** Toukokuun Toiveet 2011 ** Pokspokspoks! Se on TOUKOKUU nyt!

Kiitos kaikille mahakuvakehuista! :) Ihanaa kun niin moni sanoi että mun maha on pieni vaikka yläkäyrillä tässä mennään! :D

Imetys sujui sairaalasta asti tosi hyvin (6 kk täys- ja 1v osittais-), poika tiesi mitä tehdä ja en itsekään stressannut vaan luotin itseeni. Oli meillä rintaraivareita välillä ja niitä tiheän imun kausia, ja muutenkin poika viihtyi tissillä usein ja pitkään. Opetettiin pumpattua maitoa juomaan pullosta, että pääsin välillä salille, ja se häiritsi jossain vaiheessa imetystä = aiheutti rintaraivareita, ja silloin pidettiin pullosta pidempi tauko. Mulla kyllä sattui imetys ainakin viikon tai kaksi; ei mennyt nännit verille mutta nipisti ja sattui varsinkin ekat pari minuuttia tosi paljon. Se voide (en muista nimeä) auttoi jonkin verran, mutta ehdottomasti paras apu oli ilmakylvyt ja pari pisaraa omaa maitoa nännin päälle hierottuna. Olin varmaan aika ronski näky, kun käppäilin pitkin kämppää tissit paljaina ja hieroin maitoa rinnoille. :LOL: Te, joilla oli imuotteen kanssa ongelmia, kokeilitteko rintakumeja? En itse niitä ole kokeillut mutta oon kuullut että ovat joillain olleet aivan korvaamaton apu.

Mulla on yhdet imetysliivit, jotka ostin Helsingin Kampin Bebesistä, niillä mentiin melkein koko imetysaika, mutta tällä kertaa haluan toisetkin. En vaan uskalla ostaa ennen kuin tiedän tosiaan miten paljon kuppikoko kasvaa tällä kertaa. Viimeksi nousi kahdella kupilla. Mä siirryin pestäviin kestoliivinsuojuksiin hyvin nopeasti, koska ne kertakäyttöiset tarttui kiinni nänneihin - ei mikään mukava tunne.

Mulla on joku erakoitumisvaihe menossa... En jaksais puhua kenenkään kanssa tai nähdä ketään, ei kiinnosta oikein mikään, en jaksa tehdä ruokaa tai siivota. Oltiin koko vappuaatto New Yorkissa päiväretkellä, käveltiin hyvin pitkälti koko 8 h ja oli kyllä aivan rampa olo sen jälkeen monta päivää. Kroppa alkaa siis olla ihan yhtä kypsä tähän painonnousuun ja odotukseen kuin mielikin. En jaksa oikein käydä treenamassakaan enää, mikä harmittaa tosi paljon, kun siitä tulee kuitenkin niin hyvä olo jälkeenpäin.

Ja onnea Enielle!! :flower: :)

Ihan hullua ajatella, että täällä on jo useampi 40+ viikoilla, kun itsellä tuli vasta rv 36 täyteen! On vielä moooonta viikkoa odotusaikaa edessä, etenkin jos esikoisen 41+4 luvuista voi jotain päätellä... Hohhoijaa.

Luomuvaimo 36+1
 
Ihanat masut Minskulla ja Luomuvaimolla! Piti käydä vanhasta pinosta kurkkaamassa ja on kyllä söpö pieni masu Luomuvaimolla :heart: Ei ihan äkkiä uskois, että yläkäyrillä mennään!

Catalialle iso halitus. Kurjalta kuulostaa :( Toivottavasti oot päässyt jo synnyttämään ja vaivat loppuisivat siihen :hug:

Adalium Onpa sulla alhainen Hb ! Ei ihme, jos on huono olo ja huippaa. Kurja, jos ei ees rauta auta, millä sitä sit oikeen saa nouseen, kun synnytyksessä kuitenkin tulee vuotoa : /

Ä-polilla käyty ja saatu jo häätöpäiväkin eli kolmen viikon päästä, jos ei sitä ennen vauva synny. Mun villi veikkaus kyllä on, että syntyy aiemmin, kun nyt oli kohdunsuu kahdelle sormelle jo auki ja kanava hävinnyt kokonaan. Sisätutkimuksen teki lääkäri ja sit vielä joku opiskelija perään ja nyt on sit kotona tullut aika inhottavan tuntuisia supistuksia, ei tarvis kyllä tällä viikolla vielä syntyä, kun miehen loma alkaa vasta ens viikolla. Joten koitetaan ottaa iisisti nyt muutama päivä :whistle:

Imetyksestä: Puolisen vuotta oon imettänyt, paitsi tuota taaperoa vain kuusi viikkoa, kun pieni joutui sit kuuden viikon iässä sairaalaan viikoksi ja kun siellä ruokittiin nenämahaletkulla ja sit pullosta, niin imetys ei enää ottanut luontuakseen ei sit millään. Lypsin kyllä jonkin aikaa, mut sit vaan kyllästyin ja siirryttiin korvikkeeseen. Mulla rinnanpäät oli kans heti hajalla, Lansinoh-voide oli kyllä ihan ehdoton, sitä sain jo sairaalassa, kun pyysin.

Nyt iltapuuron keittoon
Tammiska 36+2 :heart:
 
Adaliumille paljon jaksuja ja toivotaan että vointisi kohenisi:hug:

Varmaan tämä loppuraskauden epämiellyttävä olo syynä siihen että raskautta ei enää jaksaisi. Mites teillä muilla on?
Kiitos! :) Täällä kans nyt viikon ajan nähty synnytysunia, et kyllä pyörii nyt itelläkin tuleva synnytys vahvasti mielessä. Voi kun sais jtn sellasta tekemistä, et ei niin ehtis aatteleen, menis ehkä aikakin nopeammin ja huomaamattomammin :) Noh, onneks ei enää niin hirmu kauaa pitäis odotella :D
 
POKS rv 37+0
Ja flunssa edelleen jatkuu. Mä en kastä jos tämä olo on silloinkin kun sairaalaan joutuu.

Adalium hurjan kuuloinen sun Hb!

Imetyksestä Itse imetin tyttöä kun oli 8kk. Alku oli todella vaikeaa. Imuote ei ollut kunnollinen, joten nännit olivat todella kipeät vuosi verta. Rintakumien kanssa sitten vihdoin onnistuttiin ja niitä käytin jopa 1,5kk:ta ennen kuin uskalsin uudestaan yrittää ilman. Ja nytkin on uudet rintakumit odottamassa tuolla kaapissa.

Ciba
 
Viimeksi muokattu:
Mikäköhän ihme mua vaivaa? Taitaa hormonit heittä häränpyllyä mun päässä tai sitten olen sekoamassa lopullisesti. Olen käyttäytynyt nyt pari päivää ihan kummallisesti, otan itseeni ja hermostun ihan vailla syytä! Alan mäköttämään ihan itsestään ja typeristä asioista.
Eilen esimerkiksi otin itseeni kun mies ei arvannut mitä haluaisin äitienpäivälahjaksi. Ihan totta, eihän se millään olisi voinut tietää! Lisäksi kiukustuin eilen siivottomasta asunnosta kun mies ei ole vaivautunut tekemään täällä mitään. Toki itsekin voisin, mutta liitoskivut ja mitähän muita nuo kaikki kivut ovatkaan, estävät enimmän konttailun ja kurottelun maahan joten mä pystyn lähinnä imurin- ja mopinvarteen.
Lisäksi tänään unohdin tykkänään neuvola-aikani ja tajusin vasta kalenteriin vilkaistessani että se ehti juuri mennä:headwall: Onneksi oli aika huomenna antaa niin pääsen sinne pian, kurjaa jos olisi jäänyt kokonaan välistä.

Jotain hyvääkin, varasin juuri vyöhyketerapia-ajan perjantaille! :) Yritetään käynnistää synnytystä. Toivotaan että toimisi, vaikka mulla alkaakin olla jo aika epätoivoinen olo tämän suhteen :D
Eilen sain aikaiseksi myös huoltaa kynteni, tänään vuorossa varpaankynsien geelaus uusien koristeiden kanssa jos vähän piristäisi :) Mulla on niin huonot tilat tässä uudessa asunnossa että jos haluan katsella telkkaa samalla, teen homman sohvapöydällä ja olo on jokseenkin tukala mutta sainpas tehtyä :D

Lilya ja murmeli 37+6
 
POKS POKS rv 39 :D
Ei mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen.. Eilenkin tuntui et onks tässä raskaana ollenkaan ku vointi niin hyvä...Mieluusti ottaisin jo jonkimmoisia juilintoja ja kovempia supistuksia vastaan, et jotain tapahtuis....Esikoinen syntyi rv 40 tasan joten siihen ei olis nyt ku viikko jos tämäkin tulis samoilla viikoilla ulos:) Jotenkin olo on sellanen et lasketusta yli mennään tällä kertaa....

Onnea vauvan jo saaneille:flower::flower:
 
Toivottavasti Adalium hb nousisi ylös päin. Tsemppiä ja jaksamisia!

Imetyksestä tosin oli puhetta. En aio ottaa mitään stressiä siitä kuinka pitkään imetän ja muutenkin imetyksen suhteen. Esikkoa imetin sen n. 4kk jonka jälkeen maidontulo ehtyi. Ainut vinkki minkä voin antaa niin juoda ja syödä hyvin. Kesällä maidontuloni ehtyi joksikin aikaa kun en muistanut juoda enkä syödä tarpeeksi. Suurimmat paineet taisi tulla vaan anopilta jonka mielestä hyvä äiti imettää pitkään...

Voisko jo poksahtaa? Alkaa olla kyllä niin mitta täynnä jo...
 
teddybear: kuulin eileen että oot saanut tuhdin pikkuprinssin 30.4(?) =) Onnea hirmuisesti, minä tunnistin sinut jo ajat sitten mutta en ole varma tiedätkö kuka minä olen ;)
Isot onnittelut kumminkin. :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Aikalailla samat tuntemukset täällä kuin teillä muillakin :) Tulin just neuvolasta ja sain vahvistuksen että vauva on asettunut lähtökuoppiin! Terkka (joka on siis myös kätilö) oli sitä mieltä että vauveli ei tosiaankaan ole ultran mukainen eli 3400g (siis viikko sitten) vaan ehdottomasti pienempi. Toivon että on oikeassa tässä.... Hb vihdoin kohdillaan eli 136!! Paino on ihan uusilla kymmenluvuilla (70.1kg) :eek: Verenpaine oli hieman koholla, 128/87, mutta se on kuulema normaalia tässä vaiheessa ja ei tartte huolestua koska pissa oli normi myöskin. Mahdollinen sukupuoli hämmensi tätiä siellä, kun mulla on mahassa selkeä 'poikaviiva', mutta sydän pomppii tyttötahtia...

Turvotukset on edelleen kohdillaan, lisävaivana on kipeytynyt päkiä. Ei taidat jalat enää kestää tätä elopainoa -prkle! Taidan alkaa kunnolla siivoamaan, nyt kun voi keskittyä siihen koska verhot on vihdoin makkareissa ja veroilmoitukset tehty.

Että sellaista omaa napaa.

Miiku 37+6 ,pysyn nyt laskuissa seuraamalla Nepulan viikkoja, kun päivä tullaan perässä =)

Juu, ja nappasin tuossa välipalaksi kermamunkin tuon 70kg rajan rikkomisen kunniaksi -röyh! :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Omanapaisuutta tällä kertaa...
Mulla oli tänään neuvola ja lääkäri.

Eipä ihme että on huono olo ja väsyttää ja itkettää henkeä haukotaan täälläkin ja happi loppu pienestäkin ponnistuksesta jne jne.. Hb vain 102 Vaikkakin vitamiinilisää olen ottanut jossa rautaa sekä obsidania 1-2/päivä. Jostain syystä ei nyt imeydy :|
Sf-mittaa ei otettu.
Painoa oli tullut +215g/viikko, vaikkakin nälkä on järjetön koko ajan ja herkkuja menee. ilmeisesti ruokakaan ei imeydy :D
RR oli 120/78 eli tosi hyvä mulle näillä viikoilla.
ja pissa puhdas.

Lääkäri katsoi sen kohdun suun ja hassua, mitättömät kovettumasupistukset oli sentään tehneet tehtäväänsä:O Auki sormelle, pehmennyt ja kanavaa jäljellä 2 cm. Odotettavissa nopea lähtö, jos vedet menee kotona.
Painoarvio pojan pötkylälle olis nyt ultran mukaan rv 36+3 3300-3400g :xmas: Mut mä itse arvioin mun oman olon mukaan että 3000-3100g?:D Lääkärikin oli sitä mieltä että näppituntumalla pikkasen pienempi, ei ihan kolmi ja puolkiloinen vielä. Mulla lähinnä toiveajatelmaakin, koska en halua edes 3700g vauvaa :ashamed: Sellainen 3100-3600g olis näppärä synnyttää ;)

Voikaahan hyvin taas kaikki ja tsempit niille jotka saa lähdön:cool:

Chira ja pallero rv 36+3:heart:
 
Juu, omanapaisuus pikaisella kirjoituksella myös täällä :D

Oli ihan pakko alkaa kirjottaan, kun on ilmestynyt pari uutta juttua kehiin. Tai uutta ja uutta, mutta nyt tosi voimakkaana.

Onks muilla ollut tällaista, että maatessa tai seisoessa repii sisäreisiä, taikka pakaran puolta vauvan (ehkä) liikkuessa tai tehdessä jotain? Siis niin että ei välttämättä edes supista. Tänään kirppiskierrosta tehdessäni oli aikas vaikea kävellä tai seistä, ja kassajonossa seisominen vasta oudolta varmaan näyttikin, kun meinaa mennä ihan jalat alta. Mä huomasin tän vajaa viikko sitten, mutta tänään se todellakin sattui niin että joutui vääntelehtimään ja tosiaan hyvä etten tipahtanut lattialle.

Sit toinen asia, kysyin neuvolan terkaltakin muttei osannut vastata... oikealla alavatsassa tuntuu välillä jotain ihme "rapsutusta". Ihan kuin siellä joku jyrsijä kuopsuttelis nopeasti tassuillaan pari kertaa. Ei ole kivuliasta mutta todella outoa...

Haidih ja tyllerö 37+1
 
Haidih: Mulla tulee just tuommoisia ihme repimisiä pakaraan vauvan heiluttaessa päätään tai siis ei kai se nyt ihan heiluun tuolla alhaalla enää mahdu, mut selkeesti se jotain yrittää päällään tehdä :D Ja sit tulee niitä puukoniskuja, kun pää osuu johonkin hermoon oikeen mojovasti. Kiva tosiaan kaupassa kävellä, kun on ihan pakko pysähtyä kuin seinään, ko semmonen puukonisku tulee. Mummot painaa ohi mennen tullen :LOL:

Tuosta rapsutuksesta, että jos ne on vaavin kädet jotka siellä jotain touhuaa =)

Tää päivä on pesty urakalla pyykkiä, kun kone hajos tossa joku aika sitten ja eilen saatiin uus kone. Onneks voi kuivata pyykit ulkona, eihän noita sais mihinkään sisällä mahtumaankaan, kun ei oo viel rumpua missä kuivais.

Nyt jatkaan hommia, lakisääteinen kaffitauko pidetty :p
Tammiska 36+3 :heart:
 
Moikka!

Kyllä on taas tänään tämmöinen hermoja repivä päivä, kun tuleva synnytys pyörii vaan mielessä. Lähinnä siis se, että koska se alkaa.

Haidih, mulla on tollasia samanmoisia tuntemuksia nivusissa kuin sulla on sisäreisissä. Mulla ne tosin tuntuu yhdistyvän supistuksiin - tai en oo varma. Ota näistä kaikista kivuista selvää :) Tota toista en oo huomannu, se vauva varmaan tosiaan siellä jotain käsitöitä tekee :popcorn:

Mulla oli tullu neuvolassa taas yli 500g viikossa painoa. Hitsi mikä jätti mä oon. Alkaa kyllä tosiaan kuntoilu, kunhan tässä päästään elämää eteenpäin!

Kukakohan lähtee seuraavana synnyttämään.. Jännää!

Jadey ja vauva 39+3
 
Heipä hei

eilen illalla kävin kävelemässä sellast rauhallista kävelyä. Käveltiin noin 5km ja kotiin kun pääsin niin lonkat oli toooosi kipeet ja aamul tosi jäykkä olo.. sitten tos yhden pintaa lähdin hakee esikkoa eskarista ja noin 15min kävely kesti reilu puol tuntiin syynä ihan se eettä mua viilsi/vihlo/sattu että kyyneleet tuli silmii niin alapääs-alamahassa. tuntu että mä en todellakaan pysyty kävelee enää sitä 100m kotio. no pääsin kyl. nyt pienikin kävely täs kotona aiheuttaa kipua..

eilen oli myös Ä-poli aika ja tärppi oli jo sen 3kg ja keuhkot on jo kehittyneet hienosti, lekuri sano vaan että tervetuloa synnyttämään. kotona kävin vessas ei vuotoa sitten illal salkkareiden jälkeen kun kävin tuli kirkasta verta nyt se veri on ruskeeta vaaveli kyl liikkuu mahas samoin supistelee eli nämä kaks asiaa nyt sit katottaan mitä tulee kauankos sitä himas enää ollaan kolmin.. jännää

Minsku82 ja Tärppi36+1tai2
 
Kevlarsoul, oletko saanut jo sormukset pois? Ei varmaan ole kiva tunne kun kiristää...

Vattula, voi ei vai on sullakin vaavi perätilassa :( On se kumma miten ne pikkuiset eivät tajua omaa parastaan ;) Itsellä oli heti toteamisen jälkeen tosi ristiriitaiset fiilikset, pelkään sektiota jollain tavalla mutta myöskään se perätilasynnytys ei kuulosta hyvältä. Ensin olin heti varma että haluan sektion (lähinnä siksi kun neuvolatäti sitä suositteli), sitten mietin että mitäs jos kuitenkin yrittäisi perätilasynnytystä jos siis siihen olisi edellytykset mutta nyt olen taas sektion kannalla. Päätin että lueskelen netistä molemmista vaihtoehdoista ja tarkemman mietinnän teen sitten tuon kääntöyrityksen jälkeen jos tarvetta vielä on.
Perätilasynnytyksessä lähinnä pelottaa se että siinä on kovemmat riskit että vauvalle tulee jotain vammoja ja sitten se että jos synnytys ei etene niin joka tapauksessa voi joutua sektioon. Ja muutenkin kun ei tiedä mitä synnytys on niin tuo vähän extraa vielä vaativa perätilasynnytys ei tunnu hyvältä. Mutta tosiaan, suosittelen myös sulla että alkaat pohdiskelun toden teolla vasta kun on selvää että perätilasynnytys on vaihtoehto edes, turhaa etukäteen miettiä sitä jos sektio lopulta on mittojen takia vaikka pakollinen. Ja toivotaan että ne tajuaisi vielä kääntyä! Tuttavan vauva oli kääntynyt vielä 2 päivää ennen syntymistä että ihmeitäkin kai voi tapahtua ;)

Leena, tuo mustakin tuntuu etukäteen ikävältä että joutuu mennä sitten sektion jälkeen heräämöön ja ei saa niitä tärkeitä ensihetkiä vauvan ja miehen kanssa mutta yritän tsempata itseäni että pitää vaan nyt pitää mielessä se pääasia että vauva tulee terveenä ulos :) Ja tosiaan, mieshän sitten saa ainutlaatuisia hetkiä pikkuisen kanssa. Kaikkea ei aina voi saada ja that's it :)

Lilya, mun on ainakin ollut pakko tehdä tiukasti ajatustyötä eli tietoisesti yritän olla ajattelematta synnytystä koska en halua että monta viikkoa (mahdollisesti) etukäteen pohdin ja panikoin asiaa kun se sitten lopulta menee miten menee ;) Eli mulla on ainakin toiminut että systemaattisesti vaihdan ajatuksia kun menee ajatukset synnärille, ainahan tuo ei toimi mutta suurimman osan ajasta kyllä.

Catalia, tsemppiä ja jaksamishaleja sinne! :hug:

Luomuvaimo, toivottavasti olet pitänyt verhot kiinni ilmakylpyjen aikana :LOL: Voisi muuten irstaat naapurinsedät innostua ;) Mulla on vähän ollut samaa erakoitumissmeininkiä, jotenkin ahdistaa se että aina kun näkee muita ihmisiä niin puhe on pelkästään raskaudesta. Eikä sitä jaksa jatkuvasti vatvoa kaikkien kanssa... Ja jaan myös noi sun fiilikset siinä että kun itsellä on vasta 36+2 niin tuntuu että täällä palstalla saa notkua vielä ikuisuuksia :) Mutta kai se siitä, jos edes muutama kohtalotoveri löytyy sit vielä loppukuusta.

Haidih, mulla on myös noita sisäreisien ja nivusten repäisykipuja ja en osaa sanoa yhdistyvätkö supistuksiin vai ovatko "itsenäisiä" kipuiluja. Oli mitä oli niin inhottavia ovat :(

Sairaalakassista, mä olen unohtanut koko asian :LOL: Täällä oli joskus aikaisemmin puhetta siitä mitä sinne pakkaillaan ja silloin mietin että pitääpäs tehdä listaa mutta nyt sitten kun se alkaisi olla ajankohtaista niin en ole muistanut tosiaan koko kassia... No, pitää nyt jonain päivänä ottaa oikein asiaksi ja listata tavaroita.

Kiva kuulla teidän mietteitä imetyksestä, yritän keräillä kaikkia vinkkejä korvan taakse jos/kun sitten joskus on ongelmia asian kanssa.


Tänään kävin kaupungilla ilman mitään erikoista asiaa (tai no vauvanvaatteiden pesuun piti ostaa ainetta) ja päädyin kulkemaan siellä kaupoissa yli kolme tuntia ja hohhoijaa kun tuntui jaloissa... Kun pääsin kotiin lopulta niin oli jalat särkevinä ja jalanpohjat ihan tulessa, taisin ahnehtia vähän liikaa kerralla kiertelyä ;)

Huomenna olisi neuvola ja lääkäri joka kai tekee jonkinlaisen kokoarvion ja sitten perjantaina se kääntöyritys äitipolilla. Vähän jo jännittää se mutta avoimin mielin, ei se mitään jo sattuu, kunhan vaan onnistuisi se kääntö :)

Nelli ja Kultahippu 36+2
 
Jospas sitä jotain kommentoisi taas pikästä aikaa. Mä kyllä joka päivä luen kuulumiset ja tekis mieli kommentoidakin, mut sit ei jaksa tai kerkee istua tässä koneen ääressä.

Neuvolassa tänään taaperrettu mutka. Vauvan pää ei enää heilunut. Terkan koko arvio n. 3,4kg tai hieman pienempi. Vettä on kuulemma aika reilusti, sitä sanoi jo viimeksi. Ens kerralla ( jos sinne asti päästään ) aikoi ultrata sitä vielä tarkemmin. Tiedä sit mitä haittaa siitä on. Ei mulla ole mitenkään hankala olo sen puoleen, vaikka maha on tosi iso. Eipä siellä oikeastaan mitään ihmeempää. Seuraava käynti ois sit päivän yli lasketun ajan et saa nähdä vieläkö sitä ollaan kasassa. Paljon mahdollista et ollaan. Iltaisin ja öisin välillä päivälläkin supistelee aika napakasti. Mut se on sellasta sillon tällöin, ei mitään säännöllistä.

Imetyksestä. Mulla onnistui tuon esikoisen kans imetys hommat tosi hyvin, nyt hieman jänskättää että miten sujuu toisen kanssa. Mä olen tehnyt siitä itselleni jotenkin tosi tärkeän asian ja haluan ehdottomasti, että onnistuisi ja saisin imettää ainakin sen puol vuotta täysin ja sit sinne vuoden ikään. Mutta eipä se auta, vaikka kuinka haluaisi voihan siinä ilmetä monenlaista. Ja tietysti jokainen tekee niinkuin itselle parhaaksi näkee. Olen vain itselleni tehnyt tästä niin tärkeän. Lansinoh-voide oli myös täällä kovassa käytössä. Ja se oli kyllä hyvä.

Täällä myös välillä jos vaikka minkälaisia kolotuksia ja kramppeja. Heti huomaa jos enemmän ollut liikkeessä niin silloin on kipeä. Viime yönä taas koko alavatsa ihan krampissa ja kesti useamman minuutin, se ei ole kiva tunne kun sattuu ja ei oikein pysty liikkumaan. Saa nähdä mitä ensi yö tuo tullessaan kun siellä neuvolassa mutkan kävelin n. 3-4km. Etanavauhdilla, mut kuitenki.

Sairaalakassi vähän vaiheessa koko ajan, mut loput tulee sit nakattua sinne kun lähtö tulee, ei voi laittaa noita mitä joka päivä tarvii kuin vasta lähtiessä. Vauvan vaattet kaukalossa jonka isukki tuo kotiin hakiessa. Sääkin muuttuu koko ajan niin saa miettiä et pitääkö laittaa lisää/ vähentää vaatetta. Vaikka eihän kaikkia ole pakko pukea, vaikka mukaan ottaakin. :)

Haidih Mulla kans tuota rapsuttelua alavatsalla. Ja luulen myös että vauva siellä käsiä liikuttelee, näpräilee jotain. Muistan sen olleen äärimmäisen inhottavaa kun esikoinen teki tuloaan ja supisti niin se rapsutteli samalla tuolla alavatsalla.

Jospas sitä lähtis seuraamaan saako suomi maaleja tehtyä! Tsemppiä kaikille viime metreille!

Iksu ja ipana 39+1
 
Mitäs kaikkee mun pitikään kommentoida... pää tyhjeni (sitä ollut paljon nyt liikkeellä)!!!!!

Sairaalakassia
en ole vielä koskaan pakannut, kenestäkään ipanasta! Tuskin siis nytkään sitä teen...

Imetyksestä
en aio ottaa minkäänlaista stressiä enkä aio mitään ennakko-odotuksia sille ladata!!! Esikoista imetin 7viikkoa, jonka jälkeen lääkäri kielsi. Tokaa imetin 3 viikkoa ja itse tajusin lopettaa siihen!! Minulla siis reumataustaa (fibromyalgiaa, kihtiä...) ja imetys voi pahentaa kipuja tai vaikka laukaista pahan nivelreuman!!!!! :(

Mulla on nyt pari päivää tullut kummia supistuksia... vähän niinku tekis mieli supistuksen tullessa työntää/ponnistaa!!! Muutenki alapäässä (ei luissa vaan oikein SIELLÄ) kauheita kipuja ja vihlaisuja, ym!!!!!!
Mulla on myös hiuka jo ruvennu jännittään, et miten käy, kun mies on merillä töissä, että miten mahtaa lähtö tulla!!! Mies on siis viikon ain töis ja viikon kotona!!! Sais luvan kyllä syntyä miehen vapaa viikolla!!!! Apua apua apua!!!!

Mama ja "Tahvo" 36+4
 
Huh, huh. Täällä alkoi sitten ensimmäiset häiritsevät kivut. Viime yönä heräsin alaselkäkipuun, mutta nukahdin sitten ilman särkylääkettä. Tänään on kivut jatkuneet koko päivän, pesin monta koneellista pyykkituvalla ja kanniskelin kasseja edes takas, ei välttämättä ainakaan auttanut kipuihin. :D Mutta kai se oli aikakin, kun tähän mennessä melko kivuttomana saanut olla.

Neuvolassakin käyty ja viimeisessä perhevalmennuksessa ennen synnytystä. Oli asiaa vauvanhoidosta ja imetyksestä, ihan hyödyllisiä juttuja. Hemoglobiini oli laskenut 103:een. :O Eli Obsidania joudun nyt syömään, joka toinen päivä 1 ja joka toinen 2 kapselia. Kahdessa viikossa on pudonnut tuo hb 120:stä. Aiemmin sain kovia ylävatsakipuja noista lääkkeistä ja pahoinvointiakin, pitää toivoa että nyt sietäisin paremmin. Verenpaine oli myös noussut, 130/75. Kuulemma ei tarvitse kauheasti huolestua, kun turvotusta ei nyt ole lisää tullut ja negaa näytti pissatestin proteiinitkin. Painoa oli tullut melko reippaasti, ylimääräisiä herkkuja ei siis kauheasti tarttis nauttia.

Mulla on kans ollut semmoisia kutitteluja alavatsalla. Luulen, että vaavi siellä jotain touhuaa käsillään. En tiennyt, että kohtu voi kutista sisäpuolelta.

Tuli sitten töitäkin tehtyä vielä tässä vaiheessa. Kävin yliopistolla ja tarvittiin koevalvojia, joten ilmoitin, että voin tällä viikolla olla käytettävissä. Täytyy nyt toivoa, ettei huomenna kokeen aikana käynnisty synnytys... :D

lyrae ja sumusireeni 37+0 *poks*
 
Nyt tulis sitten synnytystarinaa!!
Elikkä meille syntyi poika 30.4. klo 22.41. rv 39+2 ei ihan päästy toukokuun puolelle!


Perjantai lauantai välisenä yönä alkoi selkää jomottaa ihan hirveesti, enkä enää saanut unta. Keikuttelin itteäni pari tuntia ja sitten herätin poikaystävän ja pyysin, että hierois mua. Se raukka oli ihan unenpöpperös eikä meinannut älytä mistä on kyse. Sano vaan, että mä oon nyt väsyksis ja anna nukkua. Menin sitten pois ja sitten tuli paha mieli ja menin oikein kunnolla selittämään, että tää olis nyt tää hetki, että tää vauva varmaan syntyyja sun kuuluu nyt kans herätä ja olla mun tukena. Sit se aivan pomppas pystyyn ja oli, et ai se syntyy!? Sit se valvo mun kans pitkin yötä ja hiero alaselkää. Joskus puoli kolme alkoi sitten supistella ja otettiin aikaa niin tuli aluksi 30 min välein ja sitten 10 min.
Kello puoli 6 me sitten lähdettiin sairaalaan päin. Matkan varrella tuli supistukset jo 5min välein. Kuudelta oltiin perillä ja pääsin käyrille. Supistukset tuli sinne hienosti ja kätilö ihmetteli, että kun mulla piti pokka niin hyvin, ettei musta olis edes huomannut, että on noin voimakkaita supistuksia. Yritin hengitellä oikein syvästi nenän kautta sisään ja huulien välistä pihalle ja se oikeasti autto!!! Tehtiin sisätutkimus ja mitälie kanavaa oli jäljellä vielä puoli senttiä ja se oli jotenkin vielä takana se juttu. Joka tapauksessa matkaa synnytykseen oli vielä paljon. Mutta ne öiset supistukset oli tehnyt jo tosi paljon, koska viime ä-polikäynnillä, josta oli viikko sitä oli vielä 3cm ja se oli ihan kiinteä.
Puoli kahdeksan pääsin veteen ja sielä oli niiiiiiiin ihanaa olla!!! Suosittelen kaikille!!!! Supistukset kuivalla maalla tuntui aina 10 kertaa kovemmilta kuin vedessä. Välillä käytiin käyrillä ja kaikki oli hyvin niin olin sielä vedessä klo 12 asti. Sitten alkoi se lilluminen jo kyllästyttää ja halusin liikkua ja kävellä. Klo 12 tehtiin sisätutkimus ja oli vasta 2cm auki. Kätilö yritti tyrkyttää jotain puudutusta, mutta en halunnut, kun oli päättänyt, että haluan synnyttä luomuna.
Saatiin perhehuone, kun sielä oli niin täyttä, että ei ollut enää muuta jäljellä. Sielä sitten oleskeltiin ja mä kävin välillä kuumas suihkus ja poikaystävä hieroi.
Kello 17 tehtiin sisätutkimus ja olin 3cm auki. Täs vaihees alkoi jo masentaa, että menee viikko ennen kuin ollaan ponnistusvaiheessa!!!
Kello 21 tuli yövuorolainen ja suostutteli mut siihen lonkkaan laitettavaan puudutukseen, jota se toinenkin mulle tyrkytti. Tämä sai mut ylipuhuttua ja sanoi, että kun saan hyvin nukuttua tän yön niin voi olla, että aamulla saa sitten ponnistaa. Sovittiin, että se tulee sitten ennen kuin mä meen nukkumaan.
Kello 10 kätilö tuli takaisin ja sanoi, että lääkäri haluais tehdä mulle koko arvion vielä ja mentiin sitten sinne. Kauan se siinä tutkiskeli ja totes, että lapsen kokoarvio on 4,8 kg ja synnytystavaksi tulee nyt kyllä keisarinleikkaus!!
Sitten mulla tuli itku ja mä hätäännyi aivan kauheasti!! Mä oon aina pelännyt piikkejä ja leikkauksia ja onneksi tähän mennessä en oo yhteenkään joutunut. Tuntu, että koko synnytysjuttu meni ihan pieleen, koska luomuna olisin halunnut synnyttää. Tuntu, että oli kärsinyt 21 tuntia supistuksista ihan turhaan!! Lääkäri kuintenkin selitti, että jos yritän alakautta niin se juuttuu mun lantioon ja joutuisin lopulta kuitenkin hätäsektioon.
10min päästä makasin jo paareilla ja mua kuljetettiin leikkaussaliin. Poikaystävä ei sinne päässyt ja se harmitti ihan vietävästi!! :(
Mä olin ihan paniikissa koko ajan, mutta yritin vaan ajatella sitä, että kohta saan vauvan syliin. 22.41 poika lopulta syntyi ja sain nähdä sen vilaukselta kunnes se vietiin isälle, joka kylvetti ja hoiti sitä sen aikaa, kun mua ommeltiin.
Verta meni 2,5 litraa, joten jouduin tiputukseen ja sain suoneen 5 litraa nestettä ja 1,5 punasoluja.

Ensimmäinen päivä meni selin maaten enkä oikein voinut vauvan hoitoon osallistua. Rinnalle sain parin tunnin välein. En kuitenkaan antanut yöksi pois vaan halusin, että se nukkuu samaassa huoneessa.
Päivä päivältä vointi parani ja sain jo kävellä ja nostella itse vauvaa oman voinnin mukaan. Vauva nukkui mun kanssa samassa sängyssä kahtena yönä, kun se tuntu niiiin ihanalta!! <3

Tänään päästiin kotiin ja huomenna olis laskettuaika!! :)

Meidän vauva on niin täydellinen pakkaus ja oon rakastunut siihen niin täysin. Parasta siinä on sen silmät!! Niin valloittavat. <3 Se ei paljo itke eikä valita ja hyvä mieli on koko ajan. Syö hyvin ja maito mulla on noussut niin hyvin, että liikaakin jo on. Rupesin sitten luovuttajaksi keskolaan, että 3 kertaa viikossa vien maitolastin tk:hon :)

Mittoja pojalla lopulta oli 4430g ja 53cm. Pisteitä sai 10, 10, 10 !!
Paino tosin laski 4080g mutta nyt on taas noususuunnassa! :)

Tulipas paljon teksitiä!! :) Onnea muille, jotka ovat saaneet vauvan tänä aikana, en nyt jaksa lukea noita monen päivän postauksia. Luen ne myöhemmin. Jaksamisia ja voimia kaikille loppuraskauteen!!

Teddybear ja vaaveli 4 päivää. Tai no tässä kirjoitellessa vissiin jo päivä vaihtu :)
 
Onnea Paljon Teddybear:flower: Mukavaa lukea näin sektioon itsekin menevänä sun sektiotarina. Ja että kaikki on oikein hyvin:heart:

Nellille tsemppiä sinne polikäynnille. Tulehan sitte kertomaan mitä siellä tuumattiin.

Sairaalakassista: Mä tässä olen yrittänyt listaa tehdä viimeisistä asioista mitä mitäis ottaa mukaan.. Shampoot ja kasvo-ja käsirasvan ja hammasharjan ja -tahnan olen jo pakannu, mut osa tavaroista on sellasia joita tarvin täällä viimeseen asti. Esim.puhelimen laturi. Täytyy sit maanantai-iltana survoa ne viimeset tavarat kassiin..

Omaa napaa: Innostuin eilen haravoimaan pihaa.. Sit iskikin illalla ihan kamalat liitoskivut ja alko tuntua kuukautiskipuja muistuttavaa kipua ja pari ihan "kivan" tuntusta supistustakin tuli..:( Täytynee nyt tämä loppuaika kuitenkin ottaa ihan iisisti. Jotenkin hassua, että meikäläinen yrittää varoa ettei supistuksia vaan tulis ja synnytys ei käynnistyis ja toisille sais niitä supistuksia tulla oikein urakalla!!

Jotenkin alkaa olla levoton olo.. Tänäkin aamuna nousin jo 5.30 ylös sängystä, kun ei enää unta tullu millään. Täytyy yrittää päivällä nukkua, kun lapset on koulussa ja mies töissä.

-leena ja mustikka 38+2
 
Teddybear Suuret onnittelut pojasta!!!:heart:
Kiva kun jaksoit kertoa synnytystarinan, niitä lukee aina tosi mielellään. Onnellista vauva-aikaa teille!!:hug:

Huomenta muut..heräsin jo puoli kuusi ja ihanaa kun tyttö vielä nukkuu, niin ehdin ehkä muutaman rivin kirjoittaakin tänne.

imetyksestä ollut puhetta Itse toivon, että lähtee hyvin sujumaan niin kuin esikonkin kanssa ja ostin Bebesiltä nyt tällä kertaa kunnon imetysliivit, aika arvokkaat,mutta ehdottomasti hintansa väärti, tosi hyvät päällä!

Ny tyttö heräs. Täytyy jatkaa myöhemmin!

Kathe
 
Viimeksi muokattu:
Teddybear: Onnea vauvan saapumisen johdosta:flower: Kiva lukea tosiaan näistä syntyneistä ja erilaisista synnytyksistä. Mukava että sektiokin sujui lopulta hyvin!

Nelli79: Mulle tehtiin se kääntöyritys eikä ollut kovin kivuliasta, jälkeen päin tuntui ikävältä ne kohdat mistä lääkäri yritti käännellä vauvaa. Enemmän olin huolissani vauvan kunnosta kääntämisen jälkeen mutta seurasivat käyrää melkein tunnin ja kaikki oli ok. Seuraavana päivänä vauva liikkui vähemmän mutta nyt taas kaikki tuntuis olevan samalla tavalla kuin ennen. Meillä lääkäri sai vauvaa kääntymään vähän mutta ei kuitenkaan kokonaan onnistunut eli on edelleen perätilassa. Mutta hyvä oli että yrittivät kääntää kun on kuulemma 50% mahdollisuudet siinä onnistua. Sektioon ollaan kallistumassa mekin mutta ootellaan nyt kaikki faktat.... Olikos sulla sama laskettuaika kun mulla?30.5?

Leena: Sulla alkaa oleen lähellä jo h-hetki;) Tsemppiä! Annettiinko sulle millaset ohjeet jos synnytys käynnistyy ennen sektiota? Kun jostain olen kuullut/lukenut että jos lapsivedet menee niin pitäis makuuasennossa päästä heti synnärille? Tosiaan vähän jänskättää kun täälläkin alkanu ihan kunnon supistuksia tuleen jo....:confused: Ja aiemmin ollut niistä ihan hyvillään mut nyt ei sais vielä tulla ennenkuin selviää toi perätila ja synnytystapa ja mahollisesti pvm sektiolle. Onneks on toisaan yksi sektio-kokemus takana niin ei niin paljoa jännitä vaikka meniskin sitten kiireellisenä, mutta tosiaan harmittaa ettei pääse heti yhdessä iskän kanssa tutustumaan vauvaan. Meillä on kyllä esikoisella ja isällä aivan erityinen suhde varmasti siksi että mies hoiti ekan päivän kaikki hommelit vauvan kanssa, hyvä niin!

Imetysliiveistä vielä: Onlo kukaan ostanu kotikutsuilta sellasia evelace-merkkisiä imetysliivejä? Mä lupauduin sellasille kutsuille menemään ja aattelin et vois ainakin testata niitä liivejä. Bebesin sellaset vähän toppi-malliset kans houkuttelis mutta aika kova hinta... Tietty niitä käyttää paljon jos imetyshommat sujuu mutta jos tuleekin jotain ettei onnistu niin sitten ovat ihan turhaa...

vattula 36+3
 

Yhteistyössä