Toukokuun tiitiäiset 2015 *marraskuussa*

Uusi ensimmäistään odottava keskustelija ilmoittautuu mukaan joukkoon :) Kihlattuni kanssa odotamme ensimmäistä lasta. Viimeviikolla nt-ultra, kaikki pienellä aarteella hyvin, viikkoja nyt 13+0. Sydänääniä ollaan saatu kuulla ensimmäisestä neuvolakäynnistä lähtien, lääkäri oli myös viimeviikolla, siltäkin saralta kaikki kunnossa. Pahoinvointinen olin kovasti alussa, nyt muutama viikko sujunut helpommin. Minäkin olisin kiinnostunut pääsemään mukaan fb-ryhmään, jotenka terp:lle tulossa viestiä:)

26.5.2015/Mauva/23/1/OYS

Mauva 13+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Pitää täälläkin käydä välillä. Elikäs oireeton raskaus jatkuu. Omat vaatteet mahtuvat vielä päälle, joten ei senkään puolesta ole "raskaana" oloa. Etuistukka estää liikkeiden tuntumisen. Ehkä parin viikon päästä alkaa tuntua vähän enemmän.

Pientä ahdistusta on päällä kun esikoisen aikaan viihdyin kotona todella huonosti ja pelkään, että tulevastakin äippälomasta tulee raskasta aikaa.

Menossa 17+1
 
Hei taas!

Ihana lukea kaikista teidän oireistanne. Mulla itsellä on kanssa tuota
yöheräilyä. Ennen raskautta nukuin kuin tukki koko yön. Nyt napsahdan
hereille juuri siinä kahden ja neljän välillä, eikä uni oikein tule uudestaan.
Välillä valvon puolisen tuntiakin. Onneksi lopulta uni on aina tullut, mutta
aamulla sitten väsyttää kamalasti.

Ja toinen oire on palan tunne kurkussa. Kävin jo työterveydessäkin kysymässä,
että onko tämä joku tulehdus tai muu lääkkeillä hoidettava vaiva. Pistivät oikein
erikoislääkärin puheille, kun heille selvisi, että olen raskaana. No refluksivaivaa
erikoislääkäri epäili. Sain jotkut lääkkeet helpottamaan kurkkuun nousevaa maha-
happoa vastaan. Mutta edelleen on vähän outo olo kurkussa.

Ja pientä flunssaa pukkaa koko ajan päälle. Mä kuullostan aamulla aivan kamalalle
puliukolle, kun köhin ja yökin kurkkua aamulimoista selväksi. Eipä ole kivan
kuuloista. Mahtaa naapuritkin ihmetellä, kun kamala meteli aina aamuisin.

Mulla oli just neuvola ja seuraava tapaaminen onkin ultra-aika joulukuussa.
Seuraava neuvola on tammikuun alkupuolella. Meillä oli jotain uudelleen järjestelyjä
kaupungin terveystoimessa ja mun neuvola vaihtuu. No eiköhän sieltäkin joku
mukava terveydenhoitaja löydy. Edellinen oli tosi mukava. Hänen kanssaan olis
ollut kiva jatkaa. Toivottavasti uusi on yhtä mukava.

En ole vielä töissä kertonut raskaudesta, kun meillä sattui esimiehen kuoleman
tapaus pari päivää sitten. Ajattelin, etten sekoita asioita enää yhtään lisää.
Katson miten asiat töissä etenee ja kerron sitten, kun uusi esimies on valittu.

linkkari ja Vappu 16 + 5
 
Eilen oli lääkärineuvola, jossa nyt ei mitään ihmeempiä ollut, kohdunsuu siisti ja vaaveli vastaa viikkoja. Oli unessa tällä ketaa mutta kaipa se elossa on kun on kasvanut ja lääkäri ei mitään maininnut :D Välillä tulee mullekin vielä huono olo, varsinkin nyt kun on kanssa flunssaa ja limaa valuu kurkkuun, eilinenkin starttasi ihan oksentamisella.

Ootteko muut ottamassa influenssarokotusta? Mulla kysyttiin neuvolassa, ja sanoin että pohdin asiaa. En haluis turhia rokotuksia, mut toisaalta jos se on järkevintä niin otan toki, pitää tutustua aiheeseen.

Hyvä kun HSP79 sanoit ääneen, muakin ahistaa kotiin jäänti aina välillä. Esikoisen kanssa oli ainakin ekat 6kk yhtä helvettiä kun ekat 4kk oli koliikki ja lapsi tosiaan oppi nukkumaan kunnon yöunia ehkä 1,5-vuotiaana ja vaikka kuinka oltiin puhuttu miehen kanssa lasten yhdessä hoitamisesta niin mullehan se KAIKKI jäi ja olin ihan itkun partaalla joka päivä. Pahimmillaan yöt meni 30 minuutin pätkissä, koko yön. Noh, ehkä tällä kertaa osaan tehä asioita eri tavalla tai jospa tälle lapselle ei tulis koliikkia ja kaikkia mahollisia allergioita niin se vois syödäkin jotain ilman että sattuu tai kutittaa. Ja esikoinen jatkaa kyllä ainakin jonkun aikaa viikosta päiväkodissa, että mulla on mahollisuus ottaa uuden vauvan kanssa päiväunet, muuten en jaksa.

Anime ja papu 15 + 3
 
Hei taas pitkästä aikaa. Keskiraskaus on ollut ihanan oireeton paitsi täälläkin tuo migreeni on ärsyttävä riesa. Sairaslomallakin olen joutunut sen takia olemaan. Tähän mennessä olen pärjännyt enimmäkseen panadolilla ja levolla, kärsimällä kivut. Kerran olen joutunut ottamaan buranan ja huono omatuntohan siitä tuli vaikka lääkärin luvan olen saanut siihen. Toivotaan ettei tarvitse muita lääkkeitä alkaa käyttämään. Migreenikohtauksia näyttää tulevan kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Kohtausten kesto onkin huima 3 vrk usein.

Influenssarokotuksen kävin tällä viikolla ottamassa. Olen ottanut sen aikaisempinakin vuosina ja luotan siihen, että se on turvallinen sikiöllekin. Ollaan muutenkin lähdössä talvella ulkomaille, joten rokotus on siksikin hyvä olla, koska lämpimässä virukset leviävät helposti.

Mehän käytiin punktiossa raskauden aikana joten tiedetään jo sukupuoli, joka on tyttö <3 Ihanaa kun voi alkaa ostelemaan vaatteita ja sisustustarvikkeita tyttövauvalle. Ah.

Tässä päivitykseni listalle:

5.5 / Viiu / 33 / 1. / KOS / Tyttö

Viiu ja papu 16+1
 
Viimeksi muokattu:
Hellou :) Täällä menee aika tavallisesti jotkut jutut yököttää esim.sukulaistädin kahvi oli eilen ihan kauheeta töihin menin siitä yökkien :/ närästys välillä kiusaa ja moni asia itkettää joka kauhee hauskaa ku sunnuntai aamuna piti itkeä ku kahvi oli pahaa eikä sitä pystyny juomaan ja myös alkuraskaudesta piti itkee ku jäätelö oli loppunu pakkasesta :D arvatkaa vaa kuinka miestä naurattaa ja itekki aina jälkikäteen :) tiistaina kerroin tulevalle kummitädille et toukka on tulossa <3

Jonsku &toukka 16+0 <3
 
Moikka!

Alusta asti olen taustalla seurannut ja nyt taidan itsekin liittyä mukaan, jos sopii. 1.5. / toukovauva / 27 / toinen / MKS / Poikaolo.

Täällä pahoinvoinnit ja väsymys alkaa olla taaksejäänyttä elämää, tilalle olen saanut levottomat jalat. Ikävä vaiva tämäkin, muilla samaa vaivaa raskausaikana?

Liikkeitä tuntuu iltaisin, vaikka istukka etuseinämässä onkin. Ja influessarokotteen otin, jospa pahimmalta taudilta välttyisi. Pitää myöhemmin kirjoitella pidemmin, esikoinen kaipaa huomiota.

Toukovauva ja Veikka 16+5
 
Noniin... Nythän mullekin piti tulla se paljon pelätty tuhruvuoto. Viikkoja nyt 13+4. Laskeskelin, että kuukautisten olisi näinä päivinä pitänyt alkaa, jos raskaana en olisi... Voiko liittyä tähän? Ihan siis semmosta ruskeeta vuotoa pikkuisen pikkuhousuissa, enää ei tule mitään.
 
DiiDii Voi tulla vuotoa silloin, kun menkkojen olisi pitänyt olla. Vaikka vuoto joka kerta säikäyttää ja huolestuttaa, niin se on kuitenkin hyvä juttu, että on ruskeaa (eli vanhaa verta) ja niukkaa. Meillä ainakin neuvolassa ottavat vastaan ja ultraavat mahd. pian, jos soittaa ja kertoo, että on veristä vuotoa. Toivottavasti teillä homma toimii yhtä hyvin niin pääset tarkistuttamaan tilanteen, jos huolettaa.


Mulla on loppunut pahoinvointi! Viime viikolla yhtäkkiä se vain loppui. Eilen kyllä yhtäkkiä oksensin, mutta muuten siis ei ole ollut etomista eikä oksentelua. Eihän sitä kestänytkään kuin 2,5 kk. Mutta ei tässä liian hyvin silti mene... Tilalle on tullut närästys, joka on todella paha. Mie kärsin närästyksestä muutenkin ja nyt tämä on tosiaan jotain ihan järkyttävää. Renniellä voi heittää vesilintua ja Gavisconia syön kuin leipää. Pitkin päivää pitää napsia tabletteja, illalla ennen nukkumaan menoa joudun yleensä ottamaan 5-6 tablettia ja öisin muutaman vielä lisää. Olen nyt muutaman päivän ajan kokeillut lääkäriltä saatua ohjetta, jonka mukaan 2 tuntia jokaisen aterian jälkeen otetaan lääke ja sitten vielä tietenkin tarpeen mukaan. Ei vielä huomattavaa edistystä, mutta onhan mulla tietenkin kurkku karrella oksentelun takia, ettei välttämättä heti autakaan. Tämä kuitenkin on toimivaksi todettu juttu, jota mulle suositeltiin. Jos tämä ei ala auttamaan, niin minun on pakko saada jotain vahvempaa lääkettä. Tulen hulluksi, kun koko ajan korventaa ja ei kai sekään hyvä ole, että päivässä menee ties miten monta Gaviscon-tabua. Tuntuu, että mulla lahoaa hampaatkin suuhun, kun ensin oksentelin jatkuvasti ja nyt pureskelen lääkkeitä joka välissä. Hampaat jatkuvasti happohyökkäyksen alla. Lääkärineuvola on 2.12. niin kysyn siellä onko jotain tujumpaa lääkettä, mitä voisi turvallisesti ottaa pienenä kuurina tms.

Väsymys on myös helpottanut. Tavallaan. Nukun välillä todella huonosti ja siksi sitten väsyttää päivisin ihan kauheasti. Joku tuolla mainitsi levottomat jalat niin mulla on samaa ongelmaa öisin. Eikä vain jaloissa, vaan käsissä myöskin. Siinäpä sitten pyörit sängyssä ja yrität löytää hyvän asennon, kun missään asennossa ei kuitenkaan voi olla hetkeä pidempään. Vastakin nukuin yhtenä yönä vain tunnin ja senkin pätkissä, kun koko ajan piti vain vaihtaa asentoa. Mulla vielä närästys sotkee nukkumistakin eli vasemmalla kyljellä maatessa se pahenee. Pahoinvoinnin aikana nukuin lähinnä oikealla kyljellä tai selälläni, mutta nyt en voi nukkua enää selälläänkään, kun kohtu painaa sisuksia. Ilmeisesti loppuraskauden nukun samalla kyljellä. Voi vain miettiä, miten paikat on kohta jumissa, kun nyt jo on niskan ja hartioiden kanssa ongelmaa.

Viime viikolla oli taas tuhrua, mutta vauvalla onneksi oli edelleenkin kaikki hyvin. Ultrassa näytti, että se hematooma olisi muuttanut muotoaan ja siihenhän tuo vuotelu liittyy. Pääsin neuvolasta oikein lääkärillekin ja sain heti viikon saikkua, kun samalla viikolla oli vuotoa alussa ja lopussa. Huomenna olisi töihin paluu saikun jäljiltä. Vuoto kesti onneksi vain yhden päivän eikä sitä ole nyt ollut perjantain jälkeen. Lienee turha toivoa, että olisi ollut viimeinen kerta, mutta onneksi se on ollut vaaratonta tähän asti.

Keskenmenojen ja vuotelun takia mulla on jotenkin tosi vaikea vieläkin iloita raskaudesta tai miettiä tulevaa päivää pidemmälle. Viikkoja on nyt 15+2 eli eka kolmannes selvitty. Lääkäri sanoi, että keskenmenot yleensä tapahtuu ennen vkoa 12, mutta mulla on se hematooma, joka kuitenkin voi vielä häiritä raskauden etenemistä. Ei voi muuta kuin toivoa, että se sieltä katoaisi ja tässä jotenkin voisi ottaa luottavaisemman asenteen. Rakenneultrakin pelottaa, kun siellähän voi vielä paljastua jotain vakavaa, joka johtaisi sitten raskauden keskeytykseen. En tiedä... Ehkä olen jotenkin liian hermoheikko tapaus, kun on pelko persiissä koko ajan. Noh, päivä kerrallaan eteenpäin ja en nyt sentään koko ajan murehdi. Mies on edelleenkin aivan tohkeissaan ja juttelee minun vatsalle. Yrittää myös tuntea liikkeitä, mutta ei ne vielä tunnu vatsan läpi. Itse kyllä tunnen hassuja muljahduksia, jotka lienee vauvan aikaan saamia. Eka raskaus näin pitkällä niin en tiedä, miltä ne liikkeet tuntuvat, mutta ilmeisesti juuri tuollaisia mystisiä ja vaikeasti kuvailtavia tuntemuksia ne on vielä tässä vaiheessa.

Nyt pitää nousta hakemaan -rumpujen pärinää- närästyslääkettä. Hyviä vointeja ja kivaa viikonloppua, siskot! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jonsku88 ja sisko36
SJ
Täytyypä päivittää, että nyt viikonlopun aikana tuntui selkeästk ensimmöiset potkut, ei enää mitään kuplintaa vaan ihan oikeita potkuja :) Muuten on energinen ja hyvä olo, viikonloppunakin olin koko ajan liikkeessä. Kaikilta kivuilta ja vaivoilta on edelleen vältytty, toivottavasti jatkuu näin..
SJ 17+4
 
Moikka pitkästä aikaa. itellä on taas mennyt hiljaiselon puolelle kun kärsin melkosista kivuista ja epämääräistä vuodoista (ei onneksi verta), keskiviikkona on neuvola ja siellä pitää asia ottaa puheeksi. Rupee olemaan olo jo melko loppu kun koko aika pakottaa ja kolottaa ja saa pelätä että mitä tapahtuu. Kyllä on näistä raskauskista kaikkein vaikein tämä :(

Kertomisesta Oon kertonut yhdelle kaverille, omille vanhemmilleni ja miehen siskolle raskaudesta. Muut saa edelleen mennä "huomaa kun huomaa" tyylillä. Jotenkin kun jomottaa niin eipä hirveesti ole halua kertoakkaan...

MahastaMiula ainakin on jo melkonen jättimasu. Kyllä kerään katseita melkosesti, mutta ei vielä kukaan kuitenkaan suoraan ole tullut kysymään. Oon aikasemmin melkosen pyylevä ollut joten lie ajatteleevat vain,että ruvennut dietit lipsumaan :LOL:

Liikkeistä Oletan,että jotain liikkeitä on tuntunut, mutta selvästi en vielä kuitenkaaan osaa sanoa, että onko niitä vai ei. Innolla kyllä odottelen ekoja kunnon liikkeitä niin tietää vauvan ainakin olevan elossa.

7ja minulle saa edelleen päivittää sen LA 7.5

Miilu rv 16+4
 
Heippa! :)

Täälläkään ei mitään erikoisempaa tapahdu, olen iltaisin yrittänyt tunnistaa liikkeitä, mutta hankala sanoa onko ne vain turvonneen vatsan möyrintää vai liikkeitä. Välillä tuntuu semmonen ihan pieni ja nopea "kipeä" tökkäsy, ehkä se sitten voisi olla liike?

Tänään on taas neuvola, jänskättää et löytyykö sydänääniä, vaikka kaiken järjen mukaan kaiken pitäisi olla tuolla vatsassa hyvin, mutta jotenkin aina epäilyttää :D

Sain yhdelle työkaverille kerrottua raskaudesta, mutta pomoa en ole nähnyt nyt viikkoihin, joten hankalaksi on se kertominen mennyt. Ja kun meillä on todella huono työtilanne tällä hetkellä, niin voi olla ettei se muuten leppoisa ja rauhallinen pomo olekaan ihan niin hyväntuulinen...

Ens viikolla on risteily naapurikaupungin toimiston porukan kanssa, tuntuu hölmöltä jos heille kerron ensin tästä, mutta ei voi minkään jos ei tilaisuutta tule eteen :D Saas nähdä kuinka sitä jaksaa muiden kännäilyä katsella, toivon ainakin että viihdyn ja osaan pitää raittiinakin hauskaa :)


carna ja toukka 17+1
 
Jatkampa :D
Neuvolassa käyty, ja kaikki hyvin. Pikkuinen oli tosi liikkuvalla tuulella, karkas koko ajan kuulumattomiin ja potkikin vissiin, ainakin terkat näin sano :)
Niitä oli tosiaan kaks, kun alkuperäinen lähtee äippälomalle. Harmi :( Kai tää seuraajakin oli ihan OK, mutta ei kuitenkaan ihan niin mukava kuin se eka. Tää seuraaja kans sössi verikokeen, tuli niin alhainen lukema et sain rautakuurin. Putsas tuon sormen kyl tosi hutiloiden joten vähän mietityttää voiko arvot pitää paikkaansa... Olo on kuitenkin ihan hyvä, ei huippaa tai mitään.
Saatiin ne kyselylomakkeet, täytyy vähän tutkia netistä onko ihan tavallista jättää ne täyttämättä..? Jotenkin inhottavaa urkkimista minun mielestäni.

Paino oli noussu vain 300g, jess! Terkat oli sitä mieltä että älä nyt huolestu ku nousee noin hitaasti, kyllä se siitä vielä lähtee nousuun. No juu, en huolestu :D


muoks.
Koitin pistää terpille face-pyynnön, toivottavasti meni perille. Itse en sitä kyllä lähetetyt-kansiosta löytänyt, joten ehkä mokasin sen jotenkin :D
 
Viimeksi muokattu:
Sain kans sen kyselylomakkeen ja ihmettelin kovasti niitä kysymyksiä. Jätin täyttämättä ja palauttamatta. Jotenkin koin ne liian henkilökohtaisina. Mitä jos niihin vastaisin ihan rehellisesti, että lapsuuteni ei ollut onnellinen? Joudun taatusti seurattavaksi ja jokaista sanaani analysoidaan "negatiivisessa" valossa. Olen ne asiat käsitellyt eivätkä ne kuulu terveydenhoitajalle. Mulla ei muutenkaan ole kovin luottamuksellista oloa kyseiseen henkilöön...
 
Hei kaikille!

Mitä lomakkeita te olette saaneet? Minä en ole saanut
mitään tuollaista. No ehkä ensi kerralla sitten.

Mulla oli eilen oikein maailman tunteellisin olo. Kaikki asiat
vaan itketti, oli ne hyviä tai huonoja. Ehkä eniten itketti just
hyvät asiat. Ja sitten aloin pelkäämään, että miten tämä raskaus
sujuu. Nyt kun ollaan kerrottu muillekin tulevasta perheenlisäyksestä,
niin huoli raskauden jatkumisesta ja kaiken menemisestä hyvin on
jotenkin suurempi. No koetan piristyä ja ajatella vaan iloisia
asioita. Tai sitten vaan pillitän menemään koko päivän tänäänkin.
Tämä ehkä kuuluu raskauteen, vai mites muilla?

Minä olen kanssa koettanut tunnustella, että tuntuisiko mahassa
jotain liikettä. En osaa kyllä tunnistaa, mitkä on tavallista mahan
möyrintää ja mitkä olis jonkun pienen, ihanan aikaansaannosta.
No ehkä tuossa viikkojen karttuessa minäkin tajuan vauvan
liikkeet. Varmaan siinä vaiheessa kun tyyppi monottaa kunnolla
kylkeen, niin minäkin tajuan, että hei nyt.

Menin eilen juomaan limpparia pienen pullollisen. Virhe. Mulla
on ollut närästystä ja refluksivaivaa viime viikot ja tuo hiilihappo-
juoma ei tehnyt kummallekaan hyvää. No nyt tiedän välttää kaikkea
kuplivaa taas vähän aikaa.

Mulla on seuraava ultra parin viikon päästä ja neuvola sitten ensi
vuoden puolella. Siten onkin raskaus jo yli puolen välin. Kauheeta kun
aika menee toisaalta kovin nopeasti, mutta toisaalta joskus kamalan
hitaasti.

linkkari ja vappu 17 + 5
 
Mää täyttelin laajalle käynnille miehen kanssa ne voimavaralappuset, missä just oli erilaisia väittämiä ja asteikko täysin samas mieltä-täysin erimieltä (tai sinnepäin). Meillä on aivan ihana terkka jolle kyllä kertosin kaikki huolet ja murheet muutenkin, mut se ite sano et tärkein et tulee miehen kans ne laput täytettyä ja keskusteltua, ei se neuvolassa niin tarkkaan niitä syynännyt ja muutama sana vaihdettiin niistä mitkä oli menny enemmän sinne eri mieltä-osioon, mm et olo ei ole aina niin levännyt ja energinen. Sen takia ne niitä lappuja täytettäväks antaa, et haluu oopia tuntemaan paremmin ja tietää missä voi olla apuna ja miten jaksaa taloudellisesti, fyysisesti, henkisesti, onko tukiverkkoja yms. Esim jos lapsuudenkokemukset ikäviä, niin tietää kiinnittää huomiota varhaiseen vuorovaikutukseen ja äidiksi kasvamiseen. Mut tärkein on täytellä ne itteesä varten ja miettiä niitä asioita ihan oikeesti.

Tänne ei kummempaa, kolmisen viikkoa rakenneultraan, olo alkaa olla aika jees ja liikkeet tuntuu muljahteluina, potkuja odotellessa :) jaksoin jumppaankin vihdoin ja viimein, oli mukava käydä vaikka vatsalihakset piti jättää tekemättä, ei tuntunu selinmakuu enää hyvältä.

Mutrunen ja pieni 17+5
 
Täällä repäisykipujen vallassa! Tuntuu, että melkein kaikki liikkeet aiheuttaa kipuja. Mulle sanottiin taaksepäin kallistuneesta kohdusta, voi olla, että se aiheuttaa vähän extra kipuja... Välillä pelkkä kävelykin sattuu ja pitää pitää mahasta kiinni, että helpottaa. Tosi helppoa olla seisomatyössä :D Väsymys ei lopu vaikka kuinka yrittää nukkua tarpeeksi ja päiväunia nauttia.

Mahan turvotuskin on jotain aivan hirveetä... Ihan kuin olis jollain seitsemännellä kuulla.

Kärsiikö muut noista repäisykivuista?

Muoks.
Viikot unohtu merkitä eli nyt siis 14+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä