Työpaikkahaastatteluiden soveltuvuustesteistä

Millaisia ovat, jotain raksi-ruutuun-tyyppisiä? Enpä ole ennen moisiin vielä joutunut. Kuinka paljon ne oikeasti kertovat ihmisistä? Millaisia ovat? Tyssääkö moni muuten hyvin mennyt työhaastattelu moisten testien tuloksiin vai onko kyseessä lähinnä muodollisuus? Osaatteko erityisesti kertoa MPS-testeistä?

Hain tässä nimittäin aika unelmaduunipaikkaan, haastattelukierroksia on 4 mukaanlukien toi soveltuvuustesti - todella rankka prosessi siis. Nyt olen siinä vaiheessa että olen käynyt kahdesti haastattelusta, tuo soveltuvuustesti on sitten viimeisenä sen kolmannen haastattelun jälkeen, jos nyt siis sille kolmannelle kierrokselle vielä pääsee. Pidetään nyt peukkuja, saa nähdä miten eukon käy.. :whistle:
 
Turkilmas
Mies oli just. Oli jo silloin kun meni työhönsä, mutta nyt kun haki ylennystä, niin joutui uudelleen. Kun siis työnkuva muuttui, niin soveltuvuus katsottiin sit just siihen työhön.

Ne testit on kuulemma tosi rankkoja. Siis siinä menee suunnilleen koko päivä. Itse sisällöstä en osaa sanoa. Enkä tiedä onko tää testi (kaivoin just tulokset tähän) MPS-testi, ei ainakaan missään niin lue.

Testin teki psykologi ja kyllä se oli oikeesti aika osuvasti mun miestä analysoinut. Ja kyllä, ainakin miehen tapauksessa tuolla testillä oli ihan oikeesti merkitystä. Eli ensin karsittiin väkeä useampaan otteeseen ja sitten vielä noiden soveltuvuustestien jälkeen.

Mutta siis.... Tässä kerrotaan ensin miehen aiemmasta työnkuvasta ja myös työhistoriasta ennen nykyistä työnantajaa. Sitten käydään läpi motivaatiota. Siihen sisältyy koulutus, sekä se mitä mieheni itse toivoo tulevaisuudelta. Katsotaan hänen vahvuuksiaan yms.

Seuraavana puidaan työskentelytyyliä. Tätä ollaan kyselty mieheltä, sekä arvioitu tuon testipäivän perusteella.

Sitten on kykyprofiili ja kapasiteetti. Siinä on katsottu koulutusta,ongelmanratkaisua, teknistä päättelyä, englannin kielen taitoa ja kirjallista itsensä ilmaisua. Lisäksi ollaan pisteytetty ykkösestä vitoseen seuraavat seikat: looginen päättelykyky,visuaalisten kokonaisuuksien hahmottaminen, numeerinen päättelykyky ja simultaanikapasiteetti.

Toiseks vimppana on sosiaalinen toimintatapa, joka on näemmä tehty myös kysymysten ja vaikutelman pohjalta.

Viimeisenä on yhteenveto, jossa myös todetaan soveltuuko testattava hakemaansa työhön. Tähän on eritelty myös vahvuudet ja heikkoudet.
 
dippadaidaa
Juuri eilen kävin. Oli kaksi haastattelua, aikarajoitteisia tehtäviä, omaan tahtiin tehtäviä tehtäviä :) ja ryhmätehtävä.

Ensimmäinen haastattelussa oli yrityksen edustajat paikalla ja se käytiin englanniksi eli kyseltiin samoja asioita kuin ihan ensimmäisessä karsintahaastattelussa mut eri kielellä.

Toinen haastattelu oli psykologin pitämä. Hän kyseli miksi haen paikkaa ja millainen ihminen olen. Välillä psykologi vaihtoi kielen englanniksi.

Ryhmätehtävässä piti suunnitella lapin viikonloppu yritysvieraille. Keskustelu käytiin englanniksi ja yrityksen edustajat seurasivat työskentelyä vierestä. Olen myös ollut toisessa testauksessa, jossa ryhmätehtävässä puhuttiin pääosin suomea, mutta myös välillä englantia.

Hakijoille oli tehty aika tiukka kilpailutilanne, koska kaikki paikalla olleet 5 henkilöä hakivat samaa paikkaa.

Itse en valmistautunut päivään mitenkään erikoisesti. Avoimin ja levännein mielin voi mennä. Se riittää, että on oma itsensä.

Ja hakemani paikka on muuten tekniikan alalta.
 
Millipidetär
itse kävin henkilöstövuokrauksen kautta testissä, sanoivat että on persoonallisuustesti mutta mielestäni oli enemmänkin älykkyystesti...piti jatkaa mm. lukujonoja ja yhdistellä asioita toisiinsa
 
olin juuri viime viikolla soveltuvuustesteissä. oli lauseenjatkamista tehtävä, aikarajallisia tehtäviä, ryhmätehtävä, piirtämistä tyyliin jatka kuvaa, tehtävien delegointi tehtävä ja psykologin haastattelu jossa ei puhuttu juurikaan hakemastani tehtävästä vaan minusta ja motivaatiostani yms. erittäin mukava ja mielenkiintoinen keskustelu, ihan jo oman tulevaisuuden ja työhalujen takia.

soitan huomenna testien tulokset ja tilasin ne jo kirjallisena niin saa nähdä mitä ne kertovat minusta. Tosin tänään sain tiedon että sain hakemani paikan, unelmieni työpaikan ja työpaikasta kertoivat että sovetuvuustestit vahvistivat sen että olen oikea henkilö hakemaani paikkaan.

Avoimin mielin ja rennolla mielellä kanttaa mennä, ja yrittää nukkua edellinen yö hyvin, päivä on rankka! Rehellinen kannattaa olla koska monesti kysytään samaa asiaa useasti eri tavalla joten vilpillysyys paljastuu kyllä, ja onhan se niin että itsekin haluat että paikka on sinulle oikea!
 
Joopa joo.....
Kaksi kertaa olen ollut testissä....tuloksia en kehtaa edes itse lukea ääneen....arvaatte varmaan etten saanut paikkoja....tuli toisen testin jälkeen jo asiaa toisenlaiselle psykologille. Pakko on ollut nyt hakea töitä, koska firma, jossa olin, meni nurin. Olen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut..ehkäpä tuli aikanaan tehtyä virhe, kun lähdin opiskelemaan, mutta 90- luvulla ei vielä näitä testejä ollutkaan ja sain töitä, nyt tilanne on valitettavasti toinen. Ei paljon rohkaise....

Lopputulos: onneksi sossusta saa rahaa ilamna testejä, ainakin toistaiseksi.....

Onko kelläään tullut samanlaista fiilistä ?
 
"minä"
Itse olen työtäni varten (ylempi sosiaalityö) ollut kokopäivän psykologisissa testeissä. Oli matemaattisia tehtäviä, intin sitä peristeistä haluatko kukkakauppiaaksi sekä lauseitten jatkamista, erilaisia haastatteluja jne. Koin että saamani analyysi oli aika hyvä ja toisaalta selitti jopa puolia, miksi käyttäydyn tietyissä tilanteissa kuten käyttäydyn. Mutta oli niissä ihan schaisseakin (olen kuulemma sinisilmäinen vaikka olen suurimman luokan kyynikko).

Mies oli tekniikan alan ja hänellä pikatesti, josta tuli todella naurettavat tulokset... Mielestäni huvittava testi (firmalla oli joku tietokoneohjelma, joka analysoi vastaukset).
 

Yhteistyössä