***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 kesäkuussa***

  • Viestiketjun aloittaja weiss
  • Ensimmäinen viesti
poika kayn kerran viikossa step aerobicissa ja kerran salilla. Isa vahtii pikkuista silloin ja aidilla pysyy mieli vireana. En ole karsinyt harrastusten takia mistaan masennuksestakaan. Mulla on kuitenkin historia masennuksen kanssa. ihanaa kun nyt saa nauttia vauvasta.
kaikki baby bluesista karsijat, ottakaa yhteytta neuvolaan jos olo menee pahaksi. masennusta ei tarvitse karsia yksin.

nyt vauvelin kanssa touhuamaan. kiva taas olla teidan parissa.

ristiaiset meilla muuten vasta 13.7. vauvakin jo melkein 3kk silloin.
 
Heips,

onnea kaikille lopuille pikkuisista nyyteistä. :flower: :flower: :flower:

birdie miten sidot pienen liinaan - voiko siis laittaa jalat ns. erilleen vai pitääkö viel olla yhdessä. Ergossa olen pientä jo kantanut -mulla sellanen vauvaosa siinnä -mut luulen et siirryn liinaan se on jotenkin helpompi. Mut mietin miten pikkusen siihen saa sitoo.

tutkimuksista Meillä on meneillään joku Turun yliopiston tutkimus 20 vuotta kestää ja se on tarkoitettu kaikille 2008 syntyneille tällä alueella ilmeisesti. Siihen osallistuttiin - ollaan täytetty kaikenlaisia kyselyjä. Oliko se joku "hyvän kasvun avaimet". Katsotaan mitä se sit pitää sisällään -vanhemmatkin joutuu syyniin -verikokeisiin yms.

babyblues Ei ole sellaisesta merkkejä -mut kyllä itku tuli kun pikkunen oli unelias ja voi vähän huonosti keltaisuuden takia. Sitä on itse niin voimaton olo kun ei osannut mitään tehdä. muistakaa levätä ja keskittykää vauvaan jotenkin itse silloin kun sain esikoisen, kylään tunki kaikenmaailman sukulaisia ja piti mukamas olla siistii ja jotain tarjottavaa. Nyt on ollut rauhallisempaa ja itsekin ottaa asiat eritavalla. Mut neuvola on hyvä paikka jutella jos alkaa tuntua vaikealta.

Miten mies teillä hoitaa vauvaa Meillä hoiti esikoistakin, mut olin itse niin tarkka ja melkein omin vauvan. :LOL: mut nyt mies saa ihan vapaasti hoidella tätä kakkosta ja hakeekin sen aina kun olen syöttänyt -sit hän, esikoinen 4v. ja pikku neiti sulkeutuvat tietokonehuoneeseen. :) Aikast söpöö. Se on ihanaa kun mies on mukana ja jotenkin hänelläkin on varmempi olo kun aikoinaan esikoisen kanssa.

Mut tulipa sepustettua, aurinkoista päivää kaikille. :wave:
 
Kantoliinoista: Minä olen nyt tuota Nyyttiä kantanut välillä kietaisuristi 2 kehdossa, on kyllä niin mykkyrällä siellä, että mammaa ihan hirvittää, mutta nyt olen hiukka relanut, Mytty yleensä nukahtaa sinne, joten kai tuo viihtyy.. :D

Babyblues: Meinaa hiukka väsyttää, kun miehellä tosiaan hirmuisia työkiireitä nyt, eikä paljoa kotona ennätä nukkumisen lisäksi olemaan. Mutta tiedän, että pian helpottaa.. Ja olisi apuja saatavilla nytkin, mutta kun olen niin jääräpää.. :LOL:
 
Onnea vauvan saaneille :flower:

Painosta Syntymäpaino oli 2790g, sairaalasta lähtiessä tyttö painoi 2610g, viikon vanhana 2740g, kahden viikon vanhana 3030g, kolmen viikon vanhana 3300g. Seuraavan kerran mennään neuvolaan juhannuksen jälkeisellä viikolla. Kotipuntarilla punnittuna tyttö painoi n. 1kk ikäisenä n.4kg. Pituuttakin on varmasti tullut senttejä lisää, koska 50cm vaatteet eivät mene enää päälle. Tyttö on nyt 5vkoa + 5pvää.

Mies hoitaa vauvaa mielellään. Nyt kun pikkuinen jaksaa olla enemmän jo hereillä, niin isän innostus seureústella vauvelin kanssa on vaan lisääntynyt. Kalastelee mieluusti tytöltä suloisia hymyjä =) .

Babybluesista kärsin vain hieman. Alkuviikkoina tunteet ailahteli ja itku oli herkässä, mutta nyt kaikki on hyvin.

Kävin tänään kampaajalla ja isä hoiti sillä aikaa pikkuista. Tyttö yllätti vanhempansa ja nukkui kolmen tunnin päiväunet :D. Äiti ehti vallanmainiosti käydä kaunistautumassa. Kyllä olo piristyi, kun sai uuden tukan ja pääsi hetkeksi "tuulettumaan". Vaikka koko ajan tietysti mietin, että miten kotona pärjäillään...mutta turhaan murehdin, kun tyttö oli nätisti unten mailla.

Ristiäiset pidetään 29.6. Nimi on päätetty, mutta emme ole vielä tyttöä kutsuneet sillä nimellä. Vahingossa kumminkin väläyttäisin sen sukulaisten aikana ja tarkoitus on pitää nimi kasteeseen asti salassa. Nyt tyttöä kutsutaan lempinimellä Nöppönen :).

Juhannus vietetään Keski-Suomessa mun veljen perheen luona. Varmasti grillaillaan ja pelaillaan ulkopelejä tms.

Mukavaa lauantaita kaikille! :wave:
 
Onnea Majj, johan me viimeiset villahousutkin saatiin vauvat kainaloon! Paljonkos sulla kerty lopulta raskausviikkoja? Mulla meni 41+6, mut en voi olla unohtamatta Uta-jotain (en muista kunnolla nikkiä) joka sai vauvan 42+3!!??

Meillä vauva on tosi rauhallinen, vaikka kyllähän se voi yks päivä tahti muuttua. Kahden viikon iässä eikö nuo tahdo alkaa vähän enemmän vaatimaan. Millon teillä mahavaivat on alkanu, jos niitä on tullu?

Mulla on ainakin aika kova baby blues, itku saattaa tulla kun nauran jotain asiaa kovasti. Moni asia kyllä harmittaakin. Esimerkiksi mun vanhemmat ei oo laittanu edes onnittelukorttia!! Laitoin eilen pyytämättä kännykkään valokuvan, eivät saaneet sitä auki mut eivät pyytäneet esim. veljeltä apua. Käymään eivät ole tulossa (välimatkaa 400 km), saapa nähdä tulevatko edes ristiäisiin. Miehen vanhemmat oli meillä koko synnytyksen ajan, et jotain vertailupohjaa... Kortteja ei oo muutenkaan tullu ku muutama, esikolta tuli hirvee pino. Harmittaa, kun tulee ne kuitenkin laitettua talteen. Kaverit ei soittele kuulumisia, vaikka soittelijoita riitti yllin kyllin kun odottivat millon vauva syntyy. No, nyt on syntyny, ei tarvii nähtävästi enää soitella. Lisäks siskon pitäs olla kummina. Hän sit kysy multa, ketkä on kummeja???!!! Oltiin jo sovittu, et he ovat + eräät muut. Eikä sitä tunnu kiinnostavan nimi, strategiset mitat tms. Paskat, olkoot, harmittaa kun oon edes tietoja tuputtanu. Siinä nyt jotain, mikä itkettää ja tulevat mieleen. Ja tosiaan koiran luovutuskin olis edessä.

:'(

Meidän poitsulle tule vielä lisäks napatulehdus, piti käydä lääkärissä ja ab-kuurihan se tuli. Nyt sit huolettaa, ettei leviä sepsikseksi.... Onko muilla ollu navan kanssa ongelmaa?

Ei mee lujaa nyt, toivottavasti nämä on nyt ne pohjalukemat. Onneks mies auttaa kaikessa ja tekee ihan tosi paljon kaverina juttuja. Ja esikko on ilonen ja ei ainakaan vielä mustis.

Sinuhe ja Ukkeli 6 pvää
 
Sinuhe,

Meillä napatynkä ei ole vieläkään irronnut :( ...äsken huomasin, että oli reilusti vuotanut verta...ja putsasin...napa näytti tynkän alta oudolta punoitti ja mielestäni haiskahtaa :/ ! Neuvolassa käydessä ei ollut tulehtunut ja täti sanoi, että joillain vauvoilla irtoaminen kestää ja puhu jostain sienestä..joka voi tulla :eek: ?!

Mitä oireita teidän vauval oli napatulehduksessa? Voipi olla meilläkin se nimittäin... :kieh:

Matamimimmi68 ja peikkotyttö 3vkoa :heart:
 
Matamimimmi, napa haisi ensin ihan kakalta, siis aivan ehdalta sellaselta. Navan rusetti irtos, mutta musta sinne jäi vielä osa napaa sinne pohjalle. Lisäks navassa on ihan selkeesti vaaleeta-kellertävää mätää. Alalaita punottaa ja poika aristaa sen putsaamista. Lisäks navan keskellä on sellanen kieleke, "kieli" joka ei selkeesti kuulu kasvaa keskeltä napaa. Tämä on kai sitä sientä / muuta kasvustoa. On ihan kauheen ällö. Nyt on kefeksin kuuri,
 
Napa-asiaa: Minun mielestä tuo napatynkä vähän haiskahtaakin ennen kuin irtoaa. Meillä se lähti viikon iässä,yleensä kai ennen 2 vkoa.. suunnilleen. Ja kun se on irronnut, napa jää pohjalta vieläkin vähän auki, alkaa siitä sitten mennä kiinni pikkuhiljaa. Näin neuvolantäti meille eilen kertoi. Navasta vuotaa edelleen meillä hieman verta, mutta kuuluu asiaan.

Ristiäiset: Me pidetään ristiäiset, en kylläkään tiedä vielä milloin, ihan vain pappi, me ja 2 kummia kokoonpanolla. Ja sitten hieman myöhemmin vapaamuotoiset nimijuhlat/vauvan katsojaiset kummankin puolen isovanhempien kotona. Sinne saa sitten sukulaiset tulla Myttyä ihmettelemään. =)

"vauva-allergia"
: Onko teillä muilla kavereita ym tuttuja, jotka tuntuvat kärsivän tästä? ;) Meillä on joitakin semmoisia, jotka eivät tunnu mitenkään osaavan suhtautua siihen, että meidän kanssa on nyt VAUVA. Oikein kuulee jo puhelimessa äänestä, että jaapa jaa, onnitteleehan tuo, mutta eipä taida tuosta juuri enää oikein sen koommin kuulua..Häviävät kuin pieru saharaan :D . No, tervemenoa..
 
navasta meillä tynkä irtos viikon ikäsenä. Napa haisi pahalle. Nyt siitä tulee viel välillä verta mut haju on ok -ainoostaan ehkä hiukan vereltä haisee. oon laittanut metylensineä aamuisin ja putsanut vedellä. Alkaa näyttää aika hyvälle. Viel viikko sit meilläkin navan pohjalla näky jotain peitteitä -mut nyt ihan ok.
 
Sinuhe :hug:
Onpa ikävää, ettei vanhempasi ole noteerannut vauvan syntymää mitenkään :/

Navasta: Meillä napavarsi irtosi 5 päivän iässä, samoin kuin edellisilläkin lapsilla. Esikoisen napaan jäi silloin myös " nystyrä " keskelle napaa, kun varsi irtosi. Se onneksi kuivui itsestään parissa päivässä. Neuvolasta sanoivat silloin, että laittavat sitä " Labis- kynää" ( vai miten se kirjoitetaan ) , jos ei nystyrä itsestään kuivu.
Kakkosesta muutama päivä varren irtoamisesta navasta purskahti kamalasti mätää :x . Ilmeisesti navanpohjaan oli jäänyt hiukan tynkää ja se mäti pois. Mitään kuuria ei saanut.
Nyt tällä Ryttyläisellä on siisti napa, mun mielestä jo täysin kuivunut. Puhdistin sitä Septidinellä ja laitoin Basibact- puuteria , kun oli hiukan märkäisen oloinen ( oli ne lämpimät ilmatkin silloin. ) Sairaalassa putsasivat kerran pirtulla.
 
Navasta meidän kakkosella oli tosi kovasti ongelmia mahan kanssa (plus koliikki 4kk ikään saakka). Napavarsi irtosi ihan järkevään aikaan, mutta siinäpä kävikin niin, että joku "tiehye" ei ollutkaan sulkeutunut, vaan se eritti kokoajan jotain "moskaa", ja oli todella kipeä. Monta lääkekuuria syötiin, turhaan. Mikään ei auttanut. Useampi kuukausi odoteltiin paranemista lääkärin ohjeiden mukaan, hoidettiin sillä ja hoidettiin tällä, ei apua. Alettiin puhumaan leikkauksesta, että sillä korjataan tilanne. Onneksi viimein puolen vuoden iässä eritys loppui ja napa parani (ennen suunniteltua leikkausta), mutta muita maha-vaivoja oli vielä useamman kuukauden. Lääkäritkään eivät osanneet sanoa mitä vaivoja ne oli, mutta lapsi oli todella kipeä ja maha pinkeä. Vaunuissa ja rattaissa saattoi vain nukkua ja niiden piti olla liikkeessä kokoajan. Miehen kanssa vuoroteltiin liikuttelua öisin, kunnes viimein 9kk iässä alkoi vaivat helpottamaan ja vauva nukkui elämänsä ensimmäisen yön sängyssä!!
 
Onnea majj! Meillä syödään vuorokauden ympäri 2-3 tunnin välein, että paljon muuta koirien ja taloudenhoidon lisäksi täällä ei tapahdu. Toinen rinta on rikki aina vaan, ei kait se parane, kun kokoajan on kosteassa ja pintakerros puuttuu yhdeltä nänninreunalta. Toivon vaan, ettei vielä tulehdu.
Itse olen kilon kevyempi kuin odotusta ennen, se varmaan johtuu siitä, kun ei pääse punttisalille. Tein kyllä eilen "käsipäivän" kotona, mutta ei se oo ollenkaan sama, kun en jaksa/ehdi käyttää edes noita isompia muutettavia painoja (6kg ja piiiitkiä sarjoja ei taida lihasmassa ylläpitää). Juosta ei voi vielä varmaan viikkoon, vaunulenkit pitää tehdä kävellen. Vatsalihaksia oon treenennu 20min joka toinen päivä ja lantiopohjan kun jaksan/muistan/viittin. Kattelin just Jukolan maaliintulon, ehkä jo ensi vuonna taas pääsee mukaan Venloihin.
Tyttö on suloinen ja rauhallinen, paitsi, kun kaipaa ruokaa, siitä ei pysty neuvottelemaan. Juhannuksena pitäis mennä mökille, hirvittää kun siellä ei oo vesijohtoja ja neiti kakkii minkä ehtii (myös kylppörin lattiat, lavuaarit, mamman paidat jne). Isoveli on vieläkin ylikierroksilla ja ylettömän kiinnostunut siskosta, ravaa vahtimassa koko ajan ja jos laitan neidin päivällä nukkumaan mun sängylle, siihen viereen rahdataan kaikki lelut ja vähän paijataan ja tökitään koko ajan. Ei typy onneksi herää niihin hyväilyihin.
Me ei olle naimisissa, vielä ei edes asuta yhdessä, aika näyttää mitä tapahtuu, eipähän ainakaan erota vauva-aikana. Peitot heiluu vaan, kun 3v leikkii piiloa, tosin tuo ukkeli on kyllä pidetty tyytyväisenä.

Hyviä jatkoja kaikille!
 
sinuhe :hug: :hug:
Meillä kanssa ollut hiukan ongelmia navan kanssa. Sinne tosiaan eka jäi sellanen niinku palanen ja nyt siellä on vieläkin sellanen punanen kieleke. Kerran laitettu sitä labis juttua...Nyt kun oli lääkäri, niin sano että ei tehdä mitään, kun ei ole tulehtunu. Seurataan vaan. Ilmeisesti sitä napasientä.
Esikoisella tuli napatyrä. Oli aika hurjan näkönen, mutta meni itestään pois. Ei tarvinu mennä leikkaukseen.
Meillä on tänään ristiäiset. Pitäs alkaa touhuta kaikkee.
 
Huomenia!

Minä en kyllä ymmärrä tuota meijän ukkoa! Se on nyt alkanut joka aamu siinä kuuden aikaan heräilemään eli ähisee sängyssään tai meidän keskellä ja ähinä ei lopu ennen kuin ollaan noustu ylös. Ja kaiken huippu on siinä että melkein heti poika nukahtaa sohvalle tai sitteriin. Ja äitiä väsyttäis hirveästi. Onko ketään kohtalotoveria?

Eilen sitten alkoi minulla ja miehellä nuha ja nyt näyttäis vähän että pikkuinenkin olisi tulossa kipeäksi. :( :| Kuinka olette hoitaneet kipeää vauvaa, esim. kuumeista tai nuhaista/tukkoista? Varmaan on asiasta puhuttu jo aikaisemminkin....... Nyt on kyllä hieman huono omatunto kun ollaan ukkoa käytetty kylillä aika paljon, niin jos se tulee kipeäksi sen takia..... :(

poika04, minuakin himottais rullaluistelu ihan hirveästi!! Mutta en ole vielä tohtinut lähteä. Oletko koskaan rullailut vaunujen kanssa? Vai onko se liian riskiä :D

Painon nousu vauvalla, noin 2viikon ikäisenä oltiin saavutettu syntymäpaino ja menty siitä ylikin 3600g (3190g syntyessä) ja viimeviikolla 1kk neuvolassa painoa oli tullut 1410g sairaalastalähtö-painoon (3110g) eli nyt painoa 4520g.

Paljon onnea majj!!!! Oli jo sinunki aika jakautua!! ;) Muuten olitko se sinä joka surit tulleita raskausarpia. Ostin viime viikolla apteekista "Louis Widmer"-merkkistä voidetta joka on tarkoitettu mm.raskausarpien ehkäisyyn ja hoitoon. Eihän se poista arpia, mutta tarkoitus olisi vaalentaa niitä nopeammin. Vielä en ole vaikutusa huomannut, mutta apteekin täti sanoi itse käyttäneen sitä ja oli tyytyväinen. Ei ollut edes kallis muihin "raskausarpi voiteisiin" verrattuna, n.13e =)
 
santrra, meillä ähistään yleensä aamuyö. Ekan pätkän 5-6 tuntia nukkuu hyvin ja sitten kun syö alkaa ähinä. Ja kyllä äitiä väsyttäis just aamuyöstä. Mahaansa tää ähisee.
Meillä oli tuo flussatauti koko perheellä. Laitoin noita keittosuolatippoja ja niistäjällähän voi koittaa räkää imeä. Sitten höyryähän voi koittaa vaikka kylppäriin saada ja mennä sinne hetkeks. Ite olin huolissani siitä että millon lääkäriin pitäis näin pienen kanssa mennä. Kysäsin tossa viikolla neuvolassa lääkäriltä ja hän sanoi että jos on vaikea hengittää, rohisee tms huolestuttavaa. Kuume kannattaa mennä heti näyttämään, kun on pieni kyseessä. Kyllähän siellä mun mielestä kannattaa poiketa jos yhtään huolestuttaa. Eipähän siinä mitään menetäkään.
 
santrra meilläkin ähistään aamuyöstä. ja kun tissikään ei oikein kelpaa -niin mahaansa taitaa meidänkin neiti ähistä. Nukahdan yleensä viereen ja sit pikkunenkin on unessa. Välillä otan mahanpäälle jos tulis paukku tai muutama röyhy. Yöllä kun syödään maaten ja siihen sit nukahtaa.
 
Poitsu kyllä aamulla päästelee kovia paukkuja, että sitä se ähinä taitaapi olla. Monesti nimittäin röyhtäyttäminen jää yöllä kun nukahdan poikaa syöttäessä ja herään vasta seuraavan syötön aikaan :ashamed: Pitää vaan olla tyytyväinen että yön kuiteskin nukkuu hyvin ja vasta aamulla ähisee, vaikkakin tosi aikaiseen.
 
meillä oli pojalla myös lenssu. keittosuolatippoja vaan nenuun ja jos vuotaa niin imeä sitä pois. meillä se rohnutti kurkussa nii nenu ei vuotanut. alle viikossa meni meillä ohitse. mutta kannattaa ajoissa käyttää jos vähänki paha hengitellä tai syöminen on vaikeata.

ristiäiset takana ja päivänsankari tuli ulkoa vaunuista kastettavaksi ja heti takaisin unia jatkamaan. :D se ku ei tykkää sylistä syliin hypyistä niin armahdin sen ulos nukkumaan. eipähän stressaa pientä sitten kekkerit. :D

pelkällä tissillä täällä mennään, nyt varmaan tehoimupäivät menossa ku koko ajan olisi tissillä ja pitäisi tissi suussa nukkuakin. mut pulloon en uskalla sortuakaan ku vähenee sit oma maito äkkiä. joten olen huvituttina varmaan muutaman päivän tässä. :D

nemika+Timi Joonatan 8vkoa :heart:
 
Helou!

Täällä kans ähistään aamuyö,vinkinks jos haluatte nukkua kun toinen ähisee,niin laittakaa korvatulpat!! Niistä kuulee kyllä kunnon itkut ja ääntelyt läpi,mutta pien ähinä ei häiritte. Kun meillä pikkumies unessa kun sitä mahaansa ähkii... Usein herätään kuitenkin aikasin ja sit syötän ja poika vääntää kakat niin et pidän polven päällä mahallaan häntä ja sit saa rauhan ja nukahtaa mun syliin,mistä kellahan selälleni ja nukkuu sit mun mahan päällä vielä tovin ja leensä itekkin torkun siinä =)

Painon nousu: Meillä paino nousi jo sairaalassa,ja silloin kun täti kävi kotikäynnillä painoa oli tullut 350g lisää. Huomenna olis taas neuvola et sit näkee tän hetkisen tilanteen,mutta kyllä toi niin paljon syö,että eiköhän oo huimasti kasvanut.

Napatynkä irtos jo 5 päivän ikäsenä,jonkun verran eritti verta sen jälkeen,tai veristä töhnää,mutta nyt oikein siisti.

Mulla oli aluks masista,mutta nyt oon alkanut sopeutumaan tähän vauva arkeen... aluks oli niin kauhee kuunnella kun toinen itki masuaan,mut onneks siihen on hiukan turtunut ja toisaalta pojan masukaan ei niin enää vaivaa.

Tissillä tääkin viihtyis kaiken aikaa :D

Onnea Majj :heart:

Repa ja poika,huomenna 3 viikkoa jo :heart:
 
Viikkoja kertyi 41+3 :) ja ihan ittestään läti supistuksilla käyntiin, täytyy todeta kun jotkut sanotvat että kyllä "ne oikeat supistukset tunnistaa" niin en olis kyllä tunnistanut olisin ollut varmaan loppuun asti kotona ellei mun sisko olis mua pakottanut näytille! :D

Vauva on tosi kiltti syö ja nukkuu ja jaksaa olla hyvinki 1-2h hereillä, ei paljoa ole itkua kuulunut tässä talossa, vielä ainakaan ;) mutta nyt on taas kiire, ettei tarkemmin kerkeä kertomaan kuulumisia.
 
weiss
Ihanaa majj!!! Vihdoin ja viimein.. Onnea koko perheelle prinsessasta! :heart:

Babyblues;mie olin aivan rikki ja itkin kauhiasti, kun pieni joutui valohoitoon ja äiti ei itkevää raasua saanut sieltä edes syliin ottaa. Siinä särkyi sydän.. :'( Pikkuhiljaa alkaa tunteet tasaantumaan. Väsynny tietenkin olen valvomisista, kuitenkin poika syö yölläkin usein.
Syntymäpaino saavutettiin jo sairaalassa kolmantena päivänä ja 1kk neuvolassa oli painoa tullut tuohon 1,2kg ja pituutta 6cm.
Meilläkin ähistään kuudesta etiäpäin ja yheksältä nukahetaan uudestaan.. Eli kohtalotovereita tuntuu olevan, mistähän tuo johtuu.. Tissillä roikkuis tuolloin koko ajan.
Ristiäiset täälläkin 29.pvä. Nimi on valmiina ja kotonna sitä välillä käytetään.
Nuhaa on meiän pienellä, aamusella oli aivan tukossa toinen. Viellä ei ole tarvinnu kummempia, sängyn päätyä nostettiin ylös. Kuumetta ei onneksi ole. Taitaa olla aika paljon nuhailua liikkeellä, kun joka perheessä tuntuu ainakin joku olevan kipiä.
Siinähän sitä taas..
Päivittelin majj siun tiedot..

weiss ja pikkumies kohta jo 6 vkoa.. :heart:
 
Nopsaan ilmoitan tännekin, että ihana poikamme syntyi 8.6. käynnistelyjen jälkeen raskausviikolla 42+2. Synnytys sujui nopeaan, neljä tuntia lapsiveden menoista oli poika jo maailmassa. Pojan pituus oli 50 cm ja paino 3470 g.

Nyt opetellaan vauva-arkea kotona, 1 viikon synttäripäivän kunniaksi napatynkäkin irtosi tänään. Väsymys on itsellä välillä kova, mutta kai tästä pikkuhiljaa kuntoutuu taas entiselleen. Kaikki vinkit otetaan vastaan, miten kipuiluista ja väsymyksestä pääsee eroon.

Meiju+poika 1 vk
 
kantoliinasta mukana tuli sitomisohjeet.. eli vastasyntyneelle sopii semmonen kehtoasento ja sitten pystyasento, jossa jalat on ns. nipussa.. ja vauva on siellä liinassa kunnolla sisällä.. hyvin tuntuu meidän vauvakin kantoliinassa viihtyvän. se on toi läheisyys..

nuhaa on meidänkin pojalla.. ja käytiin tosiaan lääkärissä kun oli rohinaa. no kaikki oli kuitenkin ok.

babybluesia ei pahemmin ole. oma ulkonäkö (eli maha makkarat, + 5 kg ennen raskautta) ahistaa mahottomasti. niinpä alotinkin tänään lenkkeilyn. oli ihana vetää kunnon hikilenkki!!!! välillä tosin itkettää, mutta vähissä on ne päivät..

täällä kyseltiin miehen osallistumisesta lapsen hoitoon. Nyt ku mies on isyyslomalla niin osallistuu tasapuolisesti vauvan hoitoon. Ainut mitä ei tee on yösyötöt ja tissin anto.. mutta pulloruokinta sujuu yhtälailla mieheltä! Mäkin olen päässyt nauttimaan kampaajalla käymisestä ja lenkkeilystä.. Oon onnekas kun mies osallistuu täysillä lapsen hoitoon. nytkin kattelevat futista sohvalla.. Mä ihmettelen asennetta, jossa miehet jätetään vauvan hoidon ulkopuolelle, ja miehen vauvan hoidosta tehdään jotenkin erikoista.. Kyllähän se vaipan vaihto sujuu mieheltä siinä missä multakin.


maitoa tulee aika hintsusti täälläkin.. Ja selkeesti alkaa maidon tulo vähenemään. mutta eipä tolle nyt paljoa mahda.. Painoa poitsu on kerännyt reilusti!!! Nyt syntymä painoon on tullut + 700g.. ja se on ihan mainiosti kun vasta viikko sitten päästiin yli syntymäpainon.. Kotivaan mukaan mennään jo 4,3 kilossa!! ruoka maistuu..

onnea MAJJ ja meijju!!

kaiken kaikkiaan menee mukavasti ja olo on ihanan onnellinen., noi kilot ahistaa, mutta huomenna alotan ruokapäiväkirjan pidon ja lenkkeily jatkuu... eli kilot lähtee sitten aikanaan..

birdie + ahmatti 5vko
 

Yhteistyössä