Tammimasut 2015 *lokakuu*

ei ollu herkkua ei. viime yön valvoneena kurkkukivus ja sit syömättä ja juomatta... joo no vettä oli pakko hörppiä enemmän kun sallittu. toivottavasti ei paljoo heitä arvot.
mullaki oli viimeks pasto 0,1 yksikköö yli sallitun ja kotiseuranta mut ne oli ihan kunnossa ja normikokoinen tuli.
 
Täällä napsahti loppuviikko saikkua, mikä on hyvä, sillä alan olla melkoisen loppu. Oon tosiaan ollu elokuun puolivälistä asti flunssassa ja nyt viimesen viikon aikana on yskä herättäny monta kertaa yössä. Lääkäri oli ymmärtäväinen ja käski tulla maanantaina takasin, jos olo ei ole parantunu. Pomo sen sijaan oli selvästi ärsyyntynyt siitä, että jouduin lähtemään kesken päivän lääkäriin, mutta oli silläkin eri ääni kellossa, kun soittelin "tuomion". Jännä kuulla työkavereilta, onko siellä napistu jotain ;) Tärkeintä on kuitenkin se, että saan levätä ja kerätä voimia. Vauvalla tuntui kaikki olevan hyvin eikä kohdunkaulakaan ollut pehmentynyt.

"Kadonneen" äitiyspakkauksen kohtalokin selvisi. Se on ollut jo monta viikkoa postissa odottamassa, saapumisilmoitus vain on kadonnut. Mies lupasi hakea lootan töiden jälkeen. Jee :)
 
Heh, millainen neuvolalääkäri... Oli ihan asenteella en ole gynekologi, mutta voin vilkasta. Sellanen nuori mies, joka sano käynnin aikana ties kuinka monta kertaa, et on niin vähän tehny näitä hommia, että ei oikein osaa jne. Periaatteessa joka kerta kun alotti uuden toimenpiteen, niin sama selostus, että ei nyt ihan päivittäin tuu näitä hommia tehtyä jne...

Hetken mietin, et varaisinko ajan omalle yksityiselle gynelle. Ihan jos oikeesti haluis jotain tietää.
 
Itsellänikin nuo neuvolakäynnit ja neuvolalääkäri ovat olleet melko turhia reissuja..kalpeakuu:mahtoi olla hölmistynyt olo,pitäshän lääkärin pääsääntöisesti kuitenkin tietää mitä tekee. Täällä vauva on tainnut kääntyä jo raivotarjontaan (vko 30).voihan se vielä kääntyillä tuolla miten sattuu mutta ainakin nyt vauva tuntuu valahtaneen alemmas ja koko maha on ihan eri tuntuinen...vai kuvittelenkohan vain.onko muilla vauva jo kääntynyt?
 
väri: ensikertalaisena oon vähän huono arvioimaan vauvan asentoja, mutta kyllä se selvästi joskus tuonne alas asettautuu. Viime yönä tuntui kovaa painetta alavatsassa ja välillä ikävän napakoita potkuja. Nyt taas en osaa ollenkaan sanoa, miten kaveri tuolla on, kun ei tunnu (enkä halua kiusata maharaukkaani hirveästi tunnustelemalla x) ).

Illalla suljin kaksi silmää, aamulla aukesi vain yksi... eli flunssa jatkuu hyvin rähmäisesti. Tässä tuli kuitenkin mieleen, että olisi hauska kuulla muiden top 3 -listat raskauden parhaista ja huonommista puolista/hetkistä. Oma lista näyttää tältä:

Huonot:
1. pitkään jatkunut aamupahoinvointi
2. liikkumisen vaikeutuminen
3. vastustuskyvyn alentuminen (ja se, ettei edes nuhasuihketta voi käyttää olon helpottamiseen)

Hyvät:
1. ensimmäinen ultra (silmistä valui ilonkyyneliä, kun tuijotin sitä ruutua)
2. toisen kolmanneksen hyperenergisyys
3. valmistautuminen (pohdinnat lapsen luonteesta, vaatteiden ostaminen, suunnittelu ja fiilistely)

Mites muilla?


Napsu ja karateka 29+2
 
tombatar: nimenomaan apteekissa sanoivat, ettei saa käyttää kuin suolasuihketta, joka on melko turha. Se auttaa minuutin ja sit röörit paisuu umpeen taas. Pitääpä kysästä perjantaina, jos ultraava lääkäri osais vinkata jotain toista lääkettä.
 
Mulla on nasolin käytössä tähän flunssaan. Erittäin harvakseltaan olen sitä käyttänyt. Mullahan on siis poskiontelotulehdus todettu maanantaina ja yritetään pitkittää antibiootin alottamista. Huomenna olis taas raahauduttava lääkäriin, kun pitää hakee lisää saikkua ja jos sit samalla katottais mikä on poskionteloiden tilanne tällä hetkellä.

Kuudesta yheksään oon saanu aamulla kunnolla nukuttua... Muu yö on menny yskiessä ja mulla oli yöllä silmät myös muurautunu umpeen, kun neljän aikaa nousin huuhtelemaan sarvikuonokannulla poskionteloita. Huomasin asian siis vasta kun läväytin valot päälle.

Onneks oon tottunu vuorotyöhön ja vähiin uniin, niin kyllä tätä jotenkin jakselee. Siis kun oon saanu saikulla olla. Jonkinmoisella lenkillä oon kuitenkin koirien kans lenkillä käyny päivittäin. Ihan paikallaan kun ei pysty olee, kun on tottunu reuhuamaan fyysisiä hommia. Näin melki viikon jälkeen pikkasen on jo kroppa tottunu siihen että huilataan. Ei niin sen takia säre kun ei liiku.
 
Mulle lääkäri määräsi poskiontelotulehdukseen Nasonex nenäsumutetta ja sairaslomaa. Nyt olen muutaman päivän (aamuisin) suihketta sumuttanut ja se kyllä auttaa. Lääkeselosteessa tosin lukee että raskaana ollessa vain lääkärin määräyksestä, siksi aika harkiten tuota aion nyt käyttää. Mulle tuli ihan yllätyksenä että poskiontelontulehdus on tyypillinen raskaana olevan vaiva..

Nyt täällä mietiskelen loppuja hankintoja..jonkunlainen toppapuku/toppapussi pitänee hankkia vauvalle, jos vaikka iskee kunnon pakkaset tammikuussa. Mikä nyt sitten on toimivin ja vauvalle mukavin..? Lisäksi itse ajattelin selviytyä tämän alkutalven ilman "äitiys"toppatakkia..saattaa olla että mieli muuttuu jos tulee tulipalopakkaset.
 
Heip!
Täällä yksi joka on taustaillut :)
La 14.1.

Piti vaan noihin nenäsuihkeisiin kommentoida et tuo dexpanthenol (sama vaikuttava aine kuin Bepanthen rasvassa) suihke suojaa ja hoitaa nenän limakalvoja, mutta siinä ei oo sitä avaavaa ainetta.
Avaavat suihkeet on kielletty raskauden aikana koska niillä avaavilla aineilla on verenkiertoa supistava vaikutus ja ne nostaa verenpainetta...

A-vita tippoja voi käyttää myös, vaikka niissä a-vitamiinia onkin :)

Nimim. tukkoisuudesta ja nenäverenvuodoista koko raskauden kärsinyt
 
Mulle sanoi neuvolalääkäri, että huoletta voi Nasolin-nenäsumutetta käyttää sen 10 pvää kun ohjeessa sanotaan. On kuulemma ns. A-ryhmän lääke, eli turvallinen. Se oli kyllä mun hengen pelastus kun poskiontelontukehduksen kourissa kamppailin.
 
Nasolinia lääkäri määräs mulle kun oli poskiontelotulehus.

Helekkarin tyrä, piti lähtä töistä eilen kesken päivän oli niin kipeä. Lepo ainut mikä auttaa ettei siihen tuu painetta.onnexi ma alkaa 10pvä loma
 
"toive5"
Jee, enää 3,5 viikkoa töitä - esimies "löysi" vanhoja lomia 1,5 viikkoa, joten läheni sitten kerralla tuo loman alkaminen.

Tänään aamulla ei kyllä ollut yhtään voittajan fiilis. Vaihtelee kovasti näköjään nyt päivittäin, millainen olo on ja kuinka kokee jaksavansa vielä töitä. No, mut enää ei olisi kuin 3,5 vk jaksettavaa.

Flunssaa on joo ilmassa, mutta vielä ei ole iskenyt minuun ainekaan kovalla kädellä. Tosiaan raskaus vaikuttaa myös muualle kuin keskikehoon. Limakalvoihin, suun terveyteen yms.

Ei kannata pelästyä, mutta ikävä tosiasia on, että riskialtis tilahan tämä on keholle monella tapaa. Mutta itse olen ainekin kokenut raskauksissa niin "olen elämäni parhaimmassa kunnossa" kuin myös niitä rikki joka paikasta.

Liitoskivut on yks inhottavimpia kokemuksia.

Lyhyt kestoisimmista inhottavista kokemuksista oli lasketun ajan lähellä oksennustauti. Ison vatsan kanssa tuo tuntuu todella epämukavalta + supistuksia samaan rytäkkään niin koko vatsa-alue oli aivan rikki kokemuksesta - tästä siis reilut 9 vuotta.

Vielä tässä raskaudessa olen päässyt helpolla ja toivon kovasti, että jatkuisi näin.
 
Heipä hei!
Ilmoittaudun minäkin tänne kun sain rekisteröidyttyä vihdoin viimein - silloin tällöin olen lueskelemassa kyllä käynyt kun täällä näyttää juttua riittävän :) LA on 15.1. ja kolmatta odottelen.

Nasolinia mullekin annettiin lääkäristä lupa käyttää sen 10pvää, käytin lopulta kuitenkin vain kun pakko oli - nukkumaan mennessä ja flunssan pahimpina päivinä yhteen sieraimeen kerrallaan. Ei yhtään oo mukava lääkkeitä käyttää raskausaikana; panadoliakaan en ole ottanut kuin ihan pakosta, mutta toisaalta sanovat myös että kun äitillä on parempi olo (ei kipuja ja nukkumis/hengitysvaikeuksia sairastelun takia) on sitten vaavillakin parempi olla.
 
Moikka. Neuvolapäivä oli toissapäivänä. Siellä oli kaikki hyvin,olin jopa laihtunut,mut painoa on kerta tullut yhteensä normaalisti ja kun radin takia vaihdoin ruokavaliota niin ihan ok oli tilanne. Sain luvan vähentää mittailuja myös kertaan viikossa,kolmen sijaan. :) syömiseen onkin löytynyt jo hyvä rentous,pistely ärsyttää! Neuvolassa oli harjoittelija joka niin innoissaan muilus mun mahaa ku mulla on edessä istukka,että oma neuvolan täti joutui jo pyytäämään sitä lopettamaan. Harjoittelija sai mun sf-mitasta 5 senttiä isomman kuin oma terkka. :D se vielä tunnusteli ylempää ja kysyi,että mikä tämä täällä ylhäällä sitten on ku hän tuntisi kohdun täällä asti,johon mun terkka totesi siellä ylhäällä olevan ilmaa. Meinasin kuolla nauruun ja häpeään siinä. :D syke oli kuulemma vahva ja hyvä. Ja vauva oli kääntynyt raivotarjontaan. :)

Tsemppiä sairastaville. Minä oon itse säästynyt,mut pienimmäinen oli taas kuumeessa ja molemmat korvat tulehtunut. Ja mies viikon saikulla kun tipahti töissä 1,5 metriä tikkailta alas,ja polvi vääntyi. Ihan hassua ku se on ollu kotona,kun viime viikollakin teki joka päivä ylitöitä ja sitten oli viikonlopun metillä,ja mulla kotona poika sairaana ja isompi hyperaktiivisena ku oli syysloma eikä kerhoja. Ei ollu mukava viikko ei. meinas itselläkin jo pälli levetä!

Selkäkivut vaivaa kovasti ja tyyppi masusa on niin aktiivinen,että välillä toivoisin jo sen vähä nukkuvan välillä. :) saa nähdä ollaanko tässä vielä jouluna ehjiä.

HyväHyvää halloweenia ja pyhäinpäivää kaikille. Huomenna aiotaan pitää pienet Halloween juhlat ja lauantaina sitten vietetään varsinaista pyhää ja käyn pappani haudalla missä en hautajaisten jälkeen ole käynytkään....

Hei,neuvolassa suositeltiin influenssa rokotetta,aijitteko ottaa?
 
Viimeksi muokattu:
Mä ainakin otan influenssarokotteen. Oon sen kerran sairastanu ja se oli niin kamalaa, etten halua enää. Oon sen aikasemminkin ottanu omakustanteisesti, tosin viime vuonna unohdin :D Yliopistolla ja päiväkodissa taudit leviää niin älyttömän helposti, ettei yhtään nappaa ottaa riskiä - varsinkaan nyt, kun oon sairastanu muutenkin koko syksyn ja töitä on enää 19 päivää jäljellä. Mieskin on harkinnu, että ottais, vaikka sillä on niin rautanen immuniteetti, ettei ikinä sairastu mihinkään (en ole yhtään kateellinen!).

Tauti alkaa olla tältä erää ohi. Tosin väsyn vielä tosi herkästi ja eilen oli maha ja selkä koko ajan kipeet. Yhtään ei olis kärsiny liikkua, edes sohvalla kylkeä kääntää.. Toivottavasti tänään parempi.

Muutaman tunnin päästä on pitkään ja hartaasti odotettu ylimääräinen ultra. Taidan ottaa pienet torkut ennen sitä (menee aika nopeammin ;) ).
 
Moi vaan! Minäkin olen alkanut miettiä, että vauva on varmaan asettumassa pää alaspäin. Isoimmat potkut ja muljaukset tuntuvat palleassa ja välillä oikeassa kyljessä, alavatsalla tuntuu pienempää hipellystä eli ehkä jalat on ylhäällä ja kädet alhaalla. Tänään herätessä juuri mietin, että onpa vauva ollut hiljainen, mutta nyt on menossa kunnon päiväjumppa. :)
Olen välttynyt flunssilta, työympäristö on aika yksinäinen eikä meidän esikoinenkaan ole helposti sairastuvaa lajia, yhtään tautia ei ole tullut tänä syksynä koulusta kotiin. Tsemppiä teille, jotka niiden kanssa taistelette! Oma nolo raskausvaiva on kuorsaus, joka on pari kertaa ajanut miehen nukkumaan toiseen huoneeseen. Olen miettinyt, auttaisiko siihen joku suihke tai nenäkannun käyttö, mutta kyse varmaan samoista hormoneista jotka saavat alakerrankin limakalvot turpoamaan eli kaikki apu on vain väliaikaista.
Parhaita raskauskokemuksia
- se, että ylipäänsä tässä iässä saan käydä läpi vielä tätä mielenkiintoista prosessia, oman kropan muutoksia ja ihan uuden ihmisen kasvattamista. En oikein tiedä, kenelle tai mille olisi kiitollinen, ehkä vain hyvälle onnelle ja geeneille, mutta kiitollisuus on se tunne, joka on usein pinnalla.
- isosisarusten kanssa jutteleminen tulevasta vauvasta. Teini siskopuoli on jo niin lähellä aikuisuutta, että selvästi pohtii omankin kroppansa ja tulevan elämänsä kautta äitiyttä, ja seuraa kiinnostuneena tapahtumia. Pieni koululainen on muutenkin utelias ja tiedonjanoinen, häntä esim. huvitti kovasti kun kerroin, että vauva potkaisi mahan päällä ollutta kirjaa. Molemmat ovat kovin avuliaita ja ymmärtäväisiä vatsankasvattajan vaivoja kohtaan <3
- ultrat varmaan, se, että kurjista välivuodoista huolimatta sai nähdä, että vauvalla kaikki hyvin. Ja ne liikuttavan pienet varpaat rakenneultrassa!

Pahimpia
- ne samaiset välivuodot, paniikki oli välillä kova ja itketti päivittäin se menetyksen pelko
- selkäsäryt, onneksi ei kokoaikaista mutta lähes päivittäistä
- väsyminen, tosin tämä menee jo luonnollisiin tuntemuksiin, ja voin onneksi säädellä tekemisiäni ja ottaa päiväunet, jos tarpeen. Ei siis oikeasti kovin paha!

rosma 28+3 ja komea hytkyvä vatsakumpu
 
Moikka taas :)
Täällä oltiin neuvolassa :) kaikki oli hyvin ja vauva on jo kääntynyt pääalaspäin asentoon, epäilinkin sitä jo tossa pari viikkoo sitten kun voimakkaita potkuja tuntuu rintojen alla :)
Liitoskivut vähän hellittäneet saa nähdä mitä tapahtuu kun olis muutama päivä töitä :)
Liitoskipujen tilalle on tullut ihan järkyttävä närästys :( vielä menee ohi ihan renniellä mutta kokemuksesta tiedän ettei tuu kauaa meneen..sit vaan lasillinen piimää ni voi vaan ihmetellä että mikä närästys?? :LOL:
Mites tombatar ne sokruarvot?? Mun ei tarvi enää mittailla ku satunnaisesti kuhan vaan pysyn annoskoissa :)

Tanya 29+1
 
paasto ja tunnin arvo koholla. (5.7 ja 10,4)
ens viikolla on neuvola,saan (TAAS) mittarin kotiin. viimeksiki ne arvot oli ihan rajojen sisällä.
mulla kuitenki kaikki vauvat ollu normipainoisia,ei tietookaan radista!

täällä vaavi tykkää istua yksiössään. nytki tykittää niin lujaa tuonne kohdunsuulle,et avot :p
 
Sokerirasituskokeessa käyty ja kaikki oli kunnossa. Jalan uä oli ja onnexi selvisikin ettei olekkaan tyrää vaan pikkuinen painaa nivusta niin paljon että verisuonet menee kasaan josta patti johtuu :)
Pikkukaveri istuu yksiössään, pää painaa tukalasti kylkiluita, olo on hyvin täysi. Toivon että vielä kääntyy ettei taas tulisi sektiota. Se voi olla että sisko on sinne painanu hyvän muotin 4v sitten ( oli väärinpäin ja piti leikata) .


Mukavaa viikkoa :)
 

Yhteistyössä