Terolut mimmit

jeee kaikki palannu tänne kirjotteleen! oli hetken niin hiljasta :rolleyes:

mojito itse oon tutkinu netistä ton terolutin annosteluohjetta itteänikin varten ja sun tilanteeseen vois auttaa tää??:

Poikkeavan runsas kuukautisvuoto tai välivuoto

hoidon alussa vuodon lopettamiseksi:
Ota 1 tabletti 2–3 kertaa vuorokaudessa.
Tabletteja otetaan enintään 10 vrk ajan.
Jatkuva hoito:
Ota 1 tabletti 1–2 kertaa vuorokaudessa.
Tabletteja otetaan kuukautiskierron päivinä 15-24.

jos menisit lääkäriin ja se nostais sun annostusta? ehkä? :confused:

jenni_noora pahoittelut piinaavasta tilanteesta! mulla on iha sama.. nyt tasan 14pv terokuurin lopettamisesta eikä tätiä näy. huomen lääkärille soitto, sunkin varmaan kannattaa? todella ahdistavaa kun ei tiedä mitä omassa kehossa tapahtuu.

felix1 paljon onnea! mun lääkäri ei kyllä sanonu että terot vaikuttais mahdolliseen alkaneeseen raskauteen millään tavalla.. mut luulis että ne on parempi kuitenkin lopettaa jos testi on plussaa =) ja itehän sen päätätte kerrotteko vai ei, ainahan sitä jotenkin voi piilotella ja keksiä tekosyitä jos ei halua että kukaan vielä tietää =)


ja mites hei oliko täällä joku joka käyttää clomeja? saako niitä ihan omalta gyneltä vai täytyykö niitä hakea ihan jostain lapstettomuusklinikalta tms??

kiitos ja hyvää uuveetä!! :)
 
Kiitti jelpeistä... =)
Mä joka tapauksessa aion heti vuoden alusta jättää mun gynelle soittopyyntöä, että saatais lähete tänne pk-seudulle lapsettomuustutkimuksiin. Jos saisi sitten muutakin apua kuin noi terot, mitkä tosiaan ei edes auta juurikaan tilanteeseen.
Gyne olis jo silloin edellisellä käynnillä laittanut lähetteen, mutta jotenkin se tuntui silloin vielä niin kaukaiselta, lapsettomuustutkimukset. Mutta nyt kun vuosi on tullut täyteen ilman ehkäisyä niin ollaan miehen kanssa ihan samoilla linjoilla, että kaikkeen ollaan valmiina, kun vain se oma pieni saataisi =)

On ne terot aikamoisia pillereitä, toivottavasti melody89 ja jenni_noora teidänkin tilanteet selviää.

Ja felix1 mulle lääkäri ei ainakaan sanonut, että mitään pitäisi tehdä toisin, vaikka raskautuisi terojen käytön aikana, toivottavasti viivasi vahvistuu =)
 
miss_piggy
Siis mitä wattua, tein tommosen Davidin ovistestin äsken huvikseen jolla en oo koskaan saanu plussaa ja nyt tuli tommonen:

Voiko mulla siis olla ovis vasta nyt, kp 25 :D Sori oma napa mutta oon vaan jotenki ihan shokissa...
 
miss_piggy: Nyt vaan nopeeta lisää talletuksia!!!:D Vähä niinkuin mullakin tuli viime kierrossa kp22 ovis ja tärppikierrossahan mulla oli pakostkin yli kp25 vasta ovis. Eikö terojen jälkeen pitäisi olla kaikkista hedelmällisintä aikaa..?;)

felix1: Mä kysyin teroja saadessa gyneltä että kuinkas sitte jos raskaudunkin niin pitääkö tabut heti lopettaa. Vastaukseksi sain syödä vaan kuuri loppuun, että osalle niistä on hyötyäkin ja ettei niiden pitäisi vaikuttaa ainakaan huonontavasti jos raskaus on alkanut. Varovaiset onnittelut sinne!=)
 
hienoa miss_piggy!! nyt vaan hommiin ;)

mulla täysin yllättäen kp1! tässä tilanteessa se on hyvä! säästyy kalliilta lääkärilaskulta :LOL:
aika pitkäks vaan veny tää kierto vaan.. 39 päivää : / innolla odotan ovisten tikuttelua!
 
miss_piggy
Tiuhti ja Melody: Pakkohan se oli heti alkaa touhuilemaan :D Oon kyllä vieläki ihan puulla päähän lyöty. Oisko sittenki niin, että ne Wondfot näyttää jostain syystä vahvaa toista viivaa läpi kierron, ja tuo David näyttää oikein...ku Davidilla tuli tossa kp 14-16 vaan pelkkää haamua, ja jatkoin kumminki tikuttelua periaatteella, että käytän nuo paskat testit sitte loppuun joka tapauksessa. Ja sitte eilen se paukahti se toinen viiva :)
Epäilenki, että tää kierto tulee olemaan siis pidempi ku se terojen kans ollu 29 päivää. Täähän on nyt tosiaan eka teroton kierto, joten odotettavissahan saattaa olla vaikka kuinka pitkä kierto.

Mies ei oikein varmaan jaksa tätä mun vouhkaamista. Kiikutin sen tikun sen naaman eteen eilen ja sanoin että kato, taitaaki olla nyt vasta ovis, täytyypä alkaa touhuilemaan! Oli vähän silleen että "ai taas". :LOL: Toivottavasti sille ei tuu mitään paineita..heheh...Sanoin kyllä että raskaaksihan ei sitten muuten tule muuta kuin ovulaation aikana.
 
Melodylle tuosta clomi-asiasta

Jotkut gynet suostuu kirjottamaan clomit joka on ihan ok. Mikäli sulla on tällainen gyne, niin suosittelen joka tapauksessa että varaat gynelle ajat myös folliultraan.
Kaikki gynet / lääkärit eivät folliultria/kontrolliultria tee ja se on aika syvältä.
Toki sitä helposti ajattelee että säästyypähän rahaa kun ei tarvitse juosta noissa ultrissa, mutta ei se ole niin yksi selitteistä sillä clomeja ei saisi syödä kuin noin puolen vuoden verran.
Ja mikäli annostus on sulla pielessä, ei niistä ole mitään hyötyä.
Maksat siis sen ~70e clomeista, joita oot turhaan syönyt, etkä välttämättä saa uudestaan niitä syödä jolloin joudut siirtymään toisiin lääkkeisiin.

Oli lääke femarit/clomit tms, niin suosittelen folliultraa. Tällöin tiedät 100% kasvaako sulla se munarakkula vaiko vedätkö nappeja naamaan täysin turhaan :)

Mulla toimi clomit hienosti, follit kasvo kuten piti, mutta ongelmana oli vielä se irtoominen jota ei tapahtunut läheskään joka tai jokatoinen kierto.

Yksityiset gynet vissiin hieman helpommin määrää clomien korvikelääkkeitä femareita ym joissa ei oo syöpäriski niin kova ja ovat vissiin halvempia.

Meillä ainakin sairaalan naistentautien poliklinikka hoitaa Helsingin naistenklinikan "säännöillä", ja siellä oli tarkkaa tuo että max 6kiertoa clomea, eikä mahdollista muihin vastaaviin lääkkeisiin. Ja folliultrat oli :)
 
no meidän vuosi alkoi siten että eile tuli digitestiin tulos "raskaana 1-2 viikkoa" :) että haaveista tuli totta :) vähän epätodellinen olo:) en tiedä auttoiko terot, greippimehu ja kaikenmaailman vitamiinit :) mut tehkää niitä ovistesteja ja kun saa plussan ni puuhailuja silloin ja seuraavana päivänä/yönä :) näin meillä tärppäsi:)vaikka yhteensattumien summahan se sitten loppujen lopuksi on :) oireina on jäätävä tissikipu ja väsy:) ei muuta:) tänään tein viel jonku elivon raskaustestin, mut siihen tuli vaan haalee viiva, mut en siitä lannistu ku se digitesti kyl oli luotettava, ei oo varmaan viel niin korkee et ihan selvä viiva tulis toiseen testiin, näin ainakin uskottelen :) Pluusatuulia puhaltelen täältä teille kaikille ja seuraan tiiviisti teidän taivalta :)
 
Täällä mukaan ilmoittautuu yksi kuumeilija :)

Yk 10, kp 20, ei aiempia raskauksia (mahd yksi varhainen km...), ikää 30-vuotta, Terolut-kierto 5.

Terolutit aloitettiin kesällä 3 kk:n hoitona epäsäännöllisiin (puuttuviin...) kuukautisiin ja kun ne tauon jälkeen eivät alkaneet, on nyt menossa 6 kk:n hoito. Tuskastuttaa, kun oma kroppa ei toimi, eikä tiedä miksi. Kaiken pitäisi olla ihan hyvin, ainakin mikäli lääkärin sanomisiin on uskomista...

Kun päätettiin, että lapsi on hyvin tervetullut perheeseemme ajattelin, että kunpa viimeistään jouluna olisin raskaana. No, en ollut ja kyllä nämä toistuvat toivon ja pettymyksen tunteet väsyttävät, vaikka tiedän toki, että toiset ovat odottaneet plussaa paljon kauemmin.

Voimia teille kanssasisaret <3
 
miss_piggy
Ja päivitystä: Eilen eli kp 26 tuli se kunnon ovis! JEE!! :D Kauheet nippailut koko päivän.

Mutta kuten mulle pari ketjulaista jo sanoikin, niin terolutit saattaa estää ovulaation kokonaan, ja näin tais mun kohdalla ainakin olla, eli koska mun ovis tulee todella myöhäisessä vaiheessa kiertoa, ja kun teroja söin kp 15-24 niin eihän se ovulaatio ole ehtinyt tulemaan.

Eli teroja ei ole pakko syödä just silloin kp 15-24 vaan sitä ottamisajankohtaa voi myöhäistää että aloittaa vasta vaikka kp 20. Ite en enää teroja halua. Mua toisaalta raivostuttaa, että söin niitä puoli vuotta, ja jos en oo ovuloinu kertaakaan sinä aikana :mad: Tosta eilisestä oviksesta ei kyllä voi erehtyä, semmoset oli tuntemukset.
Eli pääasiassahan ne terot saa vaan vuodon tulemaan mutta ei edesauta raskaaksi tulemisessa.

Eri asia ehkä sellasilla, joiden kierto olisi muutenkin lyhyt, mutta kun esim. mulla on AINA ollut luomukierto nuorempanakin yli 30 päivää, niin en ihmettele yhtään että mun ovis oli vasta eilen.

Onneks jatkoin tän kierron vaan sitkeästi oviksen tikuttelua ihan huvin vuoks. Olin kyllä lentää perseelleni eilen ja toissa päivänä kun tikkuun tuli vahvat viivat :D
 
liina82 Tervetuloa:wave:

miss_piggy Nyt kuulostaa todella lupaavalta!:D Nyt kun olis vaan mielettömästi onnea mukana...:heart:

Täällä kp20 menossa eikä ovista havaittavissa... Testit puhdasta negaa.: / Saas nähdä tuleeko millanen kierto ja jääkö ovis haaveeksi. Viime kierrossa kp20 oli viiva jo vahvistumassa.:|
 
Pakko kommentoida vielä tota Miss_piggyn esiintuomaa Terolut asiaa eli syy miksi ne usein määrätään raskautta yrittäville, on oireisiin, joita saattaa saada jos elimistö ei tuota tarpeeksi progesteronia, joka ilmenee kuukautiskiertohäiriöinä, esim. epäsäännöllinen kiertona tai runsaana vuotona.

Progesteroni on tärkeä ja välttämätön hormoni raskauden käynnistymisen kannalta. Terolutin avulla eli keinotekoisen progesteronin avulla voidaan herätellä elimistön omaa hormonitoimintaa ja siten auttaa raskautumista. Eli Terolut ei saa aikaan ovulaatiota tms, mutta on suurena apua elimistön oman hormonitoiminnan käyntiin saamisessa esim. hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Terolutithan usein määrätään pitkiin kiertoihin, jotta saataisiin kiertoja lyhennettyä ns. "normaalin mittaisiksi".

Tässä vielä kopio pakkausselosteesta:
Miten Terolut vaikuttaa
Naisen fertiilin eli hedelmällisen iän aikana munasarjat tuottavat estradiolia ja progesteronia, jotka ovat sukupuolihormoneja. Ne säätelevät kuukautiskiertoa ja lisääntymiskykyä. Mikäli elimistö ei tuota tarpeeksi progesteronia, Terolut-valmistetta käytetään täydentämään tätä puutetta, koska progesteronin puute voi aiheuttaa häiriöitä kuukautiskierrossa.


Tietenkin sun Miss_piggy tilanteessa on "hassua", että ne määrättiin, kun kerrot että luomukiertokin on normaalisti pitkä.

Itsellä määrättiin terot, kun luomukierrot ennen hormonaalista ehkäisyä oli 28 päivää ja ehkäisyn poisjätön jälkeen kierrot oli jopa 47 päivää, eli kuvaa hyvin sitä, ettei omaa progesteronitoimintaa ollut juurikaan..

P.S. Miksi halusin tuoda tämän asian esiin on se, että kun uudet terolut mimmit lukee tätä palstaa, niin eivät heti jättäisi teroluteja käyttämättä siinä pelossa, ettei ovulaatiota tule vaan miettisivät ensin syytä miksi ne on itselle määrätty..:D
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Stiina: Aivan totta, muistelin vaan tilannetta 10 vuotta sitten ennenku alotin e-pillerit ja pidin kirjaa menkoista, niin kyllä sielläkin oli tosi pitkiä nuo kierrot. Onhan mulla tuo pco:kin saattanut tietysti olla jo nuoresta asti koska se kierto on pitkä ollut.. Täytynee nyt sitten lääkäriltä kysellä että mitä pitäis tehdä jos en raskaudu ja kierrot taas venyy, jos se on sitä mieltä että vieläkin teroja niin sitten saa kyllä antaa ne clomit myös että se ovulaatio tapahtuis.

Vielä kun sais painoa tiputettua niin olis tietysti aivan kiva :)
 
Kiitos Ambrosialle clomi-infosta ja Stiinalle muistutuksesta terolutin tarkotuksesta!! hyödyllisiä juttuja! ;)

itsellä ei mitään uutta taivaan alla.. kp4 ja tuntuu olevan vähän runsaampi täti kun ennen, ennen loppunut menkat aina kp4 mutta nyt luulen että ainakin huomenna vielä tiputtelee, tylsää :/

Miä lähden huomenna ulkomaille 2,5 viikoks että en vähään aikaan pääse kirjottelemaan mutta hengessä ollaan mukana!
Pitäs sattuu kivasti ovikset ehkä just keskelle tota meiän lomamatkaa, että jos trooppinen ilmasto vaikka auttais vauvan alulle :heart: toivo on kova:heart:

Tsemppiä paljon kaikille ja toivon sydämmeni pohjasta että jollekkin (mielellään usealle) pamahtais se plussa lasiin mun poissaolon aikana!

Miss_piggylle esityisesti onnea onnea onnea!!! toivon että onni ois nyt sun puolella ja olisit hedelmöittynyt ja tunnet kohta kinnittymis kivut yms yms! toivon niiiiiiiiin!!:heart: iha sun itsesi ja sun kovan yrityksen takia ja myös sen takia että se tuo iha mielettömästi toivoa myös muille jos joku samankaltasessa tilanteessa oleva onnistuu! :)

heippahei:wave:
 
Viimeksi muokattu:
Joo, itsekin pitää aina välillä etsiä motivaatioita Terolutien käyttöön, joskus olisi vaan helpompi olla ajattelematta... Ja ehdottomasti jos saisin valita, niin en mitään pillereitä popsisi!

Nyt kp21/28. Ja kaikelaisia tuntemuksia, niin kuin aina Terolut-kierroissa :( tuntuukohan se erilaiselta sitten, kun on raskautunut? Toivottavasti saamme kaikki kokea sen vielä! Raskauden nimittäin <3
 
Nyt on takana päin ensinmäinen lapsettomuusklinikan käynti, mukava fiilis jäi :) siellä kyseltiin aika lailla peruskysymyksiä parisuhteeseen liittyen ja kummakin osalta omia tietoja, sekä mies tutkittiin ja minulta otettiin papa ja ultrattiin munasarjat, olivat kunnossa, ei löytynyt rakkuloita! Se oli mukava kuulla, nyt pitää käydä verikokeissa pari kertaa ensi kierron aikana! Uusi aika tulee postissa toivottavasti kevään aikana!
 
miss_piggy
kp 29/29, r-testit negaa. Mutta jos se ovis oli kp 26, niin negahan sen kai tuliski vielä olla :D Oon vaan himokkaana testaillu kaikki testit että pitänee tilata lisää :p Menkkatuntemuksia ei oo kyllä vieläkään, että uskoisin tän kierron olevan taas lähemmäs 40 päivää.
Oikeasti toivon niin, ettei ne menkat huomenna tuliskaan, sitten oisin osunu oikeaan tuon myöhäsen oviksen suhteen ja ois vielä toivoa kiinnittymisestäkin :)
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille ihanille

felix1 huippua :heart:

miss_piggy eiköhän se testi tosiaan viä negaa näytä jos ovis ollu tuolloin kp26 :). Kovasti peukutan nyt plussaa teille :heart:

Ja muille kanssasisarille hurjasti tärppionnea :heart:

Täällä menkat oli varsin omituiset :O, kesti reilun viikon. Yleensä on kestäny sen 3 päivää ja pari päivää tuhruttanu. Kiertokin kyllä veny pitemmälle kun aikasemmin ilman teroja. Toivottavasti ei enteile sitä että on taas jäämässä kokonaan pois :(.

Uusi vuosi on alkanut lomautuksen merkeissä, siis jatkuu edelleen. Rahaa en oo mistään saanu, mikä hankaloittaa laskujen maksua :(. Joutuu äitille soittamaan ja pyytämään lainaan, että saapi tärkeimmät laskut maksettua ja toisia joutuu varmaan siirtämään pikkusen.

Kirjottelen lisää toisena päivänä, pittää joutua systerin talolle laittamaan vesieristystä kylppäriin :)
 
Kävin vähän tuolla odottajien puolella tammikuisten ketjussa (itsekkin siihen ketjuun hetken aikaa keväällä kuuluin )kuikuilemassa ja ilokseni huomasin että hennulle oli syntyny poika 18.12 :heart:

Hurjasti hennu onnea :heart:, ehkäpä tuut meitä taas moikkailee kunhan kerkiät ja huomaat onnittelut .)
 
Piti ihan tämän ketjun takia rekisteröityä palstalle.

Miten tällaiseen pitäisi suhtautua: mulla tuli melko vahva viiva kp 18. Kp19 se alkoi heikkenemään, ja tein varmuudeksi vielä kaksi tikutusta sille päivälle, molemmat heikkeneviä. Tänään, kp 20 siinä taas komeilee vahva viiva...

Aijaa.com - 11530821
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
surpuppa: Aika erikoista...hankala sanoa. Jos on pco, niin sehän voi antaa vääriä ovistuloksia..

(.) Ovistesti näytti tänään puhdasta negaa, joten kyllä se ovis oli silloin kp 26 :)
 
Kyllä, mulla on diagnosoitu pco ja parikymppisenä mun munasarjat näyttivät helminauhalta ultraäänessä, kun olivat täynnä hieman kehittyneitä follikkeleita. Tällöin myös kuukautiset olivat hyvin epäsäännölliset, saattoi mennä useampi kuukausi ilman vuotoa ja siksi käytin säännöllisesti teroluteja/e-pillereitä.

Nykyään, lähes 10 vuotta myöhemmin kuukautiset tulevatkin yhtäkkiä paljon useammin, toki vaihdellen 30-65 päivän välillä, mutta tulevat kuitenkin ilman mitään lisähormoneja. Gynen mukaan munasarjatkaan eivät olleet enää tyypilliset pco munasarjat, vaan lähes normaalit.

Paino mulla on vain lisääntynyt tänä aikana, enkä muutenkaan keksi, mikä pco:ta olisi voinut "parantaa".
 
Viimeksi muokattu:
surpuppa näin mäkin oon ymmärtäny että jos on taustalla pco, nii ovistulokset saattaa olla mitä sattuu. Mulla on ainakin näin ja siitä syystä oon jättäny ovikset tikuttelematta kokonaan :).

Meillä mennään nyt omalla fiiliksellä.
Oon ottanu nyt sen asenteen että en rupee stressailemaan oviksien suhteen,jos onnistutaan pupuilemaan sopivaan aikaan nii hyvä sillai :)

Kovasti tietty olis se lapsi toiveissa, mutta luulen että mulla ainakin tuo stressi ja kaikki hankaloittaa hommaa ihan urakalla...
 

Yhteistyössä