Tammimasut 2015 *kesäkuu*

hiliputti, hyvä että tuli puheeksi! Tsekkasin meidän tes:n ja olihan siellä maininta palkasta 72 pvä:n ajalta. Jospa siis saisi puhuttua vaikka hieman jatkoa soppariin.. ;) Ei ehkä ole ihan niin helppoa, mut ainakaan mua ei ihan päästä viilaamaan linssiin. Työnantajalle on luvassa sen verran rahaa mun työni lopputuloksesta, että eiköhän mullakin ole jotain neuvotteluvaraa tässä soppariasiassa, jos siis loppuun asti toivovat asian etenevän edes äippäloman jälkeen. No, aika näyttää. Kesälomien jälkeen täytyy ottaa puheeksi ja alkaa selvitellä, kun kaikki ovat levänneinä ja rentoutuneina palanneet töihin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: hiliputti
Onnea kaikille ultran hyvistä uutisista :) Itselläkin mieli tekisi kovin, mutta taidan kuitenkin odotella npultraa..

Kertoakko työnantajalle? Itse kävin esikoisesta todentamassa raskauden varhaisultrassa, koska (nuorena ja tyhmänä) halusin kertoa pomolle raskautumisesta senkin uhalla että vain suullisellasopimuksella "vakinaistan sinut maaliskuussa" tehty soppari menisikin mönkään.. Kerroin ja sain kuitenkin paikan, mutta enää en niin toimisi koska näin muutaman vuoden jälkeen olen ehkä oppinut itsekkäämmäksi ja pitämään omista eduista kiinni.

(.) pahaolo on suuri.

milip ja pikku 6+5
 
Hui kuinka aktiivista porukkaa täällä! Tosi kiva! :)

Meille eleltiin eilen järkyttäviä hetkiä kun töiden lomassa vessassa käydessäni paperiin jäi haaleaa verta jota tuli illan aikana noin teelusikallinen jonka jälkeen vaalean punaista vvuotoa. Nyt ei ole kun pyyhkäisemällä hiukan..
Hieman jännittää mitä tuleman pitää,kipuja ei ole, tissit edelleen arat,väsyttää ja yököttävä olo aamuisin. Kuinka nopeasti olette testanneet,jos olisikin käynyt niin että kesken olisi mennyt,näkyykö heti testissä vai viikon kahden päästä?

Joku kysyi asumisesta;tällä hetkellä asutaan rivitalo kaksiossa 4pienen koiran kanssa,muutto suurempaan 1-2v.päästä. :)

Vaatteita olen katsellut kaupasta ja netistä. :)
 
Voi kun kivoja uutisia monilla jo varhaisultrasta :) Onnitteluja näille varmistuneille! Itse joutuu vielä yli kuukauden odottelemaan ennen varmistumista. :L

Ruvennut olee itellä todella ällöttävä ja huimaava ja väsynyt olo töissä viimeistään iltapäivästä. Ei ole yhtään kivaa. Eikä asiaa auta yhtään, että joka h:tin yö joutuu herää 2-4 välissä käymään vessassa ja syömään jotain että saa ällötykseltä unta. Viime yönä meni n.2h ennen kuin uni tuli. Nytkin pitäisi olla jo sängyssä. Huomenna saa taas olla ihan sika väsynyt. Noh 4 viikkoa ultraan ja lomaan. Se antaa vähän voimia.

Voimia muillekkin oloilijoille! Kyllä se onnksi ennemmin tai myöhemmin menee ohi.

7+4
 
Täällä kanssa yksi odottava äiti, ainakin toivon mukaan :) Olen psyykannut itseni niin negatiiviseksi, etten osaa ajatellakkaan olevani raskaana. Haluan lääkärin sen sanovan, ennen kuin uskon. Pahin pelko persiissä, että sielä ei olisikaan mitään.

Ensimmäinen lapsi olisi tulossa vihdoin ja viimein. On sitä pitkään odotettukin ja laihdutettukin sitä varten. Painoa silti on kiitettävästi.
Tänään soitettu neuvolaan ja juhannuksen jälkeen meni ensimmäinen neuvolakäynti vasta! Eli sinne asti saa jännätä onko vai eikö ole. Silloin viikkoja olisi 10+6. Odottava aika on pitkä.. :(

Oireita on jonkun verran ollut. Etova olo on lähes päivittäin, mutta ei okseta. En oksenna muutenkaan koskaan, niin varmaan siitä johtuu. Rintoihin koskee ja olen kiukkuinen kuin ampiainen. Saan hirveät sytyt pienistä asioista ja se hirvittää minua. Kun en tietenkään asiasta ole kertonut muille kuin miehelleni, niin selitäppä siinä miksi vetelet hirmu kilareita. Yritän aina hillitä itseäni. Lisäksi on närästystä ja pistelyä vatsassa. Väsyttää ja hengästyttää pienetkin portaat/ylämäet.

Tunsin itseni tänään puhelimessa tyhmäksi, kun neuvolatäti kysyi vitamiinien syönnistä tai olenko noudattanut raskauden ajan ruokavaliota. Mitä ihmettä? En ole ajatellutkaan tuollaisia :D morkkis..

Laskettua aikaa en vielä tarkalleen tiedä, koska kierto on epäsäännöllinen niin en ole sitä saanut laskettua. Mutta Tammikuun puolivälissä ja KYS:sis pitäisi synnyttää. Toivonmukaan! :) ihana kun löysin tämän keskustelupalstan, vaikka tuntuu että internet tekee vain kipeäksi ja harhaluuloiseksi. Kun kokoajan googlettelee ja lukee eri keskustelupalstoja. Sen takia sitä ajattelee kaikkea kamaluuksia :(

Mutta tsemiä kaikille <3
 
Kyllä mä ilman muuta sinne haastatteluun olen menossa ja kyllä visusti pidän suuni kyllä kiinni. Hieman toki on näin naisena ja tämän ikäisenä haastavaa saada paikka miesvaltaiselta alalta ja vielä esimiespaikka,mutta kompensoin sitten naiseuttani ja raskauttani olemalla aika jäätävän hyvä pomo!

Mä aloitin pahan olon karkoittamisen täsmäiskuna varaamalla pillimehun,primperanin ja persikan sängynviereen ja nyt vetäsin ko.setin huiviin ennen kuin uskallan nousta ylös.Olo taitanee muutenkin olla helpottamaan päin,kun ab:t alkaa vaikuttamaan.

Oletteko muuten huomanneet saman,että karvat kasvaa nopeammin kuin ennen? Mä olen ollut aina suhteellisen karvaton nainen :D ja nyt saisi olla sheivailemassa koko ajan.

Ei vaan,mä taidan mennä keittämään aamukahvit,uni loppui taas jo viideltä ja mikäpä siinä,saa nauttia kesäaamuista kaikessa rauhassa. Eilen mietin,että onpa näppärää olla raskaana näin kesällä,ettei tarvi olla sitten viimeisimmillään helteellä vaan talvipakkasilla!
 
Handis ei se niin herkkua oo talvella olla viimeisillään. nimim. kaikki syntyny pakkasten aikaan.
mitkään vaatteet ei mahdu ja uusia ei viitti ostaa,koko ajan saa pelätä,et tissit paleltuu ja sit se vaatteiden määrä, olo kuin michelin-ukolla:mihinkään et taivu! :LOL:

Pyllerö jos syöt monipuolista kotiruokaa,et tosiaan tarvii lisävitamiineja. ja se "raskaudenaikainen ruokavalio" :maksa-ja veriruoat joutuu jättää pois,mut muuten maalaisjärjellä. esim. tuorejuuston katot et on pastoroidusta maidosta tehty. kotimaista kun ostaa,niin ne on ainakin taattua turvallista.

mulla jo tuossa yrityksen aikaan pyöri mieles,et mitenkähän nopiaa tää tulee maailmaan (jos sinne asti päästään). ollu kaks viimeisintä aika vauhdikkaita. vanhempi vajaa 3 tuntia kesto ja ponnistus minuutin ja nuorempi 2 tuntia ja ponnistus niin nopiaa ettei kätilö ehtiny edes laittaa hanskoja!!! kirjoihinki merkitty 0 min.
ois syntyny varmaan autoon jos oisin ollu kotona.
viim. 5 senttiä aukesin siinä kun kävelin tarkkiksesta saliin. eli noin 10 min. (piti parin askeleen välein nojailla seiniin,koko ajan supisti)
meillä on matkaa synnärille 45km...
 
Viimeksi muokattu:
tombatar, sulla on kyllä ollut melko nopeaa toimintaa. Jos sitä selviäisi itsekin pikaisemmalla aikataululla. Vaikka parempi kai varautua piiiitkään synnytykseen ja ponnitukseen, niin kaikki lyhyempi olisi sitten plussaa. :)

Meillä myös hieman tuo välimatka jännittää. Synnärille tulee 75 km matkaa ja asutaan kyllä melko lailla metsän keskellä. Lähin ambulanssikin lähtee 40 km päästä. Mies tekee kaiken lisäksi pitkiä työvuoroja, niin täytyy varmaan värvätä joku tueksi ja turvaksi kunhan aika alkaa lähestymään.Vaikka eihän sitä koskaan tiedä miten asiat etenee. Itse ei ehkä kuitenkaan tuota matkaa kykene kurvailemaan.. ;)
 
mulla on "teoria" miks ne noin nopsaan on tullu: supistusten aikaan oon ihan keskittynyt rentouttamaan mahan. sehän hidastaa avautumista jos jännittää paikkoja :p

ja mullahan on suht hyvät lihakset (kiitos hevosten) joten ponnistuskin on helppoo. vaikka ylipainoo onki jotain 10 kg vielä jäljellä (10 tippunut) kunto on kohillaan.
siis bmi väittää et indeksi 29 :confused: mut nehän ei laske lihasten määrää...
 
Raskaustesteistä: Raskaustestiä on turha tehdä, jos tulee ns. keskenmenon oireita. Testi voi näyttää plussaa vielä viikkoja keskenmenon jälkeen. Yleensä negan saa noin 3-4 viikkoa kohdun tyhjentymisen jälkeen. Tai jos menee kuin mulla helmi-maaliskuussa, niin lähes 6 viikkoa ekaan negaan... Raskaustesti ei siis kerro pitkiin aikoihin yhtään mitään. Ainoa keino saada varmuus on ultra ellei kohtu itsestään tyhjene. Jos on keskeytynyt keskenmeno ja raskaushormoni ei ole ehtinyt edes nousta kovin korkeaksi, niin silloin digitesteissä näkyy pienet viikot ja nousua ei tapahdu koko aikana. MUTTA aina nuo viikotkaan ei pidä paikkaansa eli voi viedä yli sen viikon, että digissä nousee. Raskaustesteistä ei siis kannata ottaa stressiä :)

(.) Täällä ihan normaali olo. Pientä kuvotusta, nippailuja ja tissit tietenkin hiukan arat. Hitaasti menee aika. Jotenkin sitä miettii, että miten voi olla ihmisellä niin huono tuuri, että ensin menettää kaksoset ja heti perään tulisi tuulimuna ja joutuisi alle puoleen vuoteen kärsimään sen kaiken uudelleen. Fyysisestikään ei ollut viimeksi helppoa. Sitä tässä tulee mietittyä, että uskaltaako sitä enää yrittää, jos käy kolmannen kerran samalla tavalla. En tiedä lasketaanko nämä sitten erilaisiksi vai onko mulla sitten kaksi keskenmenoa... Juuri viime viikolla gyne sanoi, että todennäköisyys on meidän puolella eli uskoi silloin, että vauva nyt saadaan... Toki pidän vielä lippua korkealla ja toivon, että siellä olisi pieni sykkivine sydämineen. Se olisi kyllä ihanaa. Henkisesti yritän valmistautua molempiin vaihtoehtoihin. Aika raastavaa...
 
Oiskohan ollu liiallisen A-vitamiinin takia.
Terveyden ja hyvnvoinnin latoksen sivulla on siitä.
En osaa tällä tabletilla linkittää sivua tänne. Siel on muitaki vältettäviä elintarvikkeita jos jotaki kiinnosta...
 
Tombatar, sun lapset on ollu vauhdikkaita! Ja seuraava tulee tosiaan vielä nopeemmin luultavasti.. ;)

Mä hain kanssa työpaikanvaihtoo, tässä kuussa tekevät valintansa, mutta oon alkanu epäröimään aikalailla.

HCG oli eilen (6+3) mitattuna vähä yli 29000. Yöllä näin jo unta että kun soitan aamulla ne sanoo ettei se oo noussu. Kysyinki heti onko toi nyt hyvä lukema, hoitaja naurahti ja sanoi ettei yhtään tiedä näistä. Eikö se oo :))
 
onnea kaikille jotka olette hyviä uutisia ultrasta saaneet!näitä hyviä uutisia onkin onneksi tullut paljon,ei meinaa perässä pysyä :)

minulla on ensi viikolla jo neuvola ja seuraavana päivänä yksityisellä varhaisultra.

ostoksista oli puhetta.meidän ei tarvitse pahemmin mitään ostella kun toinen lapsi on tulossa,lisää kestovaippoja ja tuplarattaat pitäisi ostaa!mutta en yhtään tiedä minkälaiset.osaisko kukaan suositella tuplarattaita?meillä on esikoisen yhdistelmävaunut,niistä en raskisi luopua jos yhden lapsen kanssa haluaa lähteä jonnekin niin ei tarvitsisi silloin tuplarattailla lähteä!mutta tuleeko sitä sitten niin usein lähdettyä yhden lapsen kanssa minnekään..mutta olen myöskin niin tykästynyt niihin vaunuihin niin senkään takia en raskisi niistä luopua :D

olen myös laittanut yksityisviestillä pyynnön että pääsisin facebook ryhmään mutta en ole päässyt?en kyllä nyt muista kenelle sen pyynnön täällä laitoin..
 
Viimeksi muokattu:
Pyllerö90: Mulle ei mainittu neuvolaa varatessa _mistään_ raskauteen liittyvästä asiasta _mitään_, ainoastaan aika varattiin, eli aika "oman onnen nojaan" jättivät.

Handis85: Joooo, mulla ihan törkeetä karvankasvua!!!:p Luulin sen kyllä johtuvan pillereiden lopettamisesta eikä raskaudesta (sain myös googlettamalla vahvuutta asiaan), koska huomasin sen jo paljon aiemmin (lopetin pillerit jo maaliskuun lopussa).

Ja joo, nopeaa/lyhyttä synnytystä toivoisin minäkin! :D Onneks itellä lähimmälle synnärille on alle kaks kilsaa ja toiselle 3,5 km.

Mulla oli tänään (6+0) ehkä ekaa kertaa vähän semmonen ällötysolo, joka kyllä helpotti kun söi. Tänään oon myös lähössä viikon reissuun, ja mietin, mitenköhän siihen mahdolliseen pahaan oloon vois varautua - saisko apteekista reseptittä jotain auttavaa?
 
nallukkan Mulla on kans tippunu paino :D Vähän päälle kaksi kiloa nytten, mikä on vain hyvä! Hirvittää, kun näillä meikäläisen kiloilla satanen paukkuu aika varmasti rikki talven aikana :/

Käytiin eilen anoppilassa ja sieltä löytyi vintiltä miehen vanha pinnasänky. Saa siis yhden ison asian poistaa ostoslistalta. Tosin kiusasin miestä kotimatkalla, että en mä voi luvata tykkääväni siitä sängystä vielä tammikuussa ;)
Meillä kun on ensimmäinen tulossa, niin kaikki pitää hankkia. Aika paljon varmaan ostetaan käytettynä, ja ajateltiin ainakin aluksi kestoilla. Ootteko ajatellut pitää (ihan mielenkiinnon vuoksi) kirjaa siitä, paljonko vauvahankintoihin menee? Itse en varmaan jaksa, koska vaatteita, kirjoja yms. on kertynyt näiden vauvakuumevuosien aikana. Ei olisi siis aivan totuudenmukainen laskelma.

Onko muilla jäänyt raskauden vuoksi jotain paheita pois? Oon opiskeluporukassa surullisen kuuluisa energiajuomien suurkulutuksesta, mutta ne on nyt jääny pois. Alkoivat maistua pahalta jo ennen kuin tiesin olevani raskaana, joten en kokenut luopumisen tuskaa ;) Meillä on pitkillä automatkoilla ollut tapana ostaa lakupussi, saa nähdä miten kestän! Voi olla, että miehelle tulee käsky syödä lakunsa salaa :D
 
Tombar ja muut;veri ja maksa taitaa tosiaan olla sen A-vitamiinin takia. Sehän siis voi aiheuttaa vakavia sikiövaurioita,mutta epäilen hieman,että miten pelkällä ruoalla saisi yliannostuksen. Neuvolasta tuli lista kans kaikista vältettävistä ruoka-aineista,mutta tuntuu,että se lista on jostain ysikyt-luvun alusta,ainakin kopio näyttää siltä.

Mä lähin hakemaan oksusaikkua;miks tästäkin pitää tuntea huonoa omaatuntoa?
 
Syömisistä vielä että tuo graavilohi on myös kieltolistalla listeriariskin vuoksi. Ja yleisesti varmaan monipuolinen ruoka kattaa tarpeet, mutta FOOLIHAPON tarve raskausaikana monikertaistuu ja sitä on kyllä vaikea saada ruuasta niin paljon kun tarvitsisi. Se on sikiölle alusta asti erittäin tärkeä . Siksi itse syön raskausaikaan suunniteltuja monivitamiineja, joissa tuota foolihappoakin on. :)

6+5
 
Kävin eilen labrassa verikokeissa ja tänään soitin neuvolasta tulokset. Raskaushormoni alle 1000, eli arvioituihin viikkoihin nähden aivan liian alhainen. Vuoto kuitenkin loppui eilen kuin seinään. Eli joko on mennyt kesken tai sitten vastaa paljon pienempiä viikkoja todellisuudessa. Neuvolassa sanottiin vaan, että ei voi tehdä muuta kuin odottaa. Halutessani voin mennä yksityiselle ultraan, mutta saattaa olla ettei sielläkään näy vielä mitään, jos viikot onkin pienemmät. Seuraavan kerran labraan vajaan kahden viikon päästä, ja sen jälkeen ollaan viisaampia.

Piinavat viikot siis tulossa, ei voi kuin odottaa... jos verenvuotoa tulee, niin samantien päivystykseen.

Ihanaa kuitenkin lukea teidän ultrassa käyneiden päivityksiä :)
 
Onko BELL kohdunulkoisen mahdollisuus otettu huomioon? Siinähän tyypillisesti hcg nousee normaalia raskautta hitaammin ja vuotoakin usein esiintyy. Minulla myös loppui välillä kokonaan, mutta melkein jatkuvaa, melko niukkaa, usein rusehtavaa vuotoa oli ainakin minulla silloin. Enkä halua pelotella vaan vain tuon hirveän asian kokeneena varoittaa kaikkia muita! Toivotaan tietysti että sinun raskautesi vain olisi pienemmillä viikoilla :)

Paljonko sulla pitäisi olla viikkoja?
 
Voi Bell! Toivoa on kuitenkin vielä, mutta varmasti tulee olemaan tosi inhottavan piinaavia aikoja!

Foolihaposta Oon koko yritysajan syönyt Multi-tabs raskaus&imetys -monivitamiinivalmistetta. Foolihapon määrä on 400mikrogrammaa. Tietääkö joku, mikä on suositeltu annos foolihapolle raskausaikana? Mitä valmisteita te käytätte?

Naaba87 meillä kans pitää kaikki hankinnat tehdä, kun ensimmäistä odotellaan. Mitään en yritys-aikana hankkinut, vaikka meinasin. Arvelin kyllä paljon kierrellä kirppareita ja selata tori.fi sivuja, kuitenkin paljon uuttakin kamaa myyvät pois kun pieneksi käy. Minä malttamaton höppänä ostin tänään sukat+tumput ja fleece-puvun pikkuiselle :heart: Enempää en hanki vielä :D

Pyllerö90 Minulla myös lapsettomuustaustaa, 2,5 v meni tähän ekaan plussaan. Miten kauan yrititte ja saitko hoitoja? Ylipainoa täälläkin edelleen, laihdutin yritysaikana 10kg mutta yhä massaa on... Ja minäkin olen peruspessimisti: välillä olen niin raskaana että, välillä taas pelkään pahinta. Ja keskustelupalstat... ei pitäisi googlettaa sanoilla "rv6 ei oireita" tai "tuulimuna" tai "kohdunulkoinen". :ashamed: Kuitenkin epäilen, että vähintäänkin tiputteluvuotoa olisi jos kaikki ei olis kunnossa. Kertaakaan ei ole tuhrua tullut, mikä luo positiivista vaikutelmaa tilanteeseen :)
 
Bell: voimia. Toivotaan, että on ihan alussa ja arvo nousee.

Nallukkan: suositus on juuri se 400mg, joka siinä valmisteessa on. Syön samaa ja on sopinut minulle hyvin. Koetetaan jaksaa tätä epävarmuusaikaa. Tätä toivoo niin paljon, että ihan koskee ajatus uudesta menetyksestä.

Pyllerö: tervetuloa mukaan.

Vauvis ja pieni 6+2 tai jotain...
 

Yhteistyössä