Terveydenhoitotyön pääsykokeet 5.6.

Onko kukaan muu hakenut terveydenhoitotyötä?

Mulla on pääsykokeet tosiaan tiistaina ja suuntaan Hyvinkään Laureaan. Pääsykoemateriaalina:

1) Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta , ETENE julkaisu 32

http://www.etene.fi/c/document_library/get_file?folderId=63023&name=DLFE-2903.pdf

2) Kaseva, K. Asiakkaan asema, itsemäärääminen ja vaikutusmahdollisuudet sosiaali – ja terveydenhuollon kehittämisessä, Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2011:16. (sivut 2-54)

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=3320152&name=DLFE-16805.pdf


Tuo ensimmäinen on aika jees, mutta tuo toinen on tooooosi pitkästyttävä.

Ja tosiaan eilen tuli pääsykoekutsu ja samassa tajusin, että ei voi olla totta.... meillä on ennakkomateriaaliakin! Ei auta kuin ahertaa.
 
[QUOTE="vieras";26366070]Mulla on pääsykoe maanantaina mutta ei mun tarvii kirjoja lukea. Pikkuisen matikkaa muistelen niin se saa riittää..[/QUOTE]

Minnes hait? :)

Nuo kokeet vaihtelee tosiaan aika paljon riipuen koulusta.
 
[QUOTE="vieras";26366155]Opiskelen SAMKissa terveydenhoitajaksi, mutta ei meillä ollut mitään ennakkotehtäviä tms. Kirjallinen koe, ryhmä- ja yksilöhaastattelu.[/QUOTE]

Juu, kuten kerroin jo yllä, kokeet ovat hyvin erilaisia koulusta riippuen :)

Tuonne on vielä sellainen lappu täytettävänä, missä kysellään tyyliin "Miksi haet sosiaali- ja terveysalalle" yms. Tuo on kyllä vissiin moneenkin terveys- ja sosiaalialan koulun pääsykokeisiin täytettävä.

Mutta siis minkälainen tuo kirjallinen koe oli?
 
Lamkiin hain, useamman tunnin kestävä kirjallinen testaus edessä, ryhmäkeskustelu ja psykologin haastattelu (sekä kotona kirjoitettava essee miksi tuonne haen ja sovellun ym.).

Eka hakukerralla en päässyt mihinkään (sh / th), tokalla pääsin sh:ksi ja nyt kolmatta kertaa taas tuonne... no ei siinä mittään, koululla on hyvät safkat ja voin jo miettiä valmiiksi mitä uutta piirtelen laatikoihin tuossa kokeessa :D
 
Khimaira
Mulla oli pääsykokeessa anatomia ja fysiologia- kirjasta kemian ja fysiikan osiot sekä solu ja kudokset. Toinen opus käsitteli hoitotyön etiikkaa..

Oletko lukenut jo pitkään?
 
Vaikket multa kysynytkään niin meillä kirjallinen koe käsittää moniosaisen testauksen.

Koko laumalle jaetaan laput, esim. yhdistä toisiinsa liittyvät sanat, mikä on neljäs kuvio aiempien jatkeeksi, jatka piirrosta (laatikossa esim. neljä pistettä ja kehität siitä jotain uutta), aineiston lukua ja kysymyksiin vastailua, piirrostehtävä uudelleen samoista pohjista mutta ei saa piirtää samoja kuvia, jotain simppeleitä laskuja...

Noita ladotaan tehtävä toisensa jälkeen, on noin pari min aikaa vastata ja paperit kerätään pois, joihinkin isompiin on pidempi vastausaika. Henkisesti todella uuvuttavaa jumpata aivoja.
 
[QUOTE="noh";26369657]Olen kuullut, että tosiaan täytyy perustella miksi hakee ja se on tärkeää. Ootko 18v.??????? Jännä, että täällä kaksplussailee noinkin nuoria. No itsekin 17v.[/QUOTE]

Totta kai täytyy perustella omat motiivit ja se on todella tärkeää tuonne alalle haettaessa. Ikää mulla 21. Hakeehan noihin koulutuksiin 3kymppisiä ja toki vanhempiakin.

Olen ollut jo kerran pääsykokeissa Mikkeliin, mutta homma meni vähän reisille. Ja kerran olen ollut Sosionomin pääsykokeissa ja sisään pääsikin.
 
Mulla oli pääsykokeessa anatomia ja fysiologia- kirjasta kemian ja fysiikan osiot sekä solu ja kudokset. Toinen opus käsitteli hoitotyön etiikkaa..

Oletko lukenut jo pitkään?
Huomasin materiaalin vasta kun valintakutsu kolahteli postiluukusta, eli tiistaina! Onneksi tuo toinen materiaali on tuttua juttua. Tää toinen onkin sitten vähän eri juttu.. mutta kyllä tää tästä.
 
Niin ne vissiin on! :D

Mitä enemmän mä tätä toista matskua luen niin sitä enemmän mä varmistun siitä, että tuon tutkimuksen kirjoittajat ovat varmaan olleet muutaman promillen verran tämän maanpinnan yläpuolella.
 
No moooi!

Minusta kirjallinen osio oli melko helppo. Ei mitään ylivaikeaa.

Oikein/Väärin 10p
Lyhyt kirjoitus 5p+5p+5p
Englannin ymmärrys 5p

Tuommoisista kirjallisen kokeen 30p koostuivat.

Haastattelusta maksimi 35p. Eikä sitä kannata jännittää. Eivät kysy supervaikeita tuolla ainakaan.

Mulla meni ihan hyvin, mutta niin varmasti monella muullakin ;)
 
"Miumau"
Kiva kuulla, ettei ollut mitään ylitsepääsemätöntä. Ja suuret kiitokset, että viitsit vastata :) Oon kuullut, että joissain Laurean toimipisteissä se haastattelu on suoritettu parityönä opettajien seuratessa, mutta teillä ei ilmeisestikään ollut niin? Oliko ennakkomatsku hyvin hallussa? :)
 

Yhteistyössä