*** Toukokuun toivotut 2012 ***

Mää si eilen aattelin et katotaas ny kotiutumisvaatteita pikkuselle valmiiks. No, luulin sen olevan helppo homma, mut eihän se si ollutkaan :p tietysti täytyy kattoo si sään mukaan, mutta mitä te muut ootte ajatellu? Autollahan mei sieltä kotio tullaan, et ei sillai hätää pitäis olla....Mut silti, ihan hölmö olo kun ei tiiä :attn:

Huomenna neuvolaan, pääsee räpättään noista käsistä, jos sais jotain apua! : /

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille :heart:
 
Mä olen ajatellut että vauva kotiutuu potkareissa ja bodyssä ja siihen päälle villa/puuvillanuttu ja housut,pipo,tossut ja puuvillavanttuut.Jos on kylmä niin taidan heittää kassiin varuiksi sellaisen ohuen teddyhaalarin/tai peiton.Mutta katselen niitä sitten myöhemmin.Ja niin pienestä matkasta kyse ja vielä autolla niin ei oo niin tarkkaa:D

Lily rv 30+ jotain
 
peruna-allergia joo meitsi täällä sitä kironnu ja just kerhon puolelle taidettiin taas jutella ja muitakin ketjussa oli joilla samoja vaivoja :D tiuhti voit kuvitella miten "helppoja" kauppareissut on sillon ku yrittää välttää ees kaikkia pahimpia mille on allerginen, mulla mm: peruna, vehnä, ruis, ohra, lehmänmaitotuotteet, nuadanliha, kananmuna... eli oon superanti-isänmaallinen :LOL: nyt on taas pakko jättää viljat kokonaan, kilppariarvot sitä luokkaa :kieh:

mut joo suomessa on aika paljonkin meitä "kapinallisia" jotka ei elä koko elämäänsä perunan voimalla :LOL:
sori, ei siis oo mitenkään naurun asia :D mutta on sulla vaikeaa kyllä käydä kaupassa ku kaikki pakkausselosteet pitää lukea, varsinki jos haluat jotain uutta kokeilla!

en mä itsekkään kovin paljoa syö perunaa, mutta aika usein kuitenki!
 
mä en oo edes miettiny mitä pikkumiehelle päälle sitten kun sairaalasta kotiudutaan :D oonko jotenki hidas näiden asioiden kanssa?

muutenki.. neuvolantäti alkoi puhumaan viimeks synnytyksestä, ja mä ihmettelin että mitä se vielä siitä jauhaa :D mutta voihan se olla jo ajankohtanen joillakin oikeesti!

vaatteita en ole pessyt.. lakanat ja sellaiset kyllä, jopa silitin ne :D mitä en siis tee koskaan..

tuleekohan mulle kiire? :D
 
tiuhti täytyy tunnustaa, että mä oon ollu tosi laiska syömisten suhteen ajoittain, eli kyl mä sitä perunaaki vedän ja vaikka mitä "kiellettyjä" herkkuja. Nyt raskausaikana meni välillä ihan överiks kun en jaksanu yhtään miettiä symisjuttuja ku olin vaan ihan poikki. Vedin sit kaikkia viljoja, maitoo, lihaa, sokeria, sitruksia jne oikein huolella ku en vaan jaksanu välittää. Mut olot menee sit senverta huonoks ihan koko kropassa, ihottumat, maha-suolikanava huutaa hoosiannaa, kilpirauhanen rupee laiskistuun jne ni oon nyt oikeesti ruvennu ryhdistäytymään.. Tää vauvantulo aiheuttanu sen että jotenki enempi haluaa iteestäänki pitää huolta :) mut kyl tää oikeesti on kirvottanu monet naurut, ukolla etenki on välillä hauskaa ku "sä et voi syödä mitään" ja sit nauretaan yhessä ku saan jonku hermeettisen ihottuman yhtäkkiä jostain suklaapalasta tai pienestä pullasta :D tää on siitäkin hauska vaiva että herkkyys vaihtelee kausittain, hormonit kun heittää ni allergiatki heittää, keskiraskaudessa söin esim suklaata suht vähin oirein, nyt tekee kutinat saman päivän aikana, samoin kaikki sitrushedelmät ja appelsiineja himoisin ihan sikana nyt..

mut ihan oikeesti, kuitenkin maailma on ruokaa täys ja peruskauppojen valikoimistaki nykyään tosi hyviä, meilki täällä pikkupaikkakunnalla k-supermarketissa löytyy hedelmiä ja vihanneksiakin tosi hyvin mistä ei tuu mitään oireita, jauhojja ym tattarista ja ulkomaisista viljoista, maissista jne ja pakastevihanneksiin tulee jatkuvasti jotain uutta. Ai niin ja tosi kivasti erilaisia kauramaito, kookosmaito/kerma valmisteita löytyy ym ym eli ei voi valittaa, mulla se on aina vaan omasta viitseliäissyydestä kiinni, onneks ukko tykkää mun keitoksista ja noista erikoisemmistakin ruuista ni ei oo sitä ongelmaa et tartti tehä kaks ruokaa.

Mulla oli hirvee makeekoukku viel viikko takaperin, nyt oon vierottanu itteeni makeesta turkkilaisen jogurtin avulla, vähän marjoja tai hunajaa ja kaurahiutaleita sekaan ni nam. Seuraavaks aattelin sitten tosta namijogurtistaki lupua ja kaikesta lehmänmaitoon liittyvästä, oon vaan senverta allerginen et ei sovi + hankaloittaa huomattavasti tota kevään siiteplyallergiaa jos käytän maitojuttuja. Ärsyttävää vaan kun lapsena ja nuorena oot oppinu noihin makuihin ni ne on herkkua :p mut nautiskelen nyt hetken kutinoiden kera ja hyvästelen noi paholaiset sit ajatuksella että olo senku paranee :)

Tää on yks niistä vaivoista joista välillä hävettää valittaa/kirota :ashamed: kuitenki hoito on helppo ja tosiaan omasta viiteliäisyydestä kiinni, riittää et kerta viikos vähän istuu alas ja suunnittelee viikon symiset ja kauppalistan eikä anna vanhoille mieliteoille valtaa ;) no joo mä lopetan nyt tän pulputtamisen, huomaa et oon päivät yksin, onneks kohta tulee vauva jolle voin sit jutella :D

Syli84 ja Hemmo 29+1 iiiik!!!
 
No siis mähän oon tällänen stressipallero, niin aattelin et mun on helpompi olla jos oon vähän kattonu tavaroita valmiiks tai ainakin miettiny, ei kai siitä haittaakaan oo :LOL: vauvan vaatteita en oo viä pessy, tänään pesin lakanat ja jos si joku toinen päivä taas jotain muuta. Ja kun ei töissä oo niin on tätä aikaa tässä.

Sairaalakassista sen verran et oon tosiaan miettiny et mitä siihen tulis, ja mieskin tietää, et jos tulee kiire niin se osaa si yksinkin ne tavarat kattoo. Eihän sitä periaatteessa heti tarvi oikeastaan mitään mukaan.

Mut tosiaan kun on vajaa 10 viikkoo laskettun aikaan, niin en mä nyt mielestäni ainakaan ihan liian aikasin näitä hommia mietiskele ja eipä ainakaan PITÄIS tulla kiire. ;)
 
äh en jaksa korjata kaikkia kirjotusvirheitä, mä en ymmärrä miks tällä palstalla välillä tää kirjotustila menee osaks piiloon noitten oikeen reunan mainosten alle??? eli teksti menee tonne liian pitkälle ja niin ettei nää mitä kirjottaa? häh?? lisäks "ääkköset" on mun näppäimistössä ajoittain jumissa eli anna itsestäni todella hoono soomi kuvan :D

Sairaalakassi ja vauvan kotiutumisvaatteet oon vähä vauvalle miettiny mutta mulla laskettu aika 13.5 ni "normiaikasena" vi tulla huhtikuun vikalla viikolla tai kesäkuun ekoina päivinä.. mikä on tosi hassua :D kattlin äitiyspakkauksesta kietasubodyn, punaset puolipotkarit ohuet tumput ja pipon, sit löydettiin kirpparilta semmonen Nalle-Puh fleeceasu joka luulis olevan lämmin mut hengittävä. Lisäks varmaan villasukat matkaan ja jos oikeesti näyttää että viileillä keleillä tulee ni saa nähä joutuuko suosiolla varaan ohkosen vanuhaalarin tms matkaan. Omaa kasiia oon miettiny + ukolle kamoja. meillä ei matka oo hurja, n 40km moottoritietä suurin osa mutta varaudutaan siihen että miehelläki vaihtokalsaria ym ja voi vaikka olla sit yhen yn sairaalan yhteydessä olevassa "potilashotellissa" ni pakkaillaan sit kaikille kolmelle kassit. Iteasiassa mun mies on nyt ruvennu ottaan noita pakkaamisia ja puhelinnumerojen ylsottamisia puheeks :heart: välillä ite unohdan että oikeesti, jotkut vauvat alkaa jo syntymään eli olis hyvä pikkuhiljaa varautua.

rikoin mun puhelimen ykspäivä ja en nyt ollu sit moksiskaan, enneki on ilman pärjätty. Ukko tuli tistä ja toi vanhan typuhelimensa mulle ja sano että tuo uuden akun yhteen mun vanhaan et mul on sit kaks puhelinta. Olin vähän että häh, siis miks káks puhelinta varalla?? mies sit vaan sano että kyl sul nyt travii olla jos jotain sattuu ja naapuritkan ei oo kotona ym että pystyn soittamaan apua. Sit tajusin taas että niiiin joo mähän oon raskaana :LOL: mut hellyyttävää ja mahtavan ihanaa ku toisella selvästi ajatukset pyörii välillä vahvastiki vauvajutuissa :heart:
 
Moikka kaikki odottajat !
Aloin lukee näitä kirjotuksia näiltä keskustelupalstoilta ja vaikuttaa niin mielenkiintoselta ja saa niin paljon tietoo muilta niin oli pakko itekki alottaa ! :D
Mulla kans toukokuussa 13.5 LA. Alkuraskaus meni tosi nopeesti, mut nyt tuntuu et aika rupee matelemaan ku tää rupee tuntuu enemmän todenmukaselta. Ensimmäistä lasta siis odotellaan niin on ollu aika jännää aikaa :) tänään kävin neuvolassa ylimääräsellä käynnillä kun en löytäny koti dopplerilla sydänääniä pariin päivään ja sikiön liikkeet ei oo ollu yhtä vilkkaat mitä edellisinä päivinä, mut oli siellä kaikki ok, onneks ! <3
Semmosta mun piti kysyä, että kuinka monelle on tullu jo päätös äitiyspäiväraha jutuista, ja kauan teillä kesti että päätös tuli? Mä oon kuukaus sitte vieny paperit kelalle eikä vieläkään päätöstä tullu, alkaa vähän kyllästyttämään tää odotteleminen jo! Ku ei ne edes oo pyytänyt mitää lisätodistuksia tai ottanut mitään yhteyttä ettei olis tarvittavat laput viety..

Tsemppiä kaikille odottajille !
 
  • Tykkää
Reactions: tiuhti_
Äitiyspolilla käyty, ihan perus kontrolli. Sai samalla valittaa omasta olostaan.

Mutta ensin pääasiaan. Eli vauveli masussa voi hyvin. Sukupuoli saatiin selville mutta jääkööt se vielä tälläpuolella salaisuudeksi. ( hah haha utelias siskoni)
Perätilassa, ja kääntyilee kyllä vielä ihan miten haluaa. Välillä poikittain ja välillä mytyssä toisessa kyljessä.
Painoa nyt 1100g. Tohtorin mukaan kasvaa alakäyrillä. Mutta käyrillä kuitenkin joten ei huolta. Ja pienihän meidän muutkin vauvat ovat olleet.

Miun voinnista, verenpaineet ok lääkityksellä. Supisteluista käski levätä.
Seuraava käynti 2vko:n päähän eli rv 30+5 Eli seuraillaan tilannetta.
Tämänhetkinen suunnitelma on että rv 35+ katsotaan vauvan keuhkojen kypsyys ja jos kaikki ok niin sektio tehdään rv 36+
Jos siis miun tai vauvan voinnissa ei sitä ennen tule muutosta huonompaan.
Tai ei ehkä miun voinnilla niin väliä, mutta kunhan pikkuinen ihanuus voi hyvin.

Alkoi hyvin tämäkin aamu. Äippäpolille mennessä poikkesin kangaskauppaan, meni ehkä puolisen tuntia. Alkoi mahaa kiristelemään mutta uskoin sen rauhoittuvan kun pääsee autoon istumaan. Menin kuitenkin tankkaamaan auton. Päädyin oksentamaan huoltoaseman nurkalle. Noloa, eikä yhtään kivaa.
Vesi, suklaa ja istumassa pysyminen helpottivat oloa onneksi. Kykeni lähtemään äippäpolille.


Sairaalakassista ja vauvan vaatteista. En ole vielä mitään pakannut mutta suunnitellut kyllä. Neljäkin erilaista kassinsisältöä.
Turvakaukaloon vauvan kotiutumisvaatteet yms mitä siellä tarvitsee. Body+ potkarit. Ehkä joku paksumpi vaatekerta. Villapuku ja peitto. Sekä tietty villasukat, tumput, kypärämyssy ja myssy. Katsoo sitten huhtikuussa millaiset kelit ovat. Mielummin ottaa liikaa mukaan kuin liian vähän. Jos oikein viileältä näyttää niin ohkanen toppapukukin.

Puuhakassi isommille lapsille, on jotain tekemistä kun tulevat vauvaa sairaalaan katsomaan.
Kaksi eri versiota omasta sairaalaakassista. Se minkä otan sektioon mentäessä mukaan. Ja toinen jos joudun raskaana osastolle pötköttelemään.

Ssarkkis, tervetuloa mukaan.



t: Marenda ja Ihana pikkuinen rv 28+3

P.s Perjantaina meno sokerirasitukseen, ei kiinosta tippaakaan. Mutta mennäänpähän nyt. Vaikea uskoa että mitään olisi, ei ole aiemmissakaan raskauksissa ollut, pissa aina sokereitten osalta puhdas, painoa ei ole mulle tullut kuin nelisen kiloa, vauvaakaan ei voi isoksi väittää. Mutta mennään nyt niin onpahan käyty.
 
Viimeksi muokattu:
Ällövaroitus :p

Mutta siis joo, eilen ja tänään tullu alushousuihin semmonen noin peukalonpään kokoinen klöntti, valkoista melko hyvin kasassa pysyvää limaa... onko kokemusta? Jospa sitä huomenna kuitenkin varmuuden vuoks soittelis neuvolaan..
 
ei ihan noin kasassa pysyvää tavraa ole kyllä tulllut vaikka kaikennäkösiä ällölimoja tässä tulee millon mistäkin suunnasta :D mut joo onneks on neuvolat..

AURINKO tässä puhuttiin noista mielialahommista ja kyl toi auringon esiintulo on taas kuorinu musta niinpaljon kakkafiilareita pois että oon taas ihan uudestisyntynyt :) pieninä annoksina oon ottanu aurinkoo etupihalla ja käyny liitoskipujen salliessa kävelyllä. Varmaan toi valo saanut myös tajuamaan että vauva on ihan pian sylissä :heart:

Syli84 ja Hemmo 30+1 poksuttiin siis!!!
 
Hellurei :wave:

Kivan aurinkoinen keli ollut muutaman päivän, kesä sieltä pikkuhiljaa tulevi :)

sairaalakassia en meinaa sen kummemmin pakata, oma laukku saa riittää ens alkuun, siellä äitiyskortti ja puhelin ja lompakko aina mukana. Asutaan tässä niin lähellä sairaalaa että mies saa sitten synnytyksen jälkeen koota kotoota mun hammasharjan yms hygieniavälineet ja tullessaan saa käydä vielä kaupan kautta hakemassa iiiiison säkin syötävää, hedelmiä, karkkia ja semmosta pikkunaposteltavaa :)

fairytale mitäs neuvolassa sanottiin? Limatulpalta vois kuulostaa.. juu kannattaa aina soitella niin ei tartte stressata ja itte pähkäillä :)

Mäkin kävin eilen neuvolassa, ei muutakun lepoa, lepoa ja lepoa. Supistuksia tulee ja menee, viimeviikolla ei muutoksia kohdunsuulla, seuraillaan.
Tais vaan tuokin neuvolakäynti + kauppareissu yksin olla liikaa, kun oli sen jälkeen tosi huono olo ja alko tosi kipeät supistukset n. 10 min välein, puolitoista tuntia ne kestivät ja sitten hiipui.
Miehellä on nyt käsky pitää puhelinta lähellä ja lapsenvahtikin tarvittaessa löytyy.
Että vähän pelottaa ja jännittää jo..

Nyt ehtis päiväunille hetkeksi, joten morjens :wave:

Epi 32+0
 
Poks 32+0!

Sairaalakassia en ole ajatellut mitenkään erityisemmin pakata etukäteen. Heittelen sitten tärkeimmät tavarat kassiin, kun synnytys tuntuu lähestyvän. Meillä on myös sairaala sen verran lähellä, että mies pääsee kotoa kyllä hakemaan, jos jotain jää. Kunhan sen neuvolakortin muistaa :D Kotiinpaluukassia täytyy sen sijaan alkaa suunnitella kohta. Että missä vaatteissa vaavin kanssa sitten kotiudutaan...
 
Neuvolassa meinas että olis vaan muotoonsa muuttanutta valkovuotoo, eli seuraillaan... Limatulpastakin oli puhetta mutta se olis LUULTAVASTI kirkas. No mutta katsotaan miten homma etenee :) aina vähän helpottaa kun soittaa ja kysyy, eikä lueskele vaan kaikenmaailman keskustelupalstoja :LOL:

Ihana aurinko paistelee, viä kun pääsis vaikka kävelylle, mut eipä noi liitoskivut ainakaan tänään taida sitä sallia :(
 
Kiva lukea muiden kuulumisia. Tänne ei kummempia, lepoa ja vähän puuhailuja, sen jälkeen taas lepoa entistä enemmän.

Pikkuiset 44-56cm vauvan vaatteet pesty ja silitetty kaappiin.(isompia en vielä edes ota esille)
Eilen sain sokerirasitukset tulokset ja kaikki arvot kunnossa, paasto 4.5 1h 8.3 ja 2h 7.7 Eli niistä ei ainakaan tartte olla hulissaan.

Mulle iskenyt kauhia sisustusvimma, kesä ja pesänrakennusvietti... ei hyvä yhdistelmä. Varsinkin kun remontti muutenkin kesken. Harmi vain ettei kroppa oikein kestä tehdä mitään. Mutta hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty ;)

Ihanaa, siskoni kanssa eilen juteltiin että JOS tämä vain menee suunniteltuun sektioon eikä jouduta kiireelliseen. Niin siskoni voisi tulla meille kotiin lapsenvahdiksi. Helpottaisi meidän elämää ihan hirveästi siksi aikaa kun vauva syntyy ja ollaan sairaalassa. Siskoni asuus siis sen verran kaukana että pitää ainakin edellisenä päivänä saada tietää vauvan synttäripäivä, jotta hänen tulonsa tänne onnistuu. Toivotaan, jos vauveli taas tulee kiireellä maailmaan niin sitten otetaan toinen suunnitelma käyttöön.

t: Marenda joka odottaa jo kovasti huhtikuun loppua ja sitä että saa pienen syliin. Sekä Pikkiriikkinen rv 29+3
 
hellurei :)

olin aamulla jo 6 aikaan hereillä, 9 vei taas sänky voiton ja heräilen tässä just kahvikupposen kanssa :D huh huh! täällä siis alkoi ns. äippäloma viime perjantaina, ei päästänyt lääkäri enää töihin, parempi niin, huomaan nyt kuinka väsynyt olinkaan ja on hyvä mieli :) aluksi oli jotenkin haikea fiilis, ei töihin vuoteen.. mutta ei kyllä enää :D aurinkokin paistaa!

marenda, toivoitaan todellakin parasta että pikkanen pysyy masussa suunniteltuun saakka :) onko sulla jo tarkka päivä tiedossa koska sektio tehtäisiin tai raskauviikot suunnilleen?

FairyTale, aina on hyvä soittaa neuvolaan jos yhtään epäilyttää! :) niin mäki teen!

täällä kans iski sisustusvimma ja eilen ostin uudet verhot yms, juttuja.. tarttui sielät muutama pääsiäiskoristekkin, sekä koiralle uusi peti.. rahaa paloi :ashamed: tää on tätä, viime keväänä osasin jotenki hallita, mutta nyt ei pystynyt!

onkos muille tullut minkälaisia mielitekoja? :)
täällä olis:
* raaka peruna
* näkkileipä, vähän voita päällä jotta sen maistaa kunnolla
* kalkkitabletit ?! :D en siis syö niitä kuin yhden päivässä mutta mä ihan odotan että saan syyä sen!
* säilykepersikka
* rahka

siinäpä niitä :) en tiiä tosta raa`asta perunasta, mutta kyllä oon nyt syönyt sitä, kuorinut ja pessy toki hyvin! mulla on tullut nuo ihan tässä 3 viikon sisällä, neuvolantäti tuumasi että normaalisti ne tulee aiemmin, olihan mula maustekurkut, ja on nekii vielä, mutta eipä oikein muita.. ja joo, tota kalkkitablettihommaa en neuvolantätille kertonut :ashamed:

tiuhti ja pikkumies :heart: 30+6
 
Viimeksi muokattu:
ja joo, mäkkärin bic mac hamppari OLI himo tähän aamuun saakkan ku luin lehden että sieltä oli löytyny ruskee toukka, oli oikein kuvan kera :x hyi hel*etti!!!!! ja mä söin sellasen eilen :ashamed: YÖK!
 
Voi pa*** pa*** pa**** Mun verenpaineet. 168/107 levon ja usean mittauksen jälkeenkin. Verenpainelääkettä menee kuitenkin yhteensä 500mg päivässä. Myrkytys oireita ei kuitenkaan muita ole ja pikkuinen liikkuu joten enköhän mie koeta saada nämä levolla laskemaan ja jos se ei auta niin soittelen sitten vasta äippäpolille. Eli katselen nyt ainakin huomiseen jos ei muuta tule. Mutta jospa ne nyt levolla laskisivat kuitenkin.... Mieskin 200km päässä koulutuksessa ja kotiutuu vasta illalla. Pikkuinen onneksi myllää niiin ettei hänestä tartte olla huolissaan.

Just kun pääsin kehumaan että levolla kaikki ok. Noh, kokeillaan nyt lepäillä lisää ja toivotaan parasta että laskisivat.

Tiuhti_ päivää ei ole vielä päätetty mutta jos nämä verenpaineet tai muut ongelmat eivät muuta tilannetta. Niin näillänäkyvin suunniteltu sektio tehdään rv 36+ viimeistään.
 
Marendalle tsempit:hug:

Mua himottaa
* maustamaton,turkkilainen jugurtti.Sitä uppoo vaikka kaikki 500g kerrallaan
*kaurapuuro voi silmällä:D
* appelsiinimehu
*varsiselleri sellisenaan narskuteltua

Itsellä sisustus vimma on hiukan taittunut nyt.Vauvalle kaikki valmiina odottamassa ja kotia ollaan laitettu muutosta(7/11)lähtien oman näköiseksi.Toki nää vaivat nyt hiukan verottaa jaksamistakin.

Huomenna poli aika ja jännittää.

Lily rv 32 noin
 

Yhteistyössä