Toukomurut 2014

Täällä myös kauhistellaan ajankulkua! Töissä just käydessäni tajuttiin etten ole ollut vuoteen työvaatteet päällä o_O

Vauvakuumetta ilmassa, mutta jospa pidettäisiin häät ensin :) saatais vaan lyötyä päivä lukkoon, mutta mies ei nyt osaa päättää edes lopullista vuotta ajankohdaksi :-D

Meidän neidistä on kuoriutun hassunhauska pikku pelleilijä <3 kokoajan keksii uusia kujeita ja esiintyy mielellään. Jos vähänkin huomaa jollain tempullaan saavansa huomiota ja naurua niin voi sitä innostuksen ja hassuttelun määrää. Uusinta on nyt hulvaton naamanvääntely ja irvistely. Osaa myös pyydettäessä näyttää missä lamppu, kissa, isi, kello ja äiti. Kovasti yritetään kävellä ilman tukea, mutta muutaman kunnon kaatumisen jälkeen taas arastelee harjoitella. Puhetta yrittää matkia ja selkeät hokemat tulee jo hienosti, kuten "hei hei", "Moi moi", "ohhoh", "Kiitti" eli kiitos, "lamppu" "äiti", "isi", ja "kakka". Kissaa yrittää hokea paljon tosin saa aikaseksi Kiiaa äänteen vain :)

Pottailu onnistuu meillä jo loistavasti! Joka ruokailun jälkeen istuu potalle ja nykyään myös joka kerta tulee tuloksia pottaan :) 2 viikkoon ei ole joutunut kotona kakkavaippoja vaihtamaan vaan on hienosti kaikki tullut pottaan. Tosin jos ollaan liikkeellä niin surutta ähisee sitten vaippaan :-D

IHANAA KUN TULEE KEVÄT! eilen oli niin kaunis ja lämmin päivä jo :) kaivoinkin tytön kurikset esiin ja oltiin tuolla märässä hiekkalaatikossa jo ihmettelemässä tuntikaupalla.
 
On kyllä melkoinen pakkaus tuo teidän tyttö, Flowerpower =)

Mä kirjoittelen hiukan meidän pojan kuulumisia, kun käytiin taas tänään siellä allergialääkärillä. Poika määrättiin nyt ihan tavalliselle kauramaidolle ja jogurtille, eli lehmänmaito eliminoitiin taas, mutta tälläkertaa ei käytetä korviketta. Kalsiumlisähän meillä on jo valmiiksi käytössä + tuossa kauramaidossa on myöskin lisättynä kalsiumia.

Nyt tehtiin myös aiempaa tarkemmat laborakokeet, mm. allergiatesti verestä ja ihosta otettiin koepala. Ihoon määrättiin duocort voidetta kun sibicort tai tavallinen kortisoni eivät tehoa. Lisäksi vielä suunkautta ab kuuri.

Mutta edelleen tuo vaiva on siis vain ihottuaa, muuten poika on oikein iloinen ja reipas ja oppii kaikkea päivittäin. Meilläkin poika kovasti harjoittelee puhumista ja tietää erityisesti nimiä - mutta vielä toistaiseksi taitaa olla niin, että ainoastaan minä tiedän mitä sanaa hän kulloinkin harjoittelee. Ääntäminen on vielä niin pehmeää. Mumma ja mamma ovat selkeimmät, samoin äiti mutta myös isi sanaa tapailee.
 
Moi meiltäki. Täällä sitkeä korvatulehus menossa, 2 kuuri jo eikä vielä helpota..... Meillä on nyt 2vkoa jo kävelty täyttä päätä menemään, 13.2 oli ensi askeleet. Töissä on ollut kivaa, mies on vielä tämänki kk kotona. Meillä oksennetaan kauratuotteet ulos joten taijan testata soijatuotteita. Parin viikon päästä on sydämmen kontrolliultra ja seuraavalla vkolla ravintoterapeutti.
 
kirjaimellisesti voihan räkä, ollaan koko perhe ihan hirveässä flunssassa. kuumetta, räkää, yskää ja ripulia. jei. mut nyt tuli onneks ihanan aurinkoisia päiviä, tai ainakin eilen oli, ihanaa, vaikkei ulos päästykään.

pojalle ei maistu mikään ruoka, ei mene hedelmäsoseet tai rahkat eikä lihasoseet, muutama maissinaksu vain ja tissiä päälle. ei kelpaa enää vesi tai korvike pullosta, ei tuota korviketta ole tosin ennekään hirveesti juonut, mut ei kelpaa enää iltaisinkaan mikä on ennen ollut osa iltarutiineja : /

onneksi olen vielä hoitovapaalla, töistä olis vaikeaa olla näin kauan pois, ei nää taudit kolmessa päivässä parane mihinkään.

taudista huolimatta seisomaan pungetaan jatkuvasti ja eilen jo yriteltiin kävellä sohvan reunasta tukea pitäen. ja välillä on kiva kaatua humpsahtaa kun äiti ottaa vastaan, kiva, kun joskus en ehdikään tai huomaa..
 
Uhhuh mikä kiukkupussi täällä on asustellut pari päivää! Syynä nyt vihdoin ja viimein se ensimmäinen hammas. ????kauan sitä onkin saatu odotella.

Luultavasti myös jotain esiuhmaa havaittu! Ei sana saa aikaan hirveän vastahuudon ja ensimmäiset maahan heittäytymisraivarit nähtiin tänään! Ollaan oltu todella paljon ulkona, kun siellä ei keskity kiukutteluun ja paikkojen tuhoamiseen ????

Mitenkäs teidän ulkoilut? Viettääkö toukokuinen aikaansa rattaissa vai maailmaa tutkien maasta käsin? Täällä kontataan vinhasti paikasta toiseen ja kaikkea pitää koskea ja maistaa. Myös kuralammikosta on jo maistiaishörpyt vedetty ????
 
Täällä kanssa uhman merkkejä havaittavissa.. Ja yleensä jos isoveli kieltää ottamasta jotain niin silloin vedetään maahan huutamaan. Ja ihan tahallaan on nyt alkanut muutenkin siskoaan kiusaamaan en ymmärrä mistä moinen muutos kun aiemmin olivat ihan sovussa keskenään..

Ulkoilut meillä menee vielä rattaissa tai sylissä katsellessa, maa on vielä jäässä niin en ole viittinyt antaa siellä vielä mönkiä ettei kylmätä itseään kun flunssainen ollut muutenkin vähän. Kunhan alkaa vähän vielä lämmetä niin pitää varmaan kuravaatteita hommata ja antaa tutkia jo ulkona ihan maasta käsin :D

Ja tyttö on ihan kauheasti miun perään.. Aamu on ainoa millon viihtyy leikkiä itsekseen ja tutkailla vaan muuten saan olla aika pitkälti keksimässä jotain uutta tai istua turottaa itse lattialla että neiti viihtyisi. Veljen kanssa viihtyy tietysti myös pitkiäkin aikoja niin pitkään kun leikit menee yhteen :D :D
 
Meillä ulkoillaan vielä ihan vaunuissa nukkuen, pihamaa on niin kurainen, enkä jaksa muuton jäljiltä vielä etsiä kuriksia kun ei ole pakko. Kesällä sit syömään pikku kiviä, hiekkaa ja muita maasta löytyviä herkkuja.

Meillä myös kielto aiheuttaa vastalauseiden sarjan, kovaa ja korkealta. Laatikoiden ja kaappien sisällöt pitäis saada ammentaa ja levitellä lattialle, kissa pitäis saada möyhennettyä ja sanomalehdet syötyä tai huuto on hirveä.
 
Meilläkin ollaan oltu ulkona lähinnä vaunuissa tai sylissä, pari kertaa päässy hiukan tutkimaan paikkoja. Nyt olis hommattuna aikamoinen arsenaali kuravaatteita, suht vedenpitäviä haalareita, hanskoja jne että eipä kai muu auta kuin vapauttaa ipana maahan.

Tääl on otettu pari päivää sitten ensiaskeleet, pari-kolme askelta menee ja sitten pyllähtää tai laskeutuu konttaamaan. Eiköhän tää kohta jo juokse, huh :D
 
Heippa. Lapsilla alkaa hoito 1.4, iik :) 3kuuria syöty korvatulehdukseen kuukauden sisällä ja vihdoin saatiin lähete korvalääkärille. Sydämmen kontrolli ultrasta tuli suora aika kardiologille, sitä ootellessa. Mitään muuta uutta ei olekkaan, nykyään poitsu yrittää jo juossa :O toukokuussa saadaan vasta uudet mitat.
 
Oho Nitta, tulehan sit kertomaan, miten hoito lähti käyntiin. Mites tuo kardiologin lähete, kertoiko mitään tarkempaa ? Ei tietty tarvii kertoa, jos et halua. Mä olen itse niin ylireagoija, et jännitän ja kauhistelen joka asiaa, johon ei saa heti vastausta. Nytkin mä jännitän jo syksyä, silloin alkaa meilläkin normiarki kun meen töihin, et miten se alkaa sujua, varsinkin nuorimmaisen hoito. Sit saakin taas herätä ja lähteä eläke-ikään asti, jos ei tule ylläripotkuja tai mun virkaa keksitä lakkauttaa :p

Miten teillä sujuu pukeminen? Meillä vedetään ihan kauhuraivarit, vaikka yrittäis vaan sukkia laittaa. Vaipanvaihto ja muut pukemiset on ihan hirveetä, karjutaan ja kiemurrellaan ja huidotaan.
 
Meillä pukeminen sujuu yleensä ilman isompaa huutoa, leluilla kun kiinnittää huomion muuanne tai jotain pelleilee niin vaatteetkin menee huomaamatta päälle jos kiukuttaa :D Ainoastaan silloin jos on yön ollut syömättä ja aamulla on kiljuva nälkä niin päivävaatteiden päälle laitto on haastavampaa.
 
Miten muuten joko olette aloittaneet lehmänmaitoon totuttamisen? Siis lähinnä puurot ym. teettekö jo normimaitoon? Mites te ketkä korviketta annatte niin oletteko jo laittaneet normimaitoa siihen sekaan?

Mietin vaan kun meillä ollaan totuteltu jo hetki raejuustoon, piimään ym. hapanmaitotuotteisiin ja puurot olen tehnyt lehmänmaitoon niin onko siitä haittaa jos laittaa korvikkeen sekaan jo myös kun kerran maha kestää?

Ja monet päiväunet vielä nukutaan muilla?
 
Katie, en ole antanut vielä kuin hapanmaitotuotteita. Täällä neuvolan suositus tuo 12kk. Liekö meillä senkin takia varovasti otetaan tuo maito kun mies on ollut vauvana allerginen ihan kaikelle. Edes ruokia en ole tehnyt normimaitoon. Kk päästä vois ruveta totutteleen sitten siihenkin. Hapanmaitotuotteet ei ole aiheuttanut mitään ongelmia. Ja viilistä tullut ehdoton suosikki. Piimää ei suostu juomaan. Yökkää ja saa hirveät vilunväristykset. Tosin ei meistä vanhemmistakaan kumpikaan tykkää piimästä niin ei voi vaatia toistakaan sitä juomaan.
 
Pojalla huomattiin sivuääni sydämmessä 6kkiässä ja se todettiin tulevan avoimesta ikkunasta (pitäis sulkeutua syntymän jälkeenmutta tämä ei ollu sulkeutunut), nyt kontrollissa sydämmen sivuääni oli voimistunu/pahentunu... hmmm. Meillä on nukuttu vain yhet päikkärit n. Kk verran.
 
Meillä noustiin ekaa kertaa itse tukia vasten seisomaan vasta... Yöt vieläkin iha levottomia/ unettomia meille aikuisille.. :/
Hampaita puhkes taas kaksi lisää, nyt 8kpl näkyvissä. Voi sitä kiukun määrää. Ei maistu mikään ruoka,ei juoma ja uskallappa laittaa hammasharja suuhun.
Meillä useampi viikko varovasti maisteltu jugurttia,rahkaa ja puuroa on jatkettu nyt tavallisella maidolla. Eikä näytä haittaavan :)
Ei sanaa ei siedetä meilläkään...
 
Meillä edelleen etsitään syytä pojan ihottumaan ja sen vuoksi ollaan edelleen maidottomalla kuurilla, tällä kertaa kuitenkin kauramaidolla. Valitettavasti ihottumat eivät kuitenkaan ole parantuneet, vaikka niihin on syötetty myös antibioottia. Ainut mikä auttaa on erilaiset kortison pohjaiset voiteet mutta niissäkin ollaan jouduttu siirtymään "kovempiin" aineisiin :( Mun oma mielipide on nyt, ettää pojalla on se atooppinen ekseema, joka tulee muistaakseni aika isollekin prosentille vauvoista. Mulla on kuulemma itsellä ollut sitä lapsena, samoin yhdellä serkuista.

Pojalla on nyt ollut uudelleen sellaista kiukkua liikkumattomuudesta ja halua konttaamiseen ja kävelyyn on todella paljon. Kävelyharjoitukset sujuvat paremmin kuin konttaus, ja poika nousee myös tukea vasten seisomaan. On ihana katsoa kun toinen oppii jatkuvasti uutta. Samoin vauvauinnissa taidot ja rohkeus kasvavat jatkuvasti =) Nykyisin myös leikit tapahtuvat pääasiassa istuvassa asennossa: poika ylettää ottamaan leluja kaukaakin, kurkottaa pitkälle ja osaa ohjata asennon uudelleen istuvaksi. Istumasta mennään välillä konttausasentoonkin, vaikka itse konttaaminen ei onnistukaan.

Sormiruoka ja kokkareet tuntuvat edelleenkin ikäviltä. Tänään saamme bumboon pöydän ja aion sitä käyttää apuna sormiruoan opettelussa. Jotenkin tuntuu että syöttötuolissa pöydän ääressä ruoka on niin helppo pyyhkäistä lattialle, että toivon tuosta bumbon pöydästä nyt apua sormiruokailuun.

Nitalle oikein paljon tsemppiä tuossa sydänasiassa. Paljonhan noita nykyisin korjataan, eli varmasti voit olla luottavaisin mielin. :hug:
 
Täällä väsynyt äippä. Ollaan oltu jo kohta 2 viikkoa flunssassa ja nyt on sitten neidillä Ab kuuri korvatulehdukseen. Samalla pukkaa nyt alas toista etuhammasta ja ylhäällä puskee molemmat etuhampaat myös samaan aikaan. Eli viimeisen viikon yöt olleet hyvinkin risaisia. Päivisin suht kivuttomasti mennyt ja päikkäreille nukahtaa hyvin.

Vaikuttiko teillä kellonsiirto mitenkään? Meillä meni neiti totaalisesti sekaisin! Kaikki nukuttaminen oli eiliseen asti täysin mahdotonta. Tähän asti neiti on aina nukahtanut itsekseen alle 10min, mutta tuon kellonsiirron jälkeen nukuttamiseen meni kevyet 30-45min. Myös nukkui sitten aamulla niin pitkään, että oli pakko laittaa nyt kello soittamaan 8.30 ja varovasti nyt pikkuhiljaa normalisoimaan typyn rytmiä.

Miten teillä sujuu ruokailut? Oli pakko jättää sormiruokailu nyt tauolle kun on joku pakkoheittääkaikkiruokalattialle-vaihe! Omalla lusikalla malttaa syödä osan ruoasta, kunnes sekin lentää lattialle nokkamukin seuraksi. Ja syöminen loppuu samantien jos en nosta lusikkaa/nokkamukia HETI takaisin neidille. Ja se korviavihlova kirkuna kun ei saa tahtoaan läpi. Taitaa tulla temperamenttinen pikkuemäntä.

Uusia taitoja: näyttää kysyttäessä napaansa ja minun napaani, kiipeää näppärästi jo sohvalle ja jokaikiseen paikkaan, seisoo jo pitkiäkin aikoja ilman tukea, ilmoittaa potalla "tatta" kun on valmis ???? kutsuu kissoja luokseen suhisemalla "hss hss".
 
Milloin muut on ajatelleet vieroittaa tuttipullosta ja tutista? Meillä juodaan maito pullosta aina unille mennessä sängyssä kun tyhmä menin ja siihen opetin niin mietinkin että oiskohan miten kauheeta noin pienelle jos ottasin pullon kokonaan pois.. Janohan siinä pullon perään huutaissa varmasti tulee niin jos vippamukista antas pari hörppyä vaikka sängyssä ollessa jos tarviis?

Tuttia syö kans vain sillon kun menee nukkumaan ja tuntuu että se ei kovin tärkeä ole enää mutta viittiikö samalla kertaa ottaa kaikkiakaan pois.. Miten te tekisitte tässä tilanteessa? Esikoisen aikaan muistelen että oli lähempänä 2v kun otin kumpaakaan pois..
 
Tutti vieroitusta olen nyt miettinyt josko toteuttaa ennen kuin tyttö lähtee hoitoon. Ja jos se toisi helpotusta näihin kummallisiksi menneisiin öihin. Tyttö ruvennut heräilemään 3-6 kertaa yössä ja rauhoittuu vain tuttiin. Tosin en ihan heti lähde ottaa tuttia pois kun nyt tuntuu noita hampaita tulevan kuin sieniä sateella. Myös eroahdistusta ilmassa jälleen. Kaipa se taas tästä suttaantuu.

Hui! 2 viikkoa kotona oloa jäljellä! En ole uskaltanut vielä sisäistää asiaa kun menee loputkin yöunet varmasti. Toisaalta odotan töitä ja työkavereita...
 
Mä olen ajatellut, et tuttia saa vielä imutella ihan reilusti, onpahan joku lohduke kun syksyllä joutuu tarhaan. Tuttipulloa meillä ei juurikaan käytetä, joten sen vieroitus ei pitäis olla ongelma.

mites muilla sujuu potalla istuminen? meillä ei ollenkaan, hirvee huuto, kun aina kokeilen, et josko tänään. eikä suostu pytyllekään supistajan kanssa. ja mä niin kuvittelin, et tää voitais jo kotona opetella syksyä varten. no, onpahan tarhassa tekemistä, kun opettelee uutta :D
 
Meillä on pottailtu jo pari kuukautta onnistuneesti. Typy viihtyy hyvin ja on vain kerran karannut (eli kaatunut p*skapotalla vaalealle karvamatolle),mutta katsotaan sitten kun oppii nousemaan kunnolla ylös. Tosin tuo IKEA:n potta on aika leveä niin siitähän ei kovin helposti noustakkaan. Päivittäin istuu herättyään ja joka ruokailun jälkeen, eikä potta enää juurikaan koskaan kuivaksi jää. Parhaimmillaan meillä menee enää 2 vaippaa päivässä ????

Nyt on neiti oppinut juomaan kaikki juomisensa itse. Tähän mennessä on juonut kyllä kaiken veden nokkamukista, mutta tuttipulloa ei ymmärrä kallistaa ja huutaa kun ei saa juotua. Ja ei, maitoa EI saa laittaa nokkikseen! Nyt on pari päivää juonut jo pullonsa itse. Ja lusikalla syö osan ruoasta. Kunnes menee mielenkiinto ja alkaa heitellä ruokaa lattialle.
 
Heippa meiltäkin! Meidän neitokainen oppi vihdoin liikkumaan :) siis konttaamaan ja nousee tukea vasten seisomaan. Nyt ei tarvi enää viihdyttää niin paljoa kun hän pääsee itse eteenpäin tutkimaan paikkoja!

Meillä on ollut kumma flunssakevät :( pari kertaa oltu jo kaikki kipeitä, nytkin pikkuinen on flunssassa ja ollut kuumetta muutama päivä. Eilen tosin näkyi ensimmäinen hammas joten sekin varmasti nosti kuumeen. Näin kauan meidän pikkuiselle on ollut hampaaton hymy :)

Muuten elämä ja leikit kyllä maistuu! Meidän kodissa usein soitetaan ja lauletaan niin huomaa miten pikkuneiti tykkää alkaa tanssia kun kuulee hyvää musiikkia ja lyömäsoittimet on tosi kivoja!

Me hankittiin myös potta ja sitä on kokeiltu muutaman kerran ihan hyvillä tuloksilla :) nyt kuumeisena ei lämpimälle pepulle viileältä tuntuva potta ole tosin innostanut...

Itse syöminen meidän pieneltä sujuu vaan sormin jos on sopiva koostumus, kaikki ruokailuvälineet muuttuu aina rumpukapuloiksi... :D

Ja yöt on välillä antaneet toivoa paremmasta tulevaisuudesta :D siis kun neitin ollessa vielä terve hän nukkui jo joskus 6-7 tuntia putkeen, aah ihanaa! Yömaidosta vähitellen yritän opettaa pois ja ihan hyvin se menikin kunnes tuli taas flunssa.

Mutta elämä voittaa! Kesää kohden on hyvä kulkea! Aurinkoista kevään jatkoa kaikille :)
 
Hiphei! Yöt alkaneet taas rauhoittumaan ja viimeiset pari yötä olenkin käynyt vain kerran katsomassa mikä itkettää. Ja meidän päiväunille on tapahtunut jotain kummallista. Tyttö on nukkunut viimeiset 3kk vain yhdet 1,5h päikkärit, mutta yhtäkkiä nyt viikon verran nukkunutkin 2,5-3h unet! Ehkä huomasi itsekin, ettei tuo päikkärimäärä enää ihan riittänyt tänhetkisen aktiivisuustason kanssa. Neiti kun painaa 100 lasissa koko päivän. Ei siis pysy yhtään paikoillaan tällä hetkellä. Työntökärryn kanssa viipottaa kauheeta kyytiä paikasta toiseen ja kiipeää kuin marakatti joka paikkaan.

Sunnuntai aamuna huomasin, että toinen yläetuhammas olikin salaa tullut läpi. Ei niin minkäänlaista oireilua ikenien sormeilun lisäksi. Hampaita löytyy siis nyt jo 3. Alle kk tulleet kaikki joten tahti on melkoinen.

Ihanaa kun taas saa nauttia keväisestä auringon paisteesta ainakin pari päivää. Ja ensiviikolla kutsuukin jo työt. Hui!
 
Päiväunet on nyt pitempään pysyneet melko vakiona 11.30-12 nukkumaan ja 2-2,5h nukkuu.. Mutta yksillä päiväunilla mennään. Muutamia askelia ottaa tuettuna hyvin.. Konttaus vauhti on niin kova että ei isoveli pysy mukana (kontaten)
Yöt vähän helpottaneet.. Entisestä 10-15krt heräilystä, nyt 1-5 krt.

Kenkien laittoa inhoaa kovasti.. Ja ne pitäskin potkia pois heti.. Tuttia yritän nostaa pois näkyviltä,ettei se olis kokoajan turhaan suussa. Mutta hyvin herkästi sen saa takaisin vielä. Meillä vissiin poskihampaatkin tulossa jo :-o
Ainii maisteltiin tänään 1v ruokaa ja hyvin uppos :) 3vk ja mun vauva onkin jo 1vuotias! <3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä