Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat

Gitteä tuolla kävinkin jo toisella puolella onnittelemassa. Tervetuloa tänne! Kunpa vetäisit nyt mukanasi monta muutakin sieltä ja toivotaan, että teillä menee kaikki pikkuisen kanssa hyvin.

Täällä odotellaan ylihuomista rakenneultraa ja samana päivänä on myös neuvola. Viime kerrasta onkin jo melkein neljä viikkoa. Koska vatsa on vihdoin kunnolla alkanut kasvamaan ja jotain potkujen tapaistakin iltaisin havaittu, niin olo ollut kovin levollinen viime aikoina ja sitä on alkanut oikeasti valmistautumaan vauvan tuloon. Toivottavasti rakenneultrassakin kaikki näyttää olevan kunnossa.

Mulla enää tämä viikko töitä ja sitten kesäloma, jonka jälkeen pitää vielä reiluksi kahdeksi kuukaudeksi valitettavasti palata töihin. Niin mielelläni sitä jo jäisin pitemmälle vapaalle, vaikkakin silloin syksyn odotuskuukaudet kyllä tuntuisivat varmaankin toivottoman pitkiltä, joten varmasti se aika kuluu töissä paremmin.
 
MyrskyTuuli, en pahoittanut mieltäni. En ole niin tiukkapipoinen. Hellehattujen yhteen ompeleminen kuulostaa varsin kätevältä idealta, niillähän on sitten jatkokäyttöäkin ihan alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan. B)
Minäkin olen saanut nyt tuntea miltä ne harjoitussupparit tuntuvat, kun niitä alkoi tulemaan kun flunssaisena kovasti aivastelin. Myös pitkään paikallaan istuminen on alkanut tuntua ikävältä. Toivon, että osasyynä olisi kuitenkin flussa, sillä viikon päästä olisi tiedossa reilu 9 tuntia lentokoneessa istumista. Onneksi sentään välilaskulla, mutta kuitenkin. :|
Viileä sää kuulostaa ihan mukavalta. MyrskyTuuli voisi kuitenkin puhaltaa ne sadepilvet vaikka Ruotsin puolelle.
 
Moi! On tullut oltua tässä reissun päällä, kiva oli lueskella teidän sillä välin kirjoittamia juttuja.

Katia unohtui onnitella viimeksi, joten nyt sitten suuret onnittelut rouviintumisen johdosta!!! Meillä tuo on myös aika ajoin keskusteluissa, saa nyt sitten nähdä saadaanko aikaiseksi ennen lapsen syntymää...

Gitte: paljon onnea! Ihanaa että teillä viimeinkin tärppäsi! Tosi aikaisin muuten näkyikin sulla plussa. Peukut on täällä pystyssä sen puolesta että kaikki menee hyvin :)

Meillä on huomenna synnytysvalmennus, vähän aikaisessa vaiheessa meidän kannalta mutta niitä järjestetään niin harvoin että sattui nyt jo tähän vaiheeseen. Saa nähdä millainen synnytyspelko sieltä sitten tarttuu mukaan, tähän mennessä sellaista ei olekaan vielä ollut...
 
Onneksi olkoon, aivan ihanaa että saitte vihdoinkin plussan! Toivottavasti sieltä kuumeilupuolelta moni muukin siirtyisi tänne puolelle vihdoin ja viimein!

Omaan napaan kuuluu sellaista että ensimmäiselle "raskaus-saikulle" on jääty. Ja onneksi tajusin hakea sitä sairaslomaa, kun tänään en ole päässyt edes sängystä ylös. Väsyttää! Ja sitten kun väsyttää eikä pääse nukkumaan niin huimaa. Muutaman päivän on jo hirvittänyt autolla ajo tuon huimauksen kanssa (mulla työmatka lähes 30km ja se kuljetaan omalla autolla, julkisilla ei toivoakaan kun työajat on ihan peestä).
Ensiviikolla olisi se kauan odotettu ensimmäinen neuvola ja samoin myös lapsettomuusklinikan ehdottama kontrolliultra, jossa varmistetaan että vuodoista huolimatta hyypiö on pysynyt kyydissä. Oikein odotan molempia hulluna.
Musta on ihan älytöntä, miten voi maha turvota päivän mittaan niin että ilataisin näytän jo siltä kun olisi synnytykseen aikaa vain 1kk, vaikka muutenhan tuota vauvamasua ei vielä ole. Tosin mulla on masu ihan omasta puoleastakin, mutta kuitenkin. Sen olen huomannut että lantio lähtee leviämään tällä mammalla, on hankala mahtua lempifarkkuihin joten on ollut jo pakko pukeutua vähän väljempiin housuihin/hameisiin. Onneksi on kesä ja voi oikeasti pukeutua kevyesti eikä tarvitse ahtautua tuhansiin vaatekerroksiin. Juuri tällä hetkellä kaikki vaatteet ahdistavat, mieluiten sitä varmaankin kulkisi ilman rihmankiertämää, mutta se ei taida olla soveliasta :kieh:

Myrsky-Tuuli jos jossain vaiheessa päivittelet tuota listaa niin laitatko mulle LA 16.01.2008, sitä missä tämä ihme pullautetaan ulos (jos niin pitkälle päästään) ei vielä olla päätetty, hyvinkään sairaala taitaa meillä olla suositus, ja jos jotain onkelmaa äidillä tai vaavelilla niin sitten naistenklinikalla.

 
Nyt kuluu aika tosi vauhdilla. Huomaan ehtiväni tänne aika paljon harvemmin.
Mukavaa silti lukea teidän kuulumisia :)

Onnea Kati!
(nimim. kosintaa odotellessa..)

Ja Onnea Gitte!!!

Ihan mahtavaa!! Tuo varmasti antaa uskoa muillekin, joilla on mennyt pitkään yrittäessä :)
Hirmuisesti peukkuja ja tarrasukkia tulevaan.

Hmm... Mua vaivaa nyt kun niitä liikkeitä vaan ei tunnu :(
Menossa 19+2 ja tuntuu, että kyllä jo jotain pitäisi alkaa tuntumaan ja kaikki sitä kyseleekin, mutta en kyllä oikein hyvällä mielikuvituksellakaan mitään tunne. Mies makaa korva mun mahalla harvasen hetki, mutta jotain epämääräistä mulinaa vaan kuuluu.
Voihan vitsi, kun kokoajan saa olla jotain pelkäämässä, mutta onhan tää silti ihanaa, kuten IIda-Liinakin totesi.
Masu on kyllä kasvanut ihan kiitettävästi.

Tsemppiä Myrsky-Tuulille pelkojuttujen kanssa. Pelkään kokoajan, että sama paniikki iskee mullekin, vaikka yritän olla ajattelematta koko asiaa vielä.

Ihan hirveä hinku olisi jo kesälomalle. Töihin meno tuntuu jotenkin tosi raskaalta nyt, mutta heinäkuun alkuun pitää jaksaa pakertaa.

Juu, menenpä jatkamaan siivousta..
Hyviä vointeja!




 
Hei Dana, mullakin tuntui ekat liikkeet vasta tosi myöhään, taisi 21 viikkoa olla jo täynnä kun tuli varmuus siitä että nyt se liikkuu. Sitä ennen ehkä viikon verran oli ollut jotain "sinnepäin" tuntemuksia joita en kyllä vielä uskaltanut tulkita sikiön liikkeiksi. Odottele vaan rauhassa, kyllä se myllerrys sieltä sitten aikanaan alkaa! Mä oon kuullut parikin tapausta joissa raskausaikana lapsi on ollut rauhallinen ja "vähäliikkeinen" ja jatkanut samalla linjalla synnyttyään. Mulle ainakin kelpaisi tuo malli ;)

Eilinen synnytysvalmennus oli ihan hyvä, saatiin paljon sellaista tietoa mitä ei vielä oltukaan selvitetty. Nyt sitten tietää miten synnytys käynnistyy, mitä missäkin vaiheessa tapahtuu ja ennenkaikkea missä vaiheessa sinne sairaalaan kannattaa ruveta lähtemään! Jännä oli kyllä ajatella noin konkreettisella tasolla tätä asiaa, nyt ei meinaa maltttaa odottaakaan että pääsisi tositoimiin.

Meillä täällä Jyväskylän seudulla on kyllä puristettu ihan minimiin nämä palvelut, tuo eilinen 2-tuntinen oli ainoa valmennus mitä tarjotaan, ja synnytyssaliin tutustumistakaan ei enää järjestetä. No, antoihan ne tuolta sairaalan kartan ja pohjapiirustuksen mukaan, että eiköhän sitä sitten niillä osata suunnistaa paikalle kun H-hetki koittaa :LOL:
 
Heips kaikki!

Onpahan taas vierähtänyt aikaa siitä, kun viimeksi tänne kirjoittelen. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)

Ekaksi suuret onnittelut kaikille plussanneille ja tervetuloa joukkoon mukaan. Ja sitten omia kuulumisia. Viikkoja nyt siis kasassa 31+1 ja kaikki on mennyt tosi kivasti tähän asti. Hb on ollut hiukan huono koko raskauden ajan ja se on melkoisesti väsyttänyt, mutta sen kanssa on oppinut tulemaan toimeen. Myös närästystä on ilmennyt tässä viimeisen kolmanneksen aikana ja myöskin harjoitussupparit on lisääntyneet. Työpäiviä on onneksi jäljellä enää 5, sitten alkaa kesäloma ja heti perään äippäloma. Vauvaa varten on jonkin verran tehty hankintoja, mutta aika paljon vielä puuttuu kaikenlaista. No, jos vointi on hyvä, niin onhan minulla hyvää aikaa koko heinäkuu shoppailla :)

Dana, mulla liikkeet alkoi tuntua säännöllisesti vasta joskus viikon 22 jälkeen ja vieläkin vatsa-asukas on melkoisen rauhallinen. Neuvolassa kuitenkin vakuuttivat, että ihan normaalia on, joten en ole huolestunut. Jospa tosiaan olisi sitten rauhallinen synnyttyäänkin...

Hyviä vointeja kaikille!
 
Täällä alkaa pikkuhiljaa usko loppua siihen että kaikki menee hyvin. Eilen aamulla taas holahti ihan kunnolla housuihin ja koska ensiviikoksi suunniteltu kontrolliultra peruttiin lääkärin sairastumisen vuoksi soitin kaikki mahdolliset lääkäriasemat läpi ja sainkin ajan gynelle lähes heti.

Ultrassa löydettiin kohdun sisäsuulta hematooma joka siis vuotaa. Ötökällä oli kaikki sinänsä ihan hyvin, sydän löi ja kaveri liikkuikin kohdussa mahtavassa 2.3cm pituudessaan, mutta silti sitä vaan miettii ettei tämä jatkuva vuotaminen voi tietää hyvää. Tuhrua on siis tullut alkaen viikosta 6 ja nyt mennään viikolla 9+1. Tänäänkin aamulla paperiin jäi ihan kirkasta verta.

Voi kun tämä vuotaminen jo loppuisi.

Onneksi meillä on tämä palsta jossa voi purkaa tunteitaan. Kiitos, ja anteeksi etten tällä kertaa kommentoinut muiden aatoksia.
 
pötkylä: Tsemppiä! Mä oon jostain lukenut että vuoto voi olla vaaratontakin, varsinkin alkuraskaudessa. Ja kun sulla on kuitenkin syy löytynyt tuohon vuotoon niin sitä on ehkä helpompi tarkkailla ja seurata...? Mun on muuten pakko tunnustaa etten tiedä mikä on hematooma :ashamed:

Pääasia että pikkuisella on kaikki hyvin, toivotaan että vuoto lakkaa pian! Voin vaan kuvitella millainen olo sulla on... :hug:
 
Tsemppiä ja jaksamista Pötkylälle! Minäkin ole kuullut ettei hematooma kohdussa välttämättä aihetuta mitään muuta kuin sitä vuotelua. Hematooma on verenpurkauma/mustelma. Se voi kuulemma parantua sieltä pois.

Omaa napaa....

Olin eilen neuvolassa ja valitin että käynti synnärillä viime viikolla vain lisäsi tuskaa.... Ja sainkin lähetteen sitten ns. pelkopolille tapaamaan kätilöä. Voi olla ja toivon tietysti että se helpottaa ahdistusta...
Muuten neuvolassa kaikki kunnossa. Eilen siis massussa oltiin pää alaspäin, mutta ei ollut vielä kiinnittynyt... No tänään sitten sängyssä makoillessa alkoi mahassa oikein kunnon möngerrys ja maha oli kummallisen muotoinen välillä... Heppu vaihtoi asentoa ja on nyt ilmeisesti peppu alaspäin ja poikittain :eek: :eek:
Ja möngerryksen jälkeen sitten supisteli ihan kiitettävästi. Nyt pikkujalat potkii tuonne kylkeen...Kylkeen nousee oikein kunnon kumpuja kun jalat käy! Toivottavasti vielä vähän vaihtaisi asentoa ja painuisi takaisin pää alaspäin.
Parin viikon päästä on ultraus ja siellä katsotaan, että miten päin pikkumies massussa on.. Mietinkin, että mahtaakohan siitä selvitä sen hetkinen paino ja siis koko muutenkin...??? Neuvolan tätsykin sanoi, että oho! onhan maha kasvanut.. aika ohjus - tönöttää suoraan eteenpäin. Taidan hankkia kottikärryt ja laittaa sen sinne aina kun menen kävelylle :LOL:
Sain äiyityspakkauksen eilen. Se oli se uusi ja tykkään kyllä kovasti siitä ja kaikista niistä tavaroista... Uutuutena siellä oli naisten kondoomi... Semmoiseen en ole vielä koskaan tutustunut... Omituselta näytti...


IidaLiina, tein parhaani ja puhkuin ja puhkuin niitä sateita tuonne ruotsin puolelle ja mitä sitten tapahtuikaan... Keski ruotsissa satoi niin paljon lunta, että porukka pääsi hiihtämään! Toivotaan siis että tänne ei lumia tule kuin vasta ensi talvena!!!!

Hyvää viikonloppua ja hyviä vointeja kaikille!

Tuuli ja massu 34+2
 
Edellisen viestin jälkeen tapahtunut seuraavaa: Aamupäivästä holahti ihan kunnolla kirkkaan punaista verta, pönttöön, housuihin, lattialle ja lähes jokapaikkaan. Vatsaa kouristi niin että olin ihan varma että sieltä tulee ulos sikiön lisäksi koko suolisto. Ei muuta kun menoksi äippäpolille. Ja siellä odotettiin, odotettiin, odotettiin...
Neljän pitkän tunnin päästä pääsin vihdoinkin tapaamaan lääkäriä, joka ykskantaan tokaisi "kai sinä ymmärrät ettei keskenmenoa voi mitenkään välttää". Ymmärrän toki, mutta voi kiesus että lääkärin kommenti sai veret kiehumaan. Teki kuitenkin sisätutkimuksen ja ultrasikin kun kohdunsuu oli tiukasti kiinni. Siellähän se meidän toukka tyytyväisenä kohdussa köllötti ja melskasi. Jopa lääkärikin yllättyi täysin. Hematoomaa ei enää ollut, joten ilmeisesti se oli vuotanut pois. Järjettömän vatsakivun takia jouduin vielä jos jonkinlaiseen testiin ja yhteensä seitsemän ja puolen tunnin odottelun jälkeen lääkäri kertoi ettei kivulle löydy mitään syytä. Kehotti kuitenkin jäämään osastolle tarkkailuun, ja koska minä olen vanha itsepäinen pässi (sekä syvästi loukkaantunut näsäviisaan lääkärin kommenteista) lähdin kotiin. Jos tätä kipua pitää kerran sietää niin siedän sitä mielummin kotona oman peiton alla.

Nyt täytyy vaan löytää sitä positiivista voimaa että kaikki on ja menee hyvin. Jännä miten vähän multa löytyy uskoa, vaikka omin silmin olen nyt moneen kertaan nähnyt että veijari se siellä pikku yksiössään näyttää viihtyvän oikein hyvin :D

Tälläisia jännittäviä tapahtumia siis perjantaipäivänä meillä. Nyt on hyvä aika mennä nukkumaan, jotta huomenna voi avata silmät uusin mielin. Jos huomenna vaikka vähän hymyilyttäisiä jo =)
 
Hei,
minulla on todella surullista kerrottavaa. Jouduin viime keskiviikkona sairaalaan äkillisten komplikaatioiden takia. Menetin molemmat vauvat viikoilla 20+. :'(
Tapaus katsotaan kai vielä hyvin myöhäiseksi keskenmenoksi.

Suru ja tuska ovat valtavia. Mutta olen päättänyt päästä tämän yli ja saada vielä tulevaisuudessa oman vauvan, Uskon, että jossain edessä on parempi huominen.

MyrskyTuuli, poistatko ystävällisesti nimeni listasta. En nyt ainakaan toistaiseksi jaksa palstailla täällä, mutta toivon sydämestäni teille kaikille kaikkea hyvää.

-IidaLiina ja enkelit-
 
Millaisia sf-mittoja teillä muilla on ollut? Minulta mitattiin viime neuvolakäynnillä (silloin oli 23+6) mitaksi ensin 26cm ja uusintamittauksella 25cm. Eli hurjasti kaikkien kasvukäyrien yläpuolella! Terkkari sanoikin, että jos kasvu jatkuu samaa tahtia, pitää ultrata uudestaan, että olenko jo mahdollisesti kuukautta pidemmällä, kun jossain viikoilla 28-30 pitäisi olla tämän kokoinen kohtu..

Olen kovasti miettinyt, voisiko tämä olla mahdollista. Viimeiset menkat silloin joulukuun lopussa olivat 4pv myöhässä ja kestivät vain päivän. Eli periaatteessa kyllä. Toisaalta ultrassa vauvan koko vastasi ikää, joten sen puolesta ei. Itse toivon, että tämä aika olisi oikea, sillä muutoin olisin ehtinyt juoda monet, monet kerrat alkoholia ja syödä rankan lääkekuurinkin silloin, kun verenkierrot ovat jo varmasti yhdistyneet.

Olen ollut viime aikoina täysin poikki. On ollut sellainen kiire ja häsläys sekä töissä että kotona. Miehellä oli valmistujaisjuhlat eilen ja hääräsin aamusta yöhön asti keittiössä. Tänään mies onkin suunnilleen palvellut minua. Mies tunsi muuten tänään ekaa kertaa liikkeet masun päältä. En ensin uskonut ja kokeilin itsekin ja niinhän ne tuntuivat. Aivan joka päivän en niitä silti edelleenkään tunne.

Turvotus vaivaa entiseen malliin, samoin selkäkivut ovat kasvaneet taas vaihteeksi. Jalat väsyvät nopeasti ja jalkapohjat ovat tosi kipeät. Mistäköhän tämäkin sitten johtuu, turvotuksestako kenties? Yhteen kohtaan pohkeessa on pistänyt monia kertoja, kunhan vain ei tuketta tulisi. Suonikohjujen alut jo näkyvät. Painoa on kuitenkin tullut "vasta" 6 kg.

Jep, tällaista tänne sunnutai-iltana. Ensi viikon jälkeen onkin enää yksi viikko töitä ennen kesälomaa. Ihanaa!

Piipa rv 24+3
 
Voi Iida-Liina. :hug: Surulliset uutisesi saivat kyyneliin. Miksi kenenkään pitää joutua tuollaista kokemaan. Ollaan menty niin samoilla viikoilla ja viimeksi tänään olen enemmän joutunut pohtimaan, että onhan omalla vauvallani kaikki hyvin. Jo pelkästään huoli vauvan hyvinvoinnista tuntuu todella pahalta, joten voin ainoastaan kuvitella millaista pelkojen toteutumiseen liittyvä suru on. En oikein voi toivoa muuta kuin jaksamista teille miehesi kanssa ja toivon, että pian saatte oman lapsen syliinne ja tuo onni saa surun siirtymään taka-alalle.
 
Iida-Liina todella surullisia uutisia, osanotot ja voimia tulevaan.

Tuota sf-mittaa olen minäkin pohtinut, viikolla 22 mitta oli 23, eli aivan yläkäyrällä ja nyt viime perjanataina viikolla 24+5 mitta oli 25. Kätilö tuumasi, että masusta voisi melkein päätellä että ollaan pidemmälläkin. Tiedä sitten tuota, katsotaan mitä lääkäri sitten kommentoi.

Hapsuli (25+1)
 
Iida-Liinalle :hug: ja voimia!!!

Mulle ei neuvolassa oo sanottu mitään, et ois edellä tms vaikka yläkäyrillä on menty kokoajan. Lääkäri sanoi 30 vkolla, että voidaan käydä ultrassa vielä tarkastamassa vauvan koko myöhemmin jos masun kasvu jatkuu yli käyrien.
Eli vkolla 30+3 oli sf-mitta 30 cm.

tellervo 32+2
 
IDA-LIINA: :hug: Valtavasti voimahaleja sinulle,aivan aloin itkeä,kun luin miten surullisesti odotuksesi on päättynyt,voimia sinulle ja perheellesi valtavasti!

Oma napa:kp30 ja nyt tuli vahva plussa testiin ja oiretta riittää,rinnat kipeet ja nänneihin tullut näppyjä,pissattaa jatkuvasti,viluttaa,väsyttää ja pientä nipistelyä on alavatsalla,että pelkään keskenmenoa todella kovasti,mutta kun käyn vessassa,niin tätiä ei näy eli kaikki on ok.nyt yritän soittaa neuvolaan ajan itselleni.
Hyvää juhannusta teille!
 
Heippa teille!
Oma napa:kp31/28 ja nipistely muuttunut polttavaksi menkkakivuksi ja äsken tuli isoja veriklönttejä missä oli vaaleaa kalvoa seassa pönttöön ja siteeseen on tullut lisää isoja veriklönttejä ja polte alavatsalla on todella kova,että kesken meni heti,itkettää :'(
Mut voi siis poistaa listalta ja palaan kuumeilevien pariin,katsotaan teenkö paluuta enään tänne odottavien puolelle takaisin tämän vuoden aikana,toivottavasti,itkettää :'(
Peukkuja teille muille todella kovasti,että kaikki menee hyvin loppuun asti!
Hyvää juhannusta teille kaikille!
 
Palasin lomalta ja luin ilolla teidän viestejänne, erityisesti Iida-Liinan ihana kertomus rakenneultrasta hellytti. Kunnes luin Iida-Liinan suruviestin. Ei ole olemassa sanoja suruasi kuvaamaan enkä tiedä mitä sanoisin. Jos olisit tässä halaisin lujasti. Kyyneleet silmissä mietin, miten maailma voi pysähtyä yhtäkkiä. Voimia sinulla ja miehellesi :heart:

Tarkoitus oli kertoa omia kuulumisia, kaikki on mennyt hyvin. Palaan kertoilemaan kuulumisiani joku toinen kerta.

:hug:
 

Yhteistyössä