Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat

Tuizu toivottavasti kyseessä on vain alkuraskauden harmiton vuoto! Tarrasukkia :hug:

Meillä lähti käyntiin kahdestoista raskausviikko, ja kohta saa vähän hengittää jo. Josko kaikki menisi sittenkin hyvin? Mulla on ilmeisesti ihan mieletön itsesuojelutarve, sillä en vieläkään oikein usko tähän raskauteen, vaikka siis tiedän että tämä on totta. Jännä miten ihminen pystyy psyykkaamaan itsensä ties minkälaisiin aatoksiin.

Neuvolalääkärissä kysyttiin että ollaanko mietitty missä synnytetään. Apua, ei kai sitä vielä tarvitse päättää? Mä ajattelin paneutua asiaan vasta joskus rakenneultran (jos niin pitkälle päästään) jälkeen. Tosin tällä hetkellä hyvinkään sairaala tuntuu vahvimmalta vaihtoehdolta. Entisenä terveydenhuollon ammattilaisena (sh) isot laitokset tuntuvat jotenkin epämiellyttäviltä, etenkin kun niissä on vietetty vuosia muita hoitaen. En tiedä muuttuuko mieli matkan varrella.

Ai niin, kun olin känissyt siitä ettei mulla ole ollut juurikaan raskausoireita, niin kas kummaa rv 11 alkoi aamupahoinvointi. Tai ympärivuorokauden pahoinvointi ja parhaimmillaan olen tehnyt tarkempaa tuttavuutta vessanpöntön kanssa kuusikin kertaa päivässä. Vähän hirvittää miten selviää ensi viikolla töissä tämän kanssa. Tiistaina olisi ensimmäinen työpäivä loman ja sairasloman jälkeen. Apua!

Voiko olla mahdollista että se maha on pullahtanut esiin? Mulla siis on massua jo omastakin takaa vähäsen, mutta nyt tuo pentele on muuttanut muotoaan ja pömpöttää iloisesti. Mieheni ihmetteli muodonmuutosta eilen ja käski laihduttamaan (vitsinä tosin).

Että tallaisia kuulumisia meiltä tuusulasta.
 
Nostellaanpas vähän meidän pinoa ettei päästä katoamaan :wave: Mun pitäis tehdä kotitöitä mutta jotenkin ei meinaa jaksaa... Mulla ei ainakaan tunnu pitävän paikkaansa se, että keskiraskaus olisi jotenkin erityisen energistä aikaa :ashamed:

Pötkylälle jaksamista tuon pahoinvoinnin kanssa! Se on kyllä tosi inhottavaa, mutta toisaalta tietysti hyväkin juttu, kun tietää että ilmeisesti sitten kaikki on hyvin :) Toivottavasti menee pian ohi! Jännä juttu miten tuokin vaihtelee, mulla alkoi jo viikolla 11 oikeastaan helpottaa, ja sulla vasta alkaa.

Viime yönä mulle tuli ekan kerran semmoinen kunnon kramppi pohkeeseen. Olenkin tässä jo pelännyt että koskahan ne alkaa, kun olen aika herkkä saamaan suonenvetoja. Voin kertoa että EI ole mukava herätä siihen että jalka kramppaa ihan täysin! Nyt alkaa sitten magnesiumin syönti ja vissyn juonti entistä tehokkaammin, toivotaan että niistä olisi apua.

Sain muuten vihdoinkin lähetettyä Kelan hakemuksen, eli nyt sitten voi pikkuhiljaa ruveta odottelemaan sitä pakkausta :heart:
 
Hienoa, kun lyötyi tämmöinen "aikuisten" pino ensimmäistään odottaville :) Täällä ilmoittautuisi uusi esikoistaan odottava ja ikää kunnioitettavat 36 vuotta =) Mies 30v ja koira 3v kuuluvat perheeseen myös. Keski-Suomessa asustellaan ja 6.1.08 olisi LA jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Toivotaan näin. Alkuraskaus mennyt tosi hyvin ja vähillä oireilla; rinnat kipeet ja väsyttää, mut ei pahoinvointia eikä ällötyksiä. Ruoka maistuu paremmin kuin hyvin, ihme ettei paino ole noussut vielä pahemmin. Eka ultrassa käytiin pari viikkoa sitten ja káikki vaikutti olevan hyvin, sykkeet löytyi jne.

Enpä nyt muuta keksi näin alkuun. Lottoa lähdettävä viemään... kai sen vielä kerkeää?

Pore71&Papunen rv 12+6
 
Emma75, mun mielestä se pakkaus on ihana. Olenkin jo pyykännyt kaikki ja viikannut kaappiin :) Voih ja ensi viikolle on luvattu hellettä ja sillon noita sun kiusana olleita kramppeja voi tulla vielä enemmän.. blaah! Hyvä, muista juoda oikein paljon!

Pötkylä, haet vaan lisää saikkua jos on tarvis! Ei töissä voi oikeesti kärvistellä jos kokoajan ykättää, etoo ja kaikki tekee pahaa! Oksentamista muuten helpottaa kun ottaa vessanpöntön viereen pikkujakkaran ja siitä sitten hoitelee toimituksen :) Voin sanoa, että omaan nyt hyvän oksentamis tekniikan :) Niin järkkyä se oli, ne ekat 17 viikkoa.. Koita jääkylmää mehukeittoa ja-ananasta ja voileipäkeksejä (+ kannattaa niitä Heksavit B vitamiineja ostaa, niistä on kyllä apua) Ja muutenkin kannattaa kaikkea kylmää yrittää syödä silloin kun vaan pystyy ajattelemaan, että laittaa suuhunsa jotain!

Voihan sairaalakassi!!! Eilen tuli mieleeni, että olisi varmaan järkevää laittaa edes jotain sinne kassiin valmiiksi, koska en todellakaan voi olla varma, että kuinka sen järkikullan kanssa käy kun huomaa, että alkaa tosissaan tapahtumaan!!
Muutenkin tuntuu siltä, että on iskenyt raskausDementia :eek:
Valitinkin siitä kätilölle ja se tuumasi että ei se dementiaa ole "Sinulla on vain lapsivettä päässä"!!!!!!!!!!!!! :LOL: :LOL: Että teidätte sitten kun muisti alkaa pätkimään, että mikä on ja voitte sanoa "diagnoosinkin" jos joku oireita ihmettelee ;)

Minulla on maha alkanut vähän laskeutumaan... Se on kohta kokonaan tässä sylissä, jalkojen päällä, heh!

Nyt takasin tuhon sohvalle....

Lämmintä heinäkuuta kaikille!!!

Tuuli ja massu 36+4
 
Pore71, tervetuloa mukaan minunkin puolestani :) Mullakin oli lotto vetämässä, mutta niin sitä vaan piti tänäkin aamuna töihin tulla... eli eipä tullut minkäänlaista pottia.

MyrskyTuuli: joo, vaikka onkin ihanaa että sateet taas vaihteeksi väistyvät, niin tuo helle kyllä tuo omat haasteensa. Toivottavasti mulla tuo lauantainen kramppi oli vain yksittäistapaus... (toivossa on hyvä elää) Sullakin on varmaan mielenkiintoinen hellejakso odotettavissa kun viikkoja on jo noin reilusti! No, koitetaan kaikki muistaa että vedenjuonti on pop :)

Ä-pakkauksen kuvia olen toki ihastellut Kelan lehdestä ja netistä, ja musta tuntuu kanssa että tykkään niistä vaatteista kovasti. Lindexillä kyllä jo vähän lompakkoa poltteli kun sielläkin oli NIIN ihania vauvanvaatteita, mutta sain vielä hillittyä itseni. Josko seuraavasta palkkapäivästä vaikka jo ihan vähän sortuisi... Pikkuhiljaa sitä näköjään alkaa mieli asennoitua entistä konkreettisemmin tähän vauvan tuloon.

Eilen illalla saunotiin ja uitiin miehen kanssa rantasaunalla, aurinko paistoi ja vettä satoi joten kaunis sateenkaari kehysti meidän kesäiltaa. Oli kyllä aivan ihanaa :heart: Tuon voimalla sitä jaksaa vielä tämän yhden viikon töissä ennen kesälomaa!
 
Emma, löysin sattumalta viime viikolta netistä hyödylliset vakuutussivut, ne ovat osoitteessa vakuutusneuvonta.fi. Vertailin siellä henkivakuutusten hintoja eri yhtiöissä ja huomasin, että samoilla sivuilla oli myös yli 20 sivun tietopaketti vauvavakuutuksesta ja siitä mitä kannattaa ottaa huomioon vakuutusta hankittaessa.

Mukavaa lukea MyrskyTuulen, Möykyn ja Katin kertomuksia, kohta pääsette jo tositoimiin!

Meidän vauveli on alkanut nyt potkia kunnolla masussa ja tuntuu kuin koko raskaudessa olisi alkanut uusi vaihe nyt kun vauvelin liikkeitä voi seurata. Mieskin tuntee jo potkut mahan päältä. Pahoinvointi tulee varmaankin jatkumaan aina raskauden loppuun saakka, viime viikolla oksentelin useampana aamuna ja perjantaina olin niin puhki, että käännyin kotiovelta takaisin sänkyyn, nukuin kaksi tuntia putkeen ja menin töihin vasta kello 11! harmittavinta tässä on kuitenkin se, että en ole vieläkään oppinut juoksemaan ajoissa vessaan...jälkiä saa yleensä siivota akselilla wc-kylpyhuone-eteinen. Huoh :eek:

Tuosta painonnoususta, muistaisiko joku sellaista suositusta, kuinka paljon paino "saisi" nousta missäkin raskausvaiheessa?


 
Tervetuloa Pore71, aina ilo saada uutta porukkaa mukaan! Ja tämä on todellakin mukava, positiivinen pino.

Kirsikka, kiitos hyvästä vinkistä vauvavakuutussivuille. Vastalahjana ;) voin kertoa, että Lastenpörssin sivuilla http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=laskuri on laskuri, josta voi katsoa arvion painonnoususta.

Sitten jo malttamattomana oman navan kimppuun. Tunsin viime viikon lopulla ensimmäistä kertaa vauvan liikkeet varmuudella ja koko viikonlopun on mahassa mylleretty oikein toden teolla. Voi miten ihana tunne, välillä pistää oikein naurattamaan :D.

Ja tänään oli rakenneultra, jossa kaikki näytti olevan oikein mallillaan. Kätilö metsästi sukupuoltakin ihan innoissaan, ja kyllä siellä haarojen välissä näyttäisi jonkunmoinen jatke olevan =). Arvatkaapa, kuka menee tänään alennusmyynteihin shoppailemaan sinisävyisiä vauvanvaatteita... Joo, tiedetään, eihän tässä vaiheessa tuo sukupuoli ole satavarma, mutta en silti malta pysytellä enää poissa vauvanvaateliikkeistä.

Ja lopuksi toive: Olisi mukavaa, jokainen laittaisi esimerkiksi viestin loppuun tiedon, millä viikolla mennään. Näin pääsisi paremmin vaikka vertailemaan, millaiset tuntemukset itsellä tuolloin oli tai mitä saattaa olla edessäpäin.

Aurinkoista kesäpäivää kaikille toivottaa
Nefer, rv19+
 
Iltapäivää kaikille!! Taidanpa minäkin liittyä tähän joukkoon iloiseen =)
Ensimmäistä odotellaan ja raskausviikkoja takana tällä hetkellä 11+5. LA onpi 16.1.2008. Ikää itselläni onpi 32 ja miehellä 30... ja perheestämme löytyy myös 3-vuotias ihana karvainen ystävämme (koira siis ;) )

Alkuraskauden ultrassa kävimme kun viikkoja oli kasassa 6+4 ja yksi pikkuinen siellä näkyi. Ylihuomenna mennään np-ultraan ja toivottavsti kaikki on edelleen hyvin.

Pahoinvointia ei juurikaan mulla ollut, mitä nyt pientö yökötysä muutaman aamuna ja silloin jos nälkä kekrkesi tulla, mutta nekin menivät ohi ihan parissa viikossa. Väsymyskään ei ole nyt viimeisen kahden viikon aikana ollut niin kauhea kuin ennen sitä. Joka päivä töistä kotiin tultaessa piti otta päikkärit ja silti illalla jo kymmenen maissa peti taas kutsui. Paino onpi noussut ehkä kilon verran, mutta lienekö tuo johtuu ennemmin hyvästä ruokahalusta kuin mistään muusta ;)

Aurinkoista alkanutta viikkoa teille kaikille!!!
 
Terveisiä mökiltä!!
Sain koneen tänne kun äiti tuli myös tänne. Alkoi tulee jo orpo olo kun ei saanu lukea kuulumisia ja kirjoitella.
Mulle kuuluu hyvää, vuoto on loppunut!! Soitin neuvolaan ja siellä sanottiin että ihan normaalia! Toivotaan nyt ettei tarvi enää pelästyä. Mulla ei ole kyllä yhtään sellainen olo että olisi raskaana, ei ole oikein oireitakaan...tekis mieli vielä testata :LOL: mutta eiköhän ne oireetkin tule kun on enemmän viikkoja!

No niin lähden lämmittämään saunaa,aah, ihanaa!!!
Illan jatkoja :wave:
 
Ihanaa saada tänne muitakin tammimasuja!

Tuizu, olen ihan sydän syrjällään odotellut sun kuulumisia ja onneksi kaikki on hyvin. Monillahan saattaa tulla ns. valemenkat parikin kertaa, joten hyvältä kuulostaa. Mulla helpotti se kamala stressi niiden alkuvuotuojen kanssa käynti gynellä, ultrasta kun näki että katkalla on kaikki kuitenkin hyvin. Suosittelen, jos yhtään stressaa/ahdistaa/epäilyttää.

Ihana lukea miten teidän pidemmällä olevien vauvat myllertää masussa, voi kun olisi itsekkin jo niin pitkällä, ehkä loppuisi tämä ainainen epävarmuus ja ihmetys?

Mä sain eilen kuulla niin ihania uutisia että itku tuli. Mulla on tosi hyvä ystävä, joka on kamppaillut lapsettomuuden kanssa jo yli viisi vuotta. Vuoden vaihteessa tärppäsi ensimmäisen kerran koeputkihedelmöityksellä, mutta jo tammikuun lopussa meni kesken. Lapsettomuusklinikalta oli sanottu, ettei enää kannata edes yrittää koeputkihedelmöityksiä ellei sitten halua itseään kiduttaa.Sen jälkeen kun tämä ystäväni sai tietää mun raskaudesta, ei olla oikein juteltu mitään (kova paikka ystävälleni, ymmärrän kyllä), kunnes eilen ystäväni kertoi että papu on masussa kasvamassa. .... Ja tämä papunen on ihan LUOMU IHME. Olen niin onnellinen ystäväni puolesta, että eilinen päivä meni onnnenkyyneliä vuodattaessa. Elämä jaksaa joskus yllättää positiivisestikkin.

Meillä on yihuomenna np-ultra, ja jippii myös mieheni pääsee mukaan. Mulla on sormet ja varpaat ristissä että siellä on kaikki hyvin.
Samoin sain eilen kutsun neurologin luokse, neuvolalääkärihän pamautti mulle lähetteen sinne kun mulla särkee jatkuvalla syötöllä päätä ja tajukin on lähtenyt pari kertaa, itse uskon vakaasti että kyse on vain hormoonimuutoksen aiheuttamasta särystä mutta nla lääkäri halusi pelata varman päälle.

Painonnoususta vielä sen verran että mulla on syömisen tarkkailusta huolimatta paino noussut reippaat 7kg. Itseäni hirvittää ihan tosissaan mutta neuvolassa olivat sitä mieltä että sellaista sattuu, tasoittuu sitten myöhemmin. Aikaisemmin kun ihmettelin että voiko se vauvamasu pullahtaa jo tässä vaiheessa, niin ilmeisesti voi koska masun muodonmuutoksen on huomannut jo moni.

Täällä siis pyöritään hyvissä tunnelmissa.

Hyviä vointeja kaikille

t. Pötkylä ja tyyppi 11+5 (tai 11+6 riippuu vähän siitä kuka laskee?)
 
Kylläpä Tuizulla oli hyviä uutisia! Tarrasukkia masuasukille ja iloista mieltä tulevalle äidille täältäkin suunnalta! :flower:

Ja tervetuloa mukaan Inkie ja Pore!

Täytyy mennä samantien testaamaan Neferin linkkivinkki, katsotaan kuinka käy. Hätää ei pitäisi olla sillä paino on tähän mennessä noussut ihan maltillisesti, lisää on tullut noin 4 kiloa. Johtuu varmaan ainakin osittain tästä hiukan huonosta olosta, minkä takia suurin (ja toistaiseksi ainut) himoni on jääpalat, mikä ei onneksi lihota. ;) Nyt keksin kyllä siitäkin hieman parannetun version; ostin nimittäin juhannuksesi Tiimarista eurolla lapsuudesta tutut muoviset jäätelömuotit ja tikut ja olenkin viime aikoina herkutellut "itse tehdyllä" mehujäätelöllä. :p

Kirsikka rv 21+5
 
Uusi ilmoittautuu joukkoon! Eilen plussasin, ja ihan pihalla vielä ollaan :)
Ikää mulla 33 ja avokkeella 30. Marraskuusta asti yritelty, mut tämä pääsi vähän yllättämään, eilen vasta yhtäkkiä tajusin että taitaa myöhässä olla....
Tunnen olevani kyllä niin vihreä näissä asioissa että minua taitaa näkyä täällä tiheään :)
Jyväskylästä olen, LA 7.3, tosin tuo saattaa vielä muuttua neuvolan jälkeen.

Ja raskausviikot ilmoitan heti kun ne tiedän (kyllä, sanoi ne sen puhelimessa tänään kun neuvola-aikaa varasin, mutta enhän mä siltä typerältä hymyilemiseltä tajunnu mitään ylös kirjoittaa...)
 
Mukavaa, että meitä tulee lisää =)

Jos jollain on tiedot etsivun listassa väärin niin ilmoitelkaa rohkeasti ;)

Itse olen tässä lähdössä neuvolaan. Kerron sitten myöhemmin neuvola kuulumiset.

Nyt on aivan järkky turvotus - ollut jo jonkin aikaa, mutta lisääntyy koko ajan. Koirien hihnat ei enää pysy kädessä kun puristaminen sattuu niin kamalasti... ei kivaa ollenkaan :kieh:

Kuullaan siis pian!

Tuuli ja massu - tasan rv 37 :eek:
 
Moi,
Olen käynyt täällä pitkään lukemassa viestejä, mutta nyt sain aikaiseksi taas uudestaan rekisteröityä...
Olen tuolla syyskuun odottajien pinossa myös, mutta vuosimallia 74:na taidan sopia tähänkin pinoon =)
RV:a 28+3 eli laskettu aika 23.9. ja Kätilöopisto ois synnytyssairaala.
Sairaslomaa viettelen tällä hetkellä liitoskipujen ja selkäkipujen vuoksi. Suunnaton väsymyskin vaivaa, eipä ole tainnut rautakuuri tehota vieläkään. Ja nyt on alkanut turvottaakin, eilinen kun tuntui olevan ihan kiitettävän lämmin päivä. Eikä taida tästä päivästä tulla sen "parempi"...
Ajattelin kokeilla tuota lymfaterapiaa, joillakin on kuulemma auttanut turvotukseen ja voisihan se olla ihan rentouttavaa muutenkin. Jos vaan saan ajan jostain...
Tsemppiä kaikille ja turvotuksesta huolimatta aurinkoista päivää!

t.Piija 28+3
 
Uusille onnittelut ja tervetulotoivotukset täältäkin suunnalta! Mukavaa tosiaan että meitä on näin paljon, ei tunne itseään enää ollenkaan omituiseksi ja "liian vanhaksi" ensisynnyttäjäksi kun näkee että on meitä muitakin :) Eipä sillä, en ole itseäni liian vanhaksi kyllä tuntenutkaan enkä onneksi mistään sensuuntaista kommenttia saanutkaan.

Cicilisko, mä olen kanssa Jyväskylän suunnalta ja samoin taisi olla meme :wave: Niin, MyrskyTuuli jos jaksat listaa päivittää niin mulle voisi laittaa synnytyspaikaksi KSKS, joka ehkä (?) on Keski-Suomen keskussairaalan lyhenne.

Tuizu: Ihanaa että siellä on kaikki hyvin :heart:

Pötkylä: Eikö olekin mahtavaa kun saa ystävienkin puolesta iloita! Mä kuulin tässä juuri että läheiset ystävämme jotka ovat odottaneet adoptiolasta vuositolkulla, ovat viimeinkin saaneet tiedon lapsestaan ja saavat hänet jo ihan lähiviikkoina kotiin. Kyyneleitä ei voinut pidätellä kun tuon uutisen kuuli :)

Kirsikka: kiitos tuosta vakuutusneuvonta-linkistä! Tuli tarpeeseen. Me päädyttiin lopulta Fenniaan, meni muutenkin perheen vakuutukset aikalailla uusiksi ja koko paketille saatiin huomattavasti halvempi hinta kuin mitä meillä aiemmin oli Pohjolassa. Vakuutuksia todella kannattaa kilpailuttaa silloin tällöin!
 
Tervetuloa mukaan kaikki uudet, minustakin on kiva huomata, että meitä onkin aika paljon, jotka vasta nyt odottavat esikoistaan.

Itsellä alkaa olla jännät paikat, eilen olin viimeisessä neuvolalääkärissä. Jännitti paljon etukäteen, varsinkin kun luulin meneväni mieslääkärille, joka ei aiemmalla käynnillä ollut kovin miellyttävä. Mutta hänellä olikin oikein mukava sijainen, nainenkin vielä :) Hän teki nyt sitten synnytystapa-arvion, tutki lantion ja kertoi, että kyllä vauvan pitäisi sieltä mahtua. Totesi kyllä, että mulla on häntäluu jäykkä (voi olla, että lapsena olen loukannut..), mutta koska tulossa on pieni siro vauva (kysyttäessä arvioi syntymäpainoksi 3-3,5kg) ei laittanut mua jatkotutkimuksiin.

Hiukan jäi harmittamaan, että olisi voinut vielä ultraäänen ottaa. Tiedossa kyllä oli, että täällä meillä käytäntö on se, että arvio tehdään sisätutkimuksessa, ultrataan vain jos jotain ihmeellistä ja sitten lähetetään jatkotutkimuksiin Tyksiin jos tarve vaatii... Lääkäri arvioi, myös että laskettuun aikaan menee ja voi mennä ylikin, vielä ei tarvii siis jännittää...
Muut nla kuulumiset:
paino pysynyt viikon ajan samana (alusta tullut 12,5 kg)
turvotus +
RR 125 / 90 (ekan kerran koholla, jännitin lääkäriä koko aamun)
pissa -
sf 33
tarjonta RT
syke 140
Kohdunsuu pehmeä, auki sormelle
kohdunkaulan pituus 2 cm

Että tämmöisiä kuulumisia tällä kertaa, vointi on kyllä edelleen hyvä, turvotusta on tosi paljon, mutta eipä lääkärillä ollut siihenkään mitään sanottavaa, kuuluu asiaan eikä oo hätää kun ei muita raskausmyrkytyksen oireita ole.

Iloista päivänjatkoa kaikille
Möykky74 ja Mörri rv 36+5
 
Tuizulle onnittelut hyvistä uutisista! Äläkä hätäile niistä raskausoireista, ei mullakaan ole ollut juuri muita oireita kuin rintojen arkuus alkuun. Pitää vain olla onnellinen kun ei ole oksetuksia ja ällötyksiä.

Myrsky tuuli mun synnytyssairaala on siis myös K-SKs.

Saman toiveen esitän kuin neferkin eli olis kiva jos teidän rv näkyis aina viestin lopussa, kun ei voi millään muistaa missä vaiheessa kukakin on menossa.

Cicilisko tervetuloa mukaan! Ja onnittelut plussasta! Hienoa kun tulee keskisuomalaisia lisää. Täällä yksi... Tuossa linkki yhteen mielestäni hyvää la-laskuriin;
http://www.oys.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=111

Piijalle myös tervetulotoivotukset!

Möykyllä ja MyrskyTuulilla alkaa olla jännät ajat edessä. Kiva seurata miten asiat edistyy. Joko teitä jännittää?

Pötkylä, kyllä mulla ainakin on vaavimaha ollut havaittavissa jo jonkun viikon, varsinkin jos vähänkin tyköistuvampi paita on päällä. En mikään kukkakeppi ole muutenkaan, mutta selkeä massu erottuu =) Painoa tullut noin 4-5kg raskauden alusta. Mulla kyllä tuo tupakoinninlopettaminen on nostanut painoa (=ruoka maistuu) myös.

KirsikkaO jossain oli painonnousu suositus 200-800g/viikko. Kuitenkin painottuen raskauden loppupuolelle.

Sit omaa napanapsukkaa; Vielä yksi aamuvuoro olis ja sitten vapaa. Aika koville ottanu nää aamut loman jälkeen, oon ollut aivan rikki joka päivä kun kotiin on päästy. Tää helle vielä pahentaa uupumista (töissä lähes 40 lämmintä). Tänään pidettiin rakennukselta vapaata eli kerkes olla vähän pitkällään ja nyt istumaan koneella. Lopetin rautatabut 2 viikon kuurin jälkeen, kun maha ei kertakaikkiaan kestä sitä tukkoisuutta. Kävin työterveyshoitajalla mittauttamassa hb:n ja oli noussut 122->133! Eli ei rautaa ja räjähtävää vatsaa enää :whistle: Nyt päästettävä mies koneelle välillä. Helteistä iltaa kaikille!

Pore&Papunen rv13+3
 
Tosi hyvä idea tuo että laitetaan viestin loppuun omat viikot. Luonnollisesti itse unohdin sen kuitenkin heti, jokohan tässä alkaa se paljon puhuttu raskausdementia vaivata :LOL:

Siispä: olen tänään viikoilla 26+4. Huih kun tuntuukin jo paljolta :eek:
 
Tervehdys kaikki ja tervetuloa kaikki uudet pinon omakseen tuntevat! Onnittelut myös tuoreista plussista.

Täällä ollaan lomailtu ja siksi harvoin näille sivuille ehditty. Kaikki mennyt hyvin, joskin väsyttämään on alkanut ja välillä on huimannut. Hemoglobiiini ja verenpaineet kuitenkin olleet hyvät, joten jos eivät ole yhtäkkiä tippuneet niin niistä tuskin löytyisi huimaukselle ja väsymykselle selitystä. Meri-ilma ja lämpötila sen sijaan saattavat olla tuon väsymyksen takana.

Mahassa potkitaan tiheään tahtiin. Tosin ei vielä niin kovin, että mies olisi päässyt potkuja tuntemaan. Ja maha on kasvanut selvästi viimeisten kahden viikon aikana. Napa alkanut selvästi tulla jo ulospäin ja saas nähdä, että miten kauan vielä menee, että pullahtaa kokonaan päällepäin.

Ainoa mikä vähän mieltä yhä painanut ovat alhaiset kilpirauhasarvot, jotka ovat ihan siinä rajoilla, että aloitetaanko tyroksiinilääkitys vaiko ei. Toistaiseksi eivät aloittaneet, vaikka itse olisinkin sen tehnyt, vaikka vain varmuuden vuoksikin, kun tuosta lääkkeestä ei kuitenkaan ole vauvalle eikä minullekaan mitään haittaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta kun vaikuttaa vauvan aivojen kehitykseen niin siksi en haluaisi tuollaisen osalta ottaa mitään riskiä. No parin viikon päästä taas uudelleen kokeisiin ja katsotaan, että mikä silloin on tilanne. Toivotaan, että pitää tosiaan paikkansa, että vauva kyllä ottaa omansa vähistäkin määristä ja että äiti se vain joutuu kärsimään. Ja kun itse olen voinut todella hyvin niin sen puolesta kyllä ei ehkä tarvitsisi hirveästi huolehtia.

Tänään oltiin ekaa kertaa tutustumassa vaunutarjontaan. Huh mikä valinnan vaikeus. Vaikka jo etukäteen olin kuullut, että ei välttämättä yksinkertaisin juttu, niin silti yllätti. Pari varteenotettavaa vaihtoehtoa tuli, joiden välillä mietitään ja koitetaan vielä käydä katsastamassa muutama vielä näkemättä jäänytkin merkki. Erityisvaatimuksena meillä se, että vaunujen tulee olla hyvät työntää myöskin pidemmän ihmisen, kun ollaan molemmat pitkiä ja se selvästi karsii vaihtoehtoja. No onneksi vielä ei ole kiire tehdä päätöstä vaikkakin nyt ois monessa paikassa hyviä alennuksia ja joidenkin mallien tilausaikojen pituus kyllä yllätti. Eli ehkei vaunujen hankitaa minnekään ihan hirmu pitkälle kannata kuitenkaan venyttää, ettei käy niin mistä olen tosiaan ja kahteen kertaan nähnyt unta. :) Vauva syntyy ja me ei olla ehditty hankkia häntä varten vielä yhtään mitään ja ostetaan sitten paniikissa mm. ekat vastaan tulevat vaunut, jotka on sitten sellaiset joltain kasi-ysikytluvun vaunuilta näyttävät. ;) Muutenkin unirintamalla ollut viime aikoina taas erityisen vilkasta ja yhden yön aikana ehtii tapahtua vaikka mitä juttuja. ;)

Kaunista kesän jatkoa ja ei liian tukalia lämpötiloja!

Lauralein 22+2
 
Helteistä torstaita täältäkin päin ja tervetuloa kaikille uusille pinoon tupsahtaneille!
Olen ollut lomailemassa ja sen jälkeen käynyt ahkerasti vilkuilemassa teidän kuulumisia, mutta nyt vasta saan aikaiseksi itsekin kirjoitella. Täällä kaikki menee nyt suorastaan loistavasti, kun pahoinvointi loppui toukokuun loppupuolella. Nyt olen yrittänyt syödä oikeasti kahden edestä, jotta saisin painoni nousemaan edes siihen raskautta edeltäneeseen alkupainoon (viime viikolla olin vielä pari kiloa siitä jäljessä). Mutta mikäs näin kesäaikaan on nautiskellessa kesäherkuista ;) Maha ei ole vielä juurikaan pullahtanut ulos, jos ei nyt ota iltaisin tulevaa valtavaa turvotusta laskuihin mukaan. Täälläkin siis odotellaan sitä mahan kasvua ja ensimmäisiä liikkeitä malttamattomasti! Toissa iltana olin kyllä tuntevinani pienen pieniä hipaisuja alavatsassa, kun makasin ennen nukahtamista selälläni, mutta varmuudella en kyllä uskaltaisi niitä vielä pienen mahamatkustajan liikkeiksi laskea. Mukava on kuitenkin ajatella, että siellä se mellastaa ja pyöriskelee :heart:
Onko täällä muuten muita liikuntaa paljon harrastavia joukossa? Itse harrastin ennen raskautta aktiivisesti liikuntaa 5-6 kertaa viikossa: kuntosalia, lenkkeilyä ja astangajoogaa. Pahoinvoinnin alettua en voinut kuvitellakaan tekeväni muuta fyysistä kuin pieni pyöräilymatka töihin ja takaisin ja sekin tuntui joskus ylivoimaisen raskaalta. Nyt kun vointi tuntuu hyvältä, olen pikku hiljaa palaillut kuntosalille takaisin ja käynyt jo ulkoiluttamassa kävelysauvojani muutaman kerran. Olen ollut aivan tohkeissani parin kuukauden totaalitauon jälkeen ja vaikka salilla painot ovat ehkä puolta pienemmät kuin ennen raskautta, en anna sen häiritä vaan heiluttelen niitä pikkupainoja sieluni kyllyydestä. Kuinka te muut olette pystyneet jatkamaan liikuntaharrastuksianne ja oletteko jättäneet jotain pois kokonaan? Astangajoogaa en voi enää harrastaa, kun siinä kohdistuu monessa liikkeessä niin kova paine alavatsaan, eikä sen harrastaminen ole käsittääkseni raskaana ollessa enää kovin suositeltavaakaan.
Lauralein, mekin olemme jonkin verran jo mietiskelleet vaunukaupoille menoa, mutta miehellä taitaa enemmän poltella tällä hetkellä uuden auton osto ;) Oli kuitenkin hyvä kuulla vinkkinä mahdollisesti pitkistä tilausajoista, joten jospa mekin pääsisimme asiassa eteenpäin. Olen kuitenkin jo tehnyt aktiivista taustaselvitystä kyselemällä mm. perheellisiltä kavereiltani mielipiteitä ja käyttökokemuksia ja saanut sitä kautta arvokasta tietoa vaunujen hankintaan.
Möykky, on kiva kuulla sinulta "pidemmälle ehtineen" kokemuksia Turun seudun neuvolalääkäri- ym. kokemuksista, sillä asun itsekin Turun seudulla ja synnytyssairaala tulee olemaan TYKS. Tiedän siis mitä odotella :)
Nyt täytyy kuitenkin lopetella tämä ylipitkäksi venähtänyt ruokatunti ja paneutua työasioiden pariin. Ei kyllä näin kauniina kesäpäivänä haluaisi tuhrata aikaansa työpöydän ääressä jääkaappikylmäksi ilmastoidussa toimistossa :kieh:
Kaunista kesäpäivän jatkoa kaikille ja mukavia odotushetkiä!

Spark rv 16+1
 
:wave: Pinomme meinasi sulaa kesähelteeseen... Tosin tänään täällä Helsingin keskustassa on ihan pilvistä.

Tervetulotoivotukset kaikille uusille :flower:.

Pötkylän kertomus ystävänsä yllätysraskaudesta sai taas kyyneleet silmiini. Ihana kuulla hyviä uutisia, vaikka ne koskisivatkin ihan ventovieraita.

Nyt mua jänskättää ihan älyttömästi. Siis Myrsky-Tuulin ja Möykyn puolesta. Tehän olette ihan h-hetken kynnyksellä. Kovasti vain bd bd, että kaikki menee taiteen sääntöjen mukaisesti. Sitä tässä jo huolestuneena pohdiskelen, että miten Myrsky-Tuuli mahtaa ehtiä päivittämään etusivun listaa sitten kun kädet on täynnä pienokaista... Eiköhän joku ratkaisu löydy.

Spark, minäkin oli aktiiviliikkuja ennen kuin tulin raskaaksi. Harrastin erästä taistelulajia ja kävin pelaamassa sählyä, mutta ne jouduin lopettamaan heti alkuunsa iskuvaaran vuoksi. Punttis ja lenkkeily jäivät myös hyvin nopeasti pois, kun pahoinvointi iski. Myös kesäiset työmatkapyöräilyt ovat jääneet väliin. Nyt kun pahaolo alkaa jo lannistua ja ruokakin on maistunut jo kuukauden päivät, niin pikku hiljaa yritän kohotella kuntoa. Tosin juuri tällä viikolla sauvakävelylenkillä voimat loppuivat kuin seinään ja loppulenkki oli pelkkää laahustamista. Olen kuitenkin opitmistina suunnitellut lomalle myös urheilupainotteista ohjelmaa ja punttisalillekin meinaan vielä uskaltautua, ettei lihaskunto pääse kokonaan rupsahtamaan.

Sitten lisää galluppia... Oletteko käyneet hammaslääkärillä raskausaikana? Millä viikoilla suunnilleen olisi hyvä käydä? Kuulin, että raskausaikana kovimalle koetukselle suussa joutuvat ikenet ja niiden hoitoon pitäisi keskittyä.

Hyvää viikonloppua ja lomaa niille onnellisille, joilla se ihanuus alkaa!

Nefer, rv 19+6 - eli huomenna puolivälissä :eek:
 
Minä kävin 33+4 hammaslekurilla kun jäi taas viimetippaan ajanvaraus :ashamed:
Mutta onneksi ei tuntunut yhtään pahalta makoilla niin ihme asennossa. Kyllä suosittelen menoa mahd aikasessa vaiheessa kun joskus selällään makaaminen tuottaa tuskaa monelle kun masu painaa. Ja hampaitten hoitaminen ois aika tärkeetä... meikäläisellä mittarissa 31 vee ja ei yhtään paikkaa vielä hampaissa. Mutta tarkastuksessa löytyi reijänalkuja jotka sitten kuvataan kun olen synnyttänyt ja katotaan tarviiko paikata, iik :LOL:
Ei varmaan kannata jännittää poraamista ku voisin luulla että synnytys on hieman kivuliaampaa.... :/

Mutta eipäs tässä kummempia jorinoita, mukavaa viikonloppua kaikille!

tellervo 34+6
 
Moi! Tuosta liikunnasta: mä olen kanssa ainakin olevinani ihan suht aktiivinen liikkuja, mutta alkuraskauden väsymys ja paha olo kyllä vetäisivät sohvan pohjalle useaksi viikoksi, juuri kun olisi ollut hiihtokelejäkin... Mutta nyt oon taas yrittänyt aktivoitua, eilen viimeksi olin kuntosalilla. Mulla selkä vihoittelee tosi herkästi jos en muutamaan päivään tee mitään, joten kävely- ja pyöräilylenkit koitan saada ainakin 2-3 kertaa viikossa tehtyä ja joitakin jumppaliikkeitä kotona siihen päälle. Nyt kun uimavedet saattaisivat olla riittävän lämpimiä, niin pitäisi taas kokeilla vesijuoksua johon viime kesänä "hurahdin". Tuo on kyllä ihan totta mitä Nefer sanoit, että voimat saattavat loppua ihan yllättäen. Viimeksi sain kolmen kilometrin kävelylenkkiin käytettyä reilun kolme varttia... no, pääasia että sai raitista ilmaa :)

Mä oon nyt monta viikkoa miettinyt tuota hammaslääkäriasiaa, pitäisi ehdottomasti käydä ainakin tarkistuttamassa. Edellisestä tarkastuksesta mulla on hävyttömän kauan (siis vuosia!), joten eiköhän olisi korkea aika. Mä oon ymmärtänyt että äidiltä karies tarttuu tosi herkästi lapselle, joten pitäisi kyllä nyt ottaa asiakseen varata se aika. Mulla on muutamia kertoja tullut nyt raskauden aikana verta ikenistä, mutta neuvolantäti sanoi ettei se välttämättä viittaa ientulehdukseen varsinkaan kun ei ole kipua eikä verenvuoto ole jatkuvaa. Kyse on varmaankin ihan yleisestä veren lisääntymisestä raskaana ollessa, mutta olisihan tuonkin takia hyvä käydä suutansa jollekin ammattilaiselle näyttämässä... Taidankin heti tänään varata ajan!

*muoks* no niin, sain tarkastukseen varattua ajan, niinkin pian kuin lokakuun alussa pääsen sinne :eek: Totesin että laskettu aikani on tuosta varatusta ajasta parin päivän sisällä, joten voi olla ettei mua siellä näy ;) Eli tosiaan, kuten tellervo sanoi, varatkaa ihmeessä ajoissa aika hampilääkärille!

Emma, rv 26+
 
Hammaslääkärigallupiin:

Kävin reilu kuukausi sitten hammaslääkärissä ja samoin mieheni. Mulla paikattiin silloin yksi reikä ja toisen ajan sain vasta elokuulle. Vähän mietityttää, että onkohan tuo toinen aika jo liiaan myöhään, kun silloin ois tarkoitus paikata toinen reikä. Puudutusta ei kuulemma kuitenkaan voida antaa ekalla eikä kolmannella raskauskolmanneksella, joten voi olla, että siirrän tuon toisen reiän paikkaamisen synnytyksen jälkeiseen aikaan, koska ei oikein innosta se ilman puudutusta. Tuo selällään makaaminen on sitten tietty vielä toinen juttu, mutta suurempana ongelmana tällä hetkellä pidän tuota ettei saa puudutusta. Eli mikäli vain mahdollista niin kantsii koittaa ajoittaa nuo mahdolliset hammaslääkärikäynnit raskauden toiselle kolmannekselle. Valitettavasti ei kyllä kovin helppoa, kun julkiselle kovin pitkät jonot. :(
 
Emma75: Meillä täällä Oulussa pääsi "jonon ohi" ku oon raskaana. Hassua kun eivät ota huomioon laskettua aikaa.
Hoitaja sanoi kun varasin aikaa, että kannattaa ainaski tarkastaa ja poistaa hammaskivet ennen synnytystä ettei vauvalle sitten tartu.
 

Yhteistyössä