Tammikuun tähtöset 2017 **HEINÄKUU**

Tervetuloa uusille:) kiva saada lisää tammikuun lopulla synnyttäviä, niin ei omat viikot tunnu aina nii pienille:) mä toivon että ens viikolla to selviää LA sillee että ois viel tammikuun puolella..
Supistuksista.. Esikoisesta mulla muuttu koko maha aina ihan kovaksi, meni hetki ennen ku älysin että harkkasuppareista oli kyse. Niin ja ne synnytyssupistukset, jos niitä ei tunnista niin ei ole vielä synnytyssupistuksia:ROFLMAO: tosin esikoisen synnytyksen käynnistyttyä luulin eka että mulla on ruokamyrkytys, kunnes älysin kramppien säännöllisyyden(y):D
Narana85 musta sitä alakerran öljyämistä ja hierontaa suositellaa vasta sit loppuraskaudesta, kokeilin pari kertaa esikoisesta, mut ei oikei ollu mun juttu. Meillä ollaa tääl sellai yrttihörhöjä, että suosittelivat loppuajasta vadelmanlehtiteetä, pitäs kans pehmentää ja valmistella paikkoja:rolleyes: sitä tuli lipitettyä, mut kyl sieltä 3tikkiä tuli kun oli sen verran ripeä synnytys..
 
Tervetuloa ja onnea uusille. :)

Ei meilläkään oo mitään sellasta pakko hankkia juttua.
Vaunut on, tuplat on, pinniskin on mutta toisaalta haluaisin hankkia uuden.
Vaatteita varmaan tulee eniten hankittua, tyttöjen pieneks menneet kun suurinosa myyty ja annettu eteenpäin.

Tää keskustelu on ihana.
On ihanaa jutella muiden kanssa raskauden etenemisestä ja muutenkin kaikesta.
Ja pakko myös täältä sanoa, että te tunnutte tutuilta.
Ja aktiivisesti täällä tulee käytyä lukemassa, vaikka joka kerta ei tulekaan kirjoitettua.

Kyllä ne oikeet supistukset huomaa aika erinomaisesti.
Itsellä on edellisissä ollut harkkasupistuksia ja ne oli synnytyssupistuksiin verrattuna aika iisejä.

Pienen pieniä hentoisia liikkeitä tuntuu täällä. Ihania, ja odotan oikeen sitä aikaa kun vauva potkii oikeen kunnolla.

Mun on pakko myöntää, että mä en oo yhdessäkään raskaudessa jaksanut rasvata masua jokapäiväisesti, mutta raskausarvilta olen välttynyt.
Toisaalta oon nyt ajatellut rasvailla

Enkä oo myöskään pahemmin mitään alakerran öljyämistä tai hierontaa harrastanut synnytyksen kannalta ja molemmilla kerroilla olen välttynyt tikeiltä ja repeämiltä. Ja kyllä molemmilla lapsilla on syntyessään ollut ihan hyvin kokoa.
Ja on olleet suhteellisen nopeat synnytykset molemmilla kerroilla.

Eihän sitä toki tiedä miten tällä kertaa menee, mutta peukut on pystyssä, että hyvin.

Ja joo, aiotaan ottaa sukupuoli selville, mikäli Pähkinäinen sukupuolensa suostuu näyttämään.

Huomenna mennään vesipuistoon koko porukka, ihan siskoa ja hänen avomiestään myöten. Ja keskiviikkona matkataankin sitten kotio päin.

Tänään vaan oltiin ja leikittiin tyttöjen kanssa, syötiin hyvin ja käytiin puistossa.
Käytiin me siskon kanssa vetäsemässä vajaa kymmenen kilsan lenkki, välillä kävellen välillä hölkäten tai juosten.

Mutta kohta puoliin tarttis mennä masun ja miehen viereen nukkumaan, että jaksaa sitte mennä siellä vesipuistossa.

Tytöt oli ihan innoissaan kun kuulivat vesipuistosta, esikoinen jo ehtisi julistamaan, että "Mä en varmaan nuku ollenkaan!" Mutta sinne hän sänkyyn sammahti kuin saunalyhty. :D

Susanna & Pähkinä 14+1
 
Täällä np ultrassa käyty ja kaikki hyvin :love:
Verikoe tuloksia joutuu odottamaan pari päivää ennenkuin voi huokaista, mutta päällisin puolin kaikki kunnossa. Vilkas kaveri :love: ultran mukaan Laskettu olis jo 8.1,mutta täällä pitää olla 5päivä heitto että sitä muutetaan, nyt oli 4päivää.
Rakenne ultran yhteydessä mulla lääkärintarkastus koskien mun riskisynnyttäjän statusta. Viikolla 37 mietitään miten synnytys hoidetaan ettei pääsis yllättämään.

Meri88 /synnytyssupistukset: sen verran korjaan että vaikka ne yleensä kuulemma erottaa, niin tässä yksi esimerkki joka ei vieläkään tiedä synnytyssupistuksista mitään ja 2lasta on:)
mulla vimonen syntyi ihan puskista kotiin,luulin supistuksia ihan vaan vessahädäksi :LOL: joten jos loppuvaiheessa jotain säännöllistä tunnetta tulee vaikka ei olis kivuliasta, niin suosittelen kysymään lääkärin mielipidettä. Olen toki harvinaisuus, useimmiten on toisin.
 
Onnea Repa ja muut hyvistä ultrakuulumisista!

Mulla oli tänään toinen neuvolakäynti, sydänääniä oli kiva kuunnella! Muutenkin kaikki kunnossa, painoa oli tullut hitusen verran, tosin oli myös eri neuvolassa käynti kesäsulkujen takia, niin tiedä häntä. Ruoka tosin maistuu jo hyvin. La mun kohdalla muuten muutettiin ultran jälkeen 31.12, vaikka oli vain 2pvn heitto. Olisin mieluummin pitänyt sen tammikuun ;) vaikka eipä tuo bebe taida päivistä itse välittää.

Jos Bettinah käy vielä lukemassa, niin tsemppiä! Tuo pahoinvointivaihe on kamala! Itse taisin elää lähinnä jääkaappikylmillä hedelmillä, kirpeähköt omenat ja appelsiinit maistui silloin, nyt ei enää ollenkaan! Välillä suolankaipuussa rouskuttelin sipsejä. Sisko sai apua pahoinvointirannekkeista. Mä koitin syödä tiheästi edes jotain pientä, ja neuvolan terkka sanoi myös silloin, että syöt just sitä mikä alhaalla pysyy, terveellisyyttä mietitään sitten myöhemmin.

Rubys kyseli supisteluista ja must have-hankinnoista.. En ainakaan tunnista, että vielä olis supistellut. Toissayönä, kun oli töissä kiirettä, vihlas pari kertaa mahasta, mutta ei mitään muuta tuntemusta. Ja hankinnoista.. Esikoinen kun on kyseessä niin kaikenlaistahan sitä tarttee, vaunut ja turvakaukalo on päällimmäisinä mielessä. Haluaisin myös aikanaan kantaa vauvaa joko liinassa tai repussa, mutta se selvinnee sitten myöhemmin. Vaatteiden kanssa yritän hillitä itseni, kun niitä varmaan siunaantuu muutenkin paljon. Ja jonkun ihanan värikkään hoitoalustan haluan!

Ru olis elokuun puolivälissä, mulle ei itselle ole väliksi, vaikkei sukupuolta kysyttäisikään. Oon sanonut miehelle, että hän saa tehdä sen päätöksen. Ei oo tainnut vielä hänkään päättää.
Mahaa oon pikkuhiljaa alkanut rasvailla, tai oikeestaan öljytä. Ostin jojobaöljyä, mitä oon iltaisin laittanut. Oon teininä lihoessa saanut reisiin ja takamukseen arpia, joten en erityisesti niitä lisää haluais..
Muutenkin olo alkaa olla melko hyvä. Edelleen kyllä oksennan yllättäen pari kertaa viikossa, mutta varsinainen pahoinvointi on kyllä ohi. Normifarkut piti hyvästellä, ja käydä ostamassa mammafarkut, sen verran maha on pullistunut. Samoin olis jonkun ohuen takin hankinta edessä, kun en tahdo vain tuulitakin varaan jäädä. Oma kesätakki on ollu noin tyköistuvaa mallia, ettei enää mene kiinni!

Viikkoja kasassa jo 14+3
 
Susu86 tsemppiä kaksosten odotteluun
Kiva kuulla muiden hyvistä ultrakuulumisista

Täällä pahoinvointia vielä jonkun verran, viikonloppu meni ettei tarvinnut oksennella ,mutta taas eilen ja tänään joutunu oksentamaan muutaman kerran päivässä ja tuntunu ettei mikään pysy sisällä...
Täällä ois perjantaina np ultra ,vähän meinaa jo jännittää ! Toivottavasti pikkuisella kaikki hyvin
Tympiää ku sataa,eipä oikein huvita lähtiä ulkoilemaankaan...

Noista hankinnoista... mä oon jo vähän ostellut neutraalin värisiä vaatteita vauvalle, vaunut ja muut vois hommata täs myöhemmin voi olla,että saa tutuiltakin kaikkee tavaraa ettei ihan kaikkia tartte ite hommata ja hommataan luultavasti aika paljon käytettyinä
 
  • Tykkää
Reactions: Susu86
Täälläkin on käyty ultrassa tänään :) Onnistuttiin jopa olemaan hieman myöhässä sieltä :D Kaikki oli hyvin, verikokeidenkin tulokset oli tulleet. Laskettuaika siirtyi takas siihen mun alkuperäiseen eli 13.1. Ton siis on netin laskurit antanut ja neuvolassa sanoivat, että 7.1. olisi aika, mutta vauva vastas kooltaan tota alkuperäistä eli nyt on viikot 12+4. Siskin tytöllä on ollut pari vuotta sitten sama laskettu aika, saa nähdä saavatko saman syntymäpäivänkin ;)

Meinas tuottaa kätilölle päänvaivaa, kun sieltä oli ilmoitettu mulle eri veriryhmä kuin spr on ilmoittanut verenluovutuksen yhteydessä. Selvisi, että mulla on vaikeasti tulkittava veri ja veriryhmä täytyy olla eri silloin kun luovutan ja silloin kun vastaanotan verta. Mutta siis sama lukee nyt papereissa kun aiemmissakin raskauksissa.
 
Oikein paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista! :love: Meillä onkin mimmik:n kanssa sama ultrapäivä. Kyllä täälläkin odotetaan malttamattomana!

Toivottavasti teillä on ollut Susanna kiva vesipuistopäivä. :)

Mulla on tänään ollut ihan kamala olo. Kaikki hajut särkee päätä eikä tee mieli syödä mitään. :sick: Olen maannut koko päivän sohvalla... Saisi jo vähitellen helpottaa!

Mamadread ja itu 11+2
 
Kiitos! <3 Miten teillä meni kaksosten kanssa alussa? Se vähän jännittää miten siitä selviydytään. Meillä kyllä on hyvä tukiverkko :) paljon onnea raskaudesta! <3
Ensimmäiset 4kk meni oikein hyvin, mutta sitten alkoi molemmilla masuvaivat ja unettomia öitä riittä yksi vuotiaaksi asti :( liukuhihnalta työskentelyltä vauva vuosi kyllä välillä tuntui :LOL: mutta kyllä se vaan on aivan ihanaa että niitä on kaksi:love::love: hyvin te selviätte <3 pitkää pinnaa ja rentoa mieltä niin kaikki menee hyvin :p
 
Aijaa , kuinka sattuikaantsempit mamadread perjantain ultraan :)
Mullaki ollu huonoa oloa,jotku hajut etoo ..
Väsymystä on välillä..

Täällä niin ootellaan perjantain ultraa ja toivotaan, että kaikki hyvin ❤
 
Ihana kuulla hyviä ultrakuulumisia! :)

Vesipuistossa oli todella kivaa ja lapsetkin viihtyi. Ja väsyivät, en ehtinyt ees iltasadusta lukea kuin kaks sivua ja molemmat oli unessa.

Ja tehtiin myös lättyjä ja kyllä maistuivat. Herrrkullisia!
(Tosin itse ne teinkin )

Me otettiin tänne tuo mein doppleri mukaan ja ollaan sillä joka ilta kuunneltu pähkinäisen sydänääniä ja kyllä ne vaan on ihanaa kuunneltavaa.

Tänään lähdetäänkin sitte ajelemaan kotio. Joskin ei olla vielä päätetty, että lähdetäänkö ajelemaan päivällä vai iltasella. Viimeistään viiden - kuuden maissa täytys lähteä, että oltais kotona ennen tyttöjen nukkumaanmenoa. Mutta täytyy katella nyt.
Lähdöstä tulee hirveä, koska tytöt on niin kiintyneitä jälleen tätiin ja häneen avomieheen.
Sitä kiukun määrää..

Mutta ei mee onneks montaa viikkoa, kum nuo tulevat taas meille päin.

Mutta jos sitä nukkumaan.

Susanna & Pähkinä 14+3
 
Täällä on ollut parempi päivä tänään. Onnistuin jopa lähtemään liikenteeseen ja käymään kaupungilla. Nyt yritän kerätä siivous- ja kokkausintoa sohvalla. :D Yllättävän paljon muutama tunti kaupungilla verotti voimia.

Ootteko syöneet maitohappobakteereja/probiootteja. Mä oon nyt ennen matkaa ottanut tuhdin kuurin jota aion jatkaa siihen asti, että tullaan takaisin Suomeen. Mietin, että kuurin jatkaminen voisi hyvin olla niihin menevän rahan arvoista, mhbakteerien ja probioottien hyödystä raskausaikana on kai paljon näyttöä.

Mamadread ja itu 11+3
 
  • Tykkää
Reactions: mimmik
Ei oo kyllä tullu nuita harkittua. En oo kyllä mitään vitamiinilisääkään ottanu käyttöön, paitsi foolihapon ja d-vitamiinin. Miten ne maitohapot sitte vaikuttaisi?

Pakko hehkuttaa kun kävin tänään kirpparilla ja löysin sieltä alle kolmella kympillä kassillisen äitiysvaatteita! Jopa neljät äitiyshousutkin löyty ja olin ihan varma että niitä ois vaikee löytää. Ja muutamia pieniä vaatteita :love: miten tässä malttaa oottaa vielä puoli vuotta että saa ne pukea jonkun päälle :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: mamadread ja mimmik
Mulla on käytössä multitabs raskaus ja imetys tabletit,jossa foolihappoa ja muita hyviä vitamiineja

Mä kävin yks päivä shoppailees jo vauvan vaatteita lisää
Eilen tuli haettua kotidoppleri ku netissä oli myynnissä, pikkuisen syränääniä sai kuunnella taas


Huomenna ois ultra, jännittää niin saapa nähdä miten saa ens yön nukuttua
 
  • Tykkää
Reactions: mamadread
Ilo kuulla, että on tullut paljon hyviä ultrauutisia :) Meillä oli tänään np ultra ja kaikki näytti oikein hyvältä. Pikkuinen pui nyrkkiä ja liikkui vilkkaasti ♡Traumaattisen ensisynnytyksen takia kävin myös sype- keskustelussa ja ihana kätilö sai kyllä olon luottavaiseksi ajatellen tulevaa synnytystä. Ensimmäistä kertaa sairaalan puolelta joku myönsi, että moni asia meni pieleen esikoisen kohdalla synnytystavan hoidossa. Jo tässä onneksi alkaa pahin pahoinvointi ja väsymys helpottaa! Supistelut tosin alkoivat rv11 ja jännitetään miten niiden kanssa käy...

Hannamaaria ja pikkuinen rv 12+6
 
Mullakin on käytössä raskausajan monivitamiini sekä kalkki+d-lisä, sillä en todellakaan saa kalsiumia tarpeeksi ruokavaliosta. Nyt oon syönyt noita maitohappobakteereja ja sitten oon miettinyt myös omega3-kapseleiden syömistä, rv 27 lähtien sikiö kuulemma käyttää aivojen muodostukseen niin paljon omega 3:sta tulevia DHA:ta (ja sitä toista, jonka nimeä en nyt muista), että äidin omat varastot tyhjenevät kokonaan ja arvellaan, että sillä on yhteys mm. synnytyksen jälkeiseen masennukseen ym. Joka tapauksessa omega 3 on tärkeässä roolissa aivojen kehityksessä ja siksi tärkeää. Toisaalta sitä saa mm. kalasta, rapsiöljystä, soijasta ja pavuista, joita kaikkia menee ruokavaliossa suht. paljon, paitsi kalaa aika harvoin.

Probiooteista ja maitohappobakteereista on Turun yliopistossakin tehty tutkimusta (ja maailmalla paljon), niiden on havaittu vähentävän allergioiden, hengitystieinfektioiden ja ripulin määrää lapsella vielä vuosia syntymän jälkeenkin jos äiti on ottanut niitä raskausaikana. Probiootit ja maitohappobakteerithan tarttuu suoliston bakteerikantaan ja auttaa hyvän immuniteetin kehittymisessä. Synnyttäessä (alateitse) vauva saa äidin bakteerikannan ja sitäkin kautta ois tietysti hyvä, jos se olis kunnossa, koska siitä on paljon terveyshyötyjä.
Imetysaikana niillä saattais olla helpotusta mm. koliikkiin.

Oon jonkin verran lueskellut noita raskausajan vitamiini- ja kivennäisainejuttuja, että mikä mihinkin vaikuttaa ja välillä tuntuu ihan hurjalta, miten kaikki voikin vaikuttaa kaikkeen. En kuitenkaan usko, että älyttömästä erilaisten vitamiini- ja ravintolisien kittaamisesta olis loppupeleissä merkittävää hyötyä, jos oma ruokavalio on monipuolinen. Loppupeleissä ihmiskunta ei ehkä olisi hengissä jos raskausaika olisi salatiedettä, joskin onhan nykyiset suositukset ja seuranta kyllä vähentäneet sekä äitien että sikiöiden ja vauvojen kuolleisuutta aikalailla.

Mullakin on huomenna ultra, hui. :geek:

Mamadread ja itu 11+4
 
  • Tykkää
Reactions: mimmik ja narana85
Kiitos Mamadread! Hmm.. no ehkä nuo maitohapot ja omega 3 pitää sitte ainaki lisätä aamun nappivalikoimaan :D muuten pyrin kyllä syömään monipuolisesti ja maitotuotteita käytän päivittäin, mutta maanantaina olis neuvolalääkärin aika nii vois siellä kysellä että riittääkö se määrä. Ei tarvii alkaa jossain vaiheessa raapimaan saumoja kylppäristä :LOL::LOL:
 
Heissan kaikki,

Täältä liittyisi mukaan Tammikuisiin odottajiin yksi uusi odottaja.

LA 19.1 / särkke / 26v. / KYS / toinen ja kolmas

Viikkoja tämään menossa 12+0.
Maanantaina selvisi np-ultrassa, että yhden sijaan odotankin kahta.
Pikkuisilla kaikki hyvin ja äidinkin vointi suhteellisen hyvä pientä väsymystä lukuunottamatta.
Mukava olisi päästä vaihtamaan muiden odottavien kanssa fiiliksiä ja kokemuksia.
Olin lukevinani että toinenkin kaksosten odottaja löytyisi tältä palstalta, vai onko jo enemmänkin?!

Raskauksista tämä on kolmas.
1. Keskenmeno v.2011
2. Syntyi terve tyttö v.2012
3. Kaksosraskaus ja odotetaan syntyvän 19.1.17
 
  • Tykkää
Reactions: mamadread
Heissan kaikki,

Täältä liittyisi mukaan Tammikuisiin odottajiin yksi uusi odottaja.

LA 19.1 / särkke / 26v. / KYS / toinen ja kolmas

Viikkoja tämään menossa 12+0.
Maanantaina selvisi np-ultrassa, että yhden sijaan odotankin kahta.
Pikkuisilla kaikki hyvin ja äidinkin vointi suhteellisen hyvä pientä väsymystä lukuunottamatta.
Mukava olisi päästä vaihtamaan muiden odottavien kanssa fiiliksiä ja kokemuksia.
Olin lukevinani että toinenkin kaksosten odottaja löytyisi tältä palstalta, vai onko jo enemmänkin?!

Raskauksista tämä on kolmas.
1. Keskenmeno v.2011
2. Syntyi terve tyttö v.2012
3. Kaksosraskaus ja odotetaan syntyvän 19.1.17
Ps. Kuinka tuonne listaan merkitään noi tiedot? Itse vai onko joku tietty aina lisäillyt tiedot sinne?
 
Tervetuloa mukaan vain särkke! :)

Mä syön kans monivitamiinia ja maitohappobakteereita nyt raskausaikana. En oo kyllä noin tarkkaan perehtynyt niiden vaikutukseen kuin mamadread, mutta kiva kuulla mitä hyötyä niistä voi olla. Itsellä siis maitohapot käytössä ihan oman suoliston takia, tää raskaus on sekoittanut sen kokonaan eikä ns. normaalia oloa tunnu löytyvän sit millään. Koko ajan on joko kovalla tai löysällä, pahimmillaan molempia! Päivässä saa käydä sen 5-6 kertaa isommalla hädällä eikä koskaan tiedä mitä sieltä tulee. Ei kiva juttu ollenkaan. :(

Mulla on toka neuvola vasta maanantaina, tiedä sit kuinka pitkälle se neuvolalääkärin tapaaminen menee, kun sen pitäis olla sit vasta kolmannella kerralla kaiketi?

Rakenneultraan saatiin aika vasta syyskuun 7. pvä. Sinne ainakin tuntuu olevan ikuisuus, niin en oo sitä pahemmin vielä miettinyt.

Eilen oltiin tyttären kanssa koko päivä sairaalan mäellä, kun sille tehtiin tähystys keliakia epäilyn vuoksi. Tuloksia siitä saa odotella nyt muutaman viikon. Onneksi ehtivät ennen koulun alkua, niin saa sit sinne toimittaa lääkärin todistuksen ajoissa, jos on tarvetta :)

Muuten ei meille nyt ihmeempiä kuulu. Mun pitäisi mennä tekemään pari työvuoroa tänään ja huomenna. Pääsee samalla seuraamaan tangomarkkinoita, kun sinne nyt oon töihin menossa ;) Tuleekos teidän muiden seurattua? Tai käyttekö muuten nyt raskausaikana kesällä konserteissa/ festareilla?
 
Ultrassa käyty, kaikki hyvin. :love: Pikkuinen touhotti kovasti ja oli kovin suloinen. :love::love::love:

Neuvola on laskenut mut koko ajan viikon pidemmälle, mutta olin oviksesta oikeassa, koska vauva vastasi viikkoja 11+6. Yhdellä päivällä heitti mun arvio, joten laskettu aikakin siirtyi yhdellä päivällä ja on nyt 21.6.

Festareilla en ajatellut koluta, mutta me lennetään ensi viikolla lämpimään, joten siinä on äksöniä tarpeeksi. :D

Onnellisena,
Mamadread ja itu 11 + 6
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille siellä käyneille:love:

Tervetuloa särkke (y)

Vitamiinit sun muut...
Olen vahvasti sillä linjalla että monipuolinen ruokavalio riittää pitkälle, ei kuitenkaan koskaan ole sama nauttia vitamiineja yms pillereistä kuin ravinnosta. Tottakai jos tiedostaa syömisissään puutteita niin asia on toinen. Mun neuvolan täti on onneksi samoilla linjoilla tästä mun kanssa. D-vitamiinia ja foolihappoa otan lisänä,mut en muuta. Tosta happobakteerista en ole kuullut ennen tätä, täytyy kaivella asiaa...
 

Yhteistyössä