***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 kesäkuussa***

  • Viestiketjun aloittaja weiss
  • Ensimmäinen viesti
naukuri: oletko kokeillu rauhoitella tutilla ensin, jos tietty tuttia huolii. meillä harvoin noita raivareita pojalla. tyttö raivos aikoinaan kauheasti. rauhoitin tutilla rinnan vieressä ja sit nopeasti nykäsin tutin pois ja vaihdoin tissiin. ja sit rauhoittui syömään nopeasti.
ja pojalle jos on nälkä suuri teen samoin jos ei huudolta ymmärrä alkaa syömään.

sädetikku: toi linkki oli kieltämättä hyvä =) tuskinpa siitä kukaan suuttuu. asiaahan se on täynnä =)

tmvk: onpas hurjasti tullut kokoa toiselle jo =) hassulta tuntuu ku meidän 2kk oli 53.7 pitkä ja painoi 4280g =) mut olihan lähtöpainot aivan erilaisia =)

mä tilasin niitä tutteja...toivottavasti maistuu meidän nirsolle joka syö vain nukin tutteja tällä hetkellä. =) jäähän siitä tuttiketju ainaki käyttöön, ne oli tosi kivoja. ja tutit muistoksi jos ei maistu sitten =)

nemika+jäbä 2kk
 
mulla on vielä 3kg jäljellä raskauskiloja. mutta lantio leventyny sen verran ettei kaikki vanhat housut mene jalkaan. kai se on tuo 3kg saatava pois sit jos vaiks paremmin kaikki housut sujahtaisi jalkaan.tosin noista kiloista ei harmia ole ku olen nii ruipelo muutenkin. mut harmittaa ku ei lantion takia mene kaikki farkut jalkaan... :ashamed: :(
 
Heips,

maidon riittävyydestä yms. mä uskon siihen et kun painoa tulee vauva saa tarpeeksi maitoa rinnasta ainakin näin aluksi. Meillä ainakin ollaan neuvolassa tarkkoja ja kyllä ne huomauttaa jos liian vähän kasvaa. kysynnän ja tarjonnan laki tosiaan mitä enemmän imee sitä enmmän sitä maitoa tulee sen olen huomannut. meillä ei saada kyllä rintaraivareita -ennemminkin mahasit kipristelee ja paukututtaa ja tyhmä äiti tarjoo tissii. unella ja omalla ruokailulla on merkitystä itse oon huomannut et on merkitystä. ja juoda pitäs paljon, sen tuppaa välillä unohtaa.

tmvk Karkki maistuu myös täällä. Ens viikol alkaa dietti -karkit ja mekeet pois,pois ja lisää liikuntaa. josko lähtis muutama kilo taas pois. Oli niin hyvä alku, mut sit iski suklaa himo.

seuraava vauva anoppi sitä tiedusteli kun heitin et tehdään neljä lasta jos saadaan. Et oikeesti meinaatte kolmannen. Ehdottomasti vaikka ei nyt ihan viellä ehkä parin vuoden päästä. No en nyt tiedä neljästä mut pitää sitä kerran viel kokeilla josko saatais poika aikaseks meillä kun on tyttötehdas. :LOL:

Mut nyt meen siivoomaan, ristiäiset lähestyy. pikkunen on antanut äidin tänään hyvin siivota.

:wave:
 
eeti, sinne olis tarkoitus syksymmällä sitten muuttaa. Miehen kotimaahan. Pitää nyt käydä jo aikaisemmin kuitenkin näyttämässä vauvaa silläkin suunnalla, kukaan miehen suvusta pientä vielä nähnytkään. Pian luulevat, että tahallani sitä täällä jemmaan. Niinku vähän teenkin.. siellä kun on sata tätiä ja setää ja naapurin kummin kaimaa käpälöimässä heti. Ahdisti jo muakin kun ekaa kertaa siellä olin, nyt varmaan vielä enemmän kun se on oma vauva keneen se kamala hössääminen kohdistuu, kymmenen sedän ja tädin ja kummin kaiman naapurin voimin.
Meillä on 8 passikuvaa täällä, yksikään ei kelpaa passiin. Passikuvassa kun kuulemma ei saa olla silmät kiinni, sormet suussa, kuolaa leuassa, pulautusta tulossa, naama kurtussa eikä kieli ulkona. Tiukkoja ovat kyllä! Meillä ainakin kaikki edelliset on ihan perusilmeitä, jotakin edellisistä se tekee kuitenkin silloinkin kun sitä passia katsotaan..
 
Piti tulla purkamaan.... eli nyt alkoi sitten HUUTO. Kuten kirjoitin, käytiin tuo yhdistelmärokote tänään ja nyt 5 tunnin kuluttua siitä ollaankin sitten täällä tunti jo sylitelty ja vauva huutaa ihan kuin päätä revittäis irti. Ihan kamalaa :'( Nyt se hetkeks sammui huutoonsa. Miks ihmeessä annoin laittaa koko paska-rokotteen?! Että oon tyhmä. Kaveri kertoi just et se oli joutunu Lastenklinikalle tuon rokotteen takia ja sen pojalle se laitettiin yli 3kk:n iässä. Lääkäri oli tuolloin sanonu et tuota ei pitäis missään nimessä laittaa liian aikaisin ja meidän Papsu on vielä vajaa 2kk. Voihan helvetti et olin tyhmä kun uskoin lääkäriä, mut minkäs teet: eihän aina voi kyseenalaistaa kaikkea etukäteen. Kaveri sanoi viel et niillä oli jatkunu huuto 2viikkoa. Voi luoja et oon hajalla :ashamed: :'(
 
weiss
eeti :hug: ja voimia..

Täällä kanssa on nyt öitä huudettu niin, että äiti alkaa olla aikas hermot piukkana.. Syytä en keksi. Oon mietinny, että mahtasko yö vaihtua päiväksi, kun syliin rauhotutaan ja sitten naamalle ilmestyy leveä hymy.. :D Ristiäiset on sunnuntaina ja mitään ei olla asian eteen jaksettu tehdä. Vaatteetkin roikkuvat jossakin kaupan tangossa viellä.. :headwall:
Huomenna iskee paniikki! Onneksi miun vanhemmat tulevat huomenna, niin alkavat asiat luistamaan. Nyt on jotenkin voimat pois!

Täälläkin tuo löllömaha roikkuu jossakin kaukana polvissa, vaikka painoa ei ole jälellä enää kun nelisen kiloa. Maha jää, se on fakta! MUTTA miulle mahtuu vanhat farkut!!! Jee! Hiukka ehkä puristaa vyötäröstä ja makkara (yksi ISO siis) saattaa pursuilla, mutta mahtuu! Toivoa vielä siis on!

Neuvolassakin on käyty ja painoa nyt 5070g ja pituutta 57cm. Hyvin poika siis kasvaa.
Missäs poika, äippä, repa ja kaikki, kuulumisia kaipaillaan!

weiss ja poika 7vk :heart:
 
summer81 Lactophilus paketissa on mukana sellainen pieni muovi-mitta. Itse teen niin että lypsän maitoa teelusikkaan ja kaadan arviolta jauhetta sekaan, tulisko noin vajaa puoli mitallista aina annokseen. Aamuisin sekoitan joukkoon myös D-vitamiinit ja Disfatylin. Hyvin on tyttö ottanut mössön.

Papsu nukkui useamman tunnin ja heräsi äsken. On väsyneen oloinen, mutta ei enää huuda yhtäjaksoisesti, huh. Lastenklinikalta sanottiin et voin laittaa Panadol-supon, jos huuto jatkuu. On tämäkin yhtä oppia kantapään kautta... :|

Weiss:oletko kokeillut noita maitohappobakteereja? Meillä ainakin auttoi huutoon ihan ratkaisevasti.
 
eeti Minkä rokotteen laitoitte? Olen ihan pihalla näistä hommista ja itse asiassa unohdin eilen kysyä neuvolalääkäriltä rotavirusrokotteesta, josta th mainitsi.. Tsemppiä sinne ja voimia itkuskeluun :hug:
 
carmen: se rotavirusrokote kannattaa tosiaan ottaa vaikka maksaakin paljon. meillä on nyt resepti kourassa. pitäis käydä apteekissa hakemassa rokote ja kipaista neuvolaan missä puottavat sen suuhun sitten. mut antaa kuitenkin nii hyvän suojan muitaki ripulitauteja vastaan, ja rotahan niistä pahimpia on. on varmaan hintansa väärti rokote kuitenkin koska tautiki on nii kova. harmi ku ei ole rokoteohjelmassa vielä sitä. jos olis meillä jäbä syntyny toukokuun puolella nii olis sairaalasta saanu ilmatteeksi sen.
mutta olen kyl valmis maksamaan kunha se tauti pysyy pois vaan.

mut nyt lähdettävä poika viemään ammeeseen lotraamaan, tykkää ihan kauheasti melskata vedessä. :D
 
Huomenta

On tullut harvemmin kirjoiteltua kun ei oikeestaan mitään erikoista ole ollut ja oon aika vähän nettiä selaillut muutenkin kun ollaan oltu ulkona ja muutenkin menossa.

Poika kasvaa kovaa vauhtia, ainut huoli tällä hetkellä on kun kakka ei irtoo...olisiko hyviä konsteja kuumemittarin, lämpimänveden, jumppaamisen lisäksi???

Tosiaan Kasperiksi häntä nykyään kutsutaan =)
 
Huomenta! Mehän saatiin se rota ilmasiks sairaalasta. Yks satsi annettu jo ja typy oli ihan kauhean tuskanen seuraavan päivän masunsa kanssa. Ei varmaan oikein maha tykänny...ja vielä pitäis kahesti ottaa :|
Mulla kanssa kauheen vaikea saada nukuttua aamuyöstä syötön jälkeen. Yöt kyllä saan nukkua, kun nukahtaa n.22 ja herää sit 4-5 aikaan syömään ja sit nukkuu pari tuntia ainakin päälle. Sittenkin vielä yleensä nukahtaa. Että kun ite sais kaikki välit nukuttua, niin tulis oikein kunnon yöunet mullekin. Isompikin lapsi oppinu nukkumaan jopa ysiin =) Aina ollu aamuvirkku ja nyt viisi vuotiaana nukkuu jopa niin myöhään. Pienen ikänsä heränny viimestään seiskalta.
 
poika04 Meidän pojalla on myös kakka aika tiukassa. Imetätkö? Meillä esikolla oli myös samaa vaivaa ja saattoi mennä reilu viikkokin ettei tullut mitään ja sitten kerralla tuli aina kunnon niskap*skat.
Mutta täysimetetyn vauvan kakkaa voi rauhassa odotella pari viikkoa ja muutenkin huoletta reilun viikon. Vauva käyttää saamansa maidon niin hyvin kuulemma hyödykseen ettei sitä riitä sitten ulos tulevaksi.

Jos vauva ei vaikuta mitenkään "kärsivän" tilastaan niin sun ei tarvi tehdä mitään muuta kun vaan rauhassa odotella. =)
Mutta jos tuntuu että masu selvästi vaivaa ja johtuu tuosta harvoin kakkaamisesta, niin hae apteekista mallasuutetta jos se pistäis kakan liikkeelle. Mallasuute on vauvan masulle hellävarainen ja sitä voi kuulemma kanssa huoletta antaa ohjeen mukaan. Eli 1 teelusikka maitoon sekoitettuna 1-2 kertaa päivässä. =)

Me oltiin pojan kanssa eilen 2kk lääkärineuvolassa....kaikki oli varsin mainiosti...kasvaa ja kehittyy juuri niinkun pitääkin.
Kasvaa kun rikkaruoho. :LOL:
Kuukaudessa painoa oli tullut 1,3kg ja pituutta 3,3cm
Nyt siis pojalla kokoa 5920g ja 58,3cm :heart:

Liro ja poikanen 2kk
 
heipparallaa,

pitää välillä käydä jotain kirjoittamassakin (lukenut olen ahkerasti).

Tuosta imetyksestä ja raivareista tuli mieleen, että mulla on pari kertaa auttanut se että olen puolittain kapaloinut pojan. eli käärinyt harsolla tms. kädet ja jalat sen verran pakettiin että ei pääse ihan kympillä huitomaan, sitten on ollut helpompi saada poika tissiin kiinni.

Jostain syystä sillä on laitokselta asti ollu aina vasemman tissin kanssa onglemia, sille se raivoaa ja hästää ym ym melkein joka imetyksella. kun taas oikeaan tarttuu kiinnin paljon paremmin.
Toinen konsti mitä olen käyttänyt on se että olen antanut 20 -40 ml pullosta omaa lypsettyä maitoa ihan alkajaisiksi kun olen huomannut että nyt ollaan ihan raivona. tuo vähäinen alkumaiton näyttää saavan pahimman pankiikin pojalta pois ja sitten se jaksaa paremmin keskittyä imemiseen.

Jaksamista kaikille!

Hituel ja jehveli 1kk

 
weiss
Huomenia!
Paremmin nukuttu yö takana..
Eeti: Meillä on nuo rela-tipat käytössä cuplatonin lisäksi ja kyllä mie oon ainakin tykänny, että auttavat.
Tuleehan vauvoille noita kausia, mutta tuntuu, että ite ei jaksa kauhian paljon enää tuota yö valvomista, varsinkin jos monta yötä putkeen..
Ootteko huomannu omissa vauvoissa, että alkaa rutiinit olla tärkeitä. Meillä on alkanu olla. Iltaisin, jos ei olla kaheksan maissa kotosalla alkamassa iltatouhuihin, niin koko ilta on levoton ja itkua tuherretaan koko ajan. Poika menee nukkumaan 22 aikoihin, mutta noina iltoina nukkumaan veno on venynny 23-24.

Jätin eilen illan vellin pois, kun aattelin, että jos itku johtus siitä.. Poika heräili siis 1-2 tunnin välein syömään, mutta nukkui välit rauhallisesti. Nyt mie en tiiä uskallanko iltavelliä antaa, jos huudot johtuikin siitä.. :eek:
Rokotteesta: Kyllä mie antaisin pojalle vaikka kuun taivaalta, niin paljon häntä rakastetaan, mutta tosiaan tuo rokote on niiin kallis, jottei meillä löydy nyt ylimäärästä siihin. Eikä sitä saannu esikoinenkaan, kun ei sellaista ollut. Täytyy toivoa, että virus vältetään..
 
Huomenta täältäkin.
Ja oikein hyvää sellaista, tyttö nukkui hurjan hyvin, varmaan ensimmäistä kertaa pariin viikkoon. Itsellä ei sitten mennytkään niin hyvin, kun heräilin tunnin välein ihmettelemään miksi se vaan vetää unta persus homeessa eikä huutele mitään. Niin tottunut siihen heräilyyn kai jo, ettei sitten kunnolla osaa edes nukkua. Nyt sormet ja varpaat ristissä toivon, että alkais pienellä nyrjähtää vuorokausirytmi kohdilleen. Voihan tää yksi yö olla vahinkokin ja ens yönä jatkuu sama rumba taas, mutta toivotaan..

Me oltais saatu rota ilmaisiks sairaalasta kanssa, mutta se oli loppu sillon kun kotiin lähdettiin. Pitäis käydä se nyt jälkikäteen hakemassa, mutta tässä on ollut pää niin sekaisin väsymyksen ja niiden rintatulehdusten kanssa, ettei ole vielä sairaalaan asti tullut ajeltua. Jos vaikka nyt viikonloppuna, niin sais senkin hoidettua.

Toinen hoidettava asia olis neuvola, kuukausi tuli täyteen jo. Tänään reippaana heräsin ajoissa soittelemaan neuvolan tädille ja siellä on vaan vastaaja päällä, hän on häipynyt lomalle. Eikä mitään hajua kuka sitä tuuraa, soitellut tässä kaikille mahdollisille tädeille kohta. Jo on prkl kun ei ketään saa kiinni sillon kun ajanvarausaika on. :headwall:
 
Rannekivusta muistaaksen täällä jotkut valittivat rannekipua. Mulla on aivan älyttömän kipee oikea ranne. Se puutuu paikoillaan ollessaan ja sit sattuu ja naksahtelee kun alan sen puutumisen jälkeen liikuttelemaan. Osaaks kukaan kertoo mitä se vois olla? Vasen on myös välillä samalla lailla kipee...
 
Edla-mamma,

Mulla kummassakin ranteessa hermopinne...sormet puutuu ja naksuu, kipuja ja tiettyjä asioita ei voi tehdä kunnolla, kuten hiusten laitto...pitää kokoajan ravistella käsiä...mulla on vaiva alkanut raskausaikana ja nyt huomaan kun tytyä olen hoitanut ja kannellut niin vaiva on äitynyt tosi pahaksi :kieh: ! Lääkkeistä ei ole mulle hyötyä...leikkaus olisi ainut keino parantua...mutta ei oikein onnistu kun on tuo tyty vielä pieni...ei voisi hoitaa...Hermopinne on tosi yleinen vaiva...kutsutaan myös rannekanavaoireyhtymäksi...no johan oli sana :eek: ! Kannattaa käydä lääkärissä, jos oireilet...

Matamimimmi68 ja peikkotyttö 1kk ja 2pv :heart:
 
Edla; Mullakin oli ranteissa pientä kipuilua. Mietin jo reuman iskeneen, mutta ajattelin olisko hormonaalista tai jotain luulotautia =) liikunta auttanut mulla - nivelpinnat saavat aina aktiivisella käytöllä ikäänkuin öljyä pintoihin.
Weiss;
Meilläkin on levonta pari iltahommia mikäli ei olla kotona ajoissa. Ajattelin, että rutiinit on tietty tässä vaiheessa tärkeitä. Rauhoittuminen vaikuttaa hermoston toimintaan, tietty lapsikin käy kierroksilla. Ajattelin että varmaan sama tilanne kun jos itse on myöhään illalla esim. liikkumassa niin uni ei tuu ihan heti kotiutumisen jälkeen. Hermotuksen palautuminen ottaa oman aikansa :) Voiskohan olla näin... Muuten meillä soitetaan musaa ja katsellaan telkkua ja normaalit kotiäänet vauvan nukkuessa.

Oon kans miettiny sitä rota rokotetta; isoilla lapsilla sitä ei ole eikä ole ollut rotaakaan. En varmaan ota nyttenkään. Muutenkin pidennän aikataulua rokotusten kanssa. Noi yhdistelmät on aika kovia paketteja, juttelen vielä huomenna aiheesta lääkärin kanssa.
 
Täälläkin voidaan hienosti!
Mahavaivat taakse jäänyttä elämää, nimi saatu ja kasvetaan kovasti!
Kuuden viikon iässä oli pituutta jo 58cm(50cm) ja painoa 5404g(3766g).
Täysimetyksellä mennään, maitoa tulee todella hyvin.
Yöllä herätään enää yhdesti syömään. Päivällä imetysväli 3-5h, virkeänä tiheämmin, nukkuessa pidempi väli.
Pieniä jokeltelun ääniä jo kuuluu, tavoittelee satunnaisesti käsillään esineitä.
Rotarokotekaan ei aiheuttanut mitään masuvaivoja parin röhevän pierun lisäksi.
Kakkavaipaton lähes kokonaan, jos ei heti pääse vessaan hädän tullessa, tekee "hätäkakat" vaippaan ja loput vessassa. Pissavaippoja tuleekin sitten senkin edestä :LOL:
Joten summasummarum; hienosti on kaikki asettunut uomiinsa, ihan kuin aiemmillakin kerroilla. ;)
 
huoh, tämä mamma on huonossa kunnossa ja veto pois viisaudenhammasleikkauksen jälkeen. Jouduin soittamaan miehellekin, että pääsisikö tänään lähtemään töistä aiemmin. musta kun on tänään todella huonosti kunnon äidiksi. Päätä särkee, kuumetta, puhumaan en pysty ja poski turvoksissa. Antibioottia en saanut iometyksen takia ja nyt mennään vaan särkylääkkeillä. sattuu :(

Neito on ollut ihanan kiltti koko aamun ja nyt päikkäreillä. Voin onneksi vaan sylitellä ja leikkii lattiallakin nätisti, ainakin vielä. Täytyy vaan toivoa, että sujuu hyvin kunnes mies tulee kotiin.'

meilläkin muuten unirytmiin vaikuttaa, jos ei olla kotona ennen kahdeksaa tyttö on paljon itkuisempi tällöin. Täytyy siis vain kiiruhtaa kotiin jos ollaan jossakin liikenteessä.
 

Yhteistyössä