vauva autossa, kaukalossa vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja ninniis
  • Ensimmäinen viesti
se ap
Etkö sä oikeasti tajua että on AIVAN sama miten hyviä kuskeja sinä tai miehesi olette kun tuolla liikenteessä mennään? Siellä kun on muitakin. Joku tulee varomattomasti kolmion takaa. Toinen on kävellä ajatuksissaan auton alle ja jouduttekin tekemään äkkijarrutuksen. Onkin mustaa jäätä jolla auto lähtee liukuun, tai auto joutuu vesiliirtoon. Hirvi hyppää puskista eteen. Vastaantuleva auto ajautuu teidän kaistalle. Rattijuoppo osuu samalle tielle. Kaikki ihan realistisia, jossain vaiheessa jopa todennäköisiä tapahtumia koska niitä tapahtuu päivittäin.

Kuvitteletko sä tosissas pitäväsi silloin vauvasta kiinni? Kuvitteletko että pystyt jotenkin suojelemaan lastasi? Voihan olla että asianmukaisesti kiinnitettykin lapsi loukkaantuu, mutta se ainakin on epätodennäköisempää.

Mitä tulee tuohon ls juttuun niin valitettavasti asia on niin että sä TOISTUVASTI ja TIETOISESTI vaarannat lapsesi hengen ja terveyden. Sä et halua nähdä asiaa näin, mutta niin se on. Etenkin kun laki sanoo aivan selvästi että jokaisen on käytettävä turvavöitä ja alle 135 cm asianmukaista turvaistuinta. Tyhmyys tai mukavuudenhalu ei ole riittäviä syitä kiertää lakia.
Äh, yritän pitää keskustelun asiallisella linjalla. Toivottavasti onnistun...

En ole kirjoittanut mitään siitä olenko minä (tai mieheni) hyvä kuski vai en. Kirjoitin että "muun liikenteen ohella se on se kuski... jolla on merkitystä onnettomuusriskiin." Lisäksi annoin vain esimerkkejä mitkä lisäävät sitä riskiä. Kuvailemistasi uhkatekijöistä olen täysin samaa mieltä ja listaa voisi jatkaa pidemmällekin.

Ja kysymykseesi "Kuvitteletko sä tosissas pitäväsi silloin vauvasta kiinni" on vastaus: En kuvittele. G-voimien muodostuminen on hallussa.
 
hhhhh
Joo kyllä luin, sillä ei ole mitään merkitystä. Ne ei oikeuta yhtään sen enempää kuljettamaan vauvaa ilman kaukaloa autossa eikä siten liity asiaan mitenkään.

Mutta ap taitaa olla provo, jättää esim vastaamatta oleellisiin kysymyksiin: miten se on vauvan hylkäämistä, jos istut vieressä ja lohdutat? Tässäkin yksi tärkeä pointti, mikä kumoaa tuon sinun syysi sille miksi muka pitäisi ottaa syliin kesken ajon.

Tai miksi on ajeltava päivittäin 30 min matkoja pikkuvauvan kanssa? Ja vielä koko konkkaronkalla?
 
Aivot narikassa
Huh! Minä olen ollut yhtä vastuuton kun ketjun aloittaja mutta en ole enää tästä lähin!! :O aina tiesin mitä voi käydä mutta jotenkin ajattelin että "ei meille kuitenkaan kolaria tule.." Tosi typerää!! Kiitos herätyksestä.... Nyt enemmän pysähtelyjä vaan.
 
V.ieras
Vastaatko nyt, hyvä ap, että miksi se vauva pitää aina sinne autoon ottaa mukaan? Mitä niin pakollisia menoja teillä on (tekstisi mukaan päivittäin olette tunnin autossa),että sitä vauvaa on pakko autossa kuljettaa?
 
se ap
Jos auton takapenkillä istuu kolme lasta, missä se aikuinen istuisi lohduttelemassa vauvaa?

Jos vauva on täysimetyksellä eikä huoli tuttipulloa tai tuttia, on se aina äidin matkassa. Kaikkialla.

Aiemmassa tekstissäni kirjoitin että joudumme ajamaan lähes päivittäin. Sen tarkemmin erittelemättä usko pois, perheillä voi olla pakollisia menoja.

Selvensikö tämä kuviota yhtään?
 
V.ieras
Jos auton takapenkillä istuu kolme lasta, missä se aikuinen istuisi lohduttelemassa vauvaa?

Jos vauva on täysimetyksellä eikä huoli tuttipulloa tai tuttia, on se aina äidin matkassa. Kaikkialla.

Aiemmassa tekstissäni kirjoitin että joudumme ajamaan lähes päivittäin. Sen tarkemmin erittelemättä usko pois, perheillä voi olla pakollisia menoja.

Selvensikö tämä kuviota yhtään?
Kyllä mä ihmettelen, että kahden vanhemman perheessä sitä vauvaa pitää joka paikkaan ottaa mukaan...

Joka päivä, tai edes lähes joka päivä, ei voi olla pakollisia menoja. Paitsi työmatkat.
 
"Jenis"
Jos auton takapenkillä istuu kolme lasta, missä se aikuinen istuisi lohduttelemassa vauvaa?

Jos vauva on täysimetyksellä eikä huoli tuttipulloa tai tuttia, on se aina äidin matkassa. Kaikkialla.

Aiemmassa tekstissäni kirjoitin että joudumme ajamaan lähes päivittäin. Sen tarkemmin erittelemättä usko pois, perheillä voi olla pakollisia menoja.

Selvensikö tämä kuviota yhtään?
Ei selventänyt pätkän vertaa. Mulla on ollu 2 täysimetyksellä ollutta vauvaa, ja ei ne silti ole ollu mun matkassa AINA, KAIKKIALLA. Ja ehkä laittaisin yhden isommista lapsista etupenkille ja airbagin pois päältä, jotta se toinen aikuinen vois istua takapenkillä vauvaa rauhoittelemassa.
 
se ap
Jos auton takapenkillä istuu kolme lasta, missä se aikuinen istuisi lohduttelemassa vauvaa?

Jos vauva on täysimetyksellä eikä huoli tuttipulloa tai tuttia, on se aina äidin matkassa. Kaikkialla.

Aiemmassa tekstissäni kirjoitin että joudumme ajamaan lähes päivittäin. Sen tarkemmin erittelemättä usko pois, perheillä voi olla pakollisia menoja.

Selvensikö tämä kuviota yhtään?
Korjauksena että ajoittain meillä on mahdollista että aikuinen istuu takana. Silloin on tottakai viihdytysyrityksenä ne klassiset lasten- kuin aikuistenlaulut, kaikenmaailman vinkulelut, käsien taputtelu, pöristely jne. Koko arsenaali. Silitys tuntuu tuossa tilanteessa olevan täyttä myrkkyä...
 
Jos minä näkisin ap:n tai kenen tahansa vauvan autossa sylissä, soittaisin samantien poliisit paikalla ja ennen heidän saapumistaan yrittäisin estää matkaanlähdön jos ovat vasta lähdössä.

Toivon ettei tuollaisia hulluja oikeasti ole olemassa.
 
Ken guru
[QUOTE="Jenis";30264539]No minusta tuo aika tyhjentävästi kertoi, miten tässä tapauksessa tulisi toimia - lain mukaan ;) Eli koko ketju ja kaikki "rääkyminen" on täysin turhaa, mitään käypiä perusteluja ei ole sille että kuljettaa vauvaa autossa sylissä.[/QUOTE]

No eihän vastannut. Ei se laki suojaa busseja onnettomuuksilta. Kysymys kuului, että miksi nämä samaiset hysteeriset ihmiset kuskaavat lapsiaan busseissa vaunuissa, ilman turvakaukaloa.

Ja typeriä nuo silmänvinkkaushymiöt. Naks naks, tunnet lain tuolta osin..vai mihin oikein pyrit sillä. Nuo silmänvinkkaushymiöt on vittuiluyritys, että toisit itseäsi esille jotenkin muita älykkäämpänä. Todellisuudessa antaa tyhmän kuvan. Tuossakin jokainen tietää mitä laissa lukee.

Aloittajan kannattaa myös muistaa että jos vanhempi on tietoisesti asettanut lapsensa varaan ja sitten sattuukin vakavaa niin kuolemantuottamuksesta joutuu varmasti oikeuteen
Samalla tavalla busseissa saatetaan lapsi tietoisesti vaaraan. Joka ikinen bussimatka.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
se ap taas
[QUOTE="Jenis";30264539]No minusta tuo aika tyhjentävästi kertoi, miten tässä tapauksessa tulisi toimia - lain mukaan ;) Eli koko ketju ja kaikki "rääkyminen" on täysin turhaa, mitään käypiä perusteluja ei ole sille että kuljettaa vauvaa autossa sylissä.[/QUOTE]

Minä kutsun tällaista "rääkymistä" keskusteluksi... Laki on laki - understood (tosin se vaihtelee ajasta ja valtionrajoista riippuen). Mutta jos keskustelu kulkee tasolla "ei saa varastaa, koska varastaminen on väärin", on keskustelua hieman vaikea jatkaa...

Anyway - onko muilla kokemuksia autoilua vihaavasta vauvasta. Jospa löytyisi vielä jokin uusi vinkki vauvan viihtymiseen?
 
"Ööp"
Kaukalon vaihto toisen merkkiseen lopetti meillä huudon kuin seinään. Britaxin kaukalo oli todella huonon mallinen jostain syystä, Gracon kaukalo hiljensi auto-kiljujat. Brion toimi myös. Ja kommentti aiheeseen, vauva aina huudosta huolimatta kaukalossa kun auto liikkuu. Aina ei voi tehdä niinkuin olisi kiva, joskus pitää tehdä niinkuin on pakko. En olisi ikinä antanut anteeksi itselleni jos vauva olisi menehtynyt siksi, että kolarin tullen olisikin istunut sylissäni kaukalon sijaan. Vauva ei siitä itkusta vaurioidu jos aikuinen pysyy rauhallisena tilanteessa.
 
"Ninni"
Mä olen kanssa sitä mieltä, että lastensuojelu on tällaisten vanhempien kohdalla ihan paikallaan.. Se vaan on niin, että auto ei liiku metriäkään, jollei muksut ole istuimissaan vyöt kiinni ja tähän ei oikeasti ole kyllä mitään poikkeuksia. Että aloittajan vaihtoehdot on joko siitä autoilusta luopuminen tai sitten sen vauvan totuttamínen siihen autoiluun ja sitten vaan kestettävä se huuto mikä tulee. Ei se vauva siitä rikki mene. Mutta ehdottomasti se vanhempi sinne takapenkille nyt ensin ja todella erilaiset kaukalot kokeiluun (saa vuokrallekin esim. MLL:lta).

Mä olen kanssa aika varma, että se vauva kuitenkin ajan myötä huutaa vähemmän, JOS johdonmukaisesti pidetään siinä kaukalossa. Tolla teidän systeemillä teillä on hyvällä tuurilla kohta sellanen parivuotias täystuho irrallaan riekkumassa siellä autossa (vai minkä ikäisenä sitä muksua sitten voi alkaa huudattaa?) ja huonommalla tuurilla sitten yksi lapsi vähemmän.. Miettikää nyt vielä.
 
Ken guru
[QUOTE="Ninni";30268104]Mä olen kanssa sitä mieltä, että lastensuojelu on tällaisten vanhempien kohdalla ihan paikallaan.. Se vaan on niin, että auto ei liiku metriäkään, jollei muksut ole istuimissaan vyöt kiinni ja tähän ei oikeasti ole kyllä mitään poikkeuksia. Että aloittajan vaihtoehdot on joko siitä autoilusta luopuminen tai sitten sen vauvan totuttamínen siihen autoiluun ja sitten vaan kestettävä se huuto mikä tulee. Ei se vauva siitä rikki mene. Mutta ehdottomasti se vanhempi sinne takapenkille nyt ensin ja todella erilaiset kaukalot kokeiluun (saa vuokrallekin esim. MLL:lta).

Mä olen kanssa aika varma, että se vauva kuitenkin ajan myötä huutaa vähemmän, JOS johdonmukaisesti pidetään siinä kaukalossa. Tolla teidän systeemillä teillä on hyvällä tuurilla kohta sellanen parivuotias täystuho irrallaan riekkumassa siellä autossa (vai minkä ikäisenä sitä muksua sitten voi alkaa huudattaa?) ja huonommalla tuurilla sitten yksi lapsi vähemmän.. Miettikää nyt vielä.[/QUOTE]

Sinä et ilmeisesti sitten liiku busseilla lastesi kanssa. Koskaan.
 
"Ninni"
No itse asiassa en ole kyllä bussilla kulkenut koskaan vauvan kanssa. Metrossa, junassa ja lentokoneessa on matkustanut omassa kaukalossa. Ja jos mun tarttis vauvan kanssa matkustaa bussilla, niin toki se olis siinä kaukalossa sittenkin.

Mutta eihän tässä siitä ollut edes kyse. Ihan henkilöautollahan se aloittaja vauvaa kuskaa. Ja mun käsityksen mukaan esim. Linja-auto on turvallisempi kolarinkin tullessa kuin henkilöauto. Ja toisekseen, laki on laki. Ja jos tietoisesti ja säännöllisesti rikkoo lakia niin, että se vaarantaa lapsen hengen, niin mun mielestä se just on lastensuojelutapaus silloin.
 
Ken guru
[QUOTE="Ninni";30268138]No itse asiassa en ole kyllä bussilla kulkenut koskaan vauvan kanssa. Metrossa, junassa ja lentokoneessa on matkustanut omassa kaukalossa. Ja jos mun tarttis vauvan kanssa matkustaa bussilla, niin toki se olis siinä kaukalossa sittenkin.

Mutta eihän tässä siitä ollut edes kyse. Ihan henkilöautollahan se aloittaja vauvaa kuskaa. Ja mun käsityksen mukaan esim. Linja-auto on turvallisempi kolarinkin tullessa kuin henkilöauto. Ja toisekseen, laki on laki. Ja jos tietoisesti ja säännöllisesti rikkoo lakia niin, että se vaarantaa lapsen hengen, niin mun mielestä se just on lastensuojelutapaus silloin.[/QUOTE]

Onko? Busseissa on ainakin tilaa lentää jos kolari sattuu.

Edelleen, ei mikään laki estä/ehkäise bussia kolaroimasta.
 

Yhteistyössä