TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 ELOKUUSSA

Mymmelis Meidän poika oli 2 kk neuvolassa ihan samoissa mitoissa, muistaakseni pituus 61.5 cm ja paino 6480 gr. Meillä ainakin tuolla samaisella neuvolakäynnillä lääkäri sanoi pojan olevan hyvin sopusuhtainen. Toki pituutta oli tullut paljon ja käyrä näytti kohti taivasta. (syntymämitat oli 53 cm ja paino vähän yli 4.6 kg)

Mitä ne neuvolassa rutisi?

korvikemaidosta meillä menee korviketta n. 400-500 ml päivässä, tämän lisäksi imetykset päälle. Ruokailuja yhteensä 6-8 x päivä, imetyksiä noiden yhteydessä vaihtelevasti.
 
Keilis kiitos noista, kiva kuulla, että joillekin on sanottu, että on sopusuhtainen... Vaikka näkeehä sen omilla silmillä, mutta neuvolan th:n reaktio oli vaan, että liian iso ja lihava lapsi... 1kk neuvolassa meni 1+ käyrällä ja kielsi lisämaidon... :LOL: en toki uskonut vaan annoin pojan syödä niin paljon kuin halusi :saint:

Meillä menee korviketta kerralla nykysin se 120ml ja ainakin se 7-8 purkkia pv:ssä, varmasti jo enempikin :LOL: Nytkin illan aikana on hörppinyt 350 ml tyytyväisenä :p
Mitä sitä nyt nälässä pitämään, kurjaahan se oisi B)

Miten sulla Keilis onnistuu se imettäminen ja lisämaito? Annatko pullosta? Tappeleeko vauva tissillä?? Voi vee että mua harmittaa se imetyksen epäonnistuminen!!! :kieh:

Pulloista Onko muiden vauvat uskollisia yhdelle pullo tyypille?? :LOL: Meillä ei kelpaa mitkään muut kuin Aventin pullot...Kokeilin narrata TommyTippeen pulloill, sesä Bibin pulloilla, ei onnistu, vaikka kuin olisi nälkäinen... Mokoma kranttu :p

Ihanaa, Röhkivät Toukokuiset :LOL:

MIten nukutatte vauvat kyljellään?? Ei tää pysy kylejellää laisinkaan, vaikk akuinka tukisin peitolla.. :eek: Selällään tuo sit nukkuu vaan, en uskalla mahallaan nukuttaa... Onko siitä haittaa, jso nukutta aina vaan yhdellä tavalla?? Ei tuu mitään kallon vääristymiä?? ( :LOL: )
 
Mymmelis, ei meilläkään enää pysytä kylelleen...kääntyy aina selälleen...mut pää on sitten jommalle kummalle sivulle...ihan on vielä ok pää...ei litistynyt eikä latistunut...ja vaikka oliskin, ni kuulema palautuu oikeeseen kuosiin jossain vaihees ;) :LOL:
 
Mymmelis, meijän typy olo 6vko ikäsenä 6070g ja nyt 3kk 8440g =) Eikä ole kukaan neuvolassa rutissu enkä toisekseen välittäis vaikka rutisiskin!

Niin tervetuloa takasin Repa ja Mymmelis!

Meillä nuo masuvaivat on helpottanut. Olihan se 3kk pelkkää ähkimistä :( Nyt ilonen ja tyytyväinen tyttö. Kyllä vieläkin herää siihen että on ilmaa mahassa...mielettömiä röyhtäyksiä! Ihan niinku aikuinen äijä :LOL:
Mutta nyt nukutaan jo puolta tuntia ja tuntiakin heräämättä. Ennen se oli se vakio 10-15 min ja ähkiminen alkoi. Jotain perää tuossa maagisessa kolmessa kk on.
 
mymmelis: Meillähän kaatui kans tuo osittaisimetys kolme viikkoa kestäneisiin rintaraivareihin :| No, oon jo päässy asian yli, kun lopetuksesta on jo melkein kuukausi. Mut luultavasti hermostu, kun pullosta sai helpommin ja niinhän se maidontulo sitten otti ja ehtyi lopulta kokonaan. Mutta hieno poika on silti kasvamassa! :) Pulloista meilläkin aventit on parhaat, mutta pari ainuakin on silloin tällöin käytössä ja kelpaa kyllä. Korviketta menee 800-850ml/vrk ja jauhemainen NAN on käytössä. Kerralla menee yleensä 140ml, mutta välillä yli 200ml:kin. Syöttöjä 5-6 vrk:ssa. Meillä tosin onkin aika pieni poika. Tai pitkä kyllä, mutta hoikka :)

Kyljellään ei oo meillä nukutettu koskaan, kun Kättärillä sanoivat, että selällään pitäs nukuttaa. Sillä aloitettiin ja nykyäänhän meillä ei juurikaan nukuta kuin mahallaan... :saint: Paitsi vaunuissa kelpaa olla selälläänkin.

Possuksi meidän naperoa on kutsuttu tuon röhkimisen vuoksi :D

Matamimimmi: Muskariin ollaan täälläkin menossa. Alkaa elokuun lopussa, muistaakseni 27.8. Meillä ei ole alotusikärajaa, ryhmä on 0-1v. vauvoille. Innolla odotetaan! :) Ihanaa, kun se muskari on tuossa 100m päässä, kun vauvauintiin on matkaa 15km...
 
En minäkään saa kyljellään nukkumaan, kellahtelee vähän mihin sattuu vaikka kuinka tukisin. Takaraivossa on kalju ja littanampi kohta, muttei mitään huolestuttavaa vielä ainakaan. Nukkukoon miten haluaa. :)

Lisämaitoa oon joutunut antamaan tänäänkin. En paljoa kyllä, mutta muutaman syötön jälkeen ipanalla on ollut niin naama mykkyrällä kun ruokaa ei enää tulekaan vaikka kuinka imee, että oon sitten antanut korviketta, joku 50ml/kerta sinne on uponnut. Yritän tässä nyt kovasti silti imettää vaikka tyhjän oloiset tissit oliskin, ettei maito kokonaan sentään lopu. Jospa sitä joku päivä taas tulee tarpeeks.

Pulauttelu vaan pahenee. Välillä oli pari päivää ettei pulauttanut juuri lainkaan, nyt tulee hurjia määriä taas. Johtuisko korvikkeesta sitten, en tiedä. Oudon vetistä se ainakin on aikaisempaan verrattuna. Ja hyvänen aika sitä kuolan määrää..

Silitättekö vauvan vaatteet? Miehen mielestä mun pitäisi. Hah, sanon minä. Missäköhän välissä herra kuvittelee mun silittävän vuoren vauvan vaatteita.. hän tietää itsekin missä silitysrauta sijaitsee, jos sellainen into iskee. :) Muistan vielä 6kk sitten ihmetelleeni, miten vauvojen äidit valittaa pyykin määrää. Että miten pieni ihminen muka voi saada aikaan paljon pyykkiä.. no en ihmettele enää, joka päivä saa sen koneellisen pyöräyttää plus omat vaatteet jotka vauva on kuolannut/kakannut/pissannut/pulauttanut likaiseks. Ja vielä silittää pitäis..! :LOL:

Tänään tuli postissa ihania imetystoppeja, pitänee mennä huomenna imettämään ympäri kyliä vaan siksi, että noi topit on nin kivoja eikä edes näytä imetyspaidoilta. Ja ehkä niiden kanssa kehtaan imettää julkisesti. Ehkä.
 
Marmotta: No en TODELLA silitä! :D Ihania tuoksuvia tulee kun ulkona kuivaa. Joskus tosin rumpuunkin tungen, jos on paljon harsoja yms. Tosin meillä ei pyykkiä tuu kovinkaan paljon, kun poika ei juurikaan pulauttele eikä vaipatkaan oo fuskannu. Pesen ehkä kerran/pari kertaa viikossa vauvan harsot ja vaatteet. Tosin meillä onkin molempia aika paljon :LOL:
 
tänään tilasin jumpparille ajan neuvolasta käskivät kun kiia katselee mielellään oikealle ja nukkuu pää yleensä oikealla on litistynyt pää ja vino :x kyllä se siitä viälä korjaantuu.
mä olen ihan unohtanut että vauva muskarikin on olemassa täytyykin ottaa selvää missä täällä olis sellainen.
silittää vaatteita? en ikinä mä inhoon silittämistä.
tuttipullomerkkejä löytyy emmaa,nuk ja mam mitkä on mun mielestä parhaat,ainu menee vellipullona ja avent mutta ei kelpaa kiialle.

meillä vaan mahavaivat jatkuu tänään taas itkettiin mahaa annoin panadolia sitä nestemäistä niin helpotti.

kiiuska 3kk
 
Hei, tämäpä mukava yllätys ja vielä saman päivän aikana Repa ja Mymmelis palaa kuvioihin.

Silitys, en todellakaan

Naukuri, asutko idän suunnalla?

Nukutuksesta, tyttö nukahtaa kyljelleen tissillä ollessaan ja sit sänkyyn siirrettäessa se jo makaa selällään :D mut onneks likka kääntää päätää puolelta toiselle iteksensä ihan kiitettävästi.

Imetyksestä, Täällä kanssa yksi joka painii lisämaitopullostasaahelpommin-ongelman kanssa mutta jatkaa taistelua ongelmaa vastaan! Perjantaina mun luokse on tulossa semmonen imetystukitäti, joka sit opastais et tästä kierteestä päästäis eroon ja oman maidon määrää lisättäis. Saas nähdä kuinka käy. Kaveri, joka on neljä lasta imettäny sano heti et imuotteessa on mätää. Noh, jos se saatais sit perjantaina kuntoon, se olis aika jeespoksia :)

Meidän muskarin aloitusiäksi oli merkattu 4 kk... pöh, sanon minä :eek:

Meil olis 3kk-neuvola perjantaina ja rokotteetkin saatais. Pitää varmaan niitä särkylääkkeitä varata kotio huomenissa :)
 
Imetyspaitoja tilasin Vaippatalosta ja Taikapilvestä, Missy Momista on vielä yksi matkalla. Se ei kyllä edes netissä näyttänyt niin kivalta, mutta niiden housut oli ihania raskausaikana niin se toppikin on varmaan ainakin kivan tuntuinen sitten. Kyllä kestikin muuten kauan löytää imetyspaitoja joissa ei kaikissa olis sitä "luukkua" rintojen alla, ei ainakaan sellaista mikä näyttää siltä että päällä on boleromittainen paita ja toinen paita sen alla. Varsinkin kun täällä ei ihan joka nurkalla ole edes kauppaa josta sellaisia vois käydä katselemassa, pitää netistä tilata tollaiset..
 
löysin muskarin täältäkin seurakunnan järjestämä ikärajaa ei ollut.
onpa muuten hintavia muskarit yksityisen järjestämä 11o-130e 30-40min 15 kertaa :eek:

mua alkaa jänskättää ens kuussa lähetään rodokselle,toivottavasti ilmavaivat loppuisi siihen menessä.
en ole ennen vauvan kanssa matkustanut noin pitkälle onneksi lentomatka on aamulla kiia nukkuu siihen aikaan.
onko täällä vauvan kanssa matkustaneita? mua mietityttää tuo turvaistuin systeemi saakohan niitä vuokrattua vai pitääkö ostaa kaukalo viälä kun meillä on cracon iistuin jalustalla 18kg asti on vähän turhan iso.
 
No en kyllä silitä, pitäis olla koko ajan rauta kourassa :D

Kyljelleen laitan monesti, mutta heti se on selälleen, vaikka olis kuinka tuettuna =)

Eilen huomasin uuden jutun meijän poitsulla!! On oppinu kiljahtelemaan, vähän väliä tulee sellaisia "pyrähdyksiä" =)

Nyt huudetaan äitiä ja kovaa, täytyy siis mennä!
 
Huomen! :flower: Eilisen kiukku-itku-ahdistus- kohtauksen jälkeen - jonka aikana sorruin jättituuttiin ja suklaapatukkaan ja joita söin yksin puistonpenkillä illanhämärässä - heräsin uuteen päivään taas hyvällä mielellä. Suorastaan v***tti miehen pelkkä läsnäolo ja kun neitikin oli kitissyt jostain kumman syystä koko armaan päivän niin hermothan siinä meni. No, jotain hyvää sentään, kun saatiin miehen kanssa juteltua ja taas kerran sovittiin, että hän auttaisi enemmän. Saas nähdä sitten.. :whistle: Mutta: huolimatta eilisestä repsahduksesta näytti vaaka -1kg lähtötilanteeseen verrattuna joten hyvä-hyvä-hyvä-hyvä! B) Sitä paitsi yksi namupäivä viikossa oli suotu ja se on nyt sitten käytetty. Loppuviikko natustellaan rusinoita :LOL:

Neuvolassa käyty eilen ja pimu siis nyt 2kk 3vkoa. Painoa 5.980kg ja pituutta 60,5cm. Pituus menee kuulemma keskiarvokäyrällä ja siihen suhteutettuna paino on +5% (?onko ne prosentteja?). Rokotukset ja tarkempi syyni sitten ensi viikolla.

summerilla on siellä iso tyttö! Yli 8kg jo =) Hurjia eroja näissä pienokaisten kasvuvauhdeissa.

mymmelis Teretulemast back! Tulethan "herkkyyskohtausten" aikana tänne purkamaan oloasi ettet yksin vaan moisia märehdi! Me täällä kuunnellaan ja tsempataan varmasti :hug:

marmotta I know the feeling :ashamed: Eilen juuri mietin, että miten niin sieltä laitokselta lähtee kotiin vauvan kanssa oikea pikku kodinhengetär, jolta kotihommat ja muut taittuvat ihan kädenkäänteessä. Ja ketut :/ Ärsyttää vaan jatkuvasti, kun vauvanhoidon lisäksi joutuu tekemään kaikki samat kotityöt kun aiemminkin :kieh:

Vauvan siirtäminen siirtyy kyllä sitten meilläkin.. Ts. siirretään kai pinnis vauvan omaan huoneeseen, mutta minä voisin kyllä nukkua sitten vieraspedillä ainakin jonkin aikaa. Kyllä se minustakin tuntuu kovin aikaiselta siirtää 3kk nukkumaan yksin, mutta aika pattitilanne, kun miehen uni häiriintyy. Toisaalta; miksei saisi häiriintyä - ravaanhan minäkin milloin imettämässä ja milloin muutoin vain peittoa korjaamassa monta kertaa yössä :LOL: En ole katkera, en :LOL:

Ai niin mymmelis korvikkeista: minähän en niistä mitään tiedä, kun täysimetyksellä ollaan, mutta olisinko lukenut jostain, että yli 1,5l/pvä ei korviketta saisi mennä (mahalaukku venyy turhaa ja munuaiset joutuvat turhan koville). Siinä vaiheessa pitäisi kai sitten miettiä jo muita vaihtoehtoja (velliä?), jos maito ei tunnu riittävän vaan vauva on kuin "pohjaton kaivo". Mutta korjatkaa te pulloa antavat, jos olen käsittänyt väärin!!!

Mutta nyt viemään miestä käsileikkaukseen! Sitten minulla onkin kaksi vauvaa täällä kotona :D
 
Huomenta!!

Meillä eilen illalla ensimmäiset kunnon rintaraivarit :eek: ...toisesta eli huonommin maitoo antavasta ei huolinut illalla lainkaan :/ ...meinas multakin päästä jo itku...ajattelin antaa lisämaitoo...mut jotenkin neiti sitten lopulta nukahti...varmaan väsyi huutamisesta...en tiedä oliko nälkäinen...nukkui kuiteskin melkein puoli kuuteen aamulla...ja sitten söi molemmista tisseistä ihan tyytyväisenä ;) ....nuo raivarit vaan tuntu aika kamalalta :'(

Muskari, meillä maksaa musiikkiopistolla yksi kausi eli syys 73 euroo ja sitten kevät taas samanverran...toinen yksityinen muskari 77 eli samoissa hinnoissa...molemmissa tunnit kestää 45 minuuttia...Tiistaisin on klo: 12.00...mulla tulee vaan aikas kiirus pois, kun pitää hakee poju eskarista klo: 13:00...et sitten lennetään tukka vinos :whistle:

Silitys, juu jos joku edes vihjais, et alas silittelee vaatteet...mä saisin paskalaagin :kieh: ...mä en voi sietää sitä hommaa |O :LOL: :LOL: ...pakolliset oikein ruttuset sitten pitkin hampain silittelen....meillä kotona aikoinaan äiti silitteli alushousutkin...ja mehän tietenkin jouduttiin auttelee, tais jäädä traumoja :LOL: :LOL:

Kiloklubi....herkut jätin...lenkkeilly melkein jokapäivä 5 kilsaa...ja paino oli ARVATKAA...noussut tietenkin :kieh: :kieh: ...ei tuu mitää...tää imetys varmaan sotkee...jonain päivänä voi olla sitä ja toisena tätä...eli mitään järkee ei ole kerran viikkoon ilmottaa painoa vai onko :/ ?? Imettäjänä on vähän hankala näköjään saada painoa kunnolla pois...täytyy jatkaa liikkumista ja pitää herkkujen syönti aisoissa...ainakin kunto kasvaa, jos ei muuta :D !!

Matamimimmi68 ja Edith :heart:
 
Jee! Tän aamun paino oli -2 kg. Ei tarvis ihan noin nopeesti pudota, mutta pääasia että putoo. Onpahan turvotus häipynyt.
Mullakin on sellaset vesitissit ts ihan kun niissä ei olis mitään sisällä :D Onneksi tiedän niiden palautuvan....ehkä
Ei tod silitellä täälläkään mitää ellei ihan pakko ole. Miehelle voi sanoa, että silityslauta ja -rauta on tossa, ole hyvä vaan :saint:
 
matamimimmi: ne raivarit on kauheita. meillä ku kuukausi meni niin et enemmän raivaripäiviä ku normaaleita. ja otti koville molemmille. :( nyt helpottamaan päin. välillä pistää vieläkin tissille hanttiin mut ei enää niin paha.

eilinen oli ihan käninä päivä pitkästä aikaa. ja illalla armoton tunnin huutokohtaus.
sit nukahti. liekö vaan ilmaa mahassa ku oli niin jäykkänä.

mut nyt aamutohinoille ja kaupalle.

nemika+timi 3 ja puol kk
 
raivarit on tosi rasittavia meillä saada uniraivareita voi sitä kiukkua ja kitinää kun alkaa väsyyn,silmät meinaa mennä kiinni niin kiia alkaa pöyrittään päätään ja huutaa ,eilen illalla se jutteli silmät kiinni ettei vaan nukahda taitaa tulla itsepäinen likka :LOL:
kiloklubi en oo uskaltanut viälä vaakalla käydä huomenna sitten.
 
mullakin -1 kilo lahtotilanteeseen tanaan. mutta onpahan tuota mita tiputtaakin.

meilla silitetaan vaan vauvan "juhlmekot", jotka silitysta kaipaa. mitaan ylimaaraisia en tod. ala silittamaan. musta ei myoskaan ole tullut kotihengetarta ja talo tuntuu rajahtavan kaiken maailman roinasta ja muusta. siivotakaan ei aina kovin hyvin ehdi. mekin aina valilla miehen kanssa keskustellaan hanen aktiivisuudestaan. mutta muuten rakastan ylla tata vauva-arkea.
rokotukset Ava sai eilen ja olikin ihan ressu koko illan, itki vaan levottomasti ja pieni lammon nousukin tuli. nukahti sitten 17.00 ja nukkui aamu kasiin, eli oli ihan poikki. ja me pelattiin, etta tulee huonosti nukuttu yo, kun noin aikaiseen younille nukahti. eipa tullut, ei. :D Nyt onkin onneksi jo ihana iloinen itsensa. Sydan oikein suli, kun hymyili aamulla ensimmaista kertaa vuorokauteen.

Katrinainen ja Ava Emilie 3,5 kk
 
Tää on ihan off topic....Eikö sitä sanota,että lonkkien pitäisi olla joustavammat synnytyksen jälkeen?? No ei kyllä näy. Tein tuossa venyttelyt kun pitäisi tanssiopintoihin saada spagaatit joka suuntaan. Mulla on ainakin takareidet ihan tukossa, joten ei toivoakaan. Sivuttaisspagaattiinhan vaikuttaa vissiin eniten noin lonkat, mutta ei mene likikään...onko kukaan voimistellut/joogannut/tanssinut tms ja osaisi neuvoa tehokkaita venytyksiä??
Kaikkeen sitä pitää ihmisen alkaakin.... :LOL:
 
Muskarista: Meillä maksaa yksityisellä muskari 80e/syksy (15krt). Ja sama tietty keväällä. Musta ihan kohtuu hinta.

Edla-mamma: Vantaallahan minä :)

Silityksestä vielä, meillä ei kans silitetä oikeestaan mitään. Pöytäliinat lähinnä! :) Vihaan sitä puuhaa...

Joo ja kävin kuitenkin vaa'alla jo tänään :ashamed: Lisää oli pikkusen tullu, mutta mä syytän menkkoja!!! :saint: Niistä tulee aina vähän turvotusta. Oon kuitenkin liikkunu joka päivä ja syöny välipalaks hedelmiä. Ei kai se yks suklaakakku oo voinu kaikkea pilata?!?! Argh. No huomenna tuomio uusiks. Ens viikko sit tiukassa kurissa...
 
Huomenta päivää!

Joku kyseli miten päästä kakkatahroista eroon. Mie oon käyttänyt Dr. Beckmannin tahranpoistonestettä. Hyvin toimii, jos tahrat on jo kuivanu. Laittaa vielä 60 asteeseen koneeseen, niin ainaski tulee puhdasta.

Eilinen mentiin yksillä puolentoista tunnin unilla ja muutamilla lyhkäsillä unilla. Olipas suht rankka päivä! :| Yllättävän hienosti Alisa kuitenkin jaksoi seurustella ja leikkiä lelumatolla. Äitin tietty piti olla koko ajan siinä lähellä ja leikittää. Sylissä meni sitten ilta. Kasin jälkeen nukahti omaan sänkyyn ja nukkui seiskaan asti yhdellä syötöllä. Nyt on nukkunut reilun puolitoista tuntia aamupäiväunia.

Meilläkään ei silitellä vaatteita, ellei ole ihan pakko. Vaikkei ookaan mitään silitystä vastaan.

Mie laitan Alisan nukkumaan aina jommallekummalle kyljelle, mutta kääntyy aina selälleen jossain vaiheessa. Kääntelee kyllä päätään yön/päikkäreiden aikana. Meillä ei vielä olla kokeiltu nukkua mahalteen.

Muksaa päivänjatkoa, tää äippä lähtee tyhjentämään pyykkitelinettä!

Heinuli & Alisa
 
Carmen: Mä tajusin viime yönä, et meillä voidaan edes harkita omaan huoneeseen siirtymistä siinä vaiheessa, kun E osaa laittaa tutin itse takaisin suuhun... Menee nimittäin klo 5 syötön jälkeen muutamia kertoja et tutti putoo ja E herää samantein. Sit usein nukahtaa niin, ettei ees huomaa tuttia. Mut en ton tutin takia jaksais rampata.
 

Yhteistyössä