Viimeistään syksyllä 2016 ehkäisyn jättävät

papurinsessa kannattaa ehdottomasti ottaa masennus puheeksi neuvolassa, osaavat sitten ennakoida ja neuvoa ajoissa jos tuntuu että on menossa sille raiteille. Itse sain nopeasti apua neuvolasta ja pääsin heti neuvolapsykologille juttelemaan, missä käyn edelleenkin.

Onhan se oman lapsen saaminen kuitenkin sellainen ainutlaatuinen juttu, mitä ei mikään muu korvaa. Plussan näkeminen raskaustetissä, odotus, valmistautuminen vauvan tuloon, synnytys, vauva-arki on kaikki sitä ihanaa kokonaisuutta. Ja se on totta että oikeaa aikaa ei varmasti tule vauvalle, se on vaan päätettävä, että nyt annetaan lapselle mahdollisuus ja kaikki muu kyllä järjestyy.

Äidiksi kasvaminen ensimmäisen lapsen kohdalla on kyllä aikamoinen matka, ei todellakaan helppo. Tai jokainen kokee sen varmasti vähän erilailla, mutta itselle oli todella raskasta jo odotusajasta asti. Meillä oli myös todella suuret remontit meneillään meidän talossa samaan aikaan kun odotettiin vauvaa ja vielä silloin kun vauva syntyi. Remontti valmistui vasta tänä keväänä. Oli aikamoinen rutistus. Toivon että toisen lapsen kohdalla edes jotkut asiat tuntuisi helpommalta kun moni asia on jo tuttua. Uskon että niin onkin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nano89
Juuri se äidiksi kasvaminen pelottaa ja jännittää. En näe itseäni sellaisena kun koin oman äidin, mut äidin kanssa kun ollaan juteltu niin kyllä hänkin kuulemma oli ajoittain pihalla siitä mitä lapsen kans tehään :LOL: vaikka tiiän että ollaan miehen kans valmiita niin pelottaahan se silti.

Nyt oon ihan jossain vauvakuumehuuruissa, hermot kireellä, oon ihan muissa maailmoissa enkä jaksa keskittyy oikein mihinkää. Oon laskenu mahdollista raskautta, joka on todella todella epätodennäkönen.

Tänää kokeiltiin "varmojen päivien" kikkaa ja lopuks vielä sit kyllä laitettiin kondomi. Kerroin miehelle et mun tiedoissa on noin 99% epävarmuus kun en tunne yhtään kiertoani ja kaikki perustuu netistä lukemaani mut tää riitti hänelle :LOL:

Mites teidän muiden illat on sujunu?:)
 
Niin ja vanhempainvapaista sen verran että meillä on itsestään selvää, että minä pidän, koska miehellä parempi palkka ja omalla palkallani en pystyisi meitä elättämään. Tällä hetkellä olen osittaisella hoitovapaalla eli teen nelipäiväistä työviikkoa, mikä on ollut kyllä kiva ratkaisu. Teen täätä siihen asti kun mahdolliselle äitiyslomalle jäisin tai vähintään vuoden vielä.

Niin tarkoitatko Nano89 iltojen sujumisella mahdollista touhuilua vällyjen välissä? :D Itselläni on ollut voimakasta haluttomuutta esimoisen odotuksesta lähtien, mutta nyt alkanut helpottaa hieman kun ollaan miehen kanssa enemmän taas lähennytty. Jotenkin vauvan kanssa on niin tiiviistii ettei halua että mies tulee koskemaankaan. Nyt tosiaan ollut aktiivisempaa, mutta viime ovulaation aikaan mies vielä halusi kumin laittaa. Katsotaan seuraavasta kierrosta sitten jos ei nyt touhutippa vauvaa tule. :D

Vauvakuume huuruissa täälläkin, että varmaan senkin takia seksikin on taas kiinnostanut enemmän. :D
 
Syssy^^ :ROFLMAO: mietin ihan yleisesti mut ajoitus oli kyl kieltämättä hyvä. Ja kyllähän petipuuhat kuuluu aika olennaisesti tähän lastenteko vaiheeseen eli periaatteessa joo :LOL:

Vanhempainvapaista. Ymmärrän Syssy^^, kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta. Me ollaan molemmat vielä opiskelijoita joten ei sinänsä haittaa kumpi on kotona kun tulot on sentilleen samat :) Mulla on tosin opiskelut paremmalla mallilla niin saa nähdä kuinka käy ja että malttaako sitä sit lähteä vauvan luota kun voisi vielä olla kotona :sneaky:
 
Syssy^^ :ROFLMAO: mietin ihan yleisesti mut ajoitus oli kyl kieltämättä hyvä. Ja kyllähän petipuuhat kuuluu aika olennaisesti tähän lastenteko vaiheeseen eli periaatteessa joo

Vanhempainvapaista. Ymmärrän Syssy^^, kuulostaa ihan järkevältä ratkaisulta. Me ollaan molemmat vielä opiskelijoita joten ei sinänsä haittaa kumpi on kotona kun tulot on sentilleen samat :) Mulla on tosin opiskelut paremmalla mallilla niin saa nähdä kuinka käy ja että malttaako sitä sit lähteä vauvan luota kun voisi vielä olla kotona :sneaky:
Totta, opiskelijana ei niin väliä varmaan kumpi jää kotiin. Meillä vaan on asuntolaina ja muut menot niin täytyy vähän miettiä.

Itse en ollut äitiysloman päättyessä vielä valmis palaamaan töihin, mutta kun tyttö oli vähän päälle vuoden niin alkoi seinät kaatua päälle. Palasin töihin tammikuussa kun tyttö oli 1,5v. Oli aika sopiva ikä laittaa hoitoon ja on meillä kuitenkin ollut pitkät viikonloput yhdessä kun olen perjantait kotona. :) Riippuu siis hyvin paljon lapsesta ja vanhemmista nämä asiat ja joskus taloudellinen tilanne voi pakottaa palaaman töihin.
 
Hehe! Oliskohan mies vähän lämpiämässä vauva-ajatukselle kun otti tänään puheeksi auton vaihdon. Että voiskohan tän tulkita niin että isäntä näyttäis jo vähän vihreää valoa asian suhteen? :D Jos nyt tulisi toinen lapsi niin pitäisi kyllä vaihtaa isompaan autoon. Sanoin vaan, että voithan alkaa jo katsella perheautoa kun on niin tarkka autojen suhteen.

Itseä vähän ärsyttää kun on niin huono peruskunto, varsinkin lihaskunto. Olisi kiva olla vähän paremmassa kunnossa niin jaksaisi raskaudenkin paremmin. Raskauskilot kyllä lähti ihan hyvin imetyksen myötä ja niitä kiloja tulikin varmaan 25kg. Toivottavasti seuraavassa vähän vähemmän!

Mites teillä muilla, onko peruskunto millanen ja harrastatteko liikuntaa kuinka?

Itse harrastan tanssia, tarkemmin paritanssia. Minulla on mukava treenipari kenen kanssa treenaan kerran viikossa, enempää en ehdikkään, mutta se on kiva että edes vähän pääsee liikkumaan itselle mieluisan lajin parissa.
 
Sitä mietin myös, että voi olla etten ole valmis vielä lähtemään kotoa kun äitiysloma loppuu. Oon aika äitimäinen jo koirien kanssa niin miten sitten lapsen :rolleyes: mut aika näyttää millanen mama musta tulee.

Hyvältä kuulostaa, auton vaihto isompaan on mun mielestä miesten kielellä sama kun että joo, tehdään lapsi. Meillä kans on puhuttu vähän auton ostosta, helpottais liikkumista ihan hirveästi, vaikka tästä läheltä kaikki kaupat löytyykin.

Mä jaksaisin puhua liikunnasta varmaan yhtä paljon kun vauvoista :oops:. Nyt on tosin käden rasitusvamman takia jääny vähän vähemmälle täs viimesen 6kk aikana. Mutta käyn salilla ja toisinaan ryhmäliikunnoissa ja pari tuntia lenkkeilyä koirien kanssa päivittäin. Peruskunto on ihan hyvä, uskoisin. Haluaisin kuitenkin ehkä vähän enemmän lihaksia näkyville, tosin en tiedä miten hyvin tää toive menee yhteen raskaustoiveiden kanssa..

Paritanssi kuulostaa tosi kivalta! Ootko kauan harrastanu ja minkälaista? Kävin joskus kaverin kanssa kokeilemassa lindyhopp (vai miten nyt kirjoitetaankaan) ja tykkäsin paljon, se oli sellanen että voisin alottaakin jos vaan pari löytyisi :)
 
Hehe! Oliskohan mies vähän lämpiämässä vauva-ajatukselle kun otti tänään puheeksi auton vaihdon. Että voiskohan tän tulkita niin että isäntä näyttäis jo vähän vihreää valoa asian suhteen? :D Jos nyt tulisi toinen lapsi niin pitäisi kyllä vaihtaa isompaan autoon. Sanoin vaan, että voithan alkaa jo katsella perheautoa kun on niin tarkka autojen suhteen.

Itseä vähän ärsyttää kun on niin huono peruskunto, varsinkin lihaskunto. Olisi kiva olla vähän paremmassa kunnossa niin jaksaisi raskaudenkin paremmin. Raskauskilot kyllä lähti ihan hyvin imetyksen myötä ja niitä kiloja tulikin varmaan 25kg. Toivottavasti seuraavassa vähän vähemmän!

Mites teillä muilla, onko peruskunto millanen ja harrastatteko liikuntaa kuinka?

Itse harrastan tanssia, tarkemmin paritanssia. Minulla on mukava treenipari kenen kanssa treenaan kerran viikossa, enempää en ehdikkään, mutta se on kiva että edes vähän pääsee liikkumaan itselle mieluisan lajin parissa.

Meillä auto vaihtui jo 1,5v sitten kun häitä alettiin suunnittelemaan, nyt on tehtaalta tilattu varmasti turvallinen perhefarkku mihin mies vielä varmisti että on isofixit :D Eli prosessia mieskin tehnyt tässä jo pitkän aikaa ennen kuin lopulta näytti vihreää valoa ja NYT KAPSELI POISTETTU!! Tänään kävin tosiaan poistattamassa ja tästä se yritys sit alkaa. Lääkärikin sanoi että heti saa alkaa yrittämään ja että saa nähdä kuinka pian tavataan uudelleen, hih :)

Liikuntaa täälläkin harrastellaan. Tällä hetkellä lähinnä koiran kanssa lenkkeilyä, työmatkapyöräilyä ja puutarhatöitä. Rakas harrastus lentopallo on jäänyt kun toistaiseksi kivaa joukkuetta en ole tästä kaupungista löytänyt (asuttu reilu vuosi) mutta ilmeisesti syksyllä vois olla mahdollisuus oman alan ihmisten joukkueeseen, mutta jospa sekin jäis jos raskaana oltais xD
 
Hyviä ajatuksia teillä! :) Onhan lapsensaaminen aina iso ja ajatuksia herättävä asia.

Ootteko muuten puhuneet vanhempainvapaista ja miten ne pidetään, puoliksi vai äiti kokonaan? Meillä mies haluaa että pistetään puoliksi ja tykkään tästä ideasta paljon (y)
Meillä mennään varmaan niin, että äiti kokonaan. Yritän tosin vielä nyt syksyllä hakea kouluunkin, niin ihan varmoja suunnitelmia ei voi vielä lyödä lukkoon. Mieluummin tosin minä jäisin vuodeksi pois koulusta kuin mies töistä:LOL: Minä kun niitä vauvoja paljon enemmän haluan, niin olen myös innokkaampi jäämään hoitamaan. Olen ammatiltani lastenhoitaja niin on jo jotain kokemustastakin. Mies sen sijaan pelkää kamalasti vauva-arkea ja sitä että "ei osaa".
 
Meillä auto vaihtui jo 1,5v sitten kun häitä alettiin suunnittelemaan, nyt on tehtaalta tilattu varmasti turvallinen perhefarkku mihin mies vielä varmisti että on isofixit :D Eli prosessia mieskin tehnyt tässä jo pitkän aikaa ennen kuin lopulta näytti vihreää valoa ja NYT KAPSELI POISTETTU!! Tänään kävin tosiaan poistattamassa ja tästä se yritys sit alkaa. Lääkärikin sanoi että heti saa alkaa yrittämään ja että saa nähdä kuinka pian tavataan uudelleen, hih :)

Liikuntaa täälläkin harrastellaan. Tällä hetkellä lähinnä koiran kanssa lenkkeilyä, työmatkapyöräilyä ja puutarhatöitä. Rakas harrastus lentopallo on jäänyt kun toistaiseksi kivaa joukkuetta en ole tästä kaupungista löytänyt (asuttu reilu vuosi) mutta ilmeisesti syksyllä vois olla mahdollisuus oman alan ihmisten joukkueeseen, mutta jospa sekin jäis jos raskaana oltais xD
Paljon onnea teille yritykseen ja plussatuulia :love::love::love:(y)
 
  • Tykkää
Reactions: Sandelinos
Sitä mietin myös, että voi olla etten ole valmis vielä lähtemään kotoa kun äitiysloma loppuu. Oon aika äitimäinen jo koirien kanssa niin miten sitten lapsen :rolleyes: mut aika näyttää millanen mama musta tulee.

Hyvältä kuulostaa, auton vaihto isompaan on mun mielestä miesten kielellä sama kun että joo, tehdään lapsi. Meillä kans on puhuttu vähän auton ostosta, helpottais liikkumista ihan hirveästi, vaikka tästä läheltä kaikki kaupat löytyykin.

Mä jaksaisin puhua liikunnasta varmaan yhtä paljon kun vauvoista :oops:. Nyt on tosin käden rasitusvamman takia jääny vähän vähemmälle täs viimesen 6kk aikana. Mutta käyn salilla ja toisinaan ryhmäliikunnoissa ja pari tuntia lenkkeilyä koirien kanssa päivittäin. Peruskunto on ihan hyvä, uskoisin. Haluaisin kuitenkin ehkä vähän enemmän lihaksia näkyville, tosin en tiedä miten hyvin tää toive menee yhteen raskaustoiveiden kanssa..

Paritanssi kuulostaa tosi kivalta! Ootko kauan harrastanu ja minkälaista? Kävin joskus kaverin kanssa kokeilemassa lindyhopp (vai miten nyt kirjoitetaankaan) ja tykkäsin paljon, se oli sellanen että voisin alottaakin jos vaan pari löytyisi :)
Sitä ei tosiaan tiedä millasia puolia äitiys tuo itsestä esiin. Itselle tuli vähän yllätyksenä se että en viihtynytkään niin hyvin lapsen kanssa kotona kun aluksi odotin juuri sitä kotona oloa. Kaikkia ei ole tehty kotiäideiksi vaikka lapsia haluaisikin.

Kuulostaa hyvältä sinun liikuntaharrastukset. Itsekkin kävin esikoisen synnyttyä vuoden salilla, mutta jouduin lopettamaan kun aika ei riitä kaikkeen.

Olen tanssinut west coast swingiä nyt vuodesta -11 asti. Pidin 1,5-vuotta taukoa odotusaikana. Lindy hoppia on tullut myös tanssittua pari vuotta ja muita swing-lajeja. Tuo wcs vaan tuntuu olevan mieluisin laji minulle.
 
Meillä auto vaihtui jo 1,5v sitten kun häitä alettiin suunnittelemaan, nyt on tehtaalta tilattu varmasti turvallinen perhefarkku mihin mies vielä varmisti että on isofixit :D Eli prosessia mieskin tehnyt tässä jo pitkän aikaa ennen kuin lopulta näytti vihreää valoa ja NYT KAPSELI POISTETTU!! Tänään kävin tosiaan poistattamassa ja tästä se yritys sit alkaa. Lääkärikin sanoi että heti saa alkaa yrittämään ja että saa nähdä kuinka pian tavataan uudelleen, hih :)

Liikuntaa täälläkin harrastellaan. Tällä hetkellä lähinnä koiran kanssa lenkkeilyä, työmatkapyöräilyä ja puutarhatöitä. Rakas harrastus lentopallo on jäänyt kun toistaiseksi kivaa joukkuetta en ole tästä kaupungista löytänyt (asuttu reilu vuosi) mutta ilmeisesti syksyllä vois olla mahdollisuus oman alan ihmisten joukkueeseen, mutta jospa sekin jäis jos raskaana oltais xD
Hei mahtavaa! Nyt vaan vauvan teko hommiin. :D

Auton vaihto tuntuu olevan miehille osa lapsen hankinta prosessia. Me ollaan pärjätty yhden lapsen kanssa pienemmällä autolla, mutta jos toinen tulee niin melkein pakko vaihtaa. Sitä se mies varmaan alkanutkin pohtimaan kun minä tässä olen kuumeillut. :D Tulee vaan kallis vaihto kun miehelle ei ihan mikä vaan kelpaa. Täytyy olla audi...ja mielellään neliveto.
 
Aika ei tosiaan riitä kaikkeen ja itelläkin jää salilla käynti aika-ajoin pois just kiireiden takia. Arkiliikunnassa on kuitenki pyöräily ympäri vuoden ja lenkit koirien kanssa, niin oon antanu itelleni luvan välillä jättää käymättä, kun se on se mistä saan aina stressin aikaan. Muutenkin yrittää nyt vähentää stressiä, luin jostain et stressillä on vaikutus raskautumiseen.

Papuprinsessa, teillä kans kuulostaa järkevältä ratkasulta toi. En usko et tähän on mitään oikeaa tai väärää kun kaikilla on niin eri tilanteet, toiveet ja tavat. Paras olis tietty että molemmat kotona ja rahaa tulis aivan kuin töissä kävisi :ROFLMAO:

Me asutaan tällä hetkellä ulkomailla, mutta oon Helsingistä kotosin ja siellä vietetään lomat. Sinne varmaan ollaan muuttamassa sit jossain vaiheessa, kun on sopiva hetki. Toisaalta kiinnostais asua muuallakin hetki, Vaasa on aivan ihana paikka, eikä Lapissakaan huono olis olla, eli saa nähdä mihin päin Suomea asettaudutaan sit joskus :)

Wsc:tä en olekaan kokeillut, tosin en oo montaa muutakaan lajia, mut oon aina halunnut kokeilla ja oppia paritansseja enemmänkin. Oon pienestä asti kattonu kaikkia tanssileffoja ja parhaat on paritanssiaiheisia, nyt en tietenkään vaa muista yhdenkään nimeä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: papurinsessa
Vitsit kun en malta odottaa odottamista, kuulostaa niin hölmöltä mut uskon et te ymmärrätte :X3: Mies naureskeli tossa just että miten voi odottaa odottamista, mut ku se ei oo ihan mitä tahansa odotusta.

Eniten ärsyttää tällä hetkellä et kierukan poistamisesta on vasta reilut 2 viikkoa eli en tiedä yhtään missä vaiheessa kiertoa mennään. Poiston aikaan oli vuoto mut mulla nyt vuoti joka toinen viikko ja aina seksin jälkeen. Ootteko te muut perillä kierrostanne ja noin suurinpiirtein millon ovulaatio tapahtuu?
 
Vitsit kun en malta odottaa odottamista, kuulostaa niin hölmöltä mut uskon et te ymmärrätte :X3: Mies naureskeli tossa just että miten voi odottaa odottamista, mut ku se ei oo ihan mitä tahansa odotusta.

Eniten ärsyttää tällä hetkellä et kierukan poistamisesta on vasta reilut 2 viikkoa eli en tiedä yhtään missä vaiheessa kiertoa mennään. Poiston aikaan oli vuoto mut mulla nyt vuoti joka toinen viikko ja aina seksin jälkeen. Ootteko te muut perillä kierrostanne ja noin suurinpiirtein millon ovulaatio tapahtuu?
Mulla kerkes kierrot tasaantua ennen kapselin poistoa ja ainakin joka toinen kierto luulen kipujen perusteella tapahtuneen ovulaation. Viime kierto venyi ja sen luultavasti ovuloimaton, puolivaiheen kivutkin loisti poissaolollaan. Nyt kp 13 ja limat alkaneet lisääntyä, juilintaa (outoa kyllä, vaihtaa vähän puolta, mut pääasiassa vasemmalla puolella) ja ovulaatiota odotan viikonvaihteeseen, varmaan sunnuntaina tai heti alkuviikosta eli täytyy nyt hyödyntää heti tää eka mahdollisuus :)
 
Mulla kerkes kierrot tasaantua ennen kapselin poistoa ja ainakin joka toinen kierto luulen kipujen perusteella tapahtuneen ovulaation. Viime kierto venyi ja sen luultavasti ovuloimaton, puolivaiheen kivutkin loisti poissaolollaan. Nyt kp 13 ja limat alkaneet lisääntyä, juilintaa (outoa kyllä, vaihtaa vähän puolta, mut pääasiassa vasemmalla puolella) ja ovulaatiota odotan viikonvaihteeseen, varmaan sunnuntaina tai heti alkuviikosta eli täytyy nyt hyödyntää heti tää eka mahdollisuus :)
Niin ja sellainen vielä tuli mieleen että toive raskautumisesta on kova emsimmäisten kiertojen aikana, sillä mulla on aina ollu toooooodella niukat ja lyhyet vuodot, paketti tampponeja kestäny niin kauan että välillä heitettävä pois ja ostettava uusia kun tarve siis todella pieni. Tietyllä tapaa jäänyt myös mieleen kummittelemaan kun pari vuotta sitten papa-kokeen yhteydessä lääkäri teki sisätutkimuksen ja kertoi mun kohdun tuntuvan tosi pieneltä, vaikkei se kai mitään oikeasti merkkaakaan, yksilöitähän me ollaan. Lisäksi mulla on todella kipeät kuukautiset, kipuilut alkaa reilusti ennen kuukautisia ja ei lopu samaan aikaan vuodon kanssa. Ehkä tässä tieto lisää tuskaa kun ammattini on mikä on. Elämäni suurin pelko kuitenkin ollut jo vuosia lapsettomuus ja tietysti mietityttänyt enemmän kun aihe tullut ajankohtaisemmaksi. No aika näyttää ja pitää vaan koittaa elää päivä kerrallaan murehtimatta, sillä kun ei positiivisia vaikutuksia ole sitten yhtään... x)
 
Itse asun pääkaupunkiseudulla. Ei kyllä haittais myöhemmin muuttaa pidemmällekin :)

Mulla on aina ollut aika vaihteleva kierto... E-pillereiden lopettamisen jälkeen kierto alkoi vihdoin tasaantua ja on ollut nyt aika lailla sen 28-31 päivää. Nyt kuitenkin kierto jo jotain 35/29 ellei enemmänkin... Missä mun menkat on :cry:

Mulla on myös tuo, että kamala kiire odottamaan! Saisinpa jostain malttia :LOL: Tää on just mun ongelma aina, että en ikinä malttais odottaa mitään.
 
Vitsit kun en malta odottaa odottamista, kuulostaa niin hölmöltä mut uskon et te ymmärrätte :X3: Mies naureskeli tossa just että miten voi odottaa odottamista, mut ku se ei oo ihan mitä tahansa odotusta.

Eniten ärsyttää tällä hetkellä et kierukan poistamisesta on vasta reilut 2 viikkoa eli en tiedä yhtään missä vaiheessa kiertoa mennään. Poiston aikaan oli vuoto mut mulla nyt vuoti joka toinen viikko ja aina seksin jälkeen. Ootteko te muut perillä kierrostanne ja noin suurinpiirtein millon ovulaatio tapahtuu?
Todellakin tiedän miltä susta tuntuu! Just tänään mietin, että alkais nyt jo uusi kierto niin pääsis vauvan teko hommiin. :D

Niin kuin tuolla aikasemminkin kirjoittelin, että on todella säännöllinen 25-27 päivän kierto ja ovulaatio hyvin täsmällisesti 13-15 kp välillä. Tunnen ovulaation lähes joka kierrossa ja nyt kun kova halu raskautua niin tuntemukset vielä voimakkaammat ja haluja on! :D

En ole viiteen vuoteen käyttänyt mitään hormonaalisia juttuja enkä tule ikinä enää käyttämäänkään.
 
Niin ja sellainen vielä tuli mieleen että toive raskautumisesta on kova emsimmäisten kiertojen aikana, sillä mulla on aina ollu toooooodella niukat ja lyhyet vuodot, paketti tampponeja kestäny niin kauan että välillä heitettävä pois ja ostettava uusia kun tarve siis todella pieni. Tietyllä tapaa jäänyt myös mieleen kummittelemaan kun pari vuotta sitten papa-kokeen yhteydessä lääkäri teki sisätutkimuksen ja kertoi mun kohdun tuntuvan tosi pieneltä, vaikkei se kai mitään oikeasti merkkaakaan, yksilöitähän me ollaan. Lisäksi mulla on todella kipeät kuukautiset, kipuilut alkaa reilusti ennen kuukautisia ja ei lopu samaan aikaan vuodon kanssa. Ehkä tässä tieto lisää tuskaa kun ammattini on mikä on. Elämäni suurin pelko kuitenkin ollut jo vuosia lapsettomuus ja tietysti mietityttänyt enemmän kun aihe tullut ajankohtaisemmaksi. No aika näyttää ja pitää vaan koittaa elää päivä kerrallaan murehtimatta, sillä kun ei positiivisia vaikutuksia ole sitten yhtään... x)
Varmasti tieto lisää tuskaa, mutta eipä siinä auta kun yrittää olla stressaamatta ja miettimättä liikaa. Minulla myös epäiltiin nuorempana että olis monirakkulaiset munasarjat ja saattaisi olla hankalaa raskautua, mutta sitä ongelmaa ei vielä ole ollut.
 
Syssy^^, anteeks tyhmä kysymys, miks et halua enää ikinä hormonaalista ehkäisyä?

Just keskusteltiin miehen kanssa et elokuun 20-27.päivä alotetaan yrittäminen. Kyllä tää on tarkkaa :D Mä olisin jo nyt halukas mut juttelin gynekologini kanssa ja kuulin, että yrittämisen voi alottaa heti mut voi olla hyvä odottaa yks kierto. Keskenmenon riski on kuitenki suurempi ekassa kierrossa, kun kohtu ei ole vielä ihan täysin palautunut. Sitä en tiedä, kuinka paljon suurempi se riski sitten on, luultavasti melkein olematon.

Mä niin kovin odotan et oon jo laskenu mitkä mahdollisuudet mul oli tulla raskaaks siinä kun kierukka poistettiin. Ja tuntuu että ne mahollisuudet vaan kasvaa päivä päivältä, vaik tiedän, että 99% varmuudella en oo raskaana. Odottelen täs nyt viel hetken, kaapissa on yks raskaustesti niin koitan säästellä sitä. Tiedän et jos alan testailemaan niin mulla menee siihen omaisuus ku pitää joka välissä varmistaa.

Ovulaatiotestejä mietin vielä, haluaisin tietää miten ne toimii mut mies ei halunnu niitä, sano et ainakin aluks haluaa yrittää ilman mitään "stressitekijötä"

Kahvinjuonti pitäis pikkuhiljaa jättää kans, mut vitsit ku tykkään siitä vaan niin paljon. Varsinki aamukahvi.
 
Syssy^^, anteeks tyhmä kysymys, miks et halua enää ikinä hormonaalista ehkäisyä?

Just keskusteltiin miehen kanssa et elokuun 20-27.päivä alotetaan yrittäminen. Kyllä tää on tarkkaa :D Mä olisin jo nyt halukas mut juttelin gynekologini kanssa ja kuulin, että yrittämisen voi alottaa heti mut voi olla hyvä odottaa yks kierto. Keskenmenon riski on kuitenki suurempi ekassa kierrossa, kun kohtu ei ole vielä ihan täysin palautunut. Sitä en tiedä, kuinka paljon suurempi se riski sitten on, luultavasti melkein olematon.

Mä niin kovin odotan et oon jo laskenu mitkä mahdollisuudet mul oli tulla raskaaks siinä kun kierukka poistettiin. Ja tuntuu että ne mahollisuudet vaan kasvaa päivä päivältä, vaik tiedän, että 99% varmuudella en oo raskaana. Odottelen täs nyt viel hetken, kaapissa on yks raskaustesti niin koitan säästellä sitä. Tiedän et jos alan testailemaan niin mulla menee siihen omaisuus ku pitää joka välissä varmistaa.

Ovulaatiotestejä mietin vielä, haluaisin tietää miten ne toimii mut mies ei halunnu niitä, sano et ainakin aluks haluaa yrittää ilman mitään "stressitekijötä"

Kahvinjuonti pitäis pikkuhiljaa jättää kans, mut vitsit ku tykkään siitä vaan niin paljon. Varsinki aamukahvi.
Mulle gyne nimenomaan sanoi että saa alottaa yrittämisen samantien mutta luulem sen perustuvan siihen kun mulla on säännölliset kuukautiset ollu niin kohdun limakalvo on uusiutunut riittävä aika sitten :)

Ovulaatioon kannattaa varmasti joo alkaa tutustumaan kuuntelemalla omaa kehoa ja seuraamalla liman eritystä ja lämpöjä jos haluaa olla varmempi tärppipäivistä, en itse näe laittaa hirveää määrää rahaa testeihin kun uskon aika vahvasti tuohon mitä keho mulle kertoo. Toki jos yrityksestä huolilatta tärppiä ei näy niin onhan se keino saada vielä lisää infoa omasta kierrosta :)

Ja älä ihmeessä lopeta kahvin juontia, jollet välttämättä halua :D THL suosittelee raskaana oleville että maksimissaan 300ml eli kahden kupin verran on tuo päivä-annos ja ihan hyväksyttyä ottaa :) THL:n sivuilta löytää lisää tuosta raskaana olevan ja imettävän ruokavaliosta (ei eroa juurikaan) tarkkaa listaa jos kiinnostaa!
 
Syssy^^, anteeks tyhmä kysymys, miks et halua enää ikinä hormonaalista ehkäisyä?

Just keskusteltiin miehen kanssa et elokuun 20-27.päivä alotetaan yrittäminen. Kyllä tää on tarkkaa :D Mä olisin jo nyt halukas mut juttelin gynekologini kanssa ja kuulin, että yrittämisen voi alottaa heti mut voi olla hyvä odottaa yks kierto. Keskenmenon riski on kuitenki suurempi ekassa kierrossa, kun kohtu ei ole vielä ihan täysin palautunut. Sitä en tiedä, kuinka paljon suurempi se riski sitten on, luultavasti melkein olematon.

Mä niin kovin odotan et oon jo laskenu mitkä mahdollisuudet mul oli tulla raskaaks siinä kun kierukka poistettiin. Ja tuntuu että ne mahollisuudet vaan kasvaa päivä päivältä, vaik tiedän, että 99% varmuudella en oo raskaana. Odottelen täs nyt viel hetken, kaapissa on yks raskaustesti niin koitan säästellä sitä. Tiedän et jos alan testailemaan niin mulla menee siihen omaisuus ku pitää joka välissä varmistaa.

Ovulaatiotestejä mietin vielä, haluaisin tietää miten ne toimii mut mies ei halunnu niitä, sano et ainakin aluks haluaa yrittää ilman mitään "stressitekijötä"

Kahvinjuonti pitäis pikkuhiljaa jättää kans, mut vitsit ku tykkään siitä vaan niin paljon. Varsinki aamukahvi.
Noh, siihen on montakin syytä, että vältän hormonaalista ehkäisyä. Ensinnäkin mikään ehkäisy ei tunnu sopivan minulle. Joko tiputtelee, on hiivatulehduskierre, olen aivan mielipuoli tai jotain muita ikäviä oireita. Toinen syy on sitten enemmän ekologinen. Väittäisin myös että osa lapsettomuus ongelmista johtuu pitkään käytetyistä hormoneista. Kuparikierukkaa olen ajatellut kokeilla vielä joskus, mutta sitten vaihtoehdot jää vähäisiksi.

Ovulaatiotesteihin ei minusta kannata tuhlata rahojaan. Aamulämmön mittausta taas suosittelen. Itse tein sitä kolme vuotta ehkäisymielessä ja merkkasin lukemat semmoseen diagrammiin mistä näki hyvin lämpöjen heittelyt. Se siinä on haastavaa kun täytyy mitata joka aamu samaan aikaan ja mielellään ennen kuin nousee sängystä, sillon tulee tarkin lukema. Netissä on myös sivustoja mihin voi kirjautua ja merkkailla juttuja esimerkiksi fertility friend tai vastaava sivusto. On vain itsestä kiinni mitä menetelmiä haluaa käyttää. Voi mennä useampi kuukausi oman kierron tutustumiseen ja ovulaation paikantamiseen ellei jo heti raskaudu, mitä kaikki tässä varmaan toivotaan. :D

Saako kysyä millä tahdilla teillä peittoja heilutellaan? :D Ja onko vauvakuume vaikuttanut aktiivisuuteen kuinka?
 
Mäkin mietin että haluaisin seuraavaksi kokeilla kuparikierukkaa, koska mun hemoglobiini on välillä vähän liiankin hyvä ettei vuodot varmaankaan olisi pahitteeksi..

Meillä molemmat ollaan vuorotyöläisiä niin pupuillaan silloin kun jaksetaan. Tosin nyt kun kolmatta päivää ilman ehkäisyä niin aktiivisuusprosentti taitaa olla aikalailla 100% ;D Saa nähdä kun on niin tuore asia vielä tämä että kuinka aktiivisuus tasaantuu tästä huumasta :)
 
Ja älä ihmeessä lopeta kahvin juontia, jollet välttämättä halua :D THL suosittelee raskaana oleville että maksimissaan 300ml eli kahden kupin verran on tuo päivä-annos ja ihan hyväksyttyä ottaa :) THL:n sivuilta löytää lisää tuosta raskaana olevan ja imettävän ruokavaliosta (ei eroa juurikaan) tarkkaa listaa jos kiinnostaa!
Hei jes! Hyvä tietää, oon tutustunut vaan näihin meijän suosituksiin enkä oo sen suuremmin ottanut selville mistä Suomen suositukset löytyy. Mielenkiinnolla odotan, mitä eroja on. Kahvinjuonti on samassa kun täälläkin eli toi kaks kuppia/päivä.

Onneks noita rajotuksia ei ihan kamalasti tule, kissoja täältä ei löydy, alkoholia ei juoda juuri ollenkaan muutenkaan ja kalaa syödään harvoin :) Kahvi on tosiaan se mun "pahe". Täytyy varmaa siirtyä teehen hehe.

Noh, siihen on montakin syytä, että vältän hormonaalista ehkäisyä. Ensinnäkin mikään ehkäisy ei tunnu sopivan minulle. Joko tiputtelee, on hiivatulehduskierre, olen aivan mielipuoli tai jotain muita ikäviä oireita. Toinen syy on sitten enemmän ekologinen. Väittäisin myös että osa lapsettomuus ongelmista johtuu pitkään käytetyistä hormoneista. Kuparikierukkaa olen ajatellut kokeilla vielä joskus, mutta sitten vaihtoehdot jää vähäisiksi.
Ihan kyllä ymmärrettävää, mulla pillerit toimi tosi hyvin mutta kierukka nyt ei vaikuttanut kauheen lupaavalta. Aion kyllä kokeilla uudestaan myöhemmin sit lapsen syntymän jälkeen, jos vaikka sit toimis paremmin. Ite en oo varma onko hormoonit syynä osaan lapsettomuustapauksista. (Anteeks, tykkään myös spekuloida asoita, saa skipata) Ainaki tällä hetkellä näyttää ettei siit olis mitään haittaa sillä saralla, mut eipä mitään pidemmän ajan tutkimuksia oo voitu tehä, kun koko ehkäsytyyli on aika uus, eli mahollista tietysti on, kun ne sekoittaa kropan oman hormoonitoiminnan ja ehkä toisilla se sit ei käynnistykään samalla tavalla lopettamisen jälkeen kun pitäisi. Kuparikierukka on tietty myös vaihtoehto ja ehkä sitä vois miettiä sit lapsen syntymän jälkeen.

Meillä aktiivisuus on nyt pari kertaa viikossa ja varmasti tulee lisääntyy sit kun aletaan yrittämään tosissaan, ainaki aluks. Sit varmaan laantuu taas takasin tohon pari kertaa viikossa tahtiin.
 

Yhteistyössä