Toukomurut 2014

Meillä pahentunu kans kokoajan ja aina puklaillu hulluna. Meilä kiinteitä menee n. 2-6tl per ruokailu, sitten alkaa röyhtäseen tai puklaan ja vetää itteä kaarelle, alkaa kitiseen ja se oli sitten siinä se ruokailu. Saatiin lähete ravintoterapeutille. Ei puhunu kalkista mitään viime viikolla, ens viikolla taas soitellaan jos en huomena saa ylilääkärin ksns sovittua jo juttuja. Laskin että saa soijakorvikkeesta ylu 500mg kalkkua/vrk eli pitäis olla tarpeeksi.
Inhoan tuota kalkkua ku se on vanhemmallekki tytölle niin hankala antaa, pitäis olla varma että syö kans ruan....
 
Oih <3 Onnea Minttumaari <3 kova hinku ois täälläkin pikkukakkosesta, mutta hetki töitä alle ja häätkin ois tarkoitus tanssia ennen.

Meillä on nyt joku niin kumma vaihe päällä, että huh! Tyttö joka aina syönyt ja nukkunut suht hyvin on nyt ihan holtiton! Yöt menee yhä muutamalla pikkuitkulla, mutta nää päiväunet! Ensin jätti aamu-unet, sitten iltaunet ja nyt tökkii sit nämä viimeisetkin päikkärit! Aivan nukahtamispisteessä kun juo lounasmaitoaan ja laitan sit unille. Mutta mutta...toinen pomppii ja seisoi sängyssä vähintään 20min. kunnes nukahtaa,nukkuu 30min. ja herää. Itkee väsymystä mutta ei nukahda uusiksi. Eilen nukkui 2,5h sängyssäoloajan aikana pätkissä reilun tunnin :-( kaipa tuo seisomaannousu ja tukia vasten kävely nyt sekoittanut pikkuisen pään :-D
Myös ruokailut tökkinyt samaten kolme päivää. Hirvee nälkäkitinä, mutta sitten ei syö 0,5-1dl enempää. Noh jospa tämä selittyis hampaiden teolla. Tulisivat jo penteleet läpi!

Ja mä kiukkuan tytölle ja miehelle kun homma ei meekkään niin sujuvasti ku ennen. Ja tiedän sen olevan täysin turhaa, mutta silti kiukuttelen. Koht ukko laittaa mut varmaan jäähylle ellen tajua lopettaa :-D

Uskon että tääkin menee ohi...
 
Kiitos Flowerpower :heart: Meille tää toinen tulokas sopi parhaiten nyt heti perään, kun multa meni duunipaikka alta jo ennen vauvan syntymää. Lisäksi kun mun duuni vaatii aika ajantasaista asiantuntijuutta, niin mammaloman jälkeen työllistyminen voi olla haasteellista. Siksi on jotenkin kivampi hoitaa nää kotihommat kerralla ja sitten taas kunnolla aloittaa työelämä kun vauvavuodet on vietetty. Meillä on siis toiveissa kaksi lasta, eli jos kaikki sujuu hyvin, olisi perheen lapsiluku "täynnä" tän seuraavan tulokkaan jälkeen.

Meillä on nyt toi ihottuma&oksennus -souvi siinä tilassa, että kun tavalliset korvikkeet jne maitopitoiset ruoat aloitettiin, leiskahti ihottuma saman tien taas lääkerasvoja vaativaksi. Toisaalta oksentaminen, huonot yöunet ja pahantuulisuus katosi saman tien. Nyt ei siis olla annettu tuota loseciakaan, eli kyllä se ykääminen selkeästi johtui a) peptistä b) tammikuun alun flunssasta. Nyt täytyy varmaan palata lääkäriin pohtimaan mit tölle nyt tehdään, mutta pelkäänpä, että meidät vaan komennetaan sille soijakorvikkeelle ja sitä en halua. Voi kun toi nyt vaan loppuisi itsekseen!

Nitta voi olla että meillä kalsiumlisän tarve on myös sen vuoksi, että pojalla on tuota haluttomuutta juoda. Nyt tuttelia menee taas 4+ dl /vrk ja siihen vielä lisäksi rahkasoseet, maitopuurot jne, mutta peptihän me jouduttiin sotkemaan kokonaan ruokaan. Lääkäri kirjoitti ohjeen, että kalsiumtarve olisi vähintään 600 mg/vrk. Tuosta 1000 mg pussista imeytyy 400mg, peptistä 60 mg/dl, soijasta 50 mg/ dl. Muistaakseni teillä oli kuitenkin toisinpäin, eli lapsi juo paljon. Me aloitettiin nyt tuo lisäkalsium näiden menneiden hankaluuksien takia - ei siis pelkästään nykytilanteen vuoksi. Eli maito on mennyt niin huonosti jo pitkään, että kalsiumin saantiin on tullut vajetta. Meillä tuo jauhe menee tosi helposti. Poika tykkää hedelmäsoseista ja sotken sen aina sellaiseen.

Seuraava epätoivon aihe olisi turvaistuin. Millaisen turvaistuimen te muut olette hankkineet seuraavaksi istuimeksi? Meillä on britaxin baby safe kaukalo, ja poika ei enää halua istua siinä. Poika on vasta 9 kg ja vaikka kaukalon pitäisi mennä 13 kg saakka, niin kuvaavaa on, että esim kaukalopussin kanssa vyöt eivät enää mene kiinni. Eli uusi turvaistuin tarvitaan per heti, mutta ollaan ihan hukassa noiden kanssa. Me haluttaisiin istuin joka on saanut hyvät arvosanat törmäystesteissä, selkä pitäisi olla menosuuntaan ja haluaisin että itse istuin on vankan oloinen siinä lapsen ympärillä. Mitä te muut olette valinneet? Ja mistä katsoneet testituloksia? Esim tuolla autoliiton sivuilla on loppujen lopuksi tuloksia aika harvasta istuimesta ja ne jotka löytyvät ovat saaneet huonoja arvosanoja.
 
Jeij, lääkäri soitti ja määräsi nyt nexiumia kuukauden kuurin, toivottavasti siitä on apua :)
Joo, meillä korviketta menee yli litra päivässä. Touvottavasti tuo lääke auttaa ja alkaa kiinteäkki maistuun, tavintoterapeutilta kysyn vinkkejä sitten refluksi ruokavalioon.

Meillä on poika istunu istuimessa jo 5kk eteenpäin ku kaukalosta loppu vöiden pituus kesken. Meillä on Gracon cosmix comfort s, kiva kun saa säädettyä istuma asentoa niin hyvin, myös refluksikolle sopivaksi, niin ei tule painetta mahaan.
Ja järjellä ollaan menty istuin hankinnassa. Suomessa ei huonoja saa myydä, eikä varsinkaan ruottissa mistä omamme ostettiin, ehottomasti selkämenosuuntaan ja hyvät säädöt. Tukeva/tilava. Meillä on nuita istuimia 4 :) molemmissa autoissa 2.

Niin ja Onnea Minttumaarit <3 meillä on junnuilla ikäeroa 1v 21 päivää :)
 
Meillä näillä näkymin tulee Cybex Pallas 2-fix istuin, tosin harkitaan vielä kun tosiaan tuo olisi kasvot menosuuntaan. Mutta testivoittaja törmäystesteissä niin tuntuu turvalliselta :)

Täällä on aloitettu pikkuhiljaa pottailemaan. Ostettiin potta ja se kiehtoi neitiä suunnattomasti joten sai siinä istuskella aina kun tahtoi. Sai kehuja jos huomattiin, että tuli pisu siinä istuessa :) ja nyt onkin joka ruoan jälkeen siinä istuskellut melkein nakuna ja kappas :) lähes joka kerta on tullut pisu pottaan :-D

Meillä nyt takkuaa syöminen. Liekö hampaat syynä. On vaan niin outoa kun toinen syönyt aina valtavasti ja nopeasti! Nyt ei uppoa edes pikku pilttipurkillista kerralla ja sekin vähä täytyy taistella.

Muutenkin nyt ollut kolmisen päivää todella kiukkuinen typy! Koko ajan pikku kitinä päällä. Tulisi nyt ne hampaat läpi niin josjo tuon raasun olo taas paranisi.
 
Ihan pikaiseen nyt vaan tuosta turvaistuimesta. Mun valinta oli myös Cybex Pallas, mutta kun menimme sitä liikkeeseen sovittamaan, myyjä suunnilleen kieltäytyi myymästä sitä meille. Suomessa ei suositella että näin pienet lapset istuisivat kasvot menosuuntaan pään suuren painon vuoksi.

Mua alkoi niin suututtaa autoliiton testitulokset, kun siellä kokoluokassa 9+ kg ainoat arvosanan erinomainen saaneet istuimet ovat juuri niitä palkki-istuimia joita liiton omissa teksteissä EI suositella. Laitoin sinne palautetta ja sain vastauksen jonka mukaan näin pienten tulisi ehdottomasti matkustaa selkä menosuuntaan. Vaan missäs tämä informaatio näkyy noissa törmäystestituloksissa??? Melkein jo kirjoitan kuningaskuluttajaan ja tekniikan maailmaan tästä.

Mä oon nyt koonnut listaa muutamista arvosanan hyvä saaneista istuimista ja mietin, et ostaisinko tuon autoliiton jäsenyyden, jotta pääsisin näkemään numeroarvosananat kysymys kysymykseltä mikä on todellinen pisteytys etutörmäyksessä, sivutörmäyksessä, kemikaalikuormituksessa ja mitä muita niitä kohtia nyt olikaan joita itse pidän tärkeinä. Cybex Sirona on toisaalta vakuuttanut niin hyvin, et mietin olisko helpompi vaan ostaa suoraan se.

Hankalaksi tän tekee se, että meillä kaukaloaikaa on jäljellä tosi vähän. Kaukalopussi ei enää mahdu ja lapsi tempoilee istuimessa levottomana. Selkeesti on huono olla siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on turvaistuin jo käytössä, Besafen izi combi jonka voi asentaa sekä kasvot tulo- että menosuuntaan. Nyt siis asennettuna niin että lapsi katsoo tulosuuntaan. Istuimessa on viisi eri kallistusta, suurinkin kallistus on suht pysty.
Itse en laittaisi näin pientä lasta matkustamaan kasvot menosuuntaan, pää on niin kovin painava hennon kaulan kannateltavaksi.
Ainoa huono puoli tässä istuimessa on koko. Jos etupenkillä istuu yhtään pitkäjalkaisempi tyyppi niin melko polvet suussa saa istua kun etupenkki on niin edessä.
 
Huh, muutettu on, ainakin osittain :D Jestas, mikä homma lasten kans.

Meillä on keskimmäisellä kans tuo cosmic comfort s ja varmaan sama hommataan nuorimmalle. Toistaiseksi menee kyllä ihan hyvin tuohon kaukaloonsa. Luulen kans, et jos nyt ei ihan jotain Bilteman omaa istuinta ota, niin suurin osa istuimista on hyviä. Tärkeintä kai, et on selkä menosuuntaan, muistelen, et peräänajot tms. olis Suomessa hyvin tyypillisiä turmatyyppejä. Ja sivutuki on tietty hyvä olla myös kunnollinen, kun se pää painaa niin paljon.

Tänään olis ä-loman viimeinen päivä, hurjaa. Onneksi töihin vasta syksyllä, nyt ei kyllä jaksais saati haluis :D

Onnea Minttumaari, ihana uutinen :flower: Ottaisin yhden vielä itsekin, mut mies ei ja tää ikä..no aika aikaansa kutakin sanoi se jonka päätä joskus leikattiin.
 
Huhhuh! Täällä iski neidille kurkunpääntulehdus ja korkea kuume. Kaikki mun energia mennyt kun stressaan ettei toinen kuivu ja kuihdu kun ei suostu mitään syömään! Meillä 4 päivän ruoat kaikki varmaan 1,5dl sisään. Onneksi juo maitoa, velliä ja vettä tarpeeksi. Tänään jo söi hiukan reilummin, mutta lusikkaa ei suuhunsa nyt halua. Teinkin pienelle raasulle lounaaksi kasvismunakasta ja nyt kuha-peruna pihvejä. Toivottavasti ei enää kauaa kestäisi tämä ruokalakko.

Yöt mennyt tytön osalta hyvin, mutta minä en uskalla kunnolla nukkua kun lääkäri varoitti, että lapsi voi tukehtua kurkun turpoamiseen yölä :-( onneksi ollaan jo voiton puolella, eikä kuumetta enää ole.
 
Wihii! Meillä ensinmäistä kertaa 5 päivään aukesi suu lusikalle :) jospa tuo kurkkukipu alkaa helpottaan. Neiti myös nukkui 3,5h päikkärit mikä on ihme!

Meillä on nyt muutaman kerran tänään noustu tukea vasten seisomaan ja sitten irroittaa otteensa seistäkseen ilman tukea o_O Hui!
 
Täällä on palattu työelämään ja kylläpä piristi vaikka aamulla kun kello soi 4.50, väsytti ihan pirusti... meillä treenaillaan jo ilman tukea seisomista, huhu... mies on tämän kuun kotona joten on ihan kiva ollu tulla valmiiseen ruokapöytään töistä :)
 
Nitta, auts, 4:50, aika paha herätys, mut kaikkeen tietty tottuu. Herään itsekin töihin tosi aikaisin, vaikka menen vasta kahdeksaan, mut oma hommansa lapsissa ja kuskaamisessa ja kun ei voi ihan pipo päässä itsekään lähteä, niin sit noustaan aikaisin. Onneksi saa vielä muutaman kuukauden lorvia, vaikka työstäni kyllä pidänkin.

Meillä kokeillaan välillä seisomaan nousua, välillä konttausta. Ja komentelua, ihan selvästi tulee aina "EI"! ja muita komentoäännähdyksiä :D
 
No niin, nyt seistään meilläkin. Mikä ilo ja riemu, kun vihdoin pääsi pystyyn ja mä vaan kauhistelen, et voi ei, nyt alkaa jatkuva varominen ja kyttääminen. No sitähän se on kyllä jo pitkään ollut, kun kerää lattialta kaiken kiireesti suuhunsa eli imuri on ihmisen paras ystävä :D

Täällä räkä- ja oksennustautia odotellessa, iskeehän se varmaan lopulta meillekin, kun on jo melkein kaikki muut läpikäynyt : /
 
Täällä oltiin mahataudissa pari viikkoa takaperin vaan onneks kesti vaan yön yli kummallakin lapsella. Ite olin vuorokauden samassa taudissa ja miehelle ei tullut ollenkaan yllättäen kun siihen ei ikinä tartu mikään tauti :D

Meilläkin otetaan jo ensiaskeleita tukea vasten ja kauhistelen kun tyttö päästää aina välillä käset irti kun tukea vasten seisoo! Ei kyllä vielä tarviis alkaa harjottelemaan ilman tukea seisomista kun tuenkin kanssa muksahtelee vielä :/

Siirrettiin tyttökin omaan huoneeseen josko alkaisi nuo yösyötöt vähenemään ja nukkuisi paremmin tai siis tehtiin olkkarista meille makkari ja tyttö jäi meidän huoneeseen. Muutama yö nyt mennyt ja kerran herää vain syömään ilman muita yöllisiä puhinoita ja aamullakin nukkuu sitten 07.30 asti jolloin pitää jo herätellä et kerkeää mukaan viemään esikon eskariin.
 
Meillä ipanaattori on kävellyt tukia asti siitä asti kun oppi nousemaan seisomaan. Nyt treenaa ilman tukea seisomista, päästää vaan kädet irti ja huojuu :eek: melko pitkiä aikoja pysyy välillä seisomassa ennen kuin pitää ottaa tukea tai muksahtaa istualleen.
Ilman tukea ei yritä kävellä askeltakaan, onneksi :D

Onko muilla ollut eroahdistusta tai vierastamista? Meidän mukelo on nyt viime aikoina ollut ihan hirveästi minun perääni. Isänsä kanssa suostuu olemaan, mutta esim kyläillessä saattaa alkaa itkeä jos huomaa olevansa vieraiden lasten keskellä ja olen liian kaukana, ei auta vaikka näkisi vaan syliin pitää päästä.
 
Liriel, meillä nyt viikon verran julkisilla paikoilla saanut hirveän paniikin ja itkukohtauksen jos siirryn metrinkin poispäin. Vierastus kuitenkin on jo vähentynyt huomattavasti. Tosin väsyneenä itkee vieraita yhä.

Täällä kävellään jo hyvin tukia vasten ja seisoo huojuen ilman tukea. Nyt onkin näköjään opettelun kohteena seisomaan nousu ilman tukea. Pelottavan näköistä puuhaa :-\

Huhhuh kuinka aika juoksee! Kohta ikää jo 10kk ja minun työelämään paluu vain lähenee!
 
Meillä opittiin vasta viikon sisään konttaamaan :) kovasti kyllä ryömittiin jo aijemmin. Jatkuva flunssakierre ja uuden oppiminen, hyvästi yö unet.. Marraskuun jälkeen ei oo meillä ollut ehjiä öitä ainuttakaan :/

Päiväunet saatiin sentään paremmiksi kun väkisin pidetään hereillä ja lounaan jälkeen maitoa ja siinä saattaa nukkua jopa 2,5tuntia. Melko luksusta kun pitkään otti maks. 30min unia.. Jännä miten päiväunilla malttaa nukkua, mutta yöllä (8h) aikana herätään jopa 10krt siirtämään neiti parempaan asentoon :/

Ruoka paloineen menee, mutta eri ruokaan siirryttäessä sisäänajo kestää noin 2vrk/4 syöttöä ennenkun alkaa kunnolla kelpaamaan..

Mihin tää aika katoaa, 2vk ja neiti jo 10kk <3
 
No niin, nyt tarvitsee odottaa enää vain räkätautia, koska vatsatauti kävi jo. Uah, ei ole herkkua olla kipeä, kun toinen painaa menemään koko ajan ja joka suuntaan. Kädet on kuin torimuijalla, kun pitää pestä vielä normaalia enempi eikä ehdi rasvata tai rasva ehdi imeytyä kun taas pestään.

Täällä myös eroahdistusta, lähinnä iltaisin kun väsyttää. Silloin kelpaa vain äiti ja hirveä huuto, jos lähden olohuoneesta keittiöön, jonne kuitenkin näköyhteys.

Parina päivänä yritetty yksillä päikkäreillä, vaikeeta on pysyä hereillä, mut sittenpä nukahtaa ilman kikkoja.
 
Meilläkin on poika alkanut tarttumaan kalusteisiin ja pyrkii nyt siis ylöspäin. Tänään aamupäivällä ekan kerran kampesi itsensä seisovaan asentoon sitteriä vasten. Tosi hataraa vaan on touhu vielä. Askelia ottaa kun jompikumpi vanhemmista pitää käsistä kiinni ja auttaa kävelemään. Konttaaminen ei taida olla meidän pojan juttu, on vaan satunaisesti mennyt konttausasentoon, mutta ei erityisemmin pyri siihen tai treenaa sitä. Myöskään eteenpäin ryömiminen ei vielä onnistu vaan eteneminen tapahtuu yhä edelleen sillä vanhalla tutulla kierimis, pyörimis ja peruutustekniikalla.

Allergioiden suhteen ollaan ihan umpikujassa. Refluksi on taas kadonnut, pari sellaista 10 pvä kuuria otettiin losecia ja nyt oksentaminen on laantunut. Mutta pojan ihottuma on pahempi kuin koskaan. Meillä on jo pitkään ollut varalla antihistamiiniresepti pahimpiin oireisiin ja nyt eilen jouduttiin aloittamaan sen kanssa. Perjantaina on taas uusi aika allergialääkärille. Nyt se lääkäri saa vaan sanoa mitä nyt tehdään, mä en enää tiedä mistään mitään. Allergiatestit on siis otettu, niistä ei löytynyt mitään allergiaa, pojalla on kuitenkin voimakas visvainen ja verestävä ihottuma poskissa ja hiukan myös käsivarsissa. Tätä on nyt jatkunut viisi kuukautta. Pahinta on se, että tähän saakka iho on saatu rauhoittumaan sibicortilla, niin nyt sillä ei ole enää mitään vaikutusta.

Muuten meillä voidaan kuitenin oikein hyvin. Poika on iloinen ja oppii uusia asioita jatkuvasti. Hampaita on edelleen vain kaksi, mutta koko ylänelikko on näköjään puskemassa kerralla ikenen läpi, näkyvät jo ihan selvästi siinä pinnassa.

Turvaistuimeksi valittiin Cybexin sirona, joka tilattiin saksasta niin saatiin 100 e halvemmalla kuin suomesta.

Me kokeiltiin välillä kun refluksi haitasi nukkumista, että jätettiin ap unet pois, mutta nyt kun vatsa voi taas paremmin, on nukkuminenkin sujunut ja päiväunia menee siis sekä aamupäivällä että iltapäivällä.

Uusia makuja poika paistelee mielellään, mutta kokkareiden kanssa on vielä hankalaa, sormiruokakaan ei innosta. Mä siis aina aloitan kokkareruoalla ja sit kun sitä on köhitty aikansa, käyn yleensä laittamassa sen pienemmäksi sauvasekoittajalla.

Mua kanssa häkellyttää kuinka nopeasti meidän pojasta on tullut jo "iso poika". Siis vasta huomenna täyttää 9 kk, mutta esim tänään muskarissa poika oli vanhin paikalla olleista vauvoista.
 
Tuosta ruoasta huomaan meillä että mitä enemmän on makua niin sen paremmin menee alas karkeampikin. Kaupan valmis soseet ei oikein suostu uppoamaan ja osa maistuu niin karmealle etten kyllä söisi itsekkään :D Kaikki mitä saa itse laittaa suuhun niin syö mutta sitten se syöminen tuppaa olemaan niin hidasta ja aika vähäinen määrä loppupeileissä menee suuhun niin meillä syödään vieläkin noita 5-6kk vanhojen mössöjä välillä että saan lihat sun muut ruokavalioon..... :/

Sormuruokailuna oon nyt antanut mm. herne-maissi-paprikaa, kaikki mahd. hedelmät, maissinaksut, riisikakku ja tänään ostin tuoretta mangoa niin arvelin jos koittas miten se menisi alas tuommosenaan kun kaupan soseena ollut ainaskin lemppariherkku, saa nähdä :D

Annoin jo tänään maistella raejuustoa vaikka ei sitä 10kk vielä ikää olekkaan vaan hyvinhän tuo upposi, ei valittanut mahaakaan ja itku vaan tuli kun ei saanut syödä koko purkkia tyhjäksi eli kohta puoleen taidan jo alottaa totuttelun normimaitoon :)

Alkaa taas vauvakuume nostaa päätään vaikka järki sanoo että ei enää kolmatta jaksa, onneksi siskolla LA kohta niin pääsee mytistelemään pikkusta :)
 
No nyt on se räkätauti myös, great. Pienin on tosi räkäinen ja yskäinen ja kuume siihen vielä lisäksi : / Valvotut yöt alkaa tehdä tehtävänsä, meinaa nukahtaa vaikka seisaalleen, jos hetkeksi pysähtyy. Onneksi ei tarvitse pysähtyä, kun saa juosta tuo ikuliikkujan perässä. Luulisi, et poikakin rauhoittuis tuosta taudista, mut ei pystyyn joka paikassa ja kädet irti.. Ruoka ei maistu, onneksi tissi on keksitty, vain se kelpaa nyt.

Apua, huomenna 10 kk täynnä, enää pari kuukautta niin ekat synttärit. Mä en tajua tätä ajan kulumista, vastahan mä jäin äitiyslomalle :O
 

Yhteistyössä