Toukomurut 2014

Minttumaari, pienen satsin otan uutta makua syrjään pelkiltään ja lopuista teen sekoituksia esim. bataatti-maissi, parsa-peruna, porkkana-peruna. Ihan keitinvedellä löysättyä sosetta, mutta aina lypsän maitoa vielä sulatettuu ja lämmitettyyn joukkoon. En vielä ole mausteita käyttänyt. Mutta odotan innolla kun alan noita liha-kasvissoseita tehtaileen ni heti kyllä meillä otetaan yrtit käyttöön :) omenasoseesta osaan sekoitin keittovaiheessa pätkän kanelitankoa, ja osaan sekoitin punaherukkasosetta :) puolukat ois seuraava operaati keitellä ja paseerata jotta saa banaanin kanssa sötkötellä :)

Musta tuntuu et meil tehtaillaan nyt tosissaan hampaita. Todella rauhatonta nukkumista ja parahtelee itkuun monesti yön aikana. Pariin päivään ei kunnolla lämmin sose ole uponnut, mutta kylmät käy. Hirveä jyystäminen joka lelulla alaikeneen ja se kuolan määrä o_O kiukkuaa ja illalla oli hieman lämpöisen tuntuinen. Toivottavasti ois vaan hampaat, eikä mitään flunssaa ole saanut!
 
Ja niin meille taitaa kuitenkin tulla eka räkätauti :-( yöllä yskiskeltiin ja yökkäili joten varmaan laski räkää nieluun. Aamulla ei halunnut tissiä kun oli nenä vähän tukossa. Onneksi suolaliuostipat auttoivat ja sai neiti aamumaitonsa. Kuitenkin yskästä huolimatta viimeyö oli paljon parempi kuin viikkoon. Liekö auttanut tuo, että taittelin lakanan alle pari pyyhettä "pienentämään" sänkyä eikä neiti pystynytkään vääntämään itseään poikittain/mahalleen/väärinpäin/solmuun :-D

Ainiin, nyt meillä opittiin kunnolla tuo ympäri pyöriminen molempiin suuntiin :-D ja ilmiselvästi seuraava suunta on eteenpäin! Ryömimistä siis treenataan kovin. Kohta neitikin jo 5kk <3 aika menee kuin siivillä :'(
 
Neuvolassa käyty ja mitat oli 7400g ja 64cm hyvin kasvaa. Toisen annoksen sai rotaa vastaan ja kyllä oli kiukkusempi tyttö pari päivää! Ensi viikolla 5kk tulee täyteen ja mie en tajua mihin nää päivät vaan häviää.. kumpikin sisko oottaa tällähetkellä vauvaa ja kauheen vauvakuumeen puskenu itellekkin mutta ensi viikolla pitää mennä kierukan laittoon että nämä lapset taisi olla tässä ainaskin muutaman vuoden verran ellei nyt kierukka satu pettämään :D

Ryömimistä harjoitellaan tosi kovasti, jalat vetää mahan olle mutta nenä maassa ja nyrkki suussa ei sitten oikein pääse eteenpäin :D oletteko muuten minkä ikäisenä alkaneet antamaan 5 kiinteää ateriaa päivässä? Mietin kun 5kk täyttää niin voisi ottaa puurot aamuin illoin niin annanko sitten jo vielä 3 kiinteää lisäksi päivässä.. ruokamäärät on meillä nyt n. 600ml korviketta, 1prk kasvista ja 1prk hedelmää vuorokauteen.
 
Huh, aika rientää, täälläkin saavutettu 5kk:n rajapyykki -hieman hitaammin saisi tämä aika nyt kulua, kohta on taas joulu.

Meillä ei ole vielä soseita maisteltu, mut yksi purkki jo kaapissa odottaa maistajaansa.

Kääntyminen ei kiinnosta yhtään, 3kk:n iässä kääntyili kaksi päivää, mut sen jälkeen kääntyilty vain kyljelleen ja vatsalleen laittaminen aiheuttaa raivarin.

Flunssalta on ihme ja kumma toistaiseksi vältytty (ja nyt kun kehun niin hetihän se kohta iskee) mut vauvarokko on nyt pidetty, kaksi-kolme päivää korkeahko kuume ja kun kuume laski, nousi punainen ihottuma.

Kuinka moni aikoo ottaa vesirokkorokotuksen? Mulla se on to do -listalla kun vuoden ikään päästään, toivottavasti ei iske ennen sitä.

Mites tuo kierukan laitto -sattuuko? Itse sitä mietin, kun th suositteli ja on kai huolettomin vaihtoehto.
 
Ollakkovai, mulle laitettiin kierukka. Otin sen uuden "mallin" jossa vaikutusaika 3vuotta, joten hormoonitaso on pienempi. Laitto ei juurikaan tunnu. Jännitin todella paljon sitä, mutta pikkunen nipistys ja se oli ohi. Buranaa otin varmuudeksi mutta ei kipuillut koko iltana yhtään. Eka vuoto alkoi n. viikko laiton jälkeen ja kesti rapiat kk o_O meinas kyl loppua huumori! Noh...sitten meni kolmisen viikkoa vuotamatta ja jälleen vuodettiin kolmisen viikkoa...täysin siis tiputtelu/tuhruvuotoa, mutta kuitenkin. Nyt oottelen et josko nuo tiputtelut ois ollut siinä. Nyt ollut vuotamatta sen pari viikkoa. Ja jos päädyt kierukkaan niin pyydä leikkaamaan langat! Kävin itse jälkikäteen leikkauttamassa langat lyhyemmiksi kun isäntää ne ilkeästi pisteli yhteisjumpan aikana :-D ;-)
 
Heippa pitkästä aikaa:)
Meillä oli 5kk neuvola ja poika oli 7625g ja 66cm.Onneksi kasvu jo tasoittunut ettei tarvitse koko aikaa olla ostamassa isompia vaatteita :p
Liikkuminen on vähäistä.Vahingossa kääntynyt mahalleen ja siitä kellahtaa pois kun pää vielä vie miestä. Tätä ollaankin fyssarilla alettu harjoittelee josko oppisi itse löytämään asennon missä pysyisi mahallaan ollessa ja pystyisi alkaa käyttää käsiä.
Ruoka meidän pojalle maistuu mutta aika pitkälti vaan hedelmät ja porkkana..Kukkakaalia kun soseutin itse niin oksenti kaaressa maidotkin pois..Siinä meni luotto sosekokkaus taitoihin xD Omppua kyllä itse tehtynä syö. Muuten juuressoseet saa aikaan yökkäysrefleksin :/ Puurot pitäsi aloittaa seuraavaksi,neuvolan mukaan hyvä aloittaa viljat ennen lihoja vaikka meinasinkin just päinvastoin tehdä.
Nukkuminen on ollut soseiden aloittamisen jälkeen parempaa, muutaman kerran nukkunut jopa 5-6 asti :O nyt tosin kun piikit saatiin niin ruoka ei ole maistunut ja heräilläänkin öisin pari kertaa maidolle.Pitää toivoa että on vaan ohimenevää tämä.
Flunssa on kaikilla muilla paitsi mulla ollut. Vauvalla ihan tukossa nenä ja yskä vaivasi. Nyt jo parempi mutta piikit nosti kuumeen :/ Edellisellä kerralla ei tullut mitään niin oliskohan flunssalla ollut merkitystä kuumeen nousussa?
Ja kuten täällä onkin jo tuumattu niin aika menee liian nopsaan..Kohtahan sitä joutuis jo töihin mikäli ei hoitovapaille jää.. Itse oon aika varmasti kotona ja haaveilen siitä neljännestä murusta :p Mieskin on lämmennyt ajatukselle mutta vasta keväällä aloitetaan yritys mikäli mieli ei muutu..(mulla tuskin vaikka mies varmasti sitä salaa toivoo :D)
Onkos täällä vauvojen kanssa reissanneita? Me lähdetään fuerteventuralle joulukuun alusta niin haluisin kuulla miten lennot mennyt vauvan kanssa..Meillähän tosin on 2v ja 5v myös ja mummo ja pappa. Noita kahta viimeistä tuskin tarvii niinkään vahtia :p
Mukavaa syksyä kaikille! :)
 
Tulin vaan purkamaan harmia :-D miksi, voi miksi meidän neiti joka tähän asti joi mitä vain ja mistä vain onkin nyt päättänyt että vain tissi kelpaa!!! Nokkamukia vain pureskelee ja pullon sylkee pois samontein ja alkaa jopa itkeä pullon tarjoamisesta...soseet kyllä uppoaa, mutta nekin parhaiten jos minä syötän...mies kyllä kovin yrittää osallistua syöttöihin ja nukutuksiin.
Puurot aloitettiin nyt viikonloppuna. Tosin aloitin riisipuurolla, jotta tottuu ensin koostumukseen. Kuitenkin alan pikkuhiljaa kaurapuuroa sekoittaan joukkoon. Alkuun irvisteli, mutta pikkuisen kun laittaa hedelmää joukkoon ni hyvin maistuu.
Kukkakaali meillä aiheutti näppylää, muttei muuta oireita tullut. Silti pidän nyt siitä taukoa.
Onko teillä jo selkeää rytmiä päivässä?
Meillä alkaa olla melko tasainen rytmi päivissä:
7.30-8.00 heräillään ja tehdään aamupesut
8.30 aamutissiä ja nyt myös pikkuisen puuroa
9.30-10 pikkuiset unet n.30min.
11-11.30 lounaaksi kasvissosetta vajaa 1dl ja tissiä päälle
12 aikoihin päikkärit 2-3h
herättyään tissiä
16.30-17 päivällinen vajaa 1dl kasvissosetta ja tissiä
19-19.30 iltapuuroa ja hedelmäsosetta
20-20.30 iltapesu ja senjälkeen iltatissi josta suoraan omaan sänkyyn ja nukahdetaan viimeistään 20.45
Yöllä syö kerran.

Vielä kun saisi nuo yöt rauhottumaan ettei herää ja saattaa olla yhtäkkiä ihan hereillä melkeen tunnin ihmetellen käsiään :) ei siis itke kun vaan leikkii ja jokeltelee kunnes uni tulee uudelleen :-D lähiaikoina on kyllä parahtanut itkuun yhtäkkiä kesken unien ja tutin saatuaan nukahtaa heti. Tosin pahimmillaan tämä toistuu melkeen tunnin välein...
 
Meillä on jo pidempään ollut aika selkeä unirytmi yöunissa, eli poika nukahtaa illalla klo 20-21 välillä ja aamulla heräilee usein seitsemän aikoihin - tosin nyt ihan viimeviikolla ja tänään ollaan nukuttu hiukan pidempään. Unta on yhteensä 14-15 h vuorokaudessa. Päivällä poika saattaa nukkua tosi monet pikku-unet, mutta yleensä vain yhdet pitkät päiväunet (ja niiden aika vaihtelee).

Ruokaa olen koittanut rytmittää niin, että yösyötöllä annan korviketta isosta pullosta ja sitä menee n. 2 dl per syöttö. Aamupalaksi ja iltapalaksi annan velliä. Päivällä annokset ovat pienempiä. Olemme maistelleet soseita noin puolen päivän aikaan ja alkuillasta toisen kerran. Mä laitan edelleen kolmea makua kerrallaan tapaslautaselle ja makuja vuorottelemalla olen nyt saanut niitä vihanneksiakin menemään. Hedelmät ja marjat ovat kuitenkin selkeästi suuremmassa suosiossa. =) Kasvikset myös maistuvat paremmalta jos sekaan laittaa hiukan omenaa.

Päivällä poika on saanut mun itse pumppaamaa maitoa, mutta olen nyt pikkuhiljaa lopetellut pumppaamista. Tähän on montakin syytä: väsyin pumppaamiseen, lapsi ei päivällä jaksa olla ilman huomiota pumppaamisen ajan, yöpumppaukset jätin kun kuumeilemme jo seuraavaa vauvaa + yksi ihan viimeinen niitti oli se kun totesin vauvan voivan paremmin niinä päivinä kun äidinmaitoa on annettu vähemmän (ilmavaivat tulevat mun omasta maidosta). Lapsi myös tykkää enemmän korvikkeesta - eli kun korviketta menee vaikka kuinka paljon, on mun oman maidon juominen katkonaista ja lapsi jopa kieltäytyy pullosta. Aika usein olen sitten tehnyt sekoitusta niin, että oma maito on korvikkeen joukossa, mutta lapsi tuntuu kieltäytyvän siitäkin.

Kääntyilyä ja ryömintää meillä harjoitellaa ilmeisesti ihan oikeassa aikataulussa. Välillä menee tosi hyvin ja kääntyminen onnistuu vatsalta selälleen ja selältä kyljelleen. Välillä tulee huonompi päivä jolloin jo pelkkä yrittäminen alkaa kiukuttaa ja mikään ei onnistu : / Ilmeisesti kuitenkin voimaa on jo enemmän, ja liikkeet eivät enää vaadi niin suuria ponnisteluja. Eli pian varmaan meilläkin mennään ja kovaa ...

Eniten lapsi haluaisi treenata omilla jaloilla seisomista ja kävelyä. Se on se hauskin juttu kun tuettuna saa olla jaloillaan ja hiukan tepsutella askeleen tapaista. Mieskin on kuulemma kokonaan skipannut konttausvaiheen ja alkanut suoraan ryömimisestä kävelemään. En vaan ole huomannut kysyä, että kuinka vanhana.
 
Avantasia kyselit lentomatkasta vauvan kanssa. Me lennettiin Espanjaan suora lento kun tyttö oli vajaa 3 kk vanha ja lento meni ihan mukavasti. Lento lähti kuudelta aamulla niin laitettiin nukkuvana suoraan sängystä kaukaloon ja heräsi vasta kentällä ennen lentoa ja siellä tehtiin kaikki aamuvalmistelut. Alkulennon oli rauhassa hereillä, sitten nukahti rinnalle ja nukkui suurimman osan lennosta. Koska tyttö ei vielä tietenkään istunut niin sen vauvaturvavyön kanssa oli vähän haasteellista löytää hyvä asento rinnalla ollessa. Loppulennosta kun pikkuinen heräsi niin alkoi itkemään, mutta hienosti jaksoi kuitenkin koko matkan. Isomman kanssa on tietysti eri jutut jo, ruokailut ja leikkiminen ym, niistä meillä ei vielä ole kokemusta. Joulukuun alussa lennetään Suomeen niin selviää sitten miten matkustus sujuu vähän vanhempana :)

Meilläkin varmasti on rytmi jo muotoutunut mutten kellonaikoja osaa tarkasti sanoa. Me heräillään vaihtelevasti 8-10 maissa ja nukkumaan tyttönen useimmiten malttaa vasta yhdentoista maissa. Päiväunia nukkuu yleensä aika pitkiäkin pätkiä, riippuu ollaanko kotona vai menossa.

Soseita ollaan maisteltu 1-2 krt/päivässä, kun rintamaidolla kasvaa hyvin. Kuukauden päästä tulee puoli vuotta(!) ikää jo niin sitten saa syödä useammin päivässä muutakin kuin maitoa.

Mukavaa syksyä kaikille :)

Milagro ja neiti reilu 5kk
 
Flowerpower, kiitti kommenteista! Voi räkä vaan noita "sivuoireita", megavuodot ja tiputtelut ei kuulosta kovin kivalta -voisin toisaalta jatkaa näitä pillereitä, mitä nyt imetyksen aikana voi syödä, kun eivät ole mitään oireilua aiheuttaneet, mut en millään meinaa muistaa näitä ottaa :|

Me aloitettiin sunnuntaina sosemaistelut, eka lusikallinen oli että "häh, mitä tää on, mitä tälle on tehtävä" mut jo toisella kertaa kieli työntyi ulos selvästi odottavana :D Ekaks annoin päärynää ja tänään maisteltiin mangoa, 2-3 krtaa päivässä maistellaan n. 2 tl kerrallaan. Ens vkolla jos muistais ostaa bataattia, niin sitä vois soseuttaa ja antaa seuraavana. Perunan jätän hamaan tulevaisuuteen -aiemmin olen sitä heti ollut tuputtamassa ja ihmetellyt, miksei uppoa, kunnes tajunnut, et se maistuu parhaimillaankin aika kamalalta:D

Meillä hereillään ja mennään nukkumaan suurinpiirtein samoihin aikoihin, mut muuten ei rytmiä juuri ole tai se riippuu siitä, mitä päivän aikana muuten tapahtuu. Vähän tarkoituksellakin "eletään kuin pellossa" koska kun palaan töihin ensi syksynä on taas minuuttiaikataulu ja rutiinit seuraavat toisiaan.
 
Minkälaisia leikkejä ja muuta aktivivointia teillä on vauvalle?

Meillä vauvahieronta on matkanvarrella muuttunut vauvajumpaksi (kuulin tälle jonkun hienon nimenkin jossain, mutta en muista) + autan harjoittelemaan kääntymisiä jne liikkeitä. Laulan vauvalle edelleen ja hytkyttelen sylissä. Yksi parhaista on kävelyt ympäri kämppää ja jotkut yksinkertaiset kotihommat yhdessä (lapsi on siis mukana katsomassa ja hommaa tehdään ikään kuin yhdessä). Jonkin verran ollaan kokeiltu kasvojen piilottaminen + hauska ilme/ääni leikkiä. Lisäksi yksinkertaiset kuvakirjat tuntuvat olevan jo nyt tosi kiinnostavia.


Leikkimatolla + muiden lelujen kanssa koitan aina näyttää kuinka ne toimivat. Teen malliksi ja autan lapsen kättä (lähinnä osaa siis pyörittää pyöriviä kiekkoja/palloja ja heiluttaa helistimiä).

Mutta mietin, että voisko jo keksiä jotain muutakin leikkiä? Ollaako me vaan tylsiä möllöttäjiä...
 
Mä myös kaipailisin vinkkejä leikkeihin :) me ollaan nyt käyty naapurin lasten (3-9 vuotiaita) leikkejä katsomassa hiekkalaatikolla ja keinuttu. Keinuminen mun sylissä on Oonasta ihan super jännää. Kiljahtelee ja nauraa :) neiti tuntuu muutenkin olevan melkoinen rämäpää! Mitä kovempi vauhti ja hytkytys leikissä mukana, sitä hauskempaa toisella on. Lauleskellaan ja tanssitaan. Pehmokirjat on neidistä ihania kun niitä voi syödä ja lyödä :) mutta melko paljon neiti viihtyy myös yksikseen leikkimatolla touhuten. Tykkää jumppailla ja varsinkin nyt haluaisi kokoajan vain seistä tönöttää.
 
Eilen käytiin sydämmem ultrassa. 2 sivuääntä kuunnellessa ja ultralla läppä vähän vuosi ja eteisväliseinässä "ikkuna" vielä avoin, eli "reikä väliseinässä" mutta pitäis umpeutua itsekseen 1-2v menessä... helmikuussa seuraava kontrolli. Yö ähinät osottautui korvatulehdukseksi molemmissa korvissa kuten epäilinki. Tästäköhän tämä kierre sitten alkaa... :(
Parin viikon päästä jo poitsu 6kk ja pitäis alkaa ab-kuurin jälkeen yrittään kiinteät mukaan meän elämään ja korvikekki....

Äiti ja Veeti boy 5, 5kk
 
Nitta, myös meillä tänään todettiin ensimmäinen korvatulehdus :-( Oona ollut viikon verran räkänen ja eilen alkoi silmät rähmiä joten lääkäriin mentiin hakemaan hoitoa silmätulehdukseen. Oli melkoinen ylläri kun löysi korvista kunnon tulehdukset eikä toinen ole yhtään valittanut! Nukkunut yöt hyvin, syö normaalisti ja on iloinen hymytyttö ollut kuten terveenäkin. Tosin löysi se lääkäri kyllä minunkin korvastani ärhäkän tulehduksen kun kerroin et on toista päivää korva lukossa :-D nyt ollaan sitten ab kuurilla molemmat. Jänskättää kuinka kipeäksi tuon neidin masu tulee kun saa elämänsä ekaa ab kuuria ja imee vielä mun ab kuuria maidosta päälle :-\ kun ei korviketta tai muutenkaan pullosta nyt ole yhtäkkiä suostunut juomaan. Sain kaverilta vinkin sekoittaa mangososetta korvikkeeseen ja sillä "opettaa" uusiksi syömään korviketta pullosta. En vaan ymmärrä miksi yhtäkkiä kieltäytyy pullosta kun tähän saakka mennyt ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei ole flunssassa ollenkaan siksi ylilääkäriki oli yllättyny ku ees pyysin kattomaan korvat ja vielä yllättyneempi ku niistä löyty tulehus. No tytöt on korvakierteisiä niin eihän tämä yllätyksenä tullu. Meillä yöt on ollu ihan kauheita, bähän väliä hereillä :( maha meilläki menny löysälle, onneksi d-tipoissa kuiten maitohappobakteerit mukana.
 
Minäkin nyt pahoin pelkään, että Oona on perinyt multa alttiuden korvatulehduksiin. Mulla lapsena pahat liimakorvat joita tuubitettu pariinkin otteeseen. Yhä aikuisenakin korvat sohlaa. Ja näyttää, että äitiinsä on tuo neiti tullut myös siinä suhteessa ettei korvat särje lainkaan. En muista koskaan korvieni särkevän vaan aina on huomattu tulehdus vasta tärykalvon puhjettua. Nyt aikuisena osaa jo yhdistää heikentyvän kuulon ja päänsäryn välikorvan tulehdukseen :-D viimeksi itselle sain kunnon kierteen korvien puhkeamiseen -09 kun puhkesi viisaudenhampaat. 5 ab kuuria söin putkeen. Toivoinkin Oonan tulevan tuossa asiassa isäänsä, jolla ollut koko elämänsä aikana tasan yksi korvatulehdus....
 
Mistä ihmeestä vauvan korvatulehduksen edes huomaa jos korvat eivät ole juurikaan kipeät? Tätä mietin kun vauva heräilee öisin suht usein vaikka ikääkin on jo puoli vuotta. Minulla eikä isällään ole kummallakaan koskaan ollut korvatulehdusta, mutta eihän se tarkoita etteikö vauvalle voisi tulla.
Nyt onneksi pari edellistä yötä mennyt suht hyvillä unilla, ehkä tää heräily vaan liittyy ikäkauteen.

Meillä syödään kovasti soseita ja puuroja, korvike tai velli ei oikein kelpaa, ipana söisi vaan "oikeeta" ruokaa ja hörppäisi maidot tissistä. Puuro tuntuu olevan suuri suosikki, sitä vetää aamuin illoin ison kipollisen.
Ensi viikolla on 6 kk neuvola, kiva nähdä miten on kasvanut.

Vielä ei konttausasentoa ole löytynyt, eteenpäin mennään mittarimatona ja selältä mahalle pyörimällä.
Leikeistä suosikki on kukkuu-leikki, sille jaksaa nauraa loputtomiin. Myös eläinten touhut kiinnostavat kovasti ja vauva on nauraa hörötellyt mm viherkasvia syövälle kissalle ja paperinpalaa kantavalle koiralle.
 
Täällä kanssa soseet menee paremmin kun maito.. vuorokaudessa menee ehkä se 5dl maitoa enää.. neuvolassa kysyin että riittääkö jos 600ml saa menemään niin kuulemma riittää mutta sanoi että maitopohjaisia vellejä vaikka sitten lisäksi vaan en ole niitä kaupasta löytänyt ja ennemmin sitten maito kun velli kun kumpikin pitää pullosta antaa niin yhtä huonosti uppoaa..

Arvelin jos huomenna aloittaisin puurot aamuin illoin niin viitsiiköhän sitten vielä antaa 2x soseita päivään..? Hitsi kun sitä ei enää muista miten sitä esikoisen aikaan teki ja mitä milloinki antoi.. eikös se oo tärkein että ei nälissään tarvii olla ja saa juodakseenkin :D ihan liikaa taas stressiä oon ottanut tästä syömisasiasta tytön kanssa... joko muut muuten syöttää syöttötuolissa vai minkä ikäisenä siihen uskaltaa laittaa tuettuna?? :D
 
Täällä kanssa soseet menee paremmin kun maito.. vuorokaudessa menee ehkä se 5dl maitoa enää.. neuvolassa kysyin että riittääkö jos 600ml saa menemään niin kuulemma riittää mutta sanoi että maitopohjaisia vellejä vaikka sitten lisäksi vaan en ole niitä kaupasta löytänyt ja ennemmin sitten maito kun velli kun kumpikin pitää pullosta antaa niin yhtä huonosti uppoaa..

Arvelin jos huomenna aloittaisin puurot aamuin illoin niin viitsiiköhän sitten vielä antaa 2x soseita päivään..? Hitsi kun sitä ei enää muista miten sitä esikoisen aikaan teki ja mitä milloinki antoi.. eikös se oo tärkein että ei nälissään tarvii olla ja saa juodakseenkin :D ihan liikaa taas stressiä oon ottanut tästä syömisasiasta tytön kanssa... joko muut muuten syöttää syöttötuolissa vai minkä ikäisenä siihen uskaltaa laittaa tuettuna?? :D
 
Hei vaan pitkästä aikaa :) Tämmönen tilanne on meillä nyt päällä: Meidän ennen niin hyvin nukkunut vauva on nyt muuttunut huonosti yöllä nukkuvaksi. Herää noin tunnin välein suoraan itkuun tai karjaisuun. Vauva on nukkunut aina pinnasängyssä sänkymme vieressä, eli "nukkumajärjestelyt" eivät ole muuttuneet mitenkään. Nälkä ja kipu voidaan melkoisella varmuudella sulkea pois, sillä rauhoittuu yleensä kun hänet käännetään kyljelleen tai joskus syliin ottaminenkin auttaa. Parhaiten näyttäisi nukkuvan, jos nostaa väliimme nukkumaan. Perhepeti ei ole meille kuitenkaan hyvä ratkaisu, sillä silloin ainakin minä nukun tosi huonosti. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ja miten tilanteen saisi rauhoitettua? Nyt ei siis ole kyseessä perinteinen vauvan levottomuus (hyöriminen ja pyöriminen, jota meilläkin on ollut jonkin verran), vaan ihmetyttää tuo huutaminen ja itkeminen, joka kuitenkin loppuu nopeasti, mutta alkaa pian taas uudestaan :(
 
Myyliini, meillä oli reilun viikon samankuuloista yöitkuilua. En yhä vieläkään tiedä mistä se johtui. Loppui yhtäkkiä kuin alkoikin. Tunnin välein parahti kovaan itkuun joka loppui kymmenessä sekunnissa. Välillä jäi tuhertamaan itkua pidempäänkin mutta yleensä rauhoittui kun tunsi käden poskella. Itse mietin josko olisi ollut kyseessä vain neidin eka tarkistuskausi ettei häntä ole hylätty :)
 
Meillä oli tänään 6 kk neuvola, 8015 g ja 67,5 cm eli tasaisesta kasvaa eikä tarvi huolestua vaikkei pulloa enää huoli, sen verran hyvin tullu painoa (ipana syö puuroa, soseita ja äidinmaitoa, pullosta ei huoli velliä tai korviketta).

Katie, meillä syödään sitterissä tai sylissä, sen verran kippuraan menee istuallaan ettei vielä viiti pitää edes tuettuna syöttötuolissa.
 
Meillä suunnitellaan nyt syöttötuolin ostoa ja mietin, et mikä olisi hyvä ostos. Tripp trapp oli alunperin ajatuksena, mutta onhan se ihan hävyttömän kallis, niin mietin sitten kannattaako se vs. esim. ikean tuolit. Millaisen tuolin te muut olette hankkineet tai aikeissa hankkia?

Toistaiseksi meillä syödän sitterissä, itse en jotenkaan osaa sylissä syöttää, mutta jos olemme molemmat kotona, niin silloin poika joskus istuu mun sylissä ja isä syöttää.

Noista levottomista öistä tulin kuitenkin kommentoimaan. Mä huomasin eilen, että meillä saattaa pienoinen pimeän pelko nostaa päätään. Vauvan huoneessa on ollut koko ajan sellaiset himmeät pistorasioihin tökättävät yövalot. Ne ovat päällä aina öisin, niin ei tarvitse yösyötöllä räpsiä valoja päälle. Eilen ja monena muuna iltana vauvan on kuitenkin hankala rauhoittua yöunille. Silloin olen usein istunut lueskelemassa siinä vieressä nojatuolissa tai tarjonnut vielä lisää maitoa myöskin siinä vieressä. Mutta eilen mulla oli pyykin lajittelu kesken, niin menin laittamaan nojatuolin viereisen valon päälle ja olin jo aikeissa palata huoneeseen - kun huomasin, että pelkkä valo riitti rauhoittamaan vauvan. Hiukan outoa ehkä, mutta googlettelin sitten voiko noin pieni pelätä pimeää ja aika paljonhan niitä linkkejä tuntui löytyvän.

Meillä vauva siis nukkuu omassa huoneessaan. Aluksi siellä oli myös aikuisten sänky, että vauvaa pystyi rauhoittelemaan vierihoitona (oli siis sivuvaununa pinniksen kanssa), mutta nyt tuon sängyn tilalla on nojatuoli ja kasa lehtiä.
 
Meillä on myös levottomat yöt, nuori herra on keksinyt, että puolen yön jälkeen syödään ihan jatkuvasti ja pitkän kaavan mukaan. Aiemmin musta söi ja nukahti tosi nopeaan, mut nyt syödään molemmista rinnoista ja oikein nautiskellaan.

Mä olen syöttänyt soseita turvakaukalossa, syöttötuolia en ole vielä jemmastaan hakenut. Vanhemmat veljekset ei syöttötuolissa ikinä viihtyneet, joten en usko, et nytkään sille suurta käyttöä tulee. Trip Trap on varmaan muuten hyvä tuoli, mut ne sen jalat on ihan hirveä varvaspyydys, aina napsahtaa ainakin yksi varvas :D

Mut nyt maistelemaan bataattia, se on nyt must =)
 
Meillä myös samanlaista yöheräily ongelmaa kuin teillä muillakin, tunnin tai kahden välein herää. Ennen niin hyvä uninen kaveri on saanut rytmin aivan uudeksi. Ei hyvä...

Syöttötuolina meillä on tripp trapp - se on ollut käytössä esikoisella tähän asti (5-vuotias) ja olisi varmaan ollut käytössä pitempäänkin, mutta nyt valjastin tuolin vauvan kaarilla ja pienennyksillä. Ei hän pysty kauan siinä vielä istumaan, menee siinä kippuraan aika pian ja nuolee pöytää... Mut minä pidän siitä tuolista sen takia, että lapsi saa istuttua pitempään samassa tuolissa (ellei ole uusia käyttäjiä), eikä tartte yrittää yltää aikuisten tuolilta pöydän reunaa.

Minulla on kiinteiden opettamisen kanssa ongelma, en saa poikaa syömään, vaikka kohta 4 vkoa olen yrittänyt. Lajeja peruna, porkkana, luumu, kaurapuuro, mango ja viimeisimpänä ruusunmarja ja vadelma sose. Hedelmäsoseet otin sen takia käyttöön, kun ajattelin että edes ne herättäisivät syöntivaiston, mutta ei. Ei aukaise suuta, yritän kaikin konstein saada suuta auki. No eiköhän se vielä opi, kun aikaa kuluu. Rintamaito on vissiin niin hyvää. :LOL:
 

Yhteistyössä