Teinityttö kuvasi koulun ruuat joita se ei suostu syömään

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mut hei, ei kaikki tykkää hamppareista. Yksilöllisyys ja omien mielihalujen mukaan eläminen on ihan jees. Kunhan sen tekee omalla vastuullaan ja rahoillaan.
Samat sanat tohon paskaan mitä koulut on aina vaan väkisin tarjonneet. Omalla rahalla paskaa syömään eikä niin että kaikki maksaa paskasta ja iso määrä ei syö sen takia ollenkaan koska se koulun ruoka on niin helvetin pahaa ettei ne pysty sitä syömään. Minkä takia ei annettais lasten päättää koska olis vaan paljon parempi olla sellasta ruokaa että kaikki söis. Pelkääks koulujen keittiöt ettei ne pärjäis?? voi kamala...no eihän ne pärjäis ja tietää itekin ettei ne osaa tehdä sellasta ruokaa mitä söis muutkin kun opettajat.
 
vierailija
Herranjestas jos meidän teini nirsoilisi noin, tulisi kyllä aika ankarat rangaistukset. Ihan normaalia ja hyvää perusruokaa tuo on, minullekin tuli nälkä noita kuvia katsoessa.

Mutta taitaapa artikkelin teinin äiti olla samanlainen nirsoilija, kun antaa lapsensa temppuilla tuolla tavalla.
 
vierailija
Jaa-a. Meillä lapsilla päiväkodissa ja koulussa yleensä sama ruoka ja usein kehuvat ja syövät hyvin. Kotiruoka on tietty vähän erilaista, mutta miltei kaikki kelpaa molemmissa. Ihan perusevään näköisiähän nuo ruuat ovat minusta. Huono ajatus minusta olisi antaa ruokaraha koululaiselle, herkkuihinhan ne monella menisivät vaikka ruoka muuten kelpaisi.
 
Herranjestas jos meidän teini nirsoilisi noin, tulisi kyllä aika ankarat rangaistukset. Ihan normaalia ja hyvää perusruokaa tuo on, minullekin tuli nälkä noita kuvia katsoessa.

Mutta taitaapa artikkelin teinin äiti olla samanlainen nirsoilija, kun antaa lapsensa temppuilla tuolla tavalla.
Meillä lapsi Ei syö läheskään joka päivä kouluruokaa. Ei häntä pakottaakaan voi. Syö sitten illasta, jos on nälkä.
 
vierailija
Nuo kouruoka annokset näytti mielestäni paaaljon paremmalta, kuin omana kouluaikanani 80-90-luvuilla siis. En tajua mitä valitetaan, jos tuollaista ihan oikeasti tarjoillaan. Mikäli ei nuo kelpaa, niin saa sitten olla ilman. Lapsi on mielestäni ottanut vain aika pienet annokset lautaselleen, ja itsehän niitä saisi hieman enemmänkin siihen lapioida.
 
Herranjestas jos meidän teini nirsoilisi noin, tulisi kyllä aika ankarat rangaistukset. Ihan normaalia ja hyvää perusruokaa tuo on, minullekin tuli nälkä noita kuvia katsoessa.

Mutta taitaapa artikkelin teinin äiti olla samanlainen nirsoilija, kun antaa lapsensa temppuilla tuolla tavalla.
Katoin samaa. Aivan perusruokaa. Eikö nykyteinien kodeissa syödä spagettia ja kastiketta tai pottua ja kastiketta? Eikö nirsoille kelpaa kuvista päätellen aivan tavallinen sapuska? Syökö ne kotona hamppareita ja pizzaa? Ei valita meidän koululainen kouluruoasta, se on toinen asia että muutenkaan ei kaikesta tykkää. Se ei silti tee paskaa ruoasta.
 
Nakkisoosi ois jäänyt multakin syömäti mutta olisin mä päivän selvinyt pelkällä raasteella, kastikkeella ja perunallakin. Näkkäriäkin vissiin on vielä tarjolla?

Ja croisantti lounaan korvikkeeksi. :confused: Sit ihmetellään kun on pikkuisen pläski parikymppisenä eikä oikein oo noita lihaksiakaan että jaksaisi liikkua ja...
 
Vaikka kaikki muut on eri mieltä, niin ei nuo annokset nyt kovin ruokahalua herätteleviltä näyttäneet.

Tosin minun kouluaikanani, silloin 70-80-luvulla oli esim. läskisoosia kolmesti viikossa, aina vaan eri nimillä.
Suoraan sanottuna, pahalta niistä suuri osa näytti. Muttei niin pahalta että olisin mieluummin sämpylän tai jonkun muun turhan hiilihydraattipaukun kiskonut.
 
Vanhemmat opettavat liian nirsoksi! Meillä nousi kotona meteli jossei syönyt kouluruokaa ja kotona tehtyä ruokaa syötiin, piste. Jos ei ruoka kelvannut, niin sitten oltiin syömättä. Nykyään tuntuu, että lapset saa kotonakin norsoilla ja äitit laittaa montaa ruokaa, kun ei kelpaa.
 
vierailijamut
Vaikka kaikki muut on eri mieltä, niin ei nuo annokset nyt kovin ruokahalua herätteleviltä näyttäneet.

Tosin minun kouluaikanani, silloin 70-80-luvulla oli esim. läskisoosia kolmesti viikossa, aina vaan eri nimillä.
Oli silloin paljon eri ruokia. Esimerkejä; veripalttu ja muusi, hernekeitto, tilliliha, stroganof, maksalaatikko, makaronilaatikko, lihaperunasoselaatikko, janssonin kiusaus, lihakeitto, lihapyörykät, kalapyörykät, makaronivelli, pinaattikeitto, ruispuolukkapuuro, risotto, lindstöminpihvit, kanaviillokki, jauhelihakastike, karjalanpaisti, jauhemaksapihvit.
 
Jos olisi mun tytär niin raahaisin sen varmaan jollekin humanitääriselle/avustusmatkalle Venäjän Karjalaan ja syömään sitä ruokaa mitä paikalliset syövät.

Kouluruoassa ON valittamista:vetinen pussiperunamuusi, kumiset perunat, ruskea kastike usein erikoista, MUTTA ruokaa se on silti.
Koittakoon tuo likka kokata itse eurolla aterian johon kuuluu lihaa, kastiketta, kasvista, maitoa ja leipää. Joku croissantti ei tuota korvaa.

Mä olen tarkka ruuan maistumisesta ja teen hyvää ruokaa, muttei tulisi mieleenkään kitistä kouluruuasta vaikka se ei ole kotiruuan veroista.
 
vierailija
Ihan hyviä perusruokia. Mutta olikohan kuvat tosiaan samalta viikolta? Yleensä kai koulussa on ainakin kerran viikkoon keittopäivä ja monessa koulussa myös se kasvispäivä, mitä tossa ei näkynyt. Kalaakin jossain muodossa luulisi olevan. Ja aika usein porkkanaraastetta, mutta minkäs teet. Ei määrärahoilla paljon muuta saa.

Vastaavalla summalla kaupasta ei saisi juuri mitään, ja opettajat maksavat noista annoksista jonkun 4-5 euroa per kerta. Niin ja peruskoulun oppilailla on muuten kouluajalla poistumiskielto omin päin koulun alueelta, ettei kuuluisi olla mitään asiaa kauppaan kesken päivän.
 
Ja mun mielestä siinä mennään metsään että verrataan kotiruokaa ja kouluruokaa keskenään.
Ei kouluruoka budjetin, säilyttämisen jne takia voi olla kotiruuan veroista, mutta tarvitseekokaan olla, jos se on kuitenkin jotenkuten syötävää?
 
vierailija
No eihän se kouluruoka aina hyvää ollut, eikä kyllä meillä kotonakaan aina ruoka maistunut, mutta kyllähän sitä syötiin. Ei ollut pankkikortteja jolla ois käynyt lähisiwasta pullaa tai limua nälkäänsä hakemassa.
 
Oli silloin paljon eri ruokia. Esimerkejä; veripalttu ja muusi, hernekeitto, tilliliha, stroganof, maksalaatikko, makaronilaatikko, lihaperunasoselaatikko, janssonin kiusaus, lihakeitto, lihapyörykät, kalapyörykät, makaronivelli, pinaattikeitto, ruispuolukkapuuro, risotto, lindstöminpihvit, kanaviillokki, jauhelihakastike, karjalanpaisti, jauhemaksapihvit.
Joo kyllähän ruokia aina on ollut. Mutta ei meidän koulussa. Noista mainitsemistasi muistan maksalaatikon, tillilihan ja jauhemaksapihvit.
 
vierailija
Tässä yksi peruskoulun ruokalista.


Maanantai 1.2.2016

Lounas Mausteinen peruna-jauhelihavuoka G,L
Kasvisvaihtoehto Mausteinen peruna-kasvisvuoka G,L


Tiistai 2.2.2016

Lounas Soijabolognese G,L, Tumma spagetti L
Kasvisvaihtoehto Soijabolognese G,L


Keskiviikko 3.2.2016

Lounas Aurinkoinen kalakastike G,L, Perunat G, L
Kasvisvaihtoehto Kasvis-papugratiini G,L


Torstai 4.2.2016

Lounas Nakkikeitto G,L, Porkkana dippipala
Kasvisvaihtoehto Tomaattinen kasviskeitto G,L


Perjantai 5.2.2016

Lounas Broilerkiusaus G,L
Kasvisvaihtoehto Juustoinen kasviskiusaus G,L



Maanantai 8.2.2016
Lounas Appelsiinibroilerikastike L,G, Perunat G, L
Kasvisvaihtoehto Hunajainen kasviskastike G,L


Tiistai 9.2.2016

Lounas Hernekeitto G,L, Tomaatti, Laskiaispulla L
Kasvisvaihtoehto Kasvis-hernekeitto G,L


Keskiviikko 10.2.2016

Lounas Tomaattinen spagettivuoka L
Kasvisvaihtoehto Tomaattinen spagettivuoka L


Torstai 11.2.2016

Lounas Lihapyörykät kastikkeessa L, Perunat G, L
Kasvisvaihtoehto Kasvispyörykät G,L, Vaalea kastike G,L


Perjantai 12.2.2016

Lounas Meripojan kalavuoka G,L, Jäätelö
Kasvisvaihtoehto Kasviskiusaus G,L
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Minullekkaan ei teininä maistunut ihan kaikki koulun tarjoamat ruuat... ja nyt, kun ne sais valmiina nenän eteen, niin ai että... kyllä niin maistuis.
Näimpä. Olen nirso ja vasta aikuisena oppinut syömään. Jos mullakin olisi ollut mahdollisuus valita sämpylää jacroissantteja ni en olisi kouluruokaan nykinyt. En mä silti voi kouluruokaa syyttää omasta nirsoudesta
 
vierailija
Tota listaa kun katsoo niin taas huomaa että te ette vaan tajua mitään. Se ongelma on ihan selvästi suomalainen ruokalista. Se ei ole ollut enää tätä päivää pitkään aikaan. Te pakotatte lapset syömään sellasta ruokaa mitä on aina jostain syystä syöty. Muualla vaan on paremmat ruuat ja ne tietää sen.
 
vierailija
Kaikille äideille on tärkeintä että lapset söis. En mä näe että se on haitallista että söisivät vaikka edes euron juuston mäkissä tai koulu tilaisi niitä ja varmaan sais hinnan alemmaksi. en mä itsekään syö kun ruokia joita mä tykkään syödä.
Et näe mitään haittaa että söisi joka päivä mäkkärin hamppareita?
Huhhuh..
 
  • Tykkää
Reactions: vierailijatartar
vierailija
Kun opiskelin niin useimpina päivinä oli ruskeaa kastiketta perunoiden, riisin, perunamuussin tai makaroonien kanssa.
Sillä kastikkeella oli aina vaan eri nimi :D
Mutta oli ilmaista sapuskaa ja salaatteja oli aina kanssa. Kanankoivet oli herkkusafkaa (y)
 
Syömishäiriöisen äiti
Herranjestas jos meidän teini nirsoilisi noin, tulisi kyllä aika ankarat rangaistukset. Ihan normaalia ja hyvää perusruokaa tuo on, minullekin tuli nälkä noita kuvia katsoessa.

Mutta taitaapa artikkelin teinin äiti olla samanlainen nirsoilija, kun antaa lapsensa temppuilla tuolla tavalla.
Pakottamisella ei voita mitään ja voidaan pahentaa tilannetta. Usko pois, mä tiedän syömishäiriön läpikäyneen lapsen äitinä. Nykyään lapsi syö normaalisti kotona, ravintoloissa jne, mutta kouluruokaa pitää pahana ja syö koulussa todella huonosti. Olen toistuvasti lapselle puhunut asiasta, mutta eipä se asiaa paranna. Pääasia on kuitenkin se, että muuten lapsi syö normaalisti. Sairastaessa hän lopetti syömisen ja joutui nenämahaletkuun. Siinä ei paljon paina jos lapsi ei syö koulussa ruokaa kun kerran sairaudesta on selvitty ja muuten syö.
 

Yhteistyössä