Time-lehden kansikuva herättää varmasti kohua täälläkin...

  • Viestiketjun aloittaja KS
  • Ensimmäinen viesti
No, lapsella on luontainen halu mielluyttää vanhempiaan. Siksi lapsia on helppoa manipuloida toimimaan omien halujen mukaisesti.
Entä jos äiti ei erityisemmin enää välitä imettämisestä ja lapsi haluaa jatkaa silti? Silloinhan kyse ei ole vanhemman "miellyttämisestä". Eikös yhtä lailla aikaisempi vieroittuminen voi olla lapsen puolelta äidin miellyttämistä? Miksi juuri pitkän imetyksen kohdalla olisi kyse manipuloinnista?
 
Entä jos äiti ei erityisemmin enää välitä imettämisestä ja lapsi haluaa jatkaa silti? Silloinhan kyse ei ole vanhemman "miellyttämisestä". Eikös yhtä lailla aikaisempi vieroittuminen voi olla lapsen puolelta äidin miellyttämistä? Miksi juuri pitkän imetyksen kohdalla olisi kyse manipuloinnista?
Hyvin on NinaTT sua opettanut, kuulostat ihan häneltaä :D. Koska tuntuu, että toistat opittuja mielipiteitä, kannattanee tämä keskustelunhaara päättää nyt tähän.

Totean vain, että olipa fundamentalismi minkäsorttista tahansa, se herättää minussa vastustusta. En usko, että sellainen on ihmiselle hyväksi.
 
Mä en ymmärrä miksi ketään kiinnostaa kuinka kauan kukakin imettää... Ei mahdu mun päähäni. Mulle olisi aivan sama vaikka joku äiti immettäis 10-vuotiasta. Ei siitä nyt haittaakaan ole, se maito on terveellistä. Eiköhän maailmassa oo pahempiakin huolenaiheita kuin jonkun toisen äidin imetys? Itse sain valitettavasti imetettyä vain 4kk, olisin halunnu imettää paljon pidempään. Ehkä en olisi ihan taaperonimettäjä-sorttia, mutta jos se tuntuisi hyvältä minusta ja lapsesta niin miksei? Kyllä sitä jaksetaan aina puuttua toisten tekemisiin..
 
"pop"
Siis oletko tosissasi? Meinaatko, että lapsen hyväksikäyttö on täysin hyväksyttävää, koska vanhempi vain "täyttää jotain tarvettaan" - mikä se sitten mahtaa ollakaan? Huh-huh. Ehkä kannattaisi hieman miettiä, ennen kuin laukoo fiksuja ajatuksiaan.
Siis mikä ihmeen hyväksikäyttö? Imettämisestä on seksuaalisuus kaukana, jos siihen nyt vihjaat. Pedofilia on toki aina tuomittavaa, mutta eihän tällä ja imettämisellä ole muuta yhteyttä kuin o joidenkin sairaiden ihmisten päässä.

Siis seksuaalinen hyväksikäyttö aiheuttaa mielenterveysongelmia ja komplekseja.
Tällaisia seuraamuksia ei pitkään imetetyillä lapsilla ole todettu koskaan olevan, mistä ihmeestä tämän nyt vedit? Todella omituinen assosiaatio.

Juurihan sitä kysyinkin, että miksi tämä LAPSELLE VAARATON ja terveellinen tapa on niin kritisoitu?
 
"vieras"
[QUOTE="pop";26247447]
Juurihan sitä kysyinkin, että miksi tämä LAPSELLE VAARATON ja terveellinen tapa on niin kritisoitu?[/QUOTE]

Tässä yksi syy:
Taannoin julkaistiin tutkimus, jonka mukaan pitkään jatkuneella (yli vuoden) imetyksellä ja aggressiivisuudella aikuisuudessa on yhteys.
 
[QUOTE="vieras";26247464]Tässä yksi syy:
Taannoin julkaistiin tutkimus, jonka mukaan pitkään jatkuneella (yli vuoden) imetyksellä ja aggressiivisuudella aikuisuudessa on yhteys.[/QUOTE]

Laitatko lähteen :)
 
Hyvin on NinaTT sua opettanut, kuulostat ihan häneltaä :D. Koska tuntuu, että toistat opittuja mielipiteitä, kannattanee tämä keskustelunhaara päättää nyt tähän.

Totean vain, että olipa fundamentalismi minkäsorttista tahansa, se herättää minussa vastustusta. En usko, että sellainen on ihmiselle hyväksi.
No enpä edes kuulosta. Se, jos jokin on "opittu mielipide", että pitkä imetys olisi automaattisesti juuri äidin tarpeista lähtevää. Kuvittelisin, että aikainen vieroittaminen on sitä vähintään yhtä usein. Missä se fundamentalismi on? Mulla ei ole edes lasta enkä oikein usko, että tulen imettämään lapsiani 4-vuotiaaksi asti. En mene vannomaan mitään, mutta vaikea kuvitella. Monilla sen sijaan tuntuu olevan fanaattinen asenne siinä, että pitkä imetys olisi jotenkin huono asia.
 
"pop"
[QUOTE="vieras";26247464]Tässä yksi syy:
Taannoin julkaistiin tutkimus, jonka mukaan pitkään jatkuneella (yli vuoden) imetyksellä ja aggressiivisuudella aikuisuudessa on yhteys.[/QUOTE]

Luin ko. tutkimuksen, ja se vaatii kyllä toistamista ennekuin sitä alan lainaamaan. Jo yksin otanta oli melkoisen kyseenlalainen.
 
No enpä edes kuulosta. Se, jos jokin on "opittu mielipide", että pitkä imetys olisi automaattisesti juuri äidin tarpeista lähtevää. Kuvittelisin, että aikainen vieroittaminen on sitä vähintään yhtä usein. Missä se fundamentalismi on? Mulla ei ole edes lasta enkä oikein usko, että tulen imettämään lapsiani 4-vuotiaaksi asti. En mene vannomaan mitään, mutta vaikea kuvitella. Monilla sen sijaan tuntuu olevan fanaattinen asenne siinä, että pitkä imetys olisi jotenkin huono asia.

Sä et edelleenkään lukenut sitä tekstiä kuvan vieressä? Etkä kykene nyt ajattelemaan asiaa laajemmin kuin imettämisen näkökulmasta?

Olipa kyse Super-Marjon tyyppisestä suorittamisesta tai leikki-ikäisen imettämisestä ja vaikkapa vaistovanhemmuudesta - ääripäissään näissä kaikissa on usein kyse äidin tahdosta, ei niinkään lapsen. Sitä on fundamentalismi, sellainen, joka herättää mussa vastustusta. Mun mielestä lapsentahtisuus on jotakin ihan muuta kuin se, että eletään tiukasti jonkun tietyn aatteen (aate pitää nyt ymmärtää laajasti) mukaan.
 
"vieras"
[QUOTE="pop";26247523]Luin ko. tutkimuksen, ja se vaatii kyllä toistamista ennekuin sitä alan lainaamaan. Jo yksin otanta oli melkoisen kyseenlalainen.[/QUOTE]

Juu jokainen saa olla tutkimuksesta ihan mitä mieltä haluaa. Kunhan heitin nyt tämänkin näkökulman tänne, kun sitä ei ollut kukaan maininnut. Tää keskustelu nyt on muilta osin ollut ihan pelkkää mielipiteiden heittoa, että tuskinpa tuo pahaakaan teki. Itselläni ei ole mielipidettä imetyksestä suuntaan eikä toiseen, niin en myöskään pelkällä mutu-tuntumalla viitsi alkaa aiheesta sen enempää keskustella.
 
"pop"
[QUOTE="pop";26247523]Luin ko. tutkimuksen, ja se vaatii kyllä toistamista ennekuin sitä alan lainaamaan. Jo yksin otanta oli melkoisen kyseenlalainen.[/QUOTE]

Siis myöhemminhän tuo uutisointi korjattiin, ks artikkelin alareunassa olevan lause: Oikaisu: Uutista on korjattu jälkikäteen. Uutisen otsikossa kerrottiin virheellisesti, että liika imettäminen tuottaa vihaisia aikuisia. Näin Päivi Merjosen tutkimuksessa ei kuitenkaan väitetä.

Tutkimus: Imetysajalla yhteys vihamielisyyteen aikuisena - Väitökset - Kotimaa - HS.fi
 
"vieras"
"Merjosen tutkimustulokset tukevat nykyisiä kansallisia imetyssuosituksia, joissa suositellaan 4–6 kuukauden täysimetystä ja osittaisen imetyksen jatkamista vuoteen asti."

ja

"Tutkimuksessa seurattiin yli 3 500 ihmisen elämää vuodesta 1980 lähtien. Ilmeni, että lapsilla, joita oli imetetty noin 4–6 kuukautta, oli aikuisena vähemmän kyynisyyttä, epäluuloisuutta ja vihamielisyyttä kuin lapsilla, joita ei imetetty lainkaan tai joita oli imetetty yli vuoden ajan."

Ei tuo yli 3500 ole mielestäni kovin pieni otanta.
 
"pop"
[QUOTE="vieras";26247716]"Merjosen tutkimustulokset tukevat nykyisiä kansallisia imetyssuosituksia, joissa suositellaan 4–6 kuukauden täysimetystä ja osittaisen imetyksen jatkamista vuoteen asti."

ja

"Tutkimuksessa seurattiin yli 3 500 ihmisen elämää vuodesta 1980 lähtien. Ilmeni, että lapsilla, joita oli imetetty noin 4–6 kuukautta, oli aikuisena vähemmän kyynisyyttä, epäluuloisuutta ja vihamielisyyttä kuin lapsilla, joita ei imetetty lainkaan tai joita oli imetetty yli vuoden ajan."

Ei tuo yli 3500 ole mielestäni kovin pieni otanta.[/QUOTE]

"Tutkimuksessa lähes kaikki muut imetyksenkestoa kuvaavat ryhmät erosivat tilastollisesti merkitsevästi ei-imetettyjen ryhmästä paitsi yli 12 kuukautta imetetyt."

Joku muukin käyttää tuota nimmariani näköjään. Kuten sanoin, uutisointi korjattiin, pitkällä imetyksellä EI ole vaikutusta vihamielisyyteen. Uutisointia korjattiin.
 
"vieras"
[QUOTE="pop";26247981]"Tutkimuksessa lähes kaikki muut imetyksenkestoa kuvaavat ryhmät erosivat tilastollisesti merkitsevästi ei-imetettyjen ryhmästä paitsi yli 12 kuukautta imetetyt."

Joku muukin käyttää tuota nimmariani näköjään. Kuten sanoin, uutisointi korjattiin, pitkällä imetyksellä EI ole vaikutusta vihamielisyyteen. Uutisointia korjattiin.[/QUOTE]

Vain otsikkoa korjattiin. Ja otsikossa sanottiin, että liika imettäminen tuottaa vihaisia aikuisia. Tuo otsikkohan olisikin ollut harhaanjohtava. Senhän voisi ymmärtää niin, että liian usein tapahtuva imettäminen tuottaa vihaisia aikuisia.

Ja lueppa tarkasti tuo lainaamasi teksti. Siinä nimenomaan sanotaan, että yli 12 kuukautta imetetyt eivät eronneet ei-imetetyistä.
 
"Venla"
No, lapsella on luontainen halu mielluyttää vanhempiaan. Siksi lapsia on helppoa manipuloida toimimaan omien halujen mukaisesti.
Siis jessus, yleensä olen pitänyt asiallisen tyylin kaikilla keskustelupalstoilla, mutta tämän kaltainen idiotismi saa veren kiehumaan. Oikeesti, mikä helvetin palikka rieputarallaa on o_O Sulla on niin kuvottava ajattelutapa! Millä tapaa minä vaadin lastani imemään tissiä, jos monta kertaa lopetusta yrittäneenä lopputulos on aina hysteerinen itku ja oksennus? Lapsi on nyt 1 v 4kk ja aion todellakin jatkaa imetystä jopa oman tahtoni vastaisesti, sillä lapsi ei ole itse valmis lopettamaan sitä. Olenko minä siis manipuloinut lapseni haluamaan rintamaitoa?
 
ei jaksa
Musta tolleen toteutettuna tuossa kuvassa on lievästi seksuaalinen sävy. En väitä että imettäminen olisi seksuaalista, mutta toi toteutus... Jos lapsi olis sylissä, vaikutelma olis ihan toinen.
Se on SUN päässäs, tajuatko? SUN päässäs se seksuaalinen sävy. Ja kaikille muillekin, joille lapsi ja rinta tuottaa em tyyppisiä mielikuvia: menkää hoitoon, oikeasti!
 
[QUOTE="Venla";26248429]Siis jessus, yleensä olen pitänyt asiallisen tyylin kaikilla keskustelupalstoilla, mutta tämän kaltainen idiotismi saa veren kiehumaan. Oikeesti, mikä helvetin palikka rieputarallaa on o_O Sulla on niin kuvottava ajattelutapa! Millä tapaa minä vaadin lastani imemään tissiä, jos monta kertaa lopetusta yrittäneenä lopputulos on aina hysteerinen itku ja oksennus? Lapsi on nyt 1 v 4kk ja aion todellakin jatkaa imetystä jopa oman tahtoni vastaisesti, sillä lapsi ei ole itse valmis lopettamaan sitä. Olenko minä siis manipuloinut lapseni haluamaan rintamaitoa?[/QUOTE]

Kyllä. Olet tieten tahtoen tuottanut lapsellesi liian makeaa ja herkullista maitoa ja annat vielä kaiken kukkuraksi läheisyyttä ja hellyyttä samalla. Hyi Sinua.
 

Yhteistyössä