Vinkkejä KUVISTUNNILLE!

Hei, kertokaahan, mitä voitaisiin 2. luokan kanssa tehdä kuvistunnilla, kun työn pitäisi liittyä jollain tapaa:

1) Pohjapiirustuksiin, karttoihin, karttamerkkeihin, suunnistukseen tai asioihin, joita on kuvattu eri kuvakulmista (ylhäältä päin, sivulta jne.)

tai

2) Liikenteeseen, liikennemerkkeihin tai -sääntöihin

=)
 
kappas kun osu yksiin, meillä ympän toukka-kirja jossa just käsiteltiin mm.luokan pohjapiirustus ja sit on liikenneturvallisuusviikko tulossa :D

mut hmm, mitähän keksis..

jokaiselle yks liikennemerkki tehtäväks?
tai sit teette vaik jonkun hedelmäasetelman minkä voi jäljentää eri vinkkeleistä, jotkut yläpuolelta, jotkut sivuilta..? :)
 
Keittiönoita
Tohon ykköseen sanoisin, että jaa luokka ryhmiin, kehoita tekemään pohjapöiirustus, menkää lähimaastoon ja kerätkää tarvittavaa materiaalia ja anna lasten rakentaa pienoismalli suunnitelmastaan.

kakkoseen en näin äkkiseltään keksi mitään...ehkä myöhemmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja badass:
kappas kun osu yksiin, meillä ympän toukka-kirja jossa just käsiteltiin mm.luokan pohjapiirustus ja sit on liikenneturvallisuusviikko tulossa :D

mut hmm, mitähän keksis..

jokaiselle yks liikennemerkki tehtäväks?
tai sit teette vaik jonkun hedelmäasetelman minkä voi jäljentää eri vinkkeleistä, jotkut yläpuolelta, jotkut sivuilta..? :)
Kiitos! Tässä olis hyviä ideoita!
 
Alkuperäinen kirjoittaja lene:
miten olis sormimaaleilla liikenne merkin maalaaminen?
Sormimaalit vois olla hyvä juttu! Täytyypä katsella, löytyykö koulusta sellaisia! Liikennemerkkiä itsekin mietin...ehkä jokainen voisi kehitellä jonkun ihan uuden liikennemerkin ja maalailla sen.
 
vieras
Olen joskus tehnyt juuri kakkosten kanssa "pienoismallin" kaupungista. Iso pahvialusta, johon ensin sommitellaan kadut, pihat ja rakennusten paikat. Oppilaat jaetaan ryhmiin ja jokainen ryhmä saa oman vastuualueensa. Esim. Yksi ryhmä maalaa pohjan (sormivärit) eli kadut, nurmikot jne. Osittain maahan liimataan myös hiekkaa, kiviä tm luonnonmateriaalia. Yks ryhmä valmistaa liikennemerkit. Yks ryhmä valmistaa rakennukset (maitotölkeistä ym. kirkko, koulu, kerrostaloja...). Yks ryhmä valmistaa kasvit (puut, kukat, pensaat) ja esim. aidat. Yks ryhmä tekee ihmiset jne. Meidän liikennekaupungista tuli upea. Tuotiin kotoa pikkuautoja ja "leikittiin" oikeaa elämää kaupungissa ja liikenteessä. Tähän voi siis yhdistää yhtä aikaa molemmat teemat.
 
Keittiönoita
Mulla oli koko oppikouluajan... eli mitäs se nyt tarkoittaa nykypoäivänä...peruskoulun 5:stä ylioppilaskirjoituksiin asti... sama kuvismaikka, jolla ei ollut hajuakaan pedagokiikasta. On edelleen alueella arvostettu kuvatailteilija. Mutta aivan loistava kuvismaikka....koko 12-vuotisena kouluaikanani mulla ei ollut yhtä innostavaa ja inspiroivaa opettajaa kuin hän. Kasvatuksesta ei tainnut tietää tuon taivaallista, mutta luovuudesta sitäkin enemmän =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen joskus tehnyt juuri kakkosten kanssa "pienoismallin" kaupungista. Iso pahvialusta, johon ensin sommitellaan kadut, pihat ja rakennusten paikat. Oppilaat jaetaan ryhmiin ja jokainen ryhmä saa oman vastuualueensa. Esim. Yksi ryhmä maalaa pohjan (sormivärit) eli kadut, nurmikot jne. Osittain maahan liimataan myös hiekkaa, kiviä tm luonnonmateriaalia. Yks ryhmä valmistaa liikennemerkit. Yks ryhmä valmistaa rakennukset (maitotölkeistä ym. kirkko, koulu, kerrostaloja...). Yks ryhmä valmistaa kasvit (puut, kukat, pensaat) ja esim. aidat. Yks ryhmä tekee ihmiset jne. Meidän liikennekaupungista tuli upea. Tuotiin kotoa pikkuautoja ja "leikittiin" oikeaa elämää kaupungissa ja liikenteessä. Tähän voi siis yhdistää yhtä aikaa molemmat teemat.
aivan mieletön idea =)
ei vaan taida yks kuvistunti riittää :whistle:
mut tohonhan vois käyttää ympänkin tunteja sen minkä pystyy? =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen joskus tehnyt juuri kakkosten kanssa "pienoismallin" kaupungista. Iso pahvialusta, johon ensin sommitellaan kadut, pihat ja rakennusten paikat. Oppilaat jaetaan ryhmiin ja jokainen ryhmä saa oman vastuualueensa. Esim. Yksi ryhmä maalaa pohjan (sormivärit) eli kadut, nurmikot jne. Osittain maahan liimataan myös hiekkaa, kiviä tm luonnonmateriaalia. Yks ryhmä valmistaa liikennemerkit. Yks ryhmä valmistaa rakennukset (maitotölkeistä ym. kirkko, koulu, kerrostaloja...). Yks ryhmä valmistaa kasvit (puut, kukat, pensaat) ja esim. aidat. Yks ryhmä tekee ihmiset jne. Meidän liikennekaupungista tuli upea. Tuotiin kotoa pikkuautoja ja "leikittiin" oikeaa elämää kaupungissa ja liikenteessä. Tähän voi siis yhdistää yhtä aikaa molemmat teemat.
Joo! Tää oli kanssa tosi hyvä idea! Ja uskoisin, että lapset innostuvat =) ! Kiitos!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja badass:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen joskus tehnyt juuri kakkosten kanssa "pienoismallin" kaupungista. Iso pahvialusta, johon ensin sommitellaan kadut, pihat ja rakennusten paikat. Oppilaat jaetaan ryhmiin ja jokainen ryhmä saa oman vastuualueensa. Esim. Yksi ryhmä maalaa pohjan (sormivärit) eli kadut, nurmikot jne. Osittain maahan liimataan myös hiekkaa, kiviä tm luonnonmateriaalia. Yks ryhmä valmistaa liikennemerkit. Yks ryhmä valmistaa rakennukset (maitotölkeistä ym. kirkko, koulu, kerrostaloja...). Yks ryhmä valmistaa kasvit (puut, kukat, pensaat) ja esim. aidat. Yks ryhmä tekee ihmiset jne. Meidän liikennekaupungista tuli upea. Tuotiin kotoa pikkuautoja ja "leikittiin" oikeaa elämää kaupungissa ja liikenteessä. Tähän voi siis yhdistää yhtä aikaa molemmat teemat.
aivan mieletön idea =)
ei vaan taida yks kuvistunti riittää :whistle:
mut tohonhan vois käyttää ympänkin tunteja sen minkä pystyy? =)
Joo, yksi tunti ei varmaan tuollaiseen riitä. Käytettävissä on onneksi 3-4 tuntia=)
 
tehkää pienoismalli aiheena "lempihuone" jos on tyhjiä pahvilaatikoita jokaiselle oma esim: näkkileipä laatikko. johon sit rakentaa itse pöydät sängyt pöydät hyllyt ym.. ja tilkuista tekee peitot matot tyynyt ym.. ja sit lisää mitä varastosta löytyy, kreppipaperia,kartonkia,silkkipaperia,ym
 
liikennekaupunkivieras
Mä ainakin just ykköskakkosten kans käytän paljon teemaopetusta, jolloin integrointi eri oppiaineiden välillä on sujuvampaa. Tollanen projekti nielee viikon tai pari, riippuen siitä, miten paljon tunteja siihen haluaa/voi uhrata. Voin kyllä suositella! Niitä rakennuksia ainakin osittain päällystettiin esim. värillisillä piirustuspapereilla eli kaikkea ei maalattu. Ja joskus kun yks ryhmä tarvi enemmän mua (esim. kiinnittämisvaiheessa), muut tekivät jotain "hiljaista" työtä. Näin ryhmä ryhmältä. Tuli siis tehtyä muitakin juttuja rinnalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kristallilapsi04:
tehkää pienoismalli aiheena "lempihuone" jos on tyhjiä pahvilaatikoita jokaiselle oma esim: näkkileipä laatikko. johon sit rakentaa itse pöydät sängyt pöydät hyllyt ym.. ja tilkuista tekee peitot matot tyynyt ym.. ja sit lisää mitä varastosta löytyy, kreppipaperia,kartonkia,silkkipaperia,ym
Kiitos ideasta! Tää ois kyllä myös kiva!!! Hitsit, teillä on hyviä ideoita :flower: Lapset kyllä tykkäis! Tällasen vois ihan itekin innolla tehdä, vaikka en lapsi enää olekaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja liikennekaupunkivieras:
Mä ainakin just ykköskakkosten kans käytän paljon teemaopetusta, jolloin integrointi eri oppiaineiden välillä on sujuvampaa. Tollanen projekti nielee viikon tai pari, riippuen siitä, miten paljon tunteja siihen haluaa/voi uhrata. Voin kyllä suositella! Niitä rakennuksia ainakin osittain päällystettiin esim. värillisillä piirustuspapereilla eli kaikkea ei maalattu. Ja joskus kun yks ryhmä tarvi enemmän mua (esim. kiinnittämisvaiheessa), muut tekivät jotain "hiljaista" työtä. Näin ryhmä ryhmältä. Tuli siis tehtyä muitakin juttuja rinnalla.
Joops, mulla olisi kanssa tarkoituksena tehdä tällaista teemaopetusta, integroida aineita toisiinsa isommiksi kokonaisuuksiksi =) Tässä tosiaan yhdistyisi tosi kivalla tavalla ylli ja kuvis... tarkoituksena on myös liittää noihin ainakin äidinkieli. Liikunnassakin aiheena on suunnistus (eli mm. pohjapiirustus sekä asioiden hahmottaminen useammasta eri suunnasta tulee sielläkin sitten käsitellyiksi). Täytyy ihan tosissaan nyt harkita tätä kaupunkijuttua! =)
 

Yhteistyössä