Tilasin netistä digikuvat 10-kokona kotiin ekaa kertaa. Mitähän mä oikein mokasin, kun sieltä tuli vaikka

  • Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti
täh
minkä kokoista kuvaa kotiin. 10 kertaa 13 -senttisiä on useampi, jotkut jopa sitä pienempiä! :eek:

Olin rajannut jotain kuvia kotikoneella. Johtuuko se siitä? Miten pitää toimia vastaisuudessa? Ärsyttää, mutta oma mokahan tää on.
 
Se johtuu just tuosta rajauksesta. Ittelle on käyny samalla tavalla.

Se varmaa johtuu siitä että jos ne alkais sen rajatun kuvan tekeen tohon 10x 15 kokoon niin sitä joutus venyttää kun siitä on otettu "pätkä" pois ja sittenhän se vasta hassulta näyttäs :D
 
ap
No niinpä tietysti. Aargh, miten mä nyt en tota tajunnut. Ne kuvathan pitäis tietenkin "skaalata" eikä vapaalla rajauksella rajata. Voi prhna oon tyhmä!!! :headwall:

Onneks noi 22 kuvaa maksoi alle 2 euroa, taidan laittaa ne uudestaan tilaukseen... Oikealla tavalla rajattuina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Digikuvien normi koko on se 10x13cm
Onks tohon jotain keinoa muuttaa se 10x15:sta?
Ei ole ollut ainakaan niissä ohjelmissa joilla olen tilannut.
ExtraFilmiltä ja Ifolorilta.

Ja luulen että jos kerran rajaa sen kuvan ite valmiiksi se lähtee niin pienenä jo valmiiksi kehitettäväksi ettei siitä saa mitenkään venytettyä 10x13 tai 10x15 kuvaa.
Tulee liian suttuiseksi eikä siitä saisi mitään selvää.
Sen vuoksi varmaan ap saanut osan kuvista pienempänä.
 
filmi
Vanhoissa kinofilmeissä kuvasuhde oli sellainen, että valmiit "kymppikuvat" oli kokoa 10*15 cm. Digikuvien peruskoko on tosiaan 10*13 cm kuten joku jo sanoikin ja kuvapaperi on 10 cm leveällä rullalla ja "kymppikoko" tulostuu siis sen pituisena kun alkuperäinen kuva on suhteessa lyhyemmän sivun 10 cm:iin.
 
ap
No niin, tulipahan opittua vielä lisää uutta. Eli että normikoko digikuvissa onkin tuo 10 kertaa 13.

Mutta miksi Ifolorin sivuilla lukee, että kymppikoko tarkoitta 10,2x15,3cm? Jos kerran digikuvat eivät ole sen kokoisia? :eek:

Ja sitten vielä tyhmä kysymys: Myydäänkö nykyään sitten valokuvakehyksiä ja albumeita, joiden koko on 10x13cm?
 
Ifolorin sivuilta:
Tietoa kuvatiedostojen rajaamisesta

Digikuvista tehtävät valokuvat valmistetaan automaattisesti kuvatiedostojen mittasuhteiden mukaan 10x10-15, 11x11-17, 13x13-19 tai 20x20-30 cm kokoon. Kuvan korkeuden voi valita itse tilausvaiheessa.

Jos kuvatiedoston mittasuhteet ovat 1:1,33 (3:4) valmistuvat kuvat 10x13, 11x15, 13x17 ja 20x27 cm kokoon.Sen sijaan, jos kuvatiedostojen mittasuhteet ovat 1:1,5 (2:3), valmistuvat kuvat 10x15, 11x17, 13x19 tai20x30 cm kokoon.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Olen kyllä nähnyt noita 10x13 albumejakin jossain kaupassa.

http://www.ifolor.fi/fi/924/Kuvien_rajausohjeet.htm
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, kyllä digikuvillekin myydään nykyään kehyksiä ja albumeja, mut tosiaan tuolla Picasan kuvankäsittelyohjelmalla voit halutessa rajat kuvat myös kokoon 10 x 15.
Mutta jos teet näin resoluutiot kärsii eikä kuvasta saa tarkkaa.
No ihan yhtä tarkkoja nuo on kyllä olleet mitä olen itse tilannut. :O
 
vierailija
Jes, hyvä keskustelu teillä. Erittäin mielenkiintoinen ja paljon uutta asiaa sisältävä.
Mutta osaako joku nyt sanoo mistä niitä 10x13 valokuvakehyksiä siis saa? Olen niitä itse enemmän tai vähemmän aktiivisesti etsinyt, sekä netistä että kaupoista, nyt yli 0,5 vuotta enkä ole löytänyt...Entäs 7x10?
Eli jos joku löytää, niin voisitko laittaa tänne vihjeen? Kiitos!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Jes, hyvä keskustelu teillä. Erittäin mielenkiintoinen ja paljon uutta asiaa sisältävä.
Mutta osaako joku nyt sanoo mistä niitä 10x13 valokuvakehyksiä siis saa? Olen niitä itse enemmän tai vähemmän aktiivisesti etsinyt, sekä netistä että kaupoista, nyt yli 0,5 vuotta enkä ole löytänyt...Entäs 7x10?
Eli jos joku löytää, niin voisitko laittaa tänne vihjeen? Kiitos!
Heissan! Olen tämän ketjun aloittaja, ja satuin juuri palstalle. :D
Ketjun neuvoista viisastuneena lähdin metsästämään kehyksiä noille pienille kuville, ja löytyihän niitä:

Prismasta. Ensin kävin Anttilassa ja eräässä pienessä kehyspientavara-liikkeessä, turhaan, mutta Prismassa onnisti. Juuri tänään niitä ostin ja maalasin mielesen väriseksi. Nyt odottavat kuivumista...

 

Yhteistyössä