Yöimetys ja nukkumis ongelmat..

Elikkäs, tyttö on 7.5kk ja yöt alkaa oleen yhtä helvettiä. Nukkuun menee puol 8 ja nukkuu puolille öille ihan hyvin. Tissillä on ehkä enintään 3 kertaa, mut sitten |O Melkein aina klo.1.20 havahtuu.
Hyörii, pyörii ja ölisee. Itkeskelee. Nukahtaa kunnolla sylissä, mut herää taas hetken päästä. Nukutaan perhepedissä ja nyt mietinkin, että auttasko jos yöimetyksen lopettaisi. Kiinteitä ja puuroa syö hyvin. Entäs, omaan sänkyyn siirtäminen ja tassuttelu siellä..?

Vai mitä ihmettä mä keksisin? :|
 
Tanja
No meidän tyttö on 8+-kk ja samanlaiset meiningit. Eli illalla menee kivasti yöunille, mutta puolenyön jälkeen alkaa mahdottomat sembalot; kääntyilee, potki, öhisee, ähisee, nousee kontilleen, kiekuu...eikä rauhoitu tassutteluun, ei rauhoitu viereen...toviksi rauhoittuu rinnalle ja siitä syökin...mutta pian alkaa sängyssä taas rumba... Ite oon kans ajatellu yöimetyksien lopettamista, kun ei todellakaan tarvitsis lisämaitoa mutta sitten kyllä äityy karjumaan aivan kamalsti ja herättää nuo isommat...jotka valmiiksi ovat huonounisia...

En tiedä, hankala tilanne on. Kait se ajastaan...en osannut auttaa :ashamed:....
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kokeile ihmeessä omaan sänkyyn, ja yöimetyksenkin voi lopettaa jos kerran päivällä syö hyvin. Ei voi tietää ennen kun kokeilee...
Sepä se, ei voi tietää. Kun toisaalta, tässä "konkurssissa ei muutama uneton yö lisää tunnu missään ja taas toisaalta, jos se tilanne huononee entisestään. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
No meidän tyttö on 8+-kk ja samanlaiset meiningit. Eli illalla menee kivasti yöunille, mutta puolenyön jälkeen alkaa mahdottomat sembalot; kääntyilee, potki, öhisee, ähisee, nousee kontilleen, kiekuu...eikä rauhoitu tassutteluun, ei rauhoitu viereen...toviksi rauhoittuu rinnalle ja siitä syökin...mutta pian alkaa sängyssä taas rumba... Ite oon kans ajatellu yöimetyksien lopettamista, kun ei todellakaan tarvitsis lisämaitoa mutta sitten kyllä äityy karjumaan aivan kamalsti ja herättää nuo isommat...jotka valmiiksi ovat huonounisia...

En tiedä, hankala tilanne on. Kait se ajastaan...en osannut auttaa :ashamed:....
:hug: Kuulostaa todellakin tutulta.
 
Tanja
En tiiä sitten, et oisko tämä joku ajankohtaan liittyvä "vaihe"...Meillä kun tyttö on päiväsaikaan oikea touhupakkaus, liikkumaanlähtemiset avartaneet rutkasti maailmaa ja onhan se mahtavaa kun lattialla lennokkaasti ryömii ja nyt konttailee - samaten kielenkannatkin ovat löystyneet ja omaa solkotusta tulee riittävästi...Että tuo kehitysvaihe tulis myös uniin...mites teillä? Ja mä luulen, että meillä tyttö myös näkee jo unia, ainakin siltä vaikuttaa, kun unissaan - ennen tuota levotonta pyörimistä - ääntelee ja huiskii käsillään, joskus jopa pikaisesti itkasee mutta rauhoittuu silloin itse... Mene ja tiedä, mutta kyllä syö voimia, kun joutuu kukkumaan ylhäällä aamuyön hiljaisina tunteina... Meillä ei perhepetiä ole, mä ajattelin, josko se auttais kun tytön otan kainalooni rauhoittumaan...kilin kellit! Eli kait se on vain pinnaa venytettävä ja niistä vähäisistäkin yöunista luovuttava. Tsemppiä :hug:!
 
Juuri vieroittanut
Meidän 9,5-kuukautinen vieroitettiin rintamaidolta juuri. Sitä ennen söi todella usein, ja pari viimeistä yötä tissi oli suussa lähes jatkuvasti. Siis nukkui max kolme tuntia suht ok, mutta aloitti tissuttelun sitten. Jos ei saanut tissiä, niin hirveä karjunta.

Vieroitimme näin: Nukutin pojan normaalisti tissille, jonka jälkeen siirsin hänet vaunuun nukkumaan. Joka kerta kun hän heräsi, laitoimme tutin suuhun, heiluttelimme ja taputtelimme. Oli aika sitkeä tapaus, kun yösydämenä taisteli kolme tuntia nukahtamatta kunnolla (yritti selvästi kyllä..) Olin koko ajan vierellä ja rauhoittelin tavalla tai toisella. Sitten nukahti. Heräsi parin tunnin kuluttua puoli seitsemältä selvästi nälissään. Imetin ja laitoin takaisin vaunuun, mihin nukahti hyvin tyytyväisenä vielä pariksi tunniksi.

Seuraava yön poika nukkui taas vaunussa, jo paljon paremmin (heräili, mutta ei jäänyt valvomaan vaan nukahti aina heti kun laittoi tutin ja heilutti).

Nyt nukkunut muutaman yön omassa sängyssään mun vieressä. Heräilee aina välillä, mutta rauhoittuu kun kääntää hänet takaisin kyljelle, laittaa tutin suuhun ja taputtelee. Tulee aikaisin aamulla tissille, mutta nukkuu sen jälkeen vielä useamman tunnin.

Olen todella hämmästynyt, kuinka nopeasti muutos tapahtui. Suosittelen metodia. Meillä ei siis edelleenkään ole yhtenäisiä öitä, mutta ainakin paljon parempia öitä.:)
 
meilläpä näin
Meillä pian 9kk poika nukkunut juuri 5 viimeistä yötään omassa sängyssä. Sitä ennen meidän vieressä ja tissillä. kertaheitosta lopetettiin yötissi, illalla vaan omaan sänkyyn ja jokaisena iltana itkenyt ja riehunut sängyssä ennenkuin nukahtanut. Ei oo tottunut, niin ymmärrettävää. Meillä ei oo koskaan tuttia huolittu. Välillä on heränny yöllä, taputtelu ja nukahtanut heti. Välillä nukkunut koko yön heräämättä. Aamulla kun herää (4-5-6 aikaan) otan viereen ja tissille,niin nukkuu vielä 9-10.
 
jenni
Mulla 9 kk ikäinen poika ja tässä historia.

On alusta asti nukkunut omassa sängyssä ja parin kuukauden iästä isoveljen kanssa lastenhuoneessa, siellä samoin omassa sängyssään. Oli 8,5 kk ajan todella rauhaton öisin ja söi usein, on myös ollut vatsavaivainen vauva ja atooppinen iho vaivaa samaten. Aina en siis oikein tiennyt mistä johtui ne heräilyt, mutta rinta (ja 8 kk iästä vain pullo) kyllä auttoi yleensä. En vaan jaksanut sitä itse, mutta aiemmin ei omat voimavarat riittäneet koittamaan vieroitusta. Ravasin siis lastenhuoneessa pitkin yötä ja imetin tuolissa istuallani.

Pari viikkoa sitten yhtenä yönä olin vauvan kanssa kaksin kotona ja ajattelin, että jospa nyt aika ja minä oltais kypsiä tilanteeseen. Puolenyön maissa alkoi rutista ja selvästi halusi maitoa. Hamuili mua jne. Parin tunnin ajan tyynnyttelin, silittelin, pidin makuulla (josta ei tietenkään tykännyt), välillä otin syliinkin kun oli kovin lohduton. Välillä aina tyyntyikin tutilla, mutta kun kuuli minun lähtevän pois, veti taas herneen nenään. Joskus pääsin omaan sänkyynikin ja ehdin maata muutaman minuutin, kunnes taas alkoi itku. Välillä annoin pullosta sängyssä makaavalle vauvalle vettä, josta myös suuttui hirveästi. Pari tuntia sitä tosiaan kesti ja myöhemmin yölläkin heräili usein, mutta tutti riitti. Tuon yhden ainoan yön jälkeen ei vauva ole maitoa itkenyt!!! On siis heräillyt, mutta selvästi tyyntynyt nopeammin eikä ole ollut elkeitä maidon perään. Parina yönä annoin aika nopeasti itkuun vesipulloa ja kun vauva huomasi mitä aine on, sylkäisi pois ja suuttui, mutta tyyntyi pian. En olisi ikinä uskonut miten nopeasti homma alkoi sujua paremmin. Edelleen heräilee ainakin 2-3 kertaa yössä ja pitää käydä tuttia laittamassa, jos iho on pahassa kunnossa tai maha vaivaa niin tunninkin välein herää vaivoihinsa. Ei kuitenkaan ole enää läheskään raskasta kun ei tarvi syöttää.

Nyttemin olen jättänyt maidon antamisen pois juuri ennen nukkumaanmenoa (päivällä ja illalla) koska olen ajatellut, että silloin vauva ei liitä maitoa ja nukahtamista toisiinsa mitenkään. Nyt sujuu ihan kivasti elämä :)

Niin, ja osin on kyllä varmaan tiettyyn ikävaiheeseenkin kuuluvaa yöllinen heräily. Usein vaan tuntuu, että ne vaiheet vaan seuraa toisiaan eikä parempia tule...
 
Tanja
Mä olen ajatuksen tasolla tehnyt tuota "luopumisen työtä" yöimetyksen suhteen - sillä vaikka se nyt on aivan uuvuttavaa mutta kuitenkin se on jollain tapaa palkitsevaakin ja suloista, vallankin kun tiedän, että viimeistä kertaa tässä tätä saan tehdä. Ja sen takia en siis ole ajatusta käytäntöön osannut tuoda... Toki helpompaahan se meille kaikille olisi, kun ravaaminen rinnalla loppuisi ja tassuttelun myötä tyttö itsekin rauhoittuisi...Tuttiahan tyttömme ei ole sitten laitokselta lähdettyään huolinut, joten sijaisrinta on poissuljettu :D. Mutta - josko se tästä, minustahan se kiinni loppujen lopuksi on :).

Hyvin muuten olen osannut unohtaa tämän vaiheen aikaisemmilta kerroilta ;), mitä ilmeisimmin sumussa olen silloinkin mennyt :D!
 
jenni
Niin ja siis jos en sitä selvästi ilmaissut, niin heräämiskertojen ja valvomisten määrä on meillä vähentynyt yömaidottelun loputtua. Tätähän ap ilmeisesti pohti.
 
Juu, toi on ihan totta. On vaan VAIHE VAIHEEN perään ja kaikki muu hukkuu sinne väsymykseen.

On ne lapset niin erilaisia. Esikoinen alkoi itsellään nukkua täysiä unia ja nukkui aina pinniksessä. Kakkonen sai 9kk muutaman kerran pulloa yöllä, mut tyytyi kohtaloonsa tosi äkkiä ja nukkui myös pinniksessä.
 

Yhteistyössä