Yli kolmevitoset plussanneet / odottajat



KERHO PERUSTETTU - nimellä Hattiaisten juttuja
- Liity kirjautumalla foorumiin sisään omilla tunnuksillasi ja valitsemalla "Keskustelu" otsikon alla olevasta rivistä Kerhot (tai koko Kaksplus -sivuston etusivun ylälaidasta sydänikonin vierestä Kerhot)
- Listassa näkyvät kaikki olemassaolevat kerhot nimillä
- Paina Hattiaisten juttuja -otsikon perästä nappia LIITY
- Administraattori hyväksyy sinut jäseneksi

Kerho on suljettu, eli liittyminen vaatii aina adminin hyväksynnän eikä sen viestejä pääse lukemaan kuin jäsenet. Kerho on tarkoitettu tässä ketjussa kirjoittaneille odottajille ja synnyttäneille. Kuka tahansa kerhon jäsen voi aloittaa kerhoon minkä tahansa aiheen mukaisen uuden ketjun, joka voi sisältää tekstiä ja kuvia. Admin huolehtii vain kerhoon liittymisen muodollisuuksista.

Keskustelun alkuun saamiseksi perustin sinne yleisille kuulumisille Kesä 2013 -ketjun sekä Synnytyskertomuksia -ketjun.

TERVETULOA!

PH
 
Oltiin kirjoitettu samaan aikaan Samettihortensia, en ehtinyt siis lukea viimeisintä viestiäsi. Piti siksi vielä tulla kirjoittamaan sinulle.

Kaikki synnytykset on niin erilaisia, sulla kaksi edellistä on olleet kyllä todella rankkoja, mutta se ei suinkaan tarkoita että nyt tulisi yhtään samanlainen synnytys. Tiedän että kun pelko iskee niin ei siinä pahimmassa mikään auta, mutta jotenkin nyt vaan yritän rohkaista sua ja sanoa että kauhukuvat ei todellakaan ole todellisia. Onhan se niin että käsikirjoitusta synnytyksen ei ole, mutta onneksi kätilöt on ammattitaitoisia ja hyvän kätilön käsiin "voi heittäytyä" ihan täysin. He tietävät mitä tekevät.

Muakin synnytys pelottaa, aika monikin asia siinä. Sektio pelottaa myös. Jotenkin vaan yritän pitää järjen päässäni ajattelemalla että se on niin pieni hetki elämästä ja se mulla ainakin hieman auttaa. Oon kyllä huomannut että jos annan ajatuksile valtaa ja alan oikeasti asiaa miettimään niin helposti mieli alkaa maalata kauhukuvia mitä voi sattua. Aina jos mulla alkaa synnytys tai joku muu asia pelottamaan ja pyörimään päässä niin ihan tietoisesti alan tekemään muuta. Yöaikaan otan vaikka läppärin ja katson jotain hömppäsarjaa netistä, luen kirjaa tms.

Mä lähetän sulle ison voimahalin :hug: tulevaan koitokseen, sä selviydyt ihan varmasti tosi hienosti kaikesta. Sulla se on ohi aika piankin, tulet sitten rohkaisemaan mua kun panikoin täällä loppumetreillä :)

Alissia
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Heippa!

Tää on vallan unohtanu tän ryhmän :ashamed: Jos nyt jotain koittas raapustaa omia kuulumisia. Mies on sitä meiltä, että tää minun muistamisen taso alkaa olla huolestuttavaa, katotaan päästääkö kohta minua kotoo mihkään yksin :LOL:

Mulla oli viime viikon tiistaina (rv 11+6) nt-ultra. Siellä pienen pieni oli, joka vastas päivää isompaa eli 12+0, mutta päivän takiahan LA:ta ei muuteta, joten se pysyi 8.1. Kokoa oli huimat 54mm ja turvotusta 0,74mm ja aika liikkuvainen kaveri oli. Ei paljon tarvinnu toista tökkiä hereille, kun heti ruutuun tultuaan näin kuinka sätki menemään :heart: Nyt sit ootellaan elokuun rakenneultraa :)

Voin sanoo, että aika on menny tosi nopeeta, luulin ettei nt-ultraa tuu ikinä ja nyt se on ohi. Viikon päästä alkaa loma ja loman jälkeen onkin sitten toinen neuvola, joka on lääkärineuvola, siitä enää kuukausi rakenneultraan. Siitä ei sit varmaa mee kauaa ku huomaaki olevansa äitiyslomalla nyytti kainalossa :D

En ehtiny nyt teidän kuulumisia lukeen, mutta lupaan ne lukea tässä ajan kanssa huomenna :)

Kolibrinkukka 12+5
 
Onnea odottajille ja vauvan saaneille=)

Kiireitä on pitänyt. Minulla on 4kk ikäinen poika ja ikää on 37v, lisäksi on 13v poika ja tyttö 14v edellisestä liitosta.

Vauvan kanssa on ollut helppoa tai sitten ikä on tehnyt tehtävänsä, ei stressaa turhista. Yöt on nukuttu läpeensä koko ajan, sitä jos mitä osaa arvostaa, varauduttiin valvomiseen, mutta ehtii vielä meitä valvottaa.

Miehen kanssa on keskusteltu ja mietitty tulevaa, toiveissa on vielä yksi vauva, mahdollisimman pian. Mikään ei ole itsestään selvää, mutta toiveissa eletään.

Tsemppiä ja aurinkoisia päiviä kaikille:)
 
OivaAino: Tulispa meillekin yhtä rauhallinen tapaus! Kiva kuulla, että vauva-aika on sujunut noin rennosti :) Eilen just juteltiin miehen kanssa, että mitähän tuon ehkäisyn kanssa tekisi sitten synnytyksen jälkeen... Todettiin, että joko luomuna tai sitten hormonikierukalla. Ja ilmeisestikään vielä yksi lapsi ei olisi kauhistus kummallekaan. Mutta katsotaan nyt, mihin tämä tästä synnytyksen ja vauva-ajan myötä kääntyy. Ehkä mekin ollaan ensi vuonna jo kuumeilijoiden puolella uudestaan :D Onnea uuteen yritykseen teille!

Kerhon puolelle on nyt hyväksyttynä 8 jäsentä - lisää saa liittyä kun siltä tuntuu :) Kuvien jakaminen ei ehkä ole siellä ihan yhtä kätevää kuin FB:ssä, mutta keskustelu onnistuu ihan näppärästi. Toivottavasti saadaan ylläpidettyä jutustelua sitä kautta, kun ei enää odottajia olla.

(.) Valittelin neuvolassa, kun tulee välillä voimattomuuskohtauksia, ei jaksa käsiä nostaa, heikottaa ja läähättää. No, nyt älysin mitata verenpaineen tuommoisen voimattomuushetken yhteydessä. Lääkityksen olin ottanut tunti aiemmin ja lukemiksi sain 102/76 eli yläpaine oli reippaasti alhaalla mun normaalilukemiin nähden. Ei ihme, ettei veri riitä päähän ja raajoihin asti. Eli ei tämä lääkitys nyt ihan kohdallaan ole, mutta pääasia, ettei liikapainetta ole kuitenkaan :)

PH ja möyrinhö 34+6
 
Heissan,

taitaa kaikki olla kesälomatunnelmissa kun täällä on näin hiljaista...onko teitä muuten siinä fb-ryhmässä minkä verran? Mietin edelleen sitä liittymistä sinne...

Tänään oli lääkärineuvola. Kaikki oli niinkuin kuuluukin olla, Hb hieman alakantissa edelleen mutta eiköhän se sieltä joku päivä nouse.

Pientä hankaluutta, tai itseasiassa melko suurta aiheuttaa murtunut kylkiluu. Kaaduin viime perjantaina pyörän päälle, en siis ajaessa vaan silloin kun pysähdyin. Suojelusenkeli taisi olla matkassa mukana koska jotenkin oudosti kaaduin vasemmalle kyljelleni enkä mahalleen niinkuin olisi voinut luulla. Mulla on aikaisemmin murtunut pari kertaa kylkiluu joten tiedän miltä tuntuu. Nyt sitä toki ei ole kuvattu, mutta oireiden ja lääkärin tekemän palpaation perusteella se on murtunut. Jos jotain positiivista yrittäisi tästä kivusta ja särystä repiä niin eipähän ainakaan tule rehkittyä näin lomalla liikaa, eikä myöskään supistele kun oikein mitään ei voi tehdä:)

Aivan ihanaa kun on vähän viileämpää, mä niiiiiin nautin. Voikaahan kaikki hyvin:wave:

Kaktus 27+6
 
Viimeksi muokattu:
Heissan! Täällä ilmoittautuu yksi 36v 3.lapsen odottaja Ylöjärveltä.
LA 18.2.
Esikoinen on 11v. ja kuopus pian 7v.
On jotenkin niin jännää tämä odottaminen, kun edellisistä synnytyksistä on jo aikaa.
Meillä ei lapset vielä tiedä uudesta tulokkaasta, kun ollaan vasta niin alussa, rv6+4.
Eilen oli varhaisultra ja kaikki näytti hyvältä.
Ensi viikolla ensimmäinen neuvolakäynti :)
 
Tervetuloa Mimaka! Olet listoilla :) Mulla on kanssa pitkä tauko raskauksien välissä eli kohta 10v lapsi ennestään ja aika jännä vastaanotto on ollut tulokkaalle hänen puoleltaan (poika). Tosin kyse on ensimmäisestä sisaruksesta hänelle, joten tilanne ehkä sen takia eri. Samoin muutenkin näin pitkän tauon jälkeen tuntuu kuin ei itse muistaisi juuri mitään, miten asiat menivät silloin viime kerralla :D Toisaalta taas koko ajan palautuu mieleen juttuja, joita ei muistanut muistavansa. Ja tämä raskaus on muutenkin tuntunut ihan omanlaiseltaan. Kai jo siksikin, kun lasissa on 10v enemmän ajovuosia.

Tästä listasta synnyttäneille ja synnyttäville tosiaan kerhon puolella lisää pulinoita otsikolla Hattiaisten juttuja (pyyntö kaksplussalla Pippurihäntä -nimimerkille, nyt jäseniä 8) ja facebookissa Hattiaisten juttuja (pyyntö kaksplussalla Mustikkasuu. -nimimerkille, nyt jäseniä 5).

Alkuvuoden odottajiakin löytyy jo useampia, mukavaa! Vähitellen joku teistä (tai kuka vaan muu halukas), joiden LA:han on vielä enemmän aikaa, voisi miettiä alkaisiko tämän porukan listaemoksi. Itse ajattelin siirtyä takavasemmalle, kun tämä pienokainen on syntynyt eli toivottavasti ensi kuun alkupuolella. Käytännössä tämä tarkoittaisi uuden ketjun perustamista, kopioi vaan listan ihmisiä uuteen aloitukseen ja otsikoi sen jotenkin sillä tavalla, että porukka hoksaa jatkaa siellä juttua. Ketjun toimintamallin ja etusivun ulkoasun voi valita ihan vapaasti, tämä aloitus ei ollut mikään standardimalli vaan enemmän sinne päin roiskaistu :) No, merkeistä päätellen ei tässä vielä useampaan viikkoon olla lähdössä, mutta mikäli innokas listaemäntä löytyy, niin siitä vaan perustamaan ketjua vaikka samantein!

Jaahas, viikot vaihtuu taas. Ja maha sanoo kohta poks, niin on pinkeetä menoa kyllä vähitellen :)

PH 35+0

MUOKS: Ainiin, eka äitiyslomapäivä! Koska palaan samalla "töihin" opintovapaalta, olen jälleen työterveyshuollon piirissä sinne ä-loman loppuun asti, mikä on ihan mahtava juttu kyllä. Mun työterveyslääkäristä on tullut kuin omalääkäri tässä viimeisten vuosien aikana ja mielelläni hänen kanssaan asioin jatkossakin, kun on mua pitkään hoitanut. Mietin just, että pitäisiköhän käydä yhtä luomea näyttämässä, kun se on tässä raskausaikana selvästi ilmaantunut ja muuttanut muotoaan.
 
Viimeksi muokattu:
Heissan kaikille :wave:

Jos minäkin tänne teidän ryhmään pyrkisin, kun tuo oma maaliskuisten ryhmä ei oikein vielä houkuttele :| Olen muutenkin hiukan "tuuliajolla" tämän raskauden kanssa, kun en anna itseni juurikaan asiasta riemuita, vaan odottelemme päivä kerrallaan, mitä tuleman pitää. Mielummin notkunkin tuolla vauvakuumeen puolella, tuntuu paljon kotoisammalta.

Eli kolmatta täällä odotellaan, ikää minulla 35v. Tammikuulta kkm, joka todettiin 9+4 ultrassa. Nyt menossa 5+2 omien laskujen mukaan ja neuvolan mukaan 5+0, tiedä sitten. Toivottavasti nyt menisi kaikki hyvin ja maaliskuussa saisimme kauan kaivatun vauvan syliimme :heart:
 
Heippa kaikille ja lämpimästi tervetuloa uusille!

En ole hetkeen tänne kerinnyt. Alissia, olet ihana :heart: Et arvaakaan miten paljon tuo sun tsemppauksesi auttoi mua :) Osasit sanoa just oikeat sanat! Kiitos kiitos kiitos! Harvoin saa näin ihanaa vertaistukea, olen onnekas! Hyviä vinkkejäkin sain sulta myös. Ja ihan varmasti tulen tsemppaamaan sua takaisin sitten kun synnytyksesi lähestyy. Pelon kanssa eleleminen on joskus niin aivoja sumentavaa, ettei tolkku pysy mukana. Kiva kun silloin saa muistutuksen siitä miten asiaan kannattaa suhtautua :)

En ole vielä liittynyt tuohon Hattivatti-ryhmään, pitäisi tsempata, että pääsee vielä mukaan. Pieni loppuraskauden väsähdys on iskenyt. Ei oikein pysty enää keskittymään muuhun kuin masuun/vauvaan/synnytykseen/joutavanpäiväisiin juttuihin. Neuvolassa pyörähdin ja Jorvissa, sain virallisen raskausmyrkytysdiagnoosin (paineet nousseet vielä, turvotus iskenyt ja protskua pisussa) ja mietittiin käynnistystä. Istukka toimii kuitenkin hyvin vielä. Itse olin vähän sitä mieltä, että jos odotettaisiin vielä ja lääkäri tuumi myös, että viikko vielä olisi hyvä. Mitä valmiimpi vauveli on niin kai sen parempi? Pää on kyllä räjähtämäisillään koko ajan, hirveä hedari. Ensi viikolla menen uudestaan synnärille ja sit katsotaan tilanne. Mitään synnytysoireita ei juurikaan ole, normit yösupistelut. Aikaisemmat synnytykset ovat ainakin mulla käynnistyneet limatulpalla ja sitä ei ole näkynyt. Vauvan "nurkkausta" olen sisustellut hieman, petasin retrobambusängyn söpöillä lakanoilla jne. Joku taulu voisi vielä olla kiva. Ostin myös pieniä vaaleanpunaisia tutteja ja mekkoja. Nyt jos ennakko-odotuksista huolimatta tuleekin poika niin hänellä on kyllä edessään aika romanttinen alku :D Muutoin pesänrakennusvietti ilmenee mulla vain leipomisvimmana, taas on pullataikina kohoamassa keittiön puolella. Mun poitsut on varmaan aika pulleita syksyllä :)

Haleja mammat :flower:


Samettihortensia 38+2
 
Tervetuloa uusille.

Voi Samettihortensia, tympeää, että raskausmyrkytys nyt vaivaa:(

Itsellä istukka oli onneksi siirtynyt, joten alatiesynnytykselle ei ole nyt sitten estettä. Oireita synnytyksen alkamiseen ei ole kyllä yhtään, mitä nyt mini menkkajomotuksia silloin tällöin. Muutenkin tänne ei mitään kummoista kuulu. Odottavan aika on pitkä,vaikka yritänkin tuon esikoisen kanssa keksiä joka päivä jotain tekemistä, että saisi ajatukset pois lasketusta ajasta ja mahdollisesta yliaikaisuudesta. Muutenkin olen alkanut nyt sitten viime metreillä hermoilemaan, kun meillähään oli keskiraskauden veriseulassa se seulahäly, että onhan vauvelilla kaikki ok. No senhän näkee sitten vasta kun hän suvaitsee syntyä. Synnytystä en onneksi pelkää tämän hermoilun lisäksi, muuten kait tulisin hulluksi nämä viimeiset viikot:)

Sannuliinu ja tytteli rv 36+6
 
Tervehdys taas. Pitänyt jo monesti np ultra kuulumisia kirjoittaa, mutta kesäaika ja kiirettä pitää...ei vain ehdi. Turvotus 0.9mm ja riskiluku ikäiselleni kuulemma loistava. Alkuun pikkuinen nukkui kädet silmillä, joten kaikki nähtävissä oleva löytyi helposti ja mittaa päästä peppuun 6.1mm. Viikkoja oli siloin 12+2, mutta vaatasi 12+4. La pysyi tietysri samana. Pienen tökkimisen jälkeen pikkuinen alkoi touhuta, joten kaikki tähän asti hyvin :)

Kuvotuskin katosi 11 ja 12 viikkojen taitteessa. Nyt on vain tavallisen hyvä olla ja toivottavasti elokuun rakenneultra menisi kans hyvin. Ne uvola heinäkuun 23 ja saan jonkun sijaisen. Mut samalla lailla se varmaan hoituu sekin. Nyt takas töihin.

Milla-Sofia ja pikkuinen 13+4
 
Tervetuloa uudet, en oo varmasti tajunnut vielä toivotellakaan :)

Sannuliinu mahtava juttu, että arpominen istukan kanssa on nyt ohi!

Sametti toivotan parempaa vointia ja pikaista synnytystä:hug:. Täytyy nyt sen verran vastarannan kiiski olla, että minä en vaan voi ymmärtää, miksi ei kokeilla käynnistää, koska vauva on täysiaikainen ja tilanne on tuo? Eikö olis parempi saada homma toimimaan ? No, monia muitakin vastaavia juttuja on saanut ihmetellä, joten ehkä tämä nyt vaan on yks sellainen...

Pippurille onnea äitiysloman alkamisesta :D

(.) lääh ja puuh. Neuvolassa tänään kaikki priimaa ;) sf-mitta tullut 2 cm alaspäin ja vauvan päänuppi alkaa olla häpyluun takana. Heiluu kylläkin, mutta niinhän ne aina on heiluneet :) Joitakin supistuksia on tullut niin että on selän puolellakin tuntunut. Yöunet on tosi katkonaiset, mutta otetaan pienet torkut sitten päivällä :) Illasta on muutaman tunnin virkeämpi hetki, jonka aikana siivoan kaappeja :D Tosi järkevää...

Vuorikristalli ja neiti H38+6
 
Minä täällä taas :wave:

Kiitos kannustuksesta Vuorikristalli ja Sannuliinu. Joo en tiedä mitä tässä odotellaan, toisaalta menen aina sinne sairaalaankin hattu kourassa ja en hirveämmin puhele, lähinnä kuunteluoppilaana. Sairaalat on minusta tosi ikäviä paikkoja ja lääkäreistä en kyllä tykkää yhtään. Hoitsut on puolestaan lähes aina ihania onneksi. Varmaan sitten ensi viikolla kun rymistän sinne synnärille niin siellä on vastassa joku lekuri joka on ehdottomasti käynnistystä vastaan tms. Käynnistys kuitenkin pelottaa kun fakta on, että niistä suurempi osa päätyy sektioon kuin tavallisesti ja se jos mikä ahdistaa. Jännä muuten sen virtsakatetrikäynnistys (balonki) joka on ollut kuulemma vasta muutaman vuoden kokeilussa. Olette perehtyneet asiaan, mulle vähän vieras??

Ihana tuo sun tilanne Vuorikristalli, ihan kateeksi käy, sf-mittakin pienentynyt!! Mulla vaan sekin kasvaa. Ja kaappien siivous kuulostaa ihan loistavalta. Sinulla on varmaan synnytys tosi lähellä nyt.

Sannuliinu, ihanaa, että istukka on siirtynyt, jipii!! Mullakin on nyt viime aikoina alkanut käydä mielessä, että onkohan vauveli terve :confused: Eiköhän teillä ole kuitenkin kaikki kunnossa ja hyvin, hali.

Kaikille tasapuolisesti halit ja kuulumisia odotellen :heart:

Samettihortensia 38+3
 
Heips!

Kiva Samettihortensia jos musta oli edes hiukan apua :)
Diagnoosi oli varmaan ihan hyvä saada kovan pyörityksen jälkeen, oireitahan sulla kuitenkin on ollut jo pidemmän aikaa. Tosi hyvä että istukka toimii kunnolla.
Käynnistyksestä mulla on edellisessä synnytyksessä ihan positiivinen kokemus, tosin ballonki ei ollut silloin vielä käytössä. Luin siitä ballonkista kokemuksia jokin aika sitten ja monet pitivät sitä hyvänä, ainoana haittana tuntuivat ihmiset mainitsevat letkun joka jää roikkumaan jalkojen väliin. Mulla tosiaan edellinen synnytys käynnistettiin 38+0 viikolla (hepatogestoosin takia) laittamalla ensin cytotec tabletti pariin otteeseen kohdunsuulle, se toimi niin että paikat olivat seuraavana aamuna riittävän kypsät sikiökalvojen puhkaisulle, supistuksia ei ollut muutamaa hassua lukuunottamatta. Kalvojen puhkaisuvaiheessa kohdunsuu oli kuitenkin vain sormenpäälle auki ja vielä aika takana. Kalvot puhkaistiin salissa seuraavana aamuna ja laitettiin samalla oksitosiini-tippa vauhdittamaan synnytystä. Supistukset olivat napakoita ja kipeitäkin, mutta synnytys eteni vauhdilla. Ehdin saada epiduraalin kuitenkin. Synnytys kesti 3 tuntia 20min kalvojen puhkaisusta siihen että istukkakin oli syntynyt. Eli tuon kokemuksen perusteella ottaisin käynnistyksen ja samanlaisen synnytyksen jos voisin valita :D Kohtalaisen kipeä mutta nopea.
Oksitosiinilla ym. toimenpiteillä puututaan toki synnytyksen luonnolliseen kulkuun, mutta tärkeää on sekin että synnytys etenee. Näin äiti jaksaa paremmin ja vauvakin pääsee nopeammin pois hankalasta tilanteesta. Tämä on vaan mun henkilökohtainen mielipide, luonnollisia keinoja en siis suinkaan väheksy.
Ensi viikolle (jos et ole jo synnyttänyt aiemmin) toivotaan sulle extramukavaa lääkäriä!

kaktukselle tsemppiä kylkiluun kanssa kärvistelyyn, toivottavasti paranee pian! Voin vaan kuvitella millaista on nukkua ja kääntää sen kanssa kylkeä kun asennot on muutenkin masun kanssa aika rajallisia. Onneksi masu säästyi iskulta.

Onnea Pippurihännälle virallisesta äippälomasta! :)
Ei siitä luomen näyttämisestä ainakaan haittaa ole, ei sitten ainakaan tarvitse asiaa miettiä.

Sannuliinu, hyvä että istukka oli siirtynyt! :)

Milla-Sofialle ja Kolibrinkukalle onnittelut hyvistä nt-ultra kuulumisista!

vuorikristallille tsemppiä loppumetreille! :)

Mä täällä pähkäilen vauvan asentoa, sitkeästi on perätilassa. Potkut tuntuvat ihan alhaalla ja ylhäällä ei juuri mitään. Joku pallo tuossa ylhäällä on, vauvan pää? Hikkakin tuntuu ihan häpyluun alla, mitenköhän se on mahdollista jos vauveli on väärinpäin :confused: Tämä perätila näkyi siinä tarkistusultrassakin 1,5 viikkoa sitten, eli ei ole vaan mun havainto. Toivottavasti nyt kääntyisi pian oikeaan asentoon. Välillä mietityttää kovasti tämän vauvan liikkuminen, on niin paljon hiljaisempi ja liikkeet vaimeampia kun edellisissä raskauksissa. Toivottavasti olisi vaan vauvan asennosta kiinni. Kaikenlaiset jutut mietityttää täälläkin, vauvan terveys yms. Ja mietteitä ei yhtään vähentänyt kun luin vastikään artikkelin katoavista kaksosista (mulla alussa) että silloin epämuodostumariski jäljellä jäävällä suurempi kuin normaalisti. Mä niin toivon että kaikki menisi hyvin ja saisi terveen vauvan kainaloon. Nyt kuitenkin pään nollaus liioista ajatuksista ja nauttimaan ihanasta lomasta!

Huomaan höpiseväni aina tosi pitkän kaavan mukaan, koittakaa kestää!

Alissia 29+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Heissan!
Pidän täällä taas about monologia...:ashamed:

Alissia, ihana kuulla positiivinen käynnistyskokemus! Mulla jouduttiin ekaa synnytystä vauhdittamaan vähän myrkytyksen takia ja sehän päätyi hätäsektioon, siksi jänskään.
Ymmärrän, että sua huolestuttaa tuo vauvan asento. Mulle lääkäri sanoi, että raivotarjontaan kääntyminen tapahtuu yleensä rv 33-35 tienoilla eli vielä ei kai pitäisi olla mitään hoppua? Muistaakseni mulla oli poikkitilassa vauveli vielä yli kolmenkympin. Ja olin myös huolestunut. Onhan se hepatoosi pysynyt nyt poissa? Voimahaleja myös pelkoihin!

Mulla on ihan hirveä olo, nyt ei oikein jaksa enää. Pää räjähtää ja oksentelen. Olen syönyt panadolia päivittäin, pikkaisen lieventää jyskytystä päässä. Nyt ei onneksi kai voi enää olla kovin pitkä aika. Eilen jouduin (olosuhteiden pakosta) pyöräilemään lasten kanssa pidemmän matkaa ja otti kyllä niin koville. Illalla oli ihan muutama oikea supistus. Siihen ne sitten lopahti. Limatulppasia ei ole näkynyt. Nyt on pakko lähteä ostamaan tuuletin, oon ihan valtavan kuumissani koko ajan, lääh puuh. Olisikohan ukkosta ilmassa?

Mukavaa viikonloppua mammat :hug:

Samettihortensia 38+4
 
Samettihortensia,jos yhtään lohduttaa,niin täälläkin olo ei ole mikään mahtavin. Heräsin viime yönä todella kipeään supistukseen. Hyvä kun pystyin vähään aikaan edes liikkumaan. Kävin vessassa ja rakon tyhjennyttyä supistus helpotti. Loppu yö meni aivan oudossa olotilassa ja todella huonolla unella. Nyt on aamusta asti ollut niin hassu olo masussa,että en tiedä supistaa,pissattaako,kakattaako vai vääntää vai onko ns.perhosia vatsassa. Aamulla piti myös käydä puuron jälkeen oksentamassa. Nyt makaan sohvalla eikä tahtois jaksaa nostaa edes kättä ylös. Eilen olin niin energinen ja tänään aivan puhki. Vähäinenki kävely sattuu alas ja hengädtyttää,eikä ole edes helteiden syytä.

Voimia meille tähän loppuun kyllä tarvitaan,jos tällaisena olo jatkuu kovin kauaa.

Sannuliinu ja tytteli rv 37+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Alissia: Käväsin tosiaan näytillä sen luomen takia, ja ihan normaali hyvänlaatuinen verisuoniluomi kyseessä, mutta se vaan olin ilmeisesti alusvaatteiden hankauksesta vähän repeytynyt, joten sen sai poistaa. Tänään se sitten nipsastiin veke, ja lääkäri edelleen piti sitä täysin hyvänlaatuisena, mutta soittaa varmistussoiton kolmen viikon päästä kun tulokset ovat tulleet. Itsekin pidin sitä ihan normaalina verisuoniluomena, mutta tuo paikka vaan altisti sitä hankaukselle ja siksi se oli hyvä poistaa. Ja työterveys korvaa meillä luomenpoistot kyllä kunhan ei ole kyse kosmeettisesta poistosta :)

Sametilla ja Sannuliinulla kuulostaa kyllä varsin tukalalta tuo meininki. Mutta pitkällä on viikotkin jo! Nyt vaan pitää jaksaa puristaa sinnillä loppuun asti, ja sitä aivan varmasti vielä teistä naisita löytyy!

Mulla oottaa iltapuhteena paita- ja alusvaatesavotta. Tyhjensin lipaston ja nyt pitäisi tehdä inventaari, mitä niistä siirrän uuteen kaappiin ja mitä en. Mä tarviin selkeesti jotain koreja noille alusvaatteille vielä, muutenhan ne lojuu ihan sikin sokin kaapin pohjalla. Yks Prisma-käynti siis tiedossa. Mutta rasti seinään - vauvan vaatteet ja romppeet ovat nyt paikoillaan, sänkyä myöten :) Hoitotaso täytyy vielä hankkia, mutta ajattelin sen tilata netistä, just nyt ei huvita kauheasti kaupoilla juosta etsimässä.

Tuulettimen varjosta,
Pippurihäntä 35+2
 
Huh huh Samettihortensia, kuullostaa aikamoiselta sun vointi. Muistathan tarvittaessa lähteä pienellä kynnyksellä päivystykseen jos pääkipu on kova ja oksentelet? :hug:
Ettei myrkytys ainakaan pääsisi muuttumaan pahemmaksi tms.
Mä juu taisin täällä turhaan pähkäillä vauvan asentoa, kävikin niin hassusti että kun kirjoitin tänne niin samana iltana kääntyi pää alaspäin. Liikkeiden tuntuminen lisääntyi heti ihan valtavasti. Nyt potkii ja sätkii ihan eri tavalla, eli asento taisi vaikuttaa. Kääntyi ennen tätäkin parin päivän välein ihan pieneksi hetkeksi aina pää alaspäin, mutta tosiaan vaan pikku hetkeksi. Näin kauaa ei ole ollut vielä ikinä, ehkä nyt löytyi se hyvä asento :heart:
Juu ilman hepatogestoosia vielä toistaiseksi porskutellaan ja oon siitä tosi iloinen. Ja hyvä niin, sillä mulla on kaikki vielä ihan kesken vauvan tavaroiden laitossa. Pitäisi kai ryhdistäytyä, mutta kun ajattelen ettei tässä vielä kiire ole.. tällä menolla kyllä voi tulla kiire :)

Pippurihäntä hyvä kun kävit näyttämässä luomea ja se jo nipsastiin poiskin. Ikävähän semmonen vaan on jos hankaa. Sulla on kyllä tosi hyvä työterveyshuolto, se on aika iso plussa nimittäin jos työnantaja on valinnut kattavan työterveyshuollon. Aika kätevää on silloin monessa asiassa asioida yksityispuolella.

Täällä ihan hassu juttu, vauvelin käännyttyä sain samaan aikaan riesaksi kovan kivun häpyluun tienoille, netistä tutkaamalla päättelin että voisi olla liitoskipua. Ihan järkky kipu, kävely on vaikeaa lyllerrystä ja pitkään ei kärsi kävellä. Kyljellään maatessa "päällimmäisen" jalan nosto aiheuttaa sellaisen vihlaisun että jalkaa ei saa vaan nostettua. En kyllä muista että aiemmissa raskauksissa olisi ollut tätä kipua ollenkaan, tuumailinkin että josko menisi pian ohi ja johtuisi siitä että paikat ei ole tottuneet vauvan äkillisen asentoon kun oli aina pää ylöspäin. Mutta ihan sama vaikka koskee kunhan pikkusella on hyvä asento :)

Kuuma on, jaksamista kaikille :wave:

Alissia 30+0
 
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Alissia: Yksi valtion kapean, mutta pitkän leivän eduista... Kattava työterveys. Hienoa, että vauva kääntyi! Mulla asettui noihin aikoihin myös. Kuulostaa kyllä ihan tyypillisiltä liitoskivuilta. Mulla on noita tosi vähän, mutta liittyy just siihen, kun vauvan pää sattuu painamaan tuonne alas sopivasti.

Mies lähti soittokeikalle toiselle paikkakunnalle, mutta päätti ihan itse tulla sieltä samana iltana kotiin omalla autolla. "Et sitten ala synnyttää", kuulu käsky ennen lähtöä :) No, en kyllä ala. Vauva yrittää vissiin jotain korkeusennätystä, kuinka lähelle ulkoilmaa voikaan päästä yläkautta! Öisin makuuasennossa hilaa itseään ihan kummallisiin paikkoihin ylävatsalle rintakehän alle (tänä aamuna heräsin vauvan potkuihin tuossa rintalastan takana!), ja mitäs siitä seuraakaan muuta kuin närästystä. Vaikka nukun pää vähän korkeammalla. Valvottua tuli jokunen tunti yöllä sen takia. Painovoima tekee tehtävänsä päivän mittaan kyllä, ja olo vähän helpottuu, mutta nyt kun paikkasin huonoa yötä päiväunilla, on taas vatsa ns. korvissa. Voiko vauvan laskeutumista lantioon edesauttaa mitenkään itse? Raivotarjonnassa on ollut jo rv29 eteenpäin.

Tiistaina pääsen neuvolalääkärille ja aion kyllä pyytää semmoiset närästyslääkkeet, että oksat pois. Eihän tätä kestä enää erkkikään. Perjantaille varasin shiatsuhieronta-ajan, rentoutusta, nestekierron elvyttämistä, ehkä paikkojen kypsyttelyä, jos sitä voi noin stimuloida... Aaah, mä niin odotan tuota.

Jaahans, ukkonen on väistynyt, aika mennä koiran kanssa ulos. Oman rauhan koti-ilta tiedossa, jospa vuokraisi jonkun filmin ihan vaan itselleen :)

Pippurihäntä ja Kipuaja-Kakru rv35+3
 
Voi Sametti, et kyllä kärvistele tollasessa kunnossa kotona. Muistat valittaa kunnolla, sillä muuten et saa mitään apua, jos vaan reipastelet ja yrität kestää.

Mulla kanssa melkein samanlainen käynnistyskokemus kun Alissialla, paitsi että käynnistettiin kalvojen puhkaisulla suoraan ja puolen tunnin päästä väännettiin isosti hanasta oksitosiinia suoneen.
Eikös jollekin täällä ollut pidetty se saarna kännistyksen riskeistä? Sain kuulla nimittäin samat jorinat kun kävin kokoarviossa. Kuuntelin kiltisti ja selitin, että itselläni on hyvä kokemus käynnistyksestä, mutta koska esikoinen oli iso, vaikka useat terkat ja lääkärit arvioivat ja mittasivat toisin, en pidä järkevänä liottaa vauvaa kahta ylimääräistä viikkoa, kun kohdun suu on koko sen ajan jo kolme senttiä auki ja vauva laskeutunut. Kun vauva vihdoin pääsi pihalle, oli kantapäiden nahka halkeillut ja koko iho kuori seuraavien viikkojen aikana pois. Kaunista.
Koska oon näin valmistautunut taistoon lasketun ajan puitteissa aloitettavan käynnistyksen puolesta, saan kuitenkin kärvistellä pari päivää itsestään käynnistyvän synnytyksen kanssa. :)

Pippuri, sama täällä. Vauva on yhdessä mykkyrässä aina aamulla. Tosin mua supistaa aina aamulla, kuten Sannuliinuakin ja se menee ohi vessakäynnillä. Sama rumba koko päivän oikeestaan. Istuessa pitää oikaista selkä jopa notkolleen, että vauva saa tilaa. Se kun möllöttää selkä napaa vasten ja potkii just kylkiluihin ja välillä niin pitkälle kylkeen, että tuntuu, että sen jalka jää jumiin jos makaan samalla kyljellä.

Kokoarviossa lääkäri sanoi siis, että keskikäyrällä kasvava vauva, tosin melko pitkä on tulossa (joojoo, niin ne sano viimeksikin). Ei päästy kurkkiin haaruksia, joten rakenneultran arviolla mennään. Edelleenkään ei näy linea negraa, joka viime raskaudessa tuli rv 28...
Viime päivinä on paine alakerrassa kasvanut ja välillä pitää oikein puhista. Harrastan lyhyinä vapaahetkinä sitten nettishoppailua ja vaikka kuinka vannoin, että en osta mitään vaaleanpunaista, koskaan, rikoin jo senkin lupauksen. :saint: :D

Tuitui vaan mammat! Kivat kelit muuten!

MR ja Sanelma 35+5
 
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Mma Ramotswe joo mulle myös joristiin nuo käynnistämisen riskit oikeen kolmen lääkärin toimesta! Ensin yksityisellä sitten äippäpolilla kaksi lääkäriä.. Ja se jäi mieleen kun yksi näistä näytti jotain käyräpaperia että ei se noilla viimeisillä viikoilla enää niin paljon kasva!!! Hei haloo kasvaahan...silloinhan vaavi ei muuta enää tee. No tavallaan ymmärrän että niiden pitää niistä riskeistä kertoa. Mulla myös hyvin myönteisiä molemmat käynnistykset. Jälkimmäinen hyvinkin rivakkatahtinen.

Pippurille tsemppiä närästyksiin. Mä en ihan ymmärrä tuota laskeutumista. Mulla oli aika sama tilanne kuin sulla piiitkään..enkä oikein tiedä milloin poika piiloutui sinne lantioon? Närästykset vaivas vähän väliä ja meni ohi muutamaksi päiväksi..voiko vauva vetää ees taas? Muutamaa päivää ennenhän lääkäri sanoi että alhaalla on mutta liikkuu edelleen..tuo on musta se jama jossa suurin osa vaaveista syntyy..monet eivät laskeudu lainkaan (eh paitsi kun tulevat ulos:)
Sametille ja Sannulle ja kaikille viimeisillään oleville mahtitsempityksiä täältä. Näissä helteissä on todella kovaa olla ison masun kanssa. Muistakaa juoda paljon!!
 
Huomenta mamat :heart:

Uusi viikko, vanhat kujeet...

Sannuliinu, myötätuntohaleja sinulle! Tää loppuraskaus ei ole kivaa aikaa :( Kadehdin vähän kaikkia jotka synnyttää hieman etuajassa. Toivottavasti voit paremmin?

Alissia, ihanaa että vauveli kääntyi ja h-geesi on pysynyt poissa! Olen myös miettinyt tuotaliitoskipuhommaa jonka mainitsit, mun mielestä mulla ei ole koskaan aiemmin ollut sellaista, mutta nyt viime viikolla alkoi koskemaan aivan järkyttävästi tuonne alas häpyluuhun? Normaalia siis kai, mutta kauheeta. Varmaan tääkin nyt siis johtuu iästä murr murr. Onnittelut kun pääsit kolmenkympin "paremmalle puolelle" :) juhuu!

Pippuri, voimia närästykseen! Mä sain lääkäriltä reseptin kunnon närästyslääkkeisiin ja kylläon ollut helpompaa sen jälkeen. Toivottavasti saat pian tabukuurin käteen. Vauvalla on varmaan vielä hyvin tilaa pyöriä siellä sun masussa. En oikein usko, että siihen voi vaikuttaa, että vauva menisi alaspäin :confused: Valitettavasti.

Mma R -kiitos!! Saavat luvan kyllä käynnistää Sinulla ajoissa tämän vauvan kanssa eikä kiduttaa vauvaa ja Sinua
viimeiseen asti. Mulla on muuten myös tuo nettishoppailuvimma, apua!! Vaarallinen ase tämä kone....

Mustikalle kiitos ja vauvantuoksuisia päiviä!

Tosiaan taas uusi viikko, levoton meininki enkä saa oikein mitään järkevää tehtyä. Odottelen jakärvistelen. Huomenna olisi käynti synnärillä ja perjantaina neuvolassa. Ei mitään merkkejä synnytyksestä, valitettavasti :( Supisteluja on jonkin verran. Vauvan koko pelottaa yhä. Tuleva isä alkaa olla aika hermostunut myös. Harmi, että on niin hirveän helteistä kokoajan. Kotona oon tunnollisesti mittaillut verenpaineita ja alapaine on aina yli sadan, varmaan pilkut ja päänsärky johtuu ihan siitä. Yritän sitten vaan lepäillä aina kun mahdollista. Turvotus on aika paha, piti lainata kaverilta pari nroa isommat kengät kun ei omat mahdu jalkaan. Naamakin on jotenkin superturvonnut, ei hirveesti huvita käydä missään ihmisten ilmoilla. No, kohta tää on kai oikeasti ohi. Sairaalakassia pitäisi varmaan miettiä.

Voikaa hyvin, tsemppihaleja ja rutistuksia kaikille masunkasvattajille :flower:

Samettihortensia 39+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Alissia

Yhteistyössä