Teinityttö kuvasi koulun ruuat joita se ei suostu syömään

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hyvä että joku lopultakin ottaa tän ison ongelman esille. Munkin tytöistä 2 ei ole suostunut syömään koulun ruokaa. Syyt on pahaa paskaa. ja mieluummin kuollaan nälkään. Koko tossa koulun ruokailussa ei oo mitään järkeä ja sitä ruokaa menee roskiin ihan älyttömästi. Silti noi ei herää kouluissa. Laittaisivat lounarin jota sais käyttää kaupoissakin. Nyt on joutunut antamaan rahaa ruokaan tai sitten ne on syömättä sen päivän koulussa.

13-vuotiaan tytön äidille selvisi tapaamisessa luokanvalvojan kanssa, että tytär kavereineen ei syö kouluruokalassa lounasta. Lounaan aikana tytöt olivat alkaneet viettää aikaa muualla kuin koulun ruokalassa.

Tytöllä oli käytössään maksukortti. Tiliotteesta kävi selville, että tyttö oli ostoksilla joka päivä käynyt koulun lähellä olevassa ruokakaupassa. Laskut olivat muutamia euroja päivässä. Tyttö oli ostanut sämpylöitä, piirakoita ja croissanteja lounaan korvikkeeksi.

Tytön äiti oli hieman vihainen ja pettynyt. Erityisesti hän oli myös huolissaan: miten liikunnallinen tyttö jaksaa, jos tämä ei syö lounasta?

Luokanvalvoja vetosi tyttöön: voisiko hän olla se, joka houkuttelee myös kaverinsa taas kouluruokalaan syömään? Tyttö lupasi yrittää.

Äiti otti tytöltä maksukortin pois päivän ajaksi. Lisäksi hän vaati, että tytär käy tästä eteenpäin ruokalassa syömässä ja lähettää äidille kuvan joka päivä syömästään annoksesta.

Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen arvioi Iltalehden pyynnöstä tytön ruoka-annokset.

- Vähän turhan niukkoja annokset ovat. Kiva, että kuitenkin makujen puolesta on vähän kaikkea.

- Kannustaisin äitiä ja tytärtä ravitsemusterapeutin pakeille, koska tuo kuvaus- ja tilivelvollisuus ei kuulosta kauhean hyvältä, Putkonen lisää.

Joka kolmas ei syö kouluruokaa

Suomi on ainoita maita maailmassa, joissa valtio takaa kaikille maksuttoman kouluruoan joka päivä.

Kouluterveyskyselyn mukaan noin kolmasosa peruskoululaisista ei syö kouluruokaa päivittäin. Lukiossa osuus koululounaan väliin jättävien osuus on 28 prosenttia.

Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaista vain reilu kolmasosa pitää kouluruoan makua ja laatua hyvänä. Kyselyn mukaan ruokailua pidetään jopa nolona. Lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa asenteet taas kohenevat.

Joka kolmas murrosikäinen koululainen ei syö koulussa lämmintä ruokaa tai se korvataan makeisilla.
 
vierailija
Ihan kohtuullisilta noi kuvissa olleet annokset näytti. Ei ehkä mitään kurmeeta mutta kyllä noi suomalaisille pitäs välttää.
Pitäis ja pitäis!! Jos ei kelpaa edes alusta niin silti pitää laittaa...Mulla on se käsitys ja mä olen oikeassa että kouluruokailu on opettajia varten. Kun se oikeesti kuuluis olla oppilaita varten. Jos se olis oppilaita varten niin antais oppilaiden tehdä päätökset ja päättää ketkä ne ruaat tekee ja mistä ne tilataan. Jokanen joka on koulussa ollut tietää ettei koulun keittäjät osaa tehdä sellasta ruokaa mitä halutaan. Joko lounari tai sitten ruuat niistä paikoista joista noi haluaa ne tai sitten ei mitään.
 
vierailija
Mitä muuta terveellistä eurolla saa lounaaksi kuin koululounaan?

Hyvä idea tuo aterian kuvauttaminen! Alaikäisen syöminen tai syömättömyys on vanhempien vastuulla, koulu voi ainoastaan tarjota ruuan ja velvoittaa oppilaan käymään ruokalassa, nykyään kun ei saa edes pakottaa syömään kuten 70-luvun lopulla, kun minäkin istuin lihakeittoni ääressä kykenemättä sitä suuhuni laittamaan eikä poistua saanut ennenkuin kello soi sisälle!

Meidän lasten yläkoulussa on 7-luokkalaisilla keittiövuorot,eli menevät ennen ruokailua avustamaan sekä osallistuvat astioiden ja ruokalan siisimiseen. On muuten porsastelu vähentynyt merkittävästi kun nuoret joutuvat käyttäytymään ruokalassa yhteisvastuullisesti!
 
vierailija
Jos ei koulun ruuat kelpaa, niin lapsille pitäisi järjestää mahdollisuus syödä KOTOA tuotuja eväitä. Lounarit on huono ajatus. Muutenkin lasten pitäisi pysyä koulualueella kouluaikana eikä seikkailla kaupoissa. Varmasti moni teini mieluummin herkuttelee croissanteilla ja sämpylöillä kuin että söisi oikeaa ruokaa.
 
vierailija
Aloittaja ei taida tietää että kouluruokaan kulutetaan jopa alle 1€ per koululainen, joten sen hintaisella lounarilla tuollainen nirsoileva teini saisi jatkaa croissantin mussutusta.
 
Sääli on, ettei pysty syömään kouluruokaa. Ei sekään ole minusta paras ratkaisu, että päästetään oppilaat lounastamaan muualle. Siinä tulee monta ongelmaa eteen. Esim. kaupoista näpistely. Lapset ostavat ja syövät aivan mitä sattuu.
 
vierailija
Teinityttö vois kauppareissullaan kiikuttaa samaa matkaa mulle nuo poperöt.
Kelpais.

Kyllä aika moni vetelee sitä valmis saarioistakin.. Niin en kyllä tiedä mikä vika on lämpimässä ruuassa ja jopa vaihtelevaa.
 
vierailija
Ilmainen kouluruoka pois kokonaan niin ei tartte kitistä laadusta ja rahatkin säästyy. Vanhemmat voivat jatkossa laittaa rakkaudenhedelmilleen sellaset eväät joista lapset tykkäävät. Näin maku ja laatu on varmistettu, eikä pilttiset ole sen suhteen muiden armoilla. :)
 
vierailija
Kaikille äideille on tärkeintä että lapset söis. En mä näe että se on haitallista että söisivät vaikka edes euron juuston mäkissä tai koulu tilaisi niitä ja varmaan sais hinnan alemmaksi. en mä itsekään syö kun ruokia joita mä tykkään syödä.
 
vierailija
Kaikille äideille on tärkeintä että lapset söis. En mä näe että se on haitallista että söisivät vaikka edes euron juuston mäkissä tai koulu tilaisi niitä ja varmaan sais hinnan alemmaksi. en mä itsekään syö kun ruokia joita mä tykkään syödä.
Mut hei, ei kaikki tykkää hamppareista. Yksilöllisyys ja omien mielihalujen mukaan eläminen on ihan jees. Kunhan sen tekee omalla vastuullaan ja rahoillaan.
 
vierailija
Näyttäis ihan perus ruokalaruuilta. Eikö sitä annoskokoa saa itse säädellä?
Eiköhön lähes joka yläasteella ja lukiossa ole tänä päivänä linjasto josta voi itse säädellen lapata ruokansa lautaselle. Teini on ilmeisesti ottanut niukasti ruokaa josta ei tykkää vain kuvaamista varten, ja ihan hyvä niin jos se määrä kuitenkin lensi bioon.
 

Yhteistyössä