Vähän mahtava tää vähähiilarinen dieetti!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tilsu:
Muakin kyllä kiinnostaa! Oon lukenut pari Zone-dieetti kirjaakin ja joskus pudottanut paljon painoa 30% P, 30% R, 40% HH -ruokavaliolla. Se oli helppoa ja kun samaan aikaan treenasin kuntosalilla niin tulokset oli huimia!

Mutta eipä ollut onnellinen loppu kun hiilarit vei mut taas :(
Nyt oon raskaana rv31 ja oon lihonnut jo 18kg ja pojusta veikataan isokokoista (kontrolli tulossa). Voisinko kuitenkin aloittaa?! Onko induktio liikaa? En tiiä miten pääsisin tästä hiilarikoukusta :kieh:
Vaikka itse karppaan nyt raskaana ollessakin, niin en suosittele kovin rajuja ruokavaliomuutoksia raskausaikana. Eli jätä induktiot myöhempään ja siirry hyväkarppaukseen. Isokokoisuuden vuoksihan on tärkein rajoittaa hiilareita, mutta laihduttaa ei raskausaikana kananta. Induktiolla laihdut melko varmasti.
 
vieras karppi
Keskeistä karppauksesa on se hiilareiden laatu. Siis sokeri pois. Hyväkarpit käyttävät usein hiivatonta, vähähiilarista Uotilan ruoisleipää ja jopa tummaa pastaa ja riisiä. Perunaa vältellään, koska on turhaa tärkkelystä. Hyväkarppaus on kenelle tahansa terveellinen ruokavalio, paljon kasviksia ja sopivasti proteiineja maitotuotteista ja lihasta, lisäksi rasvaa kohtuudella. Kenellekään ei sokeri ja liiat valkoiset hiilarit ole hyvästä, ihan siinä virallisterveellisessä ravitsemussuosituksessakaan.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Heh, tuo nimimerkki "hei" taitaa olla aikasta...juu...

Väittää että VOI EI OLE KOVAA RASVAA, vaikka SITÄ SE NIMENOMAAN ON.

Vitsit mikä hölömö.

Koitas huviksesi voi pakettia, tuntuuko se sinusta löysältä verrattuna öljyihin?

Niin, sitähän minäkin
*repskops* Itse kyllä ole kenekään nähnyt väittävän, ettei voi ole kovaa. Ehkä minulla jäi sitten joku viesti lukematta.
Tuossahan tuo juuri niin väittää...
Missä kohtaa oli muka väite siitä, etteikö voi olisi kovaa rasvaa? :eek:
Mitähän jos tuo yksi vieras opettelisi lukemaan. :D Mä en ole missään vaiheessa väittänyt, ettei VOI OLE KOVAA RASVAA! :D

Kyllä täällä näköjään kaikenlaista tallaajaa liikkuu... :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Onko jäätelö sallittua? :p

Löytyykö jostain hyviä ruokaohjeita ko. dieetille? Kun mulla tuo ruuanlaittotaito meinaa rajoittua aika paljon vain peruna, riisi ja pasta ruokiin. :ashamed:

Mutta eikö tumma riisi ole sallittua sillon tällön käytettynä?

Onko täälä muuten mitään karppaajien kerhoa?


Mua kiinnostais tää, mut se on niin vaikea lähtee muuttamaan ku tottunu että aamupalalla syö muroja tai leipää (sentään ruisleipää), ruualla just peruna tai riisi.. Ja nyt hankala sikäli, että kun on tuo rakennushomma, ja käydään anoppilassa syömässä. Sielä on AINA perunaa ruuaksi, leipää välipalalla, pullaa kahvilla... :( Rehuista lähinnä porkkanaraastetta tarjolla. Vanhempia ihmisiä ne jo, joten niiltä ei kyllä voi vaatia että "parempaa" tarjolle laittasivat.
Kermajäätelöä voi pitää ihan karppiherkkuna. Ei siis päivittäiseen ruokavalioon eikä ketoosiin pyrkiville, mutta satunnaiseen nautiskeluun.

Reseptejä löytyy kirjoista, http://www.karppaus.info/forum/viewforum.php?f=2&sid=c047a368562b71d295229200e8861a27 ja http://resepti.karppaus.info

Ennen kuin aloitat suosittelen lukemaan kirjan tai pari. Toistan itseäni, mutta karppauksen huono maine johtuu osaltaan pekoni-muna-kokeiluista, joissa asiaan ei ole perhedytty juurikaan. Ei siis ositellen sotaan.
 
Mervi
Voi hyvät hyssykät!!
Siis sanokaapa mulle mihin teidän mielestä ihminen tarvitsee Leipää,Pastaa,Perunaa? Peruna on tärkkelystä,leipä ja pasta jauhoa ja suolaa ym..
Karppauksessa on kyse proteiini ja kasvispainotteisesta ruokavaliosta. Kenen mielestä pasta on terveellisempää kuin parsakaali tai leipä terveellisempää kuin paprika,kurkku tai tomaatti? Onko liha,kala tai kana epäterveellistä? Ihminen tarvitsee myös rasvaa mutta valkoista sokeria ei.
Karppaus vie sokerinhimon ja ainaisen nälän,jotka johtuvat hiilihydraateista ja ns.sokeripiikeistä,eli verensokeri nousee ja laskee todella nopeasti. Kasvikset ja proteiini pitävät verensokerin tasaisena joten nälkä,kiukku ja karkinhimo pysyvät poissa.
Mikä tässä oli epäterveellistä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras karppi:
Keskeistä karppauksesa on se hiilareiden laatu. Siis sokeri pois. Hyväkarpit käyttävät usein hiivatonta, vähähiilarista Uotilan ruoisleipää ja jopa tummaa pastaa ja riisiä. Perunaa vältellään, koska on turhaa tärkkelystä. Hyväkarppaus on kenelle tahansa terveellinen ruokavalio, paljon kasviksia ja sopivasti proteiineja maitotuotteista ja lihasta, lisäksi rasvaa kohtuudella. Kenellekään ei sokeri ja liiat valkoiset hiilarit ole hyvästä, ihan siinä virallisterveellisessä ravitsemussuosituksessakaan.
Ja sitten jokaiseen karppauksen "sääntöön" löytyy poikkeus. Minä ja mieheni syömme vähäisen leipämme itse tehdyn ranskanleivän muodossa. Minulle rukii aiheuttaa ihottumaa ja miehelle vatsavaivoja.

Tämän kommentin pointtina ei ollut sekoittaa karppausta suunnittelvia vaan tuoda esiin karppauksen kirjoa. Jokainen löytää ajan kanssa omaa kehoaan kuunnellen itselleen parhaan tavan karpata. Itse hylkäsin noin vuoden vhh-diettailun jälkeen viljat kokonaan ja sain ihoni kuntoon. Mieheni valittaessa ruisleivän aiheuttamia mahaoireita ja siirtyessä kokeilumielessä ranskanleipään, päätin osallistua ko. ihmiskokeeseen. Nyt noin parin kuukauden vehnän syönnin (määrät kuitenkin pieniä ) jälkeen ihoni on yhä hyvässä kunnossa.

Ruisleivästä saan ihottuman -jonka useampi lääkäri on todennut atooppiseksi ja ainoa hoitokeino on ollut rasvaus. Eli karppaus pelasti minut myös kortisoonilta. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
onko toi kauheen terveellistä?kun kuiteskin pitäis kuituakin saada ja rasvat ei kyl koskaan ole niinku kolestrolin takia terveellinen vaihtoehto :/ ja jos ei hedelmiäkään saisi hedelmäsokerin takia käyttää, niin ei kasviksista kaikkia vitamiinejä saa :/
Ei sovi kaikille, rasvojen takia.
Kuituja saa rehuista mielin määrin. Ja vitamiineja saa purkista jos on tarvis :).
okei...kulostaa ihan mielenkiintoiselta.....mut itse olen laihduttanut ihan päinvastoin.....eli syönyt hyvin vähärasvaista ja lisännyt liikuntaa =) meillä rakastetaan pastoja, ja riisi ruokia, joten niistä on aika vaikea luopua.....herkuttelen kerran viikossa lauantaina jolloin karkit, sipsit, rasvaiset ruoat.
:attn: teillä jotka käytätte tuota vähähiilari diettiä niin onko teillä ns. karkkipäivää koskaan...sipsejä?poppiksia? ym. hiilari pommeja?
 
Kipinäsääri
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
onko toi kauheen terveellistä?kun kuiteskin pitäis kuituakin saada ja rasvat ei kyl koskaan ole niinku kolestrolin takia terveellinen vaihtoehto :/ ja jos ei hedelmiäkään saisi hedelmäsokerin takia käyttää, niin ei kasviksista kaikkia vitamiinejä saa :/
Ei sovi kaikille, rasvojen takia.
Kuituja saa rehuista mielin määrin. Ja vitamiineja saa purkista jos on tarvis :).
okei...kulostaa ihan mielenkiintoiselta.....mut itse olen laihduttanut ihan päinvastoin.....eli syönyt hyvin vähärasvaista ja lisännyt liikuntaa =) meillä rakastetaan pastoja, ja riisi ruokia, joten niistä on aika vaikea luopua.....herkuttelen kerran viikossa lauantaina jolloin karkit, sipsit, rasvaiset ruoat.
:attn: teillä jotka käytätte tuota vähähiilari diettiä niin onko teillä ns. karkkipäivää koskaan...sipsejä?poppiksia? ym. hiilari pommeja?
Ei, kun ei vaan tee mieli. Varmaan söisin jos mieli tekisi, vaikeahan sitä on uskoa kuinka ne namukat ja sipsit sieltä hyllystä ei enään huudakaan mun nimeä:D

Mä herkuttelen mansikoilla ja kermavaahdolla

 
pyh
Alkuperäinen kirjoittaja Mervi:
Voi hyvät hyssykät!!
Siis sanokaapa mulle mihin teidän mielestä ihminen tarvitsee Leipää,Pastaa,Perunaa? Peruna on tärkkelystä,leipä ja pasta jauhoa ja suolaa ym..
Karppauksessa on kyse proteiini ja kasvispainotteisesta ruokavaliosta. Kenen mielestä pasta on terveellisempää kuin parsakaali tai leipä terveellisempää kuin paprika,kurkku tai tomaatti? Onko liha,kala tai kana epäterveellistä? Ihminen tarvitsee myös rasvaa mutta valkoista sokeria ei.
Karppaus vie sokerinhimon ja ainaisen nälän,jotka johtuvat hiilihydraateista ja ns.sokeripiikeistä,eli verensokeri nousee ja laskee todella nopeasti. Kasvikset ja proteiini pitävät verensokerin tasaisena joten nälkä,kiukku ja karkinhimo pysyvät poissa.
Mikä tässä oli epäterveellistä?
No tottakai sinä saat syödä mitä huvittaa, mutta itse en ainakaan lähde noudattamaan yhtäkään dieettiä. Syön mitä kulloinkin mieli tekee, muut miettiköön jokaisen suupalansa ihan rauhassa.
kyllä ihmiselle viljatuotteet ovat esim lihaa tärkeämpiä.
:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
onko toi kauheen terveellistä?kun kuiteskin pitäis kuituakin saada ja rasvat ei kyl koskaan ole niinku kolestrolin takia terveellinen vaihtoehto :/ ja jos ei hedelmiäkään saisi hedelmäsokerin takia käyttää, niin ei kasviksista kaikkia vitamiinejä saa :/
Ei sovi kaikille, rasvojen takia.
Kuituja saa rehuista mielin määrin. Ja vitamiineja saa purkista jos on tarvis :).
okei...kulostaa ihan mielenkiintoiselta.....mut itse olen laihduttanut ihan päinvastoin.....eli syönyt hyvin vähärasvaista ja lisännyt liikuntaa =) meillä rakastetaan pastoja, ja riisi ruokia, joten niistä on aika vaikea luopua.....herkuttelen kerran viikossa lauantaina jolloin karkit, sipsit, rasvaiset ruoat.
:attn: teillä jotka käytätte tuota vähähiilari diettiä niin onko teillä ns. karkkipäivää koskaan...sipsejä?poppiksia? ym. hiilari pommeja?
Sipsejä ja poppareita ei enää tee mieli. Joskus kylässä otan "testimielessä" tai kohteliasuuttani muutaman, mutta ne eivät enää laukaise entistä himoa. Ennen illanistujaisissa sipsikulhon viereen istuminen tiesi sen vailenemista. Kerroin aiemmin, että meillä ollaan aika rentoja ja esim. nyt laskiaiseksi leivottiin laskiaspullaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pyh:
No tottakai sinä saat syödä mitä huvittaa, mutta itse en ainakaan lähde noudattamaan yhtäkään dieettiä. Syön mitä kulloinkin mieli tekee, muut miettiköön jokaisen suupalansa ihan rauhassa.
kyllä ihmiselle viljatuotteet ovat esim lihaa tärkeämpiä.
:)
Niin minäkin syön -VHH:n myötä mieliteot ovat muuttuneet, mutta mitään en syö mitä mieleni ei tee.

Tuo viljojen nosto lihan yli oli sellaista puppua tai sitten provosointia, etten jaksa kommentoida asiaa kuin mainitsemalla, että kerrohan kuinka ihmiset ovat pärjänneet ennen viljelyn keksimistä? Viimeisimpänä vaikkapa terveenä ja hyvinvoinena pysneet eskimot?
 
Terveellistä
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja PirunRasittava:
Mitäs kolesteroliarvot tykkää tollasesta? Kuullostaa vastenmieliseltä dietiltä. Rasvaa,rasvaa,rasvaa. Yök... Eikä hedelmiä! :eek: :eek:
Mun muutama tuttu, jotka ovat noudattaneet tätä jo vuosia, käyvät säännöllisesti testaamassa kolesteroliarvonsa, ja kunnossa on. Jos ei olisi, ei tätä elämäntapaa voisi enää jatkaa, mun käsittääkseni.
Ei ole vastenmielistä vaan päinvastoin tosi herkullista :). Ei sitä rasvaa rasvana syödä, vaan esim. kevytkerman sijasta käytetään kuohukermaa, kevytmargariinin sijasta oikeaa voita, ei rasvatonta jogurttia vaan tavallista, ei 5% fetaa vaan ihan oikeaa fetajuustoa, jne. Eli makua on rutkasti enemmän kuin kevyttuotteissa.
Marjoja saa syödä, samoin kasviksia, hedelmiäkin saa jos ja kun ei ihan orjallisesti noudata ruokavaliota ja katsoo missä hedelmissä on vähemmän hiilareita.
Mä en pystyis syömään oikeeta voita ja kuohikermaa. Hyi yäk... Se rasva oikein maistuu läpi. Mut kukin tavallaan.
Eikös muuten itse herra Atkins kuollut sydänkohtaukseen...?
Nimenomaan kukin tavallaan. Mä en enää pysty syömään kevytkermoja ja margariinejä. En halua enää lapata sisälmyksiini guargumeja ja muita myrkkyjä... katsopas joskus kevytkermasta tai margariinistä kuinka monta lisäainetta se sisältää. Ainakin 5-6 E-koodia on jokaisessa, ja vertaapa sitten kermaan ja voihin. Niissä kun ei ole lainkaan lisäaineita. Sitä paitsi ruuanlaittoon tarvitsee laittaa vain 1 dl kuohukermaa ja maku on parempi kuin koko purkki kevytkermaa, ja se on huomattavasti terveellisempää. Mä on vähintään 100 %, että viimeistään 10 vuoden päästä lisäaineet tunnustetaan tupakan kaltaiseksi riskiksi esim. syöpään sairastumiselle.

Muuten meillä on myöskin rento ote ruokavalioon. Olemme siirtyneet välttämään kaikkia lisäainetuotteita ja suosimme kasviksia, kalaa ja lihaa. Syömme kuitenkin myös ruisleipää ja joskus vähän perunaa, riisiä tai pastaa. Aiemmin meidän ruokavalion perusta oli hiilarit, nyt ne ovat vain pieni lisuke. Hedelmiä syömme niin paljon kuin maistuu ja marjojen määrää meidän pitäisi vielä lisätä.

Matkalla terveellisempään ja luonnollisempaan ruokavalioon, ilman laskemista ja paineita!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
ja vielä kysyn, et entäs lapset? koulussahan kuitekin syövät normi ruokaa
Useimmat karppiperheiden lapset syövät koulussa ja tarhassa samaa ruokaa kuin muutkin (huomioiden tietysti ruoka-aineallergiat). Näitä tärkkelyspainotteisia aterioita tasapainotetaan sitten kotona terveellisillä vaihtoehdoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pyh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mervi:
Voi hyvät hyssykät!!
Siis sanokaapa mulle mihin teidän mielestä ihminen tarvitsee Leipää,Pastaa,Perunaa? Peruna on tärkkelystä,leipä ja pasta jauhoa ja suolaa ym..
Karppauksessa on kyse proteiini ja kasvispainotteisesta ruokavaliosta. Kenen mielestä pasta on terveellisempää kuin parsakaali tai leipä terveellisempää kuin paprika,kurkku tai tomaatti? Onko liha,kala tai kana epäterveellistä? Ihminen tarvitsee myös rasvaa mutta valkoista sokeria ei.
Karppaus vie sokerinhimon ja ainaisen nälän,jotka johtuvat hiilihydraateista ja ns.sokeripiikeistä,eli verensokeri nousee ja laskee todella nopeasti. Kasvikset ja proteiini pitävät verensokerin tasaisena joten nälkä,kiukku ja karkinhimo pysyvät poissa.
Mikä tässä oli epäterveellistä?
No tottakai sinä saat syödä mitä huvittaa, mutta itse en ainakaan lähde noudattamaan yhtäkään dieettiä. Syön mitä kulloinkin mieli tekee, muut miettiköön jokaisen suupalansa ihan rauhassa.
kyllä ihmiselle viljatuotteet ovat esim lihaa tärkeämpiä.
:)
Olet varmasti vähintään lukenut aiheesta muutamia kunnon tutkimuksia kun voit sanoa noin? Se että asia on sinun mielestäsi noin, ei kelpaa faktaväitteen pohjaksi. Tiedoksesi; hiilihydraatit ovat ainoa makroravinne jota ilman ihminen voi elää. Sen sijaan ilman rasvaa ja proteiinia ihminen lopulta kuolee. Eli kuinkas se vilja nyt onkaan lihaa tärkeämpää?

Voit aloittaa selvittämällä mikä on makroravinne.

Itse en ole minkään sortin karppaaja, kunhan muuten ravintoasioihin perehtynyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Tilsu:
Muakin kyllä kiinnostaa! Oon lukenut pari Zone-dieetti kirjaakin ja joskus pudottanut paljon painoa 30% P, 30% R, 40% HH -ruokavaliolla. Se oli helppoa ja kun samaan aikaan treenasin kuntosalilla niin tulokset oli huimia!

Mutta eipä ollut onnellinen loppu kun hiilarit vei mut taas :(
Nyt oon raskaana rv31 ja oon lihonnut jo 18kg ja pojusta veikataan isokokoista (kontrolli tulossa). Voisinko kuitenkin aloittaa?! Onko induktio liikaa? En tiiä miten pääsisin tästä hiilarikoukusta :kieh:
Vaikka itse karppaan nyt raskaana ollessakin, niin en suosittele kovin rajuja ruokavaliomuutoksia raskausaikana. Eli jätä induktiot myöhempään ja siirry hyväkarppaukseen. Isokokoisuuden vuoksihan on tärkein rajoittaa hiilareita, mutta laihduttaa ei raskausaikana kananta. Induktiolla laihdut melko varmasti.
Induktio :eek: Mikä helvetti se on ? :ashamed:

 
Uskon että tämä toimii. Nyt kun itse laihduttaa, sen huomaa että eri tavat sopivat erilaisille ihmisille. Näin äkkiseltään ajateltuna en voisi jättää hedelmiä pois ruokavaliosta, ja perunaa. Leipää en syö välttämättä joka päivä ollenkaan, ja silloin kun syön niin tummaa leipää. Voi, kerma ja munakkaat eivät minulle alas mene vaikka pakottaisin.
 
merkkaan! just lainasin kirjastosta tuon atkinsin uuden kirjan,.. lueskellut olen ja takuulla kokeilen tuota hiilaritonta valiota ! pari päivää olen yrittänyt olla syömättä perunaa ymm. leipää, syönyt vaan salaattia ja kastiketta, hedelmiä makean nälkään.,no ei mee ihan tuon atkinsin mukaan mut paino putos yhtäkkiä 3kg, tästä jatketaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja capris:
merkkaan! just lainasin kirjastosta tuon atkinsin uuden kirjan,.. lueskellut olen ja takuulla kokeilen tuota hiilaritonta valiota ! pari päivää olen yrittänyt olla syömättä perunaa ymm. leipää, syönyt vaan salaattia ja kastiketta, hedelmiä makean nälkään.,no ei mee ihan tuon atkinsin mukaan mut paino putos yhtäkkiä 3kg, tästä jatketaan!
Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei ole pelkkä Atkins. Eli hedelmät mahtuvat tietyissä rajoissa karppiruokavalioon, Atkinsin kirjat ovat hyvä taustamateriaali, mutta esim. meillä ei ole koskaan noudatettu mitään tiettyä suuntaa vaan on alun opettelun jälkeen syöty oman kehon tarpeiden mukaisesti.
 

Yhteistyössä