vauva autossa, kaukalossa vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja ninniis
  • Ensimmäinen viesti
ninniis
Olenko ainoa joka ottaa vauvan pois turvakaukalosta ajon aika jos vauva itkee kaukalossa? Siis jos ollaan miehen kanssa yhdessä autolla liikkeellä.

Mies tekee nykyisin saman jos itse olen ajovuorossa, aluksi vastusti ajatusta irroittaa vauva vöistä mutta nykyisin toimii samoin kuin minä. Ennemmin tyytyväinen vauva ilman vlitä kuin ajomatkat yhtä huutoa...
 
vieras...
Ehkä olet. Minä en ottanut, vaan autoiltiin vain välttämättömät ekan puolen vuoden aikana. Välttämättömillä matkoilla tarvittaessa pysähdeltiin tai kärsittiin, mutta en ollut valmis kohtaamaan niitä seurauksia jos kolaroidaan ja vauva on sylissä.
 
vieras...
Ehkä olet. Minä en ottanut, vaan autoiltiin vain välttämättömät ekan puolen vuoden aikana. Välttämättömillä matkoilla tarvittaessa pysähdeltiin tai kärsittiin, mutta en ollut valmis kohtaamaan niitä seurauksia jos kolaroidaan ja vauva on sylissä.
Myönnän kyllä, että olen joskus automatkan jälkeen ajatellut, että tälläkin automatkalla vauva olisi ollut paremmin turvassa sylissä: emme kolaroineet, ja sylissä olisi se henkinenkin turvallisuus jäänyt kokematta. Mutta silti, kun sitä ei etukäteen tiedä, en ole valmis ottamaan riskiä.
 
vierass
Ei IKINÄ vauvaa irti turvavöistä ajon aikana! Välillä pysähdyttiin rauhottelemaan, välillä jopa imetin niin että molemmat oli turvavöissä (ei paras asento kyllä mutta onnistuu, itse en toki silloin ajanut vaan mies). Yleensä ajotettiin pidemmät matkat päiväuniaikaan tai ainakin niin että vauva oli juuri syötetty ja vaippa vaihdettu.
 
se ap
No toivottavasti kukaan muu ei ole yhtä tyhmä!! Mitäpä sitä turvallisuutta edes ajattelemaan...

Psstt, auton voi hetkeksi pysäyttää ja tyynnytellä vauvaa silloin sylissä.
Näin toiminkin jos autoilen ilman miestäni (joskus joudun pysähtelemään varmaankin kilsan välein - vauvamme ei todellakaan viihdy autossa) mutta jos mukana on kuskin lisäksi joku muu, on vauva välillä sylissä.

Tiedostan riskit eli tämä on tietoinen päätös.
 
"..."
Ei kai kukaan voi noin oikeasti tehdä??? Ei se vauva siitä pienestä itkusta rikki mene, bussipysäkkejä ja taukopaikkoja on ihan varmasti niin paljon joka puolella ettei sitä lasta huudattaa tarvitse kauaa. Kyllä minä ainakin ennemmin annan lasten hetken huutaa kuin vaarannan koko elämää..
 
Mieeee
Toivottavasti olet! Minulla läheiset aikuiset ihmiset, joilla oli turvavyöt asianmukaisesti kiinni, olivat hiuskarvan päässä kuolemasta. En todellakaan ottaisi riskiä, että joudumme onnettomuuteen juuri kun vauva on irti kaukalosta. Järjetöntä!!
 
V.ieras
Näin toiminkin jos autoilen ilman miestäni (joskus joudun pysähtelemään varmaankin kilsan välein - vauvamme ei todellakaan viihdy autossa) mutta jos mukana on kuskin lisäksi joku muu, on vauva välillä sylissä.

Tiedostan riskit eli tämä on tietoinen päätös.
Se varmaan helpottaa, se tietoinen päätös, siinä vaiheessa jos se kolari joskus tulee.
Onnea.
Toivottavasti sikiät helposti niin saatte uuden vauvan sitten kuolleen/vakavasti vammautuneen tilalle.

Mutta jeps, idiootteja riittää ihan joka lähtöön.
 
  • Tykkää
Reactions: dipt ja Aina Marina
öhhh
Näin toiminkin jos autoilen ilman miestäni (joskus joudun pysähtelemään varmaankin kilsan välein - vauvamme ei todellakaan viihdy autossa) mutta jos mukana on kuskin lisäksi joku muu, on vauva välillä sylissä.

Tiedostan riskit eli tämä on tietoinen päätös.
Tietoinen päätös rikkoa lakia? Tiedoksi vaan, vauvaa ei saa kuljettaa noin henkilöautossa. Seuraukset voi olla mitä vaan huomautuksesta syytteisiin kuoleman tuottamuksesta (jos ajatte kolarin ja vauva lentää tuulilasin läpi kuolemaan).
 
"..."
Eikös siitä saa sakotkin, jos sattuu poliisit näkemään? Meillä ei minkään ikäinen ota turvavöitä pois kesken ajon! Ei lapsi, eikä aikuinen. En halua ottaa riskiä, että reissu jää lapsen viimeiseksi. Jos on hätä niin auto pysäytetään sopivaan paikkaan.
 
vieras...
Minäkin kauhistuin aloittajan toimintaa. Enkä hyväksy.

Mutta jos ajatellaan vaihtoehtoja:
- ei autoilla vrt. autoillaan kaukalon kanssa
- autoillaan kaukalon kanssa vr.t autoillaan ilman kaukaloa
Niin ensimmäisessä se ero kahden vaihtoehdon välillä kuoleman tai vamman riskissä on SUUREMPI kuin jälkimmäisessä, ja sen autoilupäätöksen moni tekee ihan itsestäänselvästi edes ajattelematta asiaa.

Samoin esimerkiksi vauvan kuoleman/vamman riski on alatiesynnytyksessä suurempi kuin suunnitellussa sektiossa (sektiossa on sitten muita vauvaan ja äitiin kohdistuvia riskejä), mutta kai suurin osa nyt kuitenkin valitsee sen alatiesynnytyksen ensisijaisesti?

Ja kätkytkuoleman riski vaunuissa on suurempi kuin sylissä päikkäreillä, ja silti se on normi.

Edelleen, en pysty hyväksymään aloittajan toimintaa, mutta elämä ei ole mustavalkoista. JOKAINEN tekee valintoja, jotka lisäävät oman lapsen vamman tai kuoleman riskiä.
 
kljbhglkh
"curling-äiti" pahimmasta päästä... onhan se kamalaa jos lasta itkettää.. mutta sellaista se elämä vaan on.
Miten curling-vanhemmuus tähän liittyy? Ja se ON kamalaa jos vauvaa kovin itkettää, tai ainakin sen kuuluisi olla kamalaa jokaiselle täyspäiselle vanhemmalle. En toki ehdota ratkaisuksi turvakaukalotta matkustamista (vaan matkustamatta jättämistä, pysähdyksissä rauhoittelua tai tarvittaessa yhteistä kärsimistä), mutta välinpitämätön suhtautuminen itkuun on vähintään yhtä huono vanhemmuutta.
 
se ap
Se varmaan helpottaa, se tietoinen päätös, siinä vaiheessa jos se kolari joskus tulee.
Onnea.
Toivottavasti sikiät helposti niin saatte uuden vauvan sitten kuolleen/vakavasti vammautuneen tilalle.

Mutta jeps, idiootteja riittää ihan joka lähtöön.
No ei se tietenkään helpota (vaikka mielestäsi idiootti olenkin ????). Toisella tavalla ilmaistuna tarkoitin vain riskien tiedostamisella sitä etten tuudittaudu olettamukseen että toiminta olisi riskitöntä. Mutta näin siis meillä toimitaan.
 
polkmi
Ikinä en ole ottanut lasta pois turvaistuimista ajon aikana. Eikä meillä koskaan ole ollut ongelmia että lapsi aukaisisi matkan aikana itse vyönsä. Vauvasta lähtee jo asennekasvatus.
 
hhhh
Miten curling-vanhemmuus tähän liittyy? Ja se ON kamalaa jos vauvaa kovin itkettää, tai ainakin sen kuuluisi olla kamalaa jokaiselle täyspäiselle vanhemmalle. En toki ehdota ratkaisuksi turvakaukalotta matkustamista (vaan matkustamatta jättämistä, pysähdyksissä rauhoittelua tai tarvittaessa yhteistä kärsimistä), mutta välinpitämätön suhtautuminen itkuun on vähintään yhtä huono vanhemmuutta.
Liittyy siten, että Curling-äiti silottelee lapsensa tien juurikin keinolla millä hyvänsä, vaikka sitten siinä lapsen paras ja turvallisuus unohtuisi. Kunhan vaan ei pienelle tule paha mieli.

On se toki kamalaa jos vauvaa hirveästi itkettää, mutta pitäisi ymmärtää sekin ettei se vauva siitä pienestä itkusta rikki mene.
 
V.ieras
No ei se tietenkään helpota (vaikka mielestäsi idiootti olenkin ????). Toisella tavalla ilmaistuna tarkoitin vain riskien tiedostamisella sitä etten tuudittaudu olettamukseen että toiminta olisi riskitöntä. Mutta näin siis meillä toimitaan.
No ette te kovin fiksujakaan voi olla kun noin toimitte!

Olisiko se jatkossa niin vaikeata pysähtyä hetkeksi vauvaa hyssyttelemään. Silloinkin kun olette molemmat vanhemmat mukana.

Kun on niin kamalan vaikea ymmärtää, että joku uskaltaa ja viitsii riskeerata oman pienensä elämän noin.
 
"zxc"
Kyllä se vaan on pysähdyttävä, jos vauva alkaa itkemään. Laissa ei ole poikkeusta vauvankuljetukseen siinä tilanteessa, että häntä pitää hoivata.
Enkä usko, että kovinkaan moni toimii ap:n tavoin. Ei tulisi mieleenikään.
 
vierass
Vauvan itkuun pitää tietenkin vastata. Mutta mieluummin yrittäisin tehdä vauvan matkustamisesta mahdollisimman mukavaa (vaippa kuiva, vatsa täynnä, röyhtäytetty ja sopivasti vaatteita ettei ole kuuma/kylmä, jokin viihdykelelu, lisäksi peili voi esim. olla hyvä) ja sitten pysähtyä kesken matkan jos pitää lasta kuitenkin rauhoitella. Tolla toiminnalla ap tavallaan opettaa vauvalle että autossa huutamalla pääsee syliin ja se on mun mielestä huono juttu. Ei meidänkään lapset aina autossa viihdy mutta turvavöitä ei avata vaikka mikä ois. Ne on kiinni vanhemmilla sekä lapsilla autossa, piste. Vauva ei ole poikkeus. Arvaa ap mitä tapahtuu jos sattuu onnettomuus kun vauva on sylissä? Kumpi on pahempi, kuolema/vamma vai lapsen itku seuraavaa pysähtymispaikkaa odotellessa?
 

Yhteistyössä