Toukomurut 2014

Meillä on olkkarin ja keittiön välissä pari rappusta, ipana kiipeää ne jo vauhdilla. Tykkää kovasti ottaa käsistä kiinni ja pomppia/kävellä tuettuna.

Ei oo hampaita täälläkään :D monta kk sitten jo näytti että alakulmuri puhkeaa ekana, mutta siihen se jäi, pilkuksi ikeneen. Nyt vihdoin alaetuhampaat tuntuvat kovina patteina ikenessä, eli eiköhän ne muutama päivän sisällä puhkea.
 
Hampaita ei oo vielä yhtään eikä tunnukaan mitään. Meillä liikutaan vain pyörimällä ja kierimällä ja vähän peruuttamalla, ei siis vielä ryömitä. Onneksi :) Ilmeisesti meillä tuo puhe taas tulee sitten nopsempaan, aika usein vaihtuu mitä toistelee, mutta se ”äiti” on ollut jo pitkään mukana.

Poitsulle on alusta asti (siis reilun 4 kk iästä) uponnut vähän karkeampikin sose mitä olen tehnyt. Ainoa mille on kakonut oli kun yritin kokonaisia keitettyjä ohrasuurimoita tarjota soseen joukossa niin ne oli jotain niin kamalaa että! Hienontaa oli siis pakko. Vihannessoseet olen tähän asti itse tehnyt ja 7 kk iässä aloitettiin punaiset linssitkin (olen itse vegaani). Hedelmäsoseita ollaan annettu kaupankin. Lempparina ollut jo pitkään tuoreet mandariinin ja appelsiinin palat. Puolikkaita viipaleita tykkää sormiruokailla. Muuten olen vähän laiska ollut tuon sormiruokailun kanssa, välillä antanut höyrytettyjä vihanneksia, maissinaksuja, TalkMuruja ja kovaa ruisleipää. Soseita siis pääasiassa syö. Mites teillä muilla, oletteko jaksaneet sormiruokailla?

Allergioita ei ole ainakaan vielä tullut vastaan, mutta atopia-taipumuksen on poika tainnut minulta periä. Varsinkin poskia saa rasvata ahkerasti ja lisäksi ranteet ja pohkeet on aika kuivat.

Sitten noi yöt... Nehän oli meillä oli ihan järkyttäviä, poitsu heräs jotain 7-8 kertaa yössä ja lopulta mikään ei meinannut auttaa, ei enää edes tissi. Kun tuli puoli vuotta täyteen niin käytiin vielä unilääkärillä varmistamas et kaikki ok ja voidaan unikoulua aloitella. Toteutin sen sit pistäytymismenetelmällä reilua viikkoa ennen joulua kun mies oli työmatkalla. Meillä toimi silloin yhdessä yössä! Eikä ollut kamalaa edes. Itku ei ollut mitään pahan kuuloista ja siinä oli paljon taukojakin. Neljä kertaa heräsi ekan yön aikana (2*25 min, 35 min ja 1 h). Kaksi seuraavaa yötä olikin ihan täysiä 21.30. - 6. Sen jälkeen meillä vakiintu yöt niin, että poitsu menee nukkuun 21 - 21.30., syö vähän maitoa 4 - 5 ja herää 6. Pari pientä itkaisua saattaa kuulua aamuyöstä, mut jatkaa itsekseen samantien unia. Noi kuuden aamut on vaan mulle aika tuskaa... Seiska oli ihan ok, mut toi yks tunti tekee jotenkin tosi paljon. Koitin parina yönä ensin jos en antais tuota aamuyön maitoa, mutta siitä itkusta ei meinannut tulla loppua niin annoin periksi. Ei pojalla mikään kova nälkä kyllä ole, muutamaan imaisuun on tyytyväinen.

Näin siis meni kolmisen viikkoa. Mutta sitten alkoi tuo levottomuus eli pitää pyöriä sängyssä. Jostain syystä meillä se tehdään itkien!? Poika nukkuu siis samassa huoneessa itsekseen pinnasängyssä. En enää tiedä mitä täs pitäis tehdä kun nyt meillä heräillään yleensä kolmelta itkeen ja jos annan itkeä ja yritän tota pistäytymismenetelmää niin itkee vaikka 1,5 h putkeen ja välillä toistelee äitiä, ihan hirveetä kuunneltavaa! Ja tää itku on vaativaa. Nyt oonkin parina yönä antanut periksi ja antanut maitoa jo heti kolmelta, toiveena että rauhoittuisi siihen eikä ehtisi itkemällä saada itseään kunnolla hereille, mutta ei toimi. Syö vähän, laitan takaisin sänkyyn kun meinaa nukahtaa tissille, on hiljaa 5 min ja sit alkaa itku ja pyöriminen. Itkee sitten 0,5 - 1 h ennen kuin nukahtaa. Viime yönä heräs tunnin päästä uudelleen itkemään ja pyörimään. Vaipat tarkistettu, hampaita ei tuu ja ei vaikuta muutenkaan mitenkään kipeeltä. Vettä olen kans monesti koittanut tarjota nokkamukista, sen kanssa rauhoittuu muutamaksi minuutiksi, mutta sitten taas jatkuu huuto. Viime yönä heräs lisäksi jo 22.30. kun oli nukkunut 1,5 h ja sitäkin itkua piti kuunnella puoli tuntia ennen kuin nukahti. Itkeekö kellään muulla vauvat tota pyörimislevottomuutta? Vai onko tää jotain muuta? Päivisin on ihan ok.
 
Ollakovai...? esikoinen on nyt 7, aloitti koulun. Meillä on kyllä aina ollut tempperamenttia vaikka muille jakaa mutta eskarissa alko tää jatkuva vääntäminen kaikesta ja jatkuu vaan. huoh..

Miellä on kuudes hammas jo melkeen läpi. :)
Sormiruokaa menee jotkut (banaani, naksut, kova ruisleipä) mutta ei palat soseen seassa :D Melkonen sihti on kyllä. Ei myöskään kovin paksut soseet kelpaa. Mutta puurot menee paksunakin? kummallista.

Meillä on kanss pari iltaa harjoteltu nyt nukkumaan itse, seisottu vieressä vaan kun se pyörii mahalta selälleen edes taas. Kovasti jos innostuu käsi selän päälle rauhottaa hetkeksi. Eka ilta meni melko pitkään ja joutu lopulta taputtelee uneen. Eilen jo 15min pyörimisen jälkee nukahti itsekseen sänkyynsä :) Yöllä heräillään kai hampaitten takia välillä vähän itkuun.
 
Oxalis,meillä auttoi yöhulinoihin unipussi! Ei estä pääsyä kyljelleen eikä vatsalleen, mutta sen kanssa ei pääse istumaan tai seisomaan puoliunissaan. Kaksi yötä meni meillä neidin tottua unipussiin ja nyt nukkuu läpiyön yleensä. :) mä liputan suuresti unipussin käyttöä!

Meillä neiti nukkui viimeyönä ensinmäistä kertaa omassa huoneessa! Mulle on ollut todella iso kynnys suostua siihen, mutta kun itsekin huomasi että ainoat heräilyt johtui mun ja isännän häiriöistä niin pakkohan sitä oli kokeilla. Neiti meni 20.30 nukkumaan, hetken katseli kummissaan ympärilleen mutta samalla rutiinilla vain nukkumaan :) neiti unipussiin ja sänkyyn, iltarukous ja suukot/halit perään,hyvää yötä ja pois huoneesta ja ovi lähes kokonaan kiinni. Reilu 5min ähisi ja kääntyili kunnes tuli hiljaista. 22.30 tarkistusitkua joka hiljeni heti kun kävin poskea silittämässä, 7.35 kuului naapurihuoneesta "ättäää ättäää" :)
 
Viimeksi muokattu:
Eilinen maitoaltistus meni "hyvin", allergia todettiin ja loppu viikosta kokeiluun soijakorvike, uudet mita (8, 5kk) oli 10485, 73, 5cm ja 46cm. Pvk ja allergeenejä otettiin verestä, tuloksia ootellessa. Ens viikolla kirran polin aika jalan kans vaikka patempaan suuntaan menossa.
 
Nitta, huh, kolmivuorotyö, pienet lapset ja mies reissutöissä -mä niin nostan hattua, et jaksat ja pystyt. Mulla siisti sisätyö arkisin 8-16 ja silti kauhulla odotan a. arkiaamuja, b. arki-iltoja :D

Meinaatteko unipussilla sitä yökkärin näköistä kapistusta, jonka jalkopää on ommeltu pussiksi vai onko niitä muunkinlaisia? Saako ihan perusvaateliikkeistä? Jossain niitä näin, mut kuvittelin, et olivat ihan pienille tarkoitettuja.

Nyt tuli ylähammas näkyviin, muutaman päivän ajan on kuulunut melkoinen narskutus :D

mintssi, lohdullista, et muuallakin kuin meillä väännetään -hitsi kun olis joskus vaikka edes puoli vuorokautta, ettei väännettäis, mut jospa puberteetti olis sit helpompi, hope so.
 
Mulla IKEAsta ostettu hihaton unipussi :) hihalliset on minusta liian "kahlitsevia". Unipusseja löytyy minun mielestä ainakin 100cm asti. Myös H&M myy, mutta en muista mihin kokoon asti. Mielestäni oon nähnyt myös KappAhlissa ja seppälässä. Prismat ja cittaritkin voi myydä.

Tuli tänään ostettua neidille "hiukan" kesävaatteita :) karkasi kyllä NIIN lapasesta että huhhuh! Miten ne vaan onkin niiiin ihania :)
 
Meilläkin on käytössä hihaton unipussi ja poika on myös meillä rauhallinen nukkuja. Poika on nukkunut varmaankin jo 2 kk iästä omassa huoneessa, mutta huoneessa on myös aikuisten sänky ja levottomina öinä olen nukkunut siellä hänen seuranaan. Lisäksi kuulen ihan hyvin pienetkin köninät viereiseen huoneeseen, eli pojan ei tosiaan tarvitse itkeä jos joku on hätänä.

Tällä hetkellä meillä nukutaan pääsääntöisesti klo 21-07. Päiväunirytmi on edelleen hiukan sekava. Eka pätkä alkaa noin klo 10 ja kestää jos hyvin käy 2h - mutta siitä eteenpäin on jokainen päivä erilainen.

Meillä ei paljon yöherätyksiä ole, mutta joskus poika puhuu ja itkee unissaan ja silloin on tietenkin mentävä katsomaan onko joku hätänä. Joskus harvoin on yönälkä ja silloin olen antanut usein velli-maito sekoitusta (yleensä näinä kertoina olen osannut varautua, on mennyt joku asia vikaan illan ruokarytmissä). Nyt kun olemme taasen aloittaneet peptikokeilun, ei poika juo muuta kuin vettä ja jos yönälkä saatuisi tulemaan olisi meidän noustava sitteriin syömään.

Meillä poika ei juurikaan juo. Vesi on alkanut kelpaamaan hörpyttämällä ja lääkeruiskustakin juo mielellään. Tuttipullo ei ole korvatulehduksen jälkeen oikein kelvannut samoin tutit kelpaavat vain kun on oikein väsynyt. Pepti korvike sekoitetaan ruokaan ja muulloin poika syö paljon maitopohjaisia puuroja, rahkasoseita ja juo vellejä. Soseita meillä menee tosi paljon - ja kun ollaan tuosta juomattomuudesta puhuttu lääkärissä laskevat lääkärit nuo soseetkin nesteiksi. Lisäksi lisään soseisiin vielä vettä - ihan niin paljon kuin vaan voi että sitä voi vielä lusikalla syöttää.

Karkeammat soseet on meillä edelleen ihan yök-yök, sormiruokana menee maissiraksut - hedelmänpalasia olen joskus itse auttanut maistamaan ja niitä ihmettelee, mutta sylkee pois. Sen sijaan kaikki lelut, kädet ihan mikä vaan ei-ruoka menee heti suuhun. Suussa on edelleen vain kaksi alahammasta, ylhäällä pullottelee kulmahampaat, mutta siinä ne ovat killuneet jo useamman kuukauden.

Poika liikkuu kierimällä, pyörimällä ja peruuttamalla, mutta ei nyt harjoittele konttausasentoa tai edes eteenpäin ryömimistä. Seisomaharjoituksetkaan ei enää kiinnosta. Meilläkin olohuoneen ja eteisen välissä on neljän askelman tasoero, ja siihen jouduimme hankkimaan sellaisen erityisleveän portin. Kun portti oli asennettu, huomasimme, että sitä ei olisikaan saanut laittaa portaikkoon, eikä ihme, siitä on niin hankala kulkea, että voi joskus sattua vahinko. Nyt sitten mietitään millainen systeemi tuohon kehitellään - kun portista pitää mahtua kauppakassien kanssa ja vauva sylissä menemään. (nyt on siis tosi kapea portti, jossa korkea kynnys ja loppuosa silkkaa aitaa)

Juttelusta vielä - olen koittanut opettaa pojalle sanoja isä, äiti, lamppu ja kukka (kiva huomata, että kukat ovat selkeesti kivampia kuin lamput =)) - mutta poikapa jokeltaa vaan mam-mam-maa mam-mam-maa. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta mä olen jo vuosikausia ollut meidän koiralle mamma, olisko sitten osannut poimia sanan vai onko ihan sattumaa?
 
Me haettiin OzBabystä portti. Max.120cm leveä ns.haitariportti joka aukee kokonaan niin ei ole mitään kynnystä :) näppärä kun sahataan vain oikeaan mittaansa. Veljen luona olen koittanut kyseistä porttia ja helposti saa yhdellä kädellä auki vauva sylissä rimpuillen.

Huhhuh...täällä tarvii olla silmät selässäkin! Neiti yrittää nousta joka asiaa vasten seisomaan ja pää kolisee nyt milloin mihinkin! Neiti ei näköjään itse hirveästi pikku kolhuista välitä. Murisee ja ärisee vain kun pää napsahtaa esim.sohvapöytään.

Meillä sanotaan selvästi "äiti", tai "äitee" neiti huutelee ja komentaa mua tomerasti :) kissan nähtyään osoittaa sormella ja hihkuu "iia", kylpyankka on "kka" ja lamppua katselee ja sanoo "mppu" :) paljon matkii sanojen äänteitä :) "ohhoh" kun jotain tippuu ja "heheei" kun vilkuttaa. Huomenna meillä ois pikkusen jälkijunassa 8kk neuvolalääkäri :) siitä sitten lisää huomenna. Nyt leipomaan pullaa neidin ensimmäisen nimipäivän kunniaksi <3
 
Viimeksi muokattu:
Ja nyt sitten jo seistä tönöttää myös sängyssän! Luulin neidin nukkuvan kun alkoi kuulua outoa rytinää. Siellä hän hytkyi pystyssä ja nauroi. Hyvästi helposti nukutettava vauva, tervetuloa ikuinen päiväunillelaittotappelu :)
 
Aargh, kuulostaapa pelottavalta noi seisomaan opettelun tuomat yöt ja nukahtamiset! Odotan kauhulla niitä - sekä hampaiden tuloa. Meillä on unipussi ollut jo useamman kk käytössä kun poitsu alkoi peittoa potkimaan pois. Ikävä kyllä se ei rauhoita millään lailla meillä :( Kamalan herkkäuniseksikin poika on tullut. Toissayönä oli tunnin ollut nukkumassa kun hiljaa avasin ovea vähän enemmän mennäkseni itse nukkumaan niin heräs jo ennen kuin makkarin puolelle pääsin ja ihan hirveä huuto seurasi. Viime yönä vähän sama juttu, tunnin olin itsekin jo ollut nukkumassa kun toisessa kerroksessa jotain kolahti mihin heräsi ja taas itkettiin. Molempina kertoina meni puoli tuntia rauhoittumiseen ja uudelleen nukahtamiseen, mikä tuntuu todella pitkältä ajalta.

Viime viikolla alettiin sanomaan myös isi, sitä ei kuitenkaan kuule niin usein kuin äitiä. Meilläkin poitsu juo aika huonosti, välillä hörppyytän mukista, mutta tosi vähän juo. Kakka kulkee nyt kuitenkin paremmin kun olen myös alkanut soseita lantraamaan tosi löysiksi.
 
Meillä ei poika juo rintamaidon ja "iltapullon" lisäksi muuta ollenkaan. vettä olen koettanut tarjota tuttipullosta, ensimukista, taikamukista ja perusmukista, mutta ei kelpaa.

Puhuminen on meillä vielä tä-tä-tä-tä-tä-, täh-täh-täh-täh- ja väy-väy-väy- tasolla, pari kertaa on musta selvästi sanonut äitä, mut tiedä tuosta onko vahinko vaan.

Me onneksi muutetaan yksikerroksiseen ennen kuin jamppa alkaa todenteolla seisoskella. Kahden aikaisemman kans olen noiden porttien kanssa pelannut niin nyt olen tosi onnellinen, et ne on meillä historiaa. Ihan ihme, et kukaan ei noissa rapuissa ole itseään satuttanut, trafiikkia kuitenkin koko ajan -no täs tietty vielä muutama viikko aikaa.

Yritin taas eilen hienontaa karkeampaa sosetta, mut ei silti uponnut. Kun vaihdoin sileään, niin pojan ilme kirkastui ja ruoka alkoi maistua. Sihtikurkku mikä sihtikurkku -tosin paperia söis mielinmäärin jos sais.
 
Meillä oli tänään 8kk neuvola :) neiti kasvanut jo hurjasti 73,2cm ja 9305g. Taitoja esitteli mieluusti :) sanoi äiti ja osoitti minua, poimi pinsettiotteella pieniä helmiä pöydältä ja yllätti lääkärinkin minun lisäkseni asettamalla pienen 4cm*4cm palikan toisen päälle kun mallia näytettiin :)

Minä kokeilin tänään syökö neiti haarukalla vähän muussattua ruokaa ja kyllähän tuo söi :) muutamasti ähkäisi kun pala meni ohi ikenien kurkkuun. Nuo 8kk hedelmäpala ja marjapalasoseet on nyt ainoat hedelmäsoseet jotka uppoaa ilman puuroa. Välipalana yhä syö hedelmiä, näkkäriä, ruisleipää, naksuja ja muuta sormin napsittavaa ruokaa.

Onneksi nyt yöt menneet hyvin vaikka opittiinkin seisomaan :) eikä tunnu neitiä haittaavan, että omassa huoneessa nyt nukkuukin.
 
Meillä oli pitkään taas vaihe, ettei neiti nukkunut lainkaan vaunuissa. Nukkui omassa sängyssä n.1,5h. Nukahti viime viikolla kesken kauppareissun rattaihin ja nukkui 3h. Tuosta hämmästyneenä olenkin nyt nukuttanut joka päivä päikkäreille rattaihin. Ja neiti nukkua tuhisee 2,5h-3h :) voisiko syynä olla, että vaunut alkoi olla jo liian ahtaat nukkumiseen? Rattaissa on hyvin tilaa vaihtaa asentoa :) ja kuinka helppoa nyt kun sängyssä pyrkii päikkäreille laitettaessa kokoajan seisomaan. Rattaisiin laitan makuupussiin ja sinne nukahtaa hyvin. Ei tarvitse edes rattaita keinutella :-D aluksi pelkäsin, että pääsee tippumaan rattaista kun ei saa vöitä kiinni tuon pussin kanssa, mutta kun laittaa sadesuojan vielä rattaiden päälle niin ehdin kyllä kuulla ähräämisen ennen kuin edes pyrkii ylös :)

Onpas täällä hiljaista o_O
 
Täällä hytkyteltiin tänään pitkään konttausasennossa ja ai että se oli hauskaa. Lopuksi sitten vielä kunnon punnerrusasento.

Yläleuassakin on nyt ainakin kaksi hammasta läpi, visusti pitää piilossa eikä esittele.

Meillä ei edelleenkään nukuta sisällä kuin max 30 min. pätkiä yöunia lukuunottamatta. Vaunuissa ulkosalla herra vetää jopa yli 4 h.

Kaapien ovien aukominen on nyt huippuhauskaa ja kaikkein hauskinta, jos sitä yrittää kieltää. Tosi vaikeaa yrittää olla naama peruslukemilla.

Kohta pitäis alkaa pakata muuttoa varten -laatikoiden purkaja on onneksi omasta takaa, ihan kaikki kaapit ja laatikot puretaan lattialle ja levitellään mihin vain ylletään. Samalla laatikoihin asetellaan vaihtoehtoisia tavaroita, kuten eteisen lipastoon tutteja, leluja yms.
 
Ite kanssa jouduin teippaamaan kaikki alalaatikot kiinni kun neiti veti ne auki ja sitten toisella kädellä jutkas kiinni niin huuto pääs kun jäi sormet väliin :D Tosin huomas nyt ne teipitkin niin niitä sitten rapsuttelee pois innolla..

Ei kyllä vielä olis tarvinnut oppia seisomaan kun pää kolisee vähän väliä jos ei ole kädestä pitämässä ja vahtimassa ja tuntuu että mies sitten minulle suuttuu siitä kun en koko ajan kerkeä olemaan vieressä ja vahtimaan vaikka ei itsekkään sitä tee!

Äittä, hauva ja vauva kuulostaa kun osaisi jo sanoa ja ymmärtäisi sanomansa mutta tiedäppä sitten, en oikein ite usko että vielä kumminkaan ihan tajuaa mitä tarkoittaa vaikka ihanalle kuulostaakin :)
 
Meillä saanut toistaiseksi kaapit ja laatikot olla rauhassa, mutta uunin alaluukkua paukuttaa kokoajan :-D

Meillä nyt sitten opittiin jo kävelemään sivuttain tukea vasten. Ja pomputtaa itseään mikä ei ole hirveän hyvä juttu kun ei tuo tasapaino vielä oikein riitä siihen. Veljen luona myös kokeili kävelykärryä ja pääsikin hiukan sillä eteenpäin. Tosin matka tyssäsi siihen kun veljen 1,4v poika istui kärryyn puntiksi ettei keuli :-D

Hammaskiukkua täällä podettu pari päivää ja viimeyön nukkuikin jo särkylääkkeen voimin. Näköjään putkahtaakin molemmat alaetuhampaat kerralla ja myös yläien pullottaa kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkin oli tänään 8 kk neuvola. Painoa oli hiukan reilu 9 kg, pituutta tasan 70 cm.

Ollaan nyt oltu 10 päivää onnistuneesti peptikuurilla ja pojan ihottuma on parantunut lähes täysin. Nyt ei olla käytetty mitään lääkerasvojakaan, jotka normikorvikkeella ovat olleet käytössä likimain jatkuvasti. Nitalta olisin kysellyt siitä maitoaltistuksesta. Meillä on se edessä parin viikon kuluttua ja hiukan mietin, että mitä siellä oikein tapahtuu kun poika kuitenkin oireilee tuollaisella hitaalla ihottumalla.

Meillä pojalla on aina ollut runsaasti puklaamista. Oireet hiukan helpottivat kun aloitimme kiinteät, mutta nyt vuoden alusta poika on alkanut oksentaa niitäkin. Aluksi syynä pidettiin korvatulehdusta, mutta nyt korvat ovat kunnossa ja oksentaminen on vaan jatkunut. Nyt meillä on sitten kokeilussa peptin lisäksi myös refluksitaudin lääkkeet. Kaikenlaista sitä onkin. Toivottavasti oireilu nyt kuitenkin johtuisi vaan tuosta tempoilevasta ruokavaliosta, kun se tammikuun alussa aloitettu peptikokeilu loppui flunssan takia.

Maito on alkanut maistua uudelleen. Onneksi tajusin alkaa tarjoamaan maitoa nälkäiselle lapselle aina ensin (jostain syystä menee parhaiten heti unilta herätessä kun poika makaa vielä sängyssä) - ja vasta sitten muuta ruokaa. Mekin saatiin neuvo kokeilla myös soijakorviketta, mutta en uskalla nyt enää enempää sotkea pojan ruokavaliota, vaan kokeilen sitä sitten vasta kun hiukan saadaan tasapainoa näihin kokeiluihin ja oksentamisiin.

Portista kyselin myös viimeksi. Meillä tuo porrasaukko on yli 142 cm leveä, eikä siihen löytynyt valmisporttia, muuta kuin mustin ja mirrin myymä maxiportti. Mutta siinä portissa oli kulkuaukko vain 40 cm ja kulkuaukon alalaidassa korkea kynnys. Nettisivuilla portin tiedoissa luki, että portti sopisi erinomaisesti porrasaukkoihin, mutta itse portissa oli teksti, että sitä ei saisi koskaan asentaa portaiden yläpäähän. Palautettiin siis se alkuperäinen portti ja nyt mies rakentaa kahdesta puisesta valmisportista (jossa ei ole kynnystä) yhtä suurta porttia. Melkoinen urakka, mutta näyttää siltä, että ollaan saamassa kuitenkin fiksumpi ja turvallisempi ratkaisu.

Meillä on koko kämpässä kivilaattalattia ja nyt totutan poikaa konttauskypärään. Siitä tulee sitten kotipipo siihen saakka kunnes osaa vakaasti kävellä. Hiukan kyllä hirvittää nuo lattiat, taidan ostaa myös jotain ohutta mattoa jolla vuoraan lattiat kauttaaltaan seuraaviksi vuoksiksi.
 
Minttumaari, osaan kuvitella tuon jännityksen lattian suhteen! Meillä on valehtelematta kaaduttu ja lyöty pää lattiaan ainakin 12 kertaa. Neiti kun nyt harjoittelee tukea vasten liikkumista :-\ aivan kamalaa kun kokoajan saa olla sydän syrjälläön milloin sattuu oikeasti. Onneksi jotenkin osaa kaatuessaan kierähtää pyllylleen niin suorilta sentään kaadu selälleen. Mutta otse,leuka ja viimeksi kaula napsahtaa ikävästi pöydänreunaan ja sohvankulmiin. Myös turvaportissa killui tänää ja tipahti siitä. No kävelyharjoituksia odotellessa...
 
Mun vanhemmat oli meillä tänään lapsenvahteina ja näkivät kuinka ollaan ryhdytty vuoraamaan lattioita matoilla. Selitettiin vielä mihin on tulossa lisää ja millaisia - ja että syynä on suojata pikkupäätä kohuilta. Mun äiti vaan nauroi, että ei ne lapset niin hauraita ole. Hänen veljensäkin on kuulemma kierinyt kellarin portaat alas saakka - ja "siksi se kai sellainen onkin". Ne eniveis, meillä alkaa "projekti kokolattiamatto" olla jo hyvässä vaiheessa =)

Peptikuuri on taasen lopetettu ja maitoaltistus peruttu. Pojan poskeen nousi jälleen loppuviikosta sellainen punainen ihottuma-alue, eli mitä ilmeisimmin kyse ei ole maitoallergiasta. Ja kun tuo ruokailu kävi niin älyttämän vaikeaksi peptin kanssa niin ihan mielellään sanoin sille tervemenoa enkä mitään soijakorvikkeita nyt aio ees koittaa. Teen niistä ehkä poitsulle ekoja leipomuksia, niin ei mene kokonaan hukkaan. Oikeastaan oon aika helpottunutkin tästä päätöksestä. Ollut aika kovaa aikaa tää ruokavaliokokeilu ja nyt toivon myös että nuo alkavat refluksioireet olisivat kuitenkin ruokavalion syytä. Ihottuman takia aion nyt kuitenkin vaihtaa kaikki luonnonkumiset pullotutit silikonisiin, sillä jostain syystä oireet kuitenkin pahenevat aina silloin kun juominen sujuu paremmin - niin jotain yhteyttä siinä nyt kuitenkin olisin havaitsevinani.

Meilläkin on nyt ollut uutta levottomuutta nukkumisessa. Nukahtaminen on hankalaa, päiväunet liian lyhyitä ja yöllä poika huutelee sängystään useammin kuin kerran tunnissa. Nyt aloitetaan pientä unikoulua - eli nostetaan kynnystä reagoida noihin yöhuutoihin. Jatkossa mennään vasta sitten katsomaan kun on oikeasti alkanut kuulostaa täysin heränneen lapsen huudolta tms. Hampaita ei tunnu olevan tulossa, liikkumisessa ei ole suuria vallankumouksia tekeillä (tai ainakaan näkyviä sellaisia) - mutta puhuminen tekee tuloaan. Poika on alkanut toistamaan yksittäisiä sanoja kun sanon malliksi ja toistelee sanoja mamma, mumma (mun äiti) ja hyvää (tosin oikeasti kun hän tarkoittaa että ruoka on hyvää, tulee sellainen karjahdusähkäisy :LOL:).

Nyt on alkanut vahvasti näyttää siltä, että pojasta on tulossa isoveli elokuussa :heart: Tänään käytiin niskapoimu-ultrassa katsomassa pitkäsääristä koipeliinia joka tyytyväisenä kölli mun massussa. Ollaan ihan ääri-onnellisia tästä tulokkaasta :heart:
 
Meillä vko menty soijakorvikkeella ja hyvältä näyttää, jospa tällä viikolla viimein saatais refluksiinki lääkkeet testiin.... huomenna sydänultra kontrolli. Herra kävelee jo hyvin tukea pitkin, väliin vielä kolisee.... viikon päästä alkaa työt!!!!!!
 
Nitta, saitteko te kalsiumlisän tuon soijakorvikkeen lisäksi? Me ollaan käyty Ritva Sorvan vastaanotolla pj:ssä, ja hänen mukaansa sen kalsium ei ole riittävä vaan tarvitaan lisäksi myös sellaista kalsiumjauhetta. Se on kyllä tosi pieni annos aina kerralla ja mautonta niin on helppo sekoittaa ruokaan.

Sit oisin kysynyt kuinka teillä muuten sujuu ruokailut? Meillä poika saa usein sellaisia kohtauksia, että mikään ei kelpaa, alkaa itkemään eikä syö tai juo. Nenää tuntuu vaivaavan. Mä jätin nyt aamulla myös sen losecin (eli refluksi lääkkeen) antamatta. Katson hiukan kuin päivä lähtee sujumaan. Sitä on siis tarkoituskin ottaa kuuriluontoisesti tarvittaessa.

Meillähän tuota refluksioiretta on ollut alusta saakka, mutta nyt on ollut merkillinen pahenemiskausi tammikuussa ja haluan uskoa, että se kuitenkin johtuisi tuosta peptistä. Toivottavasti! Kyllä ihottuma on paljon pienempi vaiva (etenkin kun siihen ei esim neuvola tunnu kovin vakavasti suhtautuvan) kuin se että lapsi oksentelee niin älyttömiä määriä.
 

Yhteistyössä