***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 heinäkuussa

Huomenta! :flower: Pimu saatu aamupäikkäreille ja mamma pääsi nauttimaan aamupalasta palstan pariin B) Mieskin nukkuu eli onkohan tämä nyt sitä "äidin omaa aikaa" :LOL: Naurattaa, koska halvat on huvit, jos niin on =)

Kymppikerholaiset Tavoitteena voi olla 2 tai 20 kiloa - ei sillä väliä, mutta eikö olekin kivaa, jos kimpassa ryhdytään herkkulakkoon? Laihduttaahan ei imetysaikana saa, mutta itse uskon aika monta kiloa karisevan pelkästään jo sillä, että siistii päivittäisestä ( :ashamed: ) ruokavaliosta pois karkit, jätskit, lihapiirakat sun muut... Olisiko virallinen aloitus 1.8.? ;) Saa vielä mässäillä sitten loppukuun :D

Babybioon lähdetään - olkoon se ensimmäinen kerta sitten meillä Helsingissä junalla! Pitänee kuitenkin kokeilla joitain lyhyempiä reissuja Espooseen, ettei heti kerralla shokeeraa pientä liikaa. Luulisi kuitenkin sen kuulutustädin äänen olevan tuttu, kun raskausaikana sukkuloin Helsinkiin töihin joka päivä =)
Olitteko ajatelleet, että me toukokuiset voisimme jotenkin treffata samalla - neilikka rintaan vaan niin tunnistetaan toisemme :D

Pään muotoutuminen Apua - jääkö pää siis sellaiseksi littanaksi? :eek: :attn: Meillä ongelma on vieläkin pahempi, kun pimu pitää päätään _koko ajan_ oikealla sivulla eli hänen päänsä on ihan littana toispuoleisesti :headwall: Voihan helvetti, nyt kyllä pitää olla tosi aktiivinen kääntämään päätä ainakin hereillä ollessaan toisellekin sivulle...

Meilläkin on grillikestit uusille naapureille huomenna ja jo valmiiksi ärsyttää.. Tosi kiva istua iltapäivää ja grillailla uusiin ihmisiin tutustuen, mutta kaikki sen nyt tietää kuinka mukavaa on seurata ihmisten humaltumista, kun itse imee kokista pillillä :/ No, kyllä se minunkin hetkeni vielä aikanaan koittaa ;)

Ai niin Tomsku: Reinot on todellakin POP :D Itse sain äitienpäivälahjaksi mieheltä vaaleanpunaiset Reiskat ja oli kyllä päheetä kulkea niissä laitoksella! Kaikki hoitsut kyselivät mistä moisia saa hankkia ja keräsivät kyllä muutenkin katseita :D

Jaa, jospa sitä piipahtaisi nettipankissa ja sitten painuisi pyykkien pariin..
Mukavaa päivää :wave:

PS. Tärkeä kymysys: Meillä pimun yöunet&syöminen vähän huoletuttaa eli mitä olette mieltä, kun 2,5kk ikäinen vauva nukkuu putkeen 8,5h, sitten syö toisesta tissistä eikä suinkaan "loppuun saakka" ja nukkuu siihen päälle vielä 3,5h. Eli tiivistettynä 12h unta yhdellä huonohkolla syömisellä, jota onneksi kuitenkin edeltää 1-1,5tunnin tankkaus. Mietin vaan, että a) haittaako neidin painonkehitystä ja b) mitä mahtaa tehdä maidontuotannolle? :/
 
carmen, meillä tampastiin just 11 tuntia syömättä. Yöt menee yleensä 7-10 tuntia syömättä...sitten syö vähän ja nukkuu yleensä hetken päästä lisää. Mun puolesta saa ihan rauhassa nukkua ja painoahan meillä riittääkin hurjasti =) En ole ikinä herättelly syömään vaikka onkin nukkunu hurjan hyvin jo pienestä. Ihan sopii mulle :D

Painoa ei tarttis paljoa saada pois, mutta tuota mahaa kiinteemmäks....tarvisin tsemppausta paljonkin tuohon liikkumiseen.

Niin ja mikä on babybio?
 
Huomenta!

Meillä tyty meni illalla 22.00 nukkumaan ja heräs ensimmäisen kerran 5.30...et aikas pitkät unet...mie olen vähän huolissani maidontuotannosta, jos tyty jättää yösyönnin pois, kun mulla tuota maitoa ei tule mitenkään ylenmäärin...olen kuullut, et just yösyötöt edesauttaa maidontuloa...pitääköhän paikkansa :( ?

Meillä tyty aina aamulla jumppaa alasti leikkimatolla ( mie käyn suihkus)...hauskaa on ja viihtyy...pitäisköhän mun tehä sama kuvio tytyn kans aina aamuisin...ja alasti :LOL: :LOL: ....tyty kääntyy vatsalta selälleen...ei viihdy mahallaan...kääntymiset ovat kyllä varmaan vahinkoja, kun ilme on aina äimistynyt ;)

Matamimimmi68 ja Edith 2kk :heart:
 
Huomenta!

Tyttö nukkuu aamupäikkäreitänsä meidän vanhempien sängyllä...kuumeisena :(. Oltiin eilen siellä rokotetutkimuskeskuksessa. Tyttö sai kolme rokotetta; meningokokki b:n, pneumokokin ja yhdistelmärokotteen. Verikoekin otettiin kyynärtaipeesta aluksi ja siitähän se kamala itkeminen sitten alkoi. Nousi äipäilläkin tippa linssiin, kun sitä huutoa oli niin kamala katsoa. Koko session jälkeen tyttö oli huutamisesta niin poikki, että meni ihan kalpeaksi ja veltoksi...nukahti sitten syliin. Illalla nousi kuume 38,9, supon laitoin yöksi. Aamulla lämpöä oli 38.

Carmen ja Matamimimmi68 meillä on neiti nukkunut nyt kans kaks yötä heräämättä syömään. Murehdin myös tuota maidontuotantoa, kun en jaksa yöllä nousta lypsylle ja tyttöä en ala unilta herättelemään.

Ja Carmen vaaleanpunaiset Reiskat, missä semmoisia myydään, en ole koskaan nähnyt...tää mamma tahtoo kans semmoset talveksi :D. Meidän neiti sai Ainot ristiäislahjaksi. Suloiset on nekin, kun on niin pienet.





 
Niin, mistä saa vaalenapunaisia Reinoja? Pakkosaatava Italiaan sellaiset. Meillä on kaakelilattiat joka huoneessa (!) kevääseen asti, eihän siellä sukkasillaan tarkene tällainen jolla on varpaat aina jäässä 13 tupakkavuoden tuloksena. Ja koska meillä on 3 kerrosta ja rappuja siis riittää, töppösissä on oltava hyvä pohja, just sellainen reinomainen, ettei tule perseellään rappusia alas kovin montaa kertaa.

Lueskelin illalla tosta kymppikerhosta valkosuklaa-mansikkakakun kanssa, mietin että oliskin hyvä idea ja hain toisenkin palan kakkua. Minen ymmärrä mihin on itsekuri kadonnut. Ei ole enää minkäänlaista tahdonvoimaa jäljellä syömisten kanssa. Oon nyt kuitenkin 15 kiloa hoikemmassa kunnossa kun vajaa 10 vuotta sitten, siihen nähden ei voi valittaa. Mutta kun nekin kilot lähti ihan vaan itseään niskasta kiinni ottamalla, miksei se onnistu nyt? :headwall:

summer, babybio on sellainen ylellisyys jota meillä täällä maalla ei ole tarjolla. :)
http://www.finnkino.fi/events/babybio/
 
hyvin nukuttu yö takana, eilisen huutosession jälkeen aurora heräs 2 yöllä vasta syömään eli oli ruuatta 8h sit uni maittoi 6:30 asti ja syötön jälkeen nukahti takas unille ja herättiin tytön kanssa vasta 9 aamulla. tais tuo pikku liru maissivelliä eilen 18 aikaan täyttää ku ruoka ei ennen yötä maittanut, tälläisiä öitä lisää meille, kiitos :D

nyt aamulla laitoin korvikkeen sekaan 40ml maissivelliä ja hyvin maistui, en vielä anna suoraan pelkkää maissivelliä enkä yötä vasten, jottei tule masuvaivoja, vielä ei oo tullu mut teen näin tän viikon ja ens viikosta jos ei masuvaivoja oo tullu niin siirrän maissivellin annon yötä vasten.

nyt tällä likalla alkoi laihtari, nyt kun aurora on päikyillä niin ajattelin mennä polkeen kuntopyörää hetkeks ja illemmalla meen vaunutteleen niin eiköhän ne kilot siit karise..

hitsi kun on levännyt olo tuntuu että jaksais vaikka mitä, niin energinen fiilis :D
 
Carmen - pään muotoutuminen kyllähän se olisi tärkeää saada vauva pysymään vuorollaan kummallakin kyljellään, myös jonkin verran selällään ja jos mahdollista, mahallaankin. Meillä neiti on oikea sinnipussi, että väkisin vääntää selälleen. Nyt on paksut pyyherullat kummallakin puolella, katsotaan pysyykö.
Mutta älkää ottako stressiä, kyllä ne neuvolassa sanoo (toivottavasti) jos niistä tilanne alkaa olla huolestuttava.
Kummitytöllä oli vauvana lonkkalasta ja nukkui siis selällään ainoastaan. Tuloksena nyt viiden vuoden jälkeen selkeästi littana pää, kasvot edestä katsottuna leveät, mutta pää sivusta katsottuna littana. Neuvolasta sanoivat aina vaan, että kyllä se palautuu kun lapsi kasvaa, mutta ainakaan vielä ei ole palautunut...
 
Annaliina miten se oli oulunseudun mammojen tapaamisen kans? Joko on ollut vai onko tulossa, vai kiinnostiko ketään? Mulla on aika vähän vauvatuttavia, joten uudet olisi tervetulleita ;) . Nakkaa mulle vaikka yv:tä, tavataan vaikka kahden jos sua kiinnostaa :wave:
 
weiss, ei ole kokemusta, mutta kannattaa tuolta lapsen allergiat ja sairaudet- puolelta kysästä. Sieltä varmasti löytyy joku jolla kokemusta. Mites pikkunen muuten voi? ja miten ite jakselet?

Marmotta, kiitti linkistä. Vautsi en oo tollasesta tiennykään..hienoo että tollasia järjestetään. Joo eipä täällä korvessa kaikista hienouksista tiedäkään =)

Tuosta pään muotoutumisesta vielä...olin yhillä synttäreillä tässä pari viikkoa sitten. Siellä oli vajaa puoli vuotias poika ja pää oli kyllä ihan vino. Nukkuu ilmeisesti aina vain toisella kyljellä. Ei ne varmaan ite kiinnitä siihen huomioo, mutta kun en ole ennen nähnyt poikaa, niin oli mun mielestä aika hurjan näkönen.
Meille sano lääkäri jossain vaiheessa esikoisesta, että kääntäkää sänky toisinpäin välillä..ite en ollu huomannu että olis päässä mitään. No, hyvä että sanoi asiasta. Mutta tuolla pojalla mistä kerroin, niin sen kyllä heti huomaa. Sulonen poika kyllä, mutta toivottavasti palautuu pään muoto.
 
Pikakurkkauksella B)

Vaaleanpunaiset Reiskat olivat käsittääkseni "limited edition" äitienpäivän kunniaksi, mutta olen kuullut, että tuotantoa jatkettaisiin ainakin kampanjan omaisesti, koska suosio oli niin hurjaa. Ja mikä jottei; avthan nuo aikas mageet B) Cittarista oli mies ne bongannut.

gha Siis meillähän ei nukuta kyljellään, koskaan, vaan aina selällään ja pää on vain kääntyneenä oikealle. Ja sinne tuppaa pään kääntämään myös sohvalla tai lattialla makoillessaan. Oma vika varmaan, kun itsellä oikea puoli on niin hallitseva, että teen kaikki asiat alitajuisesti oikeaa puolta suosien :/ Ei Nirpulla pää mitenkään kauheasti ole littana, mutta toispuoleinen anyway. Nyt pitää tosiaan olla tarkkana ettei jämähdä moiseksi! Ja niin; kyljellä ei meillä varmaan edes osata olla B)

MUOKS. Tuosta nukkuma-asennosta vielä; ei Nirppu mahallaankaan ole koskaan nukkunut (en ole laittanut koskaan mahalleen edes..) vaan aina selällään. Niin käskivät NKL:lla nukuttaa enkä ole edes miettinyt muuta :ashamed:
Vaihtelevatko muut vauvojen nukkuma-asentoja?
 
moi.

Ihana kuulla, että mä en oo todellakaan ainoa kellä on vielä kiloja. Millä ihmeen kikalla noi julkimot palautuu synnytyksestä niin nopeesti (rasvaimulla???)??? mä oon ainakin mukana kilokerhossa. Jos nyt kuus kiloa sais lähtemään, tai edes painon alle 60 kiloon, mikä meinais neljää ja puolta kiloa niin oisin tyytyväinen. Menis sitten varmaan jo osa vanhoista housuista jalkaan... Mulla on muuten edelleenkin ylimäärästä myös tissien kohalla, koska kuppikoko jäi c:n! Mä alotan kanssa laihiksen heti maanantaina. ja ruokapäiväkirjan.. Täällä grillaillaan myös huomenna, joten laihis goodbye siks aikaa...

juhlimisesta oltiin eilen miehen kanssa hiukka viihteellä ja olipa ihanaa!!! Maisteltiin hyviä drinkkejä ja vähän sidua. kotiin tultiin jo puol 11 eli oltiin ajoissa kotona.. Miten 5 ravintola-annosta saa krapulan aikaan??? karmeeta karmeeta.

mä en edes ollut kuullukkaan päänmuotoutumisesta, että tarviis jotenkin vaavin asentoa vaihdella...

kääntyykö muitten vauvat jo masulta selälleen??? meillä poitsu käänty eilen vahingossa.. muuten nostelee vaan kovasti päätään ja pitää älämölöä masullaan...

edelleen nukutaan yöt hyvin (koputan puuta). Eka herätys oli vasta puol kuus, kun nukkumaan meni kympiltä.. Eli tää mamma tykkää.. Toivottavasti painon kehitys ei häiriinny... Mutta pian se nähdään, koska punnitaan varmaan poika tänään kotivaalla..

nukkuma-asennosta alkuyöstä selällään, ja aamuyöstä mahallaan (jos ähkii kovasti).. Päivällä nukkuu miten sattuu, koska saattaa nukahtaa kesken leikin "nappia painamalla".. Ja vaunuissa ei enää välttämättä nuku vaikka ne liikkuiskin. "iso poika jo"

aurinkoista päivää siskot
 
Meillä nukutaan masultaan yöt ja päivällä yleensä kyljellään. Masullaan yöt nukkunu tosiaan jo ihan pienestä ja tiennyt olen kyllä että ei suositella. Samoin nukkui veljensäkin. Vaunuissa ei nukuta enää sitäkään vähää mitä aiemmin. Nyt ei siis edes liikkuvissakaan. Harmi. Oppisi sitten pian istumaan, niin päästäis kävelylle.
Meillä otettiin käyttöön veikan vanha uniriepu. Sellanen vanhasta kuluneesta harsosta tehty...solmu toisessa päässä. Naaman päälle vaan ja uni tulee heti..helpottaa ihan hirveesti nukuttamista. Otan sen tietysti naaman päältä heti pois kun nukahtaa. Veljensä nukahti samanlailla.
Täällä ei käännytä mihinkään. Eipä pahemmin viihdy lattiallakaan. Muutaman kerran kyljeltä masulleen yrittäny, mutta käsi jääny vielä alle.
 
päänmuotoutumisesta: Mä olin ekan kohalla kauheen tarkka ja kääntlin päätä mut nyt saa olla pää vaikka aina samaan suuntaan kallellaan ja ihan pyöreä kaunis pää pojalla on.

kääntyminen meil käännytään molemmin päin mahalta selälle ja selältä mmahalleen

olipa rentouttava päivä shoppailessa.

Miten sinä Weiss jakselet itse?
 
Nukkumisesta: Täällä nukutaan tosiaan milloin mitenkin päin, muttei kyljellään. Meillekin Kättärillä sanottiin, et selällään pitäis nukuttaa, mutta huomattiin vahingossa et masullaan menee melkeinpä paremmin. Yöunet menee välillä selällään ja välillä mahallaan. Eikä ressata siitä :)

Pään muotoutumisesta en oo ees osannu olla huolissani. Ilmeisesti poika nukkuu sopivasti kaikin päin eikä oo ainakaan näkyvissä mitään toispuoleisuutta :D

Kääntymisestä : täällä ei käännytä kumminkaan päin eikä päätäkään jakseta vielä pitää ylhäällä lattialla ollessa. Kovasti kyllä kääntelee päätään ja reenaa niskaa, mutta ei vielä kunnolla nouse. Hiljaa hyvä tulee... ;)

Nyt tämä likka lähtee viikonlopun viettoon! Ihanan aurinkoista viikonloppua kaikille!! B)
 
pään muotoutumisesta yleensä pään muotoutumisesta ei tarvitsekaan stressata tai olla huolissaan, mutta siinä vaiheessa kun pään muoto muuttuu, kannattaa (ja pitäisikin) kiinnittää huomiota vauvan nukkuma- ja valvetilan asentoihin.
Meillä pää on takaa toispuoleisesti painunut hieman, ja nyt yritän kaikin tavoin estää nukkumista siten, ettei painuisi lisää. Sängyn suuntaa ollaan vaihdettu, virikkeitä lisätty käyttämättömälle puolelle, turvaistuimen paikka muutettu autossa jne.
Joillakin lapsilla pää ei painu lainkaan vaikka nukkuisi aina samassa asennossa, meilläkin kahdella lapsella on erittäin kaunis ja pyöreä pää, ja kumpainenkin on ollut sinnikäs selällään nukkuja ;)
 
Tervehdys.

Täällä mamma viettää laatuaikaa :) Isommat mlapset lähti isälleen, pikkumies nukkuu, isäntä töissä ja mulla hiusten värjäys menossa, kun huomenna mennään häihin ja kuulun vanhoihin ja harmaantuneisiin :)

pään muotoutuminen: On varmaankin yksilöllistä. Mulla esikoisella oli lonkkalasta 3kk eikä päämuotoutunut tosin hän itse omatoimisesti kääntelisitä nukkuessaan puolelta toiselle.
Pikkumiehen yritän laittaa vuorotellen kummallekin kyljelle nukkumaan vain sen vuoksi että ajattelen muuten paikkojen puutuvan. Tosin lähes aina kääntää itsensä selälleen.

kääntyminen: Meillä ei käännytä vielä kumpaankaan suuntaan ja pään nostaminen muutenkin on vaivalloista, mutta pystyasennossa tykkää olla ja siinä pitää kyllä terhakkaasti pystyssä.

Nyt huuhteleen väriä

Jossu & K 2kk+5pv
 
Siis aivan mahtava ilma ollut ulkona koko päivän B) Oltiin 3h aamupäivällä ulkona ja tämä äiti sai siinä ajassa poltettua harteensa! täällä on ollut varjossa +25 että :p

Neitikään ei ole nukkunut millään toisia päikkäreitä vaan ollut nyt jo kohta 6h hereillä, ottaen välillä vaan pieniä 5-10min tirsoja! :eek: ärsyttävää! Toivottavasti nukkuis yön edes hyvin!

Katselin just koneelta tämän päiväsiä kuvia, ja siis ihan oikeasti järkytyin kun näin itseni, tai mahani!! Se on kahta leveämpi mitä ennen ja komea yksi iso makkara tossa roikkuu :eek: :kieh: Ja kaiken kukkuraks mies on just hakemassa meille ruokaa, ja huomenna olisi häät jossa saa taas oikeen herkutella :kieh: multa ei vaan löydy motivaatiota laihduttamiseen! :( joskus sit! :D
 
nukkumisasennon vaihtelu: jos tyttö nukahtaa masulleen niin jossain välissä jos alkaa kitiseen niin käännän selälleen, meillä tyttö ei oo nukkunut kyljellään, ei pysy siinä asennossa vaan kellahtaa aina selälleen

pään muotoutuminen; meillä tyttö kääntelee ite päätänsä puolelt toisel ( oli sit mahallaan tahi selällään.. ) vähän välii ettei oo tarvinnut asentoo vaihdella.

meil on rauhallinen ilta, tyttö nukahti kylvyn jälkeen unille, on nukkunut nyt tunnin verran ja esikoinenkin meni untenmaille jo reilu puol tuntii sitten.

hyvät viikonloput kaikille!

kurpitsa ja aurora 2kk4pvä

 
Huomenta !!

Kyllä on hieno ilma ulkona...taivas ihanan sininen...me ei vaan päästä kunnolla ulkoilemaan, kun Edith on päättänyt ettei viihdy taasen vaunuissa :kieh: ....repussa ja liinassa on liian kuuma :/ . Täällä Kotkassa on meripäivät...ajattelin, et voitais tänään mennä sinne...yritän saada tytyn viihtyyn vaunuissa...

Meillä nukuttiin taas 22-6.00 välinen aika ilman tissiä ( tissit meinas räjähtää aamul) ...muuten mukavaa, kun itse on aamul pirteä, mut pelkään, ettei mun maito riitä kohta :( ...nyt on nukuttu 3 yötä tällä rytmillä...mutta päikkärit on ollut vain lyhyitä tirsoja :kieh: ...Mitä mieltä, pitäskö tuo tyty herättää yöllä yhdelle syötölle...vai onko ihan pähkähullu idea??

Matamimimmi68 ja Edith 2kk :heart:

Mukavaa lauantaita kaikille :wave:
 
Matamimimmi noista öistä.
Esikoinen lopetti yösyönnit 3kk iässä ja mulla maidon tulo alkoi hiipua saman tien. 4.5kk iässä siirryttiin kokonaan korvikkeeseen.
Kolmonen lopetti yösyönnit niin ikään 3kk iässä, mutta maitoa silti riitti 7kk ikään saakka.
Joten empä ainakaan minä osaa sanoa miten kannattaisi tehdä.
Itse olisin onnellinen noin pitkistä yöunista ;) meillä kun pisimmillään nukutaan 2.5h ja sitten onkin aivan kauhean kova nälkä, että menee tovi ennenkuin saa rauhoitettua syömään. Yleensä otankin syömään heti kun pienintäkään ähinää sängystä kuuluu, eli noin 2h välein.

Meillä ei myöskään viihdytä rattaissa kovinkaan hyvin. Sitten hieman paremmin jos laittaa ensin turvakaukaloon ja sitten kaukakon niihin rattaisiin. Tuskin rattaat liian väljät on kun niissä on pienennin, mutta tokihan kaukalosta näkee kaikkialle paremmin kun asento on pystympi ;)
 
Huomenta,

kiloklubi kuulostaa todella hyvälle -kävin tuol laihdutuspuolel, mut ei sinne jaksa niin usein. menis mukavasti tässä samalla kun vaihdellaan kuulumisia.

carmen 12h yöunet on ihan hyvät. Ja sittenpähän herättyään vauvalla on oikein herkkuaamupala. meillä neiti on alkanut lopettelee yöllä syömiset -aamuyöstä 06.00 ottaa hörpyn ja nukahtaa taas. ja kyllä rinnat on pinkeet.

babybio olis hauska tulla sinne, mut meiltä kyl vähän matkaa. Mut toisaalta jos päätetään tehdä treffit -neilikka rintaan :) Voisin vaiks lähtee sielpäin käymään.


Ihanaa kun kesä vihdoin alkoi.
 
Huomenta, gallupit: meillä päätä kannatellaan tosi hyvin mut vielä ei käännytä mihinkään suuntaan. Jännä et jonkun vauva voi nukahtaa kesken leikin, meillä nukutus on useimmiten kova taistelu vaikka toinen olisi selvästi väsynyt (eikä väliä alkaako nukuttaa ajoissa vai vasta jo kiukkuisena - kiukku tulee kuitenkin!). Tutti meillä ollut käytössä jo kuukauden ja helpottaa tosi paljon. Itellä ainakin 7 ylikiloa vielä. Vaunuissa meidän neiti viihtyy vaihtelevasti. Nykyään vaatii sylinukutuksen ennen kuin nukahtaa vaunuihin.
 
Onko mulla ollut sellsta et lapsi tuhisee kauheesti ihan kun nenä ois tukossa ja samalla kuulostaa kun toinen itkisi tai jotain..mä säikähdin tänä aamuna kauhesti kun poika vieressä päästeli omituista ääntelyä luulin et tukhtuu tai jotain...nuhaakaan ei ainakaan näyttäs oleven..tai voiko vauvan nuha olla tuommosta e kuulostaa ihan tukehtumiselta ta joltain sen tapaiselta..
 
Poika04,

Meillä Edith tuhisee aamuisin ja imettäessä kuulostaa, et tukehtuu :ashamed: ...sit mä laitan suolaliuosta ja imasen friidalla...aina tulee räkää sieraimista..ja hengitys helpottaa...nuhaa se ei mun mielestä meillä ole...johtunee ehkä kuivasta huoneilmasta...kun mullakin on aamuisin :/ !!
 

Yhteistyössä