Teinityttö kuvasi koulun ruuat joita se ei suostu syömään

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Tota listaa kun katsoo niin taas huomaa että te ette vaan tajua mitään. Se ongelma on ihan selvästi suomalainen ruokalista. Se ei ole ollut enää tätä päivää pitkään aikaan. Te pakotatte lapset syömään sellasta ruokaa mitä on aina jostain syystä syöty. Muualla vaan on paremmat ruuat ja ne tietää sen.
Nii joo. Eli ruokalista olisi rahkaa, pähkinöitä, rahkaa, pähkinöitä, macadamiamikälietä, paahdettuja pinjansiemeniä, spirulinaa, goji-marjoja, avokadopastaa, vihersmoothieita, kvinoaa, jne.

Ja lasku olisi 10 €/ateria.
 
Vähävaraisten tai ongelmavanhempien lasten perheissä se kouluateria voi olla päivän ainut järkevä ateria.

Ja sit saattais osa lapsista turvota roskaruuan takia, kun ei ne eväsrasiaan välttämättä mitään porkkanoita laittaisi.
turvotkoon, mitäs nyt tapahtuu, kun ei syödä oikeeta ruokaa, vaan käydään ostamassa kaupasta. samalla takuulla tulee osteltua karkkiakin
 
syö porkkanaa
Samat sanat tohon paskaan mitä koulut on aina vaan väkisin tarjonneet. Omalla rahalla paskaa syömään eikä niin että kaikki maksaa paskasta ja iso määrä ei syö sen takia ollenkaan koska se koulun ruoka on niin helvetin pahaa ettei ne pysty sitä syömään. Minkä takia ei annettais lasten päättää koska olis vaan paljon parempi olla sellasta ruokaa että kaikki söis. Pelkääks koulujen keittiöt ettei ne pärjäis?? voi kamala...no eihän ne pärjäis ja tietää itekin ettei ne osaa tehdä sellasta ruokaa mitä söis muutkin kun opettajat.
Ideasi on hyvä! Terveiset vanhemmillesi, että valmistautuvat jatkossa maksamaan peruskoulutuksesi. Lapsoset saavat rauhassa esittää toiveensa ja koulu laskuttaa lukukausimaksut,jotta lounasruuan taso (?) saataisiin vastaamaan lasten makumieltymyksiä.

Laskeskelin, että jos lapset tilaavat pizzaa, jäätelöä, hamppareita tulisi yhden opiskelijan lukuvuoden ruokakustannukset olemaan noin 1500 euroa. Ovatko vanhempasi valmiita maksamaan sen vai ryhtyvätkö vaatimaan senkin ilmaiseksi? Vai ottavatko sinut pois koulusta varattomuutensa vuoksi? Kuten tiedät ilmainen koulutuksemme takaa samanarvoiset lähtökohdat kaikille lapsille ja se taas perustuu yhteiskunnan varojen käyttämistä tietyn euromäärän esim. koululaisen ruokailua kohden.
 
vierailija
Täytyy sanoa, että edesmennyt mummini olisi riemumielin syönyt tällaisia aterioita paljon mielummin kuin niitä vanhusten ateriapalvelun toimittamia ylikalliita annoksia, joita sai. Omaan silmääkin nämä näyttävät monipuolisilta ja herkullisilta ruoilta. Varmasti paljon parempaa kamaa kuin croissantit.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Ideasi on hyvä! Terveiset vanhemmillesi, että valmistautuvat jatkossa maksamaan peruskoulutuksesi. Lapsoset saavat rauhassa esittää toiveensa ja koulu laskuttaa lukukausimaksut,jotta lounasruuan taso (?) saataisiin vastaamaan lasten makumieltymyksiä.

Laskeskelin, että jos lapset tilaavat pizzaa, jäätelöä, hamppareita tulisi yhden opiskelijan lukuvuoden ruokakustannukset olemaan noin 1500 euroa. Ovatko vanhempasi valmiita maksamaan sen vai ryhtyvätkö vaatimaan senkin ilmaiseksi? Vai ottavatko sinut pois koulusta varattomuutensa vuoksi? Kuten tiedät ilmainen koulutuksemme takaa samanarvoiset lähtökohdat kaikille lapsille ja se taas perustuu yhteiskunnan varojen käyttämistä tietyn euromäärän esim. koululaisen ruokailua kohden.
Vanhempani??? Mä olen itse äiti enkä mitään kouluja oo käynyt pitkään aikaan ja lapsissakin jo sellasia jotka ei enää koulussa oo. Jos koulun ruoka muka maksaa euron mitä mä en ihan usko kun siihen pitää laskea kaikki palkat ja muut päälle. Olis kiva kuullla paljonko se oikeesti on. Mä luulen että 5 euroa ja sillä rahalla ostais kakaratkin ihan hyvät ruuat.
 
vierailija
Pistäkää teinille euro käteen per koulupäivä, niin ongelmaahan ei ole, narisijat.
Mä en ymmärrä minkä takia niille jotka ei syö koulussa ei vois antaa koulu sitä ruokarahaa. Sitten se olis reilua kaikille ja kaikki söis. Mä haluaisin tietää paljon sen annoksen oikea hinta on mut se on varmaan niin kallis että koulut ei halua ilmottaa sitä.
 
vierailija
Nii joo. Eli ruokalista olisi rahkaa, pähkinöitä, rahkaa, pähkinöitä, macadamiamikälietä, paahdettuja pinjansiemeniä, spirulinaa, goji-marjoja, avokadopastaa, vihersmoothieita, kvinoaa, jne.

Ja lasku olisi 10 €/ateria.
Teillä menee aina yli...mut paljon terveempiä lapset olis tolla ruualla ja osa söis paljon mieluummin noita. Ja siis pääasia että kaikki söis edes jotain.
 
vierailija
Sit näitä hamppareita ja pizzoja on työmaailmassa tarjolla päivittäin henkilöstöravintoloissa. Niiden paikka ei ole koulussa, ihme ajattelua kyllä joillain.
Sanoinko mä niin että joka päivä??? Ne sais valita. Mä en usko että sellasta on joka söis joka päivä hampurilaisia. Siihenkin makuun kyllästyy. Sitten te leimaatte ruuan huonoks joka ei niin huono ole.
 
vierailija
Miten noin pienillä annoksilla muka jaksaa jos koulupäivä on esim. kahdeksasta kolmeen? Yksi näkkärinpala tuollaisen annoksen lisäksi ei auta asiaa yhtään. Ja turha sanoa että sitähän lihoo jos syö tuota isomman annoksen lounaalla. Eiköhän se koulupäivä nuo kalorit kuluta ja silti on jo yhden kahden aikaan nälkä.
 
vierailija
Miten noin pienillä annoksilla muka jaksaa jos koulupäivä on esim. kahdeksasta kolmeen? Yksi näkkärinpala tuollaisen annoksen lisäksi ei auta asiaa yhtään. Ja turha sanoa että sitähän lihoo jos syö tuota isomman annoksen lounaalla. Eiköhän se koulupäivä nuo kalorit kuluta ja silti on jo yhden kahden aikaan nälkä.
Annoksen kokoon pystyy vaikuttamaan. Eiköhän teini ole itse sanonut, että vähän, jolloin keittäjä myös annostelee lautaselle ruokaa vain vähän. Näin ainakin oli minun kouluaikoina. Tarvittaessa sai myös paljon ja lisääkin sai hakea.
 
vierailija
Mä en ymmärrä minkä takia niille jotka ei syö koulussa ei vois antaa koulu sitä ruokarahaa. Sitten se olis reilua kaikille ja kaikki söis. Mä haluaisin tietää paljon sen annoksen oikea hinta on mut se on varmaan niin kallis että koulut ei halua ilmottaa sitä.
Turhaa ruikutusta. Jos ei ilmainen ruoka kelpaa, niin sitten on ilman ja voit ihan omasta pussistasi tarjota nirsoille muksuillesi omat eväät mukaan. Kohta Suomen talous on siinä jamassa, ettei tällä todellakaan ole enää varaa tarjota kenellekään ilmaista kouluruokaa.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
ONKO TÄMÄ TOTTA???

Täällä ämmät rätisee kun niiden lapset saa koulussa päivittäin ravitsevan ja monipuolisen ruuan ILMAISEKSI.

Ei millään pahalla, mutta v***u mitä ääliöitä.
Kouluruoka on pahaa, sitä ei voi syödä. Sit tungetaan kotona eineksiä lasten syötäväksi, tai jotain muuta roskaruokaa. Ja luullaan, että se on kovinkin hyvää ruokaa. Ja lapsi raukat ei sit osaa enää kunnon ruokaa syödäkkään
 
vierailija
Pakottamisella ei voita mitään ja voidaan pahentaa tilannetta. Usko pois, mä tiedän syömishäiriön läpikäyneen lapsen äitinä. Nykyään lapsi syö normaalisti kotona, ravintoloissa jne, mutta kouluruokaa pitää pahana ja syö koulussa todella huonosti. Olen toistuvasti lapselle puhunut asiasta, mutta eipä se asiaa paranna. Pääasia on kuitenkin se, että muuten lapsi syö normaalisti. Sairastaessa hän lopetti syömisen ja joutui nenämahaletkuun. Siinä ei paljon paina jos lapsi ei syö koulussa ruokaa kun kerran sairaudesta on selvitty ja muuten syö.
Syömishäiriö on mielen sairaus, eikä silä ole mitään tekemistä ruoan kanssa, vaan sairastajan mielen kanssa. Henkisesti terve ihminen ei tapa itseään syömättömyydellä nälkään, vaan syö vaikka puunkuorta, kuten sota-aikanakin tehtiin. Teillä on vielä matkaa parantumiseen, eikä se ole kouluruoan vika.
 
vierailija
Pitäis ja pitäis!! Jos ei kelpaa edes alusta niin silti pitää laittaa...Mulla on se käsitys ja mä olen oikeassa että kouluruokailu on opettajia varten. Kun se oikeesti kuuluis olla oppilaita varten. Jos se olis oppilaita varten niin antais oppilaiden tehdä päätökset ja päättää ketkä ne ruaat tekee ja mistä ne tilataan. Jokanen joka on koulussa ollut tietää ettei koulun keittäjät osaa tehdä sellasta ruokaa mitä halutaan. Joko lounari tai sitten ruuat niistä paikoista joista noi haluaa ne tai sitten ei mitään.
Joo, kyllä mie olen opena aina lukuvuoden alussa tiukasti kunnassani päättänyt, että otetaan mulle se alle 2e/annos. Koen, että sillä tavalla saan itselleni aina juuri sen kivoimman lounaan. Kun seurakin on vielä aina niin leppoisaa, niin mikäpä siinä on syödessä!

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/kouluruokailun-hinta-vaihtelee-suuresti-eroa-kuusikin-euroa/2019564
 
sairaanhoitajatar
Täytyy sanoa, että edesmennyt mummini olisi riemumielin syönyt tällaisia aterioita paljon mielummin kuin niitä vanhusten ateriapalvelun toimittamia ylikalliita annoksia, joita sai. Omaan silmääkin nämä näyttävät monipuolisilta ja herkullisilta ruoilta. Varmasti paljon parempaa kamaa kuin croissantit.
Vanhusten ateriapalvelun ruokia minäkin ajattelin... Verrattuna siihen ruokaan kuvien annokset ovat herkullista PERUSRUOKAA. Samanlaista ruokaa syödään monessa suomalaiskodissa!

Ja kun miettii, että koululaisten ruoka maksaa noin euron/ateria (johon sisältyy myös juoma ja leipä) ja vanhus maksaa pelkästä ruuasta noin 8-9e - toki kotiin toimitettuna, kylmänä pahvilootassa... Kyllä koulujen keittiössä on taitavia emäntiä!
 
Teillä menee aina yli...mut paljon terveempiä lapset olis tolla ruualla ja osa söis paljon mieluummin noita. Ja siis pääasia että kaikki söis edes jotain.
Kyllähän lapsille laitettaisiin vaikka minkälaiset ateriat, vaikka jokaiselle tilauksen mukaan ihan omien toivomusten listan mukaan, mutta se maksaisi aika lailla enemmän, kun mitä nykyisellä budjetilla on varaa.
 
Mä en ymmärrä minkä takia niille jotka ei syö koulussa ei vois antaa koulu sitä ruokarahaa. Sitten se olis reilua kaikille ja kaikki söis. Mä haluaisin tietää paljon sen annoksen oikea hinta on mut se on varmaan niin kallis että koulut ei halua ilmottaa sitä.
:LOL: Jossain olen tuon annoshinnan nähnyt ja muistaakseni se on siinä alle kahden euron paikkeilla.
Että onnea vaan, mene etsimään korvaava lounas sillä kahden euron lounassetelillä.
 

Yhteistyössä