Tytön ja pojan ajokortti

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Onko sulla ap ajokorttia ja asutteko kaupungissa?
On minulla ajokortti, en saanut sitä kuitenkaan 18v koska ei ollut rahaa. En sitä tarvinnutkaan. Kun muutimme maalle mieheni maksoi ajokortin koska katsottiin että ilman sitä en enään pärjää välimatkojen takia.
 
ihmettelen
Lopputulema on se, että joka tapauksessa ap:n mielestä pojalle vain "kuuluu" ajokortti ja tytölle se minkä ap katsoo tytöille sopivaksi. Sitä ei muuta mikään hänen sanomansa.

Jos ap:n kaltaiset saisivat päättää, naisilla tuskin olisi edes äänioikeutta, puhumattakaan siitä, että he saavat omistaa talonsa ja päättää omasta elämästään . Katsos kun joskus ne vanhanaikaiset ajattelivat, että nainen on lapsekas ja miestä vähempään ajatteluun kykenevä.

Jos sinä nyt olet esimerkiksi vähemmän terävä kynä täällä ihmisyyden penaalissa, ei kannata yleistää tätä ajattelua muihin naisiin, jotka saattavat olla (ja varmasti ovatkin) monesti aivan erilaisia. Jos nyt kykenet näin abstraktiin päättelyketjuun. Ei pahalla. :)
 
jepulis
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Lopputulema on se, että joka tapauksessa ap:n mielestä pojalle vain "kuuluu" ajokortti ja tytölle se minkä ap katsoo tytöille sopivaksi. Sitä ei muuta mikään hänen sanomansa.

Jos ap:n kaltaiset saisivat päättää, naisilla tuskin olisi edes äänioikeutta, puhumattakaan siitä, että he saavat omistaa talonsa ja päättää omasta elämästään . Katsos kun joskus ne vanhanaikaiset ajattelivat, että nainen on lapsekas ja miestä vähempään ajatteluun kykenevä.

Jos sinä nyt olet esimerkiksi vähemmän terävä kynä täällä ihmisyyden penaalissa, ei kannata yleistää tätä ajattelua muihin naisiin, jotka saattavat olla (ja varmasti ovatkin) monesti aivan erilaisia. Jos nyt kykenet näin abstraktiin päättelyketjuun. Ei pahalla. :)
jep. näin taitaa olla näppylät. Vaikka on naisissa ap:n kaltaisia, niin samanlaisia ja samanlaisilla älyn lahjoilla varustettuja on myös miehissä, joten tasoissa ollaan.
 
Keittiönoita
Mun mielestä kyse ei ole sukupuolesta vaan siitä nuoresta. Mulla ei ole ajokorttia, siskollani on. Mä en ole juurikaan kokenut tarvitsevani ajokorttia, siskoni taas ei tulisi toimeen ilman. Myöskään mun tyttäreni ei halunnut ajokorttia, mutta poikani halusi. Tyttökin olisi kortin saanut, jos olisi halunnut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun mielestä kyse ei ole sukupuolesta vaan siitä nuoresta. Mulla ei ole ajokorttia, siskollani on. Mä en ole juurikaan kokenut tarvitsevani ajokorttia, siskoni taas ei tulisi toimeen ilman. Myöskään mun tyttäreni ei halunnut ajokorttia, mutta poikani halusi. Tyttökin olisi kortin saanut, jos olisi halunnut.
Samaa mieltä. Siskonpoikani ei ole halunnut korttia, olisi kyllä maksettu hänelle.Hän ei mielestään ole tarvinut ajokorttia ja on sanonut, että maksaa sen itse, jos mieli muuttuu. Meillä esikoispoika ei ole halunnut mopokorttia tai kevarikorttia, hänen mielestään hänelle mopo olisi ollut täysin tarpeeton.
 
Kummallekin yhtä tärkeä. Tervetuloa 2000-luvulle, taitaa kyllä jäädä yksi vuosisata välistä. :whistle:

Jos mulla olisi kaksoset, tyttö ja poika, ja varaa vain yhteen ajokorttiin niin joko kummallekin puolet kortista tai sitte ei kummallekaan korttia. Tai sitten opetusluvilla molemmat, se on halvempaa. Arpomalla sitten kumpi saa ajaa ensin jos ei voi yhtä aikaa toteuttaa.
 
ei tajua
Mulle ap:n ajatusmaailma on todella vieras. Mulla on itselläni kaksi veljeä, minä olen ainoa tyttö. Minulla ja toisella veljellä on ajokortti, toisella veljellä ei ole, koska ei ole sellaista halunnut. Kukaan meistä ei ole koskaan rassaillut autoja tai ollut niistä erityisen kiinnostunut. Minä olen ainoa, jolle auto on ollut välttämätön työssä vaikka olinkin teini-iässä aika tyttömäinen, mutta päädyin ihan eri alalla kuin ulkopuoliset olisivat voineet luulla.

Mun miehenikään ei ole ajanut ajokorttia eikä sitä voisi vähempää kiinnostaa autot tai autoilu. Ajaa työmatkansa oikein tyytyväisenä bussilla tai pyörällä.

Ap:n tilanteessa, jos rahatilanne on oikeasti niin tiukka, että mistään ei löydy rahaa maksaa kortti kuin toiselle en maksaisi kummallekaan. Niin vähillä rahoilla on lasten tulevaisuuden kannalta on todennäköisesti tärkeämpiäkin rahankäyttökohteita. (Paitsi, jos kortti olisi välttämätön esim. kouluun pääsemiseksi tms. Silloin saisi kortin se, kumpi sitä tarvitsee ja jos molemmat, niin sitten sumplittaisiin jotenkin se molemmille.)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Miksi ihmeessä ei olis yhtä tärkeää molemmille?! Nyt ei ymmärrä...
On varmasti tärkeä molemmille, musta se on vaan pojalle vielä tärkeämpää, ymmärrän kyllä jos muut on asiasta eri mieltä, oli vain minun mielipide.
Jos tilanne kaksoset, tyttö ja poika--> mahdollisuus maksaa 1 ajokortti, kumpi saisi? :D
Ei kumpikaan. Molemmille maksetaan puolet ajokortista ja loput saa itse tienata töillä tms.
Perusteletko tuota, miksi ajokortti on pojalle tärkeämpi?
En varmaan osaa perustella sillain että olisitte tyytyväisiä, hmm.. Mielestäni "pojat on poikia" pojat korjailee autoja ja se on jonkinlainen "status" pojille.. Tasa-arvoa minäkin haluan ja kannatan mutta mutta...en osaa kunnolla selittää..
Ompas hassu perustelu:D

Mut poikahan nyt voi vaikka sittn korjailla naapurin tytön autoa,tai tyttöystävänsä.
Ku jätkien ajamista autoista ei paljao korjattavaa jää,tytöt mällää autot nätimmin.On pinetä fiksaamsita koko ajan.(nätisti yleisettynä )
Ja pojathan nyt enemmän ajelee ilamn korttia,kun eihän siihen ajamiseen korttii tarvita vaan yks terve jalka (kaasujalka! ) ja mahdollisimman kovaa kulkeva auto.

Jos pitäis valita et kumpi lapsista sais kortin,niin se kumpi sitä tarvis enemmän.Sukupuoleen katsomatta.
Tai sit ajokortti raha menis pökkiin,ja itse hommaisivat puuttuvan osan.
 
Kiraki
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Lopputulema on se, että joka tapauksessa ap:n mielestä pojalle vain "kuuluu" ajokortti ja tytölle se minkä ap katsoo tytöille sopivaksi. Sitä ei muuta mikään hänen sanomansa.

Jos ap:n kaltaiset saisivat päättää, naisilla tuskin olisi edes äänioikeutta, puhumattakaan siitä, että he saavat omistaa talonsa ja päättää omasta elämästään . Katsos kun joskus ne vanhanaikaiset ajattelivat, että nainen on lapsekas ja miestä vähempään ajatteluun kykenevä.

Jos sinä nyt olet esimerkiksi vähemmän terävä kynä täällä ihmisyyden penaalissa, ei kannata yleistää tätä ajattelua muihin naisiin, jotka saattavat olla (ja varmasti ovatkin) monesti aivan erilaisia. Jos nyt kykenet näin abstraktiin päättelyketjuun. Ei pahalla. :)
Aika suuret johtopäätökset minusta yhden kysymyksen perusteella. Oletko lukenut kaikki kommenttini? Aika kaukana on sinun esittämä kuva minusta :/
 
kinuski
Mä olen myös sitä mieltä, että ehdottomasti molemmille yhtä tärkeitä. Jos mulla olis kaksoset tyttö ja poika, ja olis vaikka niin että ei olis samaan aikaan rahaa maksaa molempien korttia, vaan niin että toinen saisi ensin ja vaikka vuoden päästä toinen, niin luulempa että tytölle hankkisin sen kortin ensin. Ihan siksi, että tytön olis turvallisempi kulkea iltaisin tuolla kylillä autolla, kuin kävellen tai pyörällä. Tai sitten maksaisin polet molemmille, ja saisivat hankkia loput rahat itse.

Mutta kyllä musta tässä ketjussa on vähän ylireagoiden hyökätty ap:ta vastaan. Tuskin hän tuolla aloituksella tarkoitti, että naisten kuuluu hoitaa lapset ja koti, ja miehet rassaa vaan autoja. Mutta onhan se tosiasia, että jos sä laitat poikalapsen eteen nuken ja auton, niin suurin osa sen auton siitä valitsee. Toki mielenkiinnon kohteet voi muuttua paljonkin iän myötä, ja kyllähän monilla pojillakin tulee lapsena se nukkevaihe, ja tytöillä autovaihe.
Esim. mun esikoispoika tykkäsi pienenä autoista ylikaiken, nyt (10v) sitä kiinnostaa enemmän musiikki, pelit ja ruuanlaitto/leipominen, autoista ei niinkään ole kiinnostunut. Kuopus taas (ainakin vielä) rakastaa kaikkia moottorilla kulkevia vehkeitä, autoja, mopoja yms. Tytärpuoleni taas ei ole koskaan oikein välittänyt nukeista, tai mistään prinsessahärpäkkeistä. Nyt kun täytti 12v, toivoi ja sai lahjaksi esim. skeittilaudan ja kitaran.
 
Milla
Minulle ajokortti olisi ollut tosi tärkeä, tyttö olen. Kun kaverit alkoivat siinä 18-veenä ajaa omia korttejaan olin ihan katkera siitä ettei minulla ollut siihen varaa opiskelujen takia, eikä vanhemmillani tullut edes mieleen maksaa sitä. Ilman korttia olen edelleen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mutta kyllä musta tässä ketjussa on vähän ylireagoiden hyökätty ap:ta vastaan. Tuskin hän tuolla aloituksella tarkoitti, että naisten kuuluu hoitaa lapset ja koti, ja miehet rassaa vaan autoja. Mutta onhan se tosiasia, että jos sä laitat poikalapsen eteen nuken ja auton, niin suurin osa sen auton siitä valitsee. Toki mielenkiinnon kohteet voi muuttua paljonkin iän myötä, ja kyllähän monilla pojillakin tulee lapsena se nukkevaihe, ja tytöillä autovaihe.
Esim. mun esikoispoika tykkäsi pienenä autoista ylikaiken, nyt (10v) sitä kiinnostaa enemmän musiikki, pelit ja ruuanlaitto/leipominen, autoista ei niinkään ole kiinnostunut. Kuopus taas (ainakin vielä) rakastaa kaikkia moottorilla kulkevia vehkeitä, autoja, mopoja yms. Tytärpuoleni taas ei ole koskaan oikein välittänyt nukeista, tai mistään prinsessahärpäkkeistä. Nyt kun täytti 12v, toivoi ja sai lahjaksi esim. skeittilaudan ja kitaran.
Mun mielestäni taas on aika outoa, jos perheessä, jossa raha on tiukalla lapselle hankitaan ajokortti ja auto käyttöön ihan vain sillä perusteella, että autot ovat kivoja ja niitä on kiva räplätä. Aika kallis lelu.

Auto on kulkuväline ja jos rahaa ei ole heitellä taivaan tuuliin, niin mun mielestäni ajokortti ja auto hankitaan lapselle todellisen tarpeen mukaan. Ei minkään "mutkun mä tykkään ja haluun" -perusteella.
 
Olisin kyllä suuttunut ja verisesti vanhemmilleni, jos he eivät olisi maksaneet minulle ajokorttia kun isoveljeni sai ajokortin ja ekan auton (ja sitä ennen traktorikortin ja mopon). Mulle maksettiin vaan ajokortti, mutta en ois muuta halunnutkaan. Mopokortilla ja mopolla en olisi tehnyt mitään ja omaa autoa en tarvinnut kun asuin jo poikaystäväni kanssa ja hänellä oli auto. Hieman myöhemmin tosin isä osti mulle auton, kun kuljin työharjoittelussa 60km päässä, mutta sekin myytiin eteenpäin (isäni möi) heti kun en enää tarvinnut sitä.

Mun suurin haaveeni ois lähtä opiskelemaan autoasentajaksi tai autokorimekaanikoksi. Oon aina tykänny rassata autoja jne. Lapsenakin halusin aina mieluummin autokaupoille kuin vaatekaupoille.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Onko sulla ap ajokorttia ja asutteko kaupungissa?
On minulla ajokortti, en saanut sitä kuitenkaan 18v koska ei ollut rahaa. En sitä tarvinnutkaan. Kun muutimme maalle mieheni maksoi ajokortin koska katsottiin että ilman sitä en enään pärjää välimatkojen takia.
Omaa rahaa sula ei ilmeisesti ole... "Mieheni maksoi ajokortin", onko tää enää nykypäivää...
 
Kiraki
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Onko sulla ap ajokorttia ja asutteko kaupungissa?
On minulla ajokortti, en saanut sitä kuitenkaan 18v koska ei ollut rahaa. En sitä tarvinnutkaan. Kun muutimme maalle mieheni maksoi ajokortin koska katsottiin että ilman sitä en enään pärjää välimatkojen takia.
Omaa rahaa sula ei ilmeisesti ole... "Mieheni maksoi ajokortin", onko tää enää nykypäivää...
Ei juu ollut rahaa, miehellä oli parempi palkka ja hän maksoi. Nytkin olen vaan kotona koko kesän lapsien kanssa ja siivoan ja kokkaan ja menen vasta elokuun lopulla kouluun.. Mies on töissä, lomat pitänyt ja seuraavat vasta syksyllä.. En missään tapauksessa vaihtaisi paikkaa mieheni kanssa. Kyllä, elän mieluummin täällä edellisellä vuosituhannella entäkö juoksen paikasta toiseen saarnaamassa naisten oikeuksista, kyllä terve aikuinen nainen tietää mitä haluaa ja osaa sen mukaan toimia ja en en en paheksu heitä jotka jaksavat sitä tehdä ja näkevät sen tarpeelliseksi. Naiset on naisia, miehet on miehiä. Mielestäni armeija on miesten paikka, ei naisten ja jos joku nainen sinne haluaa mennä niin ei se minua haittaa, ystäväkin on sen käynyt ja moni nainen siellä varmasti pärjäääkin paremmin kuin mies. Mutta NÄIN YLEENSÄ se MINUN mielstä on miehen paikka. Naiset synnyttävät lapset ja imettävät heidät, se on naisten tehtävä. JA nää kommentit ei liity tuohon mistä alun perin lähdettiin liikkeelle!!!! ONKO MUITA KYSYMYKSIÄ? VASTAAN MIELELLÄÄN! Mutta lue aiemmat kommenttini ensin jos jotain kysyt.

Jos olisin kysynyt seuraavalla tavalla: -Jos puhutaan nuoresta auton ratissa, kumpi näky tulee mieleen eka, tyttö vai poika ratissa.. Ei tarvii vastata kenenkään.
 
juuh
Oiskohan tasa-arvoa kenties se, että miehelläsikin olisi mahdollisuus jäädä lasten kanssa kotiin, jos sinä menisit kesäksi töihin. Oletteko puhuneet sellaisesta vaihtoehdosta!
 
Kiraki
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Oiskohan tasa-arvoa kenties se, että miehelläsikin olisi mahdollisuus jäädä lasten kanssa kotiin, jos sinä menisit kesäksi töihin. Oletteko puhuneet sellaisesta vaihtoehdosta!
Ei olla puhuttu koska miehelläni ei ole mahdollisuutta olla kesällä töistä pois vaan hän joutuu pitämääm lomat keväällä ja syksyllä.
 
ihmettelen
Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
kyllä terve aikuinen nainen tietää mitä haluaa ja osaa sen mukaan toimia ja en en en paheksu heitä jotka jaksavat sitä tehdä ja näkevät sen tarpeelliseksi. Naiset on naisia, miehet on miehiä. Mielestäni armeija on miesten paikka, ei naisten ja jos joku nainen sinne haluaa mennä niin ei se minua haittaa, ystäväkin on sen käynyt ja moni nainen siellä varmasti pärjäääkin paremmin kuin mies. Mutta NÄIN YLEENSÄ se MINUN mielstä on miehen paikka.
Miksi sun pitää määritellä noin tarkkaan? Miesten paikka ja naisten paikka ja diipadaapa. Jos se kerran ei haittaa, niin miksi et voisi ajatella että se tekee joka osaa ja haluaa. Poislukien imetys ja muut biologisesti vain toiselle mahdolliset asiat.

Mitä sulle antaa tuo jakaminen miesten ja naisten maailmaan?

 

Yhteistyössä