Tytottelysta

Mitas mielta olette siita kun vanhemman sukupolven mies kutsuu teita 'tytoksi'? Vaikka jossain asiakastilanteessa jossa itse olet asiakas ja palveleva vanhempi mies kutsuu 'tytoksi'? Tai kayttaa jotain muuta samansuuntaista 'lempinimea'. Sinun iasta riippumatta...
 
LLM
En pitäisi siitä. Yks päivä töissä eräs hoitaja sanoi mua tytöksi kun ei muistanut/tiennyt nimeä. Olen 41v. ja se hoitaja on kait samaa ikäluokkaa. Pikkasen ketutti mutta en sanonut mitään.
 
Tytöttely vielä menee, mut just yks asiakas haukku nenäkkääks kakaraks kun kohteliaasti kysyin henkkareita...

Hups, luin taas omiani. Jos asiakaspalvelija tytöttelee niin siinä vaiheessa voisin jo sanoakin jotain. Just kyllä autokauppias neiditteli mua ja tirppaa yhdessä - sillon en alkanu korjaamaan et olen rouva
 
Viimeksi muokattu:
qf
Ei mua haittaa, joitain ilmeisesti haittaa. Parempi "tyttö" kuin "täti".

En kyllä tiedä, miksi esim. myyjän pitäisi kutsua asiakasta miksikään? Toisin päin ymmärrän, esim. aikuinen sanoo lapselle kassalla "Anna se lelu tytölle/tädille". Tuolloinkin tosin olisi parempi käyttää "myyjä"-sanaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Squawe
Tuossa kuvatussa asiakastilanteessa kuulostaa oudolta, mutta yleensä ei haittaa.

Esim. silloin en kokenut tilanteessa mitään pahaa, kun pesäpallopelissä eräs reilusti minua iäkkäämpi mies sanoi minulle, että se paikka 44 on vapaa, joten voit tyttö istua siinä, jos haluat (Katsomo oli tupaten täynnä, tuo paikka oli hänen ostamansa, mutta hän löysi paremman paikan muualta). Tuntuuhan se vähän hassulta näin 34-vuotiaana olla jollekulle tyttö, mutta mikäs siinä. :)
 
"vieras"
Jos asiakaspalvelija alkaisi tytöttelemään, niin kyllä varmaan ottaisin nokkiini. Muistan, kun olin juuri ylioppilaaksi kirjoittanut ja eräs äiti puhui minusta tätinä lapselleen, niin olin kyllä kauhistunut (tyylin: älä ota sitä, se on tädin) :D
 
Te joita se ei haittaa - ei teille tule sitten yhtaan sellainen olo etta teita ei oteta tosissaan? Vahan sellainen vahatelty olo? Esim. just jossain autokaupassa jos olette autoa ostamassa ja myyja 'tytottelee'.
En mä ota sitä vähättelynä jos se on tahatonta tai kertaluonteista. Kuitenkin itse tiedän mitä esim autokaupassa haluan ja harvemmin mulle aletaan väristä puhumaan kun ihan asiaan pääsee.

Välillä pääsee helpommalla kun heittäytyy "tytöksi", paljon nopeemmin saa tarvitsemansa varaosan tai työkalun kun menee jossain "äijäliikkeessä" nojaamaan tiskiin ja kertoo et miehen pyytäneen jotain semmosta - ukot juoksee hakemaan tavarat suoraan hyllyistä :D
Just yks jo tutuks tullu myyjä tokas et jos mies olis asialla niin hän vaan sanois et tuolta löytyy mut mulle hän kerää pultit pussiin valmiiks jne.
 
"vieras"
En ole koskaan törmännyt tytöttelyyn asikaspalvelutapahtumassa, mutta joskus vanhemmat miehet ovat halunneet "hyppyyttää" nuorta naista työpaikalla tyyliin: menes, tyttö, keittämään kahvia ( vaikka se ei kuulunut työnkuvaani). En ole koskaan tykännyt tytöttelystä tai pimuttelusta ja joskus nuorempana tuli vastattua varsin kipakasti takaisin. Olenkuitenkin mielusti lapsille täti.
 
"Kuula"
Olen yrittäjä ja ikää 36 v. Yksi asiakas, jolla ikää on jo liki 70 v. kehuu usein minua tyyliin "hyvä tyttö!" Tuntuuhan se vähän hassulta, mutta kun "tyttö" kehun yhteydessä tulee, niin ei se haittaa :)

Toisaalta muistelen, että hän olisi myös itseään pojitellut, että "me pojat mietittiin, että..."
 
Ehka minulla vahan pipo kirealla sitten tanaan - olen taloa ostamassa ja se pitaa inspekteerata. Mies, jonka siihen hommaan varvasin, tytotteli minua koko ajan ja nyt en halua menna hanen kanssaan sita taloa tutkimaan, kun jotenkin on sellainen olo etta 'mitahan se tytto tastakin ymmartaa'. :(
 
Nuorena, vasta ammattiin valmistuneena närkästyin tytöttelystä työyhteyksissä. Sitä kesti muutamia vuosia, noin ikävuodent 22-27. Aluksi olin työyhteisön ainoa naispuolinen. Sittemmin meitä on ollut kaksi tai useampia. Kolmenkympin korvilla annoin oikein virallisen ilmoituksen (no vitsillä tietty), että nyt minua saa taa tytötellä, muttei kukaan kyllä enää halunnut:D

Kun olin nuori ja epävarma ammattitaidostanikin aluksi, se tytöttely tuntui vähättelyltä, sitä se saattoi ollakin, mutta myös omaa epävarmuutta myös osaksi. Olinhan tosi nuori kun aloitin työssäni, melkein kaikki muut olivat 10-15 vuotta vanhempia. Vain omat kurssikaverit olivat lähellä minun ikääni.
 
Nuorena, vasta ammattiin valmistuneena närkästyin tytöttelystä työyhteyksissä. Sitä kesti muutamia vuosia, noin ikävuodent 22-27. Aluksi olin työyhteisön ainoa naispuolinen. Sittemmin meitä on ollut kaksi tai useampia. Kolmenkympin korvilla annoin oikein virallisen ilmoituksen (no vitsillä tietty), että nyt minua saa taa tytötellä, muttei kukaan kyllä enää halunnut:D
Kun olin nuori ja epävarma ammattitaidostanikin aluksi, se tytöttely tuntui vähättelyltä, sitä se saattoi ollakin, mutta myös omaa epävarmuutta myös osaksi. Olinhan tosi nuori kun aloitin työssäni, melkein kaikki muut olivat 10-15 vuotta vanhempia. Vain omat kurssikaverit olivat lähellä minun ikääni.
:D
 

Yhteistyössä