Vuokra vai omistusasunto?

  • Viestiketjun aloittaja Pessimisti
  • Ensimmäinen viesti
kahvikirahvi
Tottakai jos joku perustelee kantaansa aivan helvetin typerästi siihen puututaan... Ihan vaan jo sen takia että mahdollisesti tämä typerästi perusteleva saattaisi oppia jotain..
Mitä mun pitäis tästä keskustelusta oppia? Sitä että on tyhmä ja itsekäs ikiköyhä jonka lapset elää puurolla slummissa jos ei ota lainaa ja halua omistaa asuntoa?
Kyllä mä tiedän että laina on joskus maksettu pois (olettaen että työtilanne pysyy hyvänä, ja on varaa ja mahdollisuus maksaa se laina loppuun) ja sitten on asunto omaisuutena, mutta onko oikeasti niin hankala ymmärtää että kaikki ei halua sitä?
Mulle on moni asia elämässä tärkeämpiä kuin maallinen omaisuus ja varallisuus/sen kerryttäminen, ja keksin paljon asioita joita tavoittelen elämässäni mielummin kuin omistamista.

Mun mielestä vuokralla asuminen on edelleenkin hyvä ja huoleton vaihtoehto joka sopii mulle, eikä sun/teidän laskelmat asumiskustannuksista ja säästöistä muuta mun mieltäni tästä asiasta :)
 
jep.
Mitä mun pitäis tästä keskustelusta oppia? Sitä että on tyhmä ja itsekäs ikiköyhä jonka lapset elää puurolla slummissa jos ei ota lainaa ja halua omistaa asuntoa?
Kyllä mä tiedän että laina on joskus maksettu pois (olettaen että työtilanne pysyy hyvänä, ja on varaa ja mahdollisuus maksaa se laina loppuun) ja sitten on asunto omaisuutena, mutta onko oikeasti niin hankala ymmärtää että kaikki ei halua sitä?
Mulle on moni asia elämässä tärkeämpiä kuin maallinen omaisuus ja varallisuus/sen kerryttäminen, ja keksin paljon asioita joita tavoittelen elämässäni mielummin kuin omistamista.

Mun mielestä vuokralla asuminen on edelleenkin hyvä ja huoleton vaihtoehto joka sopii mulle, eikä sun/teidän laskelmat asumiskustannuksista ja säästöistä muuta mun mieltäni tästä asiasta :)

Ei muuta ehkä sinun mieltäsi mutta saattaa muuttaa jonkun toisen mielen kuka lukee näitä keskusteluja, ja on esimerkiksi jättänyt asunnon ostamatta vaikka remonttien pelossa...
 
Samaa mieltä
Lasketkohan sinäkään nyt ollenkaan kotitalousvähennyksiä, asunnon arvonnousua ym asiaan vaikuttavia juttuja?

Ja ovathan ne taakkoja joskaan ei lähimainkaan niin isoja kuin te annatte kuvaa ;)
Julkisivuremontti maksoi yli 30keur ja muutaman vuoden päästä putkiremontti yli 40keur. Asuntona on noin 70-80 neliöinen kerrostaloasunto. Olen ottanut laskimen käteen ja laskenut takaisinmaksuajan nyt kun se on vuokralla. Se on aivan (/%&% pitkä.

Paljonko arvonnousua muuten on tapahtunut viimeiseen 10 vuoteen muualla kuin isoissa kaupungeissa? Ei paljoakaan. Joten asunnon arvonnousua ei kannata pitää itsestään selvyytenä, jos sen ostaa "väärästä" paikasta. Ja koska asunto ostetaan sieltä mistä sitä tarvitaan, eikä siltä missä se on paras sijoitus niin näinkin voi käydä.

Kyllä - kannatan omistusasuntoa asumismuotona, mutta ei kannata luulla siitä liikoja.
 
"Tappura"
Mitä mun pitäis tästä keskustelusta oppia? Sitä että on tyhmä ja itsekäs ikiköyhä jonka lapset elää puurolla slummissa jos ei ota lainaa ja halua omistaa asuntoa?
Kyllä mä tiedän että laina on joskus maksettu pois (olettaen että työtilanne pysyy hyvänä, ja on varaa ja mahdollisuus maksaa se laina loppuun) ja sitten on asunto omaisuutena, mutta onko oikeasti niin hankala ymmärtää että kaikki ei halua sitä?
Mulle on moni asia elämässä tärkeämpiä kuin maallinen omaisuus ja varallisuus/sen kerryttäminen, ja keksin paljon asioita joita tavoittelen elämässäni mielummin kuin omistamista.

Mun mielestä vuokralla asuminen on edelleenkin hyvä ja huoleton vaihtoehto joka sopii mulle, eikä sun/teidän laskelmat asumiskustannuksista ja säästöistä muuta mun mieltäni tästä asiasta :)
Minunkin mielestäni maailmassa on paljon tärkeämpiä asioita kuin omaisuus ja sen kerryttäminen. Mutta omistusasunto ei ole mitenkään vienyt minulta pois mahdollisuutta niihin tärkeämpiin asioihin.

Ja tosiaan, kuten aiemmin mainitsin, siinä vaiheessa, kun läheinen tarvitsee parasta mahdollista hoitoa, realisoi kaiken mahdollisen ilomielin, jos yhtään mitään sattuu olemaan. Niissä tilanteissa tajuaa, mikä on tärkeää, ja samalla tajuaa, mikä ilo siitä omaisuudesta on.
 
Jep..
Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;30223043:
Julkisivuremontti maksoi yli 30keur ja muutaman vuoden päästä putkiremontti yli 40keur. Asuntona on noin 70-80 neliöinen kerrostaloasunto. Olen ottanut laskimen käteen ja laskenut takaisinmaksuajan nyt kun se on vuokralla. Se on aivan (/%&% pitkä.

Paljonko arvonnousua muuten on tapahtunut viimeiseen 10 vuoteen muualla kuin isoissa kaupungeissa? Ei paljoakaan. Joten asunnon arvonnousua ei kannata pitää itsestään selvyytenä, jos sen ostaa "väärästä" paikasta. Ja koska asunto ostetaan sieltä mistä sitä tarvitaan, eikä siltä missä se on paras sijoitus niin näinkin voi käydä.

Kyllä - kannatan omistusasuntoa asumismuotona, mutta ei kannata luulla siitä liikoja.
Mitä vittua, kyseessä on ilmeisesti joku 8 hengen pienkerrostalo? Melkolailla suuret on olleet kustannukset.. Ja miten sä ajauduit tollaseen tilanteeseen jossa molemmat remontit olivat tulossa?
Findikaattori.fi - Asuntojen hinnat
 
Jep..
Kerros nyt ihan alkuun monta asukasta tuossa KT on? Ja ennenkaikkea mitä tuo julkisivuremontti piti sisällään?
Samat tiedot voit kertoa myös putkiremonteista?

On meinaan sen verran poskettomat hinnat etten ihan heti purematta niele.
 
kahvikirahvi
[QUOTE="Tappura";30223046]Minunkin mielestäni maailmassa on paljon tärkeämpiä asioita kuin omaisuus ja sen kerryttäminen. Mutta omistusasunto ei ole mitenkään vienyt minulta pois mahdollisuutta niihin tärkeämpiin asioihin.

Ja tosiaan, kuten aiemmin mainitsin, siinä vaiheessa, kun läheinen tarvitsee parasta mahdollista hoitoa, realisoi kaiken mahdollisen ilomielin, jos yhtään mitään sattuu olemaan. Niissä tilanteissa tajuaa, mikä on tärkeää, ja samalla tajuaa, mikä ilo siitä omaisuudesta on.[/QUOTE]

No okei, tarkennan. Mulla ei oo minkäänlaista mielenkiintoa kerryttää omaisuutta.
 
Eri mieltä
Kerros nyt ihan alkuun monta asukasta tuossa KT on? Ja ennenkaikkea mitä tuo julkisivuremontti piti sisällään?
Samat tiedot voit kertoa myös putkiremonteista?

On meinaan sen verran poskettomat hinnat etten ihan heti purematta niele.
Keskiarvo laskettuna julkisivuremonttiin Suomessa on 100€ neliötä kohden, tätä keskiarvoa vielä sekoittaa se että yleensä aina samaan laskuun tehdään muitakin töitä.
 
Samaa mieltä
Mitä vittua, kyseessä on ilmeisesti joku 8 hengen pienkerrostalo? Melkolailla suuret on olleet kustannukset.. Ja miten sä ajauduit tollaseen tilanteeseen jossa molemmat remontit olivat tulossa?
Findikaattori.fi - Asuntojen hinnat
Ei ole. Täällä asuntovälittäjät laskevat putkiremontin keskihinnaksi noin 500 euroa/neliö. Eli eihän tuo mennyt paljoakaan yli. Mietippäs vähän tuota remontin määrää vanhassa talossa. 60-(70?) luvun talossa menee putkiremontissa yleensä uusiksi myös sähköt. Ei ole halpaa sekään. Myös porraskäytävät uusitaan tuossa vaiheessa, jne. Asuntoja tuossa talossa on yli 50 ellei jopa noin 100 joten mikään pieni talo ei ole kyseessä.

Ajan taakaa sitä tilannessa, jossa laina vedetään ihan sikasen kireälle ja sitten tulee yli 200 eur/kk julkisivusta ja vajaa 300eur/kk putkiremontista 15-20 vuoden ajaksi, niin alkaa olla ylimääräiset rahat vähän niukilla.
Minä tiesin mihin "ajauduin", joten minulla ei onneksi ole hätää. Tosin huono puoli on, että tuo +70keur on tosi iso osa asunnon arvosta, joten siksi tuo ei ole ihan onnistunein sijoitukseni. Olisi pitänyt miettiä sijaintia vielä enemmän, mutta kun perheelle tuo oli silloin todella hyvä niin mieluummin sitten niin.

Edelleenkin kannatan sitä omistusasumista... Mutta ei suinpäin eikä miettimättä.
 
Samaa mieltä
Kysyit vielä julkisivuremontista:
-lisäeristys (en muista paljonko)
-parvekkeet kokonaan uusiksi (lasitukset, jne..)
-kaikki ikkunat
-katto (en muista tarkasti mitä)
-jne...

En kyllä enää muista tarkemmin. Harmi.
 
huoh.
No okei, tarkennan. Mulla ei oo minkäänlaista mielenkiintoa kerryttää omaisuutta.
MIKSI haluat että sun lapsi jää tyhjän päälle? Kuvitteletko että lapsesta tulee parempi ihminen jos hän joutuu ponnistamaan tyhjästä?

Vähävaraisten lapset joutuvat helpommin huonoon seuraan, masentuvat, käyttävät päihteitä, terveys pettää ja ovat yliedustettuna rikos- ja sairaseläketilastoissa. Itsekkäällä toiminnalle teet lapsestasi narkkarin.
 
muiden piikkiin
Niin, silloin ei kannata omistaa, jos sosiaalitoimi maksaa vuokran tai kela asumistukea. Mikäli näin ei ole, niin näkisin, että lainan lyhentäminen on järkevämpää. Nykyään saa sovittua lainanlyhennyksiäkin niin, että maksaa pelkkää korkoa jos tulee tiukka tilanne... sitten taas, jos on vuokralla, niin se vuokrahan maksetaan aina täysimääräisenä. Paitsi jos jollain on niin kiltti vuokranantaja, että se antaa alennusta, kun on tiukkaa.
Joo, tietysti jos jotkut muut maksavat vuokran puolestasi, niin silloinhan tietyti vuokra-asunto on ylivoimainen vaihtoehto.
 
Jep..
Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;30223116:
Ei ole. Täällä asuntovälittäjät laskevat putkiremontin keskihinnaksi noin 500 euroa/neliö. Eli eihän tuo mennyt paljoakaan yli. Mietippäs vähän tuota remontin määrää vanhassa talossa. 60-(70?) luvun talossa menee putkiremontissa yleensä uusiksi myös sähköt. Ei ole halpaa sekään. Myös porraskäytävät uusitaan tuossa vaiheessa, jne. Asuntoja tuossa talossa on yli 50 ellei jopa noin 100 joten mikään pieni talo ei ole kyseessä.

Ajan taakaa sitä tilannessa, jossa laina vedetään ihan sikasen kireälle ja sitten tulee yli 200 eur/kk julkisivusta ja vajaa 300eur/kk putkiremontista 15-20 vuoden ajaksi, niin alkaa olla ylimääräiset rahat vähän niukilla.
Minä tiesin mihin "ajauduin", joten minulla ei onneksi ole hätää. Tosin huono puoli on, että tuo +70keur on tosi iso osa asunnon arvosta, joten siksi tuo ei ole ihan onnistunein sijoitukseni. Olisi pitänyt miettiä sijaintia vielä enemmän, mutta kun perheelle tuo oli silloin todella hyvä niin mieluummin sitten niin.

Edelleenkin kannatan sitä omistusasumista... Mutta ei suinpäin eikä miettimättä.
Jep.. Kovasti haisee kyllä sun stoorit..
Nyt on sitten jo porraskäytävät ja sähköt ym ynnätty julkisivu ja putkiremonttiin, Tuollaisen kohteen ostaminen varsinkin sijoitusasunnoksi kuulostaa aivan käsittämättömän typerältä.. Tosiaan keskiverto kevyt julkisivuremppa olisi maksanut noin isossa taloyhtiössä sinulle 8000€ mutta jostain syystä hinta onkin 3.5x isompi?? Kaikki ikkunat +parvekkeet + lisäeristykset mukaan niin silloin hinta sinulle olisi ollut noin 16 000€-20 0000€ erittäin vaikea ymmärtää mitä siellä on tehty.

Putkiremontin kustannukset menevät myös aika isoiksi mutta jos siellä tosiaan on sähköt yms tehty samalla niin sitten sen voi sielä jotenkuten niellä-
 
Jep..
Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;30223133:
Kysyit vielä julkisivuremontista:
-lisäeristys (en muista paljonko)
-parvekkeet kokonaan uusiksi (lasitukset, jne..)
-kaikki ikkunat
-katto (en muista tarkasti mitä)
-jne...

En kyllä enää muista tarkemmin. Harmi.
Aah okei, eli kattokin on tehty uusiksi edelleen tuo on varmaan Suomen kalleimpia remontteja, mutta auttoi edes vähän ymmärtämään..

Ja kyllä tälläisen kohteen kun ostaa niin saa kyllä aika pitkälti syyttää itseään, kauanko tuo oli sinun hallinnassa ennen kuin ostit sen..

Selvennykseksi, Jos etsit KT asuntoa joka alkaa olla vaikka 30v vanha ja siellä ei ole ikinä tehty mitään remontteja, käänny kannoiltasi tai maksa 50 000€ alla markkinahintojen.
 
Samaa mieltä
On meinaan sen verran poskettomat hinnat etten ihan heti purematta niele.
Tuossa yhden puolitutun 3h+k asuntoon tulee suunnilleen samanlaiset remontit, mutta he tekevät fiksusti ne samaan aikaan joten ehkä sen takia(?) vähän edullisemmin. Hieman alle 70keur on hänelle laskua tulossa.

Eli ei nyt ainakaan ihan harvinaista täällä päin näihin 60-70 luvun taloihin. Vanhaa ei jää kuin seinät.
 
Jep..
Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;30223161:
Tuossa yhden puolitutun 3h+k asuntoon tulee suunnilleen samanlaiset remontit, mutta he tekevät fiksusti ne samaan aikaan joten ehkä sen takia(?) vähän edullisemmin. Hieman alle 70keur on hänelle laskua tulossa.

Eli ei nyt ainakaan ihan harvinaista täällä päin näihin 60-70 luvun taloihin. Vanhaa ei jää kuin seinät.
Siis missä päin? Mä en nyt oikeasti tajua, missäpäin Suomea kaikki maksaa 2x3 kertaa enemmän kuin Suomen keskiarvo noille remonteille on??? Muutan heti sinne ja perustan rakennusfirman.
 
kahvikirahvi
MIKSI haluat että sun lapsi jää tyhjän päälle? Kuvitteletko että lapsesta tulee parempi ihminen jos hän joutuu ponnistamaan tyhjästä?

Vähävaraisten lapset joutuvat helpommin huonoon seuraan, masentuvat, käyttävät päihteitä, terveys pettää ja ovat yliedustettuna rikos- ja sairaseläketilastoissa. Itsekkäällä toiminnalle teet lapsestasi narkkarin.
Siks koska oon sadistinen kusipää ja vihaan lastani. Jätän asunnon ostamatta ihan pelkästään vittuillessaan että saa toikin äpärä ite tehdä töitä elämänsä eteen eikä kaikki tuu valmiina tarjottimella. Jos alkaa narkkariksi niin oma mokansa, mitäs on sitten heikko ihminen. I don't care!


Oikeasti nyt, mitä vittua hermanni??
 
Samaa mieltä
Jep.. Kovasti haisee kyllä sun stoorit..
Nyt on sitten jo porraskäytävät ja sähköt ym ynnätty julkisivu ja putkiremonttiin,
Täh... Taloyhtiöhän teki tosi fiksusti kun ei uusinut porraskäytäviä julkisivuremontin yhteydessä. (kunnostaa taitaisi olla oikeampi termi).
Oletko koskaan käynyt talossa jossa tehdään täysi putkiremontti? Jälki on aivan hirveää ja minusta on viisasta kunnostaa porraskäytävät putkiremontin yhteydessä kun putkihommat ovat valmiit.
 
"Jep"
Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;30223196:
Täh... Taloyhtiöhän teki tosi fiksusti kun ei uusinut porraskäytäviä julkisivuremontin yhteydessä. (kunnostaa taitaisi olla oikeampi termi).
Oletko koskaan käynyt talossa jossa tehdään täysi putkiremontti? Jälki on aivan hirveää ja minusta on viisasta kunnostaa porraskäytävät putkiremontin yhteydessä kun putkihommat ovat valmiit.
Olen asunut 2 asunnossa johon on tehty putkiremontti.............. Ja kustannukset ei olleet tuollapäinkään, ja ps ostin molemmat asunnot melko halvalla koska oli tiedossa tuleva korjaustarve.
 
Samaa mieltä
[QUOTE="Jep";30223211]Olen asunut 2 asunnossa johon on tehty putkiremontti.............. Ja kustannukset ei olleet tuollapäinkään, ja ps ostin molemmat asunnot melko halvalla koska oli tiedossa tuleva korjaustarve.[/QUOTE]

Jos nuo remontit on tehty 90-luvulla niin siihen tietoon ei enää kannata nojata. Minun maksamani remontit on 2005--> eteenpäin.
En edes usko, että maksoimme juurikaan liikaa koska taloyhtiön hallituksessa on ainakin yksi ammattilainen hoitamassa asioita. Ja tuo puolitutun samatasoinen hintaluokka tukee tätä.

Jos ei täällä etelässä asu, niin uskoisin että hintataso varmaan tippuu melkoisesti. Vähän kyllä epäilen että kolmannekseen tuskin silti pystytte. Tekotapa myös ratkaisee osan. Putkiremontissa tuli kaikki uutta (käyttövesiputket, viemäröinti, ilmanvaihto, hanat, jne eli täysi LVIS -remontti) eikä mitään sukituksia tms käytetä.
 

Yhteistyössä