontaan tukea vasten.

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 8 kk 3 vko, ryömii, on konttausasennossa, istuu tuetta, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo paljon eri tavuja, kurlailee sellaista kurkkuäännettä, seisoo tukea vasten hetken

Dad poika, 9 kk, ryömii, menee konttausasetoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, menee itse istuma-asentoon, nousee seisomaan tukea vasten, viisi hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä (mamma, pappa, äittä...) taputtaa.

Neiti Ahonkangas, tyttö, pari pv vaille 9kk, ryömii ja tetsaa, nousee konttausasentoon ja pysyy siinä, istuu tuetta, pinsettiote onnistuu, 8 hammasta, sanoo äiti, täti, anna, ei ja monenlaisia tavurimpsuja, päristelee, vilkuttaa, taputtaa.

Hensu09, poika, 8kk ja 2vko, istuu tuetta, nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten, ottaa muutaman askeleen tukea vasten, konttaa, kaksi hammasta, sanoo äi, ei, pinsettiote onnistuu.

Anlini, poika, 9kk ja 2pv, istuu tuetta, nousee mahalta istumaan, pinsetti ote onnistuu, konttaa, kuusi hammasta, kiljuu ja ääntelee monipuolisesti mm. äiti ja isi, päristelee kovasti ja muutenki kova pölinä päällä lähes jatkuvasti, nousee tukea vasten seisomaan ja seisoo tukea vasten. Yrittää myös kävellä tukea vasten, vielä hieman hataraa.

Odottava&OnnellinenTyttö 9kk+13pvä, istuu,nousee seisomaan, kävelee tuen kanssa, konttaa,6 hammasta,pinsetti otteet ok,vilkuttaa, taputtaa, sanoo: mamma, anna, pallo,kakka.

Utelias2009, tyttö 2 pv vaille 9 kk, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, ryömii, nostaa peppua, ei hampaita, pinsetti onnistuu, ei tavuja

 
Mitäs kaikkee tässä on tapahtunut. Amelie on oppinu viikon sisällä ihan hirveesti uusia taitoja. Viime viikonloppuna hän tosiaan nousi tukea vasten seisomaan ja nyt hän on koko ajan kiipeämässä johonkin. Yleensä just sellasia tasoja pitkin, jotka on teräviä. Kävelytuolilla mennään eteenpäin. Konttausaskelia otetaan, mutta kiireen tullessa ryömitään.

Istumaan Amelie meni kerran kottausasennosta, mutta ei ole vielä toista kertaa mennyt. Nyt osaa myös mennä konttausasentoon istumasta ilman, että nenä osuu maahan.

Hän vilkuttaa, kun joku vilkuttaa hänelle.

Eilen taputti käsiä yhteen.

Ja joitakin tavuja on tullut murinan ja kiljunnan sekaan. Voi olla, että puhe tulee vähän hitaammin, koska Ameliesta tulee kaksikielinen. Minä puhun Amelielle suomena ja isä ruotsia. Amelie matkii mm. yskintää, päristelyä, maiskuttelua.

Hampaita ei ole vielä tullut. Tänään ei suostunut syömään aamupuuroa, joten voi olla, että kohta niitä alkaa tulla.

Amelie ei tykkää olla nurmikolla, koska nurmikko pistelee käsiä. Hän vain jämähtää paikoilleen ja kohta kinuaa jo syliin. Eilen täytettiin ilmalla "uima-allas". Tänään, jos on kaunis sää, täytetään se vedellä, ja Amelie saa roiskia pihalla altaassa.

Nyt kun mieheni ja hänen poikiensa jääkiekkokausi on loppunut, ja Amelien isä on enemmän kotona, Amelie on alkanut olemaan enemmän isän perään. Koko ajan kiehnaa hänen jaloissaan, kun hän on kotona. Talvella isä oli vähän vieras Amelielle, kun hän ei ollut juuri kotona Amelien hereilläoloaikaan.

Eipä muuta nyt...
 

Yhteistyössä