Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat

Sunnuntain ikävien uutisten jälkeen ei tehnyt paljon muuta kirjoittaa, mutta tulin nyt vielä ennen lomalle lähtöä kertomaan täkäläiset kuulumiset.

Viime torstaina oltiin siis rakenneultrassa ja siellä kaikki näytti olevan hyvin, vaikka tuota ultraa lopulta tosi kovin etukäteen jännitinkin ja pelkäsin, että mitä sieltä löytyy. Ainoa poikkeava juttu oli istukan toisen reunan sijaitseminen vielä kohdunsuun päällä eli vähän niin kuin vahvistui ne epäilyt niille alkuraskauden vuotojen syylle, koska silloinhan epäiltiin, että istukka saattaisi olla kohdunsuun päällä ja niin siis kanssa oli. Onneksi kuulemma noin yhdessä raskaudessa tuhannesta istukka on vielä lopussakin kohdunsuun päällä, joten kaipa se minullakin siitä vielä pois siirtyy kohdun kasvaessa. Pääsen kuitenkin yhteen ylimääräiseen ultraan elokuussa, jossa tuo vielä tarkistetaan. Ihan kivakin päästä vielä ylimääräisen kerran vauvaa katsomaan, kun kuitenkaan syy ei ole niin vakava.

Vauva alkoi viime viikon loppupuolella liikkumaan jo tosi paljon tai siis, että liikkeet ovat alkaneet tuntumaan tosi selkeästi ja niitä tuntuu paljon. Vielä ei kuitenkaan mies niitä mahan päältä tunne, mutta varmaan aika piankin jo voi tuntea. Jos meinaan näin kovaa tahtia siellä jumppaa niin luulisi, että lihakset nopeasti kehittyisivät ja potkut voimistuisivat. :)

Loppuviikosta sain vielä uudestaan otetun kilpirauhaskokeen tulokset ja arvot olivat tippuneet alle viitearvojen. :( Vaikka normaalisti kaksi eri kilpirauhasarvoa liikkuvat eri suuntiin eli jos toinen laskee niin toinen nousee ja päin vastoin niin mulla molemmat ovat laskeneet alle viiterajojen ja olen menossa niiden takia nyt jatkotutkimuksiin. Vähän tätä etukäteen pelkäsinkin, vaikka ennen raskautta kilpirauhasarvot ovat pysyneet normaaleissa rajoissa ilman lääkitystäkin. No toivottavasti pian edes selviää onko liika- vai vajaatoimintaa ja voidaan aloittaa sitten sen mukaan hoito. Vajaatoiminta kun voi vaikuttaa haitallisesti sikiön aivojen kehitykseen, joten olen siksi ollut todella huolissani asiasta. Onneksi lääkäri sentään sanoi, että yleensä vauva kuitenkin ottaa omansa vähästäkin määrästä hormoneja ja äiti sitten vaan jää vähemmälle. Oma oloni on kuitenkin ainakin vielä loistava, joten nuo arvot huolestuttavat nyt kyllä vain ja ainoastaan vauvan takia.

Lisänsä huoleeni vauvasta toi viikonlopun purjehdusreissu, jossa keli oli yllättävänkin kova ja jotta sitä pysyi veneessä sen kallistuessa niin vatsalihaksia piti koko ajan jännittää ja jossain kohtaa alkoi jo mietityttämään, että onkohan se enää hyvä asia vauvaa ajatellen. No kaveri on kuitenkin tuon jälkeen jatkanut kovaa potkiskeluaan, joten ilmeisesti ei tuosta ottanut moksiskaan ja huoleni oli turha. :)

Neuvolassakin muuten kävin loppuviikosta, joten tässä on ollut nyt paljon tapahtumia raskauteen liittyen. Neuvolassa kaikki arvot olivat yhä menneet vain parempaan suuntaan ja painoa ei ole vieläkään tullut lisää, mikä kyllä vähän ihmetyttää. Ekan kerran kuulin vauvan sydämensykkeen nopeuden joka oli 130. Neuvolantäti on kuulemma joka kerta kyllä sykkeen laskenut, mutta nyt vasta kuulin tuon lukeman. En tiedä onko aikaisemmin ollut mitä, joten ei voi siitäkään oikein lähteä spekuloimaan vauvan sukupuolta, kun ei myöskään ultrassa tuo paljastunut. Tosin ei kyllä haluttukaan tuota tietää, mutta vähän sitä odotti, että josko ois ollut sellaisessa asennossa, että maallikkokin olisi asian voinut todeta. :)

Aurinkoista juhannusta kaikille!
 
Minäkin olen ollut jotenkin ihan lamaantunut Iida-Liinan suru-uutisen jälkeen enkä ole osannut kirjoitella juuri mitään... Tosi usein on tuo Iida-Liinan tilanne mielessä ja tulee ihan semmoinen tuskainen olo itsellekin kun miettii miten hirveä järkytys tuo on. Edelleen hurjasti voimia ja jaksamisia Iida-Liinalle ja miehelle :hug:

Gitelle myös pahoittelut ja tsemppiä uuteen yritykseen! Hyvä uutinen on tietysti se, että todistetusti pystyt tulemaan raskaaksi "luomuna". Noita varhaisia keskenmenoja tapahtuu kuulemma todella paljon, suurin osa sen kokeneista ei välttämättä edes tiedä olleensa raskaana vaan ajattelee vaan menkkojen olleen muutaman päivän myöhässä.

Sf-mitasta on ollut puhetta, oli helpottavaa lukea että muillakin mitta kulkee käyrien ylärajoilla! Mulla tuo on mitattu nyt kahdesti, viikolla 16+ mitta oli 16 cm ja viikolla 22+ sitten vastaavasti 22 cm. Hassua, että viikot ja sentit menee samaa tahtia :) Seuraava mittaus on varmaan ensi viikolla neuvolassa, silloin mennään sitten viikolla 26. Maha alkaa olla jo kyllä ihan kivan kokoinen, miehen kanssa sitä naureskellaan että mihinkähän mittoihin tässä oikein vielä pääseekään... Pitäisi varmaan ruveta ottamaan valokuvia muistoksi.

Sykkeet meidän pikkuihmisellä on ollut 140-150 kieppeillä, jopa ylllättävänkin tasaiset. Aika rauhallinen tapaus tuo tuntuu kyllä olevan, muutaman kerran päivässä heittää jonkun kuperkeikan ja muuten taitaa vaan hengailla suunnilleen paikoillaan...

Meillä on juhannukseksi suunnitteilla muutaman päivän kaupunkiloma tuolla ulkomailla, joten lentokoneeseen pitäisi sitten huomenna hypätä. Neuvolatädin mukaan ei ainakaan ole mitään ongelmaa vielä näillä viikoilla, eikä lentoyhtiökään vielä tässä vaiheessa vaadi mitään lappua lääkäriltä. Muutenkin olen jaksanut niin hyvin että en epäile ollenkaan ettenkö pärjäisi tuota reissua vallan mainiosti :)

Mulla on tavoitteena kyllä saada vielä ennen juhannusta ne Kelan hakemuspaperit lähtemään, niin sitten voisi ruveta äitiyspakkausta odottelemaan...
 
:hug: Iida-Liinalle pahoittelut!

Kiitoksia muillekin "oireettomille" kommenteistanne. Helpottaa heti omat ajatukset, kun tietää, että ei ole yksin näiden tuntemuksien kanssa.
Maanantaina oli viimein kauan odotettu neuvolakäynti lääkärintarkastuksineen. Oli mukava kuulla masu-asukin sydänäänet pitkästä aikaa. Tätä ihmettä on odotettu niin monta vuotta ( 5½ ), että sydänäänten kuuleminen on jotain aivan huippua! Viikot on nyt 14+6.
Leppoisaa juhannusta itse kullekin!
 
Voi Iida-Liina, voi Gitte, olen niin pahoillani puolestanne :hug:.

Silmät täyttyvät niin kyynelistä, etten voi nyt kirjoittaa enempää, eikä minulta oikein löydy sanojakaan. Toivon teille voimia ja uskoa tulevaan.

Palaan palstalle juhannuksen jälkeen...
 
Oltiinpas me tiputtu juhannuksen timmellyksessä kauas...

Mä olen edelleenkin ihan mykistynyt Iida-Liinan uutisista, enkä oikein ole osannut kirjoittaa mitään. Omat asiat (huonot ja hyvät) tuntuu niin mitättömiltä, että mitäpä niistä höyryämään?

Juhannus meni railakkaasti, kyllä oli kiva mökkeillä appivanhempien kanssa. Ainoa miinus mökkeilyssä oli, että koko hemmetin miehen puoleinen suku örmys hirmukännissä koko aattopäivän. Tylsäähän se oli katsella kun ihmiset sössöttää ja häärää, kuka mitäkin. Vähän kuin olisi päässyt katsomaan jotain "hullujen näytelmää". Onneksi mä olen toisaalta niin tottunut siihen selväjärkisen osaan, viimeeksi olen viinasten kanssa lätrännyt ihan humalaan asti nelisen vuotta sitten.

Viime viikolla oli ensimmäinen neuvola ja oli tosi kiva neuvolatäti ja tänään pitäisi mennä neuvolalääkärille vähän etuajassa (10+4), kun mulla alapaineet hipoi jo sataa, normaalisti mulla on aina ollu verenpaineet ihannelukemissa, joten vähän tuo itseänikin hirvittää. Mutta kai se siitä sitten jossain vaiheessa tasoittuu jos on tasoittuakseen.

Tällaisia kuulumisia siis meiltä. Me ei olla miehen kanssa vieläkään keksitty valmistusnimeä bambinolle, vaikka mies eilen illalla lukiessaan odotuslehteä mietti ettei kyllä varmasti ikinä uskalla pukea vauvalle vaatteita kun se pikku seppo menee rikki. Min en kyllä suostu antamaan vauvalle valmistusnimeksi seppoa, joten vielä tää masuasukki on vaan joku tyyppi.

Aurinkoa ja lämpöä kaikille.
 
Kuten Emmakin, minäkin olen ollut jollakin lailla ahdistunut ja surullinen Iida-Liinan menetyksen johdosta. Täällä palstaillessa tulee myötäelettyä ja jaettua kokemukset ja kirjoittajat tulevat "läheisiksi".

Minä kun olen jonkin verran stressannut tätä omaakin raskautta siinä mielessä, että tämä tuntuu liian hyvältä ollakseen totta. Välillä on ollut hyvinkin vaikea uskoa, että kaikki on todella mennyt hyvin ja pikkuisella on kaikki kunnossa! Ja pikkuhiljaa pitäisi (lue saa) jo alkaa varautumaan pienen käärön tuloon erilaisin hankinnoinkin.

Meidän kolmen viikon kesälomareissu meni oikein hyvin eikä mitään ongelmia ollut. (Jos ei oteta huomioon minun yhä jatkuvaa pahaaoloa ja oksentelua, joka ei siis vieläkään ole loppunut vaikka nyt ollaan jo viikolla rv 21 :x )

Yritin kovasti kuulostella vauvan liikkeitä jo loman aikana, mutta mitään yksittäistä liikettä en pystynyt erottamaan. Pari kertaa masussa tuntui kyllä olevan varsinainen myllerrys menossa. Toisella kertaa olimme kovaäänisessä seurueessa ja toisella kertaa ukkonen jyrisi oikein kunnolla. Jännää, miten vauva tuntuu reagoivan herkästi ympäristön ääniin. Viime viikolla tunsin varmuudella ensimmäisen napakan potkun. Nyt kun olen oppinut tarkkailemaan vauvan liikkeitä on masussa alkanut tuntua varsin paljon liikehdintää. Liikkeet ovat vielä hyvin hentoisia ja varmasti suurin osa niistä jää huomaamatta.

Rakenneultrassa olimme viime viikolla ja sielläkin vahvistui käsitys, että masuasukki on aika liikkuvaista sorttia. Kaikki oli niin kuin pitkääkin ja muutamia inhimillisiä piirteitäkin tuli esille. Vauva mm. alkoi kaivaa nenäänsä kesken tutkimuksen! :D

Onko muuten kenellekään suositeltu rautatabletteja? Minulle sanottiin neuvolassa, että niitä olisi hyvä alkaa syömään viikosta 20 alkaen. Ajattelin tänään käydä ostamassa rautatabletteja, sillä en pysty nykyään oikein syömään lihaa kun se tuntuu tulevan saman tien ylös ja ulos. Me vitsaillaankin miehen kanssa, että masussa taitaa olla tuleva kasvissyöjä. ;)
 
Sama täällä... Jotenkin olen ihan "pysähdyksissä" Iida-Liinan uutisesta... Jotenkin omat ongelmat tunutuu niin mitättömän pieniltä.... Onneksi Iida-Liina sanoi (kuumeilijoiden puolella) , että on valmis yrittämään heti uudestaan kun on mahdollista ! Toivon heille vilpittömästi kaikkea hyvää!

Oma napa:
Olen nyt käynyt "pelkopolilla" juttelemassa kätilön kanssa.. Oli loistava käynti! Ajattelin että kätilö "riittää" ettei tarvitse lääkäriä tavata. Sain vielä uuden ajan heinäkuun puoleen väliin..... niin jos ehdin sitä käyttää :)
Supistelut vain jatkuu.. mikä tietenkin on nyt jo tässä vaiheessa kuulemma ihan hyvä, mutta taitavat olla sen sorttista laatua etteivät mitään tee... Ke on lääkäri ja ultra.. Sitten taas tietää enemmän.
Vali vali osastoa: lonkat särkee ja yöllä ei uni tule joko sarkyjen takia tai sitten ei muuten vain nukuta.. Mahaa kiristää järkyttävän paljon ja nyt juhannuksena alkoi turvotus.. sormet ja varpaat on nakkeja... Blaah! Niin ja eikä siinä vileä kaikki ne inhottavat peräpukamat on alkaneet vaivata, mutta ei vielä onneksi paljoa, mutta havaittu ne on, blaaaaaaah!!!!

Minä olen syönyt rautaa 22 viikosta alkaen. Lähtö Hb oli 150 ja oli sillon tippunut 128 ja terkkarin mukaan se oli hyvä aika aloittaa rauta, Obsidan, ei ärsytä mahaa - ainakaan paljoa. Nyt Hb oli viimeksi 135 ja jatkan kuulemma synnytykseen asti. Olen siis kasvissyöjä, mutta se ei vaikuta tuohon raudan syöntiin, kun oli tuo lähtö Hb:kin niin hyvä.

Aika jännä juttu miten tuo synnytys on alkanut pyörimään mielessä... aina vain enenevässä määrin...ja jotenkin siihen ajatukseen alkaa pikkuhiljaa kypsyä vaikka se ei pelkoa ja jännitystaä poistakkaan....

Pikkumies liikkuu todella ahkerasti ja jotkut rajut liikkeet aiheuttaa supistuksia. Maha heiluu ja siihen tulee eri kokoisia "kuhmuja" kun siellä on oikein kovat bileet:) Ja hikkaa on muutaman kerran päivässä - se onkin hassun tuntuista varsinkin aluksi kun sen hikaksi ymmärsi =)

Yritetäänpä nyt olla ahkeria ja kirjoitella enemmän, eikös?

Kuullan taas!!!

Tuuli ja poikamassu 35+5
 
Tartuin siis heti Myrsky-Tuulin syöttiin ja kirjoitan ahkerasti - työnantajan ajalla :D... Hienoa muuten kuulla, että on olemassa "pelkopoli", jossa käynti ihan oikeasti auttaa. Itse en ole vielä ehtinyt miettimään synnytystä (toivottavasti en ehdikään) niin tarkkaan, että olisin kehittänyt sitä kohtaan erityisiä tunteita suuntaan tai toiseen. Yritän pitää pääni kylmänä.

Kirskikka, harmillista kuulla, että pahaolo jatkuu edelleen, tosin niin tekee minullakin, onneksi vain aamuisin. Jotenkin uskon vahvasti, että niin kauan kuin pahaa oloa kestää, mahassa on kaikki erinomaisesti - ja pysyy syvät vatsalihakset kunnossa :D. Neuvolalääkäri epäili viime käynnilläni, että tätä jatkuu nyt loppuun asti, kun ei ole vieläkään mennyt ohi. Itse elän kuitenkin toivossa, että tämä loppuu viimeisen kolmanneksen alussa, tai mikä parasta, kun kesäloma koittaa.

Osaan kyllä hyvin samaistua Pötkylän juhannusfiiliksiin. Me tosin oltiin vain kaveriporukalla, mutta ainoana selväpäisenä on välillä aika rasittava olla. Varsinkin, kun piti ottaa vielä vastuuta toisten lapsista jotka eivät ole niitä rauhallisimpia tapauksia :kieh:. Onneksi seuraavaan juhannukseen on vielä vuosi aikaa...

Mä olen siirtynyt käyttämään ihan tyystin äitiyshousuja. Sain lainaksi parit ja sitä ihanaa helpotuksen tunnetta, kun mikään ei kiristä eikä purista mahaa. Näin kesällä tosin yritän käyttää mahdollisimman paljon hameita, niistä kun löytyy vielä sopivan kokoisia. Ostin myös Anitan tukivyön. Aikamoisen suolaisen hinnan siitä sai maksaa, mutta se toimii. Enää ei ole masu kipeä iltapäivisin.

Sukulaiset ovat alkaneet kaivella komeroistaa vanhoja lastentarvikkeita ja tarjota niitä meille - huah. Jotain on ihan kivaakin ja varmaan käyttökelpoista, mutta jotenkin en jaksaisi vielä kerätä varastoa. Viikonloppuna on kai pakko siivota kaappeja niin, että saan vauvatavaroille oman hyllyn.

Ensi viikolla on rakenneultran vuoro ja meinaan kyllä tiedustella, että minkä merkkinen otus mahassa häärii. Liikkeitä en ole vielä varmuudella tuntenut, mutta viime viikolla yhtenä aamuna havahduin, kun tunsin kolme kertaa kuplan samassa kohdassa mahaa - liekö sitten liikettä vai mitä.

No niin mahakkaat (tai pian sellaiset) ystäväiseni, nyt jatkan töitä :LOL:.

Nefer rv 18+3
 
Ginnifer
Palasin ekalta lomaviikolta ja kylläpä oli Iida-Liinalla surullisia uutisia. :'( Tragediaa on koettu tuolla Lomamassuissa ja nyt sitten tässäkin pinossa. Jotenkin, niin hirveitä kuin ne alkuraskauden keskenmenotkin ovat (kokemusta on), niin ei niitä kuitenkaan voi verrata tähän. Ei sitä osaa kuvitella.

Mä en ole rautaa vielä joutunut syömään. Viimeksi neuvolassa täti sanoi että nyt katsotaan sopiva valmiste mitä alat syödä, mutta eipä se hemppa ollutkaan tippunut kuin pari pinnaa, joten ei tarvinnut siihen mennä. Minäkään en syö lihaa ja siksi kai tämä oli oletuksena... Mutta lihateollisuuden kylvämä ennakkoluulo sekin taitaa olla, sillä en tunne yhtäkään kasvissyöjää, jolla olisi tässä ongelmia.

Mulla on maha kasvanut yhtäkkiä aivan hirveästi. Painoa ei ole tullut juurikaan lisää, yhteensä ehkä 2 kiloa, ja maha oli pitkään olematon, mutta nyt sitten parissa viikossa se on pullahtanut aivan valtavaksi. Pitäisköhän olla huolissaan? Muuten mulla ei ole erityisen raskaana oleva olo, ei tunnut kömpelöltä eikä ole turvotusta. Vain se rassaa, etten meinaa löytää kunnon housuja. Mulla on sekä äitiyshousuja että bellybelt normihousuja varten, mutta mikään ei oikein toimi. Siis mun logiikkaan ei mene miten housut voi pysyä jalassa jos vartalossa ei ole enää sitä kapeaa kohtaa mihin ne normaalisti kiinnittyy! Tai sit mussa on vaan jotain epänormaalia... Joka 10 askeleen jälkeen joudun housuja kuin housuja hinaamaan ylöspäin.

Ja sitten mea culpa... Visa vinkui eilen aivan siivottomasti lastenvaatealessa. Siis en todellakaan ole suuri shoppailija, mut nyt kannoin kyllä kotiin aika monta nyssykkää. Eikä ne kaikki ostokset suinkaan olleet "järkeviä" vaatteita, vaan enempi sellaista ylellisempää osastoa, ihanaa turhuutta... Niitä virttyneitä 62 sentin bodyja on jo kaapit täynnä kavereiden toimesta, joten annoin itselleni luvan ihanampiin vaatteisiin kahden vuoden tähtäimellä... Sillä ajatuksella, että vuoden päästä näihin ei ole varaa edes alessa.

Ginnifer 23+1
 
Tosiaan sain tänään vahvemman viivan, mistä olen edelleen ihmeissäni. Otan nyt ihan hissukseen ja yritän ymmärtää tämän ihanuuden! Silloin tosiaan kun vähiten odottaa niin raskautuu, mutta hyvä näin!
 
Mä oon niin sekaisin että unohdin itsestäni mainita. 31 vuotias helmikuussa naitu ja 10v samojedikoira. Laskurin mukaan laskettu 28.2-3.3, tarkentuu varmaan jossain vaiheessa. Ootteko heti plussaamisen jälkeen varannu neuvolaan ajan?
 
Ihanaa Tuizu, onnittelut vielä kerran ja tervetuloa tänne puolelle :) Kauankos te ehdittekään yritellä, olen jo onnistunut unohtamaan?

Mä varasin neuvola-ajan muistaakseni aika pian plussaamisen jälkeen, ja ekan ajan sain viikolle 10. Eka ultra piti olla viikolla 11, mutta jonkun ajanvarauskämmin takia se siirtyi viikolle 12. Silloin jo näkyikin mukavasti pikkuinen sätkyttelijä kuvassa :) Oi niitä aikoja... nyt se sätkyttely näkyy jo ihan tuosta mahan päältäkin :LOL:

Niin, mulla on nyt viikkoja 25+, ja huomenna olis taas treffit neuvolatädin kanssa. Oltiin ukon kanssa reissun päällä juhannuksen yli, lentomatkat, hostellimajoitus ja piiiiitkät turistipäivät kävellen sujuivat tosi hyvin. Kyllä sitä saa olla tyytyväinen että tämä raskaus on edennyt näin mukavasti :)

Rautaa mullekaan ei ole "määrätty", mulla on luonnostaan aika alhainen hemoglobiini mutta ei se nyt raskausaikana ole mennyt juurikaan 130:n alle joten ihan hyvin senkin puolesta menee. Oon syönyt niitä Multitabs raskaana oleville- tabletteja silloin kun olen muistanut.

Tosiaan, eiköhän nyt MyrskyTuulin kehotuksesta piristytä kaikki ja aktivoiduta taas kuulumisten vaihtoon! Elämä jatkuu, sanan varsinaisessa merkityksessä...

*muoks* Ai niin, Ginniferille piti vielä kommentoida että mulla kävi ihan samalla lailla, eli maha pullahti suunnilleen noilla viikoilla ihan uusiin mittoihin aivan yhtäkkiä :) Eikä mulle ainakaan neuvolasta ole sanottu mitään että pitäisi olla huolissaan, saa nähdä mitä kommenttia huomenna tulee. Paino mulla on noussut tasaiseen tahtiin noin puoli kiloa viikossa, mutta sekin on kuulemma ihan ok. Ehkä mulla on tavallista rennompi neuvolatäti ;)

Ja vielä; mikä tuo bellybelt on ja mistä sellaisen voisi saada? Mua kiinnostaisi jos saisi yhdet pellavahousut kesäksi toimimaan sellaisen avulla...
 
Tervetuloa Tuizu minunkin puolesta! Ja lämpimät onnittelut plussasta! =) :flower: Taisin varata neuvolan 8.rv:lla, teki kyllä tiukkaa odottaa sinne saakka mutta olin jostakin lukenut sellaisen ohjeistuksen, että sinne saakka olisi hyvä odottaa. Ja edellinen plussa oli tullut kesken viikolla 7 :'( , joten senkin takia yritin pistää enemmän jäitä hattuun.

Nefer, mekin oltiin kiinnostuneita rakenneultrassa myös vauvan tulevasta sukupuolesta. Olin hieman yllättynytkin, kun kätilö alkoi sitä sitten selvittämään. Olin siinä käsityksessä, ettei julkisella puolella sukupuolta kerrottaisi. Olimme käyneet edellisen kerran ultrassa yksityisellä nelisen viikkoa sitten, joloin sukupuolesta ei voinut arvailla mitään, sillä vauvalla oli napanuora sopivasti jalkojenvälissä. ;) Rakenneultrassa vauva oli puolestaan laittanut kätensä jalkojen väliin niin ettei sieltä näkynyt muuta kuin peukalo ja rystyset! :D Myöhemmin vauva kyllä otti kätensä pois ja pääsimme arvailemaan sukupuoltakin. Täysin luotettavahan tulos ei ollut, joten odottelemme vielä toisenkin ultran ennen kuin alamme ostaa mekkoja tai potkuhousuja!
 
Hei kaikille ja onnittelut Tuizulle :hug:

Täällä vietellään lepäillen juhannuksen jälkeistä aikaa, sillä meillä oli sukujuhlat jussina ja lepääminen jäi hiukka vähiin ja joos jollain ei ole turvotusta niin minulta sitä nyt saisi halvalla, jopa ilmaiseksi, sillä sitä LÖYTYY, yhdet kengät mahtuu jalkaan, joten ei paljon naurata.
Tänään käytiin kättärillä keskustelemassa kätilön kanssa tulevasta koitoksesta ja ihan hyvillä mielin tässä ollaan, joskin kyllä hieman jänskättää, sillä olen kuitenkin aika kipu herkkä ja samalla myös piikki kammoinen :ashamed:
Kävin myös viimeisessä lääkärintarkastuksessa ja kohdunkaula oli alkanut lyhentyä ja pehmentyä, joten meinaakohan tämä nyt sitä, että ollaan menossa aikasempaa synnytystä kohti????

Supisteluja alkaa olla, tai ainakin tulkitsen ne sellaisiksi ja seksihimot on nostaneet taas päätään, jos keskiraskaudessa en pystynyt pitämään näppejä erossa miehestäni, niin nyt se on kertautunut potenssiin 100, mistäköhän tämäkin johtuu, hitsi, minä voisin jumpata tuolla sängyssä vaikka kokoajan, mutta nyt alkaa mies laittaa hanttiin :p

Äityispakkausta odottelen malttamattomana saapuvaksi, olisin mielelläni ottanut sen aiemminkin, mutta ihanainen työnantaja unohti lähettää ajoissa kelalle minun paperit, niin nyt sitten minä joudun tästä kärsimään :kieh:

Tässähän tätä omaa napaa tuli, teille kaikille ihanaa odotusaikaa :hug:

Kati ja ötökkä 35+
 
kiitos kaikille onnitteluista, en vieläkään käsitä!! Hääpäivänä eli helmikuussa jätettiin ehkäisy pois, elikkäs aika aikasin tärppäs. Täytyy nyt vaan olla stressaamatta meneekö kesken. Onko muita jotka on näin varhaisessa? Tai millä viikoilla olette?
 
Onnittelut Tuizulle ja tervetuloa pinoon! :heart: Mä kävin heti positiivisen raskaustestin jälkeen kaupungin nettisivuilla ja siellä kehoitettiin varaamaan neuvola-aika heti plussatestin jälkeen. Kävin neuvolassa muistaakseni viikolla 10, tosin olin käynyt jo yksityisellä ultrassa vkolla 8, joten maltoin hyvin odottaa.

Harmilliselta kuulostaa Katin turvotus. Itse tunnustaudun sen verran kenkäfriikiksi, että mulle olisi (tai tulee olemaan) varmaa suuri järkytys, jos huomaisi, että pitää yksillä kengillä tepastella. Nyt jo vähän ahdistaa nämä sadesäät, kun joudun toisena päivänä peräkkäin pitämään samoja housuja jalassa... eikös olekin kamalaa :LOL:. Toivottavasti pääsen laspen myötä eroon tästä turhamaisuudesta... Seksinhimosta olen kuullut sen verran tieteellistä potaskaa, että jos oikein himottaa, niin masussa olisi poika, eli testosteronit jyllää.

Nyt olisi kyllä oiva aika ostella lastenvaatteita, kun hinnat ovat kohdillaan, mutta pitää ehkä odotella ensi viikkoon, että mahdollisesti tiedän sen sukupuolen. Ginnifer, tiedätkö, kumpi teille on tulossa, vai ostitko molemmille sopivaa? Meinaan jos ostit jo parin vuoden ikäisellekin...

Onko teillä muilla yli-innokasta äitiä? Mun äiti on ryhtynyt ihan mahdottomaksi. Se soittelee tai laittaa viestiä milloin vauvavakuutuksista ja milloin jostain iiiiihanasta hoitopöydästä, jonka se on nähnyt. Lisäksi se on esittänyt tarkat määritelmät, millaiset rattaat meidän tulisi hankkia. Kaiken kukkuraksi äitini on alkanut suunnittelemaan muuttoa jonnekin meidän lähelle - hui! No, pitää yrittää sumplia asiat jotenkin niin, että saan äidin suun tukittua, mutta että edes nykyiset välit säilyisivät :/.

Myrsky-Tuuli, kun seuraavan kerran päivität ekan sivun listaa, niin muutatko mulle lasketuksi ajaksi 24.11. Ja varmaankin Jorvissa synnytän.
 
Iida-Liinalle ja perheelle pahoitteluni, itku tuli kun luin viestisi. Gittelle myös voimia. :hug:

Omaa ulospullahtanutta napaa:
Tulin juuri neuvolasta, nyt siis rv 35+5 ja kaikki tuntuu sujuvan ihan ok. Ainoa on tämä mieletön jalkaterien ja nilkkojen turvotus, ei auta juomiset, mansikat, ananakset ym. Kahdet kesäkengät menee jalkaan..Onneksi turvotus ei kuiteskaan tee kipeetä, olo vaan on aika tönkkö. Verenpaineet on kuitenkin ollu hyvät ja tasaiset koko ajan, pissa oli puhdas ja eikä oo päänsärkyäkään ollu, joten kai tämä turvotus nyt mulla vaan kuuluu asiaan.
Pikkumörri oli vilkkaalla jumppatuulella, syke oli 160 ja doppleri vaan hypähteli kun tätsy yritti pysyä hänen perässään. On sentään pysyny pää alaspäin.

Ensi viikolla on lääkärikäynti ja sit kuulee mikä on kohdunsuun tilanne, jänskää. Hassua ajatella, että vauva voi periaatteessa putkahtaa koska vaan. No jos ei ihan vielä, vähän pitäisi ehtiä kotona puuhastelemaan. Mulla on kyllä ollut tosi vähän supistuksia, ehkä kerran semmoinen kipeämpi ja sit noita mahan kovettumisia.

Mun tekis kans mieli lähteä alennusmyynteihin ostelee vauvalle vaatteita, mut mulle on tullut epävarmuus vauvan sukupuolesta, rakenneultrassa kyllä tyttöä veikkailivat, mutta nyt moni sanoo, että mulla on ihan poikavatsa ja se viivakin on tuohon keskelle vatsaa ilmestynyt. En kyllä periaatteessa noihin usko, mutta siltikään en ole viitsinyt ihania mekkoja paljon ostella vielä. Hiukan on vaal.pun. kaapissa ja sit noita neutraaleja värejä. No ehtiihän noita ostella.
Hauskaa päivän jatkoa kaikille, siitä huolimatta, että täällä Turussa ainakin sataa oikein kunnolla pitkästä aikaa.

Möykky74 35+5
 
Ginnifer
Emma75, mulla toi Bellybelt-setti jossa 3 eri pituista osaa ja eriväristä paneelia myöskin. Ostin Helsingistä Beluasta, mutta saa niitä postimyynnitsekin:
http://www.babyidea.fi/aidille/bellybelt/
Aika hintavahan se kyllä on, ja ompelutaitoinen sellaisen helposti itsekin tekisi. Sehän on siis pätkä kuminauhaa, jossa toisessa päässä nappi ja toisessa läpi. Eli kiinnitetään omiin napillisiin housuihin. Ja isommissa osissa sitten se paneeli peittämään housuihin jäävää aukkoa. Vaatii tietenkin peittävän paidan siihen päälle.

Nefer, mulle ultraaja Kättärillä ihan auliisti tutki sitä sukupuolta kun mainitsin että kiinnostaa. Mulla on ollut voimakas tyttötunne koko ajan, ja sen ultra vahvisti. Siis siinä määrin kuin siihen voi luottaa. Pari mekkoa kyllä ostin, mutta saahan ne annettua lahjaksi jos poika sattuisikin tulemaan. Muuten ostelin sekä tyttöjen että poikien vaatteita sillä tavalla että ovat neutraaleja, esim. vihreä villapaita jossa elefantin kuva käy mun mielestä ihan hyvin tytölle vaikka labelissa lukiskin Boy. Isoimman kassillisen ostin Monsoonista, kun siellä on niin ihanasti värikkäitä vaatteita, eikä pelkästään sitä iänikuista pinkkiä ja vaaleensinistä. Tänään kyllä ajattelin piipahtaa Laura Ashleyssä, että se on taas askel hempeään kukkamaailmaan...
 
Lueskelin pitkästä aikaa kaikki viestit ja ajattelin tulla kertomaan kuulumisia...Sitten näin Iida-Liinan viestin.Itkuhan siinä tuli.Olen kauhean pahoillani :hug:
Äitiysvalmennus on nyt käyty ja viikko 28 alkaa tänään.Ihmeen hyvin olen voinut edelleen ja vatsa senkun kasvaa.Synnytyskin alkaa jo pyöriä mielessä aina useammin.Kohta pääsee jo tutustumaankin naistenklinikalle.
Mielenkiintoista nämä kokoarviot.Itselläni ei ole kerrottu mitään.Raenneultrassa tosin pään ja sääriluun koko vastasivat muutaman päivän enemmän, kuin mitä olisi viikkoja kasassa.Ajattelimme vielä käydä kesälomalla ultrassa. jos vaikka selviäisi onko tyttö vai poika tulossa.Työpäiviä enää 7.Uskomatonta :heart: Motivaatio on ihan kateissa nykyään ja ajatukset harhailevat.
Onnittelut muuten Tuizulle ja tervetuloa mukaan!
 
(höh, mä en osaa tehdä noita lainauksia tällä uudella sivulla...)

Ginnifer, kiitos bellybelt-tiedoista! Jotain tuollaista viritelmää niihin omiin housuihini jo suunnittelinkin, joten enköhän sitten saa itsekin jotain aikaiseksi. Varsinkin kun niissä omissa housuissa on sekä nappi että kiristysnauha vyötäröllä, niin voi olla että pysyvät ylhäällä ihan sen pelkän nauhan avulla. Aika härskin näköistähän se on olla housut auki, mutta tosiaan pitkän paidan kun laittaa päälle niin kai sitä nyt pärjäisi :)

Eilinen neuvolakeikka meni hyvin, toukka oli oikein aktiivinen ja koitti möyriä karkuun sydänäänilaitetta! Omat lukemat oli myös kohdallaan, tosin paino tuntuisi nousevan vähän nopeampaa tahtia kuin olisi tarpeen, mutta kuulemma ei tartte olla huolissaan ainakaan vielä. Kaikkiaan mulle on nyt tullut jotain 9 kiloa. sf-mitan nousukäyrä on vähän laantumaan päin, nyt taisi olla 24 cm.

Semmoinen tuli mieleen, että oletteko ottaneet tai suunnitelleet ottavanne sellaista vauvavakuutusta? Jos, niin mikähän yhtiö sellaista tarjoaisi parhailla ehdoilla? Me ollaan tässä koitettu niitä selvitellä, mutta ei olla oikein päädytty vielä mihinkään tulokseen. Olisi kiva kuulla mistä olette saaneet parhaita tarjouksia.

Miranda, ihanaa että pääset jo pian äippälomalle! Ja Möykky, jännitys senkuin tiivistyy... :)

Turvotuksesta kärsiville myötätuntoa täältä suunnalta! Mä olen toistaiseksi välttynyt tuolta vaivalta, mutta ehkäpä tässä ei vielä kannata pahemmin sitä juhlia, vielähän tuota ehtii kertyä.
 

Turvotuksesta...ja omaa napaa..... Kuulin eilen viimeisessä lääkärin tarkastuksessa aika huojentavan jutun turvotuksesta... Itse tässä pähkäilin kuin sormet ja varpaat on kuin nakit että alkaako tässä tulla turvotusta huolestuttavalla tavalla. Mutta lääkäri sanoikin, että enemmän hän olisi tässä vaiheessa huolestunut siitä jos turvotusta ei olisi ollenkaan ja olisin ns. aivan tavallisessa tilassa.. Tuo "nakkisormi ja -varvas" turvotus kertoo kuulemma siitä, että istukka toimii hyvin ja tosiaan on hormonaalista.. En ollutkaan koskaan aikaisemmin tuommosta tietoa kuullut.. Lääkäri oli kuitenkin ylilääkäri ja pätevän oloinen joten päätin uskoa häntä ;)
Tosiaan pissa oli aivan puhdas ja verenpainetta oli valkotakkikammon takia vähän mutta kotona mitattuna ihan hyvä. Sitten tutkittiin lantio... hmmm ja häntäluun asento... (ei mikään niin kiva tutkimus :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:)
Ja sitten oli myös ultra ja siellä se vesseli oli pää alaspäin mutta ei mitenkään kiinnittynyt.. Supistuksia on tosiaan ollut paljon... mutta tilanne ei ole oikeastaan mitenkään muuten muuttunut kuin että nyt tuli kohdunsuun tilanteen kohdalle merkintä PEHMEÄ... Olin siitä iloinen :) koska ajattelin että jos nämä supistukset ei saa mitään aikaiseksi niin taidan hautoa tätä vielä vaikka kuinka kauan... Ja varmaan minun tuurilla olen jättiläishautoja vielä elokuussa... vaikka supistukset ovatkin alkaneet jo viikolla 25............

Minusta tuntuu, että aika on yht´äkkiä lähtenyt lentoon.... Tässä alkaa jo jännittämään se että miten se lähtö sitten tapahtuu, HUI!

Emma75
Me otettiin keväällä vauvavakuutus vakuutusyhtiö Pohjantähdestä.. Kipailutettiin n. 6 eri vakutusyhtiötä. Siellä oli mielestämme paras vakuutus...

Kati-75 minäkin tosiaan olin kättärillä, äitipolilla kätilön kanssa juttelemassa... Ja menen vielä uudelleen jos en ole sitä ennen "jakaantunut" :) Ollaankohan me muuten samaa aikaa tositoimissa?????????????? =)

Tuizu, mistä päin olet? Ja tiedätkö jo missä aijot synnyttää! Niin ja onnittelut :flower:

Tämmöistä kuuluu tänne!!

Tuuli ja pinkeämassu:) 36+1
 
Emma75Mullakin nousi muutama viikko sitten paino n. 1,5kg kolmessa viikossa, mutta nyt on tasaantunut.Tästä mainittiin neuvollassa ja sanotiin, että 200g per viikko olisi sopiva.Aika tiukkapipoista.Olen monesti kylllä lukenut, että 500g viikossakin olisi ihan okei ja vaihteleehan ilman raskauttakin paino ainakin kilon. :/
 
Miranda :eek: siis ihmettelen tuota 200g viikossa- "ohjetta". Mulle sanottiin että noin 500g viikossa on ihan OK, mutta enemmästäkään ei välttämättä kannata huolestua. Edellisellä kerralla mulla oli reippaat 500 g/viikko, ja nyt oli tullut reilut 700 g/viikko! Eikä terkkari ollut siis tuostakaan moksiskaan. Itse kyllä ajattelin että nyt on taas koitettava ryhdistäytyä ja käytävä vaikka lenkillä useammin. Mulle kun tunnetusti tuo ruoka maittaa :ashamed:

MyrskyTuuli, kiitti vinkistä! Täytyypä vilkaista tuo Pohjantähtikin vielä. Meidänhän pitää viimeistään ensi viikolla tuota vakuutusta hakea, kun laskettuun aikaan on 3kk (enää!)
 
Morjens!

En tiedä oletteko huomannut kun olen muihin palstoihin kirjoittanut pelkääväni keskenmenoa. ollut tuhruttelua, eilen verta, mutta ei paljoa. Siksi olen ollut niin hissukseen.
Asustellaan nurmijärvellä ja jos nyt hyvin käy, niin varmaankin Hyvinkäällä synnytän. Mä odottelen vkonlopun yli(ollaan mökillä)jos tuhruttelee vielä sit lekuriin. Toivotaan parasta...
 
Tuizu, mä olen tosiaan jännityksellä seurannut sun kuulumisia muistakin pinoista :) Kuten moni on sanonutkin, tuollainen pieni vuoto alkuraskaudessa on varmaan ihan normaalia, joten toivotaan että siitä on sullakin kyse. Peukut on täällä pystyssä vauvanalun puolesta! Toivottavasti saat vietettyä rentouttavan mökkiviikonlopun :hug:
 

Yhteistyössä