Unikoulu toimi!:)

"bbb"
Vauvat eivät kärsi yöheräilystä, vanhemmat kyllä. Ei vauvan kyvyttömyys noudattaa kulttuurisia tapoja ole sairaus eikä ongelma. Lapsi toimii niiden biologisten tarpeiden mukaan, jotka ovat evoluution kuluessa valikoituneet optimaalisiksi toimintatavoiksi. Häiriintymätön uni ei ole ainoa hyvä uni. Vauvan unikäyttäytyminen ei myöskään ole yhteydessä vauvan moraalisiin ominaisuuksiin. Heräilemättä nukkuva vauva on ehkä evoluutiivisesti katsottuna elinkelvottomampi - ei kiltimpi tai helpompi kuin öisin heräilevä ikätoveri. Hiljaa omassa huoneessaan nukkuva vauva ei myöskään kasva yhtään itsenäisemmäksi - päinvastoin.

Lapsen kuuluu heräillä ja syödä äidinmaitoa öisin. Se on normaalia, asiaankuuluvaa ja luonnollista. Lapset lopettavat yöheräilyt yksilöllisesti oman aikataulunsa mukaan. Unikoulut ja muut vastaavat kidutusmenetelmät vain opettavat lapsen nukkumaan liian vähän ja tuovat lapselle hylkäämisen tunteen. Mikäli rintaa ei nukkuessa saa, lapsi voi nukkua vähemmän kuin tarve olisi ja nousta aamulla aikaisin syömään.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja mieti nyt vähän;23315732:
Unilaboratorioissa on seurattu unihäiriöisten ja ei-unihäiriöisten imeväisten nukkumista. On todettu molempien heräävän säännöllisesti n. joka toisen – joka kolmannen unikierroksen aikana. Herääminen on toisella ryhmällä täydellistä, toisella vain havahtumista valvetilaan, jonka jälkeen alkaa uusi painuminen kohti unen syviä kerroksia. Tämä ero jakaa lapset hyviin ja huonoihin nukkujiin

Unitutkimukset siis osoittavat, että terve vauva usein herää unisyklinsä kevyimmissä kohdissa nukahtaakseen joko itse tai autettuna uuteen sykliin. Koska vauva herää oman unisyklinsä mukaan, hän saa tarvitsemansa unen ja on päivisin virkeä - päinvastoin kuin häntä hoitaneet aikuiset. Unihäiriöiset vauvat eivät pysty itse auttamaan itseään uneen herättyään, kun taas hyvin nukkuvat pystyvät

.
Nimen omaan. Jos lapsi saa mahdollisuuden herätä ja nukahtaa itse, oman rytminsä mukaan, hän nukkuu hyvin. Jos taas niin unen syvyyteen, heräämiseen ja nukahtamiseen vaikuttaa enemmän vieressä oleva äiti kuin lapsi itse, ei lapselle kehity hyvää unirytmiä.
 
"bbb"
Tiede on ollut osaltaan mukana vääristämässä käsityksiä lasten nukkumisesta. Monet nukkumistutkijat ovat määritelleet lapsen biologiseksi parhaaksi asioita, jotka oikeasti ovat hyväksi vanhempien sosiaaliselle ja taloudelliselle elämälle. Evolutiivinen näkökulma on unohdettu ja normiksi on asetettu yksin läpi yön nukkuva vauva. Tämä ei kuitenkaan ole ihmislajille biologisesti tai sosiaalisesti normaalia.

Länsimainen kulttuuri on saanut aikaan sen, että biologisesti epänormaali nukkuminen - vauva nukkuu yksin - on tullut normaaliksi, ja biologisesti normaali nukkuminen - perhepeti - on tullut epänormaaliksi.

Toisin kuin kuvitellaan, yksin nukkuminen ei lisää lapsen itsenäisyyttä. Yksin nukkuva kyllä oppii tuudittamaan itsensä uneen ilman aikuisen apua, mutta vauvasta asti äitinsä kanssa nukkuneet lapset ovat taaperoina omatoimisempia ja sosiaalisesti itsenäisempiä. Vanhempiensa kanssa nukkuneet kontrolloivat paremmin tunteitaan ja sietävät paremmin stressiä. Perhepeti edistää turvallisen kiintymyssuhteen syntyä, lisää lapsen turvallisuutta, vähentää yksinäisyyttä ja öisiä pelkoja. Yksinnukkuvia lapsia on vaikeampi kontrolloida, he ovat vähemmän onnellisia ja vähemmän innovatiivisia. Heillä on enemmän kiukunpuuskia ja he ovat pelokkaampia. Tavallisesti vanhempiensa kanssa nukkuvat lapset ovat -yllätys, yllätys- kyvykkäämpiä yksinoloon. Vanhempien kanssa yhdessä nukkumisella on positiivisia ja suotuisia vaikutuksia lapsen koko elämään.

Vaikka lapset nukkuisivat omassa sängyssään, tulisi jokaiselle lapselle suoda oikeus nukkua vanhempiensa kanssa samassa huoneessa niin kauan kuin lapsi sitä haluaa.

Nykyään normaalina pidetty lapsen kiintyminen unileluun voi olla merkki lapsen turvallisuudenkaipuusta. Mihin lapsi, jonka elämässä ei tapahdu suuria muutoksia tai joka nukkuu äitinsä vieressä, tarvitsisi unilelua?

Jotain synnynnäisistä äidinvaistoista kertoo se, että huolimatta kulttuurisista suosituksista useimmat vanhemmat nukkuvat jonkin verran lapsensa kanssa. Tavallista on myös vauvn nostaminen keskellä yötä vanhempien sänkyyn. Lastenhoidon asiantuntijoiden antamat ohjeet tosin saattavat saada vanhemmat salaamaan perhepeteilyn, tai mikä pahinta, tuntemaan siitä syyllisyyttä.

Koko ajan löydetään enemmän todisteita siitä, kuinka yksin nukkumisella on lapselle vakavia fysiologisia ja sosioemotionaallisia seurauksia. Sen sijaan ei ole löydetty yhtään todistetta siitä, että vanhempien kanssa nukkuminen olisi lapselle haitallista.

(lyhentäen sitaatit kirjasta: Luonnollinen lapsuus)
 
...
[QUOTE="bbb";23315838]Tiede on ollut osaltaan mukana vääristämässä käsityksiä lasten nukkumisesta. ...
(lyhentäen sitaatit kirjasta: Luonnollinen lapsuus)[/QUOTE]

Jos sulla ei ole asiaan mitään omaa sanomista, niin ole mielummin hiljaa.
 
hyvät yöunet
[QUOTE="hih";23316482]Oli niin hyvät sitaatit näköjään, että hiljaiseksi menit. ;)[/QUOTE]

Lapsia ei edelleenkään kasvateta kirjoja lukemalla vaan maalaisjärjellä.
 
aaamen
Länsimainen kulttuuri on saanut aikaan sen, että biologisesti epänormaali nukkuminen - vauva nukkuu yksin - on tullut normaaliksi, ja biologisesti normaali nukkuminen - perhepeti - on tullut epänormaaliksi.

Ja aamen. Tähän on hyvä lopettaa tämä ketju.
 
ai jaa?
Alkuperäinen kirjoittaja hyvät yöunet;23316532:
Lapsia ei edelleenkään kasvateta kirjoja lukemalla vaan maalaisjärjellä.
Monet tuntuvat kasvattavan vauvojaan kirjoista lukemalla. Kukaan normaalijärkinen vanhempi ei edes keksisi huudatusunikoulua, jos ei sellaisesta lukisi. Maalaisjärki unohtuu huudatusunikouluttajilta. Sit ne kyselee ihme kysymyksiä täältä, kuten että miten pitää toimia missäki kohtaa....hoh hoijakkaa.
 
toinen keissi
Mitäs sitten kun meillä 11 kk ikäinen vauva, joka nukkuu perhepedissä ja saa öisin rintaa ihan vapaasti, heräilee ja valvottaa pitkin yötä? Mitäs tälle tehdään? Aina oletetaan, että huonosti nukkuva vauva on pinnasänkyyn yksin hylätty raukka, mutta on niitä uniongelmia vaistovanhemmillakin.
 
Olipa mielenkiintoista, miten tämä on päivän aikana kehittynyt. On se kiva, että on erilaisia tapoja nukuttaa erilaisia lapsia, mutta pitää kyllä sanoa, että ainut fakta on se, että jos äiti ei saa tarpeeksi unta, ei se lapsikaan hyvin voi. Ja jos joku asia saa äidin nukkumaan paremmin, se hänelle suotakoon. Mä en tajua, mistä lähtee nämä syyttelyt ja arvailut, joiden mukaan tapa x aiheuttaa psyykkisiä vaurioita. Me olemme puhuneet VAIN nukkumisjärjestelyistä, emme pahoinpitelystä tai muista oikeista traumoja aiheuttavista jutuista. Väitän, että ei tältäkään palstalta löydy ainuttakaan tervejärkistä ihmistä, jos kaikesta pukkaa traumoja. Millainen olisikaan yksin nukutettu ja tuttipullolla ruokittu, rattaissa kuljetettu (eikä liinailtu), kertakäyttövaipatettu, ja vielä mahdollisesti kirppisvaatteisiin puettu lapsi? Siinähän meni kaikki perseelleen niin että heilahti. Lapsiparat. Ei tervettä päivää.
 
"Jenis"
Mitäs sitten kun meillä 11 kk ikäinen vauva, joka nukkuu perhepedissä ja saa öisin rintaa ihan vapaasti, heräilee ja valvottaa pitkin yötä? Mitäs tälle tehdään? Aina oletetaan, että huonosti nukkuva vauva on pinnasänkyyn yksin hylätty raukka, mutta on niitä uniongelmia vaistovanhemmillakin.
No noiden copy-paste-floodaajien mukaan tällainen ei ole mahdollista, koska perhepedissä kaikki nukkuvat parhaiten ja aamen. Vaimitensenymeni. Eli sinä ilmeisesti vain kuvittelet, että lapsesi valvottaa ;)
 
Mikä himputin ratkaisu se perhepeti on kaikkeen? Mä nukuin vanhempieni vieressä 8 vuotiaaksi. Ja jestas... ei käy kateeksi. Ikinä en sellaista soisi omille lapsilleni, saati itselleni. En uskaltanut lähteä pois sieltä. Kaikki pitää opetella. Myös se yksin nukkuminen. Muutin muuten pois sieltä vasta, kun koiramme jäi auton alle. Kriisi sai mut tajuamaan, että omassakin sängyssä voisi nukkua.
 
argh
Pitäisi varmaan näyttää tämä keskustelu neuvolan terveydenhoitajalle kun se Saatanasta seuraava ehdotti jo 4kk neuvolassa ensimmäisen kerran että voisi alkaa miettimään unikoulua. Sanoi kun lapsi on ruvennut syömään kiinteitä ja kaikki eri ruoka-aineet kokeiltu niin olisi hyvä miettiä/alkaa kokeilemaan unikoulua(ei siis 4kk iässä)
Vauva heräsi parhaimmillaan 10 krt yössä juomaan maitoa, vaikka söi kunnolla kiinteitä pitkin päivää. Syy miksi heräsi juomaan oli se että minä äitinä olin itse opettanut hänet siihen, se kuului meidän nukahtamisrituaaleihin.
Yhden yön mies piti vauvaa sylissä 30min mitä vauva oli hereillä, hyräili ja tuuditteli, eikä tarjottu sitä maitoa. Ja siitä lähtien vauva ei ole kertaakaan yöllä pyytänyt maitoa ja on nukkunut yöt läpeensä.
Eli vauva alkoi nukkumaan yönsä ilman huudattamista mutta teidän pirun fiksujen kaikkitietävien yli-näitien mielestä olemme tehneet tuossakin jotain peruuttamattomasti väärin.
Kyllä lapset pitäisi ottaa pois niiltä jotka eivät tee teidän oppien mukaan.
 
"niin"
Syy miksi heräsi juomaan oli se että minä äitinä olin itse opettanut hänet siihen, se kuului meidän nukahtamisrituaaleihin
Joskus on hyödyllistä ymmärtää, että jotkut vauvat ovat hyväunisia ja osaavat syntyjään rauhoittaa itsensä, kun taas toiset vauvat heräävät helposti yöllä ja ovat vaikeasti jälleen rauhoitettavissa. Jokainen vauva on erilainen ja unikäyttäytyminen liittyy enemmänkin synnynnäiseen tempperamenttiin (tai yöheräilyn kohdalla lääketieteellisiin syihin) kuin mihinkään äidin tai isän aikaansaamiin "huonoihin tapoihin".
 
argh
[QUOTE="niin";23317710]Joskus on hyödyllistä ymmärtää, että jotkut vauvat ovat hyväunisia ja osaavat syntyjään rauhoittaa itsensä, kun taas toiset vauvat heräävät helposti yöllä ja ovat vaikeasti jälleen rauhoitettavissa. Jokainen vauva on erilainen ja unikäyttäytyminen liittyy enemmänkin synnynnäiseen tempperamenttiin (tai yöheräilyn kohdalla lääketieteellisiin syihin) kuin mihinkään äidin tai isän aikaansaamiin "huonoihin tapoihin".[/QUOTE]

Tiedän kyllä lapseni tempperamentin ja tiesin kyllä myös että vauva ei öisin enää tarvinnut sitä maitoa ravinnon puolesta vaan se oli nukahtamiskeino jolle oli järkevää keksiä korvaava vaihtoehto tai kokeilla saada vauva nukkumaan yöt ilman maidolle heräämistä.
Ja väitän myös edelleen että itse opetin vauvan tuolle nukahtamistavalle, aina jos vauva heräsi ajattelin automaattisesti sen johtuvan nälästä/janosta ja tarjosin maitoa. Olen myös aika varma että kuka tahansa oppisi myös vastaavaan jos huomaisi että tiettyyn ärsykkeeseen saa tietyn itseään miellyttävän vastineen.
Ja väitän todellakin että jokainen lapsi on yksilöllinen, kaikkiin ei voi mitenkään soveltaa samoja kirjoitettuja ohjeita ja omien vanhempien terve järjenkäyttö on myös sallittua. Jos kirjoista kasvattaminen olisi ainoa oikea vaihtoehto niin eiköhän jokainen lähtisi synnytyslaitokselta kirjanippu kourassaan.
 
"mk76"
Hienoa ap!!! Huh, mikä ketju tästä unikoulu aiheesta tuli. Minäpäs järkytän teitä lisää: olen lähdössä 8 kk (!!) ikäisen vauvani kanssa unikouluun viikoksi, ihan ammattilaisten järjestämään kouluun. Tuskin noita kukaan järjestäisi jos niistä tulisi lapselle jotain traumoja tms. Meillä tilanne on se, että mulla on neljä muuta lasta eikä unikoulu onnistu kotona. Vauvani tissuttelee kaiket yöt tunnin välein ja olen ihan väsynyt. Olen mennyt puoli vuotta noin neljän tunnin yöunilla enkä jaksa enää yhtään. Vauvani ei huoli tuttia eikä tuttipulloa eli minä olen hänelle huvituttina. Minun on pakko päästä imetyksestä eroon koska mulla on perussairaus joka vaatii lääkityksen. Lääkkeitä en voi syödä ennenkuin lopetan imetyksen. Kyseessä on ns. lempeä unikoulu (tassutus) mutta väkisinkin vauva itkee hieman. Eli vauvan itkuun vastataan eikä häntä jätetä yksin. Mutta henkilö joka vastaa kutsuun on ekana kolmena yönä ventovieras vauvalle. Hyi minua, kylläpäs minä olen huono äiti kun annan lapsen ventovieraalle hoidettavaksi. Mutta tähän on nyt tultu! Ja minä olen oikeasti sitä mieltä että parempi pirteä, hyvinvoiva äiti kuin kuolemanväsynyt. Ai niin, lapsi nukkuu vieressäni, helpompi tissuttaa...
 
[QUOTE="mk76";23318522]Hienoa ap!!! Huh, mikä ketju tästä unikoulu aiheesta tuli. Minäpäs järkytän teitä lisää: olen lähdössä 8 kk (!!) ikäisen vauvani kanssa unikouluun viikoksi, ihan ammattilaisten järjestämään kouluun. Tuskin noita kukaan järjestäisi jos niistä tulisi lapselle jotain traumoja tms. Meillä tilanne on se, että mulla on neljä muuta lasta eikä unikoulu onnistu kotona. Vauvani tissuttelee kaiket yöt tunnin välein ja olen ihan väsynyt. Olen mennyt puoli vuotta noin neljän tunnin yöunilla enkä jaksa enää yhtään. Vauvani ei huoli tuttia eikä tuttipulloa eli minä olen hänelle huvituttina. Minun on pakko päästä imetyksestä eroon koska mulla on perussairaus joka vaatii lääkityksen. Lääkkeitä en voi syödä ennenkuin lopetan imetyksen. Kyseessä on ns. lempeä unikoulu (tassutus) mutta väkisinkin vauva itkee hieman. Eli vauvan itkuun vastataan eikä häntä jätetä yksin. Mutta henkilö joka vastaa kutsuun on ekana kolmena yönä ventovieras vauvalle. Hyi minua, kylläpäs minä olen huono äiti kun annan lapsen ventovieraalle hoidettavaksi. Mutta tähän on nyt tultu! Ja minä olen oikeasti sitä mieltä että parempi pirteä, hyvinvoiva äiti kuin kuolemanväsynyt. Ai niin, lapsi nukkuu vieressäni, helpompi tissuttaa...[/QUOTE]

Joo kyllä meni maailmakirjat sekaisin siitä että minun lapseni itkee yöllä enkä ole hänen vierellään joka sekunti!:D Ja arvatkaas mitä te superäidit?!! Meinaan tehdä näin ensi yönäkin jos enää edes herää yöllä itkemään.:) mä harkitsin myös tota unikoulua muualla, että lapsi ois menny kolmeksi yöksi järjestettyyn unikouluun, mutta kun ratkaisu löyty näin kotikonsteinkin niin ei tarvitse mihinkään lähteä.:)
 
Viimeksi muokattu:
"Sonja"
Joo kyllä meni maailmakirjat sekaisin siitä että minun lapseni itkee yöllä enkä ole hänen vierellään joka sekunti!:D Ja arvatkaas mitä te superäidit?!! Meinaan tehdä näin ensi yönäkin jos enää edes herää yöllä itkemään.:) mä harkitsin myös tota unikoulua muualla, että lapsi ois menny kolmeksi yöksi järjestettyyn unikouluun, mutta kun ratkaisu löyty näin kotikonsteinkin niin ei tarvitse mihinkään lähteä.:)
Muistan myös tuon ensimmäisen yön kun sain nukkua koko yön putkeen. Olo oli kuin karhulla, joka heräsi talviunilta :) Kahdella ensimmäisellä lapsella pidin ns. huudatusunikoulua. Ei silloin tiedetty mistään tassutteluista. Eivätkä he ole saaneet traumoja vaan ovat nukkuneet yönsä siitä lähtien. Kuopuksen kanssa tassuteltiin irti yöheräilyistä ja nyt hänkin nukkuu yöt läpeensä. Keskimmäisen kanssa valvoin 2,5- vuotta ajatellen, että hän lopettaa itse yösyömisen. Aloin olla niin väsynyt, että nukahtelin minne sattui ja unohtelin asioita. Pinna oli todella lyhyt. Onneksi olin niin järkevä, että ajattelin "Nyt riitti!". Minäkin olen yöuneni ansainnut, jotta jaksan olla parempi äiti lapsilleni. Nauttikaa siis ilman huonoa omatuntoa nukutuista öistä :)
 
"vieras"
Meillä kaikki lapset ovat alkaneet nukkua itse yönsä ilman mitään koulutusta. Noin yksvuotiaana. Tiukille otti, mutta nyt voin ainakin hyvällä omallatunnolla olla, koska vauvat saaneet aina olla lähelläni joka yö ilman itkuja.
 
"vieras"
Joo kyllä meni maailmakirjat sekaisin siitä että minun lapseni itkee yöllä enkä ole hänen vierellään joka sekunti!:D Ja arvatkaas mitä te superäidit?!! Meinaan tehdä näin ensi yönäkin jos enää edes herää yöllä itkemään.:) mä harkitsin myös tota unikoulua muualla, että lapsi ois menny kolmeksi yöksi järjestettyyn unikouluun, mutta kun ratkaisu löyty näin kotikonsteinkin niin ei tarvitse mihinkään lähteä.:)
Onnea valitsemallesi tielle. Älä sit tuu tänne ruikuttaa, ku vauvas alkaa herää kahta pahemmin.
 
[QUOTE="bbb";23318843]on[/QUOTE]


aivan. viittasinin tuolla mk76:n sarkastiseen viestiin, kun hän vie lapsensa muualle unikouluun, mutta kyseessähän on siis tassuttaminen, eikä itkettäminen, joka on tässä ketjussa ollut "tapetilla".
 

Yhteistyössä