***Toukovauvat 2007*** syyskuu

Heippa taas pitkästä aikaa =)

Taas on tullut pitkä paussi kirjoittelun suhteen vaikka luenkin päivittäin muiden kuulumisia :whistle:
Mulla on menny vaan kaikki vähänkään ylimääräinen energia exän kanssa tapellessa ja ihmetellessä miten typerä ja katkera voi ihminen olla ja miten voi laittaa tyttöystävän omien lasten edelle ja vetää lapset aikuisten riitojen keskelle :/ :'( |O
No mutta, kuukauden taistelun jälkeen ukko vihdoin laitettiin ruotuun ja palautettiin maanpinnalle, että eiköhän tuo ainakin hetken muista että lapsia täytyy säästää aikuisten välisiltä erimielisyyksiltä. :headwall:

Elikäs, sitten Idan kuulumiset;
Viime viikolla oli lääkärineuvola ja painoa neidillä on 7085g, pituus 64cm ja pipo 41,4 :) Painoon nähden pitkä tyttö kuulemma, mutta hyvin kasvaa omalla käyrällään.
Rintalastasta lääkäri kysyi että onko se aina ollut kuopalla? Ilmeisesti siis on, kun en ole asiaa edes huomannut :eek: :ashamed: Meillä oli kyllä tuolla nelosellakin aikanaan ihan sama homma ja toisilla se kuulemma vaan on niin.
Ida kääntyy mahalta selälleen heti kun laskee tuohon matolleen ja nyt on alkanut kääntyä myös mahalta selälleen (mikä ei oo äitin mielestä yhtään kivaa kun nukkuessa käännytään selälleen ja siinä asennossa ei osatakaan nukkua, vaan sit alkaa pölpötys ja hihkuminen keskellä yötä :D ) Heijasteista; oikealle puolelle kallistaessa ottaa hienosti kädellä vastaan, mutta vasen puoli on vielä hakusessa.
Korvat oli ok ja muutenkin sai "terveen paperit" pikkulikka. :)

Rutiinit meillä on lähinnä ruoka-aikojen ja aamu- sekä iltapesujen suhteen samat, muuten kyllä heittelee kun tyttö nukkuu miten sattuu ja millon sattuu :| Illat on tuon pienemmän isosiskon myötä vähemmän seesteisiä ja sellaisia ihanan rauhallisia niinkun menniksellä kuului olevan :/ :ashamed: Että ei ihme kun Idan nukkumaanmeno on nykyään hirmu hankalaa, eikä meinaa asettua mihinkään. :( Syliin nukahti tuossa parina iltana ja eilen silittelin uneen vaunuihin.
Eilen sitten alkoi tytöllä nenä vuotaa ja lämpöäkin tuntuu olevan, siskoltaan ilmeisesti saanut räkätaudin, eli viime yö meni aika rauhattomasti kun ei pysty tuttia imemään ja yskittää ja räkä valuu :snotty:
Normaalistikin meillä herätään syömään vähintään 2x; 2-3 ja 5-6, ylös noustaan klo.9. Ja yöunille käydään 21-22, tosin yhteen asti se uni on levotonta ja röyhtäykset sekä pierut vähän vaivaa :/

Mutta nyt olis kaks kakkapyllyä pestävänä ja haju alkaa olla sen mukainen :x

emmi ja Ida 4,5kk
 
Täällä alkaa oleen jo vähän helpompaa. En tosin tiedä vielä, käykö apteekin maito Miskalle vai ei. Vloppuna poika oli pahempi, kun aloitimme maidon (muutama 10ml) mutta nyt on taas parempi. Katsotaan. Itsekin huomaa, että kyllähän sitä mullekin löytyy ruokia ja herkkujakin, vaikka munattomalla ja maidottomalla mennäänkin =)

Toivottavasti teillä Bianca ollaan jo paranemaan päin :hug:

Emmi, tiedän tarkalleen, miltä susta tuntuu. Mun exä (11 vuoden takaa)jätti mut, kun odotin vanhinta poikaani. Ja toisen naisen takia. Hällä on nyt ollut on/off-suhde ko.naiseen tän 11 vuoden ajan, joten ovat kai luotuja toisilleen, kun tuollaista jaksavat :LOL: Juu ja jaksoi silti aina tulla meille riehumaan, jos mulla sattui olemaan miesystävä... No, kun tapasin nykyisen mieheni (8,5 v sitten), niin äijä saikin kunnon vastuksen, mutta vasta meidän mentyä naimisiin, uskoi, etten todellakaan halua häntä ikinä takaisin :eek: Ja nyt mulla on tosiaan kaksi lasta tämän nykyisen mieheni kanssa. Saanko kysyä, onko hän Idan isä ja koska te erositte? En nyt muista, oletko kirjoittanut :ashamed:

Hanna, kivan näköinen takki!

Meillä ei ole vielä yhtäkään hammasta, vaikka poika on kuolannut jo pitkän aikaa aivan valtavasti. Ja on todellakin myös hokannut sen ikenet-tissiin-kii-ja-veto!" Auts!

Kojo, kiitos tuosta sepustuksesta tassuttelusta! Onkin hyvä muistaa nuo "säännöt", jos tulee tarvetta =)

Nyt täytyy mennä. Raskaana oleva likkakaveri on tulossa kylään näillä hetkillä. Ihanaa, että saan purkaa raskaus- ja vauvakuumettani häneen :LOL: Vaikka kyllähän tuo kuume vähän lientyi Miskan diagnoosin myötä... ;)

Sammakko + Miska 5kk 1pv :heart:
 
olen lukenut paljon tuosta tassuttelusta ja siitä näyttää olevan erilaisia ohjeita. Joissakin ohjeissa sanotaan, että ei saa ottaa ollenkaan sängystä pois, toisessa taas saa ottaa kun vauva on erittäin kiihtynyt. Tärkeintä kai on että noudattaa samaa kaavaa joka kerta johdonmukaisesti.

Meillä herättiin viime yönä vain 2 kertaa ja unipätkät olivat 3 tuntia ja aamulla 3,5 tuntia. Nyt on itsekin saanut nukuttua. Huomaa heti, että kun saa nukkua tuon 3 tuntia on paljon pirteämpi. Olen nyt yrittänyt parilla yöllä pitää siitä kiinni, että en nukahda itse kun tyttö syö. Ja puolisen tuntia syömiseen menee ja sitten omaan sänkyyn takaisin nukkumaan. En tiedä johtuisiko heräämiskertojen määrä ja pidemmät pätkät myös tuosta, että en ole antanut tytön nukkua vieressäni.

Onko teidän vauvoilla unilelua? Tyttö sai kummeitlaan sellaisen pupun ja annettiin se hänelle ja siitä asti on ollut rakas. Ottaa sen aina käsiinsä ja välillä nukkuu se pään alla. Nukahtaa kyllä ilmankin sitä, esim yöllä en aina anna sitä hänelle.

Tassuttelusta tuli vielä mieleen, että niissä ohjeissa kun kehoitetaan laittamaan käsi selän päälle niin sehän tarkoittaa sitä, että vauvan pitää nukkua kyljellään tai mahallaan. Mitenkä niiden lapsien kohdalla jotka nukkuvat selallään. Meillä tyttö nukkuu pääsääntöisesti mahallaan joten tuota ongelmaa ei ole.

Aamulla oli taas lakanat kakassa vaikka vaihdoin vaipan kello 6. En tiedä mikä systeemi pitäisi kehittää jotta kakka ei pursua vaipasta ulos. Tulee vaan turhan paljon pyykkiä.
 
Ex-ukko on siis mun kolmen vanhimman lapsen isä ja erottiin jo 7v sitten. Äijä ei vaan halunnut/osannut päästää irti ja roikkui ja ihan kirjaimellisesti ajeli mun perässä 4 vuotta. :eek: :headwall:
Luovutti vasta kun aloin odottamaan uuden mieheni kanssa tuota 1,5v tyttöä (siihen saakka pyyteli päiväkahville tms.), mutta katkeruudestaan ei ole päässyt vieläkään. |O
Nykyisen "tyttöystävänsä" kanssa on ollut myös sillee on/off tyyliin siitä lähtien kun aloin odottamaan tuota nelosta.. Nykyään asuvat kyllä yhdessä ja ovat kihloissakin, mutta ei virallisesti, etteivät vaan menetä kaiken maailman tukiaan... Siitä tuo tyttöystävä-nimitys aina virallisissa tilanteissa.

Eli Ida ja 1,5v siskonsa on tämän nykyisen mieheni. Naimisissa on oltu liki 2v. :) :heart:
 
Kiitos tassuttelu ohjeista kuulostaa hyvältä. Nyt ei päästä kokeilee kun poika räkänen niin pakko yöllä nostella aina välillä pystyyn, kun parantuu voidaan kokeilla tätä taktiikkaa. Tulin just heppatallin siivoomishommista otin pojan vaunuihin puoleksi tunniksi kun minusta raikas ulkoilma tekee kipeenä hyvää.

Nyt täytyy mennä kattomaan kun vanhempi kotiutuu kehosta.
 
Luka 4 kk neuvola oli 25.9. Painoa oli jo 7075 g ja pituutta 63 cm. Pipo 39,5 cm.

Luka on jo pari viikkoa saanut iltaisin korviketta ja vähän aikaa ollaan annettu myös peruna-porkkanavelliä. Joskus ollaan velliä annettu maidon joukossa joskus ihan vellinä. Äidinmaitoa riittää vielä päivisin, mutta ei enää iltaisin.

Luka ei käänny vielä kuin kyljelleen. Mahalleen yrittää kovasti, mutta ei vielä hoksaa sitä. Ja nauraakin osataan jo ääneen todella makeasti :LOL: ja varsinkin isille.

Luka nukkuu yöt todella hyvin. Nukkumaan menee siinä 23 aikaan. Jos ennen tuota laittaa sänkyyn, niin se tietää vielä huutoa. Eli poika kuluttaa energiansa pois. Ja kun nukahtaa, niin nukkuu tuonne 6-7 ja sitten ottaa maitohuikat ja jatkaa uniaan 9-10.

Päivällä nukutaan 12 aikaan päikkärit (n. 2 tuntia) ja sitten vielä iltapäivästä 16-17 aikaan nukkumaan ja nukkuu n. 2-3 tuntia ulkona toiset, jos vain ilma sallii... :)
 
Meillä on tuon 2 vee neitosen kanssa jo kokeiltu tassuttelua ja on ollut tosi hyvä.Tyttö on nukkunut masullaan joten tassuttelu on ollut helppoa.
Aina sylissä ollessaankin oon pitänyt kättä selän päällä,oon aatellut että jo siinä tottuis käteen.Isoon tassuun.

No,samaa on kokeiltu tässä Miskalle ja selkeesti rauhoittuu kun käden laskee selän päälle,osittain pyllynpäällekin.Taputellut oon kevyesti myös.

Täällä on uusperhe myös ja kaameen eron oon kokenut.Meillä alkoi alko olemaan jatkuvasti kuvioissa ja sitten alkoi aggressiivisyys.
Kerran kännipäiten potki kengillä mua niin että kaks kylkiluuta katkesi.Onneks oli kavereita paikalla,tulivat väliin.Kysyin kerran että oisko tuo lopettanut jolleivat ois väliin tulleet...
Kaveri katto pitkään ja sanoi että ei varmasti.

Toka kerta oli mulle tarpeeks,laittoi remonttiin koko olkkarin.SIinä lensi telkkarit sun muut vitriinit laseineen.

Onneks tajusin lähteä,esikoinen oli 6 ja kaksoset 1,5 v.
Vaan kun omaan kotiin muutin lasten kanssa,luulin että ukkelista ois päästy eroon.Eih..Paheni vain.Vainosi ja uhkasi tappaa,sekä mut että lapset.
TÖistä kun tulin oli kyttäämässä ja kyttäsi pihalla.Lapset huusi että isi on tuolla...Kaameeta aikaa oli.Sain lähestymiskiellon ja sitä kautta rauhan meille.

Nyt ei ole 5 vuoteen ottanut lapsiaan...Taitaa tulla kyllä jo talvella 6 v.
En tiiä missä asuu,kuulemma Tampereella ja elarit tulee kaupungilta.
Meillä yhteishuolto mikä on oikee farssi.
OOn yrittänyt sitä muuttaa mutta kiusa se pienikin,ei suostu.

Eli jaksuja ikävien eksien kanssa taisteleville. :hug:

 
Tänään käytiin tarkistuttamassa Markon korvat lääkärineuvolassa ihan varalta,kun luultiin hirmusesta huudosta ja pään'puistelusta'(tätä jälk.ollut muutaman kerran)päätellen,että korvatulehdus ois uusinu,mutta JEE,ei ollutkaan,korvat oli kunnossa :heart:

Huuto/kitinä sitten johtuu ilmeisesti pääasiassa noista 2:sta hampaannykeröstä,jotka ovat alhaalla näkyvissä :D

Täällä Marko tykkää Muksun mustikka-vadelmasoseesta ja ruusunmarjasta,joka alkuun tuotti hieman kasvoissa väänteitä,mutta sitten alkoi upota :D

Illanjatkeita itse kullekin :wave:
 
ihan ekakskatano huh.huh.onneks pääsit eroon moisesta ukosta!tuosta yhteishuoltajuudesta,eikös sitä voi muuttaa jos toinen kerta ei maksa elareitaan suoraan sulle ja ei tapaa edes lapsiaan?
toisaalta tiedän nämä kuviot kun olen itekkin taistellut sossun kautta asiat jotenkin kuntoon exäni kanssa.aika voimaton olo jossakin kohtaa kun isä saa käyttäytyä miten haluaa elari ja tapaamisasioissa.

sitten kuulumisiin.
eilen markus melkein kääntyi vatsalleen.toinen jalka oli kunnolla toisen yli ja puolkski jo masullaan,mutta sitten kellahti selälleen.hiljaa hyvää tulee :)

huomenna on sitten lähtö kotikaupunkiin ja yksin menen.hain junaliput eilen ja ootan reissua innolla!ihan yksin eikä kenestäkään tarvi pitää huolta.
tietty ikävä tulee,mutta se on ihan hyväkin.nauttii sitten kaksinverroin kun tulee takas.

eipä meille ihmeitä.ens pe olis neuvola ja tulee se rokote
:x toivottavasti ei nosta kuumetta sitten.
markus nukkuu vielä ja taidan mennä itekkin takas petiin.
ihanaa viikonloppua kaikille
 
Täällä samaa pönkeemistä ja kun selälleen laittaa pojan niin heti kauhee änkeeminen!!!
Pää punasena vääntää vaan...

Oon koittanut muuttaa huoltajuutta mutta kun isä vastustaa niin ei innistu muuten kuin oikeuden kautta ja kuulemma tuomarit erittäin harvoin sitä muuttaa kun se ei kuulemma haittaa mitään...Jaa ei.Mua haittaa...

:wave:
 
kata32 Kuulostaa hurjalta ja myös tutulta tuo tilanne exäsi kanssa.. Meillä oli myös ajottaista väkivaltaa alkoholin käytön yhteydessä ja päätinkin ettei lasteni tarvitse sellaista katsella. :/
Esikoista odottaessa potkaisi alimmat kylkiluut poikki ja väänsi pikkusormen sijoiltaan. Lupasi parantaa tietysti tapansa ja minähän uskoin. Kolmosta odottaessani sain kunnolla selkääni lasten nähden lomareissulla ja vanhin tyttö oli silloin 1v4kk. Vuoteen ei tyttö mennyt isänsä lähelle ja alkoi huutaa hysteerisenä kun isä tuli mun lähellekään.
Kolmonen oli 4kk kun päätin että nyt saa riittää ja lähdin.

Vielä tänä päivänäkin ukko väittää kirkkain silmin että itsepuolustukseksi on aina lyönyt tai potkinut. :headwall: |O
 
Voi Emmi...
Ja ite järkytyin isosti kun en ollut tajunnut mihin pisteeseen meillä suhde oli mennyt.Mä siis parkkeerasin auton niin että pääsee pois nopeeta,piilottelin avaimia ja lasten vaatteita autoon ja pihalle varastoon jne...

Kesti tosi kauan tajuta kuinka syvällä oltiin.
Onneksi sinäkin lähdit,sillä tiedä olisiko lapsilla enää äitiä jos oisit jäänyt.Tai vielä pahempaa,joku lapsista olisi jäänyt väliin.

No,meni parisuhde-.tai oikeestaan mennyt suhde puolelle!! :x
Mutta kyllä siitä ikuiset arvet jää,oon joutunut työstämään kovasti menneitä jotta tulevalle on tilaa.

Ihanaa että sullakin on asiat hyvin ja uusi onni löytynyt. :hug:
 
Pikaisesti neuvolakuulumisia meiltä. Käytiin siis painokontrollissa ja nyt vaaka näytti 5700 gr ja pituus 63,5 cm.
Neuvolatätsy käski jatkamaan öljyn laittoa ruaan joukkoon ja lihaakin voipi alkaa antamaan.
Ruokaa voi tarjota hänen mielestään näin:
aamu:hedelmäsose/puuro
Lounas:kasvis-lihaajutskaa
päivällinen: kasvis-lihajutskaa
Iltapala: heselmää/puuro
Sitten kun tähän vielä lisää maidot, niin meidän neiti ei ikinä syö vielä noin paljoo :eek:
No tarjoillaan mitä tarjoillaan :LOL:
Halit kaikille joilla vaikeuksia ennen/nyt lasten/miesten kanssa :hug:

Kippana ja sirppana 1 1/2 päivää vaille 5 kk =)
 
Kiitos paljo vinkeistä ja tuesta! Kävin neuvolassakin ottamassa paio ja pituuden tänään, kun alan epäillä riittääkö maito. 4kk2vkoa poju tänään ja 7.2kg, 67cm, oli hyvi kasvanut käyrillään. Aloitan kuitenkin maistattamaan puuroa iltaisin, jos auttaa asiaan. Poju nukkuu nyt siskonsa kanssa yöt ja huomaan, ettei niin helposti havahdu tissiä kaipailemaan. Viime yö meni "hyvin" meidän mittapuu mukaan. Nukahti 20.00 ja söi 24.00, 02.30, 05.00 ja seittemältä tissiteltiin ja ylös. Meilläkää tuttilullo ei maistu. Kerra sain houkuteltua hiukka nielemään, mutta yleensä vain huutaa ja kakistelee pullolle ;) e ees yritä enää pullolle opettaa, seuraava vaihe on varmaan kuppi.Onnea vaan muille ja jaksamisia vauvojen ja muidenkin ajatusten kanssa :heart: ps. Kaikki jotka asutte tai asuitte väkivaltaisen, alkoholistin kanssa, parempi häipyä. Itse olen tällaisen perheen lapsi ja lapset kantavat oman taakkansa myös läpi elämän...lapset näkevät ja kuulevat enemmän kuin tiedämmekään :'( Voimia kaikille!
 
Ihana aurinkoinen ilma vähän kylmä mutta raikas. Poikakin parempi ei enää niin räkäinen.

Meillä syödään iltapäivällä puol purkkia perunaa ja illalla puol purkkia hedelmää ja muuten tissiä. Parin viikon päästä puuroa vois alkaa maistelee. Ajattelin kanssa jospa siirtäis kohta pojan tohon meen makkarin viereen isoveljen kans samaan huoneeseen. Ollaan isännän kans niin herkkäunisia joka tuhinaan herätään. Miten te syötätte jos eri huonees tuotteko omaan makkariin vai onko joku paikka lasten huonees missä saa tissiteltyä.
Täytyy lähtee siivoo tulee vieraita viikonlopuksi.
 
Maisteltiin eilen ensimmäistä kertaa perunaa ja hyvin näytti maistuvan. Ilme ei ollu ollenkaan hölmistynyt. Vähän näyttää tekevän ilmaa masuun. Piereskeli yöllä paljon ja näyttää nyt päivälläkin ilmaa tulevan. Hyvä niin, että tulee ulos eikä jää masuun vaivaamaan. Toivottavasti ei tule sen suurempia vatsanväänteitä. Eikö teillä Hanna ainakin tullut perunasta masuvaivoja? Oliko joku muu myös?

Tyttöä en ole uskaltanut vieläkään viedä ulos nukkumaan, on ääni edelleen pahasti painoksissa. Viikkoon ei ole ollut ulkona. Päiväkuviotkin ovat menneet ihan sekaisin kun ei pääse ulos. Nukkuu sisällä puolen tunnin päikkäreitä kun ulkona veti ennen 3 tuntia. Josko viikonlopulla uskaltaisi laittaa ulos nukkumaan.

Mies lupasi antaa tytölle pulloa viikonlopulla yöisin. Saan vähän taas nukkua pidempiä pätkiä. Odotan sitä, että puoli vuotta tulee täyteen ja saadaan aloittaa se unikoulu. Helppoa ei se tule olemaan. Sitä vaan mietin, että mistä sitten voin tietää, että vauvalla ei ole varmasti nälkä? Mekin kun vasta nyt aloitellaan soseita niin puolen vuoden iässä (joka on kahden viikon päästä) ei sosemäärä ole päivässä vielä kovin iso. Eikä ole iltapuurokaan silloin vielä kuvioissa mukana.

Voimia niille jotka ovat joutuneet tai jouvat kamppailemaan exiensä kanssa. On varmasi ollut raskasta aikaa. Pääasia, että asiat ovat nyt hyvin. :hug:
 
Eli täälläpäs ollaan taas, hajos koneesta sitten kovalevy kun saatiin netti tänne uuteen osoitteeseen toimimaan, ja samalla viikolla naapurin 2 vuotias laittoi meidän auton kokonaan maalaukseen kun oli piirrellyt kivillä koko auton läpi.. eli ei autoa, eikä netti.. muttei myöskään vielä yhtään ystävääkään täällä, joten koiran ja lapsen kanssa ollaan sitten tässä oltu ja lenkkeilty kun mies on ollu ympäri pyöreitä päiviä tuolla kaukana taas töissä.. mutta kyllä tämä taas tästä, onneksi on yhteinen viikonloppu edessä, jolloin mieskin on koko viikonlopun vapaalla. Joten mulla on sitten aikaa lueskella välillä rauhassa teidän kirjoituksiakin, ,kivaa..
Päivitin pikku ukon kuvankin tuonne. Alkaa jo näyttämään pieneltä mieheltä, eikä niin vauvalta kun pukee vähän muuhunkin kun potkupukuihin..
mutta nyt tuossa huudetaan omalla kielellä äitiä, eli on mentävä, mutta olen siis palannut ja luen pian jutut ja tulen kirjoitteleen..
 
Pikasesti vain tulin neuvolakuulumiset kirjotteleen.

ikä: Tasan 5 kk
Paino: 6740 g
Pituus: 65.2 cm
pipo: 42.1 cm

Suloinen hyväntuulinen tyttö. Kasvu hyvä. Lisäruoat aloitettu. Iho hyvä, vatsa toimii normaalisti. Kääntyy kämmennojaan. Istumaan pyrkii. Hammasharja ja ohjeet annettu. Mukista juo. Monipuolista jutustelua tulee. Kaikki hyvin.

Elikkä kaikki kaikinpuolin meillä kunnossa. Rokotus saatiin ja tyttö ei ees itkeny sitä annettaessa. Hieman mutristi vain suutaan ku ruiskutettiin sitä rokotetta.
Nyt lähen pakkaileen taas asunto- autoa lähetään tän kisakauden viimeisiin kisoihin. Toivottavasti pysyis auto kunnossa ja päästäisiin sijoituksille...
Hyvää viikonloppua :wave:

Kojo ja Noora 5 kk
 
Heissan!

Pojat nukkuu ulkona ja kämppä siivottu joten hetkinen aikaa jotain raapustaa.

Moni mainitsi, että vauva saa kamalan raivarihuutokohtauksen. Täällä tuo pienempänä oli jokapäiväistä, mutta nyt viikon ajan Aatu heräs yössä useita kertoja ja huusi kuin hinaaja ja ihan selvästi ei ollut edes hereillä.Ajattelin, et johtuuko siitä et on oppinut aktiivisemmin kääntyilemään. Ei auttanut hyssytteöy eikä mikään muu kuin nostaa se sekunniksi meidän sänkyyn, niin se jo nukkui taas. No, yhtenä yönä sit nakkasin sille mun käytetyn paidan naaman viereen niin se oikein rutisti sitä ja nukkui aamuun asti! Siitä lähtien olen laittanut illalla päivän paidan sen kainaloon niin jopa unet on rauhalliset! :heart:

Meillä ei hampaita ole näkynyt. Kuolaavat kyllä kovasti ja ovat kuolanneet jo pitkään. Mut isommillakin tuli tosi myöhään hampaat.

Mitenkähän parasta aikaa ja Maija, taitavat olla palailemassa lomareissulta.

Valtavasti voimia kaikille jotka joutuvat exien kans tappelemaan. Kuulostaa kyllä tosiaan kauheelta Kata tuo miten sitä alkaa pelkäämään puolisoaan niin, että auton parkkeeraaminenkin pitää miettiä siltä kannalta et karkuun pääsee nopeasti! :eek:
Onneksi uusi suhteesi kuulostaa kukoistavan.

Kolme viikkoa enää ja pojat puolivuotta! Ihanaa kun saa laittaa syöttötuoliin ja kävelytuoliin yms. Alkavat jo kyllästyä olemaan sitterissä maaten.

Juttu ei nyt luista, joten :wave: :wave:

Tirlittan ja pojat 5 kk
 
Heissan kaikille!

En kerenny lukemaan kaikkia tekstiä kun oli tullut niin kamalasti, mutta kommentoin vielä silti tuohon kirjaan jota menniskin suositteli. oon meinaan niin ihastunu opukseen =)

Elikkäs rutiineistahan täällä jo olikin. Mekin ollaan otettu ne käyttöön ja toimii kivasti. Sitten kirjassa suositeltiin muuttamaan vauvan uniassosisaatio. Elikkäs jos vauva on tottunut nukahtamaan tissille/pullolle/rinnalle niin sitä muutetaan hienovaraisesti. Eli kun vauva on nukahtamassa niin tissi/tutti pois suusta, jos vauva hermostuu niin sitten vaan tissi takas ja toistetaan hetken päästä ja niin kauan, että vauva nukahtaa. eli vauva oppii, että voi nukahtaa ilman apukeinoja eikä esim. tarvi yöllä herätessään aina välttämättä äidin apua nukahtaakseen. monesti yöheräilyt ei johdu nälästä vaan siitä että vauvan uni keskeytyy kuten aikuisillakin monta kertaa yössä. erona on vain että me osaamme nukahtaa heti uudelleen, mutta vauva luulee, että ainut keino nukahdukseen on se tuttu tissi/tutti suuhun. kun tästä tavasta pääsee pikkuhiljaa eroon, niin pitäisi yöheräilyn helpottaa ja vauva herää vasta kun todella on nälkä.

me ollaan nyt kokeiltu ihan pari päivää tätä, mutta mulla on kyllä pelkkää positiivista sanottavaa tästä vaikkei tuloksia vielä suoranaisesti näy. toisaalta meidän päiväunet on aina olleet 45-60min ja nyt ne on muuttunu 1,5h - 2h! eli niiden suhteen on kyllä ollut edistystä.

suosittelen kaikkia väsyneitä kokeilemaan!!! =)

niin tämä oli nyt tosi lyhennelty versio kirjasta ja siellä oli paljon muitakin hyviä neuvoja, nyt vain sen verran kiirus kun pikkuinen heräilee :heart:
 
nyt sain luettua kaikki mikä on jäänyt lukematta.

Sympatiat kaikille joilla on ollut suhteissa väkivaltaa, kamalaa! onneksi teillä on nyt uusi onni :heart:

Sofia78 me aloitettiin kiinteät pikkuisen vajaa neljäkuisena juuri yöheräilyjen vuoksi (1h - 2h välein). Ei auttanut, mutta jatketaan kyllä kiinteiden syömistä, koska poika niistä kovasti tykkää ja ja päivisin ei niiden ansiosta tissitellä enää välttämättä koko aikaa tunnin välein...

me ollaan nyt ruvettu tuon kirjan mukaan pitkittämään päikkäreitä. Meillä siis aina nukuttu lyhyitä ja luulin että se riittää pojalle (tosin välillä ihmettelin miksi poika vaikuttaa väsyneeltä vaikka vasta vähän aikaa sitten on herännyt). Kirjan mukaan, kun päivisin nukutaan hyvin, niin yleensä myös sitten yöllä. Nyt sitten nukutan ensimmäisille päikkäreille yhdeksältä (herätään seitsemältä) ja päikkäreiltä herätään yhdeltätoista. Dani herää kerran siinä välillä, mutta nukutan uudestaan (tämän pitäisi kirjan mukaan muuttua nopeasti ja lapsen pitäisi osata itse jatkaa pian uniaan). Ja oikeesti, poika on ihan eri ihminen kun herää yhdentoista aikaan. Eilenkin kun lähdettiin kaupungille, jaksoi hymyillä kaikille ja jokellella eikä yhtään tullut vierastuskohtauksia (itkuraivareita) tms. Seuraavat päikkärit on lyhyemmät. Meillä ne nukutaan noin yhden aikaan ja siellä missä ikinä silloin ollaankin (kaupingilla, kävelylenkillä tai autossa esim.) ja viimeisille päikkäreille mennään noin neljältä ulos ja siellä nukutaan jo keskeytyksettä 1,5h - 2h. (ja joo tämä sama poika ei vielä viikko sitten nukkunut kuin liikkeellä olevissa rattaissa!) :) Ja illalla käydään nukkumaan kahdeksalta - puol yhdeksältä. Meillä on poika käyny itsekseen aina nukkumaan, mutta tuttia oon joutunu antamaan monta kertaa ennenkuin nukahtaa. Nyt pyritään siis siitä ja yötissittelystä eroon. Eli kun mennään yöunille tai päikkäreille annan tutin/tissin normaalista, mutta otan sen pois ennenkuin vauva nukahtaa. yleensä seuraa siitä vielä kitinä, joten annan tutin takaisin. kun tätä toistaa muutaman kerran niin dani lopulta nukahtaa ilman tuttia/tissiä. Aamulla ei tarvinut antaa kuin kerran enää tutti, jonka dani sylki itse pois, pyöritteli päätään muutaman kerran ja nukahti ennätyksellisesti 10min sänkyyn laiton jälkeen :) . Yöllä myös nukahti kerran ilman tissiä. edistystä siis meillä näköpiirissä ja uskon, että tuo todella auttaa noihin heräilyihin pitemmällä tähtäimellä. Kun tein kolme yötä sitten unipäiväkirjan, ennen kuin aloitettiin tuo "koulutus" niin saldona oli nukkumista aikavälillä 21.20 - 9.00. Kahdeksan heräilyä (tissiä ja tuttia vaihtelevasti) ja unta tuosta ajasta 9h 45min (siis vauvalla, mulla monta tuntia vähemmän...) |O nyt en ole katsonut kelloa kun olen herännyt, mutta luulen että ei herätty "kuin" neljä kertaa.

Jaahas mun pikkuinen herää :heart:
jatkan taas myöhemmin.

Oon nyt sen verran innostunu tästä, että jos teistä tuntuu että vauhkoon, niin kantsii hypätä vaan yli näistä mun sepustuksista... :ashamed: Mutta toivottavasti on jollekulle apua näistä =)

Ai niin ja lumikolle piti sanoa, että oon ite tassutellu myös selällään nukkuessa masun päälle. tai siis silitelly.

:wave:
 
jatkan vielä rutiineista.. (nyt alkaa jo vähettää...) eihä tarkat rutiinit kaikille sovi. kaverin puolvuotias on aina nukkunut yöt läpeensä, 12h, vaikkei siinä perheessä ole todellakaan minkäänlaisia rutiineja. Se sopii heille =)

kirjassakin suositeltiin aluksi tarkkoja rutiineja ja myöhemmin kun nukkuminen on vakiintunut, niistä pystyy hyvin joustamaan tarpeen tullen. Siirtymä vaiheessa suositeltiin niissä pysymään.

:wave: taas..
 
Kiva kuulla äippä78, että teillä on alkanut muutosta tapahtumaan.

Mietin tässä, että mitä pitäisi tehdä meidän yöherääjälle. Meillä siis on ollut aamu ja iltarutiinit melko lailla alusta asti käytössä. Tuttia tyttö ei ole syönyt koskaan, tissille ei nukahda. Joten noista asioista ei ainakaan tarvitse opettaa vauvaa pois. Ja pitkiä päikkäreitä on aina nukkunut ulkona. Ennen 4 tuntia, nykyään 3. Joten joten...olen aika neuvoton noiden yöheräämsiten suhteen. Liekö tosiaan sitten tapa niinkuin olen täällä aiemmin sanonut. Mies antoi nyt vloppuna kahdella yöllä puollo tytölle. Esnismmäisenä yönä heräsi 3 tunnin välein. Viime yönä nukkui ensin 5 tuntia putkeen mikä on ennätyksellistä!!!!!!! Illat ovat nykyään vaan taas meillä sellasta huutoa. On ihan väsynyt jo kello 7 ja sitten huutaa illasta riippuen puoli tuntia ja eilen 2,5 tuntia. Ei suostu ottamaan enää illan suussa päikkäreitä vaikka on kokeiltu. Nyt tietysti tuo kipeänä olo sekoitti taas kaikki rytmit. Nyt tyttö nukkuu ulkona ja toivottavasti saadaan vähän taas jotakin rytmiä päivään. Ennen sitä oli selkeä systeemi, tyttö heräsi 8-9 välillä, meni nukkumaan päikkäreille 10-10.30, nukkui 0,5-1 tunnin ja sitten meni taas ulos päikkäreille 12-13 ja nukkui siellä sen kolme tuntia ja sitten meni vielä 17 maissa ja nukkui puoli tuntia. Tällä systeemillä illatkin olivat ihan ok, meni nukkumaan siinä 20-21 ja vietiinvaan sänkyyn ja jäi sinne. Tulipa pitkä sepustus meidän tytön uniajoista ja ongelmista...no mutta saipa itsekin vähän mietittyä samalla kun kirjoitti, että miten voisi muuttaa päivää. Tyttö tuntuu olevan muutenkin herkkä muutoksille.

Kokeiltiin muuten Liberon housuvaippaa yöksi ja siitä ei ainakaan ollut mitään apua. Kakat olivat samalla tavalla tulleet yli. Täytyy varmaan odotella, että kiinteät alkavat tekemään tehtäväänsä.

Nyt pitäisi tehdä koulujuttuja eikä kirjoitella täällä.

Hyvää sunnuntai päivän jaktoa kaikille!
 
taas vois sanoa, että viikonloppu on ehtoo puolella, mies on ollut kolme päivää vapaalla, joten ei ole tullut paljoa koneella oltua. En tiedä mikä suvanto vaihe meillä on, mutta kinaa tulee tätä nykyä todella vähän, muutenkin tuntuu, että oman ukon pisteet on omissa silmissä taas kovasti nousussa :heart:, samoin lapset tuntuu erityisen kultaisilta, uhmista huolimati :heart: . Nyt kun tämän sanoo "ääneen", niin huomenna istun täällä ja kirjoittelen päinvastaista tekstiä :whistle: .

Noihin yöllisiin vauvan ylivuoto ongelmiin, mun yks ystävä uhkasi vauvallaan kokeilla laittaa tavallisen vaipan päälle kestovaipan "kuoret", jos säästyisi täkin päivittäiseltä pesulta. En ole vielä ennättänyt kuulostelemaan miten on toiminut, mutta ideana minusta ainakin hyvä.

[/b]Parasta aikaa tervetuloa koto suomeen, laita reissu kuulumisia kun joudat.

Mitenkäs keventäjillä ja muilla kuurilaisilla sujuu, mulla menee kovin vaihtelevasti, taas tuntuu, että en muuta tekiskään kuin söisin, huomenna pitäis ottaa itseäni niskasta kiinni. Hieman huvitti kun ostin eilen uuden puhelimen, niin siinä oli "herkkuina" kalorilaskin ja askelmittari :D , ne eivät ainakaan ole vielä kirvoittaneet terveellisempään elämään. Inhoan mun mahaa, mutten ilmeisesti tarpeeksi kun taas vaan herkkuja mietin.

Ihanaa kun koko katras on jo puol tuntia ollut unten mailla.

T:Minnihiiri
 
Terveisiä Turkista :wave:

Aamulla oltiin kotosalla tuossa 5 aikoihin, nukuttiin hetken ja sitten ollaankin touhuiltu koko päivä... Nyt kyllä jo väsyttää hurjasti, mutta ajattelin nopsasti tulla muutaman sanan kirjoittamaan :) Pyykkiä olen pessyt jo monta koneellista, eikä ole onneksi kuin yksi laukku purkamatta.. Tuossa se nököttää levällään lattialla. Koululaiset menevät huomenna jo 8 kouluun, joten aamulla tiedossa aikainen herätys!

Reissu meni aivan mahtavan upeasti! Hotelli oli upea, kaikki oli suunniteltu huolella ja koko loma oli todellista lomaa alusta loppuun asti. Maija oli kuin enkeli koko ajan, en tiedä mikä ihme häneen on mennyt, mutta välillä tuntui ettei vauvaa ole mukana ollenkaan :whistle: :D Missäänvaiheessa ei tullut itkukohtauksia ja sanoinkin hotellin henkilökunnalle, jotka alituiseen jaksoivat ihastella (ihan niinkuin Minnihiiri kertoikin omasta kokemuksestaankin ;) ) Maijaa ja hänen ihania hymyjään ja naurahduksia, että meidän tarvitsee muuttaa Turkkiin, kun Maija on niin hyväntuulinen siellä! Eli reissu sujui kaikinpuolin loistavasti, ilmat hellivät meitä, ruoka ja juoma oli hyvää, kaikilla iloinen mieli....mitäpä sitä lomalta muuta voisi toivoa :)

Arkeen paluu on tämän päivän osalta sujunut liian hyvin. Ei oikein mitään ihmeellisyyksiä, ulkona on mitä kaunein ruska päällä ja ilmatkaan eivät ole vielä kovin kylmiä. Haettiin tänään pitsaa, kun laiskotti niin kovasti :ashamed: Takassa ollaan pidetty tulta ja nautittu sen tuomasta lämmöstä. Isäni ja äitipuoleni toivat pojan ja tytön kotiin ja heillä oli mennyt myös todella hyvin, ikävä oli vähän vaivannut iltaisin varsinkin, mutta päivisin oli ollut kovasti touhua ja tekemistä. Tänään olivat vielä käyneet syöttämässä sorsia ja sanomassa niille "hei, hei" :D Olivat kuulemma käyneet niitä päivittäin katsomassa ja syöttämässä. Tuliaisista lapset olivat innoissaan, syliä kaipasivat tietysti kovasti :heart: Jotenkin oli niin ihanaa seurata, kun isommat siskot näkivät, että auto kaartaa pihaan, niin hirmuinen huuto päällä menivät pikkusiskoa ja -veljeä ulos vastaan =) Halivat ja kantoivat pieniä, jotka olivat ihan innoissaan myös :heart: Kyllä sisaruksissa on valtava rikkaus ja voima :heart:

Ehdin nopeasti lukaista vain muutaman sivun tätä vanhaa pinoa, täytyy lukea paremmin huomenissa :) Peppi olikin ehtinyt laittaa jo uuden pinon alulle, kiitos siitä :flower: Sen verran jäi päällimmäisenä mieleen, että Hanna oli löytänyt ihanan takin :)

Joillain oli myös hankalia ex-puolisoita. Voimia teille, varmasti tuollaiset järkyttävät tapahtumat jättävät aina jonkinlaiset arvet jokaiseen, jota suhde on koskettanut :hug: Onneksi teillä kaikilla on nyt elämä kunnossa :hug: :) Voin vain kuvitella mitä elämä on tuollaisessa tilanteessa, varmasti tosi kova paikka.

Mutta nyt kömmin tuon miehen kainaloon ja nukun aamuun asti varmasti kuin tukki :D :whistle: Siitä nukkumisesta tulikin mieleen yksi aika hassu juttu... Olin sen matkan jälkeen aika väsynyt aamulla, menimme siis suunnilleen 5.30 tänä aamuna nukkumaan. Otin Maijan suoraan meidän väliimme, kun teki mieli pitää Maikkulia kädestä, kun nukahdin. Siinä sitä sitten nukahdettiin, minä pidin Maijan toisesta kädestä ja mies toisesta :D , no, jossain vaiheessa aamua Maija vähän heräili ja annoin hänelle tissin suuhun. Tajusin vain, että sattuu aika paljon ja Maija vain imee kauhealla imulla... edelleen tajusin, että sattuu kyllä ihan tosi paljon tissiin ja Maija vain imee kahta kauheammin... sitten havahduin enemmän hereille ja tajusin, että Maija imikin nännipihaani ja siihen oli tullut jo oikein kunnon verenpurkauma, ai että olikin muuten kipeä, ihan kova patti :headwall: :ashamed: No, asia oli nopsasti korjattu, mutta taisin tosiaan olla aika väsynyt :LOL:

Oikein hyvää yötä kaikille, huomenna onkin ihana luku-urakka!

Parasta aikaa ja Maija :heart:
 

Yhteistyössä