Virtsankarkailu

Olen kahden lapsen äiti, kolme alatiesynnytystä takana, viimeisimmästä kohta kaksi kuukautta. Nyt on koko syksy sairastettu kovaa flunssaa, johon on liittynyt todella kova yskä ja poiki keuhkoputkentulehduksenkin. Viimeisimmän synnytyksen ja tämän yskimisen jälkeen olen huomannut, että kun vähänkään kovemmin yskin tai naurahdan, heti karkaa virtsaa housuun. Tämä on todella nolo vaiva ja olen niin kyllästynyt siihen, että en voi lähteä minnekään ilman pikkuhousunsuojaa. Ensimmäisen lapsen jälkeen kyllä jaksoin treenailla lantionpohjan lihaksia, mutta toisen lapsen jälkeen en paljoa suonut ajatusta asialle. Onko vielä toivoa saada paikat kuntoon ja miten saisi nopeimmin tuloksia? Normaalia "puristelua" olen yrittänyt muistaa tehdä nyt, mutta ei siitä tahdo tulla rutiinia kun sen unohtaa. Onko muilla kokemuksia tästä ja miten olette siihen saaneet apua? Minulla ei ole aikaa eikä viitsimystä mitään geishakuulia ruveta hommaamaan, onko mitään yksinkertaisempaa keinoa? Seksielämä ei mitenkään järin vilkasta ole, joten sen varaankaan ei voi treenaamista laskea. Olisin kiitollinen kaikista vastauksista jos edes joku voi jakaa kokemuksiaan vastaavasta.
 
Itse kärsin neljännen lapsen jälkeen aika kovastikkin samaisesta vaivasta. Pääsin neuvolan kautta fysioterapeutlille (muistaakseni 3 käyntikertaa/5kk aikana). Lantionpohjan puristusvoima mitattiin ja sitten sain runsaasti treeniohjeita. 5kk aikana tulos parani 80%. Pystyin juoksemaankin ilman tenaladyja. Nyt olen uudestaan raskaana, joten uusi treeni tiedossa. Parhaita ohjeita joita muistan on, että ottaa tavaksi treenata lantionpohjanlihaksia esim. hampaita pestessä, punaisissa liikennevaloissa tai vaikkapa tiskatessa. Minulla aikankin toimi hyvin.
 

Yhteistyössä